ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД міста КИЄВА 01051, м. Київ, вул. Болбочана Петра 8, корпус 1 Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
місто Київ
19 вересня 2019 року № 826/11256/18
Окружний адміністративний суд міста Києва у складі судді Літвінової А.В., при секретарі судового засідання Огнивому Д.П., розглянувши у відкритому судовому засіданні в порядку загального позовного провадження адміністративну справу
за позовомГромадської організації Спілка підприємців Жовтнева до Департаменту міського благоустрою виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації), Комунального підприємства Київблагоустрій виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації), провизнання дій протиправними та скасування рішення, за участю:
представника позивача - Фрідмана О.О.
представників відповідача (Департаменту міського благоустрою виконавчого органу Київської міської ради ( Київської міської державної адміністрації) - Ходорича О.М., Косової І.А.
представника відповідача (Комунального підприємства "Київблагоустрій" виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) - Кір`якова А.С.
На підставі частини третьої статті 243 Кодексу адміністративного судочинства України в судовому засіданні 19 вересня 2019 року проголошено скорочену (вступну та резолютивну) частини рішення. Виготовлення рішення у повному обсязі відкладено, про що повідомлено осіб, які брали участь у розгляді справи, з урахуванням вимог частини шостої статті 250 Кодексу адміністративного судочинства України.
ОБСТАВИНИ СПРАВИ:
Громадська організація Спілка підприємців Жовтнева звернулась до Окружного адміністративного суду міста Києва з позовом до Департаменту міського благоустрою виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації), Комунального підприємства Київблагоустрій , у якому просить суд:
- визнати протиправним та скасувати рішення Департаменту міського благоустрою виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації), оформлене дорученням від 15.08.2017 №064-8522 в частині, що стосується демонтажу тимчасових споруд за адресою: м. Київ, пров. Політехнічний, 2-4, що належать на праві власності громадській організації "Спілка підприємців "Жовтнева";
- визнати протиправними дії Департаменту міського благоустрою виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації), Комунального підприємства "Київблагоустрій" виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) щодо демонтажу тимчасових споруд за адресою: м. Київ, пров. Політехнічний, 2-4, що належать на праві власності громадській організації Спілка підприємців Жовтнева .
Позовні вимоги мотивовано тим, що відповідачі протиправно, без належних правових підстав, здійснили демонтаж тимчасових споруд за адресою: м. Київ, пров. Політехнічний, 2-4, що належать на праві власності громадській організації Спілка підприємців Жовтнева . Так, позивач зазначив, що Департамент міського благоустрою виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) достеменно знаючи про наявність у громадської організації Спілка підприємців Жовтнева права на розміщення тимчасових споруд та про законність розміщення тимчасових споруд, за адресою: м. Київ, пров. Політехнічний, 2-4, прийняв протиправне рішення, оформлене дорученням від 15.08.2017 №064-8522 про демонтаж самовільно розміщених елементів благоустрою. В свою чергу, Комунальним підприємством Київблагоустрій виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) вчинено протиправні дії щодо знищення тимчасових споруд, які належать громадській організації Спілка підприємців Жовтнева та були розташовані за адресою: м.Київ, пров. Політехнічний, 2-4. Також, позивачем наголошено на тому, що станом на час вчинення протиправних дій діяли заходи забезпечувального характеру, запроваджені ухвалою Господарського суду міста Києва від 25.02.2013 у справі №910/3433/13, залишеною в силі постановою Київського апеляційного господарського суду від 24.04.2013 та постановою Вищого господарського суду від 18.06.2013, відповідно до яких заборонено Комунальному підприємству Київблагоустрій виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації), Департаменту міського благоустрою та збереження природного середовища виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) та будь-яким іншим особам вчиняти будь-які дії щодо демонтажу, вилучення, переміщення належних громадській організації Спілка підприємців Жовтнева на праві власності торгівельних рядів площею 55 кв.м. та 285 кв.м., що розташовані за адресою: м. Київ, Солом`янський район, пров. Політехнічний, 2-4.
Ухвалою Окружного адміністративного суду міста Києва від 20.08.2018 прийнято до розгляду, відкрито загальне позовне провадження та призначено підготовче судове засідання в адміністративній справі №826/11256/18, запропоновано відповідачу протягом визначеного ухвалою строку надати відзив на позовну заяву.
Департаментом міського благоустрою виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) через канцелярію суду 17.09.2018 надано відзив на позовну заяву, відповідно до якого відповідач проти задоволення позовних вимог заперечував, зазначивши що відповідачі діяли на підставі приписів чинного законодавства та в межах наданих повноважень. Зазначивши при цьому, що у позивача відсутнє зареєстроване в установленому порядку право власності /користування земельною ділянкою за адресою: м. Київ, пров. Політехнічний, 2-4, на якій розташовані тимчасові споруди, відсутні будь-які дозвільні документи на проведення будівельних робіт, тощо. Зокрема, відповідачем зазначено, що при винесенні рішення Господарського суду міста Києва від 23.02.2012 №5011-47/1684-2012, яким задоволено позовні вимоги стосовно права власності на об`єкт нерухомого майна громадської організації Спілка підприємців Жовтнева , судом не враховано факт відсутності у позивача документів, що посвідчують право користування спірною земельною ділянкою за адресою: м. Київ, пров. Політехнічний, 2-4, призначеної для будівництва. Також, відповідачем зазначено, що за зверненням позивача містобудівні умови та обмеження забудови земельної ділянки не надавалися, договір щодо пайової участі в утриманні об`єктів благоустрою не укладали, поштові адреси об`єктам не присвоювали.
Крім того, представником Департаменту міського благоустрою виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) через канцелярію суду 17.09.2018 подано клопотання про залишення позовної заяви без розгляду, оскільки позивачем пропущено шестимісячний строк звернення до адміністративного суду.
Комунальним підприємством Київблагоустрій виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації), також через канцелярію 24.09.2018 суду надано відзив на позовну заяву, відповідно до якого проти задоволення позовних вимог заперечувало зазначивши, що оскільки позивачем не було виконано вимоги приписів від 10.08.2017 та не надано дозвільну документацію, Департаментом міського благоустрою та збереження природного середовища виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) було прийнято рішення, оформлене дорученням від 15.08.2017 №064-8522 про демонтаж елементів благоустрою розміщених за адресою: м. Київ, пров. Політехнічний, 2-4, а Комунальне підприємство "Київблагоустрій" здійснило демонтаж тимчасових споруд за адресою: м. Київ, пров. Політехнічний, 2-4 відповідно до зазначеного рішення. Таким чином, відповідачі діяли на підставі та в межах чинного законодавства.
В свою чергу, позивачем через канцелярію суду 26.10.2018 надано відповідь на відзиви відповідачів, в якому позивачем наголошено на тому, що відповідачам відомо, що тимчасові споруди розташовані за адресою: м. Київ, пров. Політехнічний, 2-4, розміщені саме громадською організацією Спілка підприємців Жовтнева . Зазначене підтверджується численними судовими рішеннями та, зокрема, на час винесення приписів від 10.08.2017, в провадженні Київського апеляційного господарського суду перебувала справа №910/5319/17 за позовом Департаменту міського благоустрою та збереження природного середовища виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) до громадської організації Спілка підприємців Жовтнева про визнання відсутнім у громадської організації Спілка підприємців Жовтнева права на розміщення тимчасових споруд за адресою: м.Київ, пров. Політехнічний, 2-4. У приписах від 10.08.2017 відсутня інформація про особу, на яку складено приписи. Слід зазначити, що правомірність розміщення тимчасових споруд позивачем підтверджується наданими до позовної заяви копіями дозволів на розміщення, паспортами прив`язок, рішенням Господарського суду міста Києва від 12.06.2013 у справі №910/7248/19, залишеним без змін постановою Київського апеляційного господарського суду від 01.10.2013. Також, рішенням Господарського суду міста Києва від 31.05.2017 №910/5319/17, яке залишено без змін постановою Київського апеляційного господарського суду від 29.08.2017 та постановою Вищого господарського суду України від 27.11.2017, відмовлено у задоволенні позовних вимог Департаменту міського благоустрою та збереження природного середовища виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) та зазначеними рішеннями визнано правомірність розміщення спірних тимчасових споруд за адресою: м. Київ, пров. Політехнічний, 2-4.
В судовому засіданні 29.11.2018 судом розглянуто клопотання представника Департаменту міського благоустрою виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) про залишення позовної заяви без розгляду.
Ухвалою Окружного адміністративного суду міста Києва від 29.11.2018 визнано поважними причини пропуску строку звернення до суду з даним адміністративним позовом, відмовлено у задоволенні клопотання представника Департаменту міського благоустрою виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації).
Від Комунального підприємства Київблагоустрій виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) 21.01.2019 надійшло клопотання про зупинення провадження.
Від позивача 18.02.2019 до суду надійшло заперечення на клопотання про зупинення провадження в адміністративній справі №826/11256/18, відповідно до якого позивач просить відмовити у задоволенні зазначеного клопотання.
Разом з тим, ухвалою Окружного адміністративного суду міста Києва від 21.03.2019 зупинено провадження в адміністративній справі №826/11256/18 до набрання законної сили рішенням суду у господарській справі №910/3433/13.
Від позивача через канцелярію суду 04.04.2019 надійшло клопотання про поновлення провадження у справі №826/11256/18.
Ухвалою Окружного адміністративного суду міста Києва від 11.05.2019 поновлено провадження у справі №826/11256/18 та призначено справу до судового розгляду в підготовчому засіданні.
Ухвалою Окружного адміністративного суду міста Києва від 03.06.2019 закінчено підготовче провадження у справі №826/11256/18 та призначено справу до судового розгляду по суті.
Від Департаменту міського благоустрою виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) 22.07.2019 до суду надійшли клопотання про витребування доказів та залучення третьої особи - товариства з обмеженою відповідальністю Центр-Ритейл .
Також, від Департаменту міського благоустрою виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) 22.07.2019 та 24.07.2019 надійшли додаткові пояснення, в яких підтримана раніше викладена позиція відповідача в даній адміністративній справі та, зокрема, вказано на адміністративну справу №826/11257/18, в якій Окружним адміністративним судом міста Києва задоволено позовні вимоги товариства з обмеженою відповідальністю Центр-Ритейл до Департаменту міського благоустрою виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації), Комунального підприємства Київблагоустрій щодо визнання протиправним та скасування рішення щодо демонтажу нежитлової будівлі за адресою: пров. Політехнічний, 2-Б. Відповідачем зазначено, що відповідно до наданих позивачами в адміністративних справах №826/11256/18 та №826/11257/18 доказах неможливо встановити на місцевості знаходження тимчасових споруд (нежитлової споруди), враховуючи факт відсутності поштової адреси будівлі, законного права користування земельною ділянкою за адресою: пров. Політехнічний, 2-4, встановлених Земельним кодексом України.
В судовому засіданні 08.08.2019 судом відмовлено в клопотанні Департаменту міського благоустрою виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) про витребування доказів та залучення третьої особи - товариства з обмеженою відповідальністю Центр-Ритейл .
Від позивача 30.08.2019 надійшли додаткові докази на підтвердження права власності громадської організації Спілка підприємців Жовтнева на тимчасові споруди за адресою: м. Київ, пров. Політехнічний, 2-4, а саме, договір про виготовлення тимчасових споруд від 25.02.2004 б/н укладений між позивачем та фізичною особою-підприємцем Лисенко Ю.І. щодо виготовлення металевих кіосків, накладна від 09.07.2004 №12, товарний чек від 09.07.2004 №12, а також, підтвердження сплати земельного податку за 2017-2019 роки.
Під час судового розгляду справи судом оголошувались перерви, також розгляд справи відкладався у відповідності із приписами Кодексу адміністративного судочинства України.
Розглянувши подані сторонами документи, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, відзиви, відповідь на відзиви та додаткові пояснення, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд,
ВСТАНОВИВ:
Головним управлінням містобудування, архітектури та дизайну міського середовища Київської міської державної адміністрації видано громадській організації Спілка підприємців Жовтнева дозволи на розміщення тимчасових споруд за адресою: пров. Політехнічний, 2-4 від 19.03.2010 №09-0942/1-06 на тимчасове розміщення торговельного ряду до 55 кв.м. та №09-0942-06 на тимчасове розміщення торговельного ряду до 285,00 кв.м., термін дії зазначених дозволів з 19.03.2010 по 18.03.2013.
Так, на підставі зазначених дозволів позивач розмістив торгівельні ряди та тимчасові споруди згідно паспортів прив`язки та провадив власну господарську діяльність.
У зв`язку із закінченням строку дії дозволів від 19.03.2010 №09-0942/1-06 та №09-0942-06, позивач 14.03.2013 звернувся до виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) із заявою про можливість розміщення тимчасових споруд площею 55 кв.м. та 285 кв.м. за адресою: м. Київ, пров. Політехнічний, 2-4. Разом з тим, позивачем зазначено, що у встановлений законом строк виконавчий орган Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) не прийняв будь-якого рішення за наслідками розгляду заяви громадської організації Спілка підприємців Жовтнева від 14.03.2013, тому позивач змушений був звернутись до суду за захистом своїх порушених прав.
Рішенням Господарського суду міста Києва від 12.06.2013 у справі №910/7248/13, залишеним без змін постановою Київського апеляційного господарського суду від 01.10.2013, визнано за позивачем право на розміщення тимчасових споруд площею 55 кв.м. та 285 кв.м. за адресою: м. Київ, пров. Політехнічний, 2-4, що належать громадській організації Спілка підприємців Жовтнева .
Як зазначено позивачем, Департаментом міського благоустрою та збереження природного середовища виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) 19.02.2013 було оформлено лист №064/1990, за змістом якого доручено Комунальному підприємству Київблагоустрій виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) невідкладно вжити заходів щодо демонтажу самовільно встановлених елементів благоустрою, зокрема, за адресою: пров. Політехнічний, 2-4 у Солом`янському районі міста Києва, що належать позивачу. У зв`язку з чим, позивач звернувся до суду за захистом своїх порушених прав.
Ухвалою Господарського суду міста Києва від 25.02.2013 у справі №910/3433/13, залишеною в силі постановою Київського апеляційного господарського суду від 24.04.2013 та постановою Вищого господарського суду від 18.06.2013, вжито заходи забезпечення позову та заборонено Комунальному підприємству Київблагоустрій виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації), Департаменту міського благоустрою та збереження природного середовища виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) та будь-яким іншим особам вчиняти будь-які дії щодо демонтажу, вилучення, переміщення належних громадській організації Спілка підприємців Жовтнева на праві власності торгівельних рядів площею 55 кв.м. та 285 кв.м., що розташовані за адресою: м. Київ, Солом`янський район, пров. Політехнічний, 2-4, та розміщені на підставі дозволів на розміщення тимчасової споруди №09-0942-06 та №09-0942/1-06, що видані Головним управлінням містобудування, архітектури та дизайну міського середовища Київської міської державної адміністрації.
Вказана ухвала Господарського суду міста Києва від 25.02.2013 у справі №910/3433/13 була чинною станом на час прийняття оскаржуваного рішення та вчинення оскаржуваних дій, що відповідачами не заперечувалось.
За посиланням позивача, що в ніч на суботу 04.07.2015 за адресою: м. Київ, пров. Політехнічний, 2-4 Комунальному підприємству Київблагоустрій виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) було проведено демонтаж тимчасової споруди, а саме тимчасової споруди розміром 3150 мм * 2500 мм * 3000 мм, що належить позивачу.
Рішенням Господарського суду міста Києва від 19.11.2015, залишеним без змін постановою Вищого господарського суду України від 02.11.2016 у справі №910/21075/15 зобов`язано Комунальне підприємство Київблагоустрій виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) повернути громадській організації Спілка підприємців Жовтнева торговий павільйон розмірами 3150 мм * 2500 мм * 3000 мм, що був демонтований 04.07.2015 за адресою: м. Київ, пров. Політехнічний, 2-4.
Надалі, в квітні 2017 року Департамент міського благоустрою та збереження природного середовища виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) звернувся до Господарського суду міста Києва з позовом до Громадської організації Спілка підприємців Жовтнева про визнання відсутнім права на розміщення тимчасових споруд за адресою: м. Київ, пров. Політехнічний, 2-4.
Рішенням Господарського суду міста Києва від 31.05.2017 у справі № 910/5319/17 в задоволенні позовних вимог відмовлено повністю. Так, приймаючи рішення у справі Господарський суд міста Києва встановив, що рішенням Господарського суду міста Києва від 12.06.2013 у справі №910/7248/13, яким за громадською організацією Спілка підприємців Жовтнева визнано право на розміщення тимчасових споруд за мовчазною згодою сторін, не було встановлено строку на розміщення тимчасових споруд, відповідним дозвільним органом також не було визначено строк для розміщення громадській організації Спілка підприємців Жовтнева тимчасових споруд, а тому за відсутності документів, які б свідчили про закінчення строку на розміщення тимчасових споруд за вказаною адресою, Господарський суд міста Києва дійшов висновку про існування у громадської організації Спілка підприємців Жовтнева права для такого розміщення. Окрім того, судом зроблено висновок, що відсутність договору про пайову участь в утриманні об`єкта благоустрою не є підставою для визнання відсутнім у громадської організації Спілка підприємців Жовтнева права на розміщення тимчасових споруд.
Не погоджуючись із вказаним рішенням Господарського суду м. Києва від 31.05.2017 у справі № 910/5319/17, Департаментом міського благоустрою та збереження природного середовища виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) подано апеляційну скаргу.
Надалі, 10.08.2017 на тимчасових спорудах, які розташовані за адресою: м. Київ, пров. Політехнічний, 2-4, посадовою особою Комунальному підприємству Київблагоустрій виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) було прикріплено приписи від 10.08.2017 №1717291, №1717292, №1717293, №1717294, №1717295, №1717296, №1717297 з вимогою надання дозвільної документації на тимчасові споруди.
Як зазначено позивачем, та не спростовано відповідачем, 11.08.2017 на виконання приписів від 10.08.2017 громадською організацією Спілка підприємців Жовтнева надано до Комунального підприємства Київблагоустрій виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) відповідні дозвільні документи та судові рішення.
Надалі, Департаментом міського благоустрою та збереження природного середовища виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) прийнято оскаржуване доручення від 15.08.2017 №064-8522, у відповідності до якого Комунальному підприємству Київблагоустрій виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) доручено вжити заходи демонтажу самовільно встановлених елементів благоустрою, в тому числі тимчасових споруд, що належать позивачу, за адресою: м. Київ, пров. Політехнічний, 2-4.
Так, Комунальним підприємством Київблагоустрій виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) вночі 22.08.2017 було проведено демонтаж тимчасових споруд позивача за адресою: м. Київ, пров. Політехнічний, 2-4.
Позивачем зазначено, що тимчасові споруди позивача за результатами такого демонтажу були фактично знищені разом з товаром та іншим майном.
Позивачем наголошено на тому, що рішенням Господарського суду міста Києва від 31.05.2017 №910/5319/17, яке залишено без змін постановою Київського апеляційного господарського суду від 29.08.2017 та постановою Вищого господарського суду України від 27.11.2017, відмовлено у задоволенні позовних вимог Департаменту міського благоустрою та збереження природного середовища виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) та зазначеними рішеннями визнано правомірність розміщення спірних тимчасових споруд за адресою: м. Київ, пров. Політехнічний, 2-4.
Громадська організація Спілка підприємців Жовтнева , не погоджуючись із діями відповідачів щодо демонтажу тимчасових споруд за адресою: м. Київ, пров. Політехнічний, 2-4, звернулась до суду з даним позовом.
Досліджуючи надані сторонами докази, аналізуючи наведені міркування та заперечення, оцінюючи їх в сукупності, суд бере до уваги наступне.
Відповідно до статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Пунктом 12 статті 22 Закону України Про столицю України - місто-герой Київ встановлено, що у зв`язку зі здійсненням містом Києвом функцій столиці України Київська міська рада та Київська міська державна адміністрація, кожна в межах своєї компетенції, встановленої законами України, мають право: приймати рішення про звільнення самовільно зайнятих земельних ділянок та знесення самовільно збудованих будівель та споруд без відшкодування витрат, здійснених за час незаконного користування.
Згідно статті 34 Закону України Про благоустрій населених пунктів , правила благоустрою території населеного пункту (далі - Правила) - нормативно-правовий акт, яким установлюються вимоги щодо благоустрою території населеного пункту. Правила розробляються на підставі Типових правил благоустрою території населеного пункту (далі - Типові правила) для всіх сіл, селищ, міст і затверджуються відповідними органами місцевого самоврядування. Типові правила розробляються та затверджуються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері житлово-комунального господарства.
Правила включають:
1) порядок здійснення благоустрою та утримання територій об`єктів благоустрою;
2) вимоги до впорядкування територій підприємств, установ, організацій;
3) вимоги до утримання зелених насаджень на об`єктах благоустрою - територіях загального користування;
4) вимоги до утримання будівель і споруд інженерного захисту території;
5) вимоги до санітарного очищення території;
6) розміри меж прилеглої до підприємств, установ та організацій території у числовому значенні;
7) порядок розміщення малих архітектурних форм;
8) порядок здійснення самоврядного контролю у сфері благоустрою населених пунктів;
9) інші вимоги, передбачені цим та іншими законами.
На виконання зазначених нормативно-правових актів, рішенням Київської міської ради прийняті Правила благоустрою міста Києва від 25.12.2008 №1051/1051, які визначають правові, економічні, екологічні, соціальні та організаційні засади благоустрою міста і спрямовані на створення умов, сприятливих для життєдіяльності людини.
В розділі I Правил благоустрою міста Києва визначено, що тимчасова споруда - це споруда функціонального (в тому числі для здійснення підприємницької діяльності), декоративно-технологічного призначення, в тому числі мала архітектурна форма, яка виготовляється з полегшених збірних конструкцій та встановлюється без улаштування заглибленого фундаменту тощо.
Згідно з підпунктом 2.1.1 Правил благоустрою міста Києва, комплексним благоустроєм міста вважається проведення на визначеній території міста (мікрорайон, квартал, парк, бульвар, вулиця, провулок, узвіз тощо) робіт з улаштування (відновлення) твердого покриття доріг і тротуарів, обладнання пристроями безпеки руху, озеленення, забезпечення зовнішнього освітлення та зовнішньої реклами, розміщення тимчасових споруд та малих архітектурних форм, садово-паркових меблів, здійснення інших заходів, спрямованих на поліпшення технічного і санітарного стану території, покращення комфортності мешкання жителів та гостей міста Києва.
Розділом XIII Правил благоустрою міста Києва регламентовано порядок розміщення малих архітектурних форм та тимчасових споруд.
Зокрема, підпунктом 13.1.1 Правил благоустрою міста Києва визначено, що розміщення малих архітектурних форм та тимчасових споруд торговельного, побутового, соціально-культурного чи іншого призначення для здійснення підприємницької діяльності проводиться відповідно до Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності", Закону України "Про благоустрій населених пунктів", Єдиних правил ремонту і утримання автомобільних доріг, вулиць, залізничних переїздів, правил користування ними та охорони, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 30.03.1994 №198, наказу Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 21.10.2011 №244 "Про затвердження Порядку розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності", зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 22.11.2011 за №1330/20068, інших нормативно-правових актів, а також рішень Київської міської ради та розпоряджень виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації).
Відповідно до пункту 5.101 Положення про Департамент міського благоустрою виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) затвердженого Розпорядженням виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) 27.01.2011 №94 (у редакції на час виникнення спірних правовідносин) Департамент відповідно до покладених на нього завдань здійснює у встановленому порядку демонтаж та очищення території міста від безхазяйного майна, самовільно розміщених тимчасових споруд та елементів благоустрою, рекламних носіїв, покинутих будівельних матеріалів і конструкцій, транспортних засобів тощо.
Також, відповідно до пункту 6.7. Положення про Департамент міського благоустрою виконавчого органу Київської міської ради, Департамент має право здійснювати у встановленому порядку демонтаж та очищення території міста від безхазяйного майна, самовільно розміщених тимчасових споруд та елементів благоустрою, рекламних носіїв, покинутих будівельних матеріалів і конструкцій, транспортних засобів тощо.
Відповідно до частини четвертої статті 28 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності (в редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин), розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності здійснюється в порядку, встановленому центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері містобудування.
Так, центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері містобудування., відповідно до Положення про Міністерство регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України, затвердженого Указом Президента України від 31.05.2011№633/2011 є Міністерство регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України.
Наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 21.10.2011 №244, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 22.11.2011 №1330/20068, затверджено Порядок розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності (далі також - Порядок №244), яким визначено механізм розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності.
Відповідно до пункту 2.30. Порядку №244 у разі закінчення строку дії, анулювання паспорта прив`язки, самовільного встановлення ТС така ТС підлягає демонтажу.
Згідно з підпунктом 13.2.7 Правил благоустрою міста Києва, розміщені (встановлені) самовільно, тобто без відповідних, оформлених в установленому порядку документів, засоби пересувної дрібнороздрібної торговельної мережі, об`єкти сезонної дрібнороздрібної торговельної мережі підлягають демонтажу (переміщенню особою, що здійснила розміщення (встановлення) такого засобу (об`єкта), в порядку і строки, встановлені пунктом 13.3 цих Правил.
Пунктом 13.3 Правил благоустрою міста Києва визначено порядок демонтажу (переміщення) самовільно розміщених (встановлених) малих архітектурних форм, тимчасових споруд торговельного, побутового, соціально-культурного чи іншого призначення для здійснення підприємницької діяльності, засобів пересувної дрібнороздрібної торговельної мережі, об`єктів сезонної дрібнороздрібної торговельної мережі.
Відповідно до підпункту 13.3.1 Правил благоустрою міста Києва, у разі виявлення самовільно розміщених (встановлених) малих архітектурних форм, тимчасових споруд торговельного, побутового, соціально-культурного чи іншого призначення для здійснення підприємницької діяльності, в тому числі тимчасових споруд торговельного, побутового, соціально-культурного чи іншого призначення для здійснення підприємницької діяльності, паспорти прив`язки яких анульовані або строк дії яких закінчився, самовільно розміщених (встановлених) засобів пересувної дрібнороздрібної торговельної мережі (автомагазини, автокафе, авто кав`ярні, авторозвозки, автоцистерни, лавки-автопричепи, візки, спеціальне технологічне обладнання (низькотемпературні лотки- прилавки) тощо) (далі - засоби пересувної дрібнороздрібної торговельної мережі;. об`єкти сезонної дрібнороздрібної торговельної мережі (на розміщення яких відсутні оформлені в установленому порядку документи) уповноважені особи Департаменту міського благоустрою та збереження природного середовища виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації), структурних підрозділів з питань контролю за благоустроєм районних в місті Києві державних адміністрацій, комунального підприємства виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) "Київблагоустрій" (далі - КП "Київблагоустрій") вносять припис його власнику (користувачу або особі, яка здійснила розміщення (встановлення)) з вимогою усунення порушень шляхом проведення демонтажу малої архітектурної форми, тимчасової споруди торговельного, побутового, соціально-культурного чи іншого призначення для здійснення підприємницької діяльності, демонтажу (переміщення) засобу пересувної дрібнороздрібної торговельної мережі, об`єкта сезонної дрібнороздрібної торговельної мережі із зазначенням строку демонтажу (переміщення) відповідно до абзаців другого і третього цього підпункту.
Малі архітектурні форми, тимчасові споруди торговельного, побутового, соціально- культурного чи іншого призначення для здійснення підприємницької діяльності мають бути демонтовані протягом трьох днів з моменту отримання припису, крім тимчасових споруд торговельного, побутового, соціально-культурного чи іншого призначення для здійснення підприємницької діяльності, відсутніх в матеріалах єдиної цифрової топографічної основи території міста Києва, демонтаж яких має бути здійснений протягом одного дня з моменту отримання припису.
Протягом зазначеного у приписі строку власник (користувач або особа, яка здійснила розміщення (встановлення)) зобов`язаний за власний рахунок здійснити демонтаж самовільно розміщеної (встановленої) малої архітектурної форми, тимчасової споруди торговельного, побутового, соціально-культурного чи іншого призначення для здійснення підприємницької діяльності, об`єкта сезонної дрібнороздрібної торговельної мережі, демонтаж (переміщення) засобу пересувної дрібнороздрібної торговельної мережі та провести відновлення порушеного благоустрою на місці їх розміщення (встановлення).
У разі невиконання припису уповноважена особа, яка внесла припис, у триденний строк складає протокол про адміністративне правопорушення за статтею 152 Кодексу України про адміністративні правопорушення (підпункт 13.3.1 Правил благоустрою міста Києва).
Відповідно до підпункту 13.3.2 Правил благоустрою міста Києва, у разі якщо власники (користувачі або особи, які здійснили розміщення (встановлення) малої архітектурної форми, тимчасової споруди торговельного, побутового, соціально-культурного чи іншого призначення для здійснення підприємницької діяльності, об`єкта сезонної дрібнороздрібної торговельної мережі не здійснили демонтаж в строки, зазначені в приписі, Департамент міського благоустрою та збереження природного середовища виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації), районні в місті Києві державні адміністрації вживають заходів щодо демонтажу самовільно розміщеної (встановленої) малої архітектурної форми, тимчасової споруди торговельного, побутового, соціально-культурного чи іншого призначення для здійснення підприємницької діяльності, об`єкта сезонної дрібнороздрібної торговельної мережі, а Департамент промисловості та розвитку підприємництва - щодо демонтажу об`єкта сезонної дрібнороздрібної торговельної мережі на підставі рішень, зазначених у підпункті 13.3.3 пункту 13.3 цих Правил, за кошти міського бюджету або з інших джерел, не заборонених законодавством, з наступним відшкодуванням усіх витрат згідно з абзацом 3 цього підпункту.
У випадках, зазначених в абзацах першому і другому цього підпункту, всі витрати на проведення демонтажу (переміщення), перевезення, розвантаження, зберігання малої архітектурної форми, тимчасової споруди торговельного, побутового, соціально-культурного чи іншого призначення для здійснення підприємницької діяльності, об`єкта сезонної дрібнороздрібної торговельної мережі, засобу пересувної дрібнороздрібної торговельної мережі підлягають відшкодуванню власником (користувачем або особою, яка здійснила розміщення (встановлення)) малої архітектурної форми, тимчасової споруди торговельною, побутового, соціально-культурного чи іншого призначення для здійснення підприємницької діяльності, об`єкта сезонної дрібнороздрібної торговельної мережі, засобу пересувної дрібнороздрібної торговельної мережі.
У випадках, зазначених в абзацах першому і другому цього підпункту, відновлення порушеного благоустрою здійснює власник (користувач або особа, яка здійснила розміщення (встановлення)) малої архітектурної форми, тимчасової споруди торговельного, побутового, соціально-культурного чи іншого призначення для здійснення підприємницької діяльності, об`єкту сезонної дрібнороздрібної торговельної мережі, засобу пересувної дрібнороздрібної торговельної мережі у дводенний строк з моменту демонтажу (переміщення) такого об`єкта (засобу) або відшкодовує балансоутримувачу території витрати на його відновлення.
Згідно з підпунктом 13.3.3 Правил благоустрою міста Києва, рішення про демонтаж самовільно розміщеної (встановленої) малої архітектурної форми, тимчасової споруди торговельного, побутового, соціально-культурного чи іншого призначення для здійснення підприємницької діяльності, об`єкта сезонної дрібнороздрібної торговельної мережі приймається Департаментом міського благоустрою та збереження природного середовища виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації), районними в місті Києві державними адміністраціями, Департаментом промисловості та розвитку підприємництва (щодо об`єкта сезонної дрібнороздрібної торговельної мережі).
З аналізу вказаних вище приписів законодавства випливає, що Департамент міського благоустрою та збереження природного середовища виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) має право виносити рішення про демонтаж, а Комунальне підприємство Київблагоустрій демонтувати лише самовільно розміщені (встановлені) тимчасові споруди та безхазяйне майно або у разі закінчення строку дії чи анулювання паспорта прив`язки.
Як вбачається з матеріалів справи, рішенням Господарського суду міста Києва від 31.05.2017 №910/5319/17, яке залишено без змін постановою Київського апеляційного господарського суду від 29.08.2017 та постановою Вищого господарського суду України від 27.11.2017, відмовлено у задоволенні позовних вимог Департаменту міського благоустрою та збереження природного середовища виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) до громадської організації Спілка підприємців Жовтнева про визнання відсутнім права на розміщення тимчасових споруд за адресою: м. Київ, пров. Політехнічний, 2-4 та зазначеними рішеннями визнано правомірність розміщення спірних тимчасових споруд, які належать громадській організації Спілка підприємців Жовтнева за адресою: м. Київ, пров. Політехнічний, 2-4.
Згідно зі приписами частини четвертої статті 78 Кодексу адміністративного судочинства України обставини, встановлені рішенням суду у господарській, цивільній або адміністративній справі, що набрало законної сили, не доказуються при розгляді іншої справи, у якій беруть участь ті самі особи або особа, стосовно якої встановлено ці обставини, якщо інше не встановлено законом.
Також, слід звернути увагу на те, що ухвалою Господарського суду міста Києва від 25.02.2013 у справі №910/3433/13, залишеною в силі постановою Київського апеляційного господарського суду від 24.04.2013 та постановою Вищого господарського суду від 18.06.2013, вжито заходи забезпечення позову та заборонено Комунальному підприємству Київблагоустрій виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації), Департаменту міського благоустрою та збереження природного середовища виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) та будь-яким іншим особам вчиняти будь-які дії щодо демонтажу, вилучення, переміщення належних громадській організації Спілка підприємців Жовтнева на праві власності торгівельних рядів площею 55 кв.м. та 285 кв.м., що розташовані за адресою: м. Київ, Солом`янський район, пров. Політехнічний, 2-4, та розміщені на підставі дозволів на розміщення тимчасової споруди №09-0942-06 та №09-0942/1-06, що видані Головним управлінням містобудування, архітектури та дизайну міського середовища Київської міської державної адміністрації.
Суд наголошує на тому, що вказана ухвала Господарського суду міста Києва від 25.02.2013 у справі №910/3433/13 була чинною (не скасована) станом на час вчинення оскаржуваних дій, підлягала виконанню на всій території України.
Під час судового розгляду справи відповідачі не заперечували, що були обізнані з даною ухвалою.
Незважаючи на це, Департаментом міського благоустрою та збереження природного середовища виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) прийнято оскаржуване доручення від 15.08.2017 №064-8522, у відповідності до якого Комунальному підприємству Київблагоустрій виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) доручено вжити заходи демонтажу самовільно встановлених елементів благоустрою, в тому числі тимчасових споруд, що належать позивачу, за адресою: м. Київ, пров. Політехнічний, 2-4.
Як зазначено позивачем, на виконання вимог приписів від 10.08.2017 №1717291, №1717292, №1717293, №1717294, №1717295, №1717296, №1717297, громадською організацію Спілка підприємців Жовтнева вже 11.08.2017 надано документи щодо підстав розміщення відповідних тимчасових споруд. Зворотного не спростовано відповідачем.
Судом не приймаються до уваги доводи Департаменту міського благоустрою виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації), що при винесенні рішення Господарського суду міста Києва від 23.02.2012 №5011-47/1684-2012, яким задоволено позовні вимоги стосовно права власності на об`єкт нерухомого майна громадської організації Спілка підприємців Жовтнева , судом не враховано факт відсутності у позивача документів, що посвідчують право користування спірною земельною ділянкою за адресою: м. Київ, пров. Політехнічний, 2-4, призначеної для будівництва та доводи відповідача, що за зверненням позивача містобудівні умови та обмеження забудови земельної ділянки не надавалися, договір щодо пайової участі в утриманні об`єктів благоустрою не укладали, поштові адреси об`єктам не присвоювали.
Так, вказані обставини, встановлені при винесенні рішень в господарських справах щодо громадської організації Спілка підприємців Жовтнева . Зокрема, Господарським судом міста Києва у рішенні від 31.05.2017 по справі № 910/5319/17 визначено, що рішенням Господарського суду міста Києва від 12.06.2013 у справі №910/7248/13, яким за громадською організацією Спілка підприємців Жовтнева визнано право на розміщення тимчасових споруд за мовчазною згодою сторін, не було встановлено строку на розміщення тимчасових споруд, відповідним дозвільним органом також не було визначено строк для розміщення громадській організації Спілка підприємців Жовтнева тимчасових споруд, а тому за відсутності документів, які б свідчили про закінчення строку на розміщення тимчасових споруд за вказаною адресою, Господарський суд міста Києва дійшов висновку про існування у громадської організації Спілка підприємців Жовтнева права для такого розміщення. Окрім того, судом зроблено висновок, що відсутність договору про пайову участь в утриманні об`єкта благоустрою не є підставою для визнання відсутнім у громадської організації Спілка підприємців Жовтнева права на розміщення тимчасових споруд.
Відтак, наявність у громадської організації Спілка підприємців Жовтнева права на розміщення тимчасових споруд за адресою: м. Київ, пров. Політехнічний, 2-4, неодноразово досліджувалось судами під час розгляду господарських справ, та визнано це право за позивачем.
Суд звертає увагу, що позивачем надано квитанції на підтвердження сплати земельного податку за 2017-2019 роки.
Суд вважає за необхідне зазначити, що погоджується з політикою місцевої влади щодо приведення міста Києва до естетичного вигляду та, зокрема, зобов`язання суб`єктів малої підприємницької діяльності здійснювати свою господарську діяльності в межах міста Києва у відповідності до всіх вимог безпеки, естетичності, економічної доцільності та приведення їх зовнішнього вигляду до єдиного архетипу. Разом з тим, зазначена діяльність виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) щодо приведення міста Києва до естетичного вигляду, повинна відбуватися з урахуванням норм та приписів чинного законодавства України та на засадах співпраці з суб`єктами малої підприємницької діяльності, які здійснюють свою господарську діяльності в межах міста Києва.
Враховуючи вищевикладене, з урахуванням обставин, встановлених рішеннями у господарських справах щодо громадської організації Спілка підприємців Жовтнева , що набрали законної сили, суд приходить до висновку що вимоги позивача щодо визнання протиправним та скасування рішення Департаменту міського благоустрою виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації), оформленого дорученням від 15.08.2017 №064-8522 в частині, що стосується демонтажу тимчасових споруд за адресою: м. Київ, пров. Політехнічний, 2-4, власником яких є громадська організація Спілка підприємців Жовтнева та визнання протиправними дій Департаменту міського благоустрою виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації), Комунального підприємства "Київблагоустрій" виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) щодо демонтажу тимчасових споруд за адресою: м. Київ, пров. Політехнічний, 2-4, власником яких є громадська організація Спілка підприємців Жовтнева , підлягають задоволенню.
Згідно з вимогами статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача. У таких справах суб`єкт владних повноважень не може посилатися на докази, які не були покладені в основу оскаржуваного рішення, за винятком випадків, коли він доведе, що ним було вжито всіх можливих заходів для їх отримання до прийняття оскаржуваного рішення, але вони не були отримані з незалежних від нього причин.
Беручи до уваги вищенаведене в сукупності, проаналізувавши матеріали справи та надані сторонами докази, а також усні та письмові доводи сторін, суд дійшов до висновку, що позовні вимоги є обґрунтованими та підлягають задоволенню.
Керуючись статтями 241 - 246, 255 Кодексу адміністративного судочинства України, Окружний адміністративний суд міста Києва, -
ВИРІШИВ:
1. Позов задовольнити.
2. Визнати протиправним та скасувати рішення Департаменту міського благоустрою виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації), оформлене дорученням від 15.08.2017 №064-8522 в частині, що стосується демонтажу тимчасових споруд за адресою: м.Київ, пров. Політехнічний, 2-4, власником яких є громадська організація Спілка підприємців Жовтнева .
3. Визнати протиправними дії Департаменту міського благоустрою виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації), Комунального підприємства "Київблагоустрій" виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) щодо демонтажу тимчасових споруд за адресою: м. Київ, пров. Політехнічний, 2-4, власником яких є громадська організація Спілка підприємців Жовтнева .
4. Стягнути на користь громадської організації Спілка підприємців Жовтнева (03058, м. Київ, вул. Леваневського, 6, кв. 18 код ЄДРПОУ 25895943) понесені ним судові витрати по сплаті судового збору в розмірі 3 524,00 грн. (три тисячі п`ятсот двадцять чотири гривні 00 коп.) солідарно за рахунок Департаменту міського благоустрою виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) (04074, м. Київ, вул. Вишгородська, 21, код ЄДРПОУ 34926981) та Комунального підприємства Київблагоустрій виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) (03057, м. Київ, вул. Дегтярівська, 31, корп. 2, код ЄДРПОУ 26199708).
Рішення суду набирає законної сили в порядку, визначеному статтею 255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржено до суду апеляційної інстанції за правилами, встановленими статями 292-297 Кодексу адміністративного судочинства України, із урахуванням положень пункту 15.5 Перехідних положень (Розділу VII) Кодексу адміністративного судочинства України.
Суддя Літвінова А.В.
Повний текст рішення виготовлено 30.09.2019
Суд | Окружний адміністративний суд міста Києва |
Дата ухвалення рішення | 19.09.2019 |
Оприлюднено | 02.10.2019 |
Номер документу | 84616397 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Сорочко Євген Олександрович
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Сорочко Євген Олександрович
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Сорочко Євген Олександрович
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Сорочко Євген Олександрович
Адміністративне
Окружний адміністративний суд міста Києва
Літвінова А.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні