ТЕРНОПІЛЬСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
Справа № 500/1412/19
18 вересня 2019 рокум.Тернопіль
Тернопільський окружний адміністративний суд, у складі:
головуючого судді Баранюка А.З.
за участю:
секретаря судового засідання Габрилецької С.Є.
представника позивача: ОСОБА_1 .В.;
представника відповідача: Вонсяк І.В.;
розглянувши у відкритому судовому засіданні в порядку спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом ОСОБА_2 до Управління праці та соціального захисту населення Бучацької районної державної адміністрації, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору Бучацьке управління з експлуатації газового господарства ПрАТ "Тернопільгаз" про визнання відмови протиправною та зобов`язання вчинити певні дії, -
ВСТАНОВИВ:
ОСОБА_2 (далі - позивач, ОСОБА_2 ) звернулася до Тернопільського окружного адміністративного суду із позовом до Управління праці та соціального захисту населення Бучацької районної державної адміністрації (далі - відповідач, УПСЗН Бучацької РДА), третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору Бучацьке управління з експлуатації газового господарства ПрАТ "Тернопільгаз" про визнання протиправною відмову у перерахунку призначеної ОСОБА_2 субсидії для відшкодування витрат на оплату житлово-комунальних послуг на опалювальний період з жовтня 2018 по лютий 2019 та зобов`язання здійснити перерахунок призначеної ОСОБА_2 субсидії для відшкодування витрат на оплату житлово-комунальних послуг на опалювальний період з жовтня 2018 по лютий 2019 з урахуванням фактичної опалювальної площі 54,2 кв.м.
Позовні вимоги обґрунтовані тим, що в порушення порядку призначення субсидій відповідач, без належного повідомлення позивача, прийняв рішення про нарахування субсидій з розрахунку опалювальної площі, яка не відповідає її фактичному розміру. В повідомленні відповідача про надання субсидій № 326582 від 05.12.2018 року на опалювальний період з жовтня 2018 року по квітень 2019 року жодним чином не наведено інформації про розмір опалювальної площі яка була врахована при призначені субсидій. Таким чином позивач не мала можливостей оцінити чи розмір призначеної субсидії на оплату послуг з постачання природного газу для потреб індивідуального опалення відповідає соціальним нормативам чи ні. Таке заниження відповідачем соціальної норми на природний газ для потреб опалення при призначені субсидії призвело до значного зменшення розміру призначеної субсидії для відшкодування витрат на оплату житлово-комунальних послуг на опалювальний період з жовтня 2018 по квітень 2019 року та порушення законних соціальних прав позивача. Позивачка протягом опалювального періоду з жовтня 2018 по квітень 2019 року зобов`язана була сплачувати за спожиті житлово-комунальні послуги більше ніж це передбачено державними соціальними нормативами у сфері житлово-комунального обслуговування.
Ухвалою судді від 25.06.2019 відкрито провадження в адміністративній справі №500/1412/19 за правилами спрощеного позовного провадження з повідомленням (викликом) сторін.
23.07.2019 представник відповідача подав до суду відзив на позовну заяву (а.с. 38-39), в якому вказав, що для перерахунку субсидії на збільшену опалювальну площу із жовтня 2018 року в управління праці та соціального захисту населення Бучацької районної державної адміністрації жодних підстав немає. Відповідно до листа Бучацького управління з експлуатації газового господарства від 14.05.2019 року № 100 у жовтні 2018 року опалювальна площа становила 24.13 м. кв, лише у березні 2019 року пройшла зміна опалювальної площі та становить 54.2 м. кв., про що і було повідомлено ОСОБА_2 .
Ухвалою суду від 23.07.2019 в судовому засіданні без виходу до нарадчої кімнати до участі у справі залучено в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору Бучацьке управління з експлуатації газового господарства ПрАТ "Тернопільгаз", розгляд справи відкладено до 07.08.2019.
Ухвалою суду від 07.08.2019 в судовому засіданні без виходу до нарадчої кімнати розгляд справи відкладено до 18.09.2019.
В судовому засіданні представник позивача позовні вимоги підтримав в повному обсязі з мотивів наведених у позовний заяві, просив їх задовольнити. Додатково вказав, що ОСОБА_2 , що згідно рішення Бучацького районного суду Тернопільської області успадкувала за заповітом житловий будинок з надвірними будівлями та спорудами, що розташований по АДРЕСА_1 , в якому і проживає позивачка з чоловіком та сплачувала і сплачує газ по показниках лічильника. З доводами відповідача та третьої особи про те, що у жовтні 2018 року опалювальна площа становила 24.13 м. кв. і лише у березні 2019 року пройшла зміна опалювальної площі та становить 54.2 м. кв. категорично не погоджуються, оскільки опалювальна площа будинку становить 54,2 кв.м.
Представник відповідач в судовому засіданні проти позовних вимог заперечила в повному обсязі з мотивів наведених у відзиві на позов, просила відмовити в їх задоволенні.
Представник третьої особи в судове засідання повторно не прибув, причин неприбуття суду не повідомив, про дату, час та місце розгляду справи повідомлений належним чином.
Відповідно до ч.1 ст.2015 КАС України, неявка у судове засідання будь-якого учасника справи, за умови що його належним чином повідомлено про дату, час і місце цього засідання, не перешкоджає розгляду справи по суті, крім випадків, визначених цією статтею.
Суд, заслухавши в судовому засіданні пояснення представника позивача, представника відповідача, з`ясувавши фактичні обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги, дослідивши матеріали, що містяться у справі, встановив наступне.
Судом встановлено, що 23.10.2018 року ОСОБА_2 звернулась в Управління праці та соціального захисту населення Бучацької районної державної адміністрації із заявою про призначення субсидії для відшкодування витрат на оплату житлово-комунальних послуг на опалювальний період з жовтня 2018 по квітень 2019 року.
В декларації позивачка зазначила що проживає разом із своїм чоловіком - ОСОБА_3 в індивідуальному житловому будинку загальною площею 54,2 кв.м., опалювальною площею 54,2 кв.м., джерело доходів - пенсія за віком.
Рішенням відповідача від 05.12.2018 року позивачка була призначена субсидія для відшкодування витрат на оплату житлово-комунальних послуг на опалювальний період з жовтня 2018 по квітень 2019 року.
Рішенням Відповідача від 05.12.2018 року позивачці встановлено соціальну норму природного газу для індивідуального опалення в об`ємі 111,73 куб.м, вартістю 1047,53 грн.
Як вбачається із відповіді відповідача №04-10/30 від 03.04.2019 року при призначенні субсидії ними була врахована опалювальна площа в розмірі 24,13 кв.м. яку вони отримали на свій запит від TOB "Теропільоблгаз" (а.с. 22).
Не погоджуючись з даним рішенням відповідача, позивачка звернулась із заявою про перерахунок раніше призначеної субсидії з врахуванням фактичної опалювальної площі 54,2 кв.м., в якій просила здійснити перерахунок починаючі з жовтня 2018 року (а.с. 19-20).
Розглянувши дану заяву, відповідач задовольнив її частково та здійснив перерахунок призначеної субсидії з врахуванням фактичної опалювальної площі 54,2 кв.м. лише з березня 2019 року. Дане рішення обґрунтоване тим, що оскільки лише у березні 2019 року пройшла зміна опалювальної площі та становить 54.2 м. кв. тому саме з з березня 2019 їй і проведений відповідний перерахунок.
Не погоджуючись із таким рішення відповідача, позивачка звернулася до суду із відповідним позовом.
Визначаючись щодо спірних правовідносин, суд виходить з наступного.
Згідно з частиною другою статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до частини другої статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Умови призначення та порядок надання громадянам житлових субсидій визначенні у Положенні про порядок призначення житлових субсидій, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 21 жовтня 1995 р. №848 (в редакції постанови Кабінету Міністрів України від 27 квітня 2018 р. N 329) (далі - Положення №848).
Право на отримання житлової субсидії мають громадяни України, іноземці та особи без громадянства, які на законних підставах перебувають на території України (далі - громадяни), що проживають у житлових приміщеннях (будинках) (п.2 Положення №848).
Призначення житлових субсидій та контроль за їх цільовим використанням здійснюється структурними підрозділами з питань соціального захисту населення районних, районних у мм. Києві і Севастополі держадміністрацій, виконавчих органів міських, районних у містах (у разі їх створення) рад (далі - структурні підрозділи з питань соціального захисту населення) (п.3 Положення №848).
Житлові субсидії призначаються за наявності різниці між розміром плати за житлово-комунальні послуги та/або скраплений газ, тверде та рідке пічне побутове паливо, внеску/платежу об`єднанню на оплату витрат на управління багатоквартирним будинком у межах соціальної норми житла, соціальних нормативів житлово-комунальних послуг, скрапленого газу, твердого та рідкого пічного побутового палива, витрат на управління багатоквартирним будинком (далі - соціальні норми житла та соціальні нормативи житлово-комунального обслуговування) і розміром обов`язкового відсотка платежу, визначеного в порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України (п.4 Положення №848).
Житлова субсидія призначається одному із членів домогосподарства, які зареєстровані і фактично проживають в житловому приміщенні (будинку) (п.8 Положення №848).
Житлова субсидія розраховується на всіх членів домогосподарства. До складу домогосподарства включаються особи, що зареєстровані і фактично проживають в житловому приміщенні (будинку), на яких розраховуються соціальні норми житла та соціальні нормативи житлово-комунального обслуговування і доходи яких враховуються під час призначення житлової субсидії (п.9 Положення №848).
Для призначення житлової субсидії громадянин, особа якого посвідчується паспортом або іншим документом, подає структурному підрозділу з питань соціального захисту населення за зареєстрованим місцем проживання (орендарі, внутрішньо переміщені особи - за фактичним місцем проживання), зокрема, заяву про призначення житлової субсидії за формою, встановленою Мінсоцполітики (далі - заява); декларацію про доходи і витрати осіб, які звернулися за призначенням житлової субсидії, за формою, встановленою Мінсоцполітики (далі - декларація) (п.13 Порядку №848).
Житлова субсидія на оплату житлово-комунальних послуг, витрат на управління багатоквартирним будинком призначається з місяця звернення за її призначенням до дати закінчення опалювального (неопалювального) сезону і розраховується: на неопалювальний сезон - з 1 травня по 30 вересня; на опалювальний сезон - з 1 жовтня по 30 квітня (п.15 Положення №848).
Розмір житлової субсидії на оплату комунальних послуг з постачання теплової енергії для централізованого теплопостачання, а також з постачання та розподілу природного газу, з постачання та розподілу електричної енергії для індивідуального опалення розраховується виходячи з фактичного розміру опалюваної площі житлового приміщення (будинку), але не більше соціальної норми житла (крім випадків призначення субсидії на понаднормову площу відповідно до пункту 5 цього Положення) та соціального нормативу з оплати даних комунальних послуг, витрат на утримання багатоквартирного будинку (п.17 Положення №848).
З метою забезпечення державних соціальних гарантій у сфері житлово-комунального обслуговування, приведення існуючих норм споживання житлово-комунальних послуг до їх фактичного обсягу споживання, дотримання принципу соціальної справедливості під час надання пільг і субсидій, відповідно до статей 5 і 9 Закону України "Про державні соціальні стандарти та державні соціальні гарантії" прийнято Постанову Кабінету Міністрів України "Про встановлення державних соціальних стандартів у сфері житлово-комунального обслуговування" від 06.08.2014 р. №409 (далі Постанова №409) .
Підпунктом 2 пункту 2 Постанови №409 установлюється соціальна норма житла, в межах якої держава надає громадянам пільги на оплату житлово-комунальних послуг, витрат на управління багатоквартирним будинком для централізованого та індивідуального опалення (теплопостачання) незалежно від джерела та виду енергії - 21 кв. метр опалюваної площі на одну особу та додатково 10,5 кв. метра на сім`ю.
Підпунктом 1 пункту 3 Постанови №409 установлено соціальні нормативи, в межах яких держава надає громадянам пільги або субсидії на оплату житлово-комунальних послуг для централізованого та індивідуального опалення (теплопостачання) у разі використання природного газу для індивідуального опалення - 4,5 куб. метра природного газу на 1 кв. метр опалюваної площі на місяць в опалювальний період.
Згідно із п.16 Положення № 848, якщо інформацію, необхідну для проведення автоматичного розрахунку житлової субсидії, отримати неможливо внаслідок помилки в персональних даних особи, виявленої під час обміну інформацією із суб`єктами надання інформації, визначеними у пункті 14 цього Положення, структурний підрозділ з питань соціального захисту населення рекомендованим листом повідомляє громадянину про необхідність виправлення помилки і проводить розрахунок житлової субсидії протягом 10 днів після подання ним оновлених даних та отримання необхідної інформації.
ОСОБА_4 вбачається із матеріалів справи та не заперечується відповідачем, під час призначення субсидії ними була врахована опалювальна площа в розмірі 24,13 кв.м. інформацію про яку вони отримали від TOB "Теропільоблгаз", а не 54,2 кв.м., яку вказала позивачка у декларації під час звернення із заявою про призначення субсидії.
Суд зазначає, при наявності такої розбіжності опалювальної площі, відповідач при проведенні розрахунку не повідомив про це позивачку.
Проте під час розгляду даної справи відповідачем та представником третьої особи не надано, а судом не здобуто підтвердження достовірності інформації наданої відповідачу TOB "Теропільоблгаз", що опалювальна площа, якою користується позивачка становить саме 24,13 кв.м. а не 54,2 кв.м.
При цьому, на підтвердження того, що опалювальна площа становить саме 54,2 кв.м. позивачкою надано довідку про розмір платежу за природний газ на 26.03.2019 та рахунки-фактури на оплату за спожитий газ. Зазначена обставина підтверджується також долученим до матеріалів справи технічним паспортом будинку (а.с. 14-15) та витягом з державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію прав та їх обтяжень (а.с. 13).
Також, суд зазначає, що у відповідності до п.17 Положення № 848, у разі необхідності проведення перерахунку житлових субсидій за минулі періоди строк, за який здійснюється такий перерахунок, не обмежується.
Отже, з урахуванням вищенаведеного, суд приходить до висновку, що позивачкою доведено право на призначення субсидії з обрахунку опалювальної площі в розмірі 54,2 кв.м., а відповідач приймаючи спірне рішення діяв не на підставі, поза межами повноважень та не у спосіб, визначені чинним законодавством.
Згідно частин першої, другої статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Згідно з частиною першою статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Керуючись статтями 139, 241-246, 250 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
ВИРІШИВ:
Позов ОСОБА_2 ( АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 ) до Управління праці та соціального захисту населення Бучацької районної державної адміністрації (48400, вул. Агнона, 3, м. Бучач, Тернопільська область, код ЄДРПОУ 03195553), третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору Бучацьке управління з експлуатації газового господарства ПрАТ "Тернопільгаз" (48400, вул. Заводська, 9, м. Бучач, Тернопільська область, код ЄДРПОУ 03353503) задовольнити.
Визнати протиправною відмову Управління праці та соціального захисту населення Бучацької районної державної адміністрації у перерахунку призначеної ОСОБА_2 субсидії для відшкодування витрат на оплату житлово-комунальних послуг на опалювальний період з жовтня 2018 по лютий 2019 року.
Зобов`язати Управління праці та соціального захисту населення Бучацької районної державної адміністрації здійснити перерахунок призначеної ОСОБА_2 субсидії для відшкодування витрат на оплату житлово-комунальних послуг на опалювальний період з жовтня 2018 по квітень 2019 року з урахуванням фактичної опалювальної площі 54,2 кв.м.
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Управління праці та соціального захисту населення Бучацької районної державної адміністрації на користь ОСОБА_2 понесені витрати на професійну правничу допомогу адвоката в розмірі 1600 (одна тисяча шістсот) грн. 00 коп.
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Управління праці та соціального захисту населення Бучацької районної державної адміністрації на користь ОСОБА_2 понесені витрати на оплату судового збору в розмірі 768 (сімсот шістдесят вісім) грн. 40 коп.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду може бути подана до Восьмого апеляційного адміністративного суду через Тернопільський окружний адміністративний суд протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Повне судове рішення складене 19 вересня 2019 року.
Головуючий суддя Баранюк А.З.
копія вірна
Суддя Баранюк А.З.
Суд | Тернопільський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 18.09.2019 |
Оприлюднено | 20.09.2019 |
Номер документу | 84358736 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Гуляк Василь Васильович
Адміністративне
Тернопільський окружний адміністративний суд
Баранюк Андрій Зіновійович
Адміністративне
Тернопільський окружний адміністративний суд
Баранюк Андрій Зіновійович
Адмінправопорушення
Ізмаїльський міськрайонний суд Одеської області
Волков Ю. Р.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні