Рішення
від 27.09.2019 по справі 640/22414/18
ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД МІСТА КИЄВА

ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД міста КИЄВА 01051, м. Київ, вул. Болбочана Петра 8, корпус 1

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

м. Київ

27 вересня 2019 року № 640/22414/18

Окружний адміністративний суд міста Києва у складі

головуючої судді Добрівської Н.А.,

розглянувши в порядку письмового провадження адміністративну справу

за позовомТовариства з обмеженою відповідальністю Арров до 1. Державної фіскальної служби України, 2. Головного управління ДФС в м. Києві провизнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити дії, -

В С Т А Н О В И В:

Товариство з обмеженою відповідальністю Арров (далі - позивач, ТОВ Арров ) звернулось до Окружного адміністративного суду міста Києва з адміністративним позовом (з урахуванням уточнень до позовної заяви) до Державної фіскальної служби України (далі - відповідач-1, ДФС України) Головного управління ДФС у місті Києві (далі - відповідач-2, ГУ ДФС у місті Києві) в якому просило:

- визнати протиправним та скасувати рішення №924336/42234046 від 21.09.2018 про відмову у реєстрації податкової накладної №12 від 21.08.2018 в Єдиному реєстрі податкових накладних, поданої ТОВ Арров ;

- визнати протиправним та скасувати рішення №924339/42234046 від 21.09.2018 про відмову у реєстрації податкової накладної №11 від 21.08.2018 в Єдиному реєстрі податкових накладних, поданої ТОВ Арров ;

- зобов`язати ДФС України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні від 21.08.2018 №11 та №12, подану ТОВ Арров .

Позовні вимоги, з урахуванням додаткових пояснень, обґрунтовані тим, що у квитанціях про прийняття податкових накладних не було зазначено конкретного критерію оцінки ступеня ризиків, достатнього для зупинення реєстрації податкової накладеної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, на підставі яких було здійснено зупинення реєстрації податкових накладних від 21.08.2018 за №11 та №12, а в оскаржуваних рішеннях взагалі не зазначено, які саме порушення і в яких саме наданих документах містяться недоліки, а також яких саме документів не вистачає чи яку іншу інформацію необхідно надати. Крім того, позивач зазначив, що виходячи з типової форми рішення про відмову у реєстрації податкової накладної, у разі відмови в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних через ненадання платником податку копій документів, документи, які не надано (з тих, що визначені вказаною формою рішення), мають бути підкреслені. Проте оскаржувані рішення не містять конкретного позначення, а саме підкреслення документів, яких саме не надано позивачем. Позивач переконаний, що господарські операції, за результатом яких виписано податкові накладні, мають реальний характер. Крім того, позивач на здійснення таких операцій має реальні технічні, трудові та матеріальні ресурси, усі підтверджуючі первинні документи були надані контролюючому органу. Проте ці документи не були взяті контролюючим органом до уваги. Також позивач посилався на те, що ним відповідачу було направлено в електронному вигляді всі належним чином оформлені необхідні документи, які підтверджують здійснення операцій по спірній податковій накладній. Тому на думку позивача, на тій стадії, коли позивачу в квитанціях було запропоновано надати пояснення та документи, але не було визначено відповідачем чіткого критерію оцінки ступнею ризиків та некоректно зазначені пропозиції щодо надання документів, - все це унеможливило платнику податків надати обґрунтовані пояснення чи конкретні документи на підтвердження здійснення господарської операції за поданими податковими накладними.

Відповідач-1 позовні вимоги не визнав, просив у задоволенні позову відмовити повністю, обґрунтовуючи свою позицію тим, що реальність вчинення господарських операцій на яку складено податкову накладну лежить на платнику податків, оскільки позивачем не було надано копії первинних документів, що підтверджують безпосереднє здійснення господарських операцій, а саме: первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи) в т.ч. рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт/послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладні; документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачена договором та/або законодавством.

Ухвалою Окружного адміністративного суду міста Києва від 28.12.2018 відкрито провадження у справі та призначено до розгляду за правилами спрощеного позовного провадження.

11.04.2019 ухвалою суду позовну заяву Товариства з обмеженою відповідальністю Арров залишено без руху відповідно до ч.13 ст.171 Кодексу адміністративного судочинства України.

На виконання вимог вказаного судового рішення позивачем через канцелярію суду надіслано 19.04.2019 клопотання про залучання співвідповідача, а 22.04.2019 та 26.04.2019 про зміну предмету позову.

Ухвалою Окружного адміністративного суду міста Києва від 13.05.2019 продовжено Товариству з обмеженою відповідальністю Арров строк для усунення недоліків позовної заяви.

20.05.2019 на виконання вимог вказаного судового рішення позивачем через канцелярію суду надано уточнюючу позовну заяву.

Ухвалою Окружного адміністративного суду міста Києва від 24.06.2019 призначено розгляд даної справи за правилами спрощеного позовного провадження в судовому засіданні з повідомленням (викликом) сторін.

В судовому засіданні представник позивача позовні вимоги з урахуванням внесених до них уточнень підтримав і просив їх задовольнити.

Відповідачі явку уповноважених представників в судове засідання не забезпечили.

За наявності в матеріалах адміністративної справи письмово викладених позицій відповідачів, суд прийшов до висновку про можливість розгляду даної справи у відсутність представників відповідачів на підставі наявних у справі доказів.

Заслухавши пояснення представника позивача, суд, на підставі письмової заяви останнього, ухвалив про здійснення розгляду даної справи в порядку письмового провадження.

Ознайомившись з позиціями сторін, дослідивши матеріали справи, з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, оцінивши докази, які мають значення для розгляду і вирішення справи по суті, судом встановлено наступне.

З матеріалів справи вбачається, що згідно виписки з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, основним видом діяльності ТОВ Арров є Оптова торгівля деревиною, будівельними матеріалами та санітарно-технічними обладнанням Код КВЕД 46.13.

01.08.2018 між ТОВ Арров та ПП ОСОБА_1 було укладено Договір поставки №0108 від 01.08.2018, згідно умов якого постачальник зобов`язується поставляти покупцю, а покупець прийняти та оплатити будівельні матеріали. Вид, одиниця виміру, ціна, умови та строки поставки яких визначені сторонами у специфікаціях та/або видаткових накладних, що мають силу Специфікацій, які є невід`ємною частиною даного договору.

Відповідно до п.6.1 та 6.2 договору розрахунки за товар здійснюються на підставі цього договору, у безготівковій формі, шляхом перерахування грошових коштів на розрахунковий рахунок постачальника. Поставка Товару здійснюється за умови 100 відсоткової передоплати. Факт приймання-передачі товару підтверджується підписами представників сторін на товарно-транспортних накладних.

На виконання пункту 1.1. Договору №0108 від 01.08.2018, та на підставі видаткової накладної №108 від 21.08.2018 ТОВ Арров здійснило відвантаження асфальтобетонної суміші типу Б, марка 1 (Б-10), в кількості 206,17тн, на загальну суму 444090,18 грн, в тому числі ПДВ 74015,03грн.

У зв`язку із здійсненням вказаної господарської операцій з постачання товару позивачем відповідно до приписів п.201.10 ст.201 Податкового кодексу України було в установлений термін складено податкову накладну №11 від 21.08.2018.

Оплата була здійснена покупцем 28.08.2018 платіжним дорученням №2056 у сумі 491400,00 грн, також зазначене підтверджено копією заключною випискою за період з 23.08.2018 по 30.08.2018.

Крім того, слід зазначити, що поставлений товар було придбано позивачем у ТОВ АБ31 (виробник - асфальтобетонний завод), на підтвердження чого надано копії: договору поставки асфальтобетонної суміші №АБ/08/18-09 від 20.08.2018; накладну на відвантаження асфальтобетонної суміші з ТОВ АБЗ 1 на ТОВ Арров №681 від 21.08.2018 на суму 572917,00 грн, в тому числі ПДВ 95486,17 грн; платіжні доручення №7, №15 від 23.08.2018 про сплату постачальнику - ТОВ АБ31 вартості поставленої асфальтобетонної суміші; паспорта на асфальто-бетонну суміш Б-10 9 шт. №1-№9 від 21.08.2018, видані ТОВ АБ31 відповідно до умов договору поставки асфальтобетонної суміші №АБ/08/18-09 від 20.08.2018; товарно-транспортні накладні складені ТОВ АБ31 на доставку асфальтобетонної суміші ТОВ Арров 9 шт. №1-№9 від 21.08.2018; заключна виписка АТ КБ ПРИВАТБАНК по рахунку НОМЕР_1 клієнта ТОВ Арров за період з 23.08.2018 по 30.08.2018.

13.09.2018 податкову накладну №11 від 21.08.2018 направлено через систему Me.Doc на реєстрацію до Єдиного реєстру податкових накладних.

Квитанцією №9195899073 від 13.09.2018 ДФС України повідомила про те, що вищезазначена податкова накладна прийнята, але її реєстрація зупинена. У даній квитанції орган ДФС повідомив наступне: Відповідно до п.201.16 ст.201 ПК України реєстрація ПН/РК від 21.08.2018 №11 в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. ПН/РК відповідає критеріям оцінки ступеня ризиків, визначеним пп.1.6 п. 1 Критеріїв ризиковості платника податку . Пропонуємо надати пояснення та/або копії документів, достатні для прийняття рішення про реєстрацію ПН/РК в Єдиному реєстрі податкових накладних. Додатково повідомляємо: показник D =0, Р =224761.28 .

На підтвердження реальності здійснення операцій по ПН/РК 19.09.2018 позивач подав до органу ДФС (ДПІ у Солом`янському районі ГУ ДФС у м.Києві) пояснення, а саме: ТОВ Арров займається посередницькою діяльністю, реалізувало та здійснило доставку асфальтобетону Б-10 ПП ОСОБА_1 за накладною № 108 від 21.08.2018 на загальну суму 444090,18 грн, в тому числі ПДВ 74015,03грн. Поставка товару здійснювалась згідно договору поставки №0108 від 01.08.2018. Вантажний автотранспорт був наданий ТОВ Вітранс груп . Реалізований товар був придбаний у ТОВ АБЗ 1 , який є платником ПДВ і має відображення у ЄРПН.

Проте, надані позивачем пояснення та документи, не були прийняті до уваги, оскільки рішенням комісії ДФС України № 924339/42234046 від 21.09.2018 позивачу було відмовлено у реєстрації податкової накладної №11 від 21.08.2018 в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - ЄРПН).

Підставою відмови в реєстрації податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних зазначено: первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи) в т.ч. рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт/послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладні (документи, які не надано підкреслити); розрахункові документи, банківські виписки з особових рахунків; документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачена договором та/або законодавством (документи, які не надано підкреслити). Також додатково заначено, пошкоджені електронні файли, що не дає змоги ідентифікувати наступні документи: Документ довільного формату 46809330 від 19.09.2018 (1092108.PDF), Документ довільного формату 46809331 від 19.09.2018 (1082108.PDF) Документ довільного формату 46807448 від 19.09.2018 (1322908.PDF)

Не погоджуючись із зазначеним рішенням позивач оскаржив його в адміністративному порядку. У своїй скарзі платник наголошував, що ТОВ Арров зареєстровано платником податку ПДВ з 01.08.2018. У зв`язку з цим показник D та Р за серпень дорівнюють 0,00. Згідно коду КВЕД 46.13 ТОВ Арров з 01.08.2018 почало займатися посередницькою діяльністю у торгівлі будівельними матеріалами та санітарно-технічними виробами. Згідно задекларованих видів діяльності ТОВ Арров реалізувало асфальтну суміш Б-10 ПП ОСОБА_1 за видатковою накладною № 108 від 21.08.2018 на загальну суму 444090,18 грн, в тому числі ПДВ 74015,03 грн згідно договору поставки № 0108 від 01.08.2018. Вантажний автотранспорт був наданий ТОВ Діамант - Прогрес . Оплата за товар покупцем відбулась 28.08.2019, платіжним дорученням №2056. По факту реалізації асфальтобетонної суміші була подана на реєстрацію податкова накладна №11 від 21.08.2018.Реалізований товар був придбаний у ТОВ АБЗ 1 , про що свідчить накладна №681 від 21.08.2018 та згідно договору поставки асфальтобетонної суміші № АБ/08/18-09 від 20.08.2018; Асфальтобетонні заводи проводять вігрузку суміші цілодобово та без вихідних. ТОВ Арров сплатило за товар постачальнику 23.08.2018 (платіжні доручення №7,№15). ТОВ АБЗ 1 , який є платником ПДВ і має відображення у ЄРПН

Проте, рішенням комісії з питань розгляду скарг №34615/42234046/2 від 05.10.2018 скарга на рішення комісії контролюючого органу про відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних залишена без задоволення, а оскаржуване рішення без змін.

Також, 15.08.2018 між ТОВ Арров та ПП ОСОБА_1 було укладено Договір надання послуг № 15/08-1 від 15.08.2018, згідно умов якого виконавець зобов`язується в порядку та на умовах, визначених цим Договором, надати транспортні послуги по перевезенню будівельних матеріалів, а замовник зобов`язується в порядку та на умовах, визначених цим договором прийняти та оплатити надані послуги.

Відповідно до п.4.2 договору сторони свідчать, що замовник зобов`язується розрахуватись з виконавцем в повному обсязі протягом двох календарних днів з моменту отримання від виконавця Актів виконаних робіт.

21.08.2018 на виконання пункту 1.1. Договору №15/08-1 від 15.08.2018, та на підставі Акта надання послуг №109 від 21.08.2018 ТОВ Арров здійснило автотранспортні перевезення асфальтобетонної суміші типу Б, марка 1 (Б-10), в кількості 206,17 тн, вартість послуг з перевезення становить 97437,59 грн, в тому числі ПДВ 239,60 грн.

У зв`язку із здійсненням вказаної господарської операцій з постачання товару позивачем відповідно до приписів п.201.10 ст.201 Податкового кодексу України було в установлений термін складено податкову накладну №12 від 21.08.2018.

Оплата була здійснена покупцем 27.08.2018 платіжним дорученням №2056 та №2069, також зазначене підтверджено копією заключною випискою за період з 23.08.2018 по 30.08.2018.

Поставлений товар було придбано позивачем у ТОВ АБ31 (виробник - асфальтобетонний завод), на підтвердження чого надано копії: договору надання транспортних послуг №15/08-1 від 15.08.2018; акт про надання транспортних послуг з доставки асфальтобетонної суміші №109 замовнику від 21.08.2018; акт про надання транспортних послуг з ТОВ Діамант - Прогрес №228 від 27.08.2018; платіжне доручення №8 від 27.08.2018; податкова накладна № 12 від 21.08.2018; заключна виписка АТ КБ ПРИВАТБАНК по рахунку НОМЕР_1 клієнта ТОВ Арров за період з 23.08.2018р. по 30.08.2018, та інші документи про які вже вище зазначалось.

14.09.2018 податкову накладну №12 від 21.08.2018 направлено через систему Me.Doc на реєстрацію до Єдиного реєстру податкових накладних.

Квитанцією №9198379201 від 14.09.2018 ДФС України повідомила про те, що вищезазначена податкова накладна прийнята, але її реєстрація зупинена. У даній квитанції орган ДФС повідомив наступне: Відповідно до п.201.16 ст.201 ПК України реєстрація ПН/РК від 21.08.2018 №12 в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. ПН/РК відповідає критеріям оцінки ступеня ризиків, визначеним пп.1.6 п. 1 Критеріїв ризиковості платника податку . Пропонуємо надати пояснення та/або копії документів, достатні для прийняття рішення про реєстрацію ПН/РК в Єдиному реєстрі податкових накладних. Додатково повідомляємо: показник D =0, Р =99139.96 .

На підтвердження реальності здійснення операцій по ПН/РК 19.09.2018 позивач подав до органу ДФС (ДПІ у Солом`янському районі ГУ ДФС у м. Києві) пояснення, а саме: ТОВ Арров займається посередницькою діяльністю, реалізувало та здійснило доставку асфальтобетону Б-10 ПП ОСОБА_1 за накладною №108 від 21.08.2018 на загальну суму 444090,18 грн, в тому числі ПДВ 74015,03грн. Поставка товару здійснювалась згідно договору поставки №0108 від 01.08.2018. Вантажний автотранспорт був наданий ТОВ Вітранс груп . Реалізований товар був придбаний у ТОВ АБЗ 1 , який є платником ПДВ і має відображення у ЄРПН.

Проте, надані позивачем пояснення та документи, не були прийняті до уваги, оскільки рішенням комісії ДФС України № 924336/42234046 від 21.09.2018 позивачу було відмовлено у реєстрації податкової накладної №12 від 21.08.2018 в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Підставою відмови в реєстрації податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних зазначено: первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи) в т.ч. рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт/послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладні (документи, які не надано підкреслити); розрахункові документи, банківські виписки з особових рахунків; документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачена договором та/або законодавством (документи, які не надано підкреслити). Також додатково заначено, пошкоджені електронні файли, що не дає змоги ідентифікувати наступні документи: Документ довільного формату 46809330 від 19.09.2018 (1092108.PDF), Документ довільного формату 46809331 від 19.09.2018 (1082108.PDF) Документ довільного формату 46807448 від 19.09.2018 (1322908.PDF).

Не погоджуючись із зазначеним рішенням позивач оскаржив його в адміністративному порядку, зазначивши при цьому, що ТОВ Арров просить зареєструвати податкову накладну №12 від 21.08.2018 на загальну суму 97437,59 грн, в тому числі ПДВ 16239,60 грн. ТОВ Арров зареєстровано платником податку ПДВ з 01.08.2018. У зв`язку з цим показник D та Р за серпень дорівнюють 0,00. Згідно коду КВЕД 46.13 ТОВ Арров з 01.08.2018 почало займатися посередницькою діяльністю у торгівлі будівельними матеріалами та санітарно-технічними виробами. Згідно задекларованих видів діяльності ТОВ Арров реалізувало асфальтну суміш Б-10 ПП ОСОБА_1 за видатковою накладною №108 від 21.08.2018, згідно договору поставки №0108 від 01.08.2018. Вантажний автотранспорт для перевезення суміши був орендований у перевізника ТОВ Діамант - Прогрес , згідно акту наданих послуг №228. Оплата за товар покупцем відбулась 28.08.2019, платіжним дорученням №2056 та №2069. По факту реалізації асфальтобетонної суміші було підписано акт на надання послуг №109 від 21.08.2018 на суму 97437,59 грн, в тому числі ПДВ 16239,60 грн та подана на реєстрацію податкова накладна №12 від 21.08.2018.Реалізований товар був придбаний у ТОВ АБЗ 1 , про що свідчить накладна №681 від 21.08.2018 та згідно договору поставки асфальтобетонної суміші № АБ/08/18-09 від 20.08.2018; Оплата за транспортні послуги ТОВ Діамант-Прогрес була проведена 27.08.2018. ТОВ АБЗ 1 , який є платником ПДВ і має відображення у ЄРПН

Проте, рішенням комісії з питань розгляду скарг №34571/42234046/2 від 05.10.2018 скарга на рішення комісії контролюючого органу про відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних залишена без задоволення, а оскаржуване рішення без змін.

Досліджуючи надані сторонами докази, аналізуючи доводи позивача та заперечення відповідача, суд бере до уваги наступне.

Відповідно до пункту 201.1 статті 201 Податкового кодексу України (у редакції чинній на момент виникнення правовідносин) на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.

Пунктом 201.16 статті 201 Податкового кодексу України встановлено, що реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України, у разі відповідності такої податкової накладної/розрахунку коригування сукупності критеріїв оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, встановлених відповідно до пункту 74.2 статті 74 цього Кодексу.

На виконання цієї норми постановою Кабінету Міністрів України №1246 від 29.12.2010 затверджено Порядок ведення Єдиного реєстру податкових накладних (далі - Порядок №1246, у редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин).

Відповідно до п.2 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29.12.2010 №1246 (у редакції постанови Кабінету Міністрів України від 26.04.2017 за №341) (далі - Порядок №1246), податкова накладна - це електронний документ, який складається платником податку на додану вартість (далі - платник податку) відповідно до вимог Податкового кодексу України в електронній формі у затвердженому в установленому порядку форматі (стандарті) та надсилається для реєстрації.

Згідно з п.12 Порядку №1246 після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДФС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки: відповідності податкової накладної та/або розрахунку коригування затвердженому формату (стандарту); чинності електронного цифрового підпису, порядку його накладення та наявності права підписання посадовою особою платника податку таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; реєстрації особи, що надіслала на реєстрацію податкову накладну та/або розрахунок коригування, платником податку на момент складення та реєстрації таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; дотримання вимог, установлених пунктом 192.1 статті 192 та пунктом 201.10 статті 201 Кодексу; наявності помилок під час заповнення обов`язкових реквізитів відповідно до пункту 201.1 статті 201 Кодексу; наявності суми податку на додану вартість відповідно до пунктів 200 1.3 і 200 1.9 статті 200-1 Кодексу (для податкових накладних та/або розрахунків коригування, що реєструються після 1 липня 2015 року); наявності в Реєстрі відомостей, що містяться у податковій накладній, яка коригується; факту реєстрації / зупинення реєстрації / відмови в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування з такими ж реквізитами; наявності підстав для зупинення реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування; дотримання вимог Законів України Про електронний цифровий підпис , ;Про електронні документи та електронний документообіг та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.

Пунктом 13 Порядку №1246 передбачено, що за результатами перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку, формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування (далі - квитанція).

Відповідно до приписів п.201.16 ст.201 Податкового кодексу України реєстрація податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.

Згідно з п. 5 Порядку зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 21.02.2018 №117 (далі - Порядок № 117), податкова накладна / розрахунок коригування, які підлягають моніторингу, перевіряються на відповідність критеріям ризиковості платника податку, критеріям ризиковості здійснення операцій та показникам позитивної податкової історії платника податку.

При цьому, відповідно до змісту п.10 Порядку №117 критерії ризиковості платника податку, критерії ризиковості здійснення операцій, перелік показників, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку, визначає ДФС та надсилає на погодження Мінфіну в електронній формі через систему електронної взаємодії органів виконавчої влади. ДФС оприлюднює на своєму офіційному веб-сайті погоджені критерії ризиковості платника податку, критерії ризиковості здійснення операцій, перелік показників, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку.

Пунктом 13 Порядку №117 передбачено, що у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування зазначаються: 1) номер та дата складання податкової накладної / розрахунку коригування; 2) порядковий номер, номенклатура товарів/послуг продавця, код товару згідно з УКТЗЕД / послуги згідно з Державним класифікатором продукції та послуг, зазначені у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрація яких зупинена; 3) критерій(ї) ризиковості платника податку та/або критерій(ї) ризиковості здійснення операцій, на підставі якого(их) зупинено реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі, із розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку; 4) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі.

Зі змісту Квитанції вбачається, що контролюючим органом сформовано висновок про відповідність податкових накладних критеріям ризиковості платника податку, визначених п.п.1.6 п.1 листа ДФС від 21.03.2018 за №959/99-99-07-18 Критерії ризиковості платника податку (далі - Критерії №959).

З даного приводу суд зазначає, що контролюючим органом порушено не тільки принцип обґрунтованості рішення суб`єкта владних повноважень, а і норми п. 13 Порядку № 117, оскільки ним не зазначено у Квитанції конкретного та чіткого критерію ризиковості платника податку, достатнього для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - ЄРПН), на підставі якого здійснено зупинення реєстрації Податкової накладної.

Такий висновок суду базується на тому, що фіскальним органом у Квитанції зазначено лише загальне посилання на відповідність Податкової накладної критерію ризиковості платника податку, визначених п.п.1.6 п.1 Критеріїв №959.

Натомість, як принцип обґрунтованості рішення суб`єкта владних повноважень, так і п.13 Порядку №117 вимагає від контролюючого органу зазначення конкретного виду критерію.

У той же час, ДФС України не надано інших документів, з яких можливо встановити обставини через які відповідач дійшов висновку про відповідність Податкової накладної критеріям ризиковості платника податку і не довів правомірність зупинення реєстрації зазначеної накладної.

Слід також зазначити, що п.п.1.6 п.1 Критеріїв №959 містить у собі визначення різних обставин встановлення ризиковості платника податків: платник податків відповідає критеріям ризиковості, якщо: комісії головних управлінь ДФС в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДФС можуть розглядати питання щодо встановлення ризиковості платника податків, а саме:

- платник податку зареєстрований (перереєстрований) за адресою, що знаходиться на непідконтрольній території України (зона АТО, АР Крим);

- дата реєстрації платником податку на додану вартість не перевищує трьох місяців з дати такої реєстрації;

- платник податку - юридична особа, який не має відкритих рахунків у банківських установах, крім рахунків в органах державної казначейської служби України (крім бюджетних установ);

- платник податку, посадова особа та/або засновник якого був посадовою особою та/або засновником суб`єкта господарювання, якого ліквідовано за процедурою банкрутства протягом останніх трьох років;

- платником податку не подано контролюючому органу податкову звітність з податку на додану вартість за два останні звітні періоди всупереч нормам підпункту 16.1.3 пункту 16.1 статті 16 та абзацу першого пункту 49.2 і пункту 49.18 статті 49 Податкового кодексу України;

- платником податку на прибуток не подано контролюючому органу фінансову звітність за останній звітний період всупереч нормам підпункту 16.1.3 пункту 16.1 статті 16 та пункту 46.2 статті 46 Податкового кодексу України (далі - ПК України);

- наявна податкова інформація, що свідчить про наявність ознак здійснення ризикових операцій платником.

ДФС постійно обраховують та проводять моніторинг показників, визначених у пунктах 1.1 - 1.6 цих Критеріїв. Якщо виявлено, що платник податків має ознаки ризиковості згідно з пунктом 1.6 цих Критеріїв, то такий платник податків виноситься на розгляд Комісії в той самий день і вноситься до переліку ризикових платників у день проведення засідання Комісії, на якому прийнято відповідне рішення.

Таким чином, контролюючий орган був зобов`язаний у Квитанції чітко вказати не тільки на конкретний вид критерію, який встановлений п.п.1.6 п.1 Критеріїв №959, а і на відповідне рішення, відповідно до якого позивача внесено до переліку ризикових платників.

Крім того, відповідачем також не надано суду ані самого протоколу засідання Комісії, ані переліку платників податків, щодо яких виявлено ознаки ризиковості, ані матеріалів, на підставі яких платника податків віднесено до такого переліку.

При цьому, пунктами 6 та 7 Порядку №117 визначено, що у разі коли за результатами моніторингу платник податку, яким складено податкову накладну / розрахунок коригування, відповідає критеріям ризиковості платника податку, реєстрація таких податкової накладної / розрахунку коригування зупиняється. У разі коли за результатами моніторингу податкова накладна / розрахунок коригування відповідають критеріям ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної / розрахунку коригування, складених платником податку, який має позитивну податкову історію платника податку, реєстрація таких податкової накладної / розрахунку коригування зупиняється.

З аналізу змісту вказаних норм видно, що підставами для зупинення реєстрація податкової накладної / розрахунку коригування є наступна відповідність:

1) платника податку - критеріям ризиковості платника податку;

2) податкової накладної/розрахунку коригування - критеріям ризиковості здійснення операції.

Отже, положення зазначених пунктів Порядку №117 є чіткими і не припускають неоднозначне (множинне) трактування обов`язків контролюючих органів.

Разом з тим, реєстрація поданої позивачем Податкової накладної зупинена, як зазначено в Квитанції, через те, що ПН/РК відповідає вимогам п.п.1.6 п.1 Критеріїв ризиковості платника податку .

Тобто, відповідачем застосовано критерії ризиковості платника податку до Податкової накладної, а не до платника податку - позивача, що свідчить про те, що контролюючим органом реєстрацію Податкової накладної зупинено з підстав, які не передбачені законодавством - Порядком № 117.

В той же час, згідно з п.п.14, 15 Порядку №117 перелік документів, необхідних для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі, включає в себе: договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них; договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлені повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків; документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачена договором та/або законодавством. Письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 14 цього Порядку, платник податку має право подати до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного у податковій накладній / розрахунку коригування. Платник податку має право подати письмові пояснення та копії документів до декількох податкових накладних / розрахунків коригування, якщо такі податкові накладні / розрахунки коригування складені на одного отримувача - платника податку за одним і тим самим договором або якщо в таких податкових накладних / розрахунках коригування відображені однотипні операції (з однаковими кодами товарів згідно з УКТЗЕД або кодами послуг згідно з Державним класифікатором продукції та послуг).

Пунктами 18-21 Порядку №117 передбачено, що письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до пункту 15 цього Порядку, розглядаються комісіями контролюючих органів. Комісії контролюючих органів складаються з комісій регіонального рівня (комісії головних управлінь ДФС в областях, м. Києві та Офісу великих платників ДФС) та комісії центрального рівня (ДФС). Зазначені комісії приймають рішення про: реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі; відмову у реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі. Підставами для прийняття комісіями контролюючих органів рішення про відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування є: ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено; ненадання платником податку копій документів відповідно до підпункту 4 пункту 13 цього Порядку; надання платником податку копій документів, які складені з порушенням законодавства.

Як встановлено судом, що не заперечується сторонами, у спосіб, визначений Порядком №117, позивачем направлено відповідачу пояснення та копії документів до зазначених господарських операцій та Податкових накладних.

Як слідує з п.22 Порядку №117, рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі за формою згідно з додатком 2 підлягає реєстрації в окремому Реєстрі податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрація яких зупинена. Відповідне рішення набирає чинності після реєстрації його в такому Реєстрі.

Відповідно до пункту 23 Порядку №117, таке рішення приймається комісією регіонального рівня протягом п`яти робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 15 цього Порядку.

Із рішень №924336/42234046 від 21.09.2018 про відмову у реєстрації податкової накладної №12 від 21.08.2018 та №924339/42234046 від 21.09.2018 про відмову у реєстрації податкової накладної №11 від 21.08.2018 підставою для відмови податковим органом позивачу у реєстрації податкової накладної є ненадання платником податку копій документів, а саме: первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи) в т.ч. рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт/послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладні (документи, які не надано підкреслити); розрахункові документи, банківські виписки з особових рахунків; документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачена договором та/або законодавством (документи, які не надано підкреслити). Також додатково заначено, пошкоджені електронні файли, що не дає змоги ідентифікувати наступні документи: Документ довільного формату 46809330 від 19.09.2018 (1092108.PDF), Документ довільного формату 46809331 від 19.09.2018 (1082108.PDF) Документ довільного формату 46807448 від 19.09.2018 (1322908.PDF).

Проте, в порушення наведених вимог законодавства, рішення відповідача №924336/42234046 від 21.09.2018 та №924339/42234046 від 21.09.2018 містять лише загальне твердження про їх ненадання, без конкретизації (підкреслення) конкретного переліку документів, які, на думку Комісії, не надані.

Суд зазначає, що нечіткість формулювання підстав зупинення реєстрації податкової накладної, відсутність посилання на конкретні критерії ризиковості платника податків у квитанції позбавило можливості платника податків надати вичерпний перелік документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної.

Суд також вважає за необхідне зазначити, що факт зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування у ЄРПН не спростовує ані факту здійснення платником податків господарської операції, ані факту наявності дати виникнення саме першої події (придбання товарів/послуг або отримання коштів), що підтверджується тільки первинними документами, на підставі яких складається податкова накладна/розрахунок коригування.

Зважаючи на наявність передбачених законодавством документів, які свідчать про проведення господарських операцій між позивачем та його контрагентами, та на те, що такі документи були надані контролюючому органу, останній не мав правових підстав для відмови позивачу у реєстрації Податкових накладних.

Приймаючи до уваги викладене у сукупності, суд дійшов висновку, що оскаржуване рішення комісії ДФС України, яка приймає рішення про реєстрацію або відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації №924336/42234046 від 21.09.2018 та №924339/42234046 від 21.09.2018 є необґрунтованим, безпідставним та таким, що підлягає скасуванню.

При цьому, суд звертає увагу, що відповідно до вимог п. 201.1, 201.10 ст.201 Податкового кодексу України реєстрацію податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних віднесено до обов`язків платника податків.

У той же час, наведені норми розраховані на відсутність спірних правовідносин, позаяк у випадку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування механізм її подальшої реєстрації в ЄРПН є іншим.

Так, пунктом 28 Порядку №117, окрім іншого, визначено, що податкова накладна / розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструється у день настання однієї з таких подій: прийнято та набрало чинності рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі; набрання рішенням суду законної сили про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі.

При цьому, згідно з нормами п.п.19, 20 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого Постановою КМУ від 29.12.2010 № 1246, податкова накладна та/або розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструється у день настання однієї з таких подій: прийняття в установленому порядку та набрання чинності рішенням про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування; набрання рішенням суду законної сили про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування (у разі надходження до ДФС відповідного рішення); неприйняття та/або відсутність реєстрації в установленому порядку рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування.

У разі надходження до ДФС рішення суду про реєстрацію або скасування реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування, яке набрало законної сили, такі податкові накладні та/або розрахунки коригування реєструються після проведення перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку (крім абзацу десятого), або їх реєстрація скасовується. При цьому датою реєстрації або скасування реєстрації вважається день, зазначений в такому рішенні, або день набрання законної сили рішенням суду.

Отже, реєстрація в ЄРПН податкової накладної/розрахунку коригування, реєстрацію якої попередньо було зупинено, є повноваженням ДФС України.

Як встановлено судом, підтверджено матеріалами справи і не спростовано відповідачами, надані позивачем документи складені з дотриманням вимог законодавства і були достатніми для реєстрації податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Обставин, які б унеможливлювали реєстрацію податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних, судом не встановлено.

Відповідно ч.3 ст.245 КАС України, у разі скасування нормативно-правового або індивідуального акту суд може зобов`язати суб`єкта владних повноважень вчинити необхідні дії з метою відновлення прав, свобод чи інтересів позивача, за захистом яких він звернувся до суду.

Таким чином, з метою відновлення прав та інтересів позивача, за захистом яких він звернувся до суду, та з метою дотримання судом гарантій на те, що спір між сторонами буде остаточно вирішений, суд дійшов висновку про необхідність зобов`язання Державну фіскальну службу України зареєструвати податкові накладні №11 та №12 від 21.08.2018 в Єдиному реєстрі податкових накладних датою направлення її на реєстрацію позивачем.

Частиною 1 ст.77 КАС України встановлено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

За таких обставин, виходячи з меж заявлених позовних вимог, системного аналізу положень чинного законодавства України, оцінки поданих сторонами доказів за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об`єктивному розгляді всіх обставин справи в їх сукупності, суд дійшов висновку про те, що з наведених у позовній заяві мотивів і підстав, позовні вимоги підлягають задоволенню.

Доводи відповідачів не приймаються судом до уваги виходячи з вищезазначеного.

Відповідно до частини 1 статті 139 КАС України, при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі.

Керуючись ст.ст.2, 5, 7-11, 19, 73-77, 79, 90, 139, 241-246 Кодексу адміністративного судочинства України, -

В И Р І Ш И В:

Позов Товариства з обмеженою відповідальністю Арров задовольнити.

Визнати протиправним та скасувати рішення №924336/42234046 від 21.09.2018 про відмову у реєстрації податкової накладної №12 від 21.08.2018 в Єдиному реєстрі податкових накладних, поданої ТОВ Арров .

Визнати протиправним та скасувати рішення №924339/42234046 від 21.09.2018 про відмову у реєстрації податкової накладної №11 від 21.08.2018 в Єдиному реєстрі податкових накладних, поданої ТОВ Арров .

Зобов`язати Державну фіскальну службу України (код ЄДРПОУ 39292197, адреса: 04053, м. Київ, Львівська пл., 8, номер засобу зв`язку: (044) 272-51-59) зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні від 21.08.2018 №11 та №12, подані ТОВ Арров .

Стягнути на користь Товариства з обмеженою відповідальністю ТОВ Арров (код ЄДРПОУ 42234046, адреса: 03049, м. Київ, вул. Платонівська, буд. 18) понесені ним судові витрати по сплаті судового збору у розмірі 3524 (три тисячі п`ятсот двадцять чотири) гривні 00 коп. за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДФС у місті Києві (код ЄДРПОУ - 39439980, адреса: 04116, м. Київ, вул. Шолуденка, 33/19) .

Рішення набирає законної сили у порядку, встановленому в ст.255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржено протягом 30 днів з моменту складення повного тексту до суду апеляційної інстанції в порядку, визначеному ст.ст.293, 296, 297 Кодексу адміністративного судочинства України, з урахуванням підпункту 15.5 пункту 15 частини першої Перехідних положень Кодексу адміністративного судочинства України в редакції згідно з Законом України від 3 жовтня 2017 року № 2147-VIII.

Суддя: Н.А. Добрівська

СудОкружний адміністративний суд міста Києва
Дата ухвалення рішення27.09.2019
Оприлюднено02.10.2019
Номер документу84629673
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —640/22414/18

Ухвала від 29.04.2020

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Добрівська Н.А.

Ухвала від 24.04.2020

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Добрівська Н.А.

Ухвала від 30.03.2020

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Гімон М.М.

Ухвала від 21.02.2020

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Глущенко Яна Борисівна

Ухвала від 27.01.2020

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Глущенко Яна Борисівна

Ухвала від 27.01.2020

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Глущенко Яна Борисівна

Рішення від 27.09.2019

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Добрівська Н.А.

Ухвала від 24.06.2019

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Добрівська Н.А.

Ухвала від 13.05.2019

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Добрівська Н.А.

Ухвала від 11.04.2019

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Добрівська Н.А.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні