ТЕРНОПІЛЬСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
Справа № 819/1845/17
09 вересня 2019 рокум.Тернопіль
Тернопільський окружний адміністративний суд, у складі головуючої судді Подлісної І.М. розглянувши в порядку письмового провадження за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Відділу Державного архітектурно-будівельного контролю Тернопільської міської ради, третьої особи Товариства з обмеженою відповідальністю "Сінваб-Тер" про скасування реєстрації будівельних декларацій, -
ВСТАНОВИВ:
До Тернопільського окружного адміністративного суду звернулася ОСОБА_1 з адміністративним позовом до Відділу Державного архітектурно-будівельного контролю Тернопільської міської ради, третьої особи Товариства з обмеженою відповідальністю "Сінваб-Тер" про скасування реєстрації будівельних декларацій.
Позовні вимоги обґрунтовані тим, що поряд до належної позивачу на праві приватної власності земельної ділянки прилягає земельна ділянка за адресою АДРЕСА_1 , кадастровий номер 6110100000:02:014:0086, яка перебуває в комунальній власності та передана на правах оренди ТОВ Сінваб-Тер , на підставі рішення сесії Тернопільської міської ради від 27 лютого 2015 року №6/57/105 Про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 0,0990 га для обслуговування будівлі адмінкорпусу з вбудованими стоянками автомашин за адресою АДРЕСА_1 ТОВ СІНВАБ-ТЕР .
На вказаній земельній ділянці, всупереч вимогам чинного законодавства, ТОВ Сінваб-Тер здійснило будівництво багатоповерхового житлового будинку.
Відповідно до спірних декларацій слідує, що ТОВ Сінваб-Тер здійснило будівництво на земельній ділянці кадастровий номер 6110100000:02:014:0086, а вказана ділянка надана ТОВ Сінваб-Тер Тернопільською міською радою на правах оренди строком на 5 років для обслуговування будівлі існуючого адмінкорпусу з вбудованими стоянками автомашин за адресою АДРЕСА_1 (рішення №6/57/105 від 27.02.2015 року), а не для будівництва багатоповерхового житлового будинку.
Однак, зазначених законодавчих вимог щодо цільового використання земельної ділянки ТОВ Сінваб-Тер не дотримав і здійснив будівництво на земельній ділянці, не відведеній для цих цілей, що свідчить про самочинність будівництва, що і стало причиною звернення до суду.
Ухвалою суду від 30 жовтня 2017 року відкрито провадження та призначено справу до розгляду на 10.11.2017 о 10:00 год.
10 листопада 2017 року в судовому засіданні представником відповідача подано заперечення на позовну заяву та відкладено розгляд справи на 11 грудня 2017 року о 11:45 год.
Ухвалою суду від 11.12.2017, постановленою в судовому засіданні, без виходу до нарадчої кімнати, згідно ч.7, 8 ст.243 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) оголошено перерву до 15.01.2018 о 10:00 год. для виклику свідка.
Також, в судовому засіданні представником третьої особи подано пояснення щодо адміністративного позову, де зазначено, що Товариство з обмеженою відповідальністю Сінваб-Тер здійснило будівництво на земельній ділянці, яка призначена для даного виду будівництва, оскільки було задекларовано будівництво прибудови до житлового будинку приміщень торгівельного призначення з надбудовою житлових квартир.
Державним підприємством Науково-практичний центр дезінфектології та профілактичної медицини Державної санітарно-епідеміологічної служби України було проведено експертизу по матеріалах "Функціонування багатоквартирного житлового будинку з вбудованими приміщеннями громадського призначення та підземним паркінгом по АДРЕСА_1 в умовах впливу наближеної залізниці".
За результатами експертизи було визначено, що розміщення і функціонування багатоквартирного житлового будинку з вбудованими приміщеннями громадського призначення та підземним паркінгом по АДРЕСА_1 на даній земельній ділянці із скорочення нормативного розміру санітарно-захисної зони залізниці і встановлення її розміром 40 м від крайньої осі колії в зоні розміщення запроектованого житлового будинку відповідатиме вимогам чинного санітарного законодавства (Лист № від 05 жовтня 2016 року.).
Таким чином, позивач не володіє певним рівнем знань для того, щоб робити будь-які висновки у сфері будівництва.
Більше того, законність будівництва, відсутність порушень щодо дотримання будівельних норм, стандартів і правил під час виконання підготовчих та будівельних робіт підтверджено органом, який здійснює нагляд у сфері будівництва - відділом Державного архітектурно-будівельного контролю Тернопільської міської ради, оскільки за заявою Позивача, було проведено перевірку, акт № 029-165 від 12 жовтня 2017 року, згідно якого порушень містобудівної діяльності, будівельних норм, стандартів та правил під час виконання будівельних робіт не виявлено. Також, суд звертає увагу на той факт, що дана перевірка проведена після введення об`єкту будівництва в експлуатацію. Відтак, представник третьої особи вважає, що в позові слід відмовити.
15 січня 2018 року ухвалою суду відкладено розгляд справи на 30 січня 2018 року о 10:00 год., у зв`язку із неявкою представника відповідача та третьої особи.
Ухвалою суду знову відкладено розгляд справи на 27 лютого 2018 року о 10:00 год., через неявку представника позивача.
27 лютого 2018 року, у зв`язку із неявкою представника третьої особи відкладено розгляд справи на 13.03.2018 о 10:45 год. А також, ухвалами суду від 13.03.2019, від 19.03.2019, від 20.04.2019 відкладений розгляд даної справи.
14 травня 2018 року ухвалою суду зупинено провадження по даній справі до вирішення цивільної справи №607/7432/17, яка перебуває у провадженні Тернопільського міськрайонного суду за позовом ОСОБА_1 до ТОВ "Сінваб - Тер", Тернопільської міської ради, ОК "Житлово - будівельного кооперативу "Каштан - Буд" про усунення перешкод у користуванні майном.
28 березня 2019 року через канцелярію суду від позивача надійшло клопотання про поновлення провадження по даній справі. Дана заява обґрунтовується тим, що вирішення цивільної справи № 607/7432/17 неможливе без винесення відповідного рішення Тернопільським окружним адміністративним судом, оскільки дане рішення є вагомим доказом у цивільній справі. Отже, у зв`язку з цим, і відпали обставини, які були підставою для зупинення провадження.
01 квітня 2019 року ухвалою Тернопільського окружного адміністративного суду поновлено провадження по справі № 819/1845/17 та призначено судове засідання на 23.04.2019 о 11:45 год.
23 квітня 2019 року секретарем судового засідання складено довідку про те, що судове засідання не відбулося, через відсутність електроенергії в приміщенні суду. Наступне судове засідання призначено на 04.06.2019 року о 11:00 год.
Ухвалами суду від 04.06.2019, від 16.07.2019 та від 22.08.2019 відкладено розгляд справи. Судове засідання призначено на 09.09.2019 о 11:30 год.
Позивач в судове засідання не з`явилася, подавши через канцелярію суду заяву про розгляд справи без її участі, позовні вимоги підтримує в повному обсязі, просить позов задовольнити та не заперечує проти розгляду справи в порядку письмового провадження.
Представник відповідача в судове засідання не з`явився, подавши через канцелярію суду заяву про розгляд справи без його участі, заперечує проти позовних вимог, просить в задоволенні позову відмовити та не заперечує проти розгляду справи в порядку письмового провадження.
Представник третьої особи в судове засідання не з`явився, подавши через канцелярію суду заяву про розгляд справи без його участі, заперечує проти позовних вимог, просить в задоволенні позову відмовити в повному обсязі та не заперечує проти розгляду справи в порядку письмового провадження. Також було долучено до матеріалів справи додаткові документи.
Відповідно до ч.3 ст. 194 КАС України учасник справи має право заявити клопотання про розгляд справи за його відсутності. Якщо таке клопотання заявили всі учасники справи, судовий розгляд справи здійснюється в порядку письмового провадження на підставі наявних у суду матеріалів.
Відповідно до ч.9 ст. 205 КАС України якщо немає перешкод для розгляду справи у судовому засіданні, визначених цією статтею, але всі учасники справи не з`явилися у судове засідання, хоча і були належним чином повідомлені про дату, час і місце судового розгляду, суд має право розглянути справу у письмовому провадженні у разі відсутності потреби заслухати свідка чи експерта.
Відповідно до частини 4 статті 229 КАС України у разі неявки у судове засідання всіх учасників справи або якщо відповідно до положень цього Кодексу розгляд справи здійснюється за відсутності учасників справи (у тому числі при розгляді справи в порядку письмового провадження), фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснюється.
Враховуючи положення ч.3 ст.194, ч.9 ст.205 та ч.4 ст. 229 КАС України, суд дійшов висновку про наявність підстав розгляду справи в порядку письмового провадження, без фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу.
Суд, з`ясувавши усі обставини справи та перевіривши їх доказами приходить до переконання, що в задоволенні адміністративного позову слід відмовити з наступних підстав.
Судом встановлено, що ОСОБА_1 , є власником будинковолодіння, що знаходиться за адресою: АДРЕСА_3 .
Крім нерухомого майна позивачу на праві власності належить земельна ділянка за цією ж адресою, площею 600 кв. м, що підтверджується Державним актом на право приватної власності на землю серії ТР №000525, виданого 16.06.1998 року та зареєстрованого в Книзі записів державних актів на право приватної власності на землю за №1418, виданого на підставі рішення виконавчого комітету Тернопільської міської ради від 11 лютого 1998 року №153.
Біля земельної ділянки позивача прилягає земельна ділянка за адресою АДРЕСА_1 , кадастровий номер 6110100000:02:014:0086, яка перебуває в комунальній власності та передана на правах оренди ТОВ Сінваб-Тер , на підставі рішення сесії Тернопільської міської ради від 27 лютого 2015 року №6/57/105 Про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 0,0990 га для обслуговування будівлі адмінкорпусу з вбудованими стоянками автомашин за адресою АДРЕСА_1 ТОВ СІНВАБ -ТЕР .
Рішенням Тернопільської міської ради від 12 червня 2014 року №6/48/190 надано дозвіл товариству з обмеженою відповідальністю Сінваб-Тер на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею до 0,10 га в оренду терміном на п`ять років для обслуговування будівлі адмінкорпусу з вбудованими стоянками автомашин за адресою АДРЕСА_1
Рішенням Тернопільської міської ради від 27 лютого 2015 року №6/57/105 затверджено товариству з обмеженою відповідальністю Сінваб-Тер проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 0,0990 га для обслуговування будівлі адмінкорпусу з вбудованими стоянками автомашин за адресою АДРЕСА_1 та надано в оренду терміном на п`ять років вказану земельну ділянку товариству.
Під час виготовлення проекту землеустрою земельної ділянки, землевпорядною організацією виготовлено кадастровий план та встановлені межові знаки. Суміжні землекористувачі, в тому числі і ОСОБА_1 , яка є суміжним користувачем від точки А до точки Б кадастрового плану, своїм підписом на акту прийому передачі на зберігання межових знаків засвідчила, що претензій до існуючих меж немає.
01 квітня 2015 року між Тернопільською міською радою (Орендодавець) та Товариством з обмеженою відповідальністю Сінваб-Тер (Орендар) укладено договір оренди землі, відповідно до якого Орендодавець передає, а орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку несільськогосподарського призначення землі житлової та громадської забудови за адресою АДРЕСА_1 , площею 0,0990 га кадастровий номер 6110100000:02:014:0086, на якій розташована нежитлова будівля яка належить товариству. Строк дії договору - до 27 лютого 2020 року.
Як видно із витягу з державного реєстру речових прав на нерухоме майно від 19.05.2015 року право користування земельною ділянкою за ТЗОВ Сінваб-Тер на підставі договору оренди зареєстровано в державному реєстрі речових прав та їх обтяжень 13 травня 2015 року.
09 вересня 2016 року ТОВ Сінваб-Тер зареєстровано в відділі державного архітектурно-будівельного контролю Тернопільської міської ради декларацію про початок виконання будівельних робіт прибудова до житлового будинку приміщень торговельного призначення з надбудовою житлових квартир по АДРЕСА_1 на земельній ділянці із кадастровим номером 6110100000:02:014:0086, якою товариство користується на підставі договору оренди землі від 01 квітня 2015 року.
03 квітня 2017 року відділом державного архітектурно-будівельного контролю Тернопільської міської ради була зареєстровано декларація ТОВ Сінваб-Тер про готовність до експлуатації об`єкта - прибудова до житлового будинку приміщень торговельного призначення з надбудовою житлових квартир загальною площею 1062,7 кв.м. по АДРЕСА_1 на земельній ділянці із кадастровим номером 6110100000:02:014:0086. Згідно декларації, на об`єкті виконано всі передбачені проектною документацією згідно з державними будівельними нормами, стандартами і правилами роботи, у тому числі щодо доступності для мало мобільних груп населення. Обладнання встановлені згідно актами про його прийняття після випробування у визначеному порядку.
З 06 жовтня 2017 року по 12 жовтня 2017 року головним спеціалістом-інспектором відділу державного архітектурно-будівельного контролю Тернопільської міської ради було перевірено дотримання ТОВ Сінваб-Тер дотримання вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, стандартів і правил на об`єкті прибудова до житлового будинку приміщень торговельного призначення з надбудовою житлових квартир по АДРЕСА_1 , за наслідками якого складено акт №029-165. Перевіркою не виявлено будь-яких порушень.
Також, судом встановлено, що земельна ділянка із кадастровим номером 6110100000:02:014:0086 площею 0,0990 га була поділена на дві земельних ділянки: кадастровий номер 6110100000:02:014:0093 площею 0,0748, цільове призначення для будівництва та обслуговування будівель торгівлі, та земельну ділянку кадастровий номер 6110100000:02:014:0094 площею 0,0242 га для будівництва та обслуговування будівель торгівлі.
Відповідно до договору оренди землі, який укладений між Тернопільською міською радою (Орендодавець) та ОСОБА_2 (Орендар) 14 жовтня 2014 року, Орендодавець передає, а Орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку несільськогосподарського призначення землі житлової та громадської забудови за адресою АДРЕСА_1 , площею 0,3094 га кадастровий номер 6110100000:02:014:0085, на які розташована нежитлова будівля яка належить орендарю. Строк дії договору - до 20 серпня 2019 року .
Як видно із державного реєстру речових прав на нерухоме майно від 19.05.2015 року право користування земельною ділянкою за ОСОБА_2 на підставі договору оренди зареєстровано в державному реєстрі речових прав та їх обтяжень 26.11.2014 року.
Згідно із земельнотехнічною документацією, земельна ділянка кадастровий номер 6110100000:02:014:0085 не має спільної межі із земельною ділянкою, яка належить позивачу.
27 листопада 2014 року ОСОБА_2 на підставі інвестиційного договору №1 будівництва багатоквартирного житлового будинку з вбудованими приміщеннями громадського призначення та підземним паркінгом передала земельну ділянку по АДРЕСА_1 площею 0,3094 га кадастровий номер 6110100000:02:014:0085 в спільну діяльність з Обслуговуючим кооперативом Житлово-будівельний кооператив Каштан-Буд для досягнення спільної мети - здійснення будівництва й введення в експлуатацію багатоквартирного житлового будинку з вбудованими приміщеннями громадського призначення та підземним паркінгом.
25 січня 2016 року ОСОБА_2 та ОК ЖБК Каштан-буд зареєстровано в відділі державного архітектурно-будівельного контролю Тернопільської міської ради декларацію про початок виконання будівельних робіт будівництва багатоквартирного житлового будинку з вбудованими приміщеннями громадського призначення та підземним паркінгом на земельній ділянці площею 0,3094 га кадастровий номер 6110100000:02:014:0085.
11 листопада 2016 року головним спеціалістом з надання адміністративних послуг інспектором відділу державного архітектурно-будівельного контролю Тернопільської міської ради було перевірено дотримання ОК Житлово-будівельний кооператив Каштан-Буд вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, стандартів і правил на об`єкті будівництва багатоквартирного житлового будинку з вбудованими приміщеннями громадського призначення та підземним паркінгом по АДРЕСА_1 , за наслідками якого складено акт, відповідно до якого не виявлено будь-яких порушень, будинок будується в межах виділеної земельної ділянки.
Листом від 15 листопада 2016 року №196/27 відділ архітектури та містобудування Тернопільської міської ради, надано відповідь на звернення позивача, відповідно до якої під час перевірки працівниками відділу не знайдено порушень під час будівництва житлового будинку з вбудованими приміщеннями громадського призначення та підземним паркінгом на земельній ділянці площею 0,3094 га. Зокрема, проектований житловий будинок не створює затінення та не порушує інсоляції іншого житлового будинку, відстань до житлового будинку ОСОБА_1 регламентується пожежними нормами та правилами та не порушує п.3.13 ДБН 360-92 Планування і забудова міських і сільських населених пунктів , функціонування багатоквартирного житлового будинку з вбудованими приміщеннями громадського призначення та підземним паркінгом по АДРЕСА_1 в умовах впливу наближеної залізниці відповідає вимогам санітарного законодавства. Також відповідає вимогам п.7.43 ДБН 360-92 Планування і забудова міських і сільських населених пунктів проектна загальна кількість машино-місць.
03 квітня 2017 року відділом державного архітектурно-будівельного контролю Тернопільської міської ради була зареєстровано декларація ОСОБА_2 та ОК ЖБК Каштан-буд про готовність до експлуатації об`єкта багатоквартирного житлового будинку з вбудованими приміщеннями громадського призначення та підземним паркінгом по АДРЕСА_1 на земельній ділянці із кадастровим номером 6110100000:02:014:0085. Згідно декларації , на об`єкті виконано всі передбачені проектною документацією згідно з державними будівельними нормами, стандартами і правилами роботи, у тому числі щодо доступності для мало мобільних груп населення. Обладнання встановлені згідно актами про його прийняття після випробування у визначеному порядку.
Відповідно до висновку експерта за результатами судової земельно-технічної експертизи від 23.07.2018 року №94/18-22 позивач фактично користується земельною ділянкою площею 0,0739 га, розмір і конфігурація земельної ділянки, яка перебуває в її фактичному користуванні не відповідає розміру і конфігурації земельної ділянки, які визначені державним актом про право приватної власності на землю серії ТР №00025. При цьому Товариство з обмеженою відповідальністю Сінваб-Тер фактично користується земельною ділянкою площею 0,0753 га. Також, експертом встановлено, що земельна ділянка, кадастровий номер 6110100000:02:014:0086, користувачем якої на підставі договору оренди від 01 квітня 2015 року є відповідач ТОВ Сінваб-Тер накладається на земельну ділянку ОСОБА_1 , яка належить їй на підставі державного акта про право приватної власності на землю серії ТР №00025, площа накладання 17 кв.м., із яких 1,2 кв.м. забудова земельної ділянки позивача. Відстань від житлового будинку ОСОБА_1 до забудови на земельній ділянці із кадастровим номером 6110100000:02:014:0086 становить 11,90 м.
Також суд зазначає, що 09 квітня 2019 року ухвалено рішення Тернопільським міськрайонним судом Тернопільської області у справі за позовом ОСОБА_1 до Товариства з обмеженою відповідальністю "Сінваб-Тер", Тернопільської міської ради, Обслуговуючого кооперативу "Житлово-будівельний кооператив "Каштан-Буд", третьої особи на стороні відповідача, яка не заявляє самостійних вимог Головного управління Держгеокадастру у Тернопільській області про визнання незаконним та скасування рішення сесії Тернопільської міської ради, зобов`язання відділу Держгеокадастру у місті Тернополі внести зміни до автоматизованої системи, усунути перешкоди в користуванні земельною ділянкою та стягнення моральної шкоди в розмірі 100000,00 грн., яким позов задоволено частково.
А саме, визнано незаконним та скасовано рішення сесії Тернопільської міської ради від 27 лютого 2015 року №6/57/105 Про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 0,0990 га для обслуговування будівлі адмінкорпусу з вбудованими стоянками автомашини за адресою АДРЕСА_1 Товариству з обмеженою відповідальністю Сінваб -Тер . В задоволенні решти позовних вимог відмовлено.
07 серпня 2019 року постановою Тернопільського апеляційного суду Тернопільської області рішення Тернопільського міськрайонного суду Тернопільської області від 09 квітня 2019 року в частині скасування рішення сесії Тернопільської міської ради скасувати. В позові ОСОБА_1 про визнання незаконним та скасування рішення сесії Тернопільської міської ради від 27 лютого 2015 року №6/57/105 "Про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 0,0990 га для обслуговування будівлі адмінкорпусу з вбудованими стоянками автомашини за адресою АДРЕСА_1 Товариству з обмеженою відповідальністю "Сінваб -Тер" відмовити. В решті рішення суду залишити без зміни.
Зокрема, обставини справи підтверджуються актами перевірки відділу архітектури і містобудування Тернопільської міської ради, деклараціями про початок будівельних робіт та деклараціями про готовність до експлуатації об`єктів, договорами оренди землі та витягами із реєстру речових прав на нерухоме майно, тощо.
Визначаючись щодо спірних правовідносин, що виникли між сторонами, суд виходив з наступного.
Відповідно до статті 41-1 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності , Державний архітектурно-будівельний нагляд - це сукупність заходів, спрямованих на дотримання уповноваженими органами містобудування та архітектури, структурними підрозділами Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій та виконавчими органами сільських, селищних, міських рад з питань державного архітектурно-будівельного контролю, іншими органами, що здійснюють контроль у сфері містобудівної діяльності (далі - об`єкти нагляду), вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, стандартів і правил під час провадження ними містобудівної діяльності.
Постановою Кабінету Міністрів України від 19 серпня 2015 р. № 698, затверджено Порядок здійснення державного архітектурно-будівельного нагляду (далі - Порядок № 698), приписами підпункту 1 пункту 3 Порядку № 698 вказано, що основними завданнями нагляду є виявлення, припинення та запобігання порушенню уповноваженими органами містобудування та архітектури, визначеними відповідно до статті 13 Закону України Про архітектурну діяльність, органами державного архітектурно-будівельного контролю, визначеними відповідно до статті 6 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності, іншими органами, що здійснюють контроль у сфері містобудівної діяльності (далі - об`єкти нагляду), вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, державних стандартів і правил під час провадження ними містобудівної діяльності (в редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин).
Згідно пункту 2 Порядку 698 Державний архітектурно-будівельний нагляд здійснюється Держархбудінспекцією через головних інспекторів будівельного нагляду шляхом проведення планових, позапланових, документальних і камеральних перевірок.
Відповідно до пункту 9-10 Порядку 698 Плановою перевіркою вважається перевірка, що передбачена квартальним планом роботи Держархбудінспекції, який затверджується до 25 числа останнього місяця кварталу, що передує плановому.
Планова перевірка об`єкта нагляду проводиться не частіше ніж один раз на півроку з виїздом на об`єкт нагляду.
Строк проведення планової перевірки не може перевищувати 20 робочих днів та за обґрунтованим письмовим зверненням головного інспектора будівельного нагляду може бути одноразово продовжений наказом Держархбудінспекції не більше ніж на 10 робочих днів.
У відповідності до ч.1 ст. 376 Цивільного кодексу України, житловий будинок, будівля, споруда, інше нерухоме майно вважаються самочинним будівництвом, якщо вони збудовані або будуються на земельній ділянці, що не була відведена для цієї мети, або без відповідного документа, який дає право виконувати будівельні роботи чи належно затвердженого проекту, або з істотними порушеннями будівельних норм і правил.
Як роз`яснив пленум ВССУ з розгляду цивільних і кримінальних справ у постанові від 30.03.2012№ 6 Про практику застосування судами статті 376 Цивільного кодексу України (про правовий режим самочинного будівництва), при розгляді справ зазначеної категорії судам слід мати на увазі, що самочинним вважається будівництво житлового будинку, будівлі, споруди, іншого нерухомого майна, якщо вони збудовані (будуються) на земельній ділянці, що не була відведена особі, яка здійснює будівництво; або відведена не для цієї мети; або без відповідного документа, який дає право виконувати будівельні роботи, чи належно затвердженого проекту; або з істотним порушенням будівельних норм і правил. Самочинним також вважається будівництво хоча і на підставі проекту, але за наявності істотних порушень зазначених норм та правил на самому проекті, так і при будівництві, за наявності рішень спеціально уповноважених органів про усунення порушень. Будівництвом об`єкта нерухомості на земельній ділянці, що не була відведена для цієї мети, вважається спорудження таких об`єктів на земельній ділянці, що не віднесена до земель житлової й громадської забудови, зокрема, наданій для ведення городництва, сінокосіння, випасання худоби тощо, цільове призначення або вид використання якої не змінено в установленому законом порядку. (п.4).
У випадках порушення прав інших осіб право на звернення до суду належить і таким особам за умови, що вони доведуть наявність порушеного права (стаття 391 ЦК), а також власнику (користувачу) земельної ділянки, якщо він заперечує проти визнання за особою, яка здійснила самочинне будівництво на його земельній ділянці, права власності на самочинно збудоване нерухоме майно (частина четверта статті 376 та стаття 391 ЦК). ( ч.2 п.5 постанови) Право на будівництво нерухомого майна (забудову) мають власники земельних ділянок (стаття 90 ЗК), землекористувачі (стаття 95 ЗК), особи, які набули права користування чужою земельною ділянкою (суперфіцій) за договором із власником земельної ділянки (стаття1021 ЗК) або з інших передбачених законом підстав. Право на забудову виникає у особи, яка набула права на земельну ділянку на законних підставах, після здійснення нею дій, передбачених статтями 26 - 32Закону № 3038-VI.
Станом на 01.01.2013 року набрала чинності стаття 79 -1 ЗК України. Згідно вказаної статті, формування земельної ділянки полягає у визначенні земельної ділянки як об`єкта цивільних прав. Формування земельної ділянки передбачає визначення її площі, меж та внесення інформації про неї до Державного земельного кадастру. Земельна ділянка вважається сформованою з моменту присвоєння їй кадастрового номера. Земельна ділянка може бути об`єктом цивільних прав виключно з моменту її формування (крім випадків суборенди, сервітуту щодо частин земельних ділянок) та державної реєстрації права власності на неї.
Відповідно до частини 2 статті 123 ЗК особа, зацікавлена в одержанні у користування земельної ділянки із земель комунальної власності за проектом землеустрою щодо її відведення, звертається з клопотанням про надання дозволу на його розробку до органу місцевого самоврядування. У клопотанні зазначаються орієнтовний розмір земельної ділянки та її цільове призначення. До клопотання додаються графічні матеріали, на яких зазначено бажане місце розташування та розмір земельної ділянки.
Проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки погоджується в порядку, встановленому статтею 186-1ЗК. Орган місцевого самоврядування у двотижневий строк з дня отримання проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, а в разі необхідності здійснення обов`язкової державної експертизи землевпорядної документації згідно із законом - після отримання позитивного висновку такої експертизи приймає рішення про надання земельної ділянки у користування ( частини 4,6 статі 123 ЗК).
Згідно до частини 13 статті 123 ЗК- підставою відмови у затвердженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки може бути лише його невідповідність вимогам законів та прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів.
При цьому, суд вважає за можливе зазначити, що у випадку порушення прав позивачки як власника земельної ділянки розміром 0,6 га на підставі Державного акту виданого в 1998 році, при відсутності кадастрового номера та при фактичному використанні лишків землі, може бути поновленим в порядку який передбачено частиною 12 статті 79-1 ЗК-"Межі суміжних земельних ділянок приватної власності можуть бути змінені їх власниками без формування нових земельних ділянок за технічною документацією із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості)."
Порушене право власності може бути захищено і в порядку положень ст. 15 а також ст. 16 ЦК України, якою передбачено способи захисту цивільних прав та інтересів, перелік яких не є вичерпний . Спосіб захисту, за змістом ст. 5 ЦПК України, не повинен суперечити закону, бути ефективним, в розумінні дотримання принципу розумності та справедливості відповідати (бути адекватним) порушеному праву.
Відтак, частина вказаної ділянки, яка перебуває в оренді ТОВ "Сінваб-Тер" розміром 17 кв. м., з яких 1,2 кв.м забудована, належить на праві власності позивачу та не є підставою для реального відновлення межі та знесення будинку, оскільки на момент розгляду справи ТОВ "Сінваб-Тер" користується землею на підставі договору оренди та його речові права на чуже майно, захищаються у тому числі і від власника майна.
При цьому суд враховує те, що межі земельної ділянки під час виготовлення проекту землеустрою погоджувалися з позивачкою. Так в акті прийому передачі на зберігання межових знаків ОСОБА_1 своїм підписом засвідчила, що претензій до існуючих меж немає .
Позивач є власником земельної ділянки на АДРЕСА_1 розміром 0,60 га на підставі Державного акту на право власності на землю серії ТР №000525 , який видано 16 червня 1998 року на підставі рішення Тернопільської міської ради народних депутатів №153 від 11 лютого 1998 року. Кадастровий номер вказаної земельної ділянки не визначено і відповідно вона не внесена в Державний земельний кадастр та відсутня в Публічній кадастровій карті держави.
Відсутність у земельної ділянки кадастрового номера свідчить про істотний недолік її правового режиму. Він полягає у тому, що відомості про таку ділянку не внесені до Державних реєстрів, а це означає, що на картографічних документах Державного реєстру земель (черговому кадастровому плані тощо) відсутнє позначення наявності такої ділянки на відповідній території.
Отже, частиною другою статті 19 Конституції України визначено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до статей 9, 77 КАС кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, а суд згідно статті 90 цього Кодексу, оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.
Враховуючи встановлені судом обставини справи, досліджені в судових засіданнях докази, норми законодавства України, суд дійшов висновку, що позовні вимоги позивача є необґрунтованими, доказів, які б спростовували правомірність дій відповідача позивачем не представлено, а судом таких доказів не здобуто, в зв`язку з чим суд приходить до переконання, що в задоволенні позову слід відмовити.
Відповідно до ст. 139 КАС України судові витрати відшкодуванню не підлягають.
Керуючись статтями 139, 241-246, 250 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
ВИРІШИВ:
В задоволенні адміністративного позову ОСОБА_1 до Відділу Державного архітектурно-будівельного контролю Тернопільської міської ради, третьої особи Товариства з обмеженою відповідальністю "Сінваб-Тер" про скасування реєстрації будівельних декларацій - відмовити повністю.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду може бути подана до Восьмого апеляційного адміністративного суду через Тернопільський окружний адміністративний суд протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Повне судове рішення складено 11 вересня 2019 року.
Головуючий суддя Подлісна І.М.
Суд | Тернопільський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 09.09.2019 |
Оприлюднено | 13.09.2019 |
Номер документу | 84192659 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Тернопільський окружний адміністративний суд
Подлісна Ірина Миколаївна
Адміністративне
Тернопільський окружний адміністративний суд
Подлісна Ірина Миколаївна
Адміністративне
Тернопільський окружний адміністративний суд
Подлісна Ірина Миколаївна
Адміністративне
Тернопільський окружний адміністративний суд
Подлісна Ірина Миколаївна
Адміністративне
Тернопільський окружний адміністративний суд
Подлісна Ірина Миколаївна
Адміністративне
Тернопільський окружний адміністративний суд
Подлісна Ірина Миколаївна
Адміністративне
Тернопільський окружний адміністративний суд
Подлісна Ірина Миколаївна
Адміністративне
Тернопільський окружний адміністративний суд
Подлісна Ірина Миколаївна
Адміністративне
Тернопільський окружний адміністративний суд
Подлісна Ірина Миколаївна
Адміністративне
Тернопільський окружний адміністративний суд
Подлісна Ірина Миколаївна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні