Постанова
від 19.09.2019 по справі 807/494/17
ВОСЬМИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ВОСЬМИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

19 вересня 2019 рокуЛьвів№ 857/7468/19

Восьмий апеляційний адміністративний суд в складі:

головуючого судді - Носа С. П.,

суддів - Кухтея Р.В., Шевчук С. М.;

за участю секретаря судового засідання - Джули В. М.;

розглянувши у відкритому судовому засіданні в м. Львові апеляційну скаргу Тересвянського споживчого товариства Тячівської райспоживспілки на рішення Закарпатського окружного адміністративного суду від 05 червня 2019 року в справі №807/494/17 (головуючий суддя - Калинич Я.М., м. Ужгород, повний текст судового рішення складено 14 червня 2019 року) за позовом Тересвянського споживчого товариства Тячівської райспоживспілки до Державної архітектурно-будівельної інспекції України про визнання протиправними та скасування постанови та припису,-

ВСТАНОВИВ:

Тересвянське споживче товариство Тячівської райспоживспілки звернулося з позовом до Державної архітектурно-будівельної інспекції України, в якому просить: визнати протиправною та скасувати постанову головного інспектора будівельного нагляду інспекційного відділу Управління Державної архітектурно-будівельної інспекції у Закарпатській області Бобра Ю.Ю. про накладення штрафу за правопорушення у сфері містобудівної діяльності №06/1007-1.3/416 від 23 березня 2017 року, згідно якої Тересвянське споживче товариство Тячівської райспоживспілки визнано винним у порушенні ч.1 ст.36 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності", та абзацу 3 пункту 5 Порядку виконання підготовчих та будівельних робіт, затвердженого постановою КМУ від 13.04.2011 №466, та вчинені правопорушення, передбаченого абз. 3 пункту 4 частини 2 статті 2 Закону України "Про відповідальність за правопорушення у сфері містобудівної діяльності" та накладено штраф у сумі 57600 грн; визнати протиправним та скасувати припис №39-П/1007 від 15.03.2017 про усунення порушення вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, державних стандартів і правил, виданий головним інспектором будівельного нагляду інспекційного відділу Управління Державної архітектурно-будівельної інспекції у Закарпатській області Бобром Ю.Ю. Тересвянському споживчому товариству Тячівської райспоживспілки.

В обґрунтування вимог позовної заяви зазначає, що його безпідставно притягнуто до відповідальності за правопорушення у сфері містобудівної діяльності, у зв`язку з чим постанова про накладення штрафу №06/1007-1.3/416 від 23.03.2017 та припис №39-11/1007 від 15.03.2017 про усунення порушення вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, державних стандартів і правил, винесені незаконно і необґрунтовано, а тому такі підлягають визнанню протиправними і скасуванню. Зазначає, що жодних дій щодо виконання будівельних робіт без реєстрації декларації про початок виконання таких робіт, Тересвянським споживчим товариством Тячівської райспоживспілки не вчинялося, висновок посадової особи відповідача про те, що Тересвянське споживче товариство здійснює будівництво будівлі магазину без документів, що дають право на виконання будівельних робіт, а саме: проектної документації та зареєстрованої декларації про початок виконання будівельних робіт є безпідставним і суперечить фактичним обставинам. Також зазначає, що висновок посадової особи відповідача про те, що дана будівля не може кваліфікуватися як тимчасова споруда, виходячи з параметрів будівлі, а також того, що будівля має залізобетонний фундамент, на якому зведені капітальні стіни, є безпідставним і необґрунтованим, оскільки в ході проведення перевірки посадовою особою відповідача не проводилися жодні дії щодо дослідження матеріалів та конструкцій, з яких виготовлюється тимчасова споруда, вимірювання параметрів споруди, не досліджувалося і не встановлювалося факт наявності фундаменту на земельній ділянці та чи є він залізобетонним (як зазначено у акті перевірки), не проводилося жодних вимірювань чи технічних досліджень, розкриття окремих конструктивних елементів, замірів, додаткових лабораторних та інших випробувань будівельних матеріалів, виробів і конструкцій. Вважає твердження відповідача про будівництво позивачем капітальної споруди є нічим не доведеним. Крім цього, позивач переконаний, що посадовою особою відповідача було порушено встановлений законом порядок проведення перевірки дотримання вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, державних стандартів. За таких обставин позивач переконаний, що постанова про накладення штрафу містить лише узагальнюючі загальні формулювання без зазначення конкретних винних протиправних дій Тересвянського споживчого товариства та вчинення правопорушення у сфері містобудівної діяльності.

Рішенням Закарпатського окружного адміністративного суду від 05 червня 2019 року, в задоволенні позову відмовлено повністю.

Не погоджуючись з прийнятим рішенням, Тересвянське споживче товариство подав апеляційну скаргу, в якій висловлено прохання скасувати оскаржуване рішення та прийняти постанову, якою позов задоволити повністю. В обґрунтування вимог апеляційної скарги вказано, що рішення суду першої інстанції ґрунтується на неповно, необ`єктивно і всебічно не з`ясованих обставинах, прийнято з порушенням норм процесуального права, що тягне за собою його скасування апеляційним судом.

Державною архітектурно-будівельною інспекцією України подано відзив на апеляційну скаргу, в якому апеляційну скаргу Тересвянського споживчого товариства просить залишити без задоволення, а рішення Закарпатського окружного адміністративного суду від 05 червня 2019 року в справі № 807/494/17 залишити без змін. Поряд з цим зазначає, що доводи апеляційної скарги є необґрунтованими, а судом першої інстанції повно та об`єктивно з`ясовано всі обставини справи.

Неявка сторін або інших учасників справи, належним чином повідомлених про дату, час і місце розгляду справи, не перешкоджає розгляду справи відповідно до ч. 2 ст. 313 КАС України, тому відповідно до ч.4 ст. 229 КАС України у разі неявки у судове засідання всіх учасників справи або якщо відповідно до положень цього Кодексу розгляд справи здійснюється за відсутності учасників справи (у тому числі при розгляді справи в порядку письмового провадження), фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснюється.

Заслухавши суддю-доповідача, обговоривши доводи апеляційної скарги, дослідивши матеріали справи, колегія суддів дійшла висновку, що апеляційна скарга підлягає задоволенню в повному обсязі з наступних підстав.

Встановлено, що відповідно до наказу заступника начальника Управління ДАБІ у Закарпатській області від 13 березня 2017 року та направлення на проведення позапланової перевірки №110/1007 від 13.03.2017 було вирішено провести позапланову перевірку на об`єкті будівництва магазину "ТПП", перед рестораном "Смерічка" по вул. Народній, 75 в смт. Тересва, Тячівського району, замовник - Тересвянське споживче товариство Тячівської райспоживспілки, код ЄДРПОУ 01751151.

Головним інспектором будівельного нагляду інспекційного відділу Управління ДАБІ у Закарпатській області Бобер Юрієм Юрійовичем із залученням селищного голови смт.Тересва ОСОБА_1 у присутності голови правління Тересвянського СТ ОСОБА_3 відповідно до ст.41 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" та згідно з Порядком здійснення державного архітектурно-будівельного контролю, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 23.05.2011 №553, на підставі листа Тячівського ВП ГУНП в Закарпатській області від 21.12.2016 №1501/1007-1.9, направлення від 13.03.2017 №110/1007 було проведено позапланову перевірку дотримання вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, державних стандартів і правил Тересвянське СТ Тячівської райспоживспілки на об`єкті будівництва: будівля магазину в смт. Тересва, вул. Народна, б/н Тячівського району (біля комплексу будівель ресторану "Смерічка" по вул. Народній, №75).

За результатами якої складено акт перевірки дотримання вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, державних стандартів і правил від 15.03.2017 за №110/1007, протокол від 15.03.2017 про правопорушення у сфері містобудівної діяльності та припис №39-П/1007 від 15.03.2017 про усунення порушень вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, державних стандартів і правил. Згідно акту перевірки дотримання вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, державних стандартів і правил від 15.03.2017 року за №110/1007 на підставі листа Тячівського ВП ГУНП в Закарпатській області №1501/1007-1.9 від 21.12.2016 проведено позапланову перевірку дотримання вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності Тересвянським споживчим товариством Тячівської райспоживспілки, та встановлено, що Тересвянським споживчим товариством Тячівської райспоживспілки здійснено будівництво будівлі магазину в смт . Тересва, вул. Народна, б /н, Тячівського району (біля комплексу будівель ресторану "Смерічка", які розташовані за адресою: смт. Тересва, вул. Народна, 45, Тячівського району). Дана будівля має параметри: зовнішні - біля 11,50х4,40 (50.00 кв.м.), внутрішні приміщення торгового залу - біля 2,45х3,95 (34,56 кв.м.) та два менші за розмірами допоміжні приміщення. Дана будівля збудована зі слів голови правління, із піноблоків на залізобетонному фундаменті. Голова правління Тересвянського споживчого товариства Тячівської райспоживспілки ОСОБА_3 надано для ознайомлення наступні документи: паспорт прив`язки для встановлення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності за адресою: смт Тересва , вул. Народна, 93 , Тячівського району , виданий відділом містобудування та архітектури Тячівської РДА 24.12.2014, рішення виконавчого комітету Тересявняської селищної ради від 19.09.2014 за №50 щодо надання дозволу на виготовлення проектно-кошторисної документації для будівництва магазину ТПП в смт. Тересва, вул.Народна, 75 Тересвянському споживчому товариству для встановлення споруд в смт.Тересва, вул . Народна, 93 , а будівництво будівлі магазину здійснено по вул. Народній, б/н (біля будівель ресторану "Смерічка" по вул. Народній, 75). За результатами перевірки встановлено, що Тересвянським СТ здійснено будівництво магазину без документів на право виконання будівельних робіт, чим порушило ч.1 ст. 36 ЗУ "Про регулювання містобудівної діяльності", абз. 3 п.5 Порядку виконання підготовчих та будівельних робіт, затвердженого постановою КМУ від 13.04.2011 за №466 (а.с.16-17). На час проведення перевірки об`єкт будівництва не експлуатувався (з наданням фото фіксації).

Вказаний акт голова правління Тересвянського СТ отримав 15.03.2017 та підписав без зауважень (а.с.17).

Відповідно до припису №39-П/1007 від 15.03.2017 про усунення порушення вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, державних стандартів і правил, головним інспектором будівельно-інспекційного відділу Управління ДАБІ в Закарпатській області Бобер Ю.Ю. видано голові правління Тячівського споживчого товариства ОСОБА_3 припис про те, що за результатами перевірки встановлено, що здійснено будівництво будівлі магазину без документів, що дають право на виконання будівельних робіт, а саме проектної документації та декларації про початок виконаних будівельних робіт та з метою усунення виявлених порушень вимагає виготовити документи, що дають право на виконання будівельних робіт у відповідності до чинного законодавства, а саме: 1. Виготовити документи, що дають право на виконання будівельних робіт у відповідності до вимог чинного законодавства, а саме: виготовити проектну документацію та зареєструвати декларацію про початок виконання будівельних робіт в Управлінні ДАБІ у Закарпатській області. 2. Припис повинен бути виконаний у семимісячний термін. 3. В разі неможливості виготовити документи, усунути правопорушення у відповідності до вимог чинного законодавства (а.с.18).

Примірник припису голова правління Тересвянського СТ отримав 15.03.2017 (а.с.18, на звороті).

15 березня 2017 року головним інспектором будівельного нагляду інспекційного відділу Управління ДАБІ в Закарпатській області Бобер Ю.Ю. було складено протокол про адміністративне правопорушення відносно Тересвянського споживчого товариства Тячівської райспоживспілки, в якому зазначено, що за результатами позапланової перевірки, проведеної на будівництві будівлі магазину в смт. Тересва, вул. Народна, б/н, (біля комплексу будівель ресторану "Смерічка" по вул. Народній, 75) виявлено порушення, а саме: здійснено будівництво будівлі магазину без документів, що дають право на виконання будівельних робіт, чим порушено ч.1 ст. 36 ЗК України "Про регулювання містобудівної діяльності" та абз. 3 п.5 Порядку виконання підготовчих та будівельних робіт, затвердженого КМ України від 13.04.2011 №466 (а.с.14-15).

Даний протокол голова правління Тересвянського СТ отримав 15.03.2017 та підписав без пояснень та зауважень до такого (а.с.15).

Також, 15 березня 2017 року головним інспектором будівельного нагляду інспекційного відділу Управління ДАБІ в Закарпатській області Бобер Ю.Ю. було складено протокол про адміністративне правопорушення відносно ОСОБА_3 , про те, що за результатами позапланової перевірки, проведеної на будівництві будівлі магазину в смт.Тересва, вул. Народна , б/н, ( біля комплексу будівель ресторану « Смерічка » по вул.Народній, 75 ) виявлено порушення, а саме: здійснено будівництво будівлі магазину без документів, що дають право на виконання будівельних робіт, а саме: проектної документації та декларації про початок виконаних будівельних робіт, чим порушено ч.1 ст. 36 ЗК України "Про регулювання містобудівної діяльності" та абз. 3 п.5 Порядку виконання підготовчих та будівельних робіт, затвердженого КМ України від 13.04.2011 №466. За вказане адміністративне правопорушення постановою головного інспектора будівельного нагляду відділу Управління ДАБІ в Закарпатській області Бобер Ю.Ю. в справі про адміністративне правопорушення №52/1007 від 23 березня 2017 року ОСОБА_3 визнано винним у вчиненні адміністративного правопорушення, передбаченого ст.96 ч.1 КУпАП, та накладено адміністративне стягнення в виді штрафу в розмірі 850 гривень.

Постановою Тячівського районного суду Закарпатської області від 11.12.2017 за №307/913/17 (провадження №2-а/307/41/17) адміністративний позов ОСОБА_3 до ДАБІ України про визнання протиправною та скасування постанови у справі про адміністративне правопорушення задоволено частково: визнано протиправною та скасовано постанову головного інспектора будівельного нагляду відділу контролю та нагляду за проведенням перевірок Управління ДАБІ в Закарпатській області Бобер Юрія Юрійовича від 23 березня 2017 року за №52/1007 про накладення на ОСОБА_3 за ст.96 ч.1 Кодексу України про адміністративні правопорушення адміністративного стягнення в виді штрафу в сумі 850 гривень (а.с.112-117).

23.03.2017 за наслідком розгляду матеріалів справи про правопорушення у сфері містобудівної діяльності головним інспектором будівельного нагляду інспекційного відділу Управління ДАБІ у Закарпатській області Бобер Ю.Ю. винесено постанову №06/1007-1.3/416 про накладення штрафу за правопорушення у сфері містобудівної діяльності, якою Тересвянське СТ Тячівської райспоживспілки визнано винним у вчиненні правопорушення, передбаченого абз.3 п.4 ч.2 ст.2 Закону України "Про відповідальність за правопорушення у сфері містобудівної діяльності" та накладено штраф у сумі 57600,00 грн.(а.с.12-13).

Вказаний примірник постанови вручений голові правління ОСОБА_3 . під підпис(а.с.13).

Не погоджуючись з винесеними головним інспектором будівельного інспекційного відділу Управління ДАБІ у Закарпатській області Бобер Ю.Ю. приписом №39-П/1007 від 15.03.2017 та постановою про накладення штрафу за правопорушення у сфері містобудівної діяльності №06/1007-1.3/416 від 23.03.2017, позивач звернувся з позовом до суду.

Відмовляючи у задоволенні даного позову, суд першої інстанції мотивував це тим, що враховуючи звернення юридичних осіб та норми Порядку №553 у відповідача були правові підстави для проведення позапланової перевірки Тересвянського СТ; позапланова перевірка Тересвянського СТ була проведена в присутності голови правління Тересвянського СТ ОСОБА_3 , який підписав акт перевірки без будь-яких пояснень або заперечень та один його примірник отримав, про що свідчить його підпис в акті перевірки; встановлено, що споруда за адресою; смт. Тересва , вул. Народна, 75 не відноситься до тимчасової споруди та встановлена з відхиленнями від паспорту прив`язки, який, в свою чергу, також не відповідає вимогам; під час проведення позапланової перевірки було встановлено факт здійснення будівництва Тересвянським СТ магазину без оформленої на момент проведення перевірки необхідної документації, а відтак спірний припис №39-П/1007 від 15.03.2017 року та постанова про накладення штрафу за правопорушення у сфері містобудівної діяльності №06/1007-1.3/416 від 23.03.2017 року винесені відповідачем правомірно у відповідності до норм чинного законодавства, тому підстави для їх скасування відсутні.

Судом апеляційної інстанції здійснено перевірку висновків суду першої інстанції щодо відповідності дій відповідача вимогам ч. 2 ст. 2 КАС України, внаслідок чого суд апеляційної інстанції не погоджується з такими та вважає за необхідне зазначити наступне.

Абзацом 3 пункту 4 частини 2 статті 2 Закону України Про відповідальність за правопорушення у сфері містобудівної діяльності передбачена відповідальність суб`єктів містобудування, які є замовниками будівництва об`єктів (у разі провадження містобудівної діяльності), або тих, що виконують функції замовника і підрядника одночасно, за виконання будівельних робіт без реєстрації декларації про початок виконання таких робіт, а також наведення недостовірних даних у зазначеній декларації на об`єктах II категорії складності у вигляді штрафу у розмірі тридцяти шести прожиткових мінімумів для працездатних осіб.

Згідно з абзацом 5 частини 1 статті 4 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності , об`єктами будівництва є будинки, будівлі, споруди будь-якого призначення, їх комплекси та частини, лінійні об`єкти інженерно-транспортної інфраструктури.

Відповідно до ч.2 ст.28 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності тимчасова споруда торговельного, побутового, соціально-культурного чи іншого призначення для здійснення підприємницької діяльності - одноповерхова споруда, що виготовляється з полегшених конструкцій з урахуванням основних вимог до споруд, визначених технічним регламентом будівельних виробів, будівель і споруд, і встановлюється тимчасово, без улаштування фундаменту.

Як встановлено і підтверджено матеріалами справи, на земельній ділянці по вул.Народна, у смт. Тересва Тересвянським споживчим товариством виконувались роботи з розміщення тимчасової споруди для здійснення підприємницької діяльності і капітальне будівництво будь-якої споруди у розумінні абзацу 5 частини 1 статті 4 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності не проводилося.

Так, згідно паспорта прив`язки Тимчасової споруди від 24.12.2014, виданого відділом містобудування та архітектури Тячівської РДА, з терміном дії до 24.12.2019, Тересвняським споживчим товариством було здійснено влаштування тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності (двох торгових павільйонів) по вул. Народна, № 75 у смт.Тересва Тячівського району .

Земельна ділянка по вул. Народна,75 у смт. Тересва , на якій здійснено влаштування тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності, перебуває у постійному користуванні Тересвянського споживчого товариства на підставі державного акту на право постійного користування.

Відповідно до Договору від 10.03.2015, укладеного між Тересвянським СТ та ФОП ОСОБА_5 , останнім були виконані роботи по встановленню малої архітектурної форми у смт. Тересва, по вул. Народна,75 Тячівського району Закарпатської області.

Згідно довідки ФОП ОСОБА_5 від 17.09.2018 при виконанні монтажних робіт по розміщенню тимчасової споруди для здійснення підприємницької діяльності (малої архітектурної форми) по вул. Народна,75 у смт. Тересва Тячівського району будівельні роботи, в тому числі з облаштування фундаментів, не проводилися.

Листом відділу капітального будівництва, містобудування та архітектури Тячівської РДА від 09.01.2019 №01-16/1 стверджено, що в смт. Тересва по вул. Народна,75 розміщені торгові павільйони, які є тимчасовими спорудами для здійснення підприємницької діяльності та не відносяться до капітальних будівель (нерухомого майна).

Поряд з цим, відповідно до висновку експертного будівельно-технічного дослідження № Д0004/2019 від 11.03.2019, складеного експертом з будівельно-технічної експертизи Павлич О.В. , за адресою: Закарпатська область, Тячівський район, смт. Тересва, вул.Народна, 75 , розміщено два торгові павільйони відповідно до паспорту прив`язки тимчасових споруд, які відносяться до тимчасових споруд для здійснення підприємницької діяльності, торгові павільйони за адресою: Закарпатська область, Тячівський район, смт.Тересва, вул. Народна . 75 до капітальних будівель (нерухомого майна) не відносяться.

Наявною у матеріалах справи довідкою органу місцевого самоврядування - Тересвянської селищної ради Тячівського району Закарпатської області від 01.04.2019, також стверджено, що споруда малої архітектурної форми, що належить Тересвянському споживчому товариству розташована за адресою смт. Тересва, вул. Народна, №75.

Згідно п.1.3. Порядку розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності, затвердженого Наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 21.10.2011 №244. тимчасова споруда торговельного, побутового, соціально-культурного чи іншого призначення для здійснення підприємницької діяльності (далі ТС) - одноповерхова споруда, що виготовляється з полегшених конструкцій з урахуванням основних вимог до споруд, визначених технічним регламентом будівельних виробів, будівель і споруд, і встановлюється тимчасово, без улаштування фундаменту.

Відповідно до п. 2.1., 2.10 зазначеного Порядку підставою для розміщення ТС є паспорт прив`язки ТС. 2.10. Паспорт прив`язки ТС оформлюється органом з питань містобудування та архітектури за формою, наведеною у додатку 1 до цього Порядку.

Отже, тимчасова споруда для здійснення підприємницької діяльності встановлена Тересвянським споживчим товариством у відповідності до вимог закону на підставі паспорта прив`язки ТС.

Згідно з ч.1 ст.181 ЦК України до нерухомих речей (нерухоме майно, нерухомість) належать земельні ділянки, а також об`єкти, розташовані на земельній ділянці, переміщення яких є неможливим без їх знецінення та зміни їх призначення.

Відповідно до Державного класифікатора будівель та споруд ДК 018-2000, затвердженого наказом Державного комітету України по стандартизації, метрології та сертифікації від 17.08.2000 № 507, споруди - це будівельні системи, пов`язані з землею, які створені з будівельних матеріалів, напівфабрикатів, устаткування та обладнання в результаті виконання різних будівельно-монтажних робіт.

Будівлі - це споруди, що складаються з несучих та огороджувальних або сполучених (несуче-огороджувальних) конструкцій, які утворюють наземні або підземні приміщення, призначені для проживання або перебування людей, розміщення устаткування, тварин, рослин, а також предметів.

До будівель відносяться: житлові будинки, гуртожитки, готелі, ресторани, торговельні будівлі, промислові будівлі, вокзали, будівлі для публічних виступів, для медичних закладів та закладів освіти та ін.

Відтак, з зазначеного можна зробити висновок, що встановлена позивачем тимчасова споруда для здійснення підприємницької діяльності не відповідає критеріям, передбаченим зазначеними нормами для будівель і споруд, що є нерухомим майном.

Доводи відповідача про те, що встановлена Тересвянським СТ споруда не може кваліфікуватися як тимчасова споруда, виходячи з параметрів будівлі, а також того, що будівля має залізобетонний фундамент, на якому зведені капітальні стіни, є безпідставними і необґрунтованими, нічим не доведеними, оскільки в ході проведення позапланової перевірки посадовою особою відповідача не проводилися жодні дії щодо дослідження матеріалів та конструкцій, з яких виготовлюється тимчасова споруда, вимірювання параметрів споруди, не досліджувалося і не встановлювалося факт наявності фундаменту на земельній ділянці та чи є він залізобетонним (як зазначено у акті перевірки), не проводилося жодних вимірювань чи технічних досліджень, розкриття окремих конструктивних елементів, замірів, додаткових лабораторних та інших випробувань будівельних матеріалів, виробів і конструкцій.

Виходячи з цього, висновок про будівництво позивачем капітальної споруди, яка має капітальні стані та залізобетонний фундамент, є безпідставними та нічим не доведеним.

Також, слід зазначити, що жодних належних і допустимих доказів вчинення Тересвянським споживчим товариством правопорушення у сфері містобудівної діяльності не було долучено до акту позапланової перевірки, протоколу про правопорушення у сфері містобудівної діяльності та постанови про накладення штрафу.

Поряд з цим слід зазначити, що згідно постанови Тячівського районного суду Закарпатської області від 11 грудня 2017 року у справі № 307/913/17 за позовом ОСОБА_3 (голови правління Тересвянського СТ) до ДАБІ України про визнання протиправною та скасування постанови у справі про адміністративне правопорушення, було визнано протиправною та скасовано постанову головного інспектора будівельного нагляду інспекційного відділу Управління ДАБІ у Закарпатській області Бобра Ю.Ю. №52/1007 від 23 березня 2017 року про визнання ОСОБА_3 винним у порушенні ст. 36 ч.1 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності та абзацу 3 пункту 5 Порядку виконання підготовчих та будівельних робіт, затвердженого постановою КМУ від 13.04.2011 №466 та вчиненні адміністративного правопорушення, передбаченого ч.1 ст. 96 КУпАП, а саме у здійсненні будівництва будівлі магазину без документів, що дають право на виконання будівельних робіт, а саме проектної документації та зареєстрованої декларації про початок виконання будівельних робіт.

Під час розгляду адміністративної справи №307/913/17 встановлено відсутність належних і допустимих доказів, які б стверджували сам факт виконання будівельних робіт по будівництву магазину на земельній ділянці в смт. Тересва, вул. Народна,75 .

Також під час розгляду адміністративної справи №307/913/17 з показань селищного голови смт. Тересва Тячівського району ОСОБА_1 встановлено, що при обстеженні об`єкта він присутнім не був. Документи складались в приміщенні селищної ради приблизно з 18 по 20 годину, тобто в після робочий час. При складанні документів був присутній він і ОСОБА_3 .. Спочатку був інспектор Бобер, а потім по телефону викликали ОСОБА_3 .. Під час самої перевірки об`єкта присутнім не був. Документи складалися, коли прийшов ОСОБА_3 ..

Таким чином, зазначеним судовим рішенням вставлені обставини, що стосуються відсутності належних і допустимих доказів, які б стверджували сам факт виконання будівельних робіт по будівництву магазину на земельній ділянці в смт. Тересва, вул.Народна,75 та складання документів позапланової перевірки інспектором управління ДАБІ у позаробочий час, відсутність при проведенні перевірки представника Тересвянського СТ та представника Тересвянської селищної ради.

Виходячи з вказаного, висновок про те, перевірка була проведена у присутності голови правління Тересвянського СТ ОСОБА_3 є невірним, безпідставним і недоведеним.

Згідно з приписами ч. 4 ст.78 КАС України обставини, встановлені рішенням суду у господарській, цивільній або адміністративній справі, що набрало законної сили, не доказуються при розгляді іншої справи, у якій беруть участь ті самі особи або особа, стосовно якої встановлено ці обставини, якщо інше не встановлено законом.

Отже, наявні у матеріалах справи письмові докази, а саме постанова Тячівського районного суду Закарпатської області від 11 грудня 2017 року у справі № 307/913/17, договір від 10.03.2015р. на виконання робіт по встановленню малої архітектурної форми, довідка ФОП ОСОБА_5 від 17.09.2018р. про те, що при виконанні монтажних робіт по розміщенню тимчасової споруди для здійснення підприємницької діяльності (малої архітектурної форми) по вул. Народна,75 у смт. Тересва Тячівського району будівельні роботи, в тому числі з облаштування фундаментів, не проводилися, лист відділу капітального будівництва, містобудування та архітектури Тячівської РДА від 09.01.2019 №01-16/1 про те, що в смт. Тересва по вул. Народна,75 розміщені торгові павільйони, які є тимчасовими спорудами для здійснення підприємницької діяльності та не відносяться до капітальних будівель (нерухомого майна), висновок експертного будівельно-технічного дослідження №Д0004/2019 від 11.03.2019 експерта Павлича О.В., згідно якого за адресою: Закарпатська область, Тячівський район, смт. Тересва, вул. Народна, 75 , розміщено два торгові павільйони відповідно до паспорту прив`язки тимчасових споруд, які відносяться до тимчасових споруд для здійснення підприємницької діяльності і до капітальних будівель (нерухомого майна) не відносяться, стверджують про відсутність факту будівництва Тересвянським СТ капітальної споруди магазину.

Крім цього, посилання на наявність рішення виконавчого комітету Тересвянської селищної ради Тячівського району Закарпатської області від 19 вересня 2014 року за №50 Про надання дозволу на виготовлення проектно-кошторисної документації для будівництва магазину ТПП в смт. Тересва, вул. Народна, 75 Тересвянському споживчому товариству не беруться до уваги апеляційним судом, оскільки зазначене рішення Тересвянським споживчим товариством не реалізовано і жодні дії, в тому числі щодо отримання технічних умов щодо будівництва у відповідних службах; отримання містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки, виготовлення проектно-кошторисної документації на будівництво магазину чи інших документів, а також самі будівельні роботи на підставі зазначеного рішення Тересвянським СТ не проводилися і не вчинялися.

Відносно покликань на невідповідність даного паспорту прив`язки, зокрема: паспорт не встановленої форми; об`єкт будівництва не відповідає параметрам, визначених Паспортом; паспорт виданий за адресою смт . Тересва, вул. Народна, 93 , а будівництво провадиться за адресою смт. Тересва, вул. Народна, 75; паспорт немає реєстраційного номера та не внесений до журналу, що не відповідає вимогам п.2.16 Наказу №244 слід зазначити, що такі жодним чином не свідчать про доведеність факту будівництва Тересвянським споживчим товариством капітальної споруди - об`єкту нерухомого майна, оскільки технічні помилки у тексті паспорта прив`язки тимчасової споруди стосовно адреси встановлення торгових павільйонів були усунуті відповідним роз`ясненням відділу капітального будівництва, містобудування та архітектури Тячівської РДА, викладеним у листі від 02.04.2019, що міститься у матеріалах справи, а тому не впливають на доведеність факту встановлення позивачем тимчасової, а не капітальної споруди.

Також слід зазначити, що позапланова перевірка Тересвянського СТ була здійснена посадовою особою відповідача з порушенням встановленого законом порядку здійснення державного контролю за додержанням законодавства у сфері містобудування, а саме:

Відповідно до п.5 Порядку здійснення державного архітектурно-будівельного контролю, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 23 травня 2011 р. №553 державний архітектурно-будівельний контроль здійснюється у порядку проведення планових та позапланових перевірок за територіальним принципом.

Згідно змісту акту №110/1007 від 15.03.2017 перевірки дотримання вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, державних стандартів, протокол про правопорушення у сфері містобудівної діяльності від 15.03.2017,. посадовою особою відповідача здійснювалася позапланова перевірка.

Так, у відповідності до п.7 Порядку здійснення державного архітектурно-будівельного контролю, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 23 травня 2011 року №553 позаплановою перевіркою вважається перевірка, яка не передбачена планом роботи органу державного архітектурно-будівельного контролю.

Підставами для проведення позапланової перевірки є: подання суб`єктом містобудування письмової заяви про проведення перевірки об`єкта будівництва або будівельної продукції за його бажанням; необхідність проведення перевірки достовірності даних, наведених у повідомленні та декларації про початок виконання підготовчих робіт, повідомленні та декларації про початок виконання будівельних робіт, декларації про готовність об`єкта до експлуатації, протягом трьох місяців з дня подання зазначених документів; виявлення факту самочинного будівництва об`єкта; перевірка виконання суб`єктом містобудівної діяльності вимог приписів органів державного архітектурно- будівельного контролю; вимога Держархбудінспекції про проведення перевірки; звернення фізичних чи юридичних осіб про порушення суб`єктом містобудування вимог містобудівного законодавства; вимога правоохоронних органів про проведення перевірки.

У тексті акту перевірки №110/1007 від 15.03.2017р. зазначено, що така перевірка проводиться на підставі листа Тячівського ВП ГУНП в Закарпатській області від 21.12.2016р. №1501/1007-1.9. та направлення від 13.03.2017р. №110/1007.

Поряд з цим, наявний у матеріалах перевірки лист Тячівського ВП ГУНП в Закарпатській області від 21.12.2016р. №1501/1007-1.9. не може бути підставою для проведення позапланової перевірки, оскільки з його змісту вбачається, що органом поліції проводиться досудове розслідування кримінального провадження за фактом незаконного відчуження майна Тересвянського СТ, а саме за заявою ОСОБА_8 про те, що голова товариства ОСОБА_3 в 2002-2011 роках незаконно відчужив нерухоме майно, що перебувало на балансі споживчого товариства, тобто вчинив розтрату ввіреного йому майна.

Тому зазначений лист Тячівського відділу поліції, не може вважатися вимогою правоохоронних органів про проведення перевірки у розумінні п.7 Порядку здійснення державного архітектурно- будівельного контролю, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 23 травня 2011 р. № 553.

Таким чином, враховуючи норми чинного законодавства колегія суддів прийшла до неспростовного переконання, що приймаючи оскаржуване рішення суд першої інстанції не звернув належної уваги на вказані вище обставини, а тому дійшов помилкового висновку про відмову у задоволенні позову повністю.

За пунктами 3, 4 ч.1 ст.317 КАС підставами для скасування судового рішення суду першої інстанції та ухвалення нового рішення у відповідній частині або зміни рішення є: невідповідність висновків, викладених у рішенні суду першої інстанції, обставинам справи, неправильне застосування норм матеріального права або порушення норм процесуального права.

В підсумку, такі обставини є безсумнівною підставою для скасування рішення суду першої інстанції та прийняття нової постанови про повне задоволення позову з наведених вище підстав.

Відповідно до ст.139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Як встановлено з матеріалів справи, Тересвянське споживче товариство Тячівської райспоживспілки згідно платіжного доручення № 2986 від 04.04.2017 та платіжного доручення № 2998 від 20.04.2017 (Т.1 а.с. 38, 49) за подання позовної заяви сплатив судовий збір у розмірі 3 200 грн, а за подання апеляційної скарги згідно платіжного доручення № 129 від 08.07.2019 сплатив судовий збір у розмірі 4 800 грн.

Враховуючи повне задоволення позову та вимоги ст.139 КАС України, слід стягнути на користь Тересвянського споживчого товариства Тячівської райспоживспілки за рахунок бюджетних асигнувань Державної архітектурно-будівельної інспекції України судовий збір в розмірі 8 000 грн.

Керуючись ст. ст. 229, 241, 243, 308, 310, п. 2 ч. 1 ст. 315, ст. ст. 317, 321, 322, 325, 328 КАС України, суд, -

ПОСТАНОВИВ:

Апеляційну скаргу Тересвянського споживчого товариства Тячівської райспоживспілки - задовольнити.

Рішення Закарпатського окружного адміністративного суду від 05 червня 2019 року в справі № 807/494/17 - скасувати та прийняти нову постанову, якою адміністративний позов Тересвянського споживчого товариства Тячівської райспоживспілки до Державної архітектурно-будівельної інспекції України про визнання протиправними та скасування постанови та припису - задовольнити.

Визнати протиправною та скасувати постанову головного інспектора будівельного нагляду інспекційного відділу Управління Державної архітектурно-будівельної інспекції у Закарпатській області Бобра Ю.Ю. про накладення штрафу за правопорушення у сфері містобудівної діяльності №06/1007-1.3/416 від 23 березня 2017 року, згідно якої Тересвянське споживче товариство Тячівської райспоживспілки визнано винним у порушенні ч.1 ст.36 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності", та абзацу 3 пункту 5 Порядку виконання підготовчих та будівельних робіт, затвердженого постановою КМУ від 13.04.2011 р. №466, та вчинені правопорушення, передбаченого абз. 3 пункту 4 частини 2 статті 2 Закону України "Про відповідальність за правопорушення у сфері містобудівної діяльності" та накладено штраф у сумі 57600 грн.

Визнати протиправним та скасувати припис №39-П/1007 від 15.03.2017 року про усунення порушення вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, державних стандартів і правил, виданий головним інспектором будівельного нагляду інспекційного відділу Управління Державної архітектурно-будівельної інспекції у Закарпатській області Бобром Ю.Ю. Тересвянському споживчому товариству Тячівської райспоживспілки.

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Державної архітектурно-будівельної інспекції України (01133, місто Київ, бульвар Лесі Українки, 26 код ЄДРПОУ 37471912) на користь Тересвянського споживчого товариства Тячівської райспоживспілки (90564, Закарпатська область, Тячівського району, смт. Тересва, вул. Вакарова, 2, код ЄДРПОУ 01751151) 8 000 (вісім тисяч) гривень судового збору.

Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з дати її прийняття та не підлягає оскарженню в касаційному порядку, крім випадків, передбачених п. 2 ч. 5 ст. 328 КАС України.

Головуючий суддя С. П. Нос судді Р. В. Кухтей С. М. Шевчук Повне судове рішення складено 23 вересня 2019 року

СудВосьмий апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення19.09.2019
Оприлюднено24.09.2019
Номер документу84431848
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —807/494/17

Постанова від 19.09.2019

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Нос Степан Петрович

Ухвала від 07.08.2019

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Нос Степан Петрович

Ухвала від 22.07.2019

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Нос Степан Петрович

Рішення від 05.06.2019

Адміністративне

Закарпатський окружний адміністративний суд

Калинич Я. М.

Ухвала від 02.05.2019

Адміністративне

Закарпатський окружний адміністративний суд

Калинич Я. М.

Ухвала від 01.02.2019

Адміністративне

Закарпатський окружний адміністративний суд

Калинич Я. М.

Ухвала від 20.02.2018

Адміністративне

Закарпатський окружний адміністративний суд

Калинич Я. М.

Ухвала від 28.12.2017

Адміністративне

Закарпатський окружний адміністративний суд

Калинич Я. М.

Ухвала від 20.10.2017

Адміністративне

Закарпатський окружний адміністративний суд

Калинич Я. М.

Ухвала від 11.05.2017

Адміністративне

Закарпатський окружний адміністративний суд

Калинич Я. М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні