Рішення
від 13.09.2019 по справі 419/1323/19
НОВОАЙДАРСЬКИЙ РАЙОННИЙ СУД ЛУГАНСЬКОЇ ОБЛАСТІ

Справа № 419/1323/19

Провадження № 2/419/395/2019

ЗАОЧНЕ РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

13 вересня 2019 року Новоайдарський районний суд Луганської області

у складі: головуючого судді - Мартинюка В. Б.,

за участю: секретаря - Московченко О.В.,

прокурора - Помазан Д.О.,

представника позивача - Шевченко М.Г.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду в смт Новоайдар Луганської області цивільну справу за позовною заявою першого заступника керівника Сєвєродонецької місцевої прокуратури Луганської області в інтересах управління соціального захисту населення Новоайдарської державної районної адміністрації Луганської області до ОСОБА_2 про стягнення неправомірно отриманої державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям та допомоги одиноким матерям,-

ВСТАНОВИВ:

Заступник керівника Сєвєродонецької місцевої прокуратури Луганської області звернувся в інтересах управління соціального захисту населення Новоайдарської державної районної адміністрації Луганської області.

Свої вимоги мотивує тим, що під час вивчення стану додержання вимог Закону України Про державну соціальну допомогу малозабезпеченим сім`ям встановлено факт наявності заборгованості перед Управлінням соціального захисту населення Новоайдарської районної державної адміністрації Луганської області з боку ОСОБА_2 у вигляді переплати державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям у розмірі 17454,5 грн. Вивченням матеріалів особової справи встановлено, що ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , з 14.09.2016 року є отримувачем державної соціальної допомоги малозабезпеченій сім`ї на підставі власної заяви від 14.09.2016.

Для призначення допомоги ОСОБА_2 надала заяву про призначення усіх видів соціальної допомоги, компенсацій, субсидій та пільг, довідку про склад сім`ї, декларацію про доходи та майновий стан сім`ї, в якій зазначила, що її діти ОСОБА_3 та ОСОБА_4 мешкають разом з нею, та ні яких дохід не мають.

При поданні заяви до УСЗН Новоайдарської райдержадміністрації ОСОБА_2 було ознайомлено про необхідність повідомлення органів соціального захисту в разі зміни обставин, які можуть вплинути на отримання соціальної допомоги та повернення надмірно нарахованих коштів у разі подання неповних чи недостовірних відомостей про доходи.

Також, при поданні заяви до УСЗН Новоайдарської райдержадміністрації ОСОБА_2 ознайомлено про обставини, у разі яких припиняється виплата допомоги малозабезпеченій сім`ї.

Відповідно до положень ст. З Закону України Про державну соціальну допомогу малозабезпеченим сім`ям , п. 2 Порядку призначення і виплати державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям, державна соціальна допомога малозабезпеченим сім`ям призначається і виплачується у грошовій формі малозабезпеченим сім`ям, які постійно проживають на території України, мають середньомісячний сукупний дохід, нижчий від прожиткового мінімуму для сім`ї.

Рішенням про призначення державної соціальної допомоги сім`ям з дітьми від 21.09.2016 року ОСОБА_2 призначено допомогу з 01.09.2016 року по 28.02.2016 року.

Рішенням про призначення державної соціальної допомоги сім`ям з дітьми від 17.03.2017 року ОСОБА_2 призначено допомогу з 01.03.2017 року по 31.08.2017 року.

Рішенням про призначення державної соціальної допомоги сім`ям з дітьми від 15.11.2017 року ОСОБА_2 призначено допомогу з 01.09.2017 року по 28.02.2018 року.

Рішенням про призначення державної соціальної допомоги сім`ям з дітьми від 14.03.2018 року ОСОБА_2 призначено допомогу з 01.03.2018 року по 31.08.2018 року.

Згідно інформації Харківського Національного університету повітряних сил ім. Івана Кожедуба (№21463 від 15.11.2017 року), встановлено що син ОСОБА_2 - ОСОБА_3 знаходиться на повному державному забезпеченні з 26.07.2016 року.

Згідно розрахунку державної соціальної допомоги виявлено переплату соціальної допомоги наданої ОСОБА_2 за період з 01.10.2016 року по 31.08.2018 року у сумі 17454,5 грн. Таким чином, не мала права на отримання державної соціальної допомоги на протязі усього періоду виплат.

Крім того, встановлено, що через несвоєчасне повідомлення обставин, які вплинули на виплату державної соціальної допомоги, ОСОБА_2 незаконно отримала державну допомогу у розмірі 17454,5 грн., що підтверджується відповідним розрахунком УСЗН Новоайдарської райдержадміністрації. Враховуючи викладене, УСЗН Новоайдарської райдержадміністрації припинило виплату допомоги ОСОБА_2 та повідомило листом № 9614 від 12.12.2018 року про необхідність повернення надмірно отриманих грошових коштів державної соціальної допомоги. Водночас, до теперішнього часу кошти ОСОБА_2 не повернула.

За таких обставин вбачаються підстави для представництва прокурором інтересів держави та звернення до суду із відповідним позовом.

Водночас, незважаючи на надане законом право звернення до суду, УСЗН Новоайдарської райдержадміністрації належні заходи щодо стягнення до бюджету надмірно виплачених коштів не вжито, до Новоайдарського районного суду Луганської області з початку звітного року з позовною заявою щодо стягнення суми надмірно виплаченої державної соціальної допомоги малозабезпеченій сім`ї орган державної влади не звертався (не вирішує питання щодо витребування коштів з метою звернення до суду).

Одночасно УСЗН Новоайдарської райдержадміністрацїї листом №2242 від 09.04.2019 року повідомило про відсутність можливості звернення до суду у зв`язку з недостатністю коштів для сплати судового збору.

Приймаючи до уваги, що в даному випадку неправомірною виплатою ОСОБА_2 державної допомоги спричинено економічну шкоду державі, на її захист в судовому порядку звертається прокурор.

Таким чином просить стягнути з ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , зареєстрованої та фактично мешкає за адресою: АДРЕСА_1 , на користь Управління соціального захисту населення Новоайдарської районної державної адміністрації Луганської області суму надмірно виплаченої державної соціальної допомоги малозабезпеченій сім`ї в розмірі 17454,5 гривень, стягнути з ОСОБА_2 судовий збір у сумі 1921 гривень на користь прокуратури Луганської області.

Ухвалою Новоайдарського районного суду Луганської області від 27.05.2019 року позовну заяву прийнято до розгляду та призначено підготовче судове засідання у справі на 09.15 годин 12.06.2019 року.

Підготовче судове засідання неодноразово відкладалося у зв`язку з неявкою учасників справи.

Ухвалою суду від 23.08.2019 року закрито підготовче провадження, справа призначена до судового розгляду на 12.00 годин на 13.09.2019 року.

За згодою позивача суд постановив ухвалу про заочний розгляд справи.

Відповідно до ст. 280 ЦПК України суд може ухвалити заочне рішення на підставі наявних у справі доказів за одночасного існування таких умов: відповідач належним чином повідомлений про дату, час і місце судового засідання; відповідач не з`явився в судове засідання без поважних причин або без повідомлення причин; відповідач не подав відзив; позивач не заперечує проти такого вирішення справи.

В судовому засіданні прокурор Новоайдарського відділу Сєвєродонецької місцевої прокуратури Луганської області вимоги підтримала, просила задовольнити позовні вимоги.

Представник позивача управління соціального захисту населення Новоайдарської державної районної адміністрації Луганської області в судовому засіданні позовні вимоги підтримав та просив їх задовольнити.

Відповідач ОСОБА_2 у судове засідання не з`явилась, про причину неявки суд не повідомила, хоча була належним чином сповіщена про дату, час та місце судового засідання шляхом опублікування оголошення про виклик до суду на офіційній сторінці веб-порталу судової влади України. (а.с. ).

В судовому засіданні встановлено, що під час вивчення стану додержання вимог Закону України Про державну соціальну допомогу малозабезпеченим сім`ям встановлено факт наявності заборгованості перед Управлінням соціального захисту населення Новоайдарської районної державної адміністрації Луганської області з боку ОСОБА_2 у вигляді переплати державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям у розмірі 17454,5 грн.

Для призначення допомоги ОСОБА_2 надала заяву про призначення усіх видів соціальної допомоги, компенсацій, субсидій та пільг, довідку про склад сім`ї, декларацію про доходи та майновий стан сім`ї, в якій зазначила, що її діти ОСОБА_3 та ОСОБА_4 мешкають разом з нею, та ні яких дохід не мають (а.с.13-15).

При поданні заяви до УСЗН Новоайдарської райдержадміністрації Сороку М.М. було ознайомлено про необхідність повідомлення органів соціального захисту в разі зміни обставин, які можуть вплинути на отримання соціальної допомоги та повернення надмірно нарахованих коштів у разі подання неповних чи недостовірних відомостей про доходи. Також, при поданні заяви до УСЗН Новоайдарської райдержадміністрації ОСОБА_2 ознайомлено про обставини, у разі яких припиняється виплата допомоги малозабезпеченій сім`ї.

Відповідно до копій рішення про призначення державної соціальної допомоги сім`ям з дітьми від 21.09.2016 року ОСОБА_2 призначено допомогу з 01.09.2016 року по 28.02.2016 року, рішенням про призначення державної соціальної допомоги сім`ям з дітьми від 17.03.2017 року ОСОБА_2 призначено допомогу з 01.03.2017 року по 31.08.2017 року, рішенням про призначення державної соціальної допомоги сім`ям з дітьми від 15.11.2017 року ОСОБА_2 призначено допомогу з 01.09.2017 року по 28.02.2018 року, рішенням про призначення державної соціальної допомоги сім`ям з дітьми від 14.03.2018 року ОСОБА_2 призначено допомогу з 01.03.2018 року по 31.08.2018 року (а.с. 25-26, 28, 30).

Згідно копії витягу із наказу начальника Харківського Національного університету повітряних сил ім. Івана Кожедуба від 26.07.2016 року № 181, про зарахування до списків змінного складу університету, усі види забезпечення та присвоїти військове звання солдат ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_2 (а.с.35).

Відповідно до Акту № 7/1 від 21.09.2018 року про проведення перевірки правильності та повноти інформації, що надається заявникам для призначення соціальної допомоги виявлено надмірно виплачені кошти (а.с.36-37).

Згідно повідомлення про припинення надання соціальної допомоги ОСОБА_2 було повідомлено, що подала недостовірні дані про членів сім`ї, а саме не вказано , що син в період з 01.10.2016 року по 31.03.2018 року знаходився на державному утриманні. У зв`язку з чим було здійснено перерахунок призначених виплат соціальної допомоги та виявлено переплату: допомоги малозабезпеченим сім`ям у розмірі 7395,99 гривень та допомоги одиноким матерям у розмірі 10058,52 гривень (а.с.39).

Відповідно до ст. 3 Закону України Про державну соціальну допомогу малозабезпеченим сім`ям право на державну соціальну допомогу мають малозабезпечені сім`ї, які постійно проживають на території України.

Згідно пунктів 2, 3 Порядку призначення і виплати державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям (далі - Порядок), затвердженого постановою Кабінету міністрів України № 250 від 24.02.2003 року, державна соціальна допомога малозабезпеченим сім`ям призначається і виплачується у грошовій формі малозабезпеченим сім`ям, які постійно проживають на території України, мають середньомісячний сукупний дохід, нижчий від прожиткового мінімуму для сім`ї.

Призначення і виплата соціальної допомоги здійснюються структурними підрозділами з питань соціального захисту населення районних, районних у мм. Києві та Севастополі держадміністрацій, виконавчих органів міських, районних у містах (у разі їх утворення) рад (далі - органи соціального захисту населення) за зареєстрованим місцем проживання або місцем фактичного проживання уповноваженого представника малозабезпеченої сім`ї.

Згідно ст. 4 Закону та п. 6 Порядку, до заяви про надання державної соціальної допомоги додаються, у тому числі: довідка про склад сім`ї. До складу сім`ї включаються чоловік, дружина; рідні, усиновлені та діти цих осіб віком до вісімнадцяти років, а також діти, які навчаються за денною формою навчання у загальноосвітніх, професійно-технічних, вищих навчальних закладах I-IV рівнів акредитації до досягнення двадцяти трьох років і які не мають власних сімей; неодружені повнолітні діти, які визнані особами з інвалідністю з дитинства I та II груп або особами з інвалідністю I групи і проживають разом з батьками; непрацездатні батьки чоловіка та дружини, які проживають разом з ними і перебувають на їх утриманні у зв`язку з відсутністю власних доходів; особа, яка проживає разом з одинокою особою з інвалідністю I групи і здійснює догляд за нею; жінка та чоловік, які проживають однією сім`єю, не перебувають у шлюбі, але мають спільних дітей. При цьому до складу сім`ї включаються незалежно від місця проживання (перебування) або реєстрації діти, які навчаються за денною формою навчання у загальноосвітніх, професійно-технічних, вищих навчальних закладах I-IV рівнів акредитації до досягнення двадцяти трьох років і не мають власних сімей. До складу сім`ї не включаються особи, які перебувають на повному державному утриманні.

У відповідності до п. 2 ч. 1, ч. 4 ст. 7 Закону, державна соціальна допомога не призначається у випадку, коли з`ясовано, що малозабезпечена сім`я має додаткові джерела для існування. Якщо сім`єю навмисно подано недостовірні відомості чи приховано відомості, що вплинули або могли вплинути на встановлення права на державну соціальну допомогу та на визначення її розміру, виплата призначеної державної соціальної допомоги припиняється з місяця, в якому виявлено порушення.

Відповідно до ст. 13 Закону, контроль за правильністю надання державної соціальної допомоги та використання коштів Державного бюджету України, спрямованих на надання державної соціальної допомоги, здійснює центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сферах трудових відносин, соціального захисту населення, безпосередньо та через керівника та уповноважених ним осіб центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику з питань нагляду та контролю за додержанням законодавства про працю.

Відповідно до п. 25 Порядку виплата раніше призначеної соціальної допомоги припиняється.

Відповідно до п. 27 Порядку, контроль за правильністю призначення і виплати соціальної допомоги здійснює орган соціального захисту населення безпосередньо та через соціальних інспекторів. Органи соціального захисту населення мають право робити запити та у строк до 15 календарних днів з дня надходження відповідного запиту безоплатно отримувати від територіальних органів ДФС, інших органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування інформацію, необхідну для перевірки достовірності даних, отриманих від осіб, які звертаються за призначенням державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям.

Пунктом 12 Порядку передбачено, що у разі коли особами, які входять до складу сім`ї, навмисно подано недостовірні відомості чи приховано відомості, що вплинули або могли вплинути на встановлення права на соціальну допомогу та визначення її розміру, виплата соціальної допомоги припиняється з місяця, в якому виявлено порушення.

У п. 28 Порядку зазначено, якщо сім`єю приховано або навмисно подано недостовірні дані про її доходи та майновий стан, що вплинуло на встановлення права на призначення соціальної допомоги та визначення її розміру, внаслідок чого були надміру виплачені кошти, органи соціального захисту населення: визначають обсяг надміру виплачених коштів та встановлюють строки їх повернення залежно від матеріального стану сім`ї; повідомляють уповноваженого представника малозабезпеченої сім`ї про обсяг надміру виплачених коштів та строки їх повернення; у разі врахування надміру виплачених коштів при виплаті соціальної допомоги у наступні періоди провадять щомісячні відрахування на підставі своїх рішень у розмірі не більш як 20 відсотків суми, що підлягає виплаті; у разі неповернення надміру виплачених коштів добровільно в установлені строки вирішують питання про їх стягнення у судовому порядку.

Згідно п. 33 абзацу 5 Порядку допомога на дітей одиноким матерям не призначається у разі перебування на повному державному утриманні.

Відповідно до ч. 1 ст. 1212 Цивільного кодексу України (далі ЦК України), особа, яка набула майно або зберегла його у себе за рахунок іншої особи (потерпілого) без достатньої правової підстави (безпідставно набуте майно), зобов`язана повернути потерпілому це майно. Особа зобов`язана повернути майно і тоді, коли підстава, на якій воно було набуте, згодом відпала.

Згідно ст. 1215 ЦК України, не підлягає поверненню безпідставно набуті заробітна плата і платежі, що прирівнюються до неї, пенсії, допомоги, стипендії, відшкодування шкоди, завданої каліцтвом, іншим ушкодженням здоров`я або смертю, аліменти та інші грошові суми, надані фізичній особі як засіб до існування, якщо їх виплата проведена фізичною або юридичною особою добровільно, за відсутності рахункової помилки з її боку і недобросовісності з боку набувача.

Тобто, безпідставно виплачена державна соціальна допомога малозабезпеченим сім`ям підлягає примусовому стягненню із набувача за умови недобросовісності останнього, зокрема подання ним недостовірних даних для отримання такої допомоги або умисного приховання відомостей, які впливають на призначення допомоги.

Відповідно до п. 3 ст. 131-1 Конституції України, ст. 1 Закону України Про прокуратуру прокуратура України становить єдину систему, на яку покладається представництво інтересів держави в суді у виключних випадках і в порядку, що визначені законом.

Згідно зі ст. 23 Закону України Про прокуратуру представництво прокурором інтересів держави в суді полягає у здійсненні процесуальних та інших дій, спрямованих на захист інтересів держави, у випадках та порядку, встановлених законом. Однією з форм представництва є звернення прокурора до суду з позовною заявою.

Прокурор здійснює представництво в суді законних інтересів держави у разі порушення або загрози порушення інтересів держави, якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб`єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження, а також у разі відсутності такого органу.

Відповідно до ч. 4 ст. 56 ЦПК України прокурор, який звертається до суду в інтересах держави, в позовній чи іншій заяві, скарзі обґрунтовує, в чому полягає порушення інтересів держави, необхідність їх захисту, визначені законом підстави для звернення до суду прокурора, а також зазначає орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах.

Враховуючи вищевикладене, позовні вимоги є обґрунтованими, оскільки відповідач при зверненні до управління для подовження отримання державної соціальної допомоги 14.09.2016 року подала недостовірні дані про членів сім`ї, а саме не вказано , що син в період з 01.10.2016 року по 31.03.2018 року знаходився на державному утриманні. У зв`язку з чим було здійснено перерахунок призначених виплат соціальної допомоги та виявлено переплату: допомоги малозабезпеченим сім`ям у розмірі 7395,99 гривень та допомоги одиноким матерям у розмірі 10058,52 гривень.

Згідно ст. 141 ЦПК України, судові витрати, понесені прокуратурою Луганської області, необхідно стягнути з відповідача на їх користь.

Керуючись ст. ст. 141, 259, 264-265, 268, 280, 354 ЦПК України, суд, -

ВИРІШИВ:

Позовні вимоги першого заступника керівника Сєвєродонецької місцевої прокуратури Луганської області в інтересах управління соціального захисту населення Новоайдарської державної районної адміністрації Луганської області до ОСОБА_2 про стягнення неправомірно отриманої державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям та допомоги одиноким матерям- задовольнити.

Стягнути з ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , зареєстрованої та фактично мешкає за адресою: АДРЕСА_2 , (реєстраційний номер облікової картки платників податків НОМЕР_1 , паспорт НОМЕР_2 , виданий 20.11.2012 Новоайдарським РВ УМВСУ ) на користь Управління соціального захисту населення Новоайдарської районної державної адміністрації Луганської області (розрахунковий рахунок 35415042016583, код ЄДРПОУ 03196989, МФО 804013 ГУДКСУ в Луганській області, смт. Новоайдар, вул. Банківська, 31, Луганська область, 93500,) суму надмірно виплаченої державної соціальної допомоги малозабезпеченій сім`ї в розмірі 17454,5 гривень.

Стягнути з ОСОБА_2 судовий збір у сумі 1921 гривень на користь прокуратури Луганської області (розрахунковий рахунок №35211068000839; банк ДКСУ м. Київ, МФО 820172, ЄДРПОУ 02909921, код класифікації видатків бюджету - 2800).

Апеляційна скарга на рішення суду може бути подана протягом 30 днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини судового рішення або у разі розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення. Учасник справи, якому повне рішення не було вручене у день його проголошення або складання, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження, якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.

Заочне рішення може бути переглянуте судом, що його ухвалив, за письмовою заявою відповідача , подану протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Учасник справи, якому повне заочне рішення суду не було вручене у день його проголошення, має право на поновлення пропущеного строку на подання заяви про його перегляд - якщо така заява подана протягом двадцяти днів з дня вручення йому повного заочного рішення суду.

Головуючий: В. Б. Мартинюк

Повний текс заочного рішення складено 13.09.2019 року

СудНовоайдарський районний суд Луганської області
Дата ухвалення рішення13.09.2019
Оприлюднено17.09.2019
Номер документу84249786
СудочинствоЦивільне

Судовий реєстр по справі —419/1323/19

Ухвала від 05.12.2023

Цивільне

Тернівський міський суд Дніпропетровської області

Корягін В. О.

Ухвала від 05.12.2023

Цивільне

Тернівський міський суд Дніпропетровської області

Корягін В. О.

Ухвала від 20.01.2020

Цивільне

Новоайдарський районний суд Луганської області

Мартинюк В. Б.

Ухвала від 13.09.2019

Цивільне

Новоайдарський районний суд Луганської області

Мартинюк В. Б.

Рішення від 13.09.2019

Цивільне

Новоайдарський районний суд Луганської області

Мартинюк В. Б.

Рішення від 13.09.2019

Цивільне

Новоайдарський районний суд Луганської області

Мартинюк В. Б.

Ухвала від 23.08.2019

Цивільне

Новоайдарський районний суд Луганської області

Мартинюк В. Б.

Ухвала від 27.05.2019

Цивільне

Новоайдарський районний суд Луганської області

Мартинюк В. Б.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні