ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД міста КИЄВА 01051, м. Київ, вул. Болбочана Петра 8, корпус 1
Р І Ш Е Н Н Я
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
17 вересня 2019 року м. Київ №826/4546/18
Окружний адміністративний суд міста Києва у складі судді Костенка Д.А., розглянув-ши за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін адміністра-тивну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Дрімтех ІТ" до Державної фіскальної служби України (далі - ДФС), про визнання протиправним і скасу-вання рішення, зобов`язання вчинити дії,
в с т а н о в и в:
У березні 2018р. позивач звернувся до Окружного адміністративного суду міста Києва з позовом, в якому просить:
- визнати протиправним та скасування рішення комісії ДФС, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (ЄРПН) або відмову в такій реєстрації від 22.01.2018 №566489/41084490;
- зобов`язати ДФС зареєструвати податкову накладну ТОВ "Дрімтех ІТ" від 15.12.2017 №11 в ЄРПН.
Підставою позову зазначено необґрунтованість зупинення реєстрації вказаної подат-кової накладної, оскільки зупинення такої реєстрації здійснено з причин виявлення невідпо-відності обсягів постачання обсягам придбання по товарах згідно з УКТЗЕД: 8517., тоді як п. 6 наказу Міністерства фінансів України від 13.06.2017 №567 "Про затвердження Критеріїв оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних та Вичерпного переліку документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію подат-кової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних" не міс-тить такого критерію, який був би підставою для зупинення реєстрації податкової накладної. Також позивач зазначає, що відповідачу надані достатні для реєстрації податкової накладної пояснення і копії документів.
Ухвалою Окружного адміністративного суду міста Києва від 23.03.2018 відкрито про-вадження у справі, серед іншого запропоновано відповідачу подати суду письмові пояснення щодо позову (відзив) та всі докази на їх підтвердження, які наявні у відповідача, а також докази скерування відзиву позивачу протягом п`ятнадцяти днів з дня вручення ухвали про відкриття провадження у справі.
Згідно з протоколом повторного автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 06.06.2018 її розподілено на суддю Костенка Д.А.
Ухвалою Окружного адміністративного суду міста Києва від 14.06.2018 розгляд справи вирішено провести за правилами спрощеного позовного провадження без повідом-лення сторін, встановлено відповідачу п`ятнадцятиденний строк з дня отримання ухвали для подання до суду в порядку ст. 162 КАС України відзиву на позов; роз`яснено відповідачу, що у разі ненадання відзиву у встановлений судом строк без поважних причин суд вирішує справу за наявними матеріалами.
Відповідач у встановлені судом строки відзив на позов не подав, поважних причин суду не повідомив. Інших заяв з процесуальних питань відповідачем не подано також.
Дослідивши матеріали справи, суд встановив наступні фактичні обставини справи та відповідні їм правовідносини.
Позивач склав і надіслав засобами телекомунікаційного зв`язку для реєстрації в ЄРПН податкову накладну від 15.12.2017 №11, копія якої наявна у справі (а.с. 23).
Згідно з копією квитанції від 29.12.2017 (а.с. 27-28) вищевказана податкова накладна прийнята, реєстрація зупинена з тих підстав, що вона відповідає критеріям оцінки ступеня ризиків, визначених п. 6 Критеріїв оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстра-ції податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затверджених наказом Міністерства фінансів України від 13.06.2017 №567; за результатами опрацювання СМКОР виявлено невідповідність обсягів постачання обсягам придбання по товарах згідно з УКТ ЗЕД: 8517., у зв`язку з чим запропоновано подати пояс-нення та/або копії документів, достатні для прийняття рішення про реєстрацію податкових накладних в ЄРПН.
Позивачем направлено до ДФС засобами телекомунікаційного зв`язку повідомлення від 16.01.2018 №1 щодо подачі документів про підтвердження реальності здійснення опера-цій по ПН/РК, реєстрація якої/го зупинено, копія якого наявна у справі (а.с. 29-30).
Як зазначено у повідомленні, позивачем укладено договір поставки з ТОВ "Телерадіо-компанія "Студія 1+1", виписано рахунок на оплату, 15.12.2017 надійшов авансовий платіж у сумі 288388,62 грн., у зв`язку з чим була складена податкова накладна №11 від15.12.2017, а 12.01.2018 товар було відвантажено.
Позивач надав копії підтверджуючих документів, зокрема наявні у справі копії: договору поставки від 20.11.2017 №201117, укладеного між ТОВ "Дрімтех ІТ" (Постачаль-ник) та ТОВ "Телерадіокомпанія "Студія 1+1" (Покупець), згідно з яким Постачальник зобов`язується здійснити поставку визначених сторонами товарів, а Покупець зобов`язується приймати товари та оплачувати їх (а.с. 13-19), рахунку на оплату від 22.11.2017 №73 на суму 288388,62 грн. (а.с. 20), платіжного доручення від 15.12.2017 №3995 про оплату ТОВ "Теле-радіокомпанія "Студія 1+1" на рахунок позивача коштів в сумі 288388,62 грн. (а.с. 21), виписки по рахунку позивача за 15.12.2017, з якої вбачається зарахування вказаної суми коштів на рахунок позивача від ТОВ "Телерадіокомпанія "Студія 1+1" (а.с. 22), податкової накладної від 15.12.2017 на загальну суму 288388,62 грн. (а.с. 23), видаткової накладної від 12.01.2018 №2 на суму 288388,62 грн. (а.с. 24), довіреності від 11.01.2018 №1 (а.с. 25-26).
Комісією ДФС, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН або відмову в такій реєстрації, прийнято рішення від 22.01.2018 №566489/41084490 про відмову у реєстрації податкової накладної від 15.12.2017 №11.
Згідно з копією цього рішення (а.с. 30), підставою його прийняття зазначено: "надання платником податку документів, які складені з порушенням законодавства та/або не є достат-німи для прийняття комісією ДФС рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування" (а.с. 31).
Позивачем подано скаргу на вказане рішення, яка рішеннями Комісії з питань розгляду скарг від 08.02.2018 №13885/41084490, залишена без задоволення (а.с. 37).
Спірні правовідносини виникли у сфері справляння податків і зборів та стосуються правомірності відмови відповідача у реєстрації податкової накладної у ЄРПН.
Згідно з п. 201.16 ст. 201 ПК України (у редакції, чинній на час зупинення реєстрації податкової накладної) реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України, у разі відповідності такої податкової накладної/розрахунку коригування сукупності критеріїв оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, встановлених відповідно до пункту 74.2 статті 74 цього Кодексу.
Згідно з пп. 201.16.1 п. 201.16 ст. 201 ПК України у разі зупинення реєстрації подат-кової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних платнику податку протягом операційного дня контролюючий орган в автоматичному режимі надсилає (в електронному вигляді у текстовому форматі) квитанцію про зупинення реєстрації такої податкової накладної/розрахунку коригування. Така квитанція є підтвердженням зупинення такої реєстрації.
У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються:
а) порядковий номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування;
б) визначення критерію(їв) оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєст-рації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових наклад-них, на підставі яких було здійснено зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування;
в) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та/або копії документів (за вичерпним переліком), достатніх для прийняття контролюючим органом рішення про реєст-рацію такої податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Вичерпний перелік таких документів у розрізі критеріїв оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затверджується центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику.
Згідно з п. 74.2 ст. 74 ПК України в Єдиному реєстрі податкових накладних забез-печується проведення постійного автоматизованого моніторингу відповідності податкових накладних/розрахунків коригування критеріям оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупи-нення реєстрації таких податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (абз. 1).
Критерії оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, визначаються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику (абз. 2).
Порядок ведення Єдиного реєстру податкових накладних затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 29.12.2010 №1246 (у редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин) (далі - Порядок №1246).
Згідно з п. 12 Порядку №1246 після надходження податкової накладної та/або розра-хунку коригування до ДФС в автоматизованому режимі здійснюється її розшифрування та проводяться перевірки, зокрема, на її відповідність критеріям оцінки ступеня ризиків, достатнім для зупинення їх реєстрації відповідно до пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України.
За результатами перевірок, визначених п. 12 Порядку №1246, формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування. Така квитанція в електронній формі надсилається платнику податку протягом операційного дня та є підтвердженням прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування (п.п. 13, 14 Порядку №1246).
Критерії оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Критерії оцінки) та Вичерпний перелік документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладої/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Перелік документів) були затверджені наказом Міністерства фінансів України від 13.06.2017 №567, чинним на час виникнення спірних правовідносин.
До таких критеріїв згідно з п. 6 Критеріїв оцінки віднесено, зокрема:
1) обсяг постачання товару/послуги, зазначений у податковій накладній/розрахунку коригування, яку (який) подано на реєстрацію в Реєстрі, у 1,5 раза більший за величину, що дорівнює залишку різниці обсягу придбання на митній території України такого товару/пос-луги (крім обсягу придбання товарів/послуг за операціями, які звільнені від оподаткування та підлягають оподаткуванню за нульовою ставкою) та/або ввезення на митну територію України такого товару, зазначеного з 01 січня 2017 року в отриманих податкових наклад-них/розрахунках коригування, зареєстрованих в Реєстрі, і митних деклараціях, та обсягу постачання відповідного товару/послуги, зазначеному у податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих з 01 січня 2017 року в Реєстрі, і переважання в такому залишку (більше 75% загального такого залишку для платників, у яких значення показника D становить більше 0,03; більше 60% - від 0,02 до 0,03; більше 50% - від 0,015 до 0,02; більше 40% - від 0,01 до 0,015, більше 30% - від 0,005 до 0,01, більше 20% - до 0,005) товарів з кодами згідно з УКТ ЗЕД, які визначаються ДФС, та відсутність товару/послуги, зазначе-ного/зазначеної в податковій накладній, яка подана на реєстрацію в Реєстрі, в інформації, поданій платником податку за встановленою формою, як товару/послуги, що на постійній основі постачається (виготовляється);
2) відсутність (анулювання, призупинення) ліцензій, виданих органами ліцензування, які засвідчують право суб`єкта господарювання на виробництво, експорт, імпорт, оптову і роздрібну торгівлю підакцизними товарами (продукцією), визначеними підпунктами 215.3.1 та 215.3.2 пункту 215.3 статті 215 розділу VI ПК України, стосовно товарів, які зазначені платником податку у податковій накладній, поданій на реєстрацію в Реєстрі;
3) розрахунок коригування, складений постачальником товарів/послуг до податкової накладної, яка складена на отримувача - платника податку на додану вартість, якщо передба-чається зміна вартості товару/послуг більше ніж удвічі та/або зміна номенклатури товарів/послуг (для кодів товарів згідно з УКТ ЗЕД - зміна перших чотирьох цифр кодів, а для кодів послуг відповідно до Державного класифікатора продукції та послуг - перших двох цифр кодів).
Згідно з п. 1 Переліку документів для кожного із критеріїв законодавцем визначено окремий перелік документів, за умови подання якого приймається рішення про реєстрацію податкової накладної.
Згідно з правовим висновком Верховного Суду у постанові від 09.07.2019 у справі №140/2093/18 (http://reyestr.court.gov.ua/Review/82898502) можливість надання платником податків вичерпного переліку документів на підтвердження правомірності формування та подання податкової накладної прямо залежить від чіткого визначення фіскальним органом конкретного виду критерію оцінки ступеня ризиків. Вживання податковим органом загаль-ного посилання на п. 6 Критеріїв оцінки, без наведення відповідного підпункту, є неконкре-тизованим та призводить до необґрунтованого обмеження права платника податків бути повідомленим про необхідність надання документів за вичерпним переліком, відповідно до критерію зупинення реєстрації податкової накладної, а не будь-яких на власний розсуд.
Як вбачається з копії квитанції від 29.12.2017 про зупинення реєстрації податкової накладної від 15.12.2017 №11, у ній не вказано конкретного критерію оцінки ступеня ризи-ків, визначених п. 6 Критеріїв оцінки, а також не вказано конкретного переліку документів, які б були достатніми для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної.
Зважаючи на це і враховуючи висновок Верховного Суду, а також з огляду на нена-дання відповідачем відзиву і доказів, які б свідчили про обґрунтованість зупинення реєстра-ції податкової накладної, суд вважає зупинення реєстрації податкової накладної необґрунтованим і таким, правомірність чого відповідачем не доведена.
Порядок прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної або відмову у такій реєстрації на час виникнення спірних правовідносин було регламентовано постановою Кабінету Міністрів України від 29.03.2017 №190 "Про встановлення підстав для прийняття рішення комісією Державної фіскальної служби про реєстрацію податкової накладної/роз-рахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або про відмову в такій реєстрації" (далі - Постанова №190).
Згідно з даною Постановою комісія ДФС приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або про відмову в такій реєстрації на підставі отриманих від платника податку на додану вартість відповідно до підпункту "в" підпункту 201.16.1 пункту 201.16 статті 201 ПК України письмових пояс-нень щодо підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригу-вання, та/або копій документів, які платник податку має право подати до органу Державної фіскальної служби протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного у податковій накладній/розрахунку коригування.
Підставами для прийняття комісією ДФС рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування є:
ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інфор-мації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, до якої/якого застосована процедура зупинення реєстрації згідно з пунктом 201.16 статті 201 Кодексу;
ненадання платником податку копій документів відповідно до підпункту "в" підпункту 201.16.1 пункту 201.16 статті 201 Кодексу;
надання платником податку копій документів, які складені з порушенням законодавст-ва та/або не є достатніми для прийняття комісією ДФС рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування.
Як встановлено судом, відмовляючи у реєстрації податкової накладної від 15.12.2017 №1, у рішенні від 22.01.2018 №566489/41084490 Комісія ДФС вказала наступну причину: "надання платником податку копій документів, які складені з порушенням законодавства та/або не є достатніми для прийняття Комісією рішення про реєстрацію податкової накладної".
Вбачається, що рішення не містить конкретних відомостей про те, які саме документи складені з порушенням законодавства та/або які саме документи не є достатніми для реєстра-ції податкової накладної.
Водночас, дослідивши наведені позивачем у повідомленні від 16.01.2018 №1 пояс-нення і додані копії документів, суд вважає, що у своїй сукупності вони дають можливість встановити факт проведення господарських операцій між позивачем і ТОВ "Телерадіо-компанія "Студія 1+1" з поставки товарів, їх зміст і обсяг, кількісні і вартісні показники та інші відомості, та підтверджують належність цих операцій до об`єктів оподаткування ПДВ згідно з п. а) п. 185.1 ст. 185 ПК України, виникнення у позивача податкових зобов`язань з ПДВ згідно з п. а) п. 187.1 ст. 187 ПК України по першій події (дата зарахування коштів від покупця/замовника) та, у зв`язку з цим, наявність у позивача визначених у п. 201.1 ст. 201 цього Кодексу підстав для складення податкової накладної, що відповідачем спростовано не було.
Зважаючи на це і враховуючи висновок Верховного Суду у постанові від 20.08.2019 у справі №2540/3009/18 (http://reyestr.court.gov.ua/Review/83737080), а також з огляду на нена-дання відповідачем відзиву і доказів, які б підтверджували правомірність оскаржуваного рішення, суд вважає рішення про відмову у реєстрації податкової накладної необґрунтованим і таким, правомірність чого відповідачем не доведена.
Зважаючи на недоведеність відповідачем, на якого КАС України покладає тягар доведення правомірності оскаржуваного рішення, належності позивача до ризикових платників і обґрунтованість зупинення реєстрації податкової накладної, беручи до уваги надані позивачем комісії контролюючого органу пояснення і копії документів, які в достатній мірі підтверджують наявність законних підстав для складення спірної податкової накладної у зв`язку з проведенням операцій з поставки товарів, суд дійшов висновку про обґрунтованість доводів позивача про протиправність оскаржуваного рішення.
Таким чином, заявлена позивачем вимога про визнання протиправним і скасування оскаржуваного рішення комісії ДФС підлягає задоволенню.
Згідно з п. 19 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29.12.2010 №1246 (в чинній редакції), податкова накладна та/або розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструється у день настання однієї з таких подій:
прийняття в установленому порядку та набрання чинності рішенням про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування;
набрання рішенням суду законної сили про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування (у разі надходження до ДФС відповідного рішення);
неприйняття та/або відсутність реєстрації в установленому порядку рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування.
Згідно з п. 20 цього Порядку у разі надходження до ДФС рішення суду про реєстрацію або скасування реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування, яке наб-рало законної сили, такі податкові накладні та/або розрахунки коригування реєструються після проведення перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку (крім абзацу десятого), або їх реєстрація скасовується. При цьому датою реєстрації або скасування реєстрації вва-жається день, зазначений в такому рішенні, або день набрання законної сили рішенням суду.
З урахуванням вказаних положень, а також беручи до уваги встановлену судом проти-правність оскаржуваного рішення комісії ДФС про відмову у реєстрації спірної податкової накладної, позовні вимоги про зобов`язання ДФС зареєструвати в ЄРПН податкову накладну є обґрунтованими і підлягають задоволенню. При цьому зареєструвати податкову накладну слід датою її фактичного подання - 29.12.2017.
Підсумовуючи все вищевикладене, суд зазначає про обґрунтованість адміністра-тивного позову і наявність підстав для його задоволення.
З огляду на задоволення позову і згідно із ст. 139 КАС України судові витрати позива-ча у загальній сумі 3524 грн., сплачені згідно з платіжним дорученням від 07.03.2018 №41, підлягають стягненню на його користь за рахунок бюджетних асигнувань відповідача.
Керуючись ст.ст. 2, 5, 90, 139, 241-246, 262 КАС України, суд
в и р і ш и в:
1. Задовольнити адміністративний позов Товариства з обмеженою відповідальністю "Дрімтех ІТ" повністю.
2. Визнати протиправними та скасувати рішення Комісії Державної фіскальної служби України, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації від 22.01.2018 №566489/41084490.
3. Зобов`язати Державну фіскальну службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну Товариства з обмеженою відповідаль-ністю "Дрімтех ІТ" від 15.12.2017 №11 датою її фактичного подання - 29.12.2017.
4. Стягнути на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "Дрімтех ІТ" з бюджетних асигнувань Державної фіскальної служби України судовий збір у сумі 3524 грн. (три тисячі п`ятсот двадцять чотири гривні).
Позивач: Товариство з обмеженою відповідальністю "Дрімтех ІТ";
01054, м. Київ, вул. Богдана Хмельницького, буд. 55, код ЄДРПОУ 41084490.
Відповідач: Державна фіскальна служба України;
04053, м. Київ, Львівська площа, 8; код ЄДРПОУ 39292197.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку на апеляційне оскарження. Рішення суду може бути оскаржено до Шостого апеляційного адміністративного суду в порядку, встановленому ст.ст. 293-297 КАС України. Апеляційна скарга подається протягом 30 днів з дня складення рішення.
Дата рішення є днем складення його у повному обсязі.
Суддя Д.А. Костенко
Суд | Окружний адміністративний суд міста Києва |
Дата ухвалення рішення | 17.09.2019 |
Оприлюднено | 20.09.2019 |
Номер документу | 84329620 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Окружний адміністративний суд міста Києва
Костенко Д.А.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні