Постанова
від 09.09.2019 по справі 307/786/19
ЗАКАРПАТСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ СУД

Справа № 307/786/19

Закарпатський апеляційний суд

П О С Т А Н О В А

І м е н е м У к р а ї н и

09.09.2019 м. Ужгород

Закарпатський апеляційний судв особі судді Гошовського Г.М., за участі захисника - адвоката Левицького А.О., розглянув у відкритому судовому засіданні справу № 33/4806/504/19, в якій ОСОБА_2 ІНФОРМАЦІЯ_1 , громадянка України, уродженка с. Торун Міжгірського району Закарпатської області, мешканка АДРЕСА_1 , одружена, директор державного підприємства Тячівське лісове господарство (далі - ДП Тячівське ЛГ ), притягнута до адміністративної відповідальності за правопорушення, передбачене ч.2 ст.212-3 КУпАП.

Постановою судді Тячівського районного суду Закарпатської області від 24.04.2019 ОСОБА_2 визнана винною у тому, що будучи директором ДП Тячівське ЛГ не надала за запит ОСОБА_3 від 30.01.2019 інформацію щодо угод - договорів про надання юридичних послуг, юридичних консультацій чи будь-якої правової допомоги між ДП Тячівське ЛГ та сторонніми суб`єктами підприємницької діяльності (далі - СПД), адвокатами, юристами у період з 01.01.2018 по 20.01.2019, а в разі укладення таких - переліку СПД, адвокатів, юристів та інформації про виплачену за договорами суму помісячно.

За це на ОСОБА_2 накладено адміністративне стягнення у виді штрафу у розмірі 25 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян, що становить 425,00 грн.

Захисник, адвокат Левицький А.О., подав апеляційну скаргу, в якій просить постанову скасувати, а провадження в справі закрити за відсутністю в діях ОСОБА_2 складу правопорушення. Зазначає, що:

-особою, уповноваженою на складення протоколу, неправильно визначено потерпілого, оскільки автором запиту ОСОБА_3 був не як фізична особа, а як керівник Закарпатської обласної правозахисної організації Справа і Честь , тобто юридичної особи;

-Уповноважений Верховної Ради України з прав людини, представник якого в Закарпатській області 11.03.2019 склав протокол щодо ОСОБА_2 про адміністративне правопорушення, передбачене ч.2 ст. 212-3 КУпАП, розглядати звернення юридичних осіб не вправі;

-суддя, який розглядав справу, постановою від 22.03.2019 повернув цей протокол про адміністративне правопорушення представнику Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини в Закарпатській області для належного оформлення, але, не зважаючи на те, що ця постанова не виконана, продовжив розгляд справи і постановив у ній рішення;

-в розумінні Закону України Про доступ до публічної інформації запитувана інформація не була публічною, а директор ДП Тячівське ЛГ не є розпорядником публічної інформації, оскільки не є суб`єктом владних повноважень, не виконує делегованих повноважень таких суб`єктів, не володіє інформацією, що становить суспільний інтерес, а підприємство не фінансується з бюджету і використовує лише кошти від здійснення господарської (комерційної) діяльності;

-інформація, про яку йдеться в запиті, ураховуючи положення частини другої статті 29 Закону України від 02.10.1992 № 2657-ХІІ Про інформацію , не вважається предметом суспільного інтересу, а навпаки, є конфіденційною.

Вважає, що звернення ОСОБА_3 не підлягало розгляду, а провадження за його заявою відкриттю, як таке, що не стосується компетенції Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини, протокол про адміністративне правопорушення складено з порушенням п.2.1 Порядку оформлення матеріалів про адміністративні правопорушення, п.2.1. Порядку здійснення провадження Уповноваженого з прав людини у справах про порушення прав і свобод людини та ст.17 Закону України Про Уповноваженого Верховної ради з прав людини .

Апеляційний суд заслухав пояснення захисника, який підтримав апеляційну скаргу, перевірив матеріали справи і приходить до переконання, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню з таких підстав.

Адміністративним правопорушенням, відповідно до ч.1 ст. 9 КУпАП, визнається протиправна, винна (умисна або необережна) дія чи бездіяльність, яка посягає на громадський порядок, власність, права і свободи громадян, на встановлений порядок управління і за яку законом передбачено адміністративну відповідальність.

Частиною другою статті 212-3 КУпАП передбачено адміністративну відповідальність за порушення Закону України Про доступ до публічної інформації , а саме: необґрунтоване віднесення інформації до інформації з обмеженим доступом, ненадання відповіді на запит на інформацію, ненадання інформації, неправомірна відмова в наданні інформації, несвоєчасне або неповне надання інформації, надання недостовірної інформації.

Ця диспозиція не обмежує коло потерпілих і не ставить у залежність він нього вирішення питання про наявність чи відсутність у діянні суб`єкта складу правопорушення.

Згідно з ч.5 ст. 14 Закону України Про Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини Уповноважений здійснює парламентський контроль за дотриманням права на доступ до публічної інформації. Згідно зі ст. 16 цього Закону Уповноважений здійснює свою діяльність на підставі відомостей про порушення прав і свобод людини і громадянина, які отримує: 1) за зверненнями громадян України, іноземців, осіб без громадянства чи їх представників; 2) за зверненнями народних депутатів України; 3) за власною ініціативою.

Закарпатська обласна правозахисна організація Справа і Честь є громадською організацією, тобто об`єднанням громадян, яке створено для спільної реалізації спільних інтересів цих громадян. Об`єднання громадян у громадську організацію не позбавляє і не може позбавити їх та кожного з них окремо права звернення до Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини, а Уповноваженого - права отримувати від громадської організації в особі її уповноваженого представника, зокрема голови, відомості для здійснення своєї діяльності.

Відповідно до п. 8-1 ч.1 ст. 255 КУпАП представники Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини мають право складати протоколи про правопорушення, передбачені ст. 212-3 цього Кодексу крім порушень права на інформацію відповідно до Закону України Про адвокатуру та адвокатську діяльність .

Про порушення з боку ОСОБА_2 права на інформацію відповідно до Закону України Про адвокатуру та адвокатську діяльність у протоколі про адміністративне правопорушення, яким розпочато провадження в цій справі, не йдеться.

Тому з доводами апеляційної скарги про вихід особою, яка склала протокол щодо ОСОБА_2 про адміністративне правопорушення, за межі своїх повноважень, про неправильне визначення потерпілого та пов`язані з цим правові наслідки провадження в справі апеляційний суд не погоджується.

Про суть адміністративного правопорушення у протоколі від 11.03.2019, складеному Представником Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини в Закарпатській області Швардак Д.І. зазначено наступне.

Потерпілий ОСОБА_3 звернувся до ДП Тячівське ЛГ з заявою, в якій просив надати інформацію про те, чи укладались цим підприємством угоди про надання юридичних послуг, юридичних консультацій, правової допомоги з сторонніми СПД, адвокатами, юристами в період з 01.01.2018 по 30.01.2019, і якщо укладались, то надати також перелік сторонніх СПД, адвокатів, юристів та інформацію про виплачену їм за цими угодами суму помісячно.

Відповідь на цей запит, надана листом № 29 від 04.02.2019, підписаним ОСОБА_2 , запитуваної інформації не містила.

Дії ОСОБА_2 кваліфіковані у протоколі як ненадання інформації (а.с.1-7).

Неможливість надання запитуваної інформації у листі № 29 від 04.02.2019 вмотивована тим, що ДП Тячівське ЛГ не є розпорядником публічної інформації в розумінні ч.1 ст. 13 Закону України Про доступ до публічної інформації , а також тим, що запитувана інформація не відноситься до тої, яку, згідно з ч.2 ст. 13 цього ж Закону, вказане підприємство зобов`язане оприлюднювати.

Статтею 13 Конституції України передбачено, що природні ресурси, які знаходяться в межах території України є об`єктами права власності Українського народу. Від імені Українського народу права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених Конституцією. Кожний громадянин має право користуватися природними об`єктами права власності народу відповідно до закону. Власність зобов`язує. Власність не повинна використовуватися на шкоду людині і суспільству.

Відповідно до ст. 1 Закону України Про доступ до публічної інформації публічна інформація - це відображена та задокументована будь-якими засобами та на будь-яких носіях інформація, що була отримана або створена в процесі виконання суб`єктами владних повноважень своїх обов`язків, передбачених чинним законодавством, або яка знаходиться у володінні суб`єктів владних повноважень, інших розпорядників публічної інформації, визначених цим Законом.

Розпорядниками інформації для цілей цього Закону, згідно з частиною першою його статті 13 визнаються: 1) суб`єкти владних повноважень - органи державної влади, інші державні органи, органи місцевого самоврядування, органи влади Автономної Республіки Крим, інші суб`єкти, що здійснюють владні управлінські функції відповідно до законодавства та рішення яких є обов`язковими для виконання; 2) юридичні особи, що фінансуються з державного, місцевих бюджетів, бюджету Автономної Республіки Крим, - стосовно інформації щодо використання бюджетних коштів; 3) особи, якщо вони виконують делеговані повноваження суб`єктів владних повноважень згідно із законом чи договором, включаючи надання освітніх, оздоровчих, соціальних або інших державних послуг, - стосовно інформації, пов`язаної з виконанням їхніх обов`язків; 4) суб`єкти господарювання, які займають домінуюче становище на ринку або наділені спеціальними чи виключними правами, або є природними монополіями, - стосовно інформації щодо умов постачання товарів, послуг та цін на них.

Згідно з частиною другою цієї статті до розпорядників інформації, зобов`язаних оприлюднювати та надавати за запитами інформацію, визначену в цій статті, у порядку, передбаченому цим Законом, прирівнюються суб`єкти господарювання, які володіють: 1) інформацією про стан довкілля; 2) інформацією про якість харчових продуктів і предметів побуту; 3) інформацією про аварії, катастрофи, небезпечні природні явища та інші надзвичайні події, що сталися або можуть статися і загрожують здоров`ю та безпеці громадян; 4) іншою інформацією, що становить суспільний інтерес (суспільно необхідною інформацією).

ДП Тячівське ЛГ за організаційно-правовою формою є державним підприємством державної форми власності, основним видом діяльності якого є лісівництво та інша діяльність у лісовому господарстві (в тому числі лісозаготівлі, надання допоміжних послуг у лісовому господарстві, лісопильне та стругальне виробництво, виробництво інших дерев`яних будівельних конструкцій і столярних виробів, дерев`яної тари, інших виробів з деревини, виробів з корка, соломки та рослинних матеріалів для плетіння, оптова торгівля деревиною, будівельними матеріалами та санітарно-технічним обладнанням, неспеціалізована оптова торгівля, вантажний автомобільний транспорт, будівництво житлових і нежитлових будівель), тобто виконання делегованих повноважень суб`єктів владних повноважень, а тому є розпорядником інформації, пов`язаної з виконанням їхніх обов`язків.

Оскільки ліси, які знаходяться в межах території України є об`єктами права власності Українського народу, якими, відповідно до закону, має право користуватися кожний громадянин і які не повинні використовуватися на шкоду людині і суспільству, інформація, створена, відображена та задокументована в процесі виконання своїх обов`язків суб`єктами при виконанні делегованих їм повноважень суб`єктів владних повноважень не може не становити суспільного інтересу.

Тому апеляційний суд вважає, що запитувана головою Закарпатської обласної правозахисної організації Справа і Честь інформація, як створена та задокументована в процесі виконання ДП Тячівське ЛГ своїх обов`язків при виконанні делегованих йому повноважень щодо здійснення права власника природних ресурсів, є публічною, становить суспільний інтерес, а ДП Тячівське ЛГ є її розпорядником в розумінні ч.1 ст. 13 Закону України Про доступ до публічної інформації .

Отже, доводи апеляційної скарги про те, що ДП Тячівське ЛГ не є розпорядником публічної інформації, а інформація, про яку йдеться в запиті ОСОБА_3 , не є публічною і не становить суспільного інтересу, апеляційний суд також відхиляє.

Керуючись ст. 294 КУпАП, апеляційний суд

П О С Т А Н О В И В :

апеляційну скаргу залишити без задоволення, постанову судді Тячівського районного суду від 24.04.2019 про накладення на ОСОБА_2 адміністративного стягнення за правопорушення, передбачене ч.2 ст. 212-3 КУпАП, залишити без змін.

Постанова набирає законної сили негайно, є остаточною й оскарженню не підлягає.

Суддя Г.М. Гошовський

СудЗакарпатський апеляційний суд
Дата ухвалення рішення09.09.2019
Оприлюднено19.09.2019
Номер документу84347495
СудочинствоАдмінправопорушення

Судовий реєстр по справі —307/786/19

Постанова від 09.09.2019

Адмінправопорушення

Закарпатський апеляційний суд

Гошовський Г. М.

Постанова від 24.04.2019

Адмінправопорушення

Тячівський районний суд Закарпатської області

Ніточко В. В.

Постанова від 21.03.2019

Адмінправопорушення

Тячівський районний суд Закарпатської області

Ніточко В. В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні