Постанова
від 12.09.2019 по справі 761/36704/18
КИЇВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ СУД

КИЇВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ СУД

апеляційне провадження №22-ц/824/10764/2019

справа №761/36704/18

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

12 вересня 2019 року м.Київ

Київський апеляційний суд в складі колегії суддів судової палати з розгляду цивільних справ:

судді-доповідача Поліщук Н.В.

суддів Андрієнко А.М., Соколової В.В.

за участю секретаря судового засідання Голопапи Д.І.

розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду справу за апеляційною скаргою ОСОБА_1 на ухвалу Шевченківського районного суду міста Києва, постановлену під головуванням судді Піхур О.В. 25 березня 2019 року,

у справі за позовом ОСОБА_1 до Державної служби України з безпеки на транспорті про визнання противоправним і скасування розрахунку плати за проїзд великовагових транспортних засобів автомобільними дорогами загального користування,-

встановив:

У вересні 2018 року ОСОБА_1 звернулась до суду з позовом до Державної служби України з безпеки на транспорті (Укртрансбезпеки) про визнання протиправним та скасування розрахунку плати за проїзд великовагових та/або великогабаритних транспортних засобів автомобільними дорогами загального користування №57 від 09 липня 2018 року до акту №0022621, проведеного управлінням Укртрансбезпеки у Кіровоградській області.

Вимоги обґрунтовує тим, що вона є власником сідлового тягача, який на умовах оренди перебуває у користуванні юридичної особи. 09 липня 2018 року управлінням Укртрансбезпеки у Кіровоградській області проведено перевірку додержання вимог законодавства про автомобільний транспорт під час виконання перевезень вантажу із використанням зазначеного автомобіля, за наслідками чого складено зазначений у вимогах акт та розрахунок плати за проїзд.

Посилаючись на незаконність здійсненого розрахунку, а також на те, що вона не є перевізником щодо якого встановлюється обов`язок сплати, звернулась до суду із цим позовом.

Ухвалою Шевченківського районного суду міста Києва від 27 вересня 2018 року відкрито провадження у справі та призначено підготовче судове засідання, а ухвалою від 29 листопада 2018 року закрито підготовче судове засідання, справу призначено до судового розгляду по суті.

Ухвалою Шевченківського районного суду міста Києва від 25 березня 2019 року провадження у справі закрито.

Не погодившись з постановленою ухвалою, ОСОБА_1 подано апеляційну скаргу, у якій просить ухвалу скасувати, справу направити до суду першої інстанції для продовження розгляду.

В апеляційній скарзі посилається на те, що провадження у справі закрито на підставі заяви відповідача, проте в підготовчому судовому засіданні будь-яких заяв про непідвідомчість справи суду не подавалось та суд прийняв рішення про закриття підготовчого засідання та призначення справи до розгляду по суті. У зв`язку із цим зазначає, що суд не мав права без з`ясування обставин справи закривати провадження у справі.

Окрім того, зазначає, що нею подавався аналогічний позов до Черкаського окружного адміністративного суду, ухвалою якого від 10 вересня 2018 року відмовлено у відкритті провадження у справі з посиланням на те, що розрахунок плати за проїзд не є рішенням суб`єкта владних повноважень, у зв`язку із чим спір не підлягає вирішенню в порядку адміністративного судочинства.

В судове засідання учасники справи не з`явились, про дату, час і місце розгляду справи повідомлялись судом належним чином.

Відповідно до статті 372 ЦПК України колегія суддів ухвалила розглянути справу за відсутності осіб, які не з`явились.

Заслухавши суддю-доповідача, розглянувши справу в межах доводів апеляційної скарги, перевіривши законність і обґрунтованість ухваленого по справі судового рішення, колегія суддів дійшла висновку, що апеляційна скарга підлягає задоволенню з огляду на таке.

Відповідно до частин 1 та 2 статті 367 ЦПК України суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними в ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги. Суд апеляційної інстанції досліджує докази, що стосуються фактів, на які учасники справи посилаються в апеляційній скарзі та (або) відзиві на неї.

Відповідно до статті 263 ЦПК України судове рішення повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права із дотриманням норм процесуального права. Обґрунтованим є рішення, ухвалене на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин, на які сторони посилаються як на підставу своїх вимог і заперечень, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні.

Закриваючи провадження у справі, суд першої інстанції виходив з того, що спір підлягає вирішенню в порядку адміністративного судочинства.

З такими висновками суд апеляційної інстанції не погоджується з таких підстав.

Статтею 124 Конституції України закріплено, що правосуддя в Україні здійснюють виключно суди. Юрисдикція судів поширюється на будь-який юридичний спір та будь-яке кримінальне обвинувачення. У передбачених законом випадках суди розглядають також інші справи.

За статтею 125 Конституції України судоустрій в Україні будується за принципами територіальності й спеціалізації та визначається законом.

За вимогами частини 1 статті 18 Закону України "Про судоустрій і статус суддів" суди спеціалізуються на розгляді цивільних, кримінальних, господарських, адміністративних справ, а також справ про адміністративні правопорушення.

Критеріями розмежування судової юрисдикції, тобто передбаченими законом умовами, за яких певна справа підлягає розгляду за правилами того чи іншого виду судочинства, є суб`єктний склад правовідносин, предмет спору та характер спірних матеріальних правовідносин у їх сукупності. Крім того, таким критерієм може бути пряма вказівка в законі на вид судочинства, у якому розглядається визначена категорія справ.

З матеріалів справи убачається, що у вересні 2018 року, тобто до подання цього позову, позивач зверталась із аналогічним позовом (справа №2340/3570/18), пред`явивши його до Черкаського окружного адміністративного суду, яким 10 вересня 2018 року постановлено ухвалу про відмову у відкритті провадження в порядку адміністративного судочинства.

Мотивуючи висновки при постановлені ухвали, Черкаський окружний адміністративний суд виходив з того, що Укртрансбезпека виконує функції габаритно-вагового контролю транспортних засобів та нараховує відповідну плату за перевищення нормативів допустимої ваги транспортного засобу. Нормами чинного законодавства визначені повноваження Укртрансбезпеки щодо контролю за рухом транспортних засобів з перевищенням габаритно-вагових параметрів, а також порядок здійснення такого контролю. Разом з цим, повноваження Укртрансбезпеки щодо плати за проїзд великовагових транспортних засобів обмежуються лише нарахуванням такої плати. При цьому за своєю правовою природою плата за проїзд великоваговим транспортним засобом є не штрафною санкцією, а сумою відшкодування матеріальних збитків державі внаслідок руйнування автомобільних доріг загального користування.

Черкаський окружний адміністративний суд зазначив, що спір за позовом ОСОБА_1 до Державної служби України з безпеки на транспорті про визнання протиправним та скасування розрахунку, підлягає розгляду в порядку цивільного судочинства, оскільки не стосується захисту прав, свобод та інтересів у сфері публічно-правових відносин, а пов`язаний з вирішенням питання щодо правильності розрахунку завданих державі збитків.

Окрім того, адміністративний суд вказав, що аналогічна правова позиція викладена в постанові Верховного Суду від 06 червня 2018 у справі №820/1203/17, і застосовується судом при вирішенні даної справи згідно частини 5 статті 242 Кодексу адміністративного судочинства України, яка передбачає, що при виборі і застосуванні норми права до спірних правовідносин суд враховує висновки щодо застосування норм права, викладені в постановах Верховного Суду.

Закриваючи провадження у цій справі, суд першої інстанції не проаналізував суть права та/або інтересу, за захистом якого звернулася особа, заявлених вимог і характеру спірних правовідносин, змісту та юридичної природи обставин у справі, формально вказавши, що між сторонами виник публічно-правовий спір.

Поряд з цим, суд першої інстанції залишив поза увагою ухвалу Черкаський окружний адміністративного суду від 10 вересня 2018 року, якою відмовлено у відкритті провадження в порядку адміністративного судочинства за цими ж позовними вимогами.

Натомість у пункті 1 статті 6 Конвенції закріплене "право на суд" разом із правом на доступ до суду, тобто правом звертатися до суду з цивільними скаргами, що складають єдине ціле (див. mutatis mutandis рішення ЄСПЛ від 21 лютого 1975 року у справі "Ґолдер проти Сполученого Королівства", заява №4451/70, §36). Проте такі права не є абсолютними та можуть бути обмежені, але лише таким способом і до такої міри, що не порушує сутність цих прав (див. mutatis mutandis рішення ЄСПЛ від 17 січня 2012 року у справі "Станєв проти Болгарії", заява №36760/06, §230).

Згідно зі статтею 13 Конвенції кожен, чиї права та свободи, визнані в цій Конвенції, було порушено, має право на ефективний засіб юридичного захисту в національному органі, навіть якщо таке порушення було вчинене особами, які здійснювали свої офіційні повноваження.

ЄСПЛ неодноразово встановлював порушення Україною Конвенції через наявність юрисдикційних конфліктів між національними судами.

У рішенні від 09 грудня 2010 року у справі "Буланов та Купчик проти України" (заяви №7714/06 та №23654/08) ЄСПЛ встановив порушення пункту 1 статті 6 Конвенції щодо відсутності у заявників доступу до суду касаційної інстанції з огляду на те, що відмова Вищого адміністративного суду України розглянути касаційні скарги заявників всупереч ухвалам Верховного Суду України не тільки позбавила заявників доступу до суду, але й знівелювала авторитет судової влади. Крім того, ЄСПЛ вказав, що держава має забезпечити наявність засобів для ефективного та швидкого вирішення спорів щодо судової юрисдикції (§27, 28, 38, 40).

У рішенні від 01 грудня 2011 року у справі "Андрієвська проти України" (заява №34036/06) ЄСПЛ визнав порушення пункту 1 статті 6 Конвенції з огляду на те, що Вищий адміністративний суд України відмовив у відкритті касаційного провадження за скаргою заявниці, оскільки її справа мала цивільний, а не адміністративний характер, і тому касаційною інстанцією мав бути Верховний Суд України. Натомість останній відмовив у відкритті касаційного провадження, зазначивши, що судом касаційної інстанції у справі заявниці є Вищий адміністративний суд України (§13, 14, 23, 25, 26).

У рішенні від 17 січня 2013 року у справі "Мосендз проти України" (заява №52013/08) ЄСПЛ встановив, що заявник був позбавлений ефективного національного засобу юридичного захисту, гарантованого статтею 13 Конвенції, через наявність юрисдикційних конфліктів між цивільними й адміністративними судами (§116, 119, 122, 125).

У рішенні від 21 грудня 2017 року у справі "Шестопалова проти України" (заява №55339/07) ЄСПЛ зробив висновок, що заявниця була позбавлена права на доступ до суду всупереч пункту 1 статті 6 Конвенції, оскільки національні суди надавали їй суперечливі роз`яснення щодо юрисдикції, відповідно до якої позов заявниці мав розглядатися у судах України, а Вищий адміністративний суд України не виконав рішення Верховного Суду України щодо розгляду позову заявниці за правилами адміністративного судочинства (§13, 18, 24).

Велика Палата Верховного Суду у справі №766/10137/17 в постанові від 27 березня 2019 року встановивши наявність юрисдикційного конфлікту дійшла висновку про розгляд справи за правилами цивільного судочинства виключно і лише тому, що заявниці має бути забезпечено доступ до правосуддя, що включає і розгляд скарги по суті, навіть в іншому, ніж це передбачено законом, судочинстві, оскільки перешкоди до розгляду у належному, адміністративному, судочинстві виникли у зв`язку з процесуальною діяльністю суду.

Таким чином, закриття провадження у цій справі поряд із ухвалою Черкаський окружного адміністративного суду від 10 вересня 2018 року, якою відмовлено у відкритті провадження в порядку адміністративного судочинства за цими ж позовними вимогами, створює перешкоди заявниці у доступі до правосуддя, що є неприпустимим.

З огляду на наведене, ухвала суду не може уважатися законною і обґрунтованою, оскільки постановлена судом з неповним з`ясуванням обставин, що мають значення для справи.

Відповідно до статті 379 ЦПК України зазначене є підставою для скасування ухвали суду першої інстанції, а справа направленню до суду першої інстанції для продовження розгляду.

Керуючись ст.ст. 259, 268, 367, 374, 379, 381-384, 390 ЦПК України, суд, -

ПОСТАНОВИВ:

Апеляційну скаргу ОСОБА_1 задовольнити.

Ухвалу Шевченківського районного суду міста Києва від 25 березня 2019 року скасувати, справу направити до суду першої інстанції для продовження розгляду.

Постанова апеляційного суду набирає законної сили з дня її прийняття, касаційна скарга на постанову може бути подана протягом тридцяти днів з дня її проголошення безпосередньо до Верховного Суду. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини судового рішення, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Повний текст постанови складено 18 вересня 2019 року.

Суддя-доповідач Н.В. Поліщук

Судді А.М. Андрієнко

В.В. Соколова

СудКиївський апеляційний суд
Дата ухвалення рішення12.09.2019
Оприлюднено20.09.2019
Номер документу84375029
СудочинствоЦивільне

Судовий реєстр по справі —761/36704/18

Рішення від 17.12.2020

Цивільне

Шевченківський районний суд міста Києва

Макаренко І. О.

Рішення від 17.12.2020

Цивільне

Шевченківський районний суд міста Києва

Макаренко І. О.

Рішення від 17.12.2020

Цивільне

Шевченківський районний суд міста Києва

Макаренко І. О.

Рішення від 17.12.2020

Цивільне

Шевченківський районний суд міста Києва

Макаренко І. О.

Ухвала від 25.09.2020

Цивільне

Шевченківський районний суд міста Києва

Макаренко І. О.

Ухвала від 04.10.2019

Цивільне

Шевченківський районний суд міста Києва

Кондратенко О. О.

Постанова від 12.09.2019

Цивільне

Київський апеляційний суд

Поліщук Наталія Валеріївна

Ухвала від 31.07.2019

Цивільне

Київський апеляційний суд

Поліщук Наталія Валеріївна

Ухвала від 29.07.2019

Цивільне

Київський апеляційний суд

Поліщук Наталія Валеріївна

Ухвала від 11.07.2019

Цивільне

Київський апеляційний суд

Поліщук Наталія Валеріївна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні