ХЕРСОНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
24 вересня 2019 р.м. ХерсонСправа № 540/1687/19
Херсонський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді: Попова В.Ф.,
секретар: Рябчич А.М.
за участю:
представника позивача Ковальчук І.М.,
представника відповідачів Малюченко С.Я.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовом Фермерського господарства "Кузнєцов М.Д." до Державної фіскальної служби України, Головного управління ДФС у Херсонській області, Автономній Республіці Крим та м. Севастополі про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити певні дії, -
встановив:
Фермерське господарство "Кузнєцов М.Д." (далі - позивач, ФГ "Кузнєцов М.Д.") звернулось в суд з позовом до Головного управління ДФС у Херсонській області, Автономній Республіці Крим та м. Севастополі (далі - ГУ ДФС у Херсонській області, АРК та м. Севастополі), Державної фіскальної служби України (далі - ДФС України), в якому просить:
- визнати протиправними дії ДФС України щодо відмови у реєстрації податкових накладних Фермерського господарства "Кузнєцов М.Д." та скасувати рішення комісії ДФС України про відмову в реєстрації податкової накладної №1 від 21.06.2019 - рішення комісії ДФС від 15.07.2019 №1222508/31433143; податкової накладної №2 від 25.06.2019 - рішення комісії ДФС від 15.07.2019 №1222557/31433143; податкової накладної №3 від 26.06.2019 - рішення комісії ДФС від 15.07.2019 №1222569/31433143.
- зобов`язати ДФС України внести до Єдиного реєстру податкових накладних відомості щодо реєстрації податкових накладних Фермерського господарства " ОСОБА_1 ." датою їх фактичного отримання ДФС України, а саме: податкова накладна №1 від 21.06.2019 - датою 09.07.2019 року; податкова накладна №2 від 25.06.2019 - 09.07.2019 року; податкова накладна №3 від 26.06.2019 - датою 09.07.2019 року.
16.08.2019 ухвалою суду у справі відкрито загальне провадження та призначено підготовче засідання на 06.09.2019.
06.09.2019 ухвалою суду закрито підготовче провадження та призначено справу до судового розгляду на 24.09.2019.
У судовому засіданні представник позивача позовні вимоги підтримав та просив їх задовольнити з підстав викладених у позовній заяві. Зазначив, що між ФГ "Кузнєцов М.Д." (постачальник за договором) та ПП "Поліекспо" (покупець за договором) був укладений договір, на підставі якого 20.06.2019 господарство поставило покупцю товар - ячмінь. На виконання вимог п. 201.10 ст. 201 ПК України ФГ "Кузнєцов М.Д." 21.06.2019, 25.06.2019, 26.06.2019 було складено податкові накладні №№ 1, 2, 3 та 09.07.2019 направлено їх на реєстрацію в ЄРПН. Накладні було прийнято, але їх реєстрація була зупинена. На виконання вимог податкового органу позивачем були надані всі необхідні документи на підтвердження реальності здійснення операцій. Не зважаючи на надані документи та пояснення рішеннями від 15.07.2019 №№ 1222508/31433143, 1222557/31433143, 1222569/31433143 відмовлено у реєстрації податкових накладних. Позивач стверджує, що відмова у реєстрації податкових накладних відбулась безпідставно.
Представник відповідачів у судовому засіданні проти задоволення позову заперечував, зазначив, що податковий орган при зупиненні та в подальшому при відмові у реєстрації спірних податкових накладних в ЄРПН діяв в межах своїх повноважень та у спосіб передбачений ПК України та іншими нормативно-правовими актами.
Судом встановлені наступні обставини по справі.
ФГ "Кузнєцов М.Д." є юридичною особою, платником податку на додану вартість та здійснює, серед іншого, вид діяльності за КВЕД 01.11-вирощування зернових культур (крім рису), бобових культур і насіння олійних культур (основний).
20.06.2019 між позивачем (постачальник) та ПП "Поліекспо" (покупець) укладено договір поставки товарів №20/06-19, за умовами якого постачальник проводить поставку покупцю у власність товар, найменування, кількість та вартість якого визначається в додаткових угодах, а покупець приймає товар та своєчасно здійснює оплату.
На виконання умов договору позивач виписав на адресу покупця видаткові накладні №14 від 21.06.2019, №15 від 22.06.2019, №16 від 24.06.2019, №17 від 25.06.2019, №18 від 26.06.2019 на поставку 181150 кг ячменя на суму 825141,06 грн. в т.ч. ПДВ 137523,51 грн.
За наслідками господарської операції складено податкові накладну №1 від 21.06.2019, №2 від 25.06.2019, №3 від 26.06.2019, які направлено для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - ЄРПН).
Відповідно до квитанцій про реєстрацію податкової накладної/рахунку корегування кількісних і вартісних показників до податкової накладної в ЄРПН від 09.07.2019 податкові накладні №1 від 21.06.2019, №2 від 25.06.2019, №3 від 26.06.2019 доставлені до ДФС України, але їх реєстрація була зупинена, у зв`язку з тим, що вони відповідають вимогам пп.2.1 п.2 "Критеріїв ризиковості платника податку"; обсяг постачання товару/послуги 1003 та обсягу його постачання перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання. Крім того, запропоновано надати пояснення та/або копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію цих податкових накладних.
ФГ "Кузнєцов М.Д." надало податковому копії первинних документів, які підтверджували виконання господарських операцій.
Рішеннями комісії ГУ ДФС у Херсонській області, АРК та м. Севастополі від 15.07.2019 № від 15.07.2019 №№ 1222508/31433143, 1222557/31433143, 1222569/31433143 було відмовлено у реєстрації зазначених податкових накладних.
Підставою відмови є ненадання платником податку копій документів:
- Договорів, довіреностей, актів керівного органу платника податку, якими оформлені повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції.
- Первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладні (документи, які не надано підкреслити). Жодного з документів не підкреслено.
- Розрахункові документи, банківські виписки з особових рахунків.
Додаткова інформація:
ФГ " ОСОБА_1 " не надано достатній пакет документів для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної. А саме: не надано с/г звітів, банківських виписок, товарно-транспортних накладних, довіреностей. Суми та дати виписки видаткових накладних не відповідає податковим накладним та відсутність розрахункових документів не дає можливості достовірно встановити дотримання платником вимог п.187.1 ст.187 ПК України. Не встановлено достатню кількість найманих працівників.
Скарги на дані рішення позитивних наслідків не мали.
При вирішенні справи по суті суд враховує наступне.
Відповідно до пункту 201.16 статті 201 ПК України (тут і далі - в редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин) реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.
Постановою КМУ від 29 грудня 2010 року №1246 затверджено Порядок ведення Єдиного реєстру податкових накладних (тут і далі - в редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин, Порядок №1246), пунктом 12 якого передбачено, що після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДФС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки, зокрема на наявність підстав для зупинення реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування.
Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 21 лютого 2018 року № 117 (далі по тексту - Порядок №117).
Підпунктами 3, 4 пункту 13 Порядку №117 зазначено, що у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування зазначаються:
- критерій(ї) ризиковості платника податку та/або критерій(ї) ризиковості здійснення операцій, на підставі якого(их) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, із розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку;
- пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі.
Пунктом 14 порядку №117 визначено перелік документів, необхідних для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, який включає в себе:
договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них;
договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлені повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції;
первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладні;
розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків;
документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачена договором та/або законодавством.
Відповідно до пункту 21 Порядку №117, підставами для прийняття комісіями контролюючих органів рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування є:
ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено;
ненадання платником податку копій документів відповідно до підпункту 4 пункту 13 цього Порядку;
надання платником податку копій документів, які складені з порушенням законодавства.
При цьому, форма рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН визначена Порядком № 117 (додаток 2 до Порядку), передбачає, що у разі відмови в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН через ненадання платником податку копій документів, документи, які не надано, повинні бути підкреслені.
Як встановлено судом зі змісту квитанцій, контролюючим органом сформовано висновок про відповідність накладних позивача критеріям ризиковості платника податку, визначених підпунктом 2.1 пункту 2 листа ДФС без номера від 05.11.2018 "Критерії ризиковості платника податку" (далі - Лист).
Сторонами не оспорюється, що позивачем направлено пояснення та копії документів до зазначених господарських операцій.
При цьому, вирішуючи даний спір, суд не вдається до надання правової оцінки того, чи підтвердженим є залишок обсягу ячменю, необхідного для посіву та збору врожаю у відповідній кількості.
Втім, аналізуючи вищенаведені правові норми, суд робить висновок, що наявність повноважень на здійснення моніторингу податкових накладних, зупинення їх реєстрації та прийняття подальшого рішення про відмову у реєстрації податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних - це одна з обставин, які входять до предмета доказування у справах цієї категорії, але не єдина. Надання податковому органу відповідних повноважень - це лише передумова подальшої реалізації його управлінських функцій, результатом реалізації чого є прийняття рішення про відмову у реєстрації податкових накладних.
Суд зазначає, що первинним об`єктом судового дослідження у даній справі є обставини, за яких відповідачі вчинили дії щодо зупинення реєстрації податкових накладних та приймали рішення про відмову у їх реєстрації. Підставою для таких дій мають бути: чіткі критерії оцінки ступеня ризиків відповідних господарських операцій; конкретний перелік документів, встановлений податковим законодавством, який підлягав наданню контролюючому органу для дослідження при прийнятті ним оспорюваних рішень.
Суд дослідив зміст квитанцій, в яких мають бути вказані критерії ризиковості, виключно на підставі яких податковий орган здійснив зупинення реєстрації податкової накладної.
При здійсненні такої оцінки суд враховує, що листи міністерств, інших органів виконавчої влади не є нормативно-правовими актами у розумінні статті 117 Конституції України, а відтак не є джерелом права відповідно до статті 7 КАС України.
Натомість, платником податків надано до податкового органу первинні документи на підтвердження реальності господарських операцій.
Загальними вимогами, які висуваються до акта індивідуальної дії, як акта правозастосування, є його обґрунтованість та вмотивованість, тобто наведення податковим органом конкретних підстав його прийняття (фактичних і юридичних), а також переконливих і зрозумілих мотивів його прийняття.
Вказане також пов`язується і з можливістю надання платником податків документів на підтвердження правомірності формування та подання податкової накладної.
Крім того, акти, що затверджують критерії ризиковості здійснення операцій мають на меті встановити норми права, які зачіпають права, свободи й законні інтереси громадян, а відтак підлягають обов`язковій реєстрації у порядку, визначеному діючим законодавством.
Аналогічна правова позиція викладена і в постановах Верховного Суду від 21 травня 2019 року у справах №620/3556/18, №815/2791/18, від 14 травня 2019 у справі №817/1356/18, від 22 квітня 2019 року у справі №2040/5445/18.
Вказівка у спірних рішеннях на те, що позивач не надав первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування є безпідставною, оскільки судом встановлено, що конкретний перелік документів при надісланні повідомлення про надання пояснень щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено, не витребовувався податковим органом.
Натомість, дослідження наданих первинних документів впродовж розгляду справи, доводить відсутність підстав для зупинення реєстрації податкової накладної та в подальшому відмови в її реєстрації.
Здійснення моніторингу відповідності податкових накладних/розрахунків коригування критеріям оцінки ступеня ризиків є превентивним заходом, спрямованим на убезпечення від безпідставного формування податкового кредиту за операціями, що не підтверджені первинними документами або підтверджені платником податку копіями документів, які складені з порушенням законодавства.
Водночас суд вказує, що здійснення моніторингу не повинне підміняти за своїм змістом проведення податкових перевірок як способу реалізації владних управлінських функцій податкового органу.
Можливість надання платником податків вичерпного переліку документів на підтвердження правомірності формування та подання податкової накладної прямо залежить від чіткого визначення фіскальним органом конкретного виду критерію оцінки ступеня ризиків.
Суд вважає, що у цій справі, контролюючий орган вийшов за межі своїх повноважень визначених ст. 201 ПК України, Порядку № 117 в межах розгляду питання щодо реєєстрації податкових накладних, оскільки фактично перейшов у стадію проведення перевірки суб`єкта господарювання, надання оцінки господарським операціям та їх реальності, що може бути здійснено тільки в порядку визначеному главою 8 (перевірки) ПК України.
Відтак, невиконання податковим органом законодавчо встановлених вимог щодо змісту, форми, обґрунтованості та вмотивованості акта індивідуальної дії призводить до його протиправності.
Враховуючи вищевикладене, позовні вимоги належить задовольнити.
В судовому засіданні 24.09.2019 проголошено вступну та резолютивну частини рішення.
Судові витрати розподілити відповідно до приписів ст.139 КАС України.
Керуючись ст. 242-246 КАС України, суд -
вирішив:
Позовні вимоги задовольнити повністю.
Визнати протиправними та скасувати рішення комісії Головного управління ДФС у Херсонській області, Автономній Республіці Крим та м. Севастополі від 15.07.2019 №1222508/31433143 про відмову в реєстрації податкової накладної від 21.06.2019 №1, рішення від 15.07.2019 №1222557/31433143 про відмову в реєстрації податкової накладної від 25.06.2019 №2, рішення від 15.07.2019 №1222569/31433143 про відмову в реєстрації податкової накладної від 26.06.2019 №3.
Зобов`язати Державну фіскальну службу України (Код ЄДРПОУ 39292197) внести до єдиного реєстру податкових накладних відомості щодо реєстрації податкових накладних Фермерського господарства «Кузнецов М.Д.» (Код ЄДРПОУ 31433143), а саме: податкову накладну № 1 від 21.06.2019 року; податкову накладну № 2 від 25.06.2019 року; податкову накладну № 3 від 26.06.2019 року.
Стягнути з Державної фіскальної служби України (код ЄДРПОУ 38366943) за рахунок бюджетних асигнувань судові витрати, пов`язані зі сплатою судового збору на користь Фермерського господарства ««Кузнецов М.Д.» (Код ЄДРПОУ 31433143) в сумі 3 842,00грн (три тисячі вісімсот сорок дві грн).
Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку до П`ятого апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги в 30-денний строк з дня складання повного судового рішення, через суд першої інстанції, який ухвалив відповідне рішення.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо вона не була подана у встановлений строк. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після закінчення апеляційного розгляду справи.
Повний текст рішення виготовлений та підписаний 26 вересня 2019 р.
Суддя Попов В.Ф.
кат. 111030600
Суд | Херсонський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 24.09.2019 |
Оприлюднено | 27.09.2019 |
Номер документу | 84521304 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Херсонський окружний адміністративний суд
Попов В.Ф.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні