П`ЯТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
П О С Т А Н О В А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
10 вересня 2019 р.м.ОдесаСправа № 420/1550/19
Категорія: 108010000 Головуючий в 1 інстанції: Тарасишина О.М.
Час і місце ухвалення: 09:15, м. Одеса
Дата складання повного тексту: 25.04.2019 р.
Судова колегія П`ятого апеляційного адміністративного суду у складі:
головуючого - Бітова А.І.
суддів - Лук`янчук О.В.
- Ступакової І.Г.
при секретарі - Рощіній К.С.
розглянувши у відкритому судовому засіданні в місті Одесі адміністративну справу за апеляційною скаргою Державної екологічної інспекції в Одеській області на рішення Одеського окружного адміністративного суду від 23 квітня 2019 року у справі за позовом товариства з обмеженою відповідальністю "Алвас" до Державної екологічної інспекції в Одеській області про визнання протиправним та скасування припису,
В С Т А Н О В И Л А :
У березні 2019 року товариство з обмеженою відповідальністю (далі ТОВ) "Алвас" звернулося до суду з позовом до Державної екологічної інспекції (далі ДЕІ) в Одеській області про визнання протиправним та скасування припису ДЕІ в Одеській області №02/13 від 20 лютого 2019 року, виданого ТОВ "Алвас" на підставі акту від 15 лютого 2019 року №10/13, складеного за результатом проведення планового (позапланового) заходу державного нагляду (контролю) щодо додержання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів.
Обґрунтовуючи свої вимоги, позивач вказував, що акт, складений за результатом проведення планового (позапланового) заходу державного нагляду (контролю) не можна вважати "Уніфікованою формою актів" в розумінні вимог Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності", оскільки, як на час проведення перевірки, так і на теперішній час, застосована державним інспектором з охорони навколишнього середовища ДЕІ в Одеській області форма акту не була оприлюднена на офіційних веб-сайтах ДЕІ в Одеській області та Державної екологічної інспекції України. Враховуючи зазначені обставини, позивач вважає виданий на підставі акту перевірки оскаржуваний припис від 20 лютого 2019 року №02/13 протиправним та таким, що підлягає скасуванню.
Відповідач позов не визнав, вказуючи, що акт перевірки дотримання вимог природоохоронного законодавства України №10/13 у період 04 лютого 2019 року по 15 лютого 2019 року, відповідає уніфікованій формі акту, що складається за результатом проведення планового (позапланового) заходу державного нагляду (контролю) щодо додержання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів. Так, під час проведення перевірки, державними інспекторами було виявлено ряд порушень допущених позивачем при здійсненні господарської діяльності та на підставі акту перевірки №10/13 винесено припис №02/13 від 20 лютого 2019 року директору ТОВ "Алвас" ОСОБА_1 . За таких обставин, відповідач вважає правомірними зроблені висновки про порушення положень ст. 17 Закону України "Про відходи", ст. 3 Закону України "Про оцінку впливу на довкілля", ст. 14 Кодексу України про надра.
Справу розглянуто за правилами спрощеного позовного провадження.
Рішенням Одеського окружного адміністративного суду від 23 квітня 2019 року позовну заяву ТОВ "Алвас" до ДЕІ в Одеській області про визнання протиправним та скасування припису від 20 лютого 2019 року №02/13 - задоволено повністю.
Визнано протиправним та скасовано припис ДЕІ в Одеській області №02/13 від 20 лютого 2019 року.
В апеляційній скарзі ДЕІ в Одеській області ставиться питання про скасування судового рішення в зв`язку з тим, що воно постановлено з неповним з`ясуванням обставин, що мають значення для справи, а також у зв`язку з тим, що висновки суду не відповідають обставинам справи.
Доводи апеляційної скарги:
- факт укладення даних договорів у сфері поводження із відходами ніяким чином не спростовує виявлені правопорушення у сфері охорони навколишнього природного середовища, а саме забезпечення ведення журналу первинного поточного обліку кількості, типу і складу відходів, що утворюються, збираються, перевозяться, зберігаються, обробляються, утилізуються, знешкоджуються, видаляються за формою 1-ВТ;
- відповідачем було надано до суду фотоматеріали із фіксацією вказаної забетонованої ємкості, що повністю дозволяє встановити саме каскадний відстій нафто залишків разом із зливовими стоками, враховуючи той факт, що суб`єкт господарювання здійснює реалізацію саме нафтопродуктів. Також апелянт зазначає, що вказаний підземний резервуар-накопичувач зливових стоків не врахований у наданому TOB "Алвас" Висновку державної екологічної експертизи №1236/09-09-09 від 23 травня 2001 року;
- судом першої інстанції було також не досліджено і п.6 Припису із посиланням на законодавчі норми, оскільки вимогами п.5 Порядку надання спеціальних дозволів на користування надрами, затвердженим Постановою Кабінету Міністрів України №615 від 30 травня 2011 року чітко встановлено надання дозволу на такий вид користування надрами, як будівництво та експлуатація підземних споруд, не пов`язаних з видобуванням корисних копалин, у тому числі споруд для підземного зберігання нафти, газу та інших речовин і матеріалів, захоронення шкідливих речовин і відходів виробництва, скидання стічних вод.
У відзиві ТОВ "Алвас" на апеляційну скаргу вказується, що суд першої інстанції повно та всебічно з`ясував обставини справи, без порушення норм матеріального та процесуального права.
Розглянувши матеріали справи, заслухавши доповідача, доводи апеляційної скарги ДЕІ в Одеській області, перевіривши законність і обґрунтованість судового рішення в межах позовних вимог і доводів апеляційної скарги, судова колегія приходить до наступного.
Обставини встановлені судом першої інстанції, підтверджені судом апеляційної інстанції та неоспорені учасниками апеляційного провадження:
На підставі плану заходів державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності ДЕІ України на 2019 рік, затвердженого Наказом ДЕІ України від 30 листопада 2018 року №262, відповідно до ст.ст. 5, 7 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності", ст. 20-2 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища", Положення про ДЕІ в Одеській області, направлення у період з 04 лютого 2019 року по 15 лютого 2019 року, проведено планову перевірку ТОВ "Алвас" щодо додержання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів, за результатами проведення якої складено акт №10/13, який вручений позивачу 15 лютого 2019 року.
Згідно акту перевірки, виявлено порушення, а саме:
- п."в" ч.1 ст. 17 Закону України "Про відходи" - не ведеться первинний поточний облік кількості, типу і складу відходів, що утворюються, збираються, перевозяться, зберігаються, обробляються, утилізуються, знешкоджуються та видаляються;
- ст.ст. 17, 26 Закону України "Про відходи", абз. 4 п. 5 Порядку, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України №2034 - Державна статистична звітність за формою №1 - відходи не складається та не подається;
- п."м" ч.1 ст. 17 Закону України "Про відходи" - не забезпечується професійна підготовка, підвищення кваліфікації та проведення атестації фахівців у сфері поводження з відходами;
- ст. 3 Закону України "Про оцінку впливу на довкілля" - встановлено, що впровадженні господарської діяльності підприємства здійснюється з порушенням встановлених законодавством вимог щодо здійснення оцінки впливу на довкілля, а саме: здійснення оцінки впливу на довкілля є обов`язковим у процесі прийняття рішень про провадження планової діяльності, визначеної Законом України "Про оцінку впливу на довкілля" (перша категорія видів планованої діяльності та об`єктів, які можуть мати значний вплив на довкілля та підлягають оцінці впливу на довід кілля, п.8 поводження з небезпечними відходами;
- ст. 14 Кодексу про надра - експлуатації підземних споруд, не пов`язаних з видобуванням корисних копалин, у тому числі споруд для підземного зберігання нафти, газу та інших речовин і матеріалів, захоронення шкідливих речовин і відходів виробництва, скидання стічних вод без отримання дозволу на користування надрами.
На підставі акту перевірки, інспектором з охорони навколишнього природного середовища в Одеській області, з метою усунення виявлених порушень, був винесений припис від 20 лютого 2019 року № 02/13, відповідно до якого директору ТОВ "Алвас" приписано:
1. розробити план організаційно-технічних заходів по усуненню виявлених недоліків з вказівкою термінів виконання та відповідальних виконавців, затвердити його відповідним наказом. Копію наказу і плану заходів направити до ДЕІ в Одеській області;
2. забезпечити складання державної статистичної звітності за формою №1 - відходи;
3. забезпечити ведення журналу первинного поточного обліку кількості, типу і складу відходів, що утворюються, збираються, перевозяться, зберігаються, обробляються, утилізуються, знешкоджуються та видаляються за формою 1-ВТ;
4. забезпечити професійну підготовку, підвищення кваліфікації та проведення атестації фахівців у сфері повноваження з відходами;
5. забезпечити заходи щодо прийняття рішень про провадження планової діяльності, визначеної діяльності, визначеної Законом України "Про оцінку впливу на довкілля";
6. Отримати дозвіл на користування надрами.
Вирішуючи справу, суд першої інстанції виходив з того, що припис від 20 лютого 2019 року №02/13, базується на припущеннях, а відповідач без належного самостійного дослідження всіх обставин, дійшов хибного висновку про порушення позивачем чинного законодавства України.
Судова колегія вважає ці висновки суду першої інстанції правильними і такими, що відповідають вимогам ст.ст. 2, 6-14, 73, 74, 77, 78 КАС України, п.3 ч.1 ст. 14 Кодексу України про надра, ст. 1, п.п."в","м" ст. 17, ст.ст. 33, 55 Закону України "Про відходи", п.5 Порядку надання спеціальних дозволів на користування надрами, затвердженим Постановою Кабінету Міністрів України №615 від 30 травня 2011 року, п.3 р. II Положення про територіальні органи Держекоінспекції, затвердженого Наказом Міністерства екології та природних ресурсів України від 11 серпня 2017 року №312, які регулюють спірні правовідносини.
Судова колегія не приймає до уваги доводи апелянта, виходячи з наступного.
Відповідно ст. 1 Закону України "Про відходи" відходи - будь-які речовини, матеріали і предмети, що утворилися у процесі виробництва чи споживання, а також товари (продукція), що повністю або частково втратили свої споживчі властивості і не мають подальшого використання за місцем їх утворення чи виявлення і від яких їх власник позбувається, має намір або повинен позбутися шляхом утилізації чи видалення.
Поводження з відходами - дії, спрямовані на запобігання утворенню відходів, їх збирання, перевезення, сортування, зберігання, оброблення, перероблення, утилізацію, видалення, знешкодження і захоронення, включаючи контроль за цими операціями та нагляд за місцями видалення.
Згідно ст. 33 Закону України "Про відходи", визначені для зберігання та видалення відходів місця чи об`єкти повинні використовуватися лише для відходів, заявлених на одержання дозволу на здійснення операцій у сфері поводження з відходами.
Відповідно до ст. 55 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища", Здійснення операцій у сфері поводження з відходами дозволяється лише за наявності дозволу на здійснення операцій у сфері поводження з відходами на визначених місцевими радами територіях із додержанням санітарних та екологічних норм у спосіб, що забезпечує можливість подальшого використання відходів як вторинної сировини і безпеку для навколишнього природного середовища та здоров`я людей.
Відповідно до п.п."в", "м" ст. 17 Закону України "Про відходи", суб`єкти господарської діяльності у сфері поводження з відходами зобов`язані, зокрема:
- визначати склад і властивості відходів, що утворюються, а також ступінь небезпечності відходів для навколишнього природного середовища та здоров`я людини відповідно до нормативно-правових актів, які затверджуються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері санітарного та епідемічного благополуччя населення, за погодженням із центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері охорони навколишнього природного середовища;
- забезпечувати професійну підготовку, підвищення кваліфікації та проведення атестації фахівців у сфері поводження з відходами.
З матеріалів справи вбачається, що ТОВ "Алвас" було укладено з ТОВ "Укрекологістіка" договір №30-12/18 від 26 грудня 2018 року на надання послуг з поводження з відходами, згідно з п.1 якого ТОВ "Укрекологістіка" здійснює комплекс послуг з поводження з безпечними та небезпечними відходами, що утворюються в результаті господарської діяльності ТОВ "Алвас".
ТОВ "Алвас" були надані акти приймання-передачі відходів №81 та №82 від 08 січня 2019 року
Крім того, 01 січня 2019 року ТОВ "Алвас" було укладено договір з ТОВ "Некрасівський полігон" на послуги по прийому та захороненню відходів.
Судова колегія вважає, що в даному випадку суб`єктами господарської діяльності у сфері поводження з відходами виступає саме ТОВ "Укрекологістіка" та ТОВ "Некрасівський полігон".
Таким чином, судова колегія вважає, що забезпечення складання державної статистичної звітності за формою №1 - відходи, ведення журналу первинного поточного обліку кількості, типу і складу відходів, що утворюються, збираються, перевозяться, зберігаються, обробляються, утилізуються, знешкоджуються та видаляються за формою 1-ВТ та забезпечення професійної підготовки, підвищення кваліфікації та проведення атестації фахівців у сфері повноваження з відходами покладається саме на ТОВ "Укрекологістіка" та ТОВ "Некрасівський полігон"
Отже, обов`язок виконанням вимог п.п."в","м" ст. 17 Закону України "Про відходи" не належить ТОВ "Алвас".
Крім того, судом першої інстанції вірно встановлено, що під час проведення перевірки засмічення земель не встановлено, що є підставою для висновку про належне виконання сторонами умов вищезазначених договорів.
Таким чином, доводи ДЕІ в Одеській області про необхідність виконання ТОВ "Алвас" п.п.2, 3, 4, 5 оскаржуваного припису є помилковими.
Стосовно доводів апелянта про необхідність отримання ТОВ "Алвас" дозволу на користування надрами з посиланням на п.5 Порядку надання спеціальних дозволів на користування надрами, затвердженим Постановою Кабінету Міністрів України №615 від 30 травня 2011 року (далі Порядок №615), судова колегія зазначає наступне.
Пунктом 3 ч.1 ст. 14 Кодексу України про надра встановлено, що надра надаються у користування для будівництва та експлуатації підземних споруд, не пов`язаних з видобуванням корисних копалин, у тому числі споруд для підземного зберігання нафти, газу та інших речовин і матеріалів, захоронення шкідливих речовин і відходів виробництва, скидання стічних вод.
Відповідно п.5 Порядку №615 дозволи надаються на такі види користування надрами, зокрема, як будівництво та експлуатація підземних споруд, не пов`язаних з видобуванням корисних копалин, у тому числі споруд для підземного зберігання нафти, газу та інших речовин і матеріалів, захоронення шкідливих речовин і відходів виробництва, скидання стічних вод.
Тобто, визначною обставиною необхідності отримання такого дозволу, є наявність зберігання нафти ТОВ "Алвас" у підземних спорудах.
Як вбачається з акту перевірки, під час обстеження території встановлено наявність забетонованої ємкості для накопичення зливних вод з території з вмістом нафтопродуктів. З візуального огляду спостерігається каскадний відстій нафтозалишків, що, на думку відповідача, є поводженням з небезпечними відходами, при цьому відстояна вода разом з нафтошламом передається ТОВ "Укрекологістика".
Судова колегія вважає за необхідне зазначити, що інспекторами здійснювався саме візуальний огляд ємкостей під час здійснення перевірки, а не із застосуванням інструментально-лабораторного контролю.
Пунктом 3 р. II Положення про територіальні органи Держекоінспекції, затвердженого Наказом Міністерства екології та природних ресурсів України від 11 серпня 2017 року №312 визначено, що Держекоінспекція проводить перевірки із застосуванням інструментально-лабораторного контролю, складає відповідно до законодавства акти за результатами здійснення державного нагляду (контролю) за додержанням вимог законодавства з питань, що належать до її компетенції, надає обов`язкові до виконання приписи щодо усунення виявлених порушень вимог законодавства та здійснює контроль за їх виконанням, здійснює лабораторні вимірювання (випробування).
Судова колегія критично відноситься до посилань апелянта на фотознімки, зроблені під час перевірки, як на належний доказ зберігання нафти.
Таким чином, судова колегія погоджується з висновком суду першої про визнання протиправним та скасування припису ДЕІ в Одеській області №02/13 від 20 лютого 2019 року.
Інші доводи апеляційної скарги зроблених судом першої інстанції висновків не спростовують, та є тотожними відзиву на адміністративний позов, факти та мотивування яких повністю спростовуються матеріалами справи та обставинами, які повно та об`єктивно були встановлені судом першої інстанції при вирішенні спірного питання.
Судова колегія не змінює розподіл судових витрат відповідно ст. 139 КАС України.
Враховуючи все вищевикладене, судова колегія вважає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права, а наведені в скарзі доводи правильність висновків суду не спростовують, відповідно, апеляційна скарга задоволенню не підлягає.
Оскільки дана справа правомірно віднесена судом першої інстанції до категорії незначної складності та розглядалась за правилами спрощеного провадження, постанова суду апеляційної інстанції відповідно до ч.5 ст. 328 КАС України в касаційному порядку оскарженню не підлягає.
Керуючись ст.ст. 308, 310, п.1 ч.1 ст. 315, ст.ст. 316, 321, 322, 325, ч.5 ст. 328 КАС України, судова колегія, -
П О С Т А Н О В И Л А :
Апеляційну скаргу Державної екологічної інспекції в Одеській області залишити без задоволення, а рішення Одеського окружного адміністративного суду від 23 квітня 2019 року залишити без змін.
Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з дати її прийняття, оскарженню в касаційному порядку не підлягає, крім випадків передбачених п.2 ч.5 ст. 328 КАС України.
Повне судове рішення складено 20 вересня 2019 року.
Головуючий: Бітов А.І. Суддя: Суддя: Лук`янчук О.В. Ступакова І.Г.
Суд | П'ятий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 10.09.2019 |
Оприлюднено | 22.09.2019 |
Номер документу | 84404723 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
П'ятий апеляційний адміністративний суд
Бітов А.І.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні