Рішення
від 30.09.2019 по справі 560/2193/19
ХМЕЛЬНИЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Справа № 560/2193/19

РІШЕННЯ

іменем України

30 вересня 2019 рокум. Хмельницький

Хмельницький окружний адміністративний суд в особі головуючого-судді Блонського В.К. розглянувши адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Самчинецької сільської ради про визнання незаконним, скасування рішення та зобов`язання вчинити дії,

ВСТАНОВИВ:

Позивач звернулась в Хмельницький окружний адміністративний суд з позовною заявою до відповідача, в якій просить:

- визнати незаконним та скасувати рішення № 2 засідання 25-ї сесії Самчинецької сільської VІІ від 21.02.2019 року, в частині відмови у наданні дозволу ОСОБА_1 на розробку технічної документації із землеустрою щодо встановлення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) для ведення товарного сільськогосподарського виробництва з земель нерозподілених часток (паїв);

- зобов`язати Самчинецьку сільську раду Старокостянтинівського району VІІ скликання повторно розглянути питання про надання дозволу ОСОБА_1 на розробку технічної документації із землеустрою щодо встановлення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) для ведення товарного сільськогосподарського виробництва з земель нерозподілених часток (паїв).

Позивач підставою позову зазначає порушення відповідачем вимог Земельного кодексу України.

В обґрунтування позовних вимог вказує, що рішенням Самчинецької сільської ради народних депутатів Старокостянтинівського району від 10.06.1995 року колективному сільськогосподарському підприємству ім.Чапаєва передано у колективну власність, для ведення сільськогосподарського виробництва 1464.1 га землі та видано державний акт серії ХМ №22. В подальшому Старокостянтинівської РДА, на підставі рішення зборів КСП ім.Чапаєва, членам КСП видано сертифікати на право на земельну частку (пай) у землі, яка перебуває у колективній власності КСП ім.Чапаєва на території Самчинецької сільської ради, розміром 3.00 умовних кадастрових гектари. Отримав такий сертифікат і ОСОБА_2 - дід позивача. Крім того ОСОБА_2 успадкував сертифікати на земельну частку (пай) від ОСОБА_3 , ОСОБА_4 та ОСОБА_5 .

Батькові позивача - ОСОБА_6 , який помер ІНФОРМАЦІЯ_1 , належали земельні ділянки, а саме:

- 1/2 частина земельної ділянки для ведення товарного сільськогосподарського виробництва площею 1,3394 га на підставі свідоцтва про право на спадщину за заповітом від 14.11.2017 року, зареєстрованого в реєстрі за №2-1279, відповідно до якого право власності зареєстровано за №23348467 та присвоєно реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна 964995968242 в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно, кадастровий номер 6824287300:03:004:0119;

- 1/2 частина земельної ділянки для ведення товарного сільськогосподарського виробництва площею 2,4184 га на підставі Державного акту на право власності на земельну ділянку серії ЯЛ №310927, виданого Старостянтинівського РДА 22.12.2010 року на підставі свідоцтва про право на спадщину за заповітом, зареєстрованого в реєстрі за №2-1031, кадастровий номер 6824287300:03:021:0009.

Позивач, як спадкоємець за законом, оформила свої спадкові права на зазначені земельні ділянки та отримала Свідоцтва про право на спадщину за законом від 18.07.2018 року, які зареєстровані в реєстрі за №1-1037 та №1-1038.

Зазначає, що оскільки вона успадкувала вказані земельні ділянки, до неї перейшли всі права та обов`язки, які належали в тому числі її батькові, як спадкоємцю її діда ОСОБА_2 та оскільки належний ОСОБА_2 сертифікат не був задоволений у повному розмірі, тому вона звернулась до відповідача з заявою про надання дозволу на розробку проекту щодо відведення земельної ділянки з земель нерозподілених часток (паїв) колишнього КСП ім. Чапаєва у розмірі до повного задоволення права на земельну частку (пай).

Рішенням Самчинецької сільської ради від 21 лютого 2019 року за №2 їй відмовлено у задоволенні клопотання. Підставою відмови слугувало те, що її батько ОСОБА_6 , який був спадкоємцем громадянина ОСОБА_2 , який скористався правом на отримання земельної ділянки відповідно до Сертифікату на право на земельну частку (пай) та відсутність генеральних планів населених пунктів Самчинецької сільської ради.

Позивач вважає, що таке рішення порушує її права, оскільки їй не було надано можливості реалізувати своє законне право як спадкоємця після смерті батька ОСОБА_6 , який був спадкоємцем громадянина ОСОБА_2 на реалізацію сертифікату до повного його задоволення та їй передано у приватну власність земельну ділянку неналежної площі.

Ухвалою Хмельницького окружного адміністративного суду від 16.07.2019 року позовну заяву ОСОБА_1 до Самчинецької сільської ради про визнання незаконним, скасування рішення та зобов`язання вчинити дії, залишено без руху.

Ухвалою Хмельницького окружного адміністративного суду від 24.07.2019 року відкрито провадження у даній справі та призначено до розгляду за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін.

09.08.2019 року до суду від відповідача надійшла заява від 08.08.2019 року, згідно із якою Самчинецька сільська рада позовні вимоги визнає, проти задоволення позову не заперечує.

Суд, дослідивши наявні в матеріалах справи належні та допустимі письмові докази, оцінивши їх у взаємозв`язку та сукупності, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини справи на яких ґрунтуються вимоги, вважає, що у задоволенні позову необхідно відмовити з наступних підстав.

Судом встановлено, що дід позивача - ОСОБА_2 отримав Сертифікат на право на земельну частку (пай), відповідно до якого йому належало право на земельну частку (пай) у землі, яка перебуває у колективній власності КСП ім.Чапаєва на території Самчинецької сільської ради, розміром 3.00 умовних кадастрових гектари.

Спадкоємцем ОСОБА_2 був батько позивача - ОСОБА_6 , який помер ІНФОРМАЦІЯ_1 .

Позивач, як спадкоємець за законом, оформила свої спадкові права на земельні ділянки, а саме:

- 1/2 частки земельної ділянки, яка розташована на території Самчинецької сільської ради Старокостянтинівського району Хмельницької області. Землю передано для ведення товарного сільськогосподарського виробництва площею 2,4184 га, відповідна частка якої належала померлому батькові позивача на підставі Державного акту на право власності на земельну ділянку серії ЯЛ №310927, виданого Старокостянтинівською РДА на підставі Свідоцтва про право на спадщину за заповітом, виданого 05.06.2010 року та зареєстрованого в реєстрі за № 2-1031, кадастровий номер 6824287300:03:021:0009;

- 1/2 частки земельної ділянки, яка розташована на території Самчинецької сільської ради Старокостянтинівського району Хмельницької області. Землю передано для ведення товарного сільськогосподарського виробництва площею 1,3394 га, відповідна частка якої належала померлому батькові позивача на підставі Свідоцтва про право на спадщину за заповітом, виданого 14.11.2017 року та зареєстрованого в реєстрі за № 2-1279, згідно якого право власності зареєстровано за №23348467, реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна 964995968242, кадастровий номер 6824287300:03:004:0119.

Позивач, як спадкоємець за законом, оформила свої спадкові права на зазначені земельні ділянки та отримала свідоцтва про право на спадщину за законом від 18.07.2018 року, які зареєстровані в реєстрі за №1-1037 та №1-1038.

Позивач звернулась до відповідача із заявою про надання їй дозволу на розробку технічної документації із землеустрою щодо встановлення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) для ведення товарного сільськогосподарського виробництва з земель нерозподілених часток (паїв).

Рішенням Самчинецької сільської ради Старокостянтинівського району від 21 лютого 2019 року №2 позивачу відмовлено у задоволенні клопотання, оскільки відповідно до норм Закону України "Про порядок виділення в натурі (на місцевості) земельних ділянок власником земельних часток (паїв)", позивач є спадкоємцем громадянина ОСОБА_6 , який був спадкоємцем громадянина ОСОБА_2 , який скористався правом на отримання земельної ділянки відповідно до сертифікату на право на земельну частку (пай), а також відсутні генеральні плани населених пунктів Самчинецької сільської ради.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд зазначає наступне.

Відповідно до пункту 17 Перехідних положень Земельного кодексу України, сертифікати на право на земельну частку (пай), отримані громадянами, вважаються правовстановлюючими документами при реалізації ними права вимоги на відведення земельної частки (паю) в натурі (на місцевості) відповідно до законодавства.

Сертифікати на право на земельну частку (пай) є дійсними до виділення власникам земельних часток (паїв) у натурі (на місцевості) земельних ділянок та видачі їм державних актів на право власності на землю.

Згідно із пунктами 5-6 Указу Президента України "Про порядок паювання земель, переданих у колективну власність сільськогосподарським підприємствам і організаціям" від 08.08.1995 року №720/95, видача громадянам сертифікатів на право на земельну частку (пай) єдиного в Україні зразка та їх реєстрація провадяться відповідною районною державною адміністрацією. Після видачі громадянинові державного акта на право приватної власності на земельну ділянку сертифікат на право на земельну частку (пай) повертається до районної державної адміністрації.

Отже, після виділення в натурі земельної ділянки та видачі державного акту на право власності на землю право на земельну частку (пай) зникає.

Відповідно до статті 1 Закону України "Про порядок виділення в натурі (на місцевості) земельних ділянок власникам земельних часток (паїв)" від 05.06.2003 року №899-IV (далі - Закон №899-IV) право на земельну частку (пай) мають, зокрема, громадяни - спадкоємці права на земельну частку (пай), посвідченого сертифікатом.

Згідно із статтею 2 Закону №899-IV основним документом, що посвідчує право на земельну частку (пай), є сертифікат на право на земельну частку (пай), виданий районною (міською) державною адміністрацією. Документом, що посвідчує право на земельну частку (пай), також є, зокрема, свідоцтво про право на спадщину.

Статтею 3 Закону №899-IV встановлено, що особи, власники сертифікатів на право на земельну частку (пай), які виявили бажання одержати належну їм земельну частку (пай) в натурі (на місцевості), подають до відповідної сільської, селищної, міської ради заяву про виділення їм земельної частки (паю) в натурі (на місцевості).

Відповідно до статті 11 Закону №899-IV встановлення меж земельних ділянок у натурі (на місцевості) власникам земельних часток (паїв) здійснюється на підставі проектів землеустрою щодо організації території земельних часток (паїв), технічної документації із землеустрою щодо інвентаризації земель або технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості).

Таким чином зазначений Закон №899-IV визначає порядок виділення земельних ділянок у натурі (на місцевості) із земель, що належали колективним сільськогосподарським підприємствам, особам, чиє право на землю посвідчено відповідними документами.

В ході судового розгляду справи, судом встановлено, що позивач є спадкоємцем тільки земельних ділянок, а саме: 1/2 частки земельної ділянки площею 1,3394 га та 1/2 частки земельної ділянки площею 2,4184 га, які розташовані на території Самчинецької сільської ради Старокостянтинівського району Хмельницької області, що підтверджується свідоцтвами про право на спадщину за законом від 18.07.2018 року, що зареєстровані в реєстрі за №1-1037 та №1-1038.

При цьому позивач в позовній заяві не зазначила, що є спадкоємцем сертифікатів на право на земельну частку/пай, які б давали їй право на виготовлення технічної документації. Позивач не надала до суду жодних доказів на підтвердження володіння такими сертифікатами. Крім того з матеріалів справи не вбачається, що такі сертифікати надавались позивачем до Самчинецької сільської ради, в обгрунтування звернення на виготовлення технічної документації із землеустрою щодо встановлення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) для ведення товарного сільськогосподарського виробництва з земель нерозподілених часток (паїв).

Отже позивач не є спадкоємцем права на земельну частку (пай), посвідченого сертифікатом.

Статтею 1216 Цивільного кодексу України, регламентовано, що спадкуванням є перехід прав та обов`язків (спадщини) від фізичної особи, яка померла (спадкодавця), до інших осіб (спадкоємців).

Таким чином позивач - власник успадкованої земельної ділянки, не може вважатись власником сертифікату на право на земельну частку (пай), оскільки вона не успадкувала таке право, а тому сільською радою не може бути надана згода на виготовлення технічної документації на земельну ділянку для виділення її в натурі, оскільки у позивача немає жодного з документів, визначених Законом №899-IV, що посвідчують право на земельну частку (пай). Згода сільської ради можлива тільки за наявності невикористаного сертифікату на право на земельну частку (пай) та відповідних доказів, що він не використаний в повному обсязі.

Отже, позивач помилково вважає себе власником сертифікату на право на земельну частку (пай).

Враховуючи викладене суд дійшов висновку, що відповідач відмовляючи позивачу у наданні дозволу на розробку технічної документації із землеустрою щодо встановлення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) для ведення товарного сільськогосподарського виробництва з земель нерозподілених часток (паїв) діяв правомірно та в межах чинного законодавства, а тому у задоволенні позову слід відмовити.

Крім того суд зазначає, що відповідно до частини 6 статті 47 КАС України суд не приймає визнання позову відповідачем, якщо ці дії суперечать закону.

Згідно із частиною 1 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Враховуючи вищевикладене, беручи до уваги, що позивачем не підтверджено правомірність заявлених позовних вимог, тому, в їх задоволенні слід відмовити.

Зі змісту приписів статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України, відсутні підстави для розподілу судових витрат.

Керуючись статтями 6, 72-77, 139, 244, 246, 250, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

ВИРІШИВ:

У задоволенні адміністративного позову ОСОБА_1 до Самчинецької сільської ради про визнання незаконним, скасування рішення та зобов`язання вчинити дії, - відмовити.

Судові витрати розподілу не підлягають.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку до Сьомого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Позивач:ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , ідентифікаційний номер - НОМЕР_1 ) Відповідач:Самчинецька сільська рада (Самчинці,Старокостянтинівський район, Хмельницька область,31172 , код ЄДРПОУ - 21313453)

Головуючий суддя В.К. Блонський

СудХмельницький окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення30.09.2019
Оприлюднено02.10.2019
Номер документу84629370
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —560/2193/19

Ухвала від 24.05.2021

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Кравчук В.М.

Ухвала від 11.05.2021

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Бучик А.Ю.

Ухвала від 24.12.2019

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Боровицький О. А.

Ухвала від 02.12.2019

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Боровицький О. А.

Ухвала від 06.11.2019

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Боровицький О. А.

Ухвала від 01.11.2019

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Боровицький О. А.

Рішення від 30.09.2019

Адміністративне

Хмельницький окружний адміністративний суд

Блонський В.К.

Ухвала від 24.07.2019

Адміністративне

Хмельницький окружний адміністративний суд

Блонський В.К.

Ухвала від 16.07.2019

Адміністративне

Хмельницький окружний адміністративний суд

Блонський В.К.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні