ШОСТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД Справа № 580/319/19 Суддя (судді) першої інстанції: В.О. Гаврилюк
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
19 вересня 2019 року м. Київ
Колегія суддів Шостого апеляційного адміністративного суду у складі:
головуючого-судді: Кучми А.Ю.
суддів: Бєлової Л.В., Лічевецького І.О.
за участю секретаря: Островської О.В.,
розглянувши за відсутності осіб, які беруть участь в справі, без здійснення фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу відповідно до ст. 229 КАС України у відкритому судовому засіданні в залі суду апеляційну скаргу Державної архітектурно-будівельної інспекції України на рішення Черкаського окружного адміністративного суду від 20.05.2019 (м. Черкаси, дата складання повного тексту - 30.05.2019) у справі за адміністративним позовом Товариства з обмеженою відповідальністю МСК БУДСЕРВІС до головного інспектора будівельного нагляду відділу нагляду за діяльністю уповноважених органів з питань архітектури та містобудування УДАБІ у Черкаській області Лузан Лесі Петрівни, Державної архітектурно-будівельної інспекції України, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні позивача - Департамент архітектури та містобудування Черкаської міської ради про визнання протиправним та скасування рішення,-
В С Т А Н О В И Л А:
ТОВ МСК БУДСЕРВІС звернулось з позовом про визнання протиправним та скасування рішення № 1670 від 03.12.2018 про зупинення дії містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки по вул. Смілянській, 122/ 3 в м . Черкаси (додаток до наказу департаменту архітектури та містобудування Черкаської міської ради № 254 від 24.05.2018).
Позовні вимоги обґрунтовано тим, що відсутні підстави вважати містобудівні умови та обмеження такими, що не відповідають законодавству та відсутні правові підстави для його зупинення, а тому оскаржуване рішення відповідача підлягає скасуванню.
Згідно з відзиву на адміністративний позов Головного інспектора будівельного нагляду відділу нагляду за діяльністю уповноважених органів з питань архітектури та містобудування УДАБІ у Черкаській області Лузан Лесі Петрівни при здійсненні заходів архітектурно-будівельного нагляду посадовими особами Держархбудінспекції здійснювалися повноваження, визначені чинним містобудівним законодавством та у спосіб, встановлений відповідними нормативними актами.
У відповідності до відзиву Державної архітектурно-будівельної інспекції України на час перевірки та прийняття оскаржуваного рішення будівництво об`єкта не було розпочато. Відтак інспектор був наділений повноваженнями здійснювати їх перевірку, зупинення чи скасування. Також, Держархбудінспекція України просить звернути увагу на суттєві порушення третьою особою вимог містобудівної діяльності, а саме: генерального плану, плану зонування та розділу ІІІ Пояснювальної записки до плану зонування території міста Черкаси, затвердженого рішенням сесії Черкаської міської ради № 2-513 від 04.12.2014. Станом на час розгляду справи відсутні будь-які рішення про внесення змін до містобудівної документації щодо зменшення відстані санітарно-захисної зони. За відсутності затвердження змін до генерального плану (його актуалізації) щодо зменшення санітарно-захисної зони містобудівні умови № 254 від 24.05.2018 є такими, що суперечать діючій містобудівній документації, тому є протиправними. Оскільки, санітарно-захисна зона встановлена рішенням Черкаської міської ради № 2-513 від 04.12.2014, відтак, і зміни до вказаного рішення можуть вноситись Черкаською міською радою.
Рішенням Черкаського окружного адміністративного суду від 20.05.2019 вищевказаний адміністративний позов задоволено повністю.
Не погоджуючись з судовим рішенням, відповідач - Державна архітектурно-будівельна інспекція України подав апеляційну скаргу, в якій просить скасувати рішення суду першої інстанції та постановити нове рішення, яким у задоволенні позову відмовити повністю.
Зокрема, в апеляційній скарзі зазначено, що при здійсненні заходів архітектурно-будівельного нагляду посадовими особами Держархбудінспекції здійснювалися повноваження, визначені чинним містобудівним законодавством та у спосіб, встановлений відповідними нормативними актами.
17.09.2019 через канцелярію суду від ДАБІ України надійшло клопотання про відкладення розгляду справи, у зв`язку з перебування представника, який здійснює представництво інтересів відповідача у щорічній відпустці.
Колегія суддів, розглянувши доводи такого клопотання, враховуючи положення статті 309 КАС України, зважаючи на те, що в матеріалах справи наявні всі докази, на підставі яких суд може здійснювати розгляд справи, а явка учасників справи в суд апеляційної інстанції не є обов`язковою, приходить висновку про відсутність підстав для відкладення розгляду справи.
Сторони у судове засідання не з`явились, про дату, час і місце судового засідання повідомлені належним чином.
Відповідно до частини другої ст. 313 Кодексу адміністративного судочинства України, неявка сторін або інших учасників справи, належним чином повідомлених про дату, час і місце розгляду справи, не перешкоджає розгляду справи.
З огляду на викладене, колегія суддів визнала за можливе розглянути справу за відсутністю сторін.
Згідно з частиною четвертою ст. 229 КАС України фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснювалося.
Розглянувши доводи апеляційної скарги, перевіривши матеріали справи, правильність застосування судом першої інстанції норм законодавства, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга підлягає залишенню без задоволення, а рішення суду - без змін.
Згідно ст. 316 КАС України, суд апеляційної інстанції залишає скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.
За матеріалами справи посадовими особами управління державної архітектурно-будівельної інспекції у Черкаській області на підставі наказів Держархбудінспекції № 1194 від 24.09.2018 та № 1374 від 02.11.2018 проведено планову перевірку дотримання вимог чинного законодавства управлінням планування та архітектури Департаменту архітектури та містобудування Черкаської міської ради.
За результатом планової перевірки встановлено, зокрема, що містобудівні умови та обмеження для проектування об`єкта будівництва № 254 від 24.05.2018 оформлені з порушенням законодавства, а саме:
- наміри забудови не відповідають умовам використання договору оренди;
- в п. 7 не зазначено, що об`єкт будівництва потрапляє в охоронну зону інженерних мереж (газопровід високого тиску). Відстань від фундаментів будинків і споруд до газопроводу повинна бути не менше 7-10м, чим порушено додаток 8.1 ДБН 360-92** Містобудування. Планування і забудова міських і сільських поселень , п. 4.14 ДБН В.2.5-20-2001 Газопостачання , ч. 5 ст. 29 Закону України, розділу 3 Пояснювальної записки Плану зонування території міста Черкаси;
- видані на житловий будинок розташований в санітарно-захисній зоні, що є порушенням розділу 3 Пояснювальної записки Плану зонування території міста Черкаси, п. 4.11 ДБН 360-92**;
- згідно Плану зонування території, затвердженого рішенням сесії Черкаської міської ради від 04.12.2014 № 2-513, земельна ділянка TOB МСК Будсервіс (та відповідно об`єкт будівництва) повністю знаходиться в межах санітарно-охоронної зони ТОВ Черкаська продовольча компанія .
- -згідно намірів будівництва та містобудівного розрахунку поданого разом з заявою на видачу містобудівних умов і обмежень об`єкт планується будівництво багатоквартирного п`ятисекційного житлового будинку з вбудовано-прибудованими приміщеннями громадського призначення. Будівництво житлових будинків в санітарно-захисних зонах не допускається;
- станом на час видачі МУО № 254 (24.05.2018) зміни до генерального плану (актуалізація) не проходили відповідну експертизу та не затверджувались відповідним рішенням органу місцевого самоврядування, зміни до плану зонування не затверджувались.
За результатами проведеної перевірки складений акт від 19.11.2018, надано припис про усунення порушень вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності № 28 від 19.11.2018 та прийняте рішення № 1670 від 03.12.2018 про зупинення дії містобудівні умови та обмеження забудови земельної ділянки № 254 від 24.05.2018.
Не погодившись з даним рішенняя звернувся до суду з даним позовом.
Задовольняючи позовні вимоги, суд першої інстанції дійшов висновку про помилковість висновків перевірки щодо порушення вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, і як наслідок прийняття помилкового рішення про зупинення дії містобудівних умов та обмежень.
Колегія суддів погоджується з вказаним висновком суду першої інстанції, з огляду на наступне.
Відповідно до частин другої та третьої ст. 8 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності № 3038-VI від 17.02.2011 (далі - Закон № 3038-VI) планування та забудова земельних ділянок здійснюється їх власниками чи користувачами в установленому законодавством порядку.
Рішення з питань планування та забудови територій приймаються сільськими, селищними, міськими радами та їх виконавчими органами, районними, обласними радами, Київською та Севастопольською міськими державними адміністраціями в межах визначених законом повноважень з урахуванням вимог містобудівної документації.
Відповідно до частин першої - четвертої ст. 26 Закону № 3038-VI забудова територій здійснюється шляхом розміщення об`єктів будівництва; суб`єкти містобудування зобов`язані додержуватися містобудівних умов та обмежень під час проектування і будівництва об`єктів; виконавчий орган сільської, селищної, міської ради вживає заходів щодо організації комплексної забудови територій відповідно до вимог цього Закону; право на забудову земельної ділянки реалізується її власником або користувачем за умови використання земельної ділянки відповідно до вимог містобудівної документації.
При цьому, згідно з частини п`ятої 5 ст. 26 Закону № 3038-VI проектування та будівництво об`єктів здійснюється власниками або користувачами земельних ділянок у такому порядку: 1) отримання замовником або проектувальником вихідних даних; 2) розроблення проектної документації та проведення у випадках, передбачених статтею 31 цього Закону, її експертизи; 3) затвердження проектної документації; 4) виконання підготовчих та будівельних робіт; 5) прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів; 6) реєстрація права власності на об`єкт містобудування.
Так, відповідно до частини першої ст. 29 Закону України № 3038-VI основними складовими вихідних даних є: 1) містобудівні умови та обмеження; 2) технічні умови; 3) завдання на проектування.
Відповідно до частини п`ятої ст. 29 Закону України № 3038-VI містобудівні умови та обмеження містять:
1) назву об`єкта будівництва, що повинна відображати вид будівництва та місце розташування об`єкта;
2) інформацію про замовника;
3) відповідність на дату надання містобудівних умов та обмежень цільового та функціонального призначення земельної ділянки містобудівній документації на місцевому рівні;
4) гранично допустиму висотність будинків, будівель та споруд у метрах;
5) максимально допустимий відсоток забудови земельної ділянки;
6) максимально допустиму щільність населення в межах житлової забудови відповідної житлової одиниці (кварталу, мікрорайону);
7) мінімально допустимі відстані від об`єкта, що проектується, до червоних ліній, ліній регулювання забудови, існуючих будинків та споруд;
8) планувальні обмеження (охоронні зони пам`яток культурної спадщини, межі історичних ареалів, зони регулювання забудови, зони охоронюваного ландшафту, зони охорони археологічного культурного шару, в межах яких діє спеціальний режим їх використання, охоронні зони об`єктів природно-заповідного фонду, прибережні захисні смуги, зони санітарної охорони);
9) охоронні зони об`єктів транспорту, зв`язку, інженерних комунікацій, відстані від об`єкта, що проектується, до існуючих інженерних мереж.
Перелік зазначених умов є вичерпним.
Як вірно встановлено судом першої інстанції та вбачається з матеріалів справи, позивач на виконання вказаних норм законодавства, маючи намір будівництва багатоквартирного житлового будинку з вбудовано-прибудованими приміщення громадського призначення, звернувся з відповідною заявою та пакетом документів до Департаменту архітектури та містобудування Черкаської міської ради.
Розглянувши заяву позивача третьою особою видано наказ № 254 від 24.05.2018, яким надано позивачеві містобудівні умови та обмеження для будівництва багатоквартирного житлового будинку з вбудовано-прибудованими приміщеннями громадського призначення.
Зазначені містобудівні умови містять необхідні дані, які визначені частиною пятою статті 29 Закону України № 3038-VI.
Щодо порушень п. 4.11. додатку 8-1 ДБН 360-92** Містобудування, планування і забудова міських і сільських поселень та відповідності плану зонування території, то вказаним пунктом передбачено, що у санітарно-захисній зоні не допускається розміщувати житлові будинки, дитячі дошкільні установи, загальноосвітні школи, установи охорони здоров`я та відпочинку, спортивні споруди, сади, парки, садівницькі товариства й городи.
До територіально-виробничих утворень, відділених від сельбищної території санітарно-захисною зоною завширшки понад 1000 м, не слід включати підприємства із санітарно-захисною зоною до 100 м, особливо підприємства легкої та харчової промисловості.
Розділ III вказаного документу регламентує планувальні обмеження, які діють на території міста. Рішення щодо забудови та використання земельних ділянок приймаються з урахуванням планувальних обмежень, які діють у межах зон, кварталів та поширюються на всі будинки, споруди, земельні ділянки, інші об`єкти нерухомого майна в межах цих зон та кварталів незалежно від форм власності. Виключенням є магістралі, вулиці, використання території яких визначається їх цільовим призначенням.
Межі дії планувальних обмежень нанесені на Плані (схемі) червоних ліній вулиць м. Черкаси (М 1:10000), що входить до складу Плану зонування території м. Черкаси (зонінгу) .
Містобудівні регламенти для підзон прописані в даному розділі. Для кожної земельної ділянки дозволяється таке використання, яке відповідає видам забудови та використання, режиму використання територій з відповідними планувальними обмеженнями. Якщо земельна ділянка розміщується в зоні дії кількох планувальних обмежень, до неї застосовуються всі види обмежень та режимів використання територій або найбільш жорсткий з цих режимів.
Розділ III Пояснювальної записки плану зонування території поділяється на два підрозділи: - вимоги до ділянок, що знаходяться в зонах впливу інженерно- транспортних комунікацій та санітарно-захисних зонах; - вимоги до ділянок, що знаходяться в охоронних зонах пам`яток культурної спадщини та об`єктів природно- заповідного фонду.
За матеріалами справи ділянка на якій планується забудова, не відноситься до пам`яток культури та об`єктів природно-заповідного фонду, також ділянка не знаходиться в зонах впливу інженерно-транспортних комунікацій. Проте, за висновками проведеної перевірки земельна ділянка потрапляє в санітарно-захисну зону ТОВ Черкаська продовольча компанія , яка знаходиться за адресою: м. Черкаси, вул. Смілянська, буд. 122/1.
Однак, такі висновки контролюючого органу не узгоджується з приписами норм чинного законодавства та обставинами справи.
Відповідно до ст. 17 Закону № 3038-VI генеральний план населеного пункту є основним видом містобудівної документації на місцевому рівні, призначеної для обґрунтування довгострокової стратегії планування та забудови території населеного пункту.
Генеральний план населеного пункту розробляється та затверджується в інтересах відповідної територіальної громади з урахуванням державних, громадських та приватних інтересів.
Зміни до генерального плану населеного пункту можуть вноситися не частіше, ніж один раз на п`ять років. Такі зміни вносяться органом місцевого самоврядування, який затверджував генеральний план населеного пункту.
Відповідно до ст. 18 Закону № 3038-VI план зонування території розробляється на основі генерального плану населеного пункту (у його складі або як окремий документ) з метою визначення умов та обмежень використання території для містобудівних потреб у межах визначених зон.
План зонування території встановлює функціональне призначення, вимоги до забудови окремих територій (функціональних зон) населеного пункту, їх ландшафтної організації.
Так, відповідно до Генерального плану міста Черкаси, затвердженого рішенням Черкаської міської ради № 3-505 від 29.12.2011, спірна земельна ділянка за визначення генплану: реструктуризація комунальних та промислових підприємств під житлову забудову, територія громадських закладів, вулично-дорожня мережа . Функціональне призначення земельної ділянки - під розташування та подальшу експлуатацію торгівельного центру.
Відповідно до Плану зонування території м. Черкаси, затвердженого рішенням Черкаської міської ради № 2-513 від 04.12.2014, земельна ділянка належить до території перспективної ділової зони Г1 п та транспортної інфраструктури ТР-3.
Як встановлено судом першої інстанції на даний час на замовлення Черкаської міської ради ТОВ Інститут Харківпроект розробляється проект містобудівної документації щодо внесення змін до Генерального плану м. Черкаси. Територія на якій розташована спірна земельна ділянка, не входить до санітарно-захисної зони ТОВ Черкаська продовольча компанія , а саме: до ділянки, на якій планується забудова, СЗЗ знаходиться за 50 метрів, що підтверджується фрагментом внесення змін до Генерального плану м. Черкаси (актуалізація), який додається до позову.
Такі зміни у Генеральному плані міста Черкаси, як вказано у містобудівних умовах та обмеженнях, пов`язані із висновком наукового звіту за результатами робіт потреб державної санітарно-епідеміологічної експертизи ДУ Інститут громадського здоров`я ім. О.М. Марзєєва НАМН України № 22.2/3664 від 22.12.2016. Зокрема, у висновку експертизи рекомендовано Держспоживспілці погодити Матеріали з обґрунтування розміру санітарно-захисної зони ТОВ Черкаська продовольча компанія , розташованого по вул. Смілянській, 122/1 із встановленням СЗЗ від джерела викидів забійного цеху до найближчої існуючої та запроектованої житлової забудови. Цими документами встановлено СЗЗ від джерел викидів будівлі забійного цеху ТОВ Черкаська продовольча компанія до найближчої існуючої та запроектованої забудови розміром - 260 м у південному напрямку (тобто у напрямку запланованої позивачем забудови).
Також, комісія з питань встановлення та зміни розмірів санітарно-захисних зон встановила таку зону для ТОВ Черкаська продовольча компанія 260 м у південному напрямку та 370 м у східному та південно-східному напрямку (протокол державної санітарно-епідеміологічної експертизи № 439 від 22.12.2016).
Вищенаведені обставини вказують на те, що земельна ділянка, на якій планує будівництво позивач, не потрапляє до санітарно-захисної зони ТОВ Черкаська продовольча компанія , а наміри забудови земельної ділянки відповідають положенням містобудівної документації, що виключає можливість зупинення дії МУО.
Додаток 8.1 ДБН 360-92** Містобудування, планування і забудова міських і сільських поселень відтак і п. 4.14 ДБН В.2.5-20-2001 Газопостачання передбачає допустимі відстані по відповідним мережам.
Пунктом 6 Містобудівних умов та обмежень № 254 передбачено, що підключення об`єкту до мереж здійснюється відповідно до технічних умов інженерних служб міста.
Зокрема, містобудівні умови та обмеження передбачають можливість підключення до мереж, але лише на підставі технічних умов, в яких встановлені всі необхідні відстані до зовнішніх мереж.
Також, в матеріалах справи наявний топоплан в масштабі 1:500, який з урахуванням газопроводу високого тиску погоджений в тому числі ПАТ Черкасигаз з рахуванням існуючих нормативів підключення об`єкту до газопостачання.
В свою чергу, згідно з витягом з проектної документації на будівництво найближча відстань до газопроводу високого тиску складає близько 12,5 метрів, що також вказує про відсутність порушень додатку 8.1 ДБН 360-92** Містобудування. Планування і забудова міських і сільських поселень та п. 4.14 ДБН В.2.5-20-2001 Газопостачання в частині відстані фундаментів будинків і споруд до газопроводу.
Відповідно до договору оренди землі від 20.12.2017 між ТОВ МСК Будсервіс та Черкаською міською радою позивач отримав земельну ділянку по вул. Смілянська 122/3 в м. Черкаси в строкове платне користування. Рішенням Черкаської міської ради № 2-3433 від 18.06.2018 змінено цільове призначення земельної ділянки по вул. Смілянська 122/3 в м. Черкаси, що перебуває в оренді ТОВ МСК Будсервіс , а саме: з земель житлової та громадської забудови (землі для будівництва та обслуговування будівель торгівлі) на землі житлової га громадської забудови (для будівництва та обслуговування багатоквартирного житлового будинку з об`єктами торгово-розважальної та ринкової інфраструктури).
Доводи апеляційної скарги жодним чином не доводять того, що містобудівні умови та обмеження для проектування об`єкта будівництва № 254 від 24.05.2018, оформлені з порушенням Закону № 3038-VI.
Отже, на підставі викладених обставин колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції про помилковість висновків перевірки щодо порушення вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності і, як наслідок прийняття помилкового рішення про зупинення дії містобудівних умов та обмежень.
Враховуючи наведене колегія суддів дійшла висновку, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи, надав належну оцінку дослідженим доказам та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права. У зв`язку з цим колегія суддів вважає необхідним апеляційну скаргу залишити без задоволення, а рішення суду першої інстанції - без змін.
Керуючись ст.ст. 242, 243, 251, 308, 310, 315, 316, 321, 322, 325, 328, 329 Кодексу адміністративного судочинства України, колегія суддів, -
П О С Т А Н О В И Л А:
Апеляційну скаргу Державної архітектурно-будівельної інспекції України залишити без задоволення , а рішення Черкаського окружного адміністративного суду від 20.05.2019 - без змін.
Постанова набирає законної сили з моменту її прийняття та може бути оскаржена в порядку та строки, встановлені ст.ст. 328, 329 КАС України.
Повний текст постанови виготовлено 24.09.2019.
Головуючий-суддя:А.Ю. Кучма Судді:Л.В. Бєлова І.О. Лічевецький
Суд | Шостий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 19.09.2019 |
Оприлюднено | 29.09.2019 |
Номер документу | 84566946 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Кучма Андрій Юрійович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні