Господарський суд Рівненської області
вул. Набережна, 26-А, м. Рівне, 33013
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
"18" вересня 2019 р. м. Рівне Справа № 918/524/19
Господарський суд Рівненської області у складі головуючого судді О. Андрійчук, за участю секретаря судового засідання Б. Рижого, розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження у відкритому судовому засіданні матеріали справи
за позовом Головного управління Пенсійного фонду України в Рівненській області
до Відкритого акціонерного товариства "Оржівський деревообробний комбінат"
про стягнення в сумі 8 652,79 грн.
за участю представників сторін:
від позивача: не з`явився,
від відповідача: не з`явився,
УСТАНОВИВ:
У липні 2019 року Головне управління Пенсійного фонду України в Рівненській області звернулося до Господарського суду Рівненської області із позовною заявою до ВАТ "Оржівський деревообробний комбінат" про стягнення 21 057, 92 грн.
Ухвалою суду від 30.07.2019 року позовну заяву Головного управління Пенсійного фонду України в Рівненській області залишено без руху.
Ухвалою суду від 15.08.2019 року позовну заяву прийнято до розгляду та відкрито провадження за правилами спрощеного позовного провадження, судове засідання призначено на 09.09.2019 року.
Ухвалою суду від 09.09.2019 року у судовому засіданні оголошено перерву на 18.09.2019 року.
Стислий виклад позиції позивача та заперечень відповідача.
Як вбачається з позовної заяви, остання обґрунтована тим, що з 19.01.2010 року Н. Покізяк перебуває на обліку в позивача та отримує пенсію за віком на підставі довідки про заробітну плату, видану відповідачем. У подальшому ОСОБА_1 подала позивачеві архівну довідку для перерахування пенсії. За результатами перевірки достовірності документів про заробітну плату, наданих для призначення пенсії, встановлено розбіжності в сумах між звіреними первинним документами та наданою Трудовим архівом Рівненського району довідкою, останнім видано нову довідку про заробітну плату, з урахуванням якої перераховано розмір пенсійної виплати ОСОБА_1 та встановлено факт безпідставної виплати підвищеного розміру пенсії за період з 19.01.2010 року по 31.01.2019 року в сумі 8 652,79 грн, яку позивач просить суд стягнути з відповідача в судовому порядку.
У матеріально-правове обґрунтування заявлених позовних вимог посилається на ст.ст. 17, 44, 50 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування", ст. 101 Закону України "Про пенсійне забезпечення", ст. 1166 ЦК України.
16.09.2019 року від позивача надійшли додаткові пояснення, згідно з якими зазначає, що обидві довідки, видані як відповідачем у справі від 28.05.2009 року, так і Трудовим архівом Рівненського району від 14.08.2018 року, не відповідають первинним документам, а тому Трудовому архіву рекомендовано видати нову довідку для здійснення перерахунку пенсії ОСОБА_1 . Зважаючи на викладене, позивач просить суд стягнути з відповідача надміру виплаченої пенсії в сумі 8 652,79 грн внаслідок подання недостовірних даних, які зазначені в довідці № 96 від 28.05.2009 року.
Відповідач своїм право на надання відзиву не скористався, обставин, викладених у позовній заяві не спростував, відтак спір розглядається за наявними матеріалами справи.
Заяви і клопотання сторін, результати їх розгляду.
09.09.2019 року від представника позивача надійшло клопотання про відкладення розгляду справи у зв`язку з необхідністю подання додаткових доказів, яке задоволене ухвалою суду від 09.09.2019 року.
Інших заяв і клопотань від сторін не надходило.
Дослідивши матеріали справи у їх сукупності та взаємозв`язку, оцінивши надані докази, заслухавши пояснення присутніх представників сторін, суд установив таке.
Фактичні обставини справи та зміст спірних правовідносин.
Н ОСОБА_2 на підставі заяви про призначення (перерахунок) пенсії від 16.04.2010 року перебуває на обліку в позивача (сервісний центр Рівненського району), який є правонаступником усіх прав та обов`язків Рівненського об`єднаного управління Пенсійного фонду України Рівненської області згідно з постановою КМ України від 22.08.2018 року № 628 "Деякі питання функціонування органів Пенсійного фонду України", та отримує пенсію за віком відповідно до Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування".
Для призначення пенсії ОСОБА_1 надала довідку про заробітну плату № 96 від 28.05.2009 року за період з квітня 1989 року по березень 1994 року, видану відповідачем, згідно з якою заробіток, який враховується при обчисленні пенсії, склав 625,06 грн.
Крім того, ОСОБА_1 звернулася до позивача із заявою про перерахунок пенсії, надавши архівну довідку № 1356/04-02 від 14.08.2018 року, видану Трудовим архівом Рівненського району.
10.10.2018 року відповідно до наказу "Про проведення перевірок" № 353 від 04.10.2018 року, на підставі направлення № 4331/10 від 04.10.2018 року, виданого Головним управлінням Пенсійного фонду України в Рівненській області, позивачем з відома директора Трудового архіву Рівненського району та в присутності його провідного бухгалтера проведено позапланову перевірку достовірності документів про заробітну плату, наданих для призначення (перерахунку) пенсії згідно із Законом України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" Н. ОСОБА_3 , про що складено акт № 456.
За результатами проведеної перевірки встановлено, що відповідно до наданих документів дані довідки про заробітну плату № 1356/04-02 від 14.08.2018 року, виданої на ім`я ОСОБА_1 , не відповідають даним первинних документів, а саме: вересень 1992 року, липень 1993 року. Також у довідці від 28.05.2009 року, виданій відповідачем, у лютому нараховані відпускні в сумі 369,28 грн за березень-червень 1989 року, відтак між довідками, виданими Трудовим архівом Рівненського району та відповідачем, виникли розбіжності. Крім того, відповідно до особового рахунку в березні 1994 року нараховано заробітну плату в сумі 1 700 000, що не відповідає сумі, зазначеній в довідці відповідача.
Враховуючи викладене, Трудовому архіву Рівненського району рекомендовано видати нову довідку, а довідку № 1356/04-02 від 14.08.2018 року вважати недійсною.
10.10.2018 року Трудовим архівом Рівненського району надані пояснення до акту, згідно з якими за квітень-червень 1989 року та березень 1994 року між довідками, виданими Трудовим архівом та АТ "Оржівський деревообробний комбінат", виникли розбіжності.
08.02.2019 року Трудовим архівом Рівненського району підготовлено нову архівну довідку № 225/04-02.
На підставі вказаної довідки позивачем проведено перерахунок розміру пенсійної виплати ОСОБА_1 та встановлено факт безпідставної виплати підвищеного розміру пенсії за період з 19.01.2010 року по 31.01.20019 року в сумі 8 652,79 грн у зв`язку із уточненням заробітку для розрахунку пенсії.
25.03.2019 року позивач листом № 3493/03 звернувся до Рівненського об`єднаного управління Пенсійного фонду України Рівненської області, де вказав, що по пенсійній справі Н. ОСОБА_3 виникла переплата за період з 19.01.2010 року по 31.01.2019 року в сумі 8 652,79 грн.
У травні 2019 року позивач листом № 5525/07 звернувся до відповідача (доказів направлення вказаного листа в матеріалах справи немає), в якому зазначив, що в результаті проведеної позапланової перевірки достовірності документів про заробітну плату виявлено розбіжність в сумах заробітної плати, зазначеними в довідці № 1356/04-02 від 14.08.2018 року, виданій Трудовим архівом Рівненського району, та первинними документами, за результатами перевірки видано нову архівну довідку № 225/04-02 від 08.02.2019 року про заробітну плату ОСОБА_4 Після призначення розміру пенсії з урахуванням сум заробітної плати, зазначених в довідці № 225/04-02 від 08.02.2019 року, встановлено переплату пенсії в сумі 8 652,79 грн за період отримання ОСОБА_5 . ОСОБА_3 пенсії, яку позивач просив відповідача повернути.
Зважаючи, що відповідач у добровільному порядку суму надмірно виплаченої пенсії не повернув, відтак позивач звернувся до суду з відповідним позовом.
З урахуванням викладеного судом установлено, що між сторонами виникли правовідносини, пов`язані із відшкодуванням відповідачем шкоди, завданої внаслідок видачі недостовірної довідки про заробітну плату, на підставі якої здійснювався перерахунок розміру пенсії працівнику відповідача, регулювання яких здійснюється Законом України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування", Законом України "Про пенсійне забезпечення", ЦК України тощо.
Норми права, що підлягають до застосування, та мотиви їх застосування, оцінка аргументів, наведених сторонами.
За визначеннями, наведеними у ст. 1 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування", застрахована особа - фізична особа, яка відповідно до цього Закону підлягає загальнообов`язковому державному пенсійному страхуванню і сплачує (сплачувала) та/або за яку сплачуються чи сплачувалися у встановленому законом порядку страхові внески на загальнообов`язкове державне пенсійне страхування та до накопичувальної системи загальнообов`язкового державного пенсійного страхування; пенсійні виплати - грошові виплати в системі загальнообов`язкового державного пенсійного страхування, що здійснюються у вигляді пенсії, довічної пенсії або одноразової виплати; пенсія - щомісячна пенсійна виплата в солідарній системі загальнообов`язкового державного пенсійного страхування, яку отримує застрахована особа в разі досягнення нею передбаченого цим Законом пенсійного віку чи визнання її особою з інвалідністю, або отримують члени її сім`ї у випадках, визначених цим Законом; страхувальники - роботодавці та інші особи, які відповідно до закону сплачують єдиний внесок на загальнообов`язкове державне соціальне страхування та/або є платниками відповідно до цього Закону.
Відповідно до п. 5 ч. 2 ст. 17 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" (у редакції, чинній станом на дату видачі відповідачем довідки № 96 від 28.05.2009 року) страхувальник зобов`язаний надавати безоплатно застрахованій особі та на вимогу - членам сім`ї померлої застрахованої особи відомості про заробітну плату (дохід), суми сплачених страхових внесків та інші відомості, що стосуються застрахованої особи та подаються до територіальних органів Пенсійного фонду.
Пунктом 17 постанови Пенсійного фонду України від 25.11.2005 року № 22-1 "Про затвердження Порядку подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій відповідно до Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" (у редакції, чинній станом на дату виходу ОСОБА_1 на пенсію) передбачено, що довідка про заробітну плату (дохід) особи видається на підставі особових рахунків, платіжних відомостей та інших документів про нараховану та сплачену заробітну плату підприємством, установою чи організацією, де працював померлий годувальник або особа, яка звертається за пенсією.
Посадова особа зобов`язана не пізніше місяця до дня досягнення працівником пенсійного віку письмово повідомити його про виникнення права на пенсію за віком, у тому числі на пільгових умовах. Посадова особа у 10-денний термін з дня одержання заяви про призначення пенсії оформляє всі необхідні документи і своє подання про призначення пенсії (додаток 3), ознайомлює з ним особу, яка оформляється на пенсію (про що особа ставить свій підпис в поданні), і направляє до органу, що призначає пенсію, за місцезнаходженням підприємства, установи, організації або за місцем проживання (реєстрації) особи. Для забезпечення повноти відомостей про застраховану особу, якій призначається пенсія, подається комплект первинної звітності страхувальника до системи персоніфікованого обліку Пенсійного фонду України за період після останнього звіту до дати подання заяви про призначення пенсії включно (п.п. 34, 35 постанови Пенсійного фонду України від 25.11.2005 року № 22-1 "Про затвердження Порядку подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій відповідно до Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування"(у редакції, чинній станом на дату виходу ОСОБА_1 на пенсію).
З наведених норм матеріального права вбачається, що відповідач, як страхувальник, зобов`язаний був надати ОСОБА_1 , як застрахованій особі, відомості про заробітну плату для обрахунку розміру пенсії, а позивачу - комплект первинної звітності.
Пунктом 2.10. постанови Пенсійного фонду України від 25.11.2005 року № 22-1 "Про затвердження Порядку подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій відповідно до Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" передбачено, що довідка про заробітну плату (дохід) особи видається на підставі особових рахунків, платіжних відомостей та інших документів про нараховану та сплачену заробітну плату підприємством, установою чи організацією, де працював померлий годувальник або особа, яка звертається за пенсією. Якщо такі підприємства, установи, організації ліквідовані або припинили своє існування з інших причин, то довідки про заробітну плату видаються правонаступником цих підприємств, установ чи організацій або архівними установами.
У п. 2 постанови Пенсійного фонду України від 21.03.2003 року № 6-4 "Про затвердження Порядку повернення сум пенсій, виплачених надміру, та списання сум переплат пенсій, що є безнадійними до стягнення" визначено, що переплата пенсії - сума пенсії (з урахуванням надбавок, підвищень, додаткових пенсій, цільової грошової допомоги, сум індексації та інших доплат до пенсій), виплачена з різних причин понад розмір, визначений законодавством.
Частинами 1-2 ст. 50 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" передбачено, що суми пенсій, виплачені надміру внаслідок зловживань з боку пенсіонера або подання страхувальником недостовірних даних, можуть бути повернуті пенсіонером добровільно або стягуються на підставі рішень територіальних органів Пенсійного фонду чи в судовому порядку. Відрахування з пенсії провадяться в установленому законом порядку на підставі судових рішень, ухвал, постанов і вироків (щодо майнових стягнень), виконавчих написів нотаріусів та інших рішень і постанов, виконання яких відповідно до закону провадиться в порядку, встановленому для виконання судових рішень. Розмір відрахування з пенсії обчислюється з суми, що належить пенсіонерові до виплати.
Аналогічна норма закріплена у п. 3 постанови Пенсійного фонду України від 21.03.2003 року № 6-4 "Про затвердження Порядку повернення сум пенсій, виплачених надміру, та списання сум переплат пенсій, що є безнадійними до стягнення".
У силу вимог ст. 101 Закону України "Про пенсійне забезпечення" органи, що призначають пенсії, мають право вимагати відповідні документи від підприємств, організацій і окремих осіб, а також в необхідних випадках перевіряти обґрунтованість їх видачі. Підприємства та організації несуть матеріальну відповідальність за шкоду, заподіяну громадянам або державі внаслідок несвоєчасного оформлення або подання пенсійних документів, а також за видачу недостовірних документів, і відшкодовують її.
Із системного аналізу норм ст. 50 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" та ст. 101 Закону України "Про пенсійне забезпечення" вбачається, що останніми врегульовано різний суб`єктний склад та підстави для повернення сум пенсій, виплачених надміру: щодо пенсіонера - повернення суми пенсії, зокрема через зловживання з його боку, щодо страхувальника - відшкодування шкоди, завданої внаслідок видачі недостовірних документів, тобто вказані норми не виключають можливість їх взаємного застосування та не перешкоджають стягненню сум переплати як заподіяної шкоди зі страхувальника, винного у надмірній виплаті у зв`язку із наданням недостовірних відомостей щодо заробітної плати пенсіонера, у тому числі через відсутність вжиття позивачем заходів, передбачених ст. 50 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування".
Крім того, оскільки довідка про заробіток була видана відповідачем, а тому, відповідно, відповідальність за достовірність даних, зазначених у довідці, покладається на відповідача, як особу, яка видала довідку.
Підставами виникнення цивільних прав та обов`язків, є зокрема завдання майнової (матеріальної) та моральної шкоди іншій особі (п. 3 ч. 2 ст. 11 ЦК України).
Відповідно до ч. 1 ст. 22 ЦК України особа, якій завдано збитків у результаті порушення її цивільного права, має право на їх відшкодування.
Згідно з ч. 1 ст. 1166 ЦК України майнова шкода, завдана неправомірними рішеннями, діями чи бездіяльністю особистим немайновим правам фізичної або юридичної особи, а також шкода, завдана майну фізичної або юридичної особи, відшкодовується в повному обсязі особою, яка її завдала.
Для застосування такого виду відповідальності як відшкодування шкоди потрібна наявність усіх елементів складу цивільного правопорушення: протиправної поведінки; шкоди та її розміру; причинного зв`язку між протиправною поведінкою заподіювача та шкодою; вини. За відсутності хоча б одного з цих елементів цивільна відповідальність не настає. При цьому, виходячи із загальних правових норм, протиправність (неправомірність) поведінки означає порушення чужого суб`єктивного права. Під шкодою розуміється матеріальна шкода, яка виражається у зменшенні майна потерпілого в результаті порушення належного йому матеріального права та (або) зменшення нематеріального блага. Причинний зв`язок між протиправною поведінкою та шкодою виражається в тому, що шкода повинна бути об`єктивним наслідком поведінки завдавача шкоди.
Із системного аналізу норм ст. 50 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" та ст. 101 Закону України "Про пенсійне забезпечення" вбачається, що особою, відповідальною за видачу недостовірної довідки, є особа, яка безпосередньо її видала, а з урахуванням вимог пенсійного законодавства - страхувальник.
Судом установлено, що складання та видача відповідачем довідки про заробіток для обчислення пенсії ОСОБА_1 із недостовірними даними стало підставою для нарахування пенсії в розмірі більшому від обґрунтованого, а нарахування надмірного розміру пенсії призвело до необґрунтованих виплат, які фактично є втратами бюджету Пенсійного фонду України.
Матеріали справи не містять доказів оскарження відповідачем результатів перевірки у встановленому законом порядку чи визнання його недійсним.
Отже, протиправна поведінка відповідача полягає у поданні до органів пенсійного фонду недостовірної довідки, шкода - у нарахуванні надмірного розміру пенсії, а причинний зв`язок - у нарахуванні пенсії на основі недостовірного документу; вина відповідача - надання довідки за підписом уповноважених осіб відповідача із недостовірною інформацією про фактичний заробіток ОСОБА_1 за період з 19.01.2010 року по 31.01.2019 року.
Тобто, видача відповідачем довідки з недостовірними даними стала причиною нарахування пенсії у розмірі більшому від обґрунтованого. Нарахування ж надмірного розміру пенсій призвело до необґрунтованих виплат в сумі 8 652,79 грн.
Враховуючи те, що з боку відповідача наявний склад порушення умов пенсійного законодавства, внаслідок чого завдано шкоди державі, від імені якої виступають органи Пенсійного фонду України, оскільки на момент розгляду спору по суті суду не було надано доказів сплати відповідачем матеріальної шкоди, спричиненої внаслідок видачі недостовірних документів, суд прийшов до висновку про наявність підстав для задоволення позову та стягнення з відповідача 8 652,79 грн шкоди у розмірі переплаченої пенсії.
Висновки суду за результатами вирішення спору.
За результатами з`ясування обставин, на які сторони посилалися як на підставу своїх вимог і заперечень, підтверджених тими доказами, які були дослідженні в судовому засіданні, і з наданням оцінки всім аргументам учасників справи у їх сукупності та взаємозв`язку, як це передбачено вимогами ст.ст. 75-79, 86 ГПК України, суд дійшов висновку про порушення майнових прав позивача, а відтак - про наявність підстав для задоволення позову та про стягнення з відповідача на користь позивача 8 652,79 грн шкоди у розмірі переплаченої пенсії.
Розподіл судових витрат.
Згідно з ч. 1 ст. 123 ГПК України судові витрати складаються з судового збору та витрат, пов`язаних з розглядом справи.
Відповідно до п. 2 ч. 1 ст. 129 ГПК України судовий збір покладається у спорах, що виникають при виконанні договорів та з інших підстав, - на сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог.
Зважаючи, що позов задоволено, відтак судовий збір в розмірі 1 921,00 грн покладається на відповідача.
Керуючись ст.ст. 73, 74, 76-79, 86, 91, 123, 129, 233, 238, 240, 241 ГПК України, суд
ВИРІШИВ:
Позов Головного управління Пенсійного фонду України в Рівненській області до Відкритого акціонерного товариства "Оржівський деревообробний комбінат" про стягнення 8 652,79 грн задовольнити.
Стягнути з Відкритого акціонерного товариства "Оржівський деревообробний комбінат" (вул. Заводська,9, смт. Оржів, Рівненський район, Рівненська область, 35313, ідентифікаційний код 00275441) на користь Головного управління Пенсійного фонду України в Рівненській області (вул. Короленка, 7, м. Рівне, 33028, ідентифікаційний код 21084076, п/р НОМЕР_1 в Філії РОУ АТ "Ощадбанк", МФО 333368) 8 652,79 грн шкоди.
Стягнути з Відкритого акціонерного товариства "Оржівський деревообробний комбінат" (вул. Заводська,9, смт. Оржів, Рівненський район, Рівненська область, 35313, ідентифікаційний код 00275441) на користь Головного управління Пенсійного фонду України в Рівненській області (вул. Короленка, 7, м. Рівне, 33028, ідентифікаційний код 21084076) 1 921,00 грн судового збору.
Позивач: Головне управління Пенсійного фонду України в Рівненській області (вул. Короленка, 7, м. Рівне, 33028, ідентифікаційний код 21084076).
Відповідач: Відкрите акціонерне товариство "Оржівський деревообробний комбінат" (вул. Заводська,9, смт. Оржів, Рівненський район, Рівненська область, 35313, ідентифікаційний код 00275441).
Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду (ч.ч. 1, 2 ст. 241 ГПК України).
Апеляційна скарга на рішення суду подається безпосередньо до суду апеляційної інстанції протягом двадцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або у разі розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення (ч. 1 ст. 256 ГПК України).
Інформацію по справі, що розглядається, можна отримати на сторінці суду на офіційному веб-порталі судової влади України в мережі Інтернет за веб-адресою: http://rv.arbitr.gov.ua/sud5019/ .
Повне судове рішення складене та підписане 18.09.2019 року.
Суддя О. Андрійчук
Суд | Господарський суд Рівненської області |
Дата ухвалення рішення | 18.09.2019 |
Оприлюднено | 18.09.2019 |
Номер документу | 84320074 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Рівненської області
Андрійчук О.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні