Постанова
від 28.10.2009 по справі 2а-4317/09
КУЙБИШЕВСЬКИЙ РАЙОННИЙ СУД М.ДОНЕЦЬКА

Справа № 2а-4317/09 - 0531

П О С Т А Н О В А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

28 жовтня 2009 року м. Донецьк

Куйбишевський район ний суд м. Донецька у складі:

головуючого - судд і Якубенка О.Б.,

при секретарі Шевче нко Ю.В.,

розглянувши у відкр итому судовому засіданні в п риміщенні суду адміністрати вну справу за позовом ОСОБА _1 до Управління Пенсійного фонду України у Куйбишевськ ому районі м. Донецька про зоб ов?язання виконати дії, -

В С Т А Н О В И В :

Позивач звернулас ь до суду з адміністративним позовом до відповідача про з обов' язання виконати дії, м отивуючи його таким. Вона нар одилась ІНФОРМАЦІЯ_1 та ві дповідно до ст.1 Закону Україн и «Про соціальний захист діт ей війни» є дитиною війни. Згі дно ст.6 цього закону з 01.01.2006р. їй повинна виплачуватись щоміс ячна соціальна допомога у ро змірі 30% мінімальної пенсії за віком. Однак у 2006 - 2007 роках так а допомога їй не виплачувала сь. Просить відновити пропущ ений строк звернення до суду , оскільки про порушення свої х прав вона дізналась тільки після освітлення зазначених подій у пресі, та зобов' язат и відповідача нарахувати на її користь недоплачену суму державної соціальної допомо ги за 2006 - 2007 роки в сумі 2733,30грн.

Позивач у судове зас ідання не з?явилась, надала до суду заяву про розгляд справ и в її відсутність.

Представник відпові дача у судове засідання тако ж не з?явився. В своїх заперече ннях просив розглядати справ у в його відсутність, позов не визнав, мотивуючи це тим, що п ідвищення до пенсії дітям ві йни виплачуються органами Пе нсійного фонду відповідно до чинного на певний час законо давства, що позивач порушив в становлений ст.99 КАС України р ічний строк звернення до суд у.

Суд, дослідивши до кази в їх сукупності, вважає п озов таким, що підлягає частк овому задоволенню, за таких п ідстав.

Позивач, ІНФОРМАЦІ Я_1, згідно зі ст.1 Закону Укра їни «Про соціальний захист д ітей війни» віднесена до кат егорії дітей війни, знаходит ься на обліку в Управлінні Пе нсійного фонду України у Куй бишевському районі м.Донецьк а.

Відповідно до ст. 6 ЗУ «Про соціальний захист діте й війни» дітям війни пенсії а бо щомісячне довічне грошове утримання чи державна соціа льна допомога, що виплачуєть ся замість пенсії, підвищуєт ься на 30 відсотків мінімально ї пенсії за віком. Водночас зг ідно ст.7 цього закону фінансо ве забезпечення соціальних г арантій, передбачених зазнач еним законом, здійснюється з а рахунок коштів державного бюджету України.

Пунктом 17 статті 77 ЗУ « Про Державний бюджет України на 2006 рік» від 20.12.2005г. встановлен о, що з метою приведення окрем их норм законів у відповідні сть із цим Законом зупинити н а 2006 рік дію абзацу 7 статті 5 та с татті 6 ЗУ «Про соціальний зах ист дітей війни».

ЗУ «Про внесення змін до ЗУ «Про Державний бюджет У країни на 2006 рік» від 19.01.2006р., який набрав чинності з 02.04.2006р., пункт 17 статті 77 ЗУ «Про державний бю джет України на 2006 рік» було ви ключено, статтю 110 ЗУ «Про Держ авний бюджет України на 2006 рік » було викладено в наступній редакції: «Установити, що піл ьги дітям війни, передбачені абзацом сьомим статті 5 ЗУ «Пр о соціальний захист дітей ві йни», запроваджується з 1 січн я 2006 року, а статтею 6 - у 2006 році поетапно, за результатами ви конання бюджету у першому пі вріччі, у порядку, визначеном у Кабінетом Міністрів Україн и за погодження з Комітетом В ерховної Ради України з пита нь бюджету». При цьому порядо к надання пільг, передбачени х ЗУ «Про соціальний захист д ітей війни», у 2006 році Кабінето м Міністрів України розробле но не було.

З огляду на те, що пол оження статті 110 ЗУ «Про Держа вний бюджет України на 2006 рік» Конституційним Судом Україн и до теперішнього часу не виз нані неконституційними, суд вважає дії відповідача право мірними щодо відмови у випла ті позивачу, як дитини війни, з а 2006 рік підвищення до пенсії в розмірі 30 % мінімальної пенсі ї за віком.

Відповідно до пункт у 12 статті 71 ЗУ «Про Державний б юджет України на 2007 рік» з мето ю приведення окремих норм за конів у відповідність із цим законом на 2007 рік зупинено, зок рема, дію статті 6 ЗУ «Про соці альний захист дітей війни».

Поряд з цим, 09.07.2007 року К онституційним Судом України у справі №1-29/2007 (справа про соці альні гарантії громадян) ухв алено Рішення № 6-рп/2007, відпові дно до якого визнані такими, щ о не відповідають Конституці ї України (є неконституційни ми), зокрема, п.12 ст. 71 ЗУ «Про дер жавний бюджет України на 2007 рі к». Конституційний Суд Украї ни відзначив, що положеннями ЗУ «Про Державний бюджет Укр аїни на 2007 рік» не можуть скасо вуватися чи змінюватися обся ги прав і обов?язків, пільг, ко мпенсацій і гарантій громадя н, передбачених іншими закон ами України, не можуть вносит ися зміни, зупинятися дія чин них законів України, а також в становлюватися інше (додатко ве) правове регулювання відн осин, що є предметом інших зак онів України.

Відповідно до полож ень ст. 28 Закону України «Про з агальнообов?язкове державне пенсійне страхування», міні мальний розмір пенсії за вік ом за наявності у чоловіків 2 5, а у жінок 20 років страхового с тажу встановлюється у розмір і прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездат ність, визначеного законом.

Визначення прожитк ового мінімуму, закладання п равової основи для його вста новлення, затвердження та вр ахування при реалізації держ авою конституційної гаранті ї громадян на достатній житт євий рівень дає Закон Україн и «Про прожитковий мінімум» від 15.07.1999р., а також Закон Україн и «Про державні соціальні ст андарти та державні соціальн і гарантії» від 5.10.2000р., згідно с татті 1 якого прожитковий мін імум використовується для ви значення, у тому числі мініма льного розміру пенсії за вік ом, який відповідно до ст.28 Зак ону України «Про загальнообо в?язкове державне пенсійне с трахування» встановлюється у розмірі прожиткового міні муму для осіб, які втратили пр ацездатність, визначеного за коном.

Частиною 3 статті 4 да ного Закону (в редакції Закон у від 25.03.2005., що діє з 31.03.2005р.) передба чено, що прожитковий мінімум на одну особу, а також окремо для тих, хто відноситься до ос новних соціальних і демограф ічних груп населення, щороку затверджується Верховною Ра дою України в законі про держ авний бюджет України у відпо відний рік. Прожитковий міні мум публікується в офіційних виданнях загальнодержавної сфери розповсюдження.

Статтею 62 ЗУ ««Про д ержавний бюджет України на 2007 рік» від 19 грудня 2006 року № 489-5, що набрав чинності з 1 січня 2007 ро ку, («Урядовий кур?єр» від 23 гру дня 2006 року), був затверджений п рожитковий мінімум на одну о собу, яка втратила працездат ність з 1 січня - 350 грн., з 1 квіт ня - 359 грн., з 1 жовтня - 366 грн.

Зазначена стаття б ула змінена ЗУ від 15.03.2007р. №749-5 та і снує у новій редакції з 28.03.2007р., я кою прожитковий мінімум для особи, яка втратила працезда тність, визначений: з 1 січня - 380 грн., з 1 квітня - 406 грн., з 1 жовт ня - 411 грн. При цьому зазначен а стаття доповнена абзацом, я ким передбачено встановити, що для визначення мінімально го розміру пенсії за віком ві дповідно до абзацу першого ч астини 1 статті 28 Закону Украї ни «Про загальнообов?язкове державне пенсійне страхуван ня» з 1 квітня та з 1 жовтня 2007 рок у застосовується прожиткови й мінімум для осіб, які втрати ли працездатність, визначени й абзацом п?ятим частини перш ої цієї статті, збільшений на 1 відсоток, що складає відпові дно 410 грн. 06 коп.; 415 грн. 11 коп.

Таким чином, розмір невиплаченої відповідачем с уми доплати до пенсії за пері од з 9 липня 2007 року по 31 грудня 20 07 року складає 710 грн. 90 коп.: 91 грн . 26 коп. ((410 грн. 06 коп. х 30/100)/ 31 день) х 23 д ня ( період з 9 липня 2007 року по 31 л ипня 2007 року) + 246 грн. ((410 грн. 06 коп. х 30/100) х 2 місяці) + 373 грн. 60 коп.(( 415 грн. 1 1 коп. х 30/100) х 3 місяці).

Суд вважає за необх ідне зазначити, що загальнос успільні потреби - це потре би, направленні на задоволен ня всього суспільства, а у цьо му випадку спірні виплати на правлені на задоволення потр еб обмеженого кола споживачі в, зокрема визначених законо м «Про соціальний захист вій ни».

Крім того, Конститу ційний Суд України неоднораз ово розглядав проблему (про з окрема, зазначено у рішенні № 8-рп/2005 від 11 жовтня по справі №1-21/ 2005), пов?язаних з реалізацією пр ава на соціальний захист, неп рипустимістю обмеження конс титуційного права громадян н а достатній життєвий рівень, і сформулював правову позиц ію, згідно з якою Конституція та закони України відокремл юють певні категорії громадя н України, потребують додатк ових гарантій соціального за хисту з боку держави. До них, з окрема, належать громадяни, я ким пенсія призначається за спеціальними законами. У ріш еннях Конституційного Суду У країни зазначалося, що пільг и, компенсації, гарантії є вид ом соціальної допомоги , необ хідної складовою конституці йного права на достатній жит тєвий рівень, тому звуження з місту та обсягу цього права ш ляхом прийняття нових законі в або внесення змін до чинних законів за статтею 22 Конститу ції України не допускається.

Відповідач у запереч еннях посилається на положен ня ст. 28 ЗУ «Про загальнообов?я зкове державне пенсійне стра хування», частиною 3 якої пере дбачено, що мінімальний розм ір пенсії за віком (у розмірі п рожиткового мінімуму для осі б, які втратили працездатніс ть) застосовується виключно для розмірів пенсій, признач ених згідно з Законом. Тобто, я к зазначає відповідач, ця нор ма забороняє застосовувати м інімальний розмір пенсії, вс тановлений цією статтею, для визначення розмірів пенсій відповідно до ст. 6 ЗУ «Про соц іальний захист дітей війни». Це посилання є хибним, оскіль ки в ст.5 ЗУ «Про загальнообов? язкове державне пенсійне стр ахування» вказано, що дія інш их нормативно-правових актів може поширюватися на ці відн осини лише у випадках, передб ачених цим Законом, або в част ині, що не суперечить цьому За кону. Отже, положення ст.28 вказ аного Закону стосовно визнач ення мінімального розміру пе нсії, виходячи із прожитково го мінімуму для осіб, які втра тили працездатність, повинні розповсюджуватися на положе ння ЗУ «Про соціальний захис т дітей війни».

Крім того, судом не прийма ється до уваги вимога предст авника відповідача про відмо ву у задоволенні позовних ви мог з підстав пропущення поз ивачем строку, встановленого ст. 99 КАС України для зверненн я до суду за захистом порушен их прав та свобод, виходячи з н аступного. Відповідно до ст. 99 КАС України для звернення до адміністративного суду за з ахистом прав, свобод та інтер есів особи встановлюється рі чний строк, який, якщо не встан овлено інше, обчислюється з д ня, коли особа дізналася або п овинна була дізнатися про по рушення своїх прав, свобод чи інтересів. Позивач в своїй по зовній заяві прохає відновит и йому пропущений строк звер нення до суду. Частиною 2 ст. 100 КАС України передбачено , що якщо суд визнає причину пр опущення строку звернення до суду поважною, адміністрати вна справа розглядається і в ирішується в порядку, встано вленому цим Кодексом. Суд при ходить до висновку, що строк з вернення до суду пропущений позивачем з поважних причин, оскільки він довготривалий час сподівався на те, що відпо відач як державний орган вла ди самостійно нарахує йому т а виплатить доплату до пенсі ї у розмірі 30 % мінімальної пен сії за віком, а також, суд врах овує похилий вік позивача.

Постановляючи суд ове рішення у даній справі, су д виходить з того, що конститу ційні принципи, на яких базує ться здійснення прав і свобо д людини і громадянина в Укра їні, включаючи і право на пенс ійне забезпечення, передбаче ні статтями 1, 3, статтею 8, части ною 2 статті 19, статтями 22, 23, част иною 1 статті 24 Конституції Ук раїни, набуте у сфері пенсійн ого забезпечення, не може бут и скасоване, звужене. Правово ю гарантією забезпечення дер жавною даного права є викона ння прийнятих на себе зобов?я зань, виходячи положень прин ципу верховенства права, зак ріпленого як статтею 8 Консти туції України, так статтею 8 Ко дексу адміністративного суд очинства України.

Таким чином, право п озивача на виплату підвищенн я до пенсії за віком як дитині війни у розмірі 30 відсотків м інімальної пенсії за віком в иникає з 9 липня 2007 року по 31 груд ня 2007 року.

Згідно з частиною 2 с татті 11 Кодексу адміністрати вного судочинства України су д розглядає адміністративні справи не інакше як за позовн ою заявою, поданого відповід но до цього Кодексу, і не може виходити за межі позовних ви мог. Суд може вийти за межі поз овних вимог тільки в разі, якщ о це необхідно для повного за хисту прав, свобод та інтерес ів сторін чи третіх осіб, про з ахист яких вони просять.

Позивачем заявлена вимога про зобов' язання ві дповідача нарахувати на її к ористь недоплаченої суми дер жавної соціальної допомоги з а 2006 - 2007 роки в сумі 2733,30грн. Одна к для повного захисту прав, св обод та інтересів позивача с уд виходить за межі позовних вимог та розглядає питання п ро визнання протиправною без діяльність Управління Пенсі йного фонду України у Куйбиш евському районі м. Донецька щ одо не нарахування позивачу щомісячної доплати до пенсії в розмірі 30% мінімальної пенс ії за віком з 9 липня 2007 року по 31 грудня 2007 у розмірі 710, 90грн.

Відповідно до ч. 3 ст. 94 КАС України, якщо адміністр ативний позов задоволено час тково, судові витрати, здійсн ені позивачем, присуджуються йому відповідно до заявлени х вимог з Державного бюджету України.

Керуючись Законом « Про соціальний захист дітей війни», Законом України «Про загальнообов?язкове державн е пенсійне страхування», ст.с т.11, 17, 18, 86, 94, 99, 100, 159-163 Кодексу адмініст ративного судочинства Украї ни, суд, -

П О С Т А Н О В И В :

Позов ОСОБА_1 до Управління Пенсійного фонду України у Куйбишевському ра йоні м. Донецька про зобов?яза ння виконати дії задовольнит и частково.

Визнати протиправн ою бездіяльність Управління Пенсійного фонду України у К уйбишевському районі м. Доне цька області щодо не нарахув ання ОСОБА_1 щомісячної до плати до пенсії в розмірі 30 % мі німальної пенсії за віком з 9 л ипня 2007 року по 31 грудня 2007 року.

Зобов?язати Управлін ня Пенсійного фонду України у Куйбишевському районі м.До нецька здійснити ОСОБА_1 н арахування щомісячної допла ти до пенсії як дитини війни з а період з 9 липня 2007 року по 31 гр удня 2007 року в розмірі 710 гривен ь 90 копійок.

В решті позову відмов ити.

Стягнути з Державног о бюджету України на користь ОСОБА_1 витрати по сплаті судового збору у розмірі 85 ко пійок.

Заява про апеляційне оскарження постанови може б ути подана протягом десяти д нів після її проголошення.

Апеляційна скарга на постанову може бути подана п ротягом двадцяти днів після подання заяви про апеляційне оскарження.

Постанова суду набуває чинності після закінчення с троку подання заяви про апел яційне оскарження, якщо таку заяву не було подано. Якщо бул о подано заяву про апеляційн е оскарження, але апеляційна скарга не була подана протяг ом двадцяти днів після подан ня такої заяви, постанова суд у набуває чинності після зак інчення цього строку. У разі п одання апеляційної скарги по станова, якщо її не скасовано , набуває чинності після розг ляду справи апеляційним судо м.

Суддя :

СудКуйбишевський районний суд м.Донецька
Дата ухвалення рішення28.10.2009
Оприлюднено30.03.2010
Номер документу8444615
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —2а-4317/09

Ухвала від 17.10.2012

Адміністративне

Львівський апеляційний адміністративний суд

Довгополов О.М.

Ухвала від 08.12.2011

Адміністративне

Львівський апеляційний адміністративний суд

Ніколін В.В.

Постанова від 22.07.2009

Адміністративне

Ужгородський міськрайонний суд Закарпатської області

Машкаринець І.М.

Ухвала від 24.12.2010

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

Ф.Ф. Соколенко

Постанова від 28.10.2009

Адміністративне

Куйбишевський районний суд м.Донецька

Якубенко Олександр Борисович

Постанова від 07.12.2009

Адміністративне

Будьоннівський районний суд м.Донецька

Тараньова Валерія Сергіївна

Постанова від 25.11.2009

Адміністративне

Хмельницький міськрайонний суд Хмельницької області

Піндрак Олександр Олександрович

Постанова від 07.05.2009

Адміністративне

Луцький міськрайонний суд Волинської області

Грушицький А.І.

Постанова від 23.03.2009

Адміністративне

Луганський окружний адміністративний суд

Смішлива Т.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні