ЛУГАНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
Іменем України
09 вересня 2019 рокуСєвєродонецькСправа № 360/2210/19
Луганський окружний адміністративний суд
у складі головуючого судді Чернявської Т.І.,
за участю
секретаря судового засідання Шляхтун М.М.
та
представників сторін:
від позивача - Усова К.В. (ордер від 29.05.2019 серія ЛГ № 018938,
свідоцтво про право на зайняття адвокатською діяльністю
від 11.10.2012 № 1096)
від відповідача - Коренєва Н.Г. (довіреність від 17.05.2019 № 01-10/06)
розглянувши в порядку загального позовного провадження в судовому засіданні справу
за позовом адвоката Усової Катерини Вікторівни в інтересах
товариства з обмеженою відповідальністю Буковина-Транс
до Управління промисловості, транспорту та зв`язку Луганської обласної державної адміністрації
про визнання дій протиправними,
ВСТАНОВИВ:
В провадженні Луганського окружного адміністративного суду на розгляді перебуває справа за позовом адвоката Усової Катерини Вікторівни (далі - представник позивача) в інтересах товариства з обмеженою відповідальністю Буковина-Транс (далі - позивач) до Управління промисловості, транспорту та зв`язку Луганської обласної державної адміністрації (далі - відповідач), в якому представник позивача просить визнати протиправною дію відповідача, яка полягає у припиненні договору від 27 грудня 2018 року № 144/2018 на регулярні перевезення пасажирів на постійному приміському та міжміському (внутрішньо обласному) маршруті загального користування.
В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що 28 травня 2019 року отримав від Управління промисловості, транспорту та зв`язку Луганської обласної державної адміністрації повідомлення від 24 травня 2019 року за № 01-10/53 про те, що договір від 27 грудня 2018 року № 144/2018, укладений між Департаментом регіонального розвитку, промисловості, інфраструктури та енергозбереження Луганської обласної державної адміністрації та товариством з обмеженою відповідальністю Буковина-Транс , на регулярні перевезення пасажирів на постійному приміському та міжміському (внутрішньо обласному) автобусному маршруті загального користування, а саме маршруті № 655 Сєвєродонецьк АС - Марківка АС припиняється у зв`язку з анулюванням ліцензії перевізника.
29 травня 2019 року позивач направив відповідачу заперечення. Враховуючи, що автостанції на маршруті Сєвєродонецк АС - Марківка АС отримали відповідні повідомлення Управління промисловості, транспорту та зв`язку Луганської обласної державної адміністрації про припинення договору від 27 грудня 2018 року № 144/2018 та припинили приймати транспорт позивача, товариство з обмеженою відповідальністю Буковина-Транс прийняло рішення оскаржувати дії суб`єкта владних повноважень в суді.
23 листопада 2018 року відбувся конкурс на перевезення пасажирів автомобільним транспортом в Луганській області. Результати оформлені протоколом конкурсного комітету від 23 листопада 2018 року № 148. Рішенням Конкурсного комітету з організації та проведення конкурсів на перевезення пасажирів автомобільним транспортом у Луганській області від 23 листопада 2018 року, протокол № 148, товариство з обмеженою відповідальністю Буковина-Транс визнано переможцем конкурсу на об`єкті № 21 автобусного маршруту № 655 Сєвєродонецьк АС - Марківка АС , рейси №№ 7045/7044. Рішення за результатами конкурсу прийнято Організатором перевезень і оформлено протоколом від 12 грудня 2018 року № 9/2018 засідання Комісії з організації конкурсу з регулярного перевезення пасажирів на приміських та міжміських автобусних маршрутах загального користування, що не виходять за межу території області (внутрішньо обласні маршрути). На об`єкті № 21 автобусного маршруту № 655 Сєвєродонецьк АС - Марківка АС переможцем конкурсу визначено товариство з обмеженою відповідальністю Буковина-Транс .
27 грудня 2018 року між організатором перевезень Департаментом регіонального розвитку, промисловості, інфраструктури та енергозбереження Луганської обласної державної адміністрації, код ЄДРПОУ 33566134, і перевізником товариством з обмеженою відповідальністю Буковина-Транс , код ЄДРПОУ 33001797, підписано договір № 144/2018 на регулярні перевезення пасажирів на постійному приміському та міжміському (внутрішньо обласному) автобусному маршруті загального користування на маршруті № 655 Сєвєродонецьк АС - Марківка АС .
22 січня 2019 року Державна служба України з безпеки на транспорті наказом № 40 анулювало ліцензію, видану товариству з обмеженою відповідальністю Буковина-Транс на право провадження господарської діяльності з внутрішніх перевезень пасажирів на таксі, внутрішніх перевезень пасажирів легковими автомобілями на замовлення, внутрішніх та міжнародних перевезень пасажирів автобусами, наказом Державної служби України з безпеки на транспорті від 21 лютого 2017 року № 163.
Відповідно до частини одинадцятої статті 16 Закону України Про ліцензування видів господарської діяльності рішення про анулювання ліцензії може бути оскаржено в суді. 28 березня 2019 року товариство з обмеженою відповідальністю Буковина-Транс звернулось з позовною заявою до Державної служби України з безпеки на транспорті в особі Управління Укртрансбезпеки у Луганській області про визнання наказу Державної служби України з безпеки на транспорті від 22 січня 2019 року № 40 щодо анулювання ліцензії товариства з обмеженою відповідальністю Буковина-Транс на право провадження господарської діяльності з внутрішніх перевезень пасажирів на таксі, внутрішніх перевезень пасажирів легковими автомобілями на замовлення, внутрішніх та міжнародних перевезень пасажирів автобусами, виданої наказом Державної служби України з безпеки на транспорті від 21 лютого 2017 року за № 163, як такого, що був прийнятий з порушенням вимог законодавства у сфері ліцензування, та його скасування. Справа № 640/6071/19 розглядається Окружним адміністративним судом міста Києва. Рішення у справі ще не прийнято.
Позивач вважає, що відповідач своїми протиправними діями припинив дію договору, термін якого закінчується 27 грудня 2023 року, оскільки на сьогоднішній день рано говорити про те, чи має він ліцензію. Тільки суд може прийняти остаточне рішення. Однак, як вбачається з листа від 24 травня 2019 року № 01-10/53, відповідно до пункту 8.3.3 Договору дія договору відповідачем припиняється. Як наслідок, резюмує позивач, допустивши вказану діяльність, відповідач позбавив позивача можливості вести господарську діяльність, пов`язану з перевезенням пасажирів, що негативно обмежило і порушило його права та законні інтереси.
Управління промисловості, транспорту та зв`язку Луганської обласної державної адміністрації адміністративний позов не визнало, про що подало відзив на позовну заяву від 19 червня 2019 року № 01-10/224, в якому у задоволенні позовних вимог просить відмовити повністю (арк. спр. 61-66).
Заперечуючи проти позову, відповідач зазначив, що розпорядженням голови Луганської обласної державної адміністрації - керівника Луганської обласної військово-цивільної адміністрації від 20 січня 2016 року № 15 Про уповноваження Департаменту регіонального розвитку, промисловості, інфраструктури та енергозбереження обласної державної адміністрації щодо організації регулярних перевезень пасажирів на постійних приміських та міжміських автобусних маршрутах загального користування, що не виходять за межі території області (внутрішньообласні маршрути) Департамент було уповноважено здійснювати функції організатора конкурсу з регулярного перевезення пасажирів на приміських та міжміських автобусних маршрутах загального користування, що не виходять за межі території області (внутрішньообласні маршрути). Між Департаментом регіонального розвитку, промисловості, інфраструктури та енергозбереження Луганської обласної державної адміністрації (далі - Департамент) та товариством з обмеженою відповідальністю Буковина-Транс був укладений договір від 27 грудня 2018 року № 144/2018 на регулярні перевезення пасажирів на приміському та міжміському (внутрішньообласному) автобусному маршруті загального користування № 655 Сєвєродонецьк АС - Марківка АС , рейси №№ 7045/7044 (далі - Договір), пунктом 8.3.3 якого передбачено припинення дії Договору у випадку анулювання ліцензії перевізника.
23 січня 2019 року від Управління Укртрансбезпеки у Луганській області до Департаменту надійшов лист від 23 січня 2019 року № 158/79/26-18 про анулювання ліцензії на право провадження господарської діяльності з перевезення пасажирів, небезпечних вантажів та небезпечних відходів автомобільним транспортом, міжнародних перевезень пасажирів та вантажів автомобільним транспортом товариства з обмеженою відповідальністю Буковина- Транс відповідно до наказу від 22 січня 2019 року № 40 Про прийняття рішення щодо анулювання ліцензії на підставі акту про відмову ліцензіата від проведення перевірки органом ліцензування . Листом від 11 лютого 2019 року № 50 товариство з обмеженою відповідальністю Буковина-Транс повідомило Департамент про подання скарги від 24 січня 2019 року № 4/10 до Експертно-апеляційної ради з питань ліцензування. Листом від 05 березня 2019 року № 6/Д-501 Департамент звернувся до Укртрансбезпеки щодо негайного інформування про рішення Експертно-апеляційної ради з питань ліцензування, прийняте за результатами розгляду скарги товариства з обмеженою відповідальністю Буковина-Транс . 08 квітня 2019 року листом № 6/Д-789 Департамент звернувся до товариства з обмеженою відповідальністю Буковина-Транс із запитом про надання до Департаменту інформації стосовно дій в рамках оскарження анулювання ліцензії. 08 квітня 2019 року Державна регуляторна служба України оприлюднила розпорядження від 29 березня 2019 року № 20 про відхилення апеляції товариства з обмеженою відповідальністю Буковина-Транс від 24 січня 2019 року № 4/10. 10 квітня 2019 року до Департаменту надійшов лист товариства з обмеженою відповідальністю Буковина-Транс від 10 квітня 2019 року № 82 (вхід. № 01-13/284) щодо подання до Окружного адміністративного суду міста Києва позовної заяви до Державної служби України з безпеки на транспорті про визнання наказу Державної служби України з безпеки на транспорті від 22 січня 2019 року № 40 щодо анулювання ліцензії товариству з обмеженою відповідальністю Буковина-Транс на право провадження господарської діяльності з внутрішніх перевезень пасажирів на таксі, внутрішніх перевезень пасажирів легковими автомобілями на замовлення, внутрішніх та міжнародних перевезень пасажирів автобусами, виданої наказом Державної служби України з безпеки на транспорті від 21 лютого 2017 року № 163, таким, що був прийнятий з порушенням вимог законодавства у сфері ліцензування, та скасувати його. Разом з позовною заявою подано заяву про забезпечення позову шляхом призупинення дії наказу Укртрансбезпеки від 22 січня 2019 року № 40 щодо анулювання ліцензії товариству з обмеженою відповідальністю Буковина- Транс .
Окружний адміністративний суд міста Києва ухвалою від 10 квітня 2019 року у забезпеченні позову відмовив. Листом від 16 квітня 2019 року № 6/Д-858 Департамент звернувся до Укртрансбезпеки щодо надання обґрунтованої інформації щодо чинності ліцензії товариства з обмеженою відповідальністю Буковина-Транс на право провадження господарської діяльності з перевезення пасажирів, небезпечних вантажів та небезпечних відходів автомобільним транспортом, міжнародних перевезень пасажирів та вантажів автомобільним транспортом, виданої наказом Державної служби України з безпеки на транспорті від 21 лютого 2017 року № 163. Листом від 22 квітня 2019 року № 2744/02/15-19 (вхід. до Департаменту № 01-13/450 від 03 травня 2019 року) Укртрансбезпека повідомила, що ліцензію анульовано. 17 травня 2019 року Департамент регіонального розвитку, промисловості, інфраструктури, та енергозбереження Луганської обласної державної адміністрації було перейменовано в Управління промисловості, транспорту та зв`язку Луганської обласної державної адміністрації. Станом на 17 травня 2019 року позов товариства з обмеженою відповідальністю Буковина-Транс до Державної служби України з безпеки на транспорті про скасування наказу Державної служби України з безпеки на транспорті від 22 січня 2019 року № 40 Окружним адміністративним судом міста Києва розглянутий не був, тобто, рішення органу ліцензування було чинним. 17 травня 2019 року начальнику Управління промисловості, транспорту та зв`язку головним спеціалістом-юрисконсультом було подано доповідну записку щодо вжиття заходів для припинення договірних відносин на регулярні перевезення пасажирів на постійному приміському та міжміському (внутрішньообласному) автобусному маршруті загального користування (договір від 27 грудня 2018 року № 144/2018 на регулярні перевезення пасажирів на приміському та міжміському (внутрішньообласному) автобусному маршруті загального користування № 655 Сєвєродонецьк АС - Марківка АС , рейси №№ 7045/7044) у зв`язку з анулюванням ліцензії перевізника на право надання послуг з перевезення пасажирів і вантажів автомобільним транспортом. 24 травня 2019 року товариству з обмеженою відповідальністю Буковина-Транс направлено повідомлення № 01-10/53 про припинення договору від 27 грудня 2018 року № 144/2018 відповідно до пункту 8.3.3 Договору (дія договору припиняється у разі анулювання ліцензії перевізника на право надання послуг з перевезення пасажирів і вантажів автомобільним транспортом). Також листом від 24 травня 2019 року № 01-10/53 відповідно до пункту 55 Порядку проведення конкурсу з перевезення пасажирів на автобусному маршруті загального користування, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 03 грудня 2008 року № 1081 (зі змінами), Управління запропонувало фізичній особі - підприємцю Дись Ю.М. укласти договір на регулярні перевезення пасажирів на приміському та міжміському (внутрішньообласному) автобусному маршруті загального користування № 655 Сєвєродонецьк АС - Марківка АС , рейси №№ 7045/7044. Крім того, про припинення дії договору від 27 грудня 2018 року № 144/2018 на регулярні перевезення пасажирів на приміському та міжміському (внутрішньообласному) автобусному маршруті загального користування № 655 Сєвєродонецьк АС - Марківка АС , рейси №№ 7045/7044 з товариством з обмеженою відповідальністю Буковина-Транс були повідомлені Управління Укртрансбезпеки у Луганській області (лист від 27 травня 2019 року № 01-10/59) та товариство з обмеженою відповідальністю РУАС (лист від 27 травня 2019 року № 01-10/57).
Оскільки товариство з обмеженою відповідальністю Буковина-Транс позбавлено права на провадження діяльності з перевезення пасажирів, небезпечних вантажів та небезпечних відходів автомобільним транспортом, міжнародних перевезень пасажирів та вантажів автомобільним транспортом, зазначеної в ліцензії, виданої наказом Державної служби України з безпеки на транспорті від 21 лютого 2017 року № 163, відповідач вважає рішення щодо припинення договору від 27 грудня 2018 року № 144/2018 на регулярні перевезення пасажирів на постійному приміському та міжміському (внутрішньообласному) маршруті загального користування обґрунтованим з визначенням підстав, в межах повноважень та у спосіб, що передбачений Конституцією, Законами України.
З урахуванням викладеного, відповідач просить у задоволенні позовних вимог відмовити повністю.
Користуючись правом на подання заяв по суті справи, позивачем подана відповідь на відзив від 10 липня 2019 року за № 1007/2019, в якій позивач, з посиланням на норми статті 124 Конституції України, статті 5 Закону України Про судоустрій і статус суддів , вказав, що поки справа розглядається судом у відповідача не має підстав брати на себе функції здійснення правосуддя. Тільки суд може поставити крапку в адміністративній справі. Отримані відповідачем листи від Укртрансбезпека не є допустимими доказами, оскільки вони отримані від органу, який є відповідачем у справі, яка розглядається Окружним адміністративним судом міста Києва (арк. спр. 128-129).
Користуючись правом на подання заяв по суті справи, відповідачем подані заперечення від 16 липня 2019 року за № 01-10/384, в яких відповідач зазначив, що ним в жодному разі не здійснювалось правосуддя. Рішення про розірвання договору прийнято виключно за наявності констатуючого факту позбавлення ліцензії. Подання позову, а також відкриття провадження в адміністративній справі не зупиняють дію оскаржуваного рішення суб`єкта владних повноважень, якщо суд не застосував відповідні заходи забезпечення позову. З Єдиного державного реєстру судових рішень встановлено, що ухвалою Окружного адміністративного суду міста Києва від 10 квітня 2019 року у справі № 640/6071/19 відмовлено у задоволенні заяви представника товариства з обмеженою відповідальністю Буковина-Транс про забезпечення адміністративного позову шляхом зупинення дії оскаржуваного наказу Державної служби України з безпеки на транспорті від 22 січня 2019 року № 40 щодо анулювання ліцензії товариству з обмеженою відповідальністю Буковина-Транс на право провадження господарської діяльності з внутрішніх перевезень пасажирів на таксі, внутрішніх перевезень пасажирів легковими автомобілями на замовлення, внутрішніх та міжнародних перевезень пасажирів автобусами, виданої наказом Державної служби України з безпеки на транспорті від 21 лютого 2017 року № 163, до набрання законної сили рішенням у даній справі. Позиція позивача, мовою оригіналу поки справа розглядається судом у відповідача немає підстав брати на себе функції здійснення правосуддя , немає свого відображення в прийнятому рішенні Управління про розірвання договору з товариством з обмеженою відповідальністю Буковина Транс , тому що договір від 27 грудня 2018 року № 144/2018 на регулярні перевезення пасажирів на приміському та міжміському (внутрішньообласному) автобусному маршруті загального користування № 655 Сєвєродонецьк АС - Марківка АС , рейси №№ 7045/7044, розірвано на підставі норм чинного законодавства та умов договору (арк. спр. 133-136).
Ухвалою від 31 травня 2019 року адвокату Усовій Катерині Вікторівні відмовлено у забезпеченні позову у справі № 360/2210/19 за позовною заявою адвоката Усової Катерини Вікторівни в інтересах товариства з обмеженою відповідальністю Буковина-Транс до Управління промисловості, транспорту та зв`язку Луганської обласної державної адміністрації про визнання дій протиправними шляхом встановлення обов`язку Управління промисловості, транспорту та зв`язку Луганської обласної державної адміністрації призупинити дії щодо припинення договору від 27 грудня 2018 року № 144/2018 на регулярні перевезення пасажирів на постійному приміському та міжміському (внутрішньо обласному) маршруті загального користування, яке викладене в листі від 24 травня 2019 року № 01-10/53, щодо припинення договору від 27 грудня 2018 року № 144/2018 та відкликати листи, які спрямовані на автостанції по маршруту Сєвєродонецьк-Марківка про припинення обслуговування перевізника товариства з обмеженою відповідальністю Буковина-Транс до розгляду позовних вимог (арк. спр. 40-42).
Ухвалою від 03 червня 2019 року про відкриття провадження у справі вирішено справу розглядати в порядку загального позовного провадження, по справі призначено підготовче засідання (арк. спр. 51-52).
Ухвалою від 23 липня 2019 року закрито підготовче провадження та призначено справу до судового розгляду по суті у судове засідання на 29 серпня 2019 року о 10 год. 00 хв. (арк. спр. 142).
За клопотанням представника позивача у судовому засіданні, яке відбулось 29 серпня 2019 року, оголошено перерву до 09 вересня 2019 року до 13 год. 15 хв. (арк. спр. 149).
Ухвалою від 09 вересня 2019 року відмовлено у задоволенні клопотання адвоката Усової Катерини Вікторівни про зупинення провадження у справі за позовом адвоката Усової Катерини Вікторівни в інтересах товариства з обмеженою відповідальністю Буковина-Транс до Управління промисловості, транспорту та зв`язку Луганської обласної державної адміністрації про визнання дій протиправними (арк. спр. 157-158).
У судовому засіданні представник позивача позов підтримала, просила задовольнити позовні вимоги повністю, надала пояснення, аналогічні викладеним у позовній заяві та відповіді на відзив.
Представник відповідача у судовому засіданні проти позову заперечувала, просила відмовити у задоволенні позовних вимог повністю, надала пояснення, аналогічні викладеним у відзиві на позовну заяву та запереченнях.
Заслухавши пояснення представників сторін, дослідивши матеріали справи, розглянувши справу в межах заявлених позовних вимог і наданих доказів, оцінивши докази відповідно до вимог статей 72-76, 90 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України), судом встановлено таке.
Товариство з обмеженою відповідальністю Буковина-Транс (ідентифікаційний код 33001797, місцезнаходження: 93400, Луганська область, м. Сєвєродонецьк, просп. Центральний, буд. 25, кв. 25) з 07 червня 2004 року зареєстровано юридичною особою, основним видом діяльності якої є 49.39 Інший пасажирський наземний транспорт, н. в. і. у., про що свідчить витяг з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців від 03 червня 2019 року за № 1005403446 (арк. спр. 45-48).
Управління промисловості, транспорту та зв`язку Луганської обласної державної адміністрації (ідентифікаційний код 33766134, місцезнаходження: 93405, Луганська область, м. Сєвєродонецьк, просп. Центральний, буд. 59) є органом виконавчої влади та з 26 вересня 2005 року зареєстровано юридичною особою, про що свідчить витяг з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців від 30 травня 2019 року за № 1005394418 (арк. спр. 33-35).
Відповідно до пункту 1 Положення про Управління промисловості, транспорту та зв`язку Луганської обласної державної адміністрації, затвердженого розпорядженням голови обласної держадміністрації - керівника обласної військово-цивільної адміністрації від 23 квітня 2019 року за № 336 (далі - Положення), Управління промисловості, транспорту та зв`язку Луганської обласної державної адміністрації (далі - Управління) є самостійним структурним підрозділом обласної державної адміністрації, яка відповідно до Закону України Про військово-цивільні адміністрації набула статусу обласної військово-цивільної адміністрації, який утворюється головою обласної держадміністрації - керівником обласної військово-цивільної адміністрації (далі - голова) та забезпечує виконання покладених на нього завдань, визначених цим Положенням (арк. спр. 36-39, 78-79, 80-86).
Основними завданнями Управління є забезпечення реалізації державної політики на регіональному рівні у сферах промисловості, транспорту (авіаційного, автомобільного, залізничного, річкового, електричного) (далі - транспорт) та зв`язку (пункт 4 Положення).
Згідно з підпунктами 13-15 пункту 5 Положення Управління відповідно до покладених на нього завдань:
організовує відповідно до чинного законодавства проведення конкурсів на визначення перевізників пасажирів на приміських і міжміських внутрішньообласних автобусних маршрутах;
укладає від імені обласної державної адміністрації за результатами конкурсів договори з перевізниками пасажирів на приміських і міжміських внутрішньообласних автобусних маршрутах загального користування та розриває їх у встановленому чинним законодавством порядку, а також здійснює контроль за їх виконанням;
затверджує паспорти маршрутів і розклади руху автобусів на приміських і міжміських внутрішньообласних автобусних маршрутах.
Між Департаментом регіонального розвитку, промисловості, інфраструктури та енергозбереження Луганської обласної державної адміністрації (далі - Організатор) і товариством з обмеженою відповідальністю Буковина-Транс (далі - Перевізник) 27 грудня 2018 року укладено договір № 144/2018 на регулярні перевезення пасажирів на постійному приміському та міжміському (внутрішньообласному) автобусному маршруті загального користування (арк. спр. 6-9).
Підпунктом 8.3.3 пункту 8.3 договору від 27 грудня 2018 року № 144/2018 на регулярні перевезення пасажирів на постійному приміському та міжміському (внутрішньообласному) автобусному маршруті загального користування передбачено, що дія договору припиняється у разі анулювання ліцензії Перевізника на право надання послуг з перевезення пасажирів і вантажів автомобільним транспортом загального користування.
Після закінчення дії даного Договору або його дострокового розірвання примірник Договору, що перебуває у Перевізника, повертається Організатору у 2-денний строк з дати закінчення дії цього Договору (пункт 8.4 договору від 27 грудня 2018 року № 144/2018).
Згідно з розпорядженням голови Луганської обласної державної адміністрації - керівника обласної військово-цивільної адміністрації від 26 квітня 2019 року № 356 Про внесення змін до розпорядження голови облдержадміністрації - керівника обласної військово-цивільної адміністрації від 22.12.2018 № 1046 перейменовано з 17 травня 2019 року юридичну особу - Департамент регіонального розвитку, промисловості, інфраструктури та енергозбереження Луганської обласної державної адміністрації (код ЄДРПОУ 33766134) в Управління промисловості, транспорту та зв`язку Луганської обласної державної адміністрації (арк. спр. 76-77).
Наказом Державної служби України з безпеки на транспорті від 22 січня 2019 року № 40 Про прийняття рішення щодо анулювання ліцензії на підставі акта про відмову ліцензіата від проведення перевірки органом ліцензування відповідно до пункту 8 частини другої статті 16 Закону України Про ліцензування видів господарської діяльності анульовано ліцензію товариству з обмеженою відповідальністю Буковина-Транс (код ЄДРПОУ 33001797), видану наказом Державної служби України з безпеки на транспорті від 21 лютого 2017 року № 163 Про прийняття рішення щодо залишення заяв здобувачів про отримання (розширення) ліцензій без розгляду, видачі (розширення) ліцензій, анулювання ліцензій за результатами розгляду заяв здобувачів , термін дії: з 22.02.2017 - необмежений, на право провадження господарської діяльності з перевезення пасажирів, небезпечних вантажів та небезпечних відходів автомобільним транспортом, міжнародних перевезень пасажирів та вантажів автомобільним транспортом, дозволений вид робіт - внутрішні перевезення пасажирів на таксі; внутрішні перевезення пасажирів легковими автомобілями на замовлення; внутрішні перевезення пасажирів автобусами; міжнародні перевезення пасажирів автобусами, на підставі акта про відмову ліцензіата від проведення перевірки органом ліцензування від 15 січня 2019 року (арк. спр. 127).
Листом від 23 січня 2019 року за № 158/29/26-18 Управління Укртрансбезпеки у Луганській області повідомило Луганську обласну державну адміністрацію про те, що наказом Державної служби України з безпеки на транспорті від 22 січня 2019 року № 40 Про прийняття рішення щодо анулювання ліцензії на підставі акта про відмову ліцензіата від проведення перевірки органом ліцензування , який оприлюднено на офіційному вебсайті Державної служби України з безпеки на транспорті, товариству з обмеженою відповідальністю Буковина-Транс (код ЄДРПОУ 33001797) анульовано ліцензію на право провадження господарської діяльності з перевезення пасажирів, небезпечних вантажів та небезпечних відходів автомобільним транспортом, міжнародних перевезень пасажирів та вантажів автомобільним транспортом (арк. спр. 88).
Товариство з обмеженою відповідальністю Буковина-Транс листом від 11 лютого 2019 року за № 50 повідомило Департамент регіонального розвитку, промисловості, інфраструктури та енергозбереження Луганської обласної державної адміністрації про подання до Експертно-апеляційної ради з питань ліцензування скарги від 24 січня 2019 року за № 4/10 на наказ Державної служби України з безпеки на транспорті від 22 січня 2019 року № 40 Про прийняття рішення щодо анулювання ліцензії на підставі акта про відмову ліцензіата від проведення перевірки органом ліцензування , у зв`язку з чим дія зазначеного наказу відповідно до вимог частини дев`ятої статті 16 Закону України Про ліцензування видів господарської діяльності призупинена до прийняття рішення по суті скарги (арк. спр. 89).
Листом від 05 березня 2019 року за № 6/Д-501 Департамент регіонального розвитку, промисловості, інфраструктури та енергозбереження Луганської обласної державної адміністрації звернувся до Державної служби України з безпеки на транспорті з вимогою інформувати Департамент про рішення Експертно-апеляційної ради з питань ліцензування, прийняте за результатами розгляду скарги товариства з обмеженою відповідальністю Буковина-Транс (арк. спр. 90).
Згідно з розпорядженням Державної регуляторної служби України від 29 березня 2019 року № 20 Про відхилення апеляції та витягом з протоколу засідання Експертно-апеляційної ради з питань ліцензування від 26 березня 2019 року № 04-19 скаргу (апеляцію) товариства з обмеженою відповідальністю Буковина-Транс від 24 січня 2019 року за № 4/10 на наказ Державної служби України з безпеки на транспорті від 22 січня 2019 року № 40 Про прийняття рішення щодо анулювання ліцензії на підставі акта про відмову ліцензіата від проведення перевірки органом ліцензування в частині анулювання ліцензії на право провадження господарської діяльності з перевезення пасажирів, небезпечних вантажів та небезпечних відходів автомобільним транспортом, міжнародних перевезень пасажирів та вантажів автомобільним транспортом відхилено (арк. спр. 91, 92).
У зв`язку з наявністю договірних відносин на регулярні перевезення пасажирів на постійному приміському та міжміському (внутрішньообласному) автобусному маршруті загального користування Департамент регіонального розвитку, промисловості, інфраструктури та енергозбереження Луганської обласної державної адміністрації звернувся до товариства з обмеженою відповідальністю Буковина-Транс з листом від 08 квітня 2019 року за № 6/Д-789, в якому просив надати інформацію стосовно дій останнього в рамках оскарження анулювання ліцензії (арк. спр. 93).
Товариство з обмеженою відповідальністю Буковина-Транс листом від 10 березня 2019 року за № 82 повідомило Департамент регіонального розвитку, промисловості, інфраструктури та енергозбереження Луганської обласної державної адміністрації на лист останнього від 08 квітня 2019 року за № 6/Д-789 про подання 08 квітня 2019 року до Окружного адміністративного суду міста Києва позовної заяви до Державної служби України з безпеки на транспорті про визнання наказу Державної служби України з безпеки на транспорті від 22 січня 2019 року № 40 щодо анулювання ліцензії товариству з обмеженою відповідальністю Буковина-Транс на право провадження господарської діяльності з внутрішніх перевезень пасажирів на таксі, внутрішніх перевезень пасажирів легковими автомобілями на замовлення, внутрішніх та міжнародних перевезень пасажирів автобусами таким, що був прийнятий з порушенням вимог законодавства у сфері ліцензування, та його скасування. Одночасно відповідно до частини першої статті 150 КАС України подано заяву про забезпечення позову шляхом зупинення дії наказу позовної заяви до Державної служби України з безпеки на транспорті про визнання наказу Державної служби України з безпеки на транспорті від 22 січня 2019 року № 40 щодо анулювання ліцензії товариству з обмеженою відповідальністю Буковина-Транс (арк. спр. 94-101).
Ухвалою Окружного адміністративного суду міста Києва від 10 квітня 2019 року у справі № 640/6071/19 відмовлено у задоволенні заяви представника товариства з обмеженою відповідальністю Буковина-Транс про забезпечення адміністративного позову шляхом зупинення дії оскаржуваного наказу Державної служби України з безпеки на транспорті про визнання наказу Державної служби України з безпеки на транспорті від 22 січня 2019 року № 40 щодо анулювання ліцензії товариству з обмеженою відповідальністю Буковина-Транс на право провадження господарської діяльності з внутрішніх перевезень пасажирів на таксі, внутрішніх перевезень пасажирів легковими автомобілями на замовлення, внутрішніх та міжнародних перевезень пасажирів автобусами, виданої наказом Державної служби України з безпеки на транспорті від 21 лютого 2017 року № 163, до набрання законної сили рішенням у даній справі (арк. спр. 31-32).
Листом від 16 квітня 2019 року за № 6/Д-858 Департамент регіонального розвитку, промисловості, інфраструктури та енергозбереження Луганської обласної державної адміністрації звернувся до Державної служби України з безпеки на транспорті з вимогою надати Департаменту нормативно обґрунтовану інформацію щодо наявності або відсутності у товариства з обмеженою відповідальністю Буковина-Транс чинної ліцензії на право провадження господарської діяльності з перевезення пасажирів, небезпечних вантажів та небезпечних відходів автомобільним транспортом, міжнародних перевезень пасажирів та вантажів автомобільним транспортом, виданої наказом Державної служби України з безпеки на транспорті від 21 лютого 2017 року № 163 (арк. спр. 102-103).
Державна служба України з безпеки на транспорті листом від 22 квітня 2019 року за № 2744/02/15-19 повідомила Департамент регіонального розвитку, промисловості, інфраструктури та енергозбереження Луганської обласної державної адміністрації (вхід. № 01-13/450 від 03 травня 2019 року) про те, що ліцензія на право провадження господарської діяльності з перевезення пасажирів, небезпечних вантажів та небезпечних відходів автомобільним транспортом, міжнародних перевезень пасажирів та вантажів автомобільним транспортом, видана товариству з обмеженою відповідальністю Буковина-Транс наказом Державної служби України з безпеки на транспорті від 21 лютого 2017 року № 163, відповідно до пункту 8 частини другої статті 16 Закону України Про ліцензування видів господарської діяльності та на підставі акта про відмову ліцензіата від проведення перевірки органом ліцензування від 15 січня 2019 року анульована (арк. спр. 104-105).
Листом від 24 травня 2019 року за № 01-10/53 Управління промисловості, транспорту та зв`язку Луганської обласної державної адміністрації повідомило товариство з обмеженою відповідальністю Буковина-Транс , що відповідно до підпункту 8.3.3 договору від 27 грудня 2018 року № 144/2018 на регулярні перевезення пасажирів на приміському та міжміському (внутрішньообласному) автобусному маршруті загального користування, предметом якого є діяльність сторін щодо організації та виконання пасажирських перевезень на міжміських внутрішньообласних автобусних маршрутах загального користування № 655 Сєвєродонецьк АС - Марківка АС , №№ рейсів 7045/7044, дія договору припиняється у разі анулювання ліцензії Перевізника на право надання послуг з перевезення пасажирів і вантажів автомобільним транспортом. Листом від 03 травня 2019 року № 03-13/251 Державна служба з безпеки на транспорті повідомила про прийняття рішення (наказ від 22 січня 2019 року № 40) щодо анулювання ліцензії товариству з обмеженою відповідальністю Буковина-Транс (ЄДРПОУ 33001797), виданої наказом Укртрансбезпеки від 21 лютого 2017 року № 163. Враховуючи викладене, Управління промисловості, транспорту та зв`язку Луганської обласної державної адміністрації повідомляє товариство з обмеженою відповідальністю Буковина-Транс про припинення договору і відповідно до пункту 8.4 просить у 2-денний термін повернути оригінал примірника договору, що перебуває у товариства з обмеженою відповідальністю Буковина-Транс (арк. спр. 17, 109).
Листом від 24 травня 2019 року за № 01-10/54 Про укладання договору на перевезення пасажирів Управління промисловості, транспорту та зв`язку Луганської обласної державної адміністрації відповідно до пункту 55 Порядку проведення конкурсу з перевезення пасажирів на автобусному маршруті загального користування, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 3 грудня 2008 року № 1081, запропонувала фізичній особі - підприємцю ОСОБА_1 Миколайовичу укласти договір на регулярні перевезення пасажирів на постійному приміському та міжміському (внутрішньообласному) автобусному маршруті загального користування з обслуговування маршруту № 655 Сєвєродонецьк АС - Марківка АС , рейси №№ 7045/7044 (арк. спр. 110).
Листами від 27 травня 2019 року за №№ 01-10/59, 01-10/57 Управління промисловості, транспорту та зв`язку Луганської обласної державної адміністрації повідомило Управління Укртрансбезпеки у Луганській області та товариство з обмеженою відповідальністю Руас про укладення договору на обслуговування міжміського (внутрішньообласного) автобусного маршруту № 655 Сєвєродонецьк АС - Марківка АС , рейси №№ 7045/7044, з фізичною особою - підприємцем Дись Ю.М. (арк. спр. 111, 112).
Вирішуючи позов по суті заявлених позовних вимог та оцінюючи обґрунтованість заперечень відповідача, суд виходить з такого.
Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Засади організації та діяльності автомобільного транспорту визначає Закон України від 05 квітня 2001 року № 2344-III Про автомобільний транспорт (далі - Закон № 2344-III), який відповідно до статті 3 регулює відносини між автомобільними перевізниками, замовниками транспортних послуг, органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування, пасажирами, власниками транспортних засобів, а також їх відносини з юридичними та фізичними особами - суб`єктами підприємницької діяльності, які забезпечують діяльність автомобільного транспорту та безпеку перевезень (тут і надалі посилання на норми Закону наводяться у редакції, що діяла на час виникнення спірних правовідносин).
Згідно з статтею 1 Закону № 2344-III у цьому Законі наведені терміни вживаються в такому значенні:
автомобільний перевізник - фізична або юридична особа, яка здійснює на комерційній основі чи за власний кошт перевезення пасажирів чи (та) вантажів транспортними засобами;
послуга з перевезення пасажирів чи вантажів - перевезення пасажирів чи вантажів транспортними засобами на договірних умовах із замовником послуги за плату;
регулярні пасажирські перевезення - перевезення пасажирів на автобусному маршруті загального користування за умовами, визначеними паспортом маршруту, затвердженим в установленому порядку органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування або уповноваженими органами Договірних Сторін у разі міжнародних перевезень.
Відповідно до абзацу четвертого частини першої статті 7 Закону № 2344-III забезпечення організації пасажирських перевезень покладається на приміських і міжміських автобусних маршрутах загального користування, що не виходять за межі території Автономної Республіки Крим чи області (внутрішньообласні маршрути), - на Раду міністрів Автономної Республіки Крим або обласні державні адміністрації.
Частиною першою статті 9 Закону № 2344-III визначено, що ліцензування на автомобільному транспорті спрямоване на визначення початкових і поточних умов надання послуг з перевезень пасажирів і небезпечних вантажів, а також найважливіших параметрів обслуговування споживачів.
Згідно з абзацами першим-п`ятим частини четвертої статті 9 Закону № 2344-III ліцензія видається на господарську діяльність з надання послуг з перевезення пасажирів і небезпечних вантажів на такі види робіт: надання послуг з внутрішніх перевезень пасажирів автобусами; надання послуг з внутрішніх перевезень пасажирів на таксі; надання послуг з внутрішніх перевезень пасажирів легковими автомобілями на замовлення; надання послуг з внутрішніх перевезень небезпечних вантажів вантажними автомобілями, причепами та напівпричепами.
Відповідно до частини першої статті 29 Закону № 2344-III автомобільним перевізником та автомобільним самозайнятим перевізником, які здійснюють перевезення пасажирів на договірних умовах, є суб`єкти господарювання, які відповідно до законодавства та одержаної ліцензії надають послуги за договором перевезення пасажирів транспортним засобом, що використовується ними на законних підставах.
Автомобільні перевізники, водії, пасажири повинні мати і пред`являти особам, які уповноважені здійснювати контроль на автомобільному транспорті та у сфері безпеки дорожнього руху, документи, на підставі яких виконуються пасажирські перевезення. Документи для регулярних пасажирських перевезень для автомобільного перевізника - ліцензія, договір із органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування чи їх дозвіл, паспорт маршруту, документ, що засвідчує використання автобуса на законних підставах, інші документи, передбачені законодавством України (частина перша, абзаци перший, другий частини другої статті 39 Закону № 2344-III).
Пунктом 5 частини першої статті 1 Закону України від 2 березня 2015 року № 222-VIII Про ліцензування видів господарської діяльності (далі - Закон № 222-VIII) визначено, що ліцензія - запис у Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань про рішення органу ліцензування щодо наявності у суб`єкта господарювання права на провадження визначеного ним виду господарської діяльності, що підлягає ліцензуванню.
Абзацом першим частини першої статті 16 Закону № 222-VIII регламентовано, що анулюванням ліцензії є позбавлення ліцензіата права на провадження виду господарської діяльності, що підлягає ліцензуванню, шляхом прийняття органом ліцензування рішення про анулювання його ліцензії.
Відповідно абзацу другого частини першої статті 16 Закону № 222-VIII ліцензія вважається анульованою з дня, коли ліцензіат дізнався чи повинен був дізнатися про анулювання ліцензії, але у строк, не менший за один тиждень з дня прийняття органом ліцензування рішення про анулювання виданої йому ліцензії.
Згідно з пунктом 8 частини другої статті 16 Закону № 222-VIII підставою для прийняття рішення про анулювання ліцензії є акт про відмову ліцензіата у проведенні перевірки органом ліцензування. Відмовою ліцензіата у проведенні перевірки органом ліцензування вважається недопуск уповноважених посадових осіб органу ліцензування до здійснення перевірки додержання ліцензіатом вимог відповідних ліцензійних умов за відсутності передбачених для цього законом підстав (зокрема, ненадання документів, інформації щодо предмета перевірки на письмову вимогу посадових осіб органу ліцензування, відмова в доступі посадових осіб органу ліцензування до місць провадження діяльності, що підлягає ліцензуванню, об`єктів, що використовуються ліцензіатом при провадженні діяльності, що підлягає ліцензуванню, або відсутність протягом першого дня перевірки за місцезнаходженням ліцензіата особи, уповноваженої представляти інтереси ліцензіата на час проведення перевірки).
Частиною восьмою статті 16 Закону № 222-VIII передбачено, що рішення про анулювання ліцензії, прийняте з підстав, передбачених пунктами 4-9 частини другої цієї статті, набирає чинності через тридцять календарних днів з дня його прийняття.
Відповідно до абзацу першого частини дев`ятої статті 16 Закону № 222-VIII якщо ліцензіат протягом строку набрання чинності рішенням органу ліцензування про анулювання ліцензії, встановленого частиною восьмою цієї статті, подає скаргу (апеляцію) до Експертно-апеляційної ради з питань ліцензування, дія цього рішення органу ліцензування зупиняється до прийняття рішення спеціально уповноваженим органом з питань ліцензування за результатами розгляду апеляції Експертно-апеляційною радою з питань ліцензування.
Рішення спеціально уповноваженого органу з питань ліцензування набирає чинності з дня видання ним розпорядження про задоволення або відхилення апеляції чи про необхідність усунення порушень законодавства у сфері ліцензування (абзац другий частини дев`ятої статті 16 Закону № 222-VIII).
Частиною четвертою статті 150 КАС України визначено, що подання позову, а також відкриття провадження в адміністративній справі не зупиняють дію оскаржуваного рішення суб`єкта владних повноважень, якщо суд не застосував відповідні заходи забезпечення позову.
Згідно з пунктом 1 частини першої статті 151 КАС України позов може бути забезпечено зупиненням дії індивідуального акта або нормативно-правового акта.
З системного аналізу вищевикладеного та встановлених судом обставин слідує, що ліцензія на право провадження господарської діяльності з перевезення пасажирів, небезпечних вантажів та небезпечних відходів автомобільним транспортом, міжнародних перевезень пасажирів та вантажів автомобільним транспортом, дозволений вид робіт - внутрішні перевезення пасажирів на таксі; внутрішні перевезення пасажирів легковими автомобілями на замовлення; внутрішні перевезення пасажирів автобусами; міжнародні перевезення пасажирів автобусами, видана товариству з обмеженою відповідальністю Буковина-Транс (код ЄДРПОУ 33001797) наказом Державної служби України з безпеки на транспорті від 21 лютого 2017 року № 163 Про прийняття рішення щодо залишення заяв здобувачів про отримання (розширення) ліцензій без розгляду, видачі (розширення) ліцензій, анулювання ліцензій за результатами розгляду заяв здобувачів , вважається анульованою з 29 березня 2019 року (з дня прийняття рішення Державною регуляторною службою України як спеціально уповноваженим органом з питань ліцензування за результатами розгляду апеляції товариства з обмеженою відповідальністю Буковина-Транс Експертно-апеляційною радою з питань ліцензування).
З умов договору від 27 грудня 2018 року № 144/2018, укладеного між Департаментом регіонального розвитку, промисловості, інфраструктури та енергозбереження Луганської обласної державної адміністрації та товариством з обмеженою відповідальністю Буковина-Транс , на регулярні перевезення пасажирів на постійному приміському та міжміському (внутрішньо обласному) автобусному маршруті загального користування, а саме маршруті № 655 Сєвєродонецьк АС - Марківка АС , рейси №№ 7045/7044, слідує, що зазначений договір припинився внаслідок настання події - анулювання ліцензії перевізника, а не внаслідок дій відповідача.
У межах спірних правовідносин направлення Управлінням промисловості, транспорту та зв`язку Луганської обласної державної адміністрації товариству з обмеженою відповідальністю Буковина-Транс листа від 24 травня 2019 року за № 01-10/53 з повідомленням, що відповідно до підпункту 8.3.3 договору від 27 грудня 2018 року № 144/2018 на регулярні перевезення пасажирів на приміському та міжміському (внутрішньообласному) автобусному маршруті загального користування, предметом якого є діяльність сторін щодо організації та виконання пасажирських перевезень на міжміських внутрішньообласних автобусних маршрутах загального користування № 655 Сєвєродонецьк АС - Марківка АС , №№ рейсів 7045/7044, дія договору припинена у зв`язку з анулюванням ліцензії перевізника на право надання послуг з перевезення пасажирів і вантажів автомобільним транспортом, та зазначенням про необхідність відповідно до пункту 8.4 договору у 2-денний термін повернути оригінал примірника договору, що перебуває у товариства з обмеженою відповідальністю Буковина-Транс , не можна вважати діями відповідача щодо припинення договору від 27 грудня 2018 року № 144/2018 на регулярні перевезення пасажирів на постійному приміському та міжміському (внутрішньо обласному) маршруті загального користування.
За встановлених в цій справі фактичних обставин та з урахуванням правового регулювання спірних правовідносин, суд дійшов висновку, що основні (суттєві) аргументи позовної заяви є необґрунтованими, а відповідач як суб`єкт владних повноважень, на якого частиною другою статті 77 КАС України покладено обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності, довів суду правомірність оскаржуваних дій, у зв`язку з чим у задоволенні позову слід відмовити повністю.
За правилами статті 139 КАС України понесені позивачем витрати у виді судового збору за подання даного позову покладаються на позивача та відшкодуванню не підлягають.
Керуючись статтями 2, 8, 9, 19, 20, 32, 72, 77, 90, 94, 132, 133, 139, 241-246, 250, 255 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
ВИРІШИВ:
У задоволенні позову адвоката Усової Катерини Вікторівни в інтересах товариства з обмеженою відповідальністю Буковина-Транс (ідентифікаційний код 33001797, місцезнаходження: 93400, Луганська область, м. Сєвєродонецьк, просп. Центральний, буд. 25, кв. 25) до Управління промисловості, транспорту та зв`язку Луганської обласної державної адміністрації (ідентифікаційний код 33766134, місцезнаходження: 93405, Луганська область, м. Сєвєродонецьк, просп. Центральний, буд. 59) про визнання дій протиправними відмовити повністю.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, встановленого статтею 295 КАС України, всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається до Першого апеляційного адміністративного суду через Луганський окружний адміністративний суд протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Згідно з частиною третьою статті 243 КАС України повне рішення суду складено 19 вересня 2019 року.
Суддя Т.І. Чернявська
Суд | Луганський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 09.09.2019 |
Оприлюднено | 22.09.2019 |
Номер документу | 84400647 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Луганський окружний адміністративний суд
Т.І. Чернявська
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні