Рішення
від 13.09.2019 по справі 440/2401/19
ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

13 вересня 2019 року м. ПолтаваСправа № 440/2401/19

Полтавський окружний адміністративний суд у складі судді Супруна Є.Б., розглянувши у письмовому провадженні за правилами спрощеного позовного провадження справу №440/2401/19 за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Олександрівська СЕС" до Головного управління Держгеокадастру у Полтавській області про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити певні дії,

В С Т А Н О В И В:

05 липня 2019 року Товариство з обмеженою відповідальністю "Олександрівська СЕС" (надалі - позивач, ТОВ "Олександрівська СЕС") звернулося до Полтавського окружного адміністративного суду з позовом до Головного управління Держгеокадастру у Полтавській області (надалі - відповідач) , в якому просить:

- визнати протиправною відмову у наданні дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок, оформлених листом Головного управління Держгеокадастру у Полтавській області від 25.06.2019 №4530/0/26-19;

- зобов`язати відповідача повторно розглянути заяви Товариства від 27.05.2019 №18/19, №19/19, №20/19, №21/19, №22/19 та від 30.05.2019 за №28/19 про надання дозволів на розробку проектів землеустрою на земельні ділянки орієнтовною площею 56 га, 24 га, 12 га, 22 га, 1 га та 20 га відповідно, на території Дмитрівської сільської ради м. Горішні Плавні Полтавської області (за межами населеного пункту) за рахунок земель запасу державної власності сільськогосподарського призначення зі зміною цільового призначення для розміщення, будівництва, експлуатації та обслуговування будівель і споруд об`єктів енергогенеруючих підприємств, установ і організацій з метою подальшого відведення цих ділянок у довгострокову оренду.

Наявність обставин, які свідчать про порушення прав Товариства, позивач пов`язує з фактом протиправної, як на його думку, відмови у наданні дозволів на отримання в оренду земельних ділянок з підстав, які не визначенні положеннями статті 122 Земельного кодексу України.

Ухвалою судді Полтавського окружного адміністративного суду від 10.07.2019 позовну заяву було залишено без руху у зв`язку з її невідповідністю вимогам статей 160, 161 Кодексу адміністративного судочинства України.

Після усунення недоліків ухвалою судді Полтавського окружного адміністративного суду від 25.07.2019 позовну заяву прийнято до розгляду, відкрито провадження у справі та призначено її до розгляду за правилами спрощеного позовного провадження без виклику учасників справи (у письмовому провадженні).

16.08.2019 відповідач надав відзив на позов, в якому просить відмовити у задоволенні позову. Доводить правомірність прийнятого відносно позивача рішення, оскільки спірні земельні ділянки входять до складу земель, що мають бути проінвентаризовані у 2019 році (а.с. 66-70).

Згідно з відповіддю на відзив від 23.08.2019 позивач зауважує, що підприємство бажає отримати спірні земельні ділянки з метою подальшого відведення цих ділянок в довгострокову оренду під проект будівництва, обслуговування та експлуатації об`єктів інфраструктури з виробництва електричної енергії, а відповідно до приписів частини другої статті 134 Земельного кодексу України не підлягають продажу на конкурентних засадах (земельних торгах) земельні ділянки державної чи комунальної власності або права на них у разі, зокрема, будівництва енергетичної інфраструктури (а.с. 90-91).

Суд розглядає дану справу на підставі частини п`ятої статті 262 Кодексу адміністративного судочинства України в порядку спрощеного позовного провадження за відсутності клопотання будь-якої зі сторін про інше в межах строку, встановленого статтею 258 цього ж Кодексу.

Суд, вивчивши матеріали справи, встановив наступні обставини та відповідні до них правовідносини.

Відповідно до витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань, ТОВ "Олександрівська СЕС" є юридичною особою, зареєстрованою в установленому законом порядку 26.03.2019, про що свідчить запис №1 585 102 0000 010572 (а.с. 40-44). Видами діяльності позивача за КВЕД є: 35.11 Виробництво електроенергії (основний), 35.12 Передача електроенергії, 35.13 Розподілення електроенергії, 35.14 Торгівля електроенергією.

16.04.2019 позивач звернувся до відповідача з листом №09/19 від 11.04.2019 (вх. №5087), в якому просив надати йому дозвіл на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки орієнтовною площею 28,5 га на території Дмитрівської сільської ради м. Горішні Плавні Полтавської області за рахунок земель запасу державної власності сільськогосподарського призначення (пасовище) зі зміною цільового призначення для розміщення, будівництва, експлуатації та обслуговування будівель і споруд об`єктів енергогенеруючих підприємств, установ і організацій з метою подальшого відведення цих ділянок в довгострокову оренду під проект будівництва, обслуговування та експлуатації енергогенеруючого об`єкту (а.с. 13). Межі земельних ділянок були визначені на карті, що додавалася до листа.

У відповідь на вказаний лист відповідач своїм листом №3442/0/26-19 від 16.05.2019, посилаючись на ст. 58, 122 Земельного кодексу України повідомив, що за інформацією Міськрайонного управління у Кременчуцькому районі в м. Кременчуці та в м. Горішніх Плавнях земельна ділянка площею 28,54 га розташована в адміністративних межах Дмитрівської сільської ради м. Горішні Плавні Полтавської області (за межами населених пунктів) частково розташована на землях запасу державної власності сільськогосподарського призначення (пасовище, господарський шлях) та частково на землях водного фонду. У зв`язку з цим відсутні правові підстави у наданні дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок (а.с. 27).

В подальшому позивач звернувся до відповідача з листом №18/19 від 27.05.2019, в якому просив надати дозвіл на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 56 га на території Дмитрівської сільської ради м. Горишні Плавні Полтавської області (за межами населеного пункту) за рахунок земель запасу державної власності сільськогосподарського призначення (пасовище) зі зміною цільового призначення для розміщення, будівництва, експлуатації та обслуговування будівель і споруд об`єктів енергогенеруючих підприємств, установ і організацій з метою подальшого відведення цих ділянок в довгострокову оренду під проект будівництва, обслуговування та експлуатації об`єктів інфраструктури з виробництва електричної енергії з енергії сонячного випромінювання (а.с. 15). Межі земельної ділянки було визначено на карті, що додавалася до листа.

До вказаного листа також додавалася Довідка з державної статистичної звітності про наявність земель та розподіл їх за власниками земель, землекористувачами, угіддями (за даними форми 6-зем) №398/182-19 від 05.06.2019, надана Головним управлінням Держгеокадастру у Полтавські області, відповідно до якої вказана земельна ділянка площею 56 га станом на 01.01.2016 обліковується в складі земель запасу державної власності, по угіддях - сільськогосподарські землі, а саме: пасовища, під господарськими шляхами і прогонами.

Крім того, позивач 27.05.2019 звернувся до відповідача листами №19/19, №20/19, №21/19. №22/19, в яких просив надати дозволи на розробку проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок площею 24 га, 12 га, 22 га, 1 га відповідно на території Дмитрівської сільської ради м. Горішні Плавні Полтавської області (за межами населеного пункту) за рахунок земель запасу державної власності сільськогосподарського призначення (пасовище) зі зміною цільового призначення для розміщення, будівництва, експлуатації та обслуговування будівель і споруд об`єктів енергогенеруючих підприємств, установ і організацій з метою подальшого відведення цих ділянок в довгострокову оренду під проект будівництва, обслуговування та експлуатації об`єктів інфраструктури з виробництва електричної енергії з енергії сонячного випромінювання. Межі земельної ділянки було визначено на карті, що додавалася до листа.

До вказаних листів додані Довідки з державної статистичної звітності про наявність земель та розподіл їх за власниками земель, землекористувачами, угіддями (за даними форми 6-зем) від 05.06.2019 №395/182-19, №397/182-19, №396/182-19, №399/182-19 (а.с. 30-33) відповідно, надані Головним управлінням Держгеокадастру у Полтавські області, відповідно до яких вказані земельні ділянки станом на 01.01.2016 обліковуються в складі земель запасу державної власності, по угіддях - сільськогосподарські землі, а саме: пасовища.

У відповідь на вказані листи, позивач отримав від відповідача листа №4530/0/26-19 від 25.06.2019, в якому повідомлено, що на виконання доручення Державної служби з питань геодезії, картографії та кадастру у Полтавській області здійснюються заходи інвентаризації земель державної власності сільськогосподарського призначення; земельна ділянка, вказана у клопотанні позивача входить до складу земель, що будуть проінвентаризовані у 2019 році. Враховуючи викладене, Головне управління вважає за неможливе надати ТОВ "Олександрівська СЕС" дозвіл на розробку проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок (а.с. 77).

У відповідь на аналогічного листа від 30.05.2019 №28/19 про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок площею 20,0 га позивач отримав відмову у формі листа від 26.06.2019 №4572/0/26-19 з аналогічних попереднім підстав (а.с. 80).

Не погоджуючись з відмовами Головного управління Держгеокадастру у Полтавській області від 25.06.2019, позивач звернувся до суду з даним позовом.

Вирішуючи позовні вимоги по суті, суд виходить з наступного.

Відповідно до статті 14 Конституції України, земля є основним національним багатством, що перебуває під особливою охороною держави. Право власності на землю гарантується. Це право набувається і реалізується громадянами, юридичними особами та державою виключно відповідно до закону.

Підстави набуття права на землю шляхом передачі ділянок в оренду встановлюються нормами Земельного кодексу України.

Відповідно до ч. 1, ч. 2 ст. 116 Земельного кодексу України громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом, або за результатами аукціону.

Набуття права на землю громадянами та юридичними особами здійснюється шляхом передачі земельних ділянок у власність або надання їх у користування.

Відповідно до ч. 4 ст. 122 Земельного кодексу України центральний орган виконавчої влади з питань земельних ресурсів у галузі земельних відносин та його територіальні органи передають земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної власності, крім випадків, визначених частиною восьмою цієї статті, у власність або у користування для всіх потреб.

Згідно з пп. 13 п. 4 Положення про Головне управління Держгеокадастру в області, яке затвердженого наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України від 29.09.2016 № 333, Головне управління Держгеокадастру в області відповідно до покладених на нього завдань розпоряджається землями державної власності сільськогосподарського призначення в порядку, визначеному чинним законодавством.

Тож відповідач наділений повноваженнями розпоряджатися земельними ділянками сільськогосподарського призначення державної власності.

Згідно з ч. ч. 2, 3 ст. 123 Земельного кодексу України особа, зацікавлена в одержанні у користування земельної ділянки із земель державної або комунальної власності за проектом землеустрою щодо її відведення, звертається з клопотанням про надання дозволу на його розробку до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, які відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, передають у власність або користування такі земельні ділянки.

У клопотанні зазначаються орієнтовний розмір земельної ділянки та її цільове призначення. До клопотання додаються графічні матеріали, на яких зазначено бажане місце розташування та розмір земельної ділянки, письмова згода землекористувача, засвідчена нотаріально (у разі вилучення земельної ділянки). Верховній Раді Автономної Республіки Крим, Раді міністрів Автономної Республіки Крим, органам виконавчої влади або органам місцевого самоврядування, які передають земельні ділянки державної чи комунальної власності у користування відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, забороняється вимагати додаткові матеріали та документи, не передбачені цією статтею.

Відповідно до частини третьої статті 123 Земельного кодексу України відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування в межах їх повноважень у місячний строк розглядає клопотання і дає дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надає мотивовану відмову у його наданні. Підставою відмови у наданні такого дозволу може бути лише невідповідність місця розташування земельної ділянки вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, а також генеральних планів населених пунктів, іншої містобудівної документації, схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, проектів землеустрою щодо впорядкування території населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку.

Забороняється відмова у наданні дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок, місце розташування об`єктів на яких погоджено відповідним органом виконавчої влади або органом місцевого самоврядування згідно із статтею 151 цього Кодексу.

Відмовляючи позивачу у наданні дозволів на розробку проекту землеустрою, у листі від 25.06.2019 №4530/0/26-19 відповідач зазначив, що обрані ТОВ "Олександрівська СЕС" земельні ділянки входять до складу земель, що будуть проінвентаризовані у 2019 році. На підтвердження цих доводів відповідач разом з відзивом на позов надав копію наказу Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру від 21.02.2019 №59 "Про проведення інвентаризації земель сільськогосподарського призначення державної власності" та наказу Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру від 13.05.2019 №129 "Про деякі питання проведення заходу з інвентаризації земель державної власності" (а.с. 82-85).

Аналізуючи суть цих мотивів, суд зазначає, що посилання відповідача на майбутню інвентаризацію земель не узгоджується з приписами передбаченими статтею 123 Земельного кодексу України.

З огляду на викладене та враховуючи те, що відповідач спірним рішенням відмовив ТОВ "Олександрівська СЕС" у наданні дозволу на розробку проектів землеустрою з підстави, яка не передбачена частиною третьою статті 123 Земельного кодексу України, суд приходить до висновку про невідповідність рішення Головного управління Держгеокадастру у Полтавській області у формі листа від 25.06.2019 № 4530/0/26-19 щодо відмови у наданні дозволів ТОВ "Олександрівська СЕС" на розробку проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок площею 56,0 га, 24,0 га, 12,0 га, 22,0 га, 1,0 га із земель державної власності сільськогосподарського призначення зі зміною цільового призначення, критеріям правомірності, зазначеним у частині другій статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України, у зв`язку з чим таке підлягає визнанню протиправним та скасуванню.

Обираючи належний спосіб захисту порушеного права позивача, суд вважає за необхідне зобов`язати Головне управління Держгеокадастру у Полтавській області повторно розглянути клопотання ТОВ "Олександрівська СЕС" від 27.05.2019 №18/19, №19/19, №20/19, №21/19, №22/9 про надання дозволів на розробку проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок площею 56 га, 24 га, 12 га, 22 га, 1 га відповідно на території Дмитрівської сільської ради м. Горішні Плавні Полтавської області (за межами населеного пункту) за рахунок земель запасу державної власності сільськогосподарського призначення зі зміною цільового призначення для розміщення, будівництва, експлуатації та обслуговування будівель і споруд об`єктів енергогенеруючих підприємств, установ і організацій з метою подальшого відведення цих ділянок в довгострокову оренду під проект будівництва, обслуговування та експлуатації об`єктів інфраструктури з виробництва електричної енергії з енергії сонячного випромінювання, з урахуванням правових висновків сформульованих судом у даному рішенні.

Таким чином, позов підлягає задоволенню в повному обсязі.

Згідно з приписами частини першої статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України сплачений позивачем судовий збір підлягає стягненню з відповідача.

Керуючись статтями 241-245 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

В И Р І Ш И В:

Позов Товариства з обмеженою відповідальністю "Олександрівська СЕС" (вул. Першотравнева, 1, оф. 68, м. Кременчук, Полтавська область, 39600, код ЄДРПОУ 42907811) до Головного управління Держгеокадастру у Полтавській області (вул. Уютна, 23, м. Полтава, 36039, код ЄДРПОУ 39767930) про визнання протиправним рішення та зобов`язання вчинити певні дії задовольнити.

Визнати протиправним та скасувати рішення Головного управління Держгеокадастру у Полтавській області у формі листа від 25.06.2019 №4530/0/26-19.

Зобов`язати Головне управління Держгеокадастру у Полтавській області (вул. Уютна, 23, м. Полтава, 36039, код ЄДРПОУ 39767930) повторно розглянути клопотання Товариства з обмеженою відповідальністю "Олександрівська СЕС" (вул. Першотравнева, 1, оф. 68, м. Кременчук, Полтавська область, 39600, код ЄДРПОУ 42907811) від 27.05.2019 №18/19, №19/19, №20/19, №21/19, №22/9 про надання дозволів на розробку проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок площею 56 га, 24 га, 12 га, 22 га, 1 га відповідно на території Дмитрівської сільської ради м. Горішні Плавні Полтавської області (за межами населеного пункту) за рахунок земель запасу державної власності сільськогосподарського призначення зі зміною цільового призначення для розміщення, будівництва, експлуатації та обслуговування будівель і споруд об`єктів енергогенеруючих підприємств, установ і організацій з метою подальшого відведення цих ділянок в довгострокову оренду під проект будівництва, обслуговування та експлуатації об`єктів інфраструктури з виробництва електричної енергії з енергії сонячного випромінювання, з урахуванням правових висновків сформульованих судом у даному рішенні.

Стягнути на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "Олександрівська СЕС" (вул. Першотравнева, 1, оф. 68, м. Кременчук, Полтавська область, 39600, код ЄДРПОУ 42907811) судові витрати зі сплати судового збору у розмірі 13 447 (тринадцять тисяч чотириста сорок сім) грн 00 коп за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління Держгеокадастру у Полтавській області (вул. Уютна, 23, м. Полтава, 36039, код ЄДРПОУ 39767930).

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається до Другого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня підписання судового рішення з урахуванням положень п.п. 15.5 п. 15 Перехідних положень Кодексу адміністративного судочинства України.

Суддя Є.Б. Супрун

СудПолтавський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення13.09.2019
Оприлюднено23.09.2019
Номер документу84358543
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —440/2401/19

Постанова від 23.12.2019

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Гуцал М.І.

Ухвала від 16.12.2019

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Гуцал М.І.

Постанова від 03.12.2019

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Гуцал М.І.

Постанова від 03.12.2019

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Гуцал М.І.

Ухвала від 20.11.2019

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Гуцал М.І.

Ухвала від 30.10.2019

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Гуцал М.І.

Ухвала від 30.10.2019

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Гуцал М.І.

Ухвала від 30.10.2019

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Гуцал М.І.

Ухвала від 30.10.2019

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Гуцал М.І.

Ухвала від 28.10.2019

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Гуцал М.І.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні