ШОСТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД Справа № 320/1396/19 Суддя першої інстанції: Леонтович А.М.
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
04 лютого 2020 року м. Київ
Колегія суддів Шостого апеляційного адміністративного суду у складі:
судді-доповідача - Горяйнова А.М.,
суддів - Костюк Л.О. та Чаку Є.В.,
розглянувши в порядку письмового провадження у м. Києві апеляційну скаргу Управління соціального захисту населення Тетіївської районної державної адміністрації Київської області на рішення Київського окружного адміністративного суду від 11 вересня 2019 року, яке ухвалене в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін (у порядку письмового провадження), у справі за адміністративним позовом ОСОБА_1 до Управління соціального захисту населення Тетіївської районної державної адміністрації Київської області про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити дії,
ВСТАНОВИЛА:
У березні 2019 року ОСОБА_1 звернувся до суду з позовом, у якому просив:
- визнати бездіяльність Управління соціального захисту населення Тетіївської районної державної адміністрації Київської області (далі - УСЗН Тетіївської РДА) в перерахуванні коштів на рахунки виконавців комунальних послуг - ПрАТ Київобленерго (о/р НОМЕР_1 ) та ТОВ Київоблгаззбут (о/р НОМЕР_2) з початку опалювального сезону (листопад, грудень 2018 року, січень 2019 року) протиправною і такою, що порушує право на отримання житлової субсидії;
- зобов`язати УСЗН Тетіївської РДА перерахувати кошти на рахунки виконавців комунальних послуг - ПрАТ Київобленерго (о/р НОМЕР_1 ) та ТОВ Київоблгаззбут (о/р НОМЕР_2) з початку опалювального сезону (листопад, грудень 2018 року, січень 2019 року) в межах наданої ОСОБА_1 житлової субсидії у відповідності до Положення про порядок призначення житлових субсидій, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 21 жовтня 1995 року № 848.
Рішенням Київського окружного адміністративного суду від 11 вересня 2019 року вказаний адміністративний позов було задоволено.
Не погоджуючись із прийнятим судовим рішенням, УСЗН Тетіївської РДА подало апеляційну скаргу, в якій просить скасувати оскаржуване рішення та ухвалити нову постанову про відмову в задоволенні позову. Свої вимоги обґрунтовує тим, що суд першої інстанції неправильно встановив обставини справи та неправильно застосував норми матеріального і процесуального права. Скаржник вказує на те, що не отримував від ОСОБА_1 заяву про призначення субсидії на опалювальний сезон 2018/2019 років.
ОСОБА_1 подав відзив на апеляційну скаргу, в якій зазначив, що 10 жовтня 2018 року подав заяву про призначення субсидії та 18 жовтня 2018 року отримав повідомлення про задоволення такої заяви.
Відповідно до п. 3 ч. 1 ст. 311 КАС України справа розглядається в порядку письмового провадження за наявними у ній матеріалами.
Заслухавши суддю-доповідача, перевіривши матеріали справи, доводи апеляційної скарги та відзиву на неї, колегія суддів вважає необхідним апеляційну скаргу УСЗН Тетіївської РДА задовольнити частково, рішення Київського окружного адміністративного суду від 11 вересня 2019 року - скасувати та ухвалити нову постанову про часткове задоволення позову виходячи із наступного.
Згідно зі ст. 242 КАС України рішення суду повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин в адміністративній справі, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи.
У відповідності до п. 2 ч. 1 ст. 317 КАС України підставами для скасування судового рішення суду першої інстанції повністю або частково та ухвалення нового рішення у відповідній частині або зміни рішення є недоведеність обставин, що мають значення для справи, які суд першої інстанції визнав встановленими.
Судом першої інстанції встановлено та сторонами не заперечується, що ОСОБА_1 орендує житлове приміщення за адресою: АДРЕСА_1 на підставі договору оренди житлового приміщення від 01 вересня 2018 року. Відповідно до Акту обстеження матеріально-побутових умов сім`ї встановлено, що позивач проживає без реєстрації; пільг з оплати житло-комунальних послуг станом на момент проведення обстеження немає; не працює; додаткових джерел доходу немає.
Згідно з протоколом від 08 лютого 2019 року № 5 засідання комісії для визначення та надання субсидій малозабезпеченим громадянам та пільг за адресою фактичного місця проживання пільговика, позивачу надано субсидію для відшкодування витрат на оплату житлово-комунальних послуг особам, які проживають за договором найму (оренди) житла на 2018-2019 рік.
На підставі вказаного протоколу було прийняте рішення від 14 лютого 2019 року про призначення ОСОБА_1 субсидії з лютого по квітень 2019 року.
Позивач подав до УСЗН Тетіївської РДА заяву від 21 лютого 2019 року, у якій просив призначити субсидію на відшкодування витрат на оплату житлово-комунальних послуг з початку опалювального періоду, тобто з листопада 2018 року. Свої вимоги позивач обґрунтував тим, що заяву про призначення субсидії вперше подав ще у жовтні 2018 року.
УСЗН Тетіївської РДА листом від 28 січня 2019 року № 2/221 повідомило ОСОБА_1 про те, що документи на призначення субсидії на опалювальний сезон 2018/2019 років від нього не надходили, а звернення від 29 вересня 2016 року за № 160926074341052 було відхилене у зв`язку з відсутністю електронного підпису.
Не погоджуючись із такими діями УСЗН Тетіївської РДА, ОСОБА_1 звернувся до суду з адміністративним позовом.
Приймаючи рішення про задоволення позовних вимог ОСОБА_1 , суд першої інстанції виходив з того, що позивачем вчинено всі необхідні дії для призначення субсидії з початку опалювального сезону , а саме - подано заяву на отримання субсидії від 10 жовтня 2018 року. Натомість відповідач не надав доказів, які б спростовували законність отримання позивачем 16 жовтня 2018 року повідомлення про призначення житлової субсидії на підставі розгляду заяви № 160926074341052.
Колегія суддів не у повній мірі погоджується із зазначеними висновками суду першої інстанції з наступних підстав.
Умови призначення та порядок надання громадянам таких житлових субсидій визначає Положення про порядок призначення житлових субсидій, що затверджене постановою Кабінету Міністрів України від 21 жовтня 1995 року № 848 (далі - Положення, яке застосовується у редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин).
У відповідності до п. 2 Положення право на отримання житлової субсидії мають громадяни України, іноземці та особи без громадянства, які на законних підставах перебувають на території України, що проживають у житлових приміщеннях (будинках).
Згідно з п. 3 Положення призначення житлових субсидій та контроль за їх цільовим використанням здійснюється структурними підрозділами з питань соціального захисту населення районних, районних у мм. Києві і Севастополі держадміністрацій, виконавчих органів міських, районних у містах (у разі їх створення) рад (далі - структурні підрозділи з питань соціального захисту населення).
У територіальних громадах (в тому числі об`єднаних), у виконавчих органах яких відсутні структурні підрозділи з питань соціального захисту населення, прийняття заяв громадян з необхідними документами для призначення житлових субсидій та передачу їх відповідним структурним підрозділам з питань соціального захисту населення безпосередньо або через центри надання адміністративних послуг чи їх фронт-офіси здійснюють уповноважені особи, які визначаються виконавчими органами сільських, селищних, міських рад.
Інформація про призначені житлові субсидії вноситься структурним підрозділом з питань соціального захисту населення до Єдиного державного реєстру отримувачів житлових субсидій, держателем якого є Мінсоцполітики.
Відповідно до п. 15 Положення житлова субсидія на придбання скрапленого газу, твердого та рідкого пічного побутового палива і на оплату житлово-комунальних послуг призначається на календарний рік. При цьому житлова субсидія на оплату житлово-комунальних послуг розраховується з місяця звернення за її призначенням до кінця поточного року.
У разі подання заяви протягом двох місяців з початку опалювального (неопалювального) сезону житлова субсидія призначається з початку такого сезону.
Якщо громадяни, що перебувають у складних життєвих обставинах, не змогли звернутися за призначенням житлової субсидії протягом двох місяців від початку опалювального (неопалювального) сезону, житлова субсидія може бути призначена з початку сезону (але не раніше дня виникнення права на житлову субсидію) за рішенням комісії у разі, коли таке звернення надійшло в будь-який місяць до закінчення сезону.
Зазначені норми права вказують на те, що надходження заяви з необхідними документами є обов`язковою передумовою для вирішення питання про призначення субсидії. Житлова субсидія на оплату житлово-комунальних послуг, як правило, розраховується з місяця звернення за її призначенням до кінця поточного року. У випадках, передбачених Положенням, житлова субсидія може призначатися з іншої дати.
Позивач вважає, що має право на призначення субсидії з листопада 2018 року, оскільки подав необхідні документи 10 жовтня 2018 року та 16 жовтня 2018 року отримав електронне повідомлення про призначення субсидії. На підтвердження своїх доводів ОСОБА_1 надав суду:
- копію заяви про призначення субсидії з початку опалювального сезону, яка була подана до УСЗН Тетіївської РДА 21 лютого 2019 року, в якій позивач зазначив, що 10 жовтня 2018 року уповноваженій особі Горошківської сільської ради подав заяву про призначення субсидії;
- текст електронного повідомлення про призначення субсидії, яке, за твердженням позивача, надійшло на його електронну адресу 16 жовтня 2018 року.
У свою чергу відповідач зазначає, що не отримував від ОСОБА_1 звернень від 10 жовтня 2018 року, не приймав рішення про призначення субсидії та не направляв позивачу повідомлення від 16 жовтня 2018 року. На підтвердження своїх доводів УСЗН Тетіївської РДА надало суду:
- копії журналів реєстрації приймання заяв і документів для призначення усіх видів соціальної допомоги;
- копії заяв про призначення субсидії, які надходили від ОСОБА_1 у 2016 та 2019 роках;
- копії протоколів засідання комісії, рішення та розпорядження, які були складені за результатами розгляду звернень ОСОБА_1 .
Оцінивши надані сторонами докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні, як це передбачено ч. 1 ст. 90 КАС України, колегія суддів прийшла до висновку про те, що факт надходження до УСЗН Тетіївської РДА заяви ОСОБА_1 про призначення субсидії від 10 жовтня 2018 року та направлення позивачу 16 жовтня 2018 року електронного повідомлення про результати розгляду саме заяви від 10 жовтня 2018 року - не підтверджується.
За повідомленням ОСОБА_1 , заява про призначення субсидії від 10 вересня 2018 року була подана уповноваженій особі Горошківської сільської ради для передачі до УСЗН Тетіївської РДА.
Можливість подачі документів про призначення субсидії в такий спосіб прямо передбачена абз. 2 п. 3 Положення.
Разом з тим, заява ОСОБА_1 про призначення субсидії від 10 вересня 2018 року не була зареєстрована в УСЗН Тетіївської РДА, що підтверджується копіями журналів реєстрації приймання заяв і документів для призначення усіх видів соціальної допомоги.
З огляду на викладене колегія суддів, не заперечуючи факту подачі заяви про призначення субсидії від 10 жовтня 2018 року до уповноваженої особи Горошківської сільської ради, приходить до висновку про те, що до УСЗН Тетіївської РДА така заява не надходила та відповідачем не розглядалася.
Згідно з п. 15 Положення у разі прийняття рішення про призначення житлової субсидії структурний підрозділ з питань соціального захисту населення повідомляє заявнику про прийняте рішення протягом трьох календарних днів з дня його прийняття. При цьому структурний підрозділ з питань соціального захисту населення самостійно обирає форму такого повідомлення (в паперовому або електронному (за наявності адреси електронної пошти) вигляді або смс-повідомлення).
Надаючи правову оцінку тексту електронного повідомлення про призначення субсидії, яке, за твердженням позивача, надійшло на його електронну адресу 16 жовтня 2018 року, колегія суддів виходить з того, що воно не стосується розгляду заяви ОСОБА_1 від 10 жовтня 2018 року.
Так, суд прийшов до висновку про те, що зазначена заява відповідачем не реєструвалася та не розглядалася, рішення про призначення субсидії ОСОБА_1 у жовтні 2018 року - не приймалося.
Крім того, у наданому позивачем повідомленні зазначено, що воно направлене у відповідь на електронну заяву за номером 160926074341052.
Разом з тим, ОСОБА_1 стверджує, що заява про призначення субсидії від 10 жовтня 2018 року була подана безпосередньо уповноваженій особі Горошківської сільської ради, а не у електронній формі.
Додатково колегія суддів враховує, що номер 160926074341052 був присвоєний електронній заяві позивача про призначення субсидії від 29 вересня 2016 року.
З огляду на викладене колегія суддів приходить до висновку про те, що надане позивачем повідомлення від 16 жовтня 2018 року не є повідомленням про результати розгляду заяви про призначення субсидії від 10 жовтня 2018 року.
Обґрунтованих пояснень щодо обставин та підстав направлення 16 жовтня 2018 року на електронну адресу ОСОБА_1 повідомлення про призначення субсидії відповідач не надав.
Враховуючи наведене, колегія суддів приходить до висновку про недоведеність обставин, що мають значення для справи, які суд першої інстанції визнав встановленими.
Вирішуючи апеляційну скаргу, колегія суддів, враховує, що Положенням передбачена можливість призначення житлової субсидії з початку опалювального сезону.
Як раніше зазначалося, відповідно до п. 15 Положення у разі подання заяви протягом двох місяців з початку опалювального (неопалювального) сезону житлова субсидія призначається з початку такого сезону.
Якщо громадяни, що перебувають у складних життєвих обставинах, не змогли звернутися за призначенням житлової субсидії протягом двох місяців від початку опалювального (неопалювального) сезону, житлова субсидія може бути призначена з початку сезону (але не раніше дня виникнення права на житлову субсидію) за рішенням комісії у разі, коли таке звернення надійшло в будь-який місяць до закінчення сезону.
З матеріалів справи вбачається, що у заяві від 21 лютого 2019 року ОСОБА_1 повідомляв відповідача про те, що 10 жовтня 2018 року він передав заяву та документи щодо призначення субсидії уповноваженій особі Горошківської сільської ради для передачі до УСЗН Тетіївської РДА, а також про те, що 16 жовтня 2018 року отримав повідомлення про призначення субсидії.
З огляду на вказані обставини, позивач у заяві від 21 лютого 2019 року просив вирішити питання про призначення субсидії з початку опалювального сезону.
Додатково колегія суддів враховує, що договір оренди житлового приміщення за адресою: с. Горошків, вул. Поповича, 3 на час виникнення спірних правовідносин вже був укладений.
Разом з тим, питання про можливість призначення житлової субсидії з початку опалювального сезону з огляду на повідомлені ОСОБА_1 обставини - відповідачем не розглядалося, доводи позивача щодо звернення із заявою про призначення субсидії до уповноваженої особи Горошківської сільської ради - не перевірялися.
Натомість відповідач обмежився наданням позивачу відповіді про те, що заява про призначення субсидії саме до УСЗН Тетіївської РДА не надходила.
За таких обставин колегія суддів приходить до висновку про те, що відповідач не забезпечив повного та всебічного розгляду і вирішення звернень ОСОБА_1 про призначення субсидії з початку опалювального сезону.
Обираючи спосіб захисту порушеного права позивача, колегія суддів враховує, що відповідно до п. 15 Положення житлові субсидії з початку сезону (але не раніше дня виникнення права на житлову субсидію) можуть бути призначені за рішеннями комісій, утворених районними, районними у мм. Києві і Севастополі держадміністраціями, виконавчими органами міських, районних у містах (у разі їх утворення) рад.
Враховуючи, що питання про призначення ОСОБА_1 житлової субсидії з початку сезону уповноваженим органом не розглядалося, колегія суддів вважає, що право позивача, на захист якого поданий адміністративний позов, підлягає відновленню шляхом визнання протиправною бездіяльності УСЗН Тетіївської РДА, яка полягає у не забезпеченні належного розгляду заяви про призначення субсидії з початку опалювального сезону та зобов`язання відповідача повторно розглянути відповідну заяву.
Отже, доводи апеляційної скарги УСЗН Тетіївської РДА лише частково спростовують висновки суду першої інстанції, викладені в рішенні від 11 вересня 2019 року.
З огляду на викладене колегія суддів дійшла висновку, що суд першої інстанції неправильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення без додержання норм матеріального і процесуального права. У зв`язку з цим колегія суддів вважає необхідним апеляційну скаргу УСЗН Тетіївської РДА задовольнити частково, рішення Київського окружного адміністративного суду від 11 вересня 2019 року - скасувати та ухвалити нову постанову про часткове задоволення позову.
Керуючись ст.ст. 242, 308, 311, 317, 321, 322, 325, 328, 329 КАС України, колегія суддів, -
ПОСТАНОВИЛА:
Апеляційну скаргу Управління соціального захисту населення Тетіївської районної державної адміністрації Київської області - задовольнити частково.
Рішення Київського окружного адміністративного суду від 11 вересня 2019 року - скасувати.
Адміністративний позов ОСОБА_1 - задовольнити частково.
Визнати протиправною бездіяльність Управління соціального захисту населення Тетіївської районної державної адміністрації Київської області, яка полягає у не забезпеченні належного розгляду заяви ОСОБА_1 про призначення субсидії з початку опалювального сезону.
Зобов`язати Управління соціального захисту населення Тетіївської районної державної адміністрації Київської області повторно розглянути заяву ОСОБА_1 про призначення субсидії з початку опалювального сезону.
У задоволенні іншої частини позовних вимог ОСОБА_1 - відмовити.
Постанова набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена у випадках, передбачених п. 2 ч. 5 ст. 328 КАС України, шляхом подачі касаційної скарги безпосередньо до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Суддя-доповідач А.М. Горяйнов
Судді Л.О. Костюк
Є.В. Чаку
Суд | Шостий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 04.02.2020 |
Оприлюднено | 07.02.2020 |
Номер документу | 87415600 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Горяйнов Андрій Миколайович
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Горяйнов Андрій Миколайович
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Горяйнов Андрій Миколайович
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Горяйнов Андрій Миколайович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні