ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
26 вересня 2019 р.Справа № 520/11263/18 Другий апеляційний адміністративний суд у складі колегії:
Головуючого судді: Жигилія С.П.,
Суддів: Чалого І.С. , Перцової Т.С. ,
за участю секретаря судового засідання: Ващук Ю.О.
представника позивача - Сайтарли А.П.
представника відповідача - Ковальової М.І.
розглянувши у відкритому судовому засіданні у приміщенні Другого апеляційного адміністративного суду адміністративну справу за апеляційною скаргою Товариства з обмеженою відповідальністю "ТД Зернотрейдинг ЛТД" на рішення Харківського окружного адміністративного суду від 08.04.2019 року (суддя Кухар М.Д.; м. Харків; повний текст рішення складено 18.04.2019)по справі № 520/11263/18
за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "ТД Зернотрейдинг ЛТД"
до Головного управління ДФС у Харківській області
про визнання протиправним та скасування наказу,
ВСТАНОВИВ:
Товариство з обмеженою відповідальністю "ТД Зернотрейд ЛТД" (далі - позивач, ТОВ "ТД Зернотрейд ЛТД") звернулося до Харківського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Головного управління Державної фіскальної служби у Харківській області (далі - відповідач, ГУ ДФС у Харківській області), в якому просить суд:
- визнати протиправним та скасувати наказ відповідача від 14.08.2018 року № 5960 "Про проведення документальної позапланової виїзної перевірки ТОВ "ТД Зернотрейдинг ЛТД" (податковий номер 38876594).
Рішенням Харківського окружного адміністративного суду від 08 квітня 2019 року в задоволенні адміністративного позову ТОВ "ТД Зернотрейд ЛТД" - відмовлено.
Не погодившись з рішенням суду першої інстанції, позивачем подано апеляційну скаргу в якій, посилаючись на його прийняття без надання належної правової оцінки обставинам справи, невірне застосування судом норм матеріального права, а також невідповідність висновків суду обставинам справи, просить суд апеляційної інстанції скасувати рішення Харківського окружного адміністративного суду від 08.04.2019 та ухвалити нове судове рішення, яким адміністративний позов задовольнити повністю.
Обґрунтовуючи вимоги апеляційної скарги позивач посилається на невірне застосування судом першої інстанції положення статей 39, 78 Податкового кодексу України, що призвело до неправильного вирішення спору. За твердженнями позивача, оскаржуваний наказ контролюючого органу не відповідає вимогам чинного законодавства з питань оподаткування, оскільки в ньому не зазначені законні підстави для проведення перевірки ТОВ "ТД Зернотрейд ЛТД" з питань дотримання платником податків принципу "витягнутої руки".
Відповідач подав відзив на апеляційну скаргу в якому, наполягаючи на законності та обґрунтованості рішення суду першої інстанції, просить залишити апеляційну скаргу без задоволення, а оскаржуване рішення без змін.
Відповідно до ч. 1 ст. 308 КАС України, суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги.
Колегія суддів, заслухавши суддю-доповідача, пояснення представника позивача та представника відповідача, перевіривши, в межах апеляційної скарги, рішення суду першої інстанції та доводи апеляційної скарги, дослідивши матеріали справи, вважає, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню з наступних підстав.
Судом встановлено, що ТОВ "ТД Зернотрейдинг ЛТД" 27.04.2016 року до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику, відповідно до п.п. 39.4.2 п. 39.4 ст. 39 Податкового кодексу України (далі Кодекс), подано Звіт про контрольовані операції за 2015 звітний рік із контрагентами-нерезидептами: "Achille Limited" (Об`єднані Арабські Емірати). "Grain Star Commodities Limited" (Гонконг ), Bunge S.A. (Швейцарська Конфедерація) та "Louis Dreyfus Commodities Suisse S.A." (Швейцарська Конфедерація) із загальною сумою контрольованих операцій 172 066 423 грн.
Під час аналізу поданого підприємством Звіту, на підставі п.п.1 п.3 розділу III Порядку проведення моніторингу контрольованих операцій, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 14.08.2015 № 706, податковим органом встановлено ризик невідповідності умов контрольованих операцій принципу "витягнутої руки".
З метою проведення оцінки відповідності умов контрольованих операцій принципу "витягнутої руки", згідно із п.п.39.4.4 п.39.4 ст.39 Кодексу та п.п.4 п.3 розділу III Порядку проведення моніторингу контрольованих операцій, ДФС України на адресу підприємства направлено запит від 08.11.2016 № 23972/6/99-99-14-01-02-15 про надання документації з трансфертного ціноутворення щодо операцій здійснених із "Achille Limited" (Об`єднані Арабські Емірати) та "Grain Star Commodities Limited" (Гонконг) у звітному 2015 році.
За результатами аналізу документації та додаткової інформації отриманої від ОВ "ТД Зернотрейдинг ЛТД", контролюючим органом встановлено невідповідність умов контрольованих операцій принципу "витягнутої руки" та наявність ризиків трансфертного ціноутворення.
Згідно із плі.39.5.2.2 п. 39.5 ст.39 Кодексу, на виконання вимог п.п. 2 розд. II Порядку проведення перевірки з питань дотримання платником податків принципу витягнутої руки", затвердженого наказом Міністерства фінансів України 10 березня 2016 року №344. із змінами затвердженими наказом Міністерства фінансів України від 30 березня 2017 року № 399, що зареєстровані в Міністерстві юстиції України 21.04.2017 за № 526/30394, Головним управлінням ДФС у Харківській області на адресу ДФС України листом від 13.09.2017 № 5477/8/20-40-14-07-11, направлене відповідне інформаційне повідомлення з обґрунтуванням встановлених ризиків.
Листом ДФС України від 20.09.2017 № 251 17/7/99-99-14-01 -02-17 надано письмове погодження на проведення документальної позапланової виїзної перевірки ТОН "ТД Зернотрейдинг ЛТД" з питань дотримання принципу "витягнутої руки" під час здійснення контрольованих операцій з компаніями "Achille Limited" (Об`єднані Арабські Емірати) та "Grain Star Commodities Limited" (Гонконг) за звітний період з 01.01.2015 по 31.12.2015.
14.08.2018 начальником Головного управління ДФС у Харківській області прийнято рішення, оформлене наказом № 5960, згідно якого на підставі п.п.20.1.4 п.20.1 ст.20. п.41.1 ст.41. п.61.1, п.61.2 ст.61. п.п. 62.1.3 п.62.1 ст.62, п.п. 75.1.2 п.75.1 ст.75. п.п.39.5.2.1 п.п.39.5.2 п.39.5 ст.39 та п.п.78.1.14. п.п.78.1.16 п.78.1 ст.78 Податкового кодексу України від 02 грудня 2010 року 2755-VI зі змінами та доповненнями (далі - ПК України), у зв`язку із отриманням звіту про контрольовані операції ТОВ "ТД ЗЕРНОТРЕЙДИНГ ЛТД" за 2015 рік та документації з трансфертного ціноутворення відповідно до підпункту 39.4.4 пункту 39.4 статті 39 Податкового кодексу України, керівником контролюючого органу доручено організувати та провести перевірку ТОВ "ТД ЗЕРНОТРЕЙДИНГ ЛТД" з питань відповідності умов контрольованих операцій принципу "витягнутої руки" під час проведення контрольованих операцій з юридичними особами - нерезидентами "Achille Limited" (Об`єднані Арабські Емірати) та "Grain Star Commodities Limited" (Гонконг) за звітний період з 01.01.2015 року по 31.12.2015 року.
24 вересня 2018 року ТОВ "ТД ЗЕРНОТРЕЙДИНГ ЛТД" отримано зазначений наказ від 14 серпня 2018 року №5960 "Про проведення документальної позапланової виїзної перевірки ТОВ "ТД ЗЕРНОТРЕЙДИНГ ЛТД" (податковий номер 38876594)".
Вважаючи вказаний наказ протиправним, необґрунтованим та таким, що підлягає скасуванню, позивач звернувся до суду з даним позовом.
Приймаючи рішення про відмову у задоволенні позовних вимог, суд першої інстанції виходив з того, що у відповідача були наявні підстави для винесення спірного наказу.
Колегія суддів погоджується з рішенням суду першої інстанції, з таких підстав.
Правовідносини з приводу дотримання валютного законодавства врегульовано нормами Податкового кодексу України та Порядком проведення перевірки з питань дотримання платником податків принципу "витягнутої руки", затвердженого наказом Міністерства фінансів України 10 березня 2016 року № 344, із змінами затвердженими наказом Міністерства фінансів України від 30 березня 2017 року № 399.
Відповідно до ст. 78 Податкового кодексу України, документальна позапланова перевірка здійснюється хоча б однієї з таких підстав:
78.1.14. у разі отримання документально підтвердженої інформації та даних, що свідчать про невідповідність умов контрольованої операції принципу "витягнутої руки" та/або встановлення невідповідності умов контрольованої операції принципу "витягнутої руки" у порядку, передбаченому підпунктом 39.5.1.1 підпункту 39.5.1 пункту 39.5 статті 39 цього Кодексу;
78.1.15. неподання платником податків або подання з порушенням вимог пункту 39.4 статті 39 цього Кодексу звіту про контрольовані операції та/або документації з трансфертного ціноутворення або у разі встановлення порушень під час моніторингу такого звіту або документації відповідно до вимог пунктів 39.4 і 39.5 статті 39 цього Кодексу;
78.1.16. отримано звіт про контрольовані операції, надісланий платником податків відповідно до пункту 39.4 статті 39 цього Кодексу . У такому разі перевірка проводиться виключно з питань контролю трансфертного ціноутворення".
Трансфертне ціноутворення, в Україні позначається, як система, в рамках якої визначається "справедлива" ціна послуг і товарів, вартість інших об`єктів договірних відносин в контрольованих операціях.
Основоположний принцип при трансфертному ціноутворенні, це принцип "витягнутої руки", згідно з яким платник податків, учасник контрольованих операцій, визначає обсяг прибутку, що обкладається податком.
Згідно із пп. 39.5.1. п. 39.5 ст. 39 ПК України, податковий контроль за встановленням відповідності умов контрольованих операцій принципу "витягнутої руки" здійснюється шляхом моніторингу контрольованих операцій, опитування з питань трансфертного ціноутворення та проведення перевірок з питань дотримання платником податків принципу "витягнутої руки".
Пунктом 39.4 ст. 39 Податкового кодексу України встановлено порядок складання та подання звітності для податкового контролю. Згідно з п.п. 39.4.1 п. 39. 4 ст. 39 ПК України, для цілей податкового контролю за трансфертним ціноутворенням звітним періодом є календарний рік.
Платники податків, які у звітному році здійснювали контрольовані операції, зобов`язані подавати звіт про контрольовані операції центральному органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику, до 1 жовтня року, що настає за звітним, засобами електронного зв`язку в електронній формі з дотриманням вимог закону щодо електронного документообігу та електронного цифрового підпису.
У звіті про контрольовані операції зазначається інформація про всі контрольовані операції, здійснені платником податків у звітному періоді.
У разі якщо платником податку виявлено, що у раніше поданому звіті про контрольовані операції інформація надана не в повному обсязі, містить помилки або недоліки, такий платник податків має право подати: новий звіт до закінчення граничного строку подання звіту про контрольовані операції за такий самий звітний період; уточнюючий звіт у разі його подання після закінчення граничного строку для відповідного звітного періоду (п. 39.4.2 ст.39 ПК України).
Платники податків, що здійснюють контрольовані операції, повинні складати та зберігати документацію з трансфертного ціноутворення за кожний звітний період. На запит центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику, платники податків протягом 30 календарних днів з дня отримання запиту подають документацію щодо контрольованих операцій, зазначених у запиті, яка повинна містити інформацію, зазначену у підпункті 39.4.6 цього пункту.
Відповідно до п. 39.5.1. ст. 39 ПК України, податковий контроль за встановленням відповідності умов контрольованих операцій принципу "витягнутої руки" здійснюється шляхом моніторингу контрольованих операцій, опитування з питань трансфертного ціноутворення та проведення перевірок з питань дотримання платником податків принципу "витягнутої руки".
Моніторинг умов контрольованих операцій здійснюється шляхом аналізу звітів про контрольовані операції, документації з трансфертного ціноутворення, отриманих, зокрема, на підставі запитів, надісланих відповідно до підпунктів 39.4.4 та 39.4.8 пункту 39.4 цієї статті, будь-яких інших інформаційних джерел, та шляхом отримання податкової інформації відповідно до статті 73 цього Кодексу.
Згідно із п. 78.4 ст. 78 Податкового кодексу України про проведення документальної позапланової перевірки керівник (його заступник або уповноважена особа) контролюючого органу приймає рішення, яке оформлюється наказом.
Виходячи з аналізу наведених правових норм, документальна позапланова перевірка проводиться на підставі наказу керівника контролюючого органу та за наявності підстав для її проведення.
Правовими підставами для призначення вказаної перевірки в наказі від 14.08.2018 №5960 визначено п.п.78.1.14, пп. 78.1.16 п. 78.1 ст. 78, п.п.39.5.2.1 п.п.39.5.2 п. 39.5 ст. 39 Податкового кодексу України.
Відповідно до п.п.39.5.2 п. 39.5 ст. 39 Податкового кодексу України перевірка з питань дотримання платником податків принципу "витягнутої руки" проводиться відповідно до положень глави 8 розділу II цього Кодексу з урахуванням особливостей, визначених цією статтею.
Згідно з п.п.39.5.2.1 п.п.39.5.2 п. 39.5 ст. 39 Податкового кодексу України перевірка з питань дотримання платником податків принципу "витягнутої руки" може бути проведена контролюючим органом у разі надання платником податків документації з трансфертного ціноутворення відповідно до підпункту 39.4.4 пункту 39.4 цієї статті або у разі неподання платником податків чи подання з порушенням вимог пункту 39.4 цієї статті звіту про контрольовані операції або документації з трансфертного ціноутворення.
Пунктом 5 Розділу IV Порядку проведення моніторингу контрольованих операцій, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 14.08.2015 №706, визначено, що результати аналізу Документації, що свідчать про невідповідність умов контрольованої операції принципу "витягнутої руки", використовуються під час прийняття рішення про проведення перевірки з питань дотримання платником податків принципу "витягнутої руки" та відповідно до підпункту 78.1.14 пункту 78.1 статті 78 глави 8 розділу ІІ Кодексу є підставою для проведення документальної позапланової перевірки.
В ході проведеного аналізу наданого звіту про контрольовані операції, на підставі т 1 п. 3 розділу III Порядку, встановлено ризик невідповідності умов контрольованих операцій принципу "витягнутої руки", визначеному пунктом 39.1 статті 39 ПК України.
За таких обставин, колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції, що у відповідача були наявні підстави для винесення спірного наказу.
В той же час, позивач посилається на те, що Порядком передбачено обов`язкову процедуру погодження перевірки дотримання принципу "витягнутої руки" з ДФС України. На виконання вимог п.2 розділу II Порядку ГУ ДФС у Харківській області на адресу ДФС України листом від 13.09.2017 року №5477/8/20-40-14-07-11, направлено відповідне інформаційне повідомлення з обґрунтуванням встановлених ризиків. Листом ДФС України від 20.09.2017 року №25117/7/99- 99-14-01-02-17 надано письмове погодження про проведення документальної позапланової виїзної перевірки TQB "ТД ЗЕРНОТРЕЙДИНГ ЛТД" з питань дотримання принципу "витягнутої руки" під час здійснення контрольованих операцій з компаніями "Achille Limited" і Об`єднані Арабські Емірати та "Grain Star Commodities Limited" (Гонконг) за звітний період з 01.01.2015 року по 31.12.2015 року.
Позивач також зазначає, що після отримання зазначеного вище погодження, ГУ ДФС у Харківській області вже приймався наказ від 25.09.2017 року №5011 про проведення документальної позапланової виїзної перевірки ТОВ "ТД ЗЕРНОТРЕЙДИНГ ЛТД" з питань дотримання принципу "витягнутої руки" під час здійснення контрольованих операцій з компаніями "Achille Limited" (Об`єднані Арабські Емірати) та "Grain Star Commodities Limited" (Гонконг) за звітний період з 01.01.2015 року по 31.12.2015 року, який скасовано в адміністративному порядку у зв`язку з ненаданням ДФС України у 20- денний строк відповіді на скаргу. Факт скасування в адміністративному порядку у зв`язку з ненаданням ДФС України у 20- денний строк відповіді на скаргу встановлений постановою Харківського апеляційного адміністративного суду у справі № 820/5194/17 від 19.03.2018 року.
Судом першої інстанції обґрунтовано не прийнято такі доводи позивача, з наступних підстав.
Згідно із плі.39.5.2.2 п. 39.5 ст.39 Кодексу, на виконання вимог п.п. 2 розд. II Порядку проведення перевірки з питань дотримання платником податків принципу витягнутої руки", затвердженого наказом Міністерства фінансів України 10 березня 2016 року №344. із змінами затвердженими наказом Міністерства фінансів України від 30 березня 2017 року № 399, що зареєстровані в Міністерстві юстиції України 21.04.2017 за № 526/30394, Головним управлінням ДФС у Харківській області на адресу ДФС України листом від 13.09.2017 № 5477/8/20-40-14-07-11, направлене відповідне інформаційне повідомлення з обґрунтуванням встановлених ризиків.
Листом ДФС України від 20.09.2017 № 251 17/7/99-99-14-01 -02-17 надано письмове погодження на проведення документальної позапланової виїзної перевірки ТОВ "ТД Зернотрейдинг ЛТД" з питань дотримання принципу "витягнутої руки" під час здійснення контрольованих операцій з компаніями "Achille Limited" (Об`єднані Арабські Емірати) та "Grain Star Commodities Limited" (Гонконг) за звітний період з 01.01.2015 по 31.12.2015.
Таким чином, погодження на проведення документальної позапланової виїзної перевірки не є погодженням наказу на проведення такої перевірки, а є передумовою можливості його видання контролюючим органом.
Позивачем було подано скаргу на наказ від 25.09.2017 року №5011.
Вказаний наказ скасовано в адміністративному порядку з підстав порушення строків розгляду скарги ДФС України. При цьому, суд звертає увагу на той факт, що позивачем не оскаржувалося погодження ДФС України від 20.09.2017 № 25117/7/99-99-14-01-02-17 на проведення документальної позапланової виїзної перевірки, а факт наявності підстав для видання наказу не були предметом розгляду в адміністративній справі, на рішення в якій посилається позивач.
Таким чином, викладені вище обставини свідчать про дотримання відповідачем порядку призначення документальної позапланової виїзної перевірки позивача з питань відповідності умов контрольованих операцій принципу "витягнутої руки" під час проведення контрольованих операцій з юридичними особами - нерезидентами "Achille Limited" (Об`єднані Арабські Емірати) та "Grain Star Commodities Limited" (Гонконг) за звітний період з 01.01.2015 року по 31.12.2015 року, а тому оскаржуваний наказ від 14.08.2018 року № 5960 "Про проведення документальної позапланової виїзної перевірки ТОВ "ТД Зернотрейдинг ЛТД" прийнято відповідачем в межах чинного законодавства.
З огляду на встановлені у справі обставини, колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції про відсутність підстав для задоволення позовних вимог ТОВ "ТД Зернотрейдинг ЛТД".
У відповідності до ст. 242 КАС України, рішення суду повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим.
Відповідно до п. 1 ч. 1 ст. 315 КАС України, за наслідками розгляду апеляційної скарги на судове рішення суду першої інстанції суд апеляційної інстанції має право залишити апеляційну скаргу без задоволення, а судове рішення - без змін.
Згідно ч. 1 ст. 316 КАС України, суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.
Беручи до уваги вищевикладене, колегія суддів вважає, що суд першої інстанції вірно встановив фактичні обставини справи, дослідив наявні докази, надав їм належну оцінку та прийняв законне і обґрунтоване рішення, з дотриманням норм матеріального і процесуального права.
Доводи апеляційної скарги не знайшли свого підтвердження в ході розгляду справи судом апеляційної інстанції, спростовані зібраними по справі доказами та встановленими обставинами, з наведених підстав висновків суду не спростовують.
Керуючись ст.ст. 229, 241, 243, 250, 308, 310, 315, 316, 321, 322, 325, 327-329 Кодексу адміністративного судочинства України суд, -
П О С Т А Н О В И В:
Апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю "ТД Зернотрейдинг ЛТД" залишити без задоволення.
Рішення Харківського окружного адміністративного суду від 08.04.2019 року по справі № 520/11263/18 залишити без змін.
Постанова набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена у касаційному порядку протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення шляхом подачі касаційної скарги безпосередньо до Верховного Суду.
Головуючий суддя (підпис)С.П. Жигилій Судді (підпис) (підпис) І.С. Чалий Т.С. Перцова Повний текст постанови складено 01.10.2019 року.
Суд | Другий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 26.09.2019 |
Оприлюднено | 03.10.2019 |
Номер документу | 84630132 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Другий апеляційний адміністративний суд
Жигилій С.П.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні