Рішення
від 27.09.2019 по справі 420/3259/19
ОДЕСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Справа № 420/3259/19

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

17 вересня 2019 року Одеський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді - Радчука А.А.,

за участю секретаря - Ляшенко Ю.В.,

за участю сторін: представника позивача - Куликовського В.В.,

представника відповідача - Юренко А.В.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в приміщенні Одеського окружного адміністративного суду справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «Одеський олійнодобувний завод» (65007, м. Одеса, вул. Мечнікова, 132 код ЄДРПОУ 40962748) до Головного управління ДФС в Одеській області (65044, м. Одеса, вул. Семінарська, 5, код ЄДРПОУ 39398646), Державної фіскальної служби України (04053, м. Київ, Львівська площа, 8, код ЄДРПОУ 39292197) про визнання протиправними дій та скасування наказу,-

В С Т А Н О В И В:

До Одеського окружного адміністративного суду звернулось Товариство з обмеженою відповідальністю «Одеський олійнодобувний завод» з позовом до Головного управління ДФС в Одеській області, Державної фіскальної служби України, в якому просило:

визнати протиправними дії Державної фіскальної служби України щодо затвердження коригування Плану-графіка проведення документальних планових перевірок платників податків у травні 2019 року в частині включення до нього Товариства з обмеженою відповідальністю «Одеський олійнодобувний завод» (код за ЄДРПОУ 40962748);

визнати протиправним та скасувати наказ Головного управління ДФС в Одеській області від 11.05.2019 № 3552 «Про проведення документальної планової виїзної перевірки ТОВ «Одеський олійнодобувний завод» (код за ЄДРПОУ 40962748)» .

В обґрунтування позовних вимог Позивач зазначив, що вважає оскаржений наказ протиправним та незаконним, оскільки відповідно до плану-графіка проведення документальних планових перевірок платників податків на 2019 рік, оприлюдненого 22.12.2018 на офіційному веб-порталі Державної фіскальної служби України, ТОВ Одеський олійнодобувний завод підлягає перевірці у листопаді 2019 року. Однак, за результатами коригування вказаного плану 08.05.2019 Позивач був включений у графік перевірок на травень 2019 року.

На думку Позивача таке коригування є незаконним та необґрунтованим, проведеним із порушенням наказу Міністерства фінансів України № 524 від 02.06.2015 Про затвердження порядку формування плану-графіка проведення документальних планових перевірок платників податків і суперечить вимогам ч. 1 ст. 5 Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності , відповідно до якої внесення змін до річних планів здійснення заходів державного нагляду (контролю) не допускається, крім випадків зміни найменування суб`єкта господарювання та виправлення технічних помилок.

Позивач вже був включений до Плану-графіку проведення перевірок на листопад 2019 року з урахуванням особливостей критеріїв суб`єктів господарювання за ступенями ризику їх господарської діяльності та періодичності проведення планових заходів.

Відповідачами не доведено перед Позивачем правомірності підстав для його включення до Плану-графіку проведення документальних планових перевірок на 2019 рік шляхом його коригування з листопада 2019 року на травень 2019 року. Прийняття в подальшому на основі таких змін оскаржуваного наказу, було здійснено суб`єктом владних повноважень всупереч встановленому законом порядку, необґрунтовано та без з`ясування необхідних обставин, що мали значення для його винесення.

Крім того, ПК України передбачено, що план-графік перевірок затверджується на певну дату попереднього року, а всупереч цьому план-графік щодо Позивача скорегований в тому ж місяці в якому орган планує перевірку, що, як вважає позивач, порушує принцип юридичної визначеності.

Крім того, позивач зазначає. що відповідно до Плану здійснення заходів державного нагляду (контролю) Державної екологічної інспекції України на 2019 рік, затвердженого Наказом № 262 призначено перевірку Товариства з обмеженою відповідальністю Одеський олійнодобувний завод з 15.04.2019. За таких обставин та беручи до уваги ч. 2 ст. 4 Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності , Позивач вважає, що ГУ ДФС в Одеській області повинно було одночасно з Державною екологічною інспекцією в Одеській області провести документальну планову виїзну перевірку ТОВ Одеський олійнодобувний завод в строк з 15.04.2019 по 26.04.2019.

Відтак, Позивач переконаний, що спірний Наказ № 3552 від 11.05.2019 суперечить нормам чинного законодавства та підлягає скасуванню в судовому порядку, крім того Позивач вважає, протиправними дії Державної фіскальної служби України щодо затвердження коригування Плану-графік проведення документальних планових перевірок платників податків у травні 2019 року в частині включення до нього ТОВ Одеський олійнодобувний завод у зв`язку з чим звернувся до суду з даним позовом.

Ухвалою суду від 04.06.2019 року відкрито провадження по справі та призначено справу до розгляду в порядку спрощеного провадження.

21.06.2019 року від представника відповідача до суду надійшов відзив на позовну заяву, в якому він просив у задоволенні адміністративного позову відмовити у повному обсязі, зазначивши, що План-графік проведення документальних планових перевірок платників податків на 2019 рік було сформовано та оприлюднено на офіційному веб-порталі ДФС до 25.12.2018.

Фіскальним органом було встановлено ризик несплати до бюджету податків. Згідно інформаційно-аналітичної довідки, у ході до перевірочного аналізу, було встановлено такі ризики: рівень сплати податку на прибуток нижче на 50 та більше відсотків за рівень сплати податку по відповідній галузі (фактичне значення - .17); рівень сплати ПДВ нижче на 50 та більше відсотків за рівень сплати податку по відповідній галузі (фактичне значення - .28).

У зв`язку з чим відповідно до Порядку №524, внесено відповідні коригування плану-графіку, а саме кориговано термін, коли має бути реалізовано перевірку. Було перенесено термін проведення перевірки з листопада 2019 року на травень 2019 року.

Відповідач зазначає, що оскаржуваний наказ №3552 від 11.05.2019 року, прийнятий Головним управління ДФС в Одеській області в межах компетенції та у спосіб, що передбачений законодавством що регулює спірні правовідносини.

Ухвалою суду від 11.07.2019 року продовжено розгляд справи в порядку загального провадження.

Ухвалою суду від 06.08.2019 року, занесеною до протоколу судового засідання, підготовче провадження по справі було закрито а справу призначено до розгляду по суті.

В судовому засіданні 17.09.2019 року представник позивача позовні вимоги підтримав у повному обсязі з підстав, викладених в тексті позову.

В судовому засіданні 17.09.2019 року представник відповідачів заперечував проти адміністративного позову та просив відмовити у його задоволенні у повному обсязі з підстав, викладених в тексті відзиву.

Дослідивши матеріали адміністративної справи, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується адміністративний позов та заперечення на нього, судом встановлено наступне.

Судом встановлено, що відповідно до плану-графіка проведення документальних планових перевірок платників податків на 2019 рік, оприлюдненого 22.12.2018 на офіційному веб-порталі Державної фіскальної служби України, ТОВ Одеський олійнодобувний завод підлягає перевірці у листопаді 2019 року

За результатами коригування вказаного плану 08.05.2019 Позивач був включений у графік перевірок на травень 2019 року.

Підставою для коригування плану-графіка була інформаційно-аналітична довідка в якій зазначено наступні ризики несплати податку: рівень сплати податку на прибуток нижче на 50 та більше відсотків за рівень сплати податку по відповідній галузі (фактичне значення - .17); рівень сплати ПДВ нижче на 50 та більше відсотків за рівень сплати податку по відповідній галузі (фактичне значення - .28).

Головним управлінням ДФС в Одеській області на підставі пп.20.1.4.. п.20.1. ст.20. п. 77.1. ст.77 ПК України від 02.12.2010 року №2755-VI та відповідно до плану-графіка на 2019 рік проведення планових виїзних перевірок суб`єктів господарювання з питань дотримання вимог податкового, валютного та іншого законодавства ТОВ Одеський олійнодобувний завод за період з 16.11.2016 року по 31.03.2019 року винесено Наказ №3552 від 11.05.2019 року Про проведення документальної планової виїзної перевірки ТОВ Одеський олійнодобувний завод , яким призначено провести документальну планову виїзну перевірку ТОВ Одеський олійнодобувний завод (код за ЄДРПОУ 40962748) за період з 31.05.2019 тривалістю 10 робочих днів.

Надаючи оцінку спірним правовідносинам суд зазначає наступне.

Згідно п. 75.1 ст. 75 ПК України контролюючі органи мають право проводити камеральні, документальні (планові або позапланові; виїзні або невиїзні) та фактичні перевірки.

Відповідно до вимог п.п. 75.1.2 п. 75.1 ст. 75 ПК України документальною перевіркою вважається перевірка, предметом якої є своєчасність, достовірність, повнота нарахування та сплати усіх передбачених цим Кодексом податків та зборів, а також дотримання валютного та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, дотримання роботодавцем законодавства щодо укладення трудового договору, оформлення трудових відносин з працівниками (найманими особами) та яка проводиться на підставі податкових декларацій (розрахунків), фінансової, статистичної та іншої звітності, регістрів податкового та бухгалтерського обліку, ведення яких передбачено законом, первинних документів, які використовуються в бухгалтерському та податковому обліку і пов`язані з нарахуванням і сплатою податків та зборів, виконанням вимог іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, а також отриманих в установленому законодавством порядку контролюючим органом документів та податкової інформації, у тому числі за результатами перевірок інших платників податків.

Документальна планова перевірка проводиться відповідно до плану-графіка перевірок.

Згідно п.77.1 ст.77 ПК України документальна планова перевірка повинна бути передбачена у плані-графіку проведення планових документальних перевірок. План-графік документальних планових перевірок на поточний рік оприлюднюється на офіційному веб-сайті центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову та митну політику, до 25 грудня року, що передує року, в якому будуть проводитися такі документальні планові перевірки.

Згідно абз.1 п.77.2 ст.77 Податкового кодексу України, до плану-графіка проведення документальних планових перевірок відбираються платники податків, які мають ризик щодо несплати податків та зборів, невиконання іншого законодавства, контроль за яким покладено на контролюючі органи.

Підпунктом 14.1.164 п. 14.1 ст. 14 ПК України визначено, що план-графік документальних виїзних перевірок - перелік платників податків, що підлягають плановій перевірці контролюючими органами у відповідний період календарного року.

До плану-графіка проведення документальних планових перевірок відбираються платники податків, які мають ризик щодо несплати податків та зборів, невиконання іншого законодавства, контроль за яким покладено на контролюючі органи (п.77.2 ст.77 ПК України).

Відповідно до абз. 3 п. 77.2 ст. 77 ПК України порядок формування та затвердження плану-графіка, перелік ризиків та їх поділ за ступенями встановлюються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику.

З метою забезпечення єдиного підходу до формування щоквартального плану-графіка проведення документальних планових перевірок платників податків наказом Міністерства фінансів України за №524 від 02.06.2015р. затверджено Порядок формування плану-графіка проведення документальних планових перевірок платників податків.

За приписами п.1 розділу І Порядку №524 план-графік документальних планових перевірок на поточний рік оприлюднюється на офіційному веб-сайті центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову та митну політику, до 25 грудня року, що передує року, в якому будуть проводитися такі документальні планові перевірки. Оновлення річного плану-графіка здійснюється у разі його коригування.

Проекти річних планів-графіків складаються територіальними органами ДФС не пізніше 01 грудня року, що передує року, в якому будуть проводитися такі документальні планові перевірки, квартальних планів-графіків - не пізніше 20 числа останнього місяця поточного кварталу засобами інформаційно-телекомунікаційних систем ДФС.

Проекти коригування планів-графіків у разі здійснення такого коригування формуються територіальними органами ДФС не пізніше 03 числа кожного місяця поточного року, починаючи з другого місяця поточного року, засобами інформаційно-телекомунікаційних систем ДФС.

Разом з проектом плану-графіка (коригування плану-графіка) формуються інформаційно-аналітичні довідки за кожним платником податків з використанням інформаційно-телекомунікаційних систем ДФС.

Після остаточного узгодження проектів планів-графіків (коригування планів-графіків) територіальні органи ДФС надають департаментам аудиту та податків і зборів з фізичних осіб засобами автоматизованої інформаційної системи «Управління документами» плани-графіки (коригування планів-графіків) з відповідними додатками та обґрунтування підстав включення платника податків до плану-графіка (коригування плану-графіка)

Відповідно до п.5 розділу І Порядку №524 план-графік складається із планів-графіків територіальних органів ДФС та затверджується Головою ДФС.

Затверджений план-графік є обов`язковим для виконання всіма підрозділами територіальних органів ДФС.

Аналіз наведених правових норм передбачає право ДФС України здійснити коригування плану-графіка за проектами, складеними територіальними органами ДФС.

Доводи позивача, що відповідно до ч.1 ст.5 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" від 05.04.2007 № 877-V не допускається внесення змін до річних планів здійснення заходів державного нагляду, крім випадків зміни найменування суб`єкта господарювання та виправлення технічних помилок, та органи ДФС в силу ч.5 ст.2 Закону № 877-V зобов`язані дотримуватися положень цього Закону, суд відхиляє з огляду на наступне.

Правовідносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, в тому числі щодо компетенції контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час адміністрування податків, врегульовані Податковим кодексом України, який є спеціальним в регулюванні спірних правовідносин та прийнятий пізніше ніж Закон № 877-V.

Крім того, пунктом 5.2 ст.5 ПК України визначено, що у разі якщо поняття, терміни, правила та положення інших актів суперечать поняттям, термінам, правилам та положенням цього Кодексу, для регулювання відносин оподаткування застосовуються поняття, терміни, правила та положення цього Кодексу.

Наведене дає підстав для застосування у відносинах з визначення повноважень органів ДФС при призначенні планових перевірок саме положень Податкового кодексу України, п.77.2 ст.77 якого надає центральному органу виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику, визначити порядок формування та затвердження плану-графіка планових перевірок.

Враховуючи вищезазначене, а також той факт, що коригування плану-графіку було виконано у відповідності до положень Податкового кодексу України та Порядку формування плану-графіка проведення документальних планових перевірок платників податків, на підставі інформаційно-аналітичної довідки з зазначенням ризиків несплати податку суд дійшов висновку про правомірність дії Державної фіскальної служби України щодо затвердження коригування Плану-графіка проведення документальних планових перевірок платників податків у травні 2019 року в частині включення до нього Товариства з обмеженою відповідальністю «Одеський олійнодобувний завод»

При цьому суд зазначає, що окремі недоліки при коригуванні плану графіку не змінюють суті та змісту встановлених ризиків несплати податку.

Як встановлено судом, станом на момент прийняття ГУ ДФС України в Одеській області оскаржуваного наказу від 11.05.2019 № 3552 «Про проведення документальної планової виїзної перевірки ТОВ «Одеський олійнодобувний завод» (код за ЄДРПОУ 40962748)» , позивача було включено до належним чином затвердженого та оприлюдненого на офіційному сайті ДФС плану-графіку проведення планових документальних перевірок.

Станом на час прийняття наказу про проведення документальної планової перевірки ТОВ «Одеський олійнодобувний завод» , вказане підприємство було включено до плану-графіку проведення перевірок, у зв`язку з чим у ГУ ДФС України в Одеській області існували достатні підстави для призначення документальної планової перевірки ТОВ «Одеський олійнодобувний завод» .

Крім того, позивачем не зазначено, яким чином включення його до плану-графіку перевірок яке здійснено шляхом коригування такого плану з подальшим розміщенням на офіційному веб-порталі ДФС, порушує його права та законні інтереси при призначенні органом ДФС перевірки.

Оскільки доводи позивача щодо протиправності дій з коригування плану-графіку не знайшли свого підтвердження в процесі розгляду справи, суд дійшов висновку що відсутні підстави вважати протиправним наказ від 11.05.2019 № 3552 «Про проведення документальної планової виїзної перевірки ТОВ «Одеський олійнодобувний завод»

Слід зазначити, що згідно практики Європейського суду з прав людини та зокрема, рішення у справі «Серявін та інші проти України» від 10 лютого 2010 року, заява 4909/04, відповідно до п.58 якого суд повторює, що згідно з його усталеною практикою, яка відображає принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються. Хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент. Міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення (рішення у справі «Руїс Торіха проти Іспанії» від 9 грудня 1994 року, серія A, N 303-A, п.29).

В пункті 42 рішення Європейського суду з прав людини у справі «Бендерський проти України» від 15 листопада 2007 року, заява № 22750/02, зазначено, що відповідно до практики, яка відображає принцип належного здійснення правосуддя, судові рішення мають у достатній мірі висвітлювати мотиви, на яких вони базуються. Межі такого обов`язку можуть різнитися залежно від природи рішення та мають оцінюватися в світлі обставин кожної справи.

Згідно з статтею 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Частиною 2 статті 2 КАС України встановлено, що у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та Законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи несправедливій дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Згідно статті 72 КАС України доказами в адміністративному судочинстві є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи.

Згідно частини 1 статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Згідно частини 2 статті 77 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на Відповідача. У таких справах суб`єкт владних повноважень не може посилатися на докази, які не були покладені в основу оскаржуваного рішення, за винятком випадків, коли він доведе, що ним було вжито всіх можливих заходів для їх отримання до прийняття оскаржуваного рішення, але вони не були отримані з незалежних від нього причин.

У процесі розгляду справи не встановлено інших фактичних обставин, що мають суттєве значення для правильного вирішення спору, і доказів на підтвердження цих обставин.

Згідно зі ст. 249 КАС України рішення суду повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин в адміністративній справі, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи.

Оцінивши докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх всебічному, повному та об`єктивному дослідженні, та враховуючи всі наведені обставини, суд дійшов до висновку про те, що адміністративний позов підлягає задоволенню.

На підставі викладеного, керуючись ст. ст. 2, 6, 7, 9, 72, 77, 90, 139, 205, 229, 242-246, 255, 293, 295 КАС України, суд -

В И Р І Ш И В:

В задоволенні позовної заяви Товариства з обмеженою відповідальністю «Одеський олійнодобувний завод» (65007, м. Одеса, вул. Мечнікова, 132 код ЄДРПОУ 40962748) до Головного управління ДФС в Одеській області (65044, м. Одеса, вул. Семінарська, 5, код ЄДРПОУ 39398646), Державної фіскальної служби України (04053, м. Київ, Львівська площа, 8, код ЄДРПОУ 39292197) про визнання протиправними дії Державної фіскальної служби України щодо затвердження коригування Плану-графіка проведення документальних планових перевірок платників податків у травні 2019 року в частині включення до нього Товариства з обмеженою відповідальністю «Одеський олійнодобувний завод» та визнання протиправним та скасування наказу Головного управління ДФС в Одеській області від 11.05.2019 № 3552 «Про проведення документальної планової виїзної перевірки ТОВ «Одеський олійнодобувний завод» - відмовити.

Рішення набирає законної сили в порядку і строки, встановлені ст. 255 КАС України.

Рішення може бути оскаржено в порядку та строки встановлені ст. ст. 293, 295 КАС України.

Повний текст рішення складено та підписано суддею 27.09.2019 року.

Суддя А.А. Радчук.

.

СудОдеський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення27.09.2019
Оприлюднено30.09.2019
Номер документу84562690
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —420/3259/19

Постанова від 11.12.2020

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Желтобрюх І.Л.

Ухвала від 10.12.2020

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Желтобрюх І.Л.

Ухвала від 03.02.2020

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Желтобрюх І.Л.

Постанова від 16.12.2019

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Джабурія О.В.

Ухвала від 11.12.2019

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Джабурія О.В.

Ухвала від 04.12.2019

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Джабурія О.В.

Ухвала від 21.11.2019

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Джабурія О.В.

Ухвала від 05.11.2019

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Джабурія О.В.

Ухвала від 01.10.2019

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Радчук А.А.

Рішення від 27.09.2019

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Радчук А.А.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні