П`ЯТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
П О С Т А Н О В А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
01 жовтня 2019 р.м.ОдесаСправа № 420/3753/19
Категорія 112010000Головуючий у суді І інстанції: Юхтенко Л.Р. час і місце ухвалення: письмове провадження, м. Одеса
П`ятий апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів:
головуючого судді: Семенюка Г.В.
суддів: Шляхтицького О.І. , Федусика А.Г.
при секретаріВишневській А.В.
за участю сторін: ГУ ПФУШишова С.Б. (довіреність)
розглянувши у відкритому судовому засіданні у приміщенні П`ятого апеляційного адміністративного суду адміністративну справу за апеляційною скаргою Головного управління Пенсійного фонду України в Одеській області на Рішення Одеського окружного адміністративного суду від 24 липня 2019 року по справі за позовом ОСОБА_1 до Головного управління Пенсійного фонду України в Одеській області про визнання протиправним та скасування рішення про відмову у призначенні пенсії №18 від 12 грудня 2018 року та зобов`язання вчинити певні дії, -
встановиВ:
Позивач, звернувся до суду з позовом до Суворовського об`єднаного управління Пенсійного фонду України в м. Одесі про визнання протиправним та скасування рішення про відмову у призначенні пенсії №18 від 12 грудня 2018 року та зобов`язання вчинити певні дії, мотивуючи його тим, що медична установа, де він працював та здобув свій пільговий стаж знаходиться на тимчасово окупованій території України, у зв`язку з чим, він не може надати уточнюючу довідку, однак, його спеціальний трудовий стаж може бути підтверджений даними, наявними в реєстрі застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування.
Рішенням Одеського окружного адміністративного суду від 24 липня 2019 року позов задоволено в повному обсязі. Визнано протиправним та скасовано рішення Суворовського об`єднаного управління Пенсійного фонду України в м. Одесі про відмову у призначенні ОСОБА_1 пенсії від 12.12.2018 року № 18. Зобов`язано Суворовське об`єднане управління Пенсійного фонду України в м. Одесі зарахувати ОСОБА_1 до пільгового стажу період роботи з 10.05.2006 року по 09.10.2014 року на посаді лікаря хірурга серцево-судинного по наданню екстреної медичної допомоги рентгенваскулярної групи відділення кардіо та рентгенваскулярної хірургії у комунальній лікувально-профілактичній установі Донецьке обласне клінічне територіальне медичне об єднання . Зобов`язано Суворовське об`єднане управління Пенсійного фонду України в м. Одесі призначити ОСОБА_1 з 17.08.2018 року пенсію за віком відповідно до п.1 ч. 2 ст. 114 Закону України Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування .
Не погодившись з Рішенням суду першої інстанції, Суворовське об`єднане управління Пенсійного фонду України в м. Одесі подало апеляційну скаргу, в якій просить суд апеляційної інстанції скасувати Рішення суду та прийняти нову постанову, якою у задоволенні вимог позивача відмовити.
В обґрунтування вимог апеляційної скарги апелянт посилається на неповне з`ясування судом обставин, що мають значення для справи, невідповідність висновків суду обставинам справи, порушення норм матеріального та процесуального права. Зазначає, що задовольняючи позов, суд першої інстанції не врахував, що Позивачем при зверненні до управління не надано жодної уточнюючої довідки, якою б підтверджувалися періоди роботи, що зараховуються до спеціального стажу.
Заслухавши суддю-доповідача, перевіривши повноту встановлення судом першої інстанції фактичних обставин справи та правильність застосування ним норм матеріального і процесуального права, колегія суддів вважає, що апеляційну скаргу належить залишити без задоволення з наступних підстав:
Судом першої інстанції встановлено, що ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , що підтверджується паспортом серії НОМЕР_1 (а.с.10-11).
З паспорту позивача вбачається, що він зареєстрований у м. Донецьку.
Позивач є внутрішньо переміщеною особою та взята на відповідний облік, що підтверджено довідкою від 11.09.2015 року №5122000 626 (а.с.13) про взяття на облік особи, яка переміщується з тимчасово окупованої території України або району проведення антитерористичної операції.
Згідно з записів у трудовій книжці від 28 серпня 1989 року, ОСОБА_1 у період з 10.05.2006 року по 09.10.2014 року працював на посаді лікаря-хірурга серцево-судинного кардіохірургічного відділення установи Донецьке обласне клінічне територіальне медичне об`єднання (а.с.24-26), що також підтверджено відомостями з Реєстру застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування, із зазначенням спец стажу за кодом ЗП3013А1 (а.с.16-22).
17 серпня 2018 року Позивач подав до Суворовського об`єднаного управління пенсійного фонду України в м. Одесі заяву про призначення пенсії за віком.
12 грудня 2018 року Рішенням № 18 Головним управлінням Пенсійного фонду України в Одеській області Суворовським об`єднаним управління Пенсійного фонду України в м. Одесі було відмовлено у призначенні пенсії позивачу з підстав того, що записами у трудовій книжці не підтверджено роботу у відділеннях, передбачених Розділом XІX Охорона здоров`я Списку №1, затвердженим Постановою КМУ від 16.01.2003 року №36, а тому період з 10.05.2006 року по 09.10.2014 року неможливо зарахувати до пільгового стажу.
Таким чином, прийнято рішення щодо відмови у призначенні пенсії згідно п.1 ч. 2 ст. 114 Закону України Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування , оскільки відсутній необхідний стаж на зазначеній роботі 10 років.
Не погоджуючись із зазначеним рішенням, позивач звернувся з даним позовом до суду.
Суд першої інстанції задовольняючи позовні вимоги зазначив, що наданими відповідачу документами повністю підтверджено стаж роботи позивача, який дає йому право на пенсію на пільгових умовах, а тому наявні підстави для задоволення позову. Колегія суддів П`ятого апеляційного адміністративного суду погоджується з вказаними висновками суду першої інстанції з огляду на наступне.
Частиною 2 статті 19 Конституції України передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до абзаців першого, другого пункту 2 розділу XV "Прикінцеві положення" Закону України від 09 липня 2003 року № 1058-IV "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" (далі - Закон № 1058-IV), пенсійне забезпечення застрахованих осіб, які працювали або працюють на підземних роботах, на роботах з особливо шкідливими і особливо важкими умовами праці за списком № 1 та на інших роботах із шкідливими і важкими умовами праці за списком № 2 виробництв, робіт, професій, посад і показників, затверджених Кабінетом Міністрів України, та за результатами атестації робочих місць, на посадах, що дають право на призначення пенсії за віком на пільгових умовах, які відповідно до цього Закону мають право на пенсію на пільгових умовах, здійснюється згідно з окремим законодавчим актом через професійні та корпоративні фонди. До запровадження пенсійного забезпечення через професійні та корпоративні фонди особам, зазначеним в абзаці першому цього пункту, пенсії призначаються за нормами цього Закону.
Згідно з ст. 9 Закону № 1058-IV, відповідно до цього Закону в солідарній системі призначаються такі пенсійні виплати: пенсія за віком; пенсія по інвалідності; пенсія у зв`язку з втратою годувальника.
Відповідно до статті 62 Закону України Про пенсійне забезпечення , основним документом, який підтверджує стаж роботи, є трудова книжка.
Питання призначення пенсій на пільгових умовах згідно зі Списками № 1 і 2 деталізоване у Порядку застосування Списків № 1 і 2 виробництв, робіт, професій, посад і показників при обчисленні стажу роботи, що дає право на пенсію за віком на пільгових умовах, затвердженому наказом Міністерства праці та соціальної політики України 18.11.2005 року № 383.
Згідно з п.3 цього Порядку, при визначені права на пенсію за віком на пільгових умовах застосовуються Списки, чинні на період роботи особи. При цьому до пільгового стажу зараховується весь період роботи на відповідних посадах або за професіями незалежно від дати внесення цієї посади чи професії до Списків.
Періоди трудової діяльності та інші періоди, що враховувалися до стажу роботи для призначення пенсії до набрання чинності цим Законом, зараховуються до страхового стажу в порядку і на умовах, передбачених законодавством, що діяло раніше, крім випадків, передбачених цим Законом (абзац перший частини четвертої статті 24 Закону № 1058-IV).
Постановою Кабінету Міністрів України від 16 січня 2003 р. N 36 затверджено Список 1 виробництв, робіт, професій, посад і показників на підземних роботах, на роботах з особливо шкідливими і особливо важкими умовами праці, зайнятість в яких повний робочий день дає право на пенсію за віком на пільгових умовах.
Розділом . ОХОРОНА ЗДОРОВ`Я встановлено, що лікарі-рентгенологи, а також лікарі, зайняті у відділеннях інтервенційної радіології (рентгенохірургічний блок); працівники закладів охорони здоров`я, які безпосередньо працюють з радіоактивними речовинами з активністю на робочому місці понад 10 мілікюрі радію-226 або еквівалентною за радіотоксичністю кількістю радіоактивних речовин, а також на гамма-терапевтичних апаратах.
Тобто, у цьому розділі наведений перелік робіт, які входять до списку № 1, серед яких лікарі зайняті у відділеннях інтервенційної радіології (рентгенохірургічний блок).
З трудової книжки вбачається, що позивач працював лікарем-хірургом серцево-судинним по наданню екстреної медичної допомоги рентгенваскулярної групи відділення кардіо та рентгенваскулярної хірургії.
Отже, записами трудової книжки підтверджено роботу позивача у такому відділенні.
Пунктом 1 Порядку підтвердження наявного трудового стажу для призначення пенсій за відсутності трудов ої книжки або відповідних записів у ній, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України № 637 від 12 серпня 1993 року (далі - Порядок №637) також передбачено, що основним документом, який підтверджує стаж роботи, є трудова книжка. За відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній трудовий стаж встановлюється на підставі інших документів, виданих за місцем роботи, служби, навчання, а також архівними установами.
Згідно з п.3 цього Порядку (в редакції, чинній у спірний період), за відсутності трудової книжки, а також у тих випадках, коли в трудовій книжці відсутні необхідні записи або містяться неправильні чи неточні записи про періоди роботи, для підтвердження трудового стажу приймаються дані, наявні в реєстрі застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування, довідки, виписки із наказів, особові рахунки і відомості на видачу заробітної плати, посвідчення, характеристики, письмові трудові договори і угоди з відмітками про їх виконання та інші документи, які містять відомості про періоди роботи.
В Реєстрі застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування відносно ОСОБА_1 містяться дані про спец стаж за кодом ЗП3013А1, отриманий у Комунальній лікувально-профілактичній установі Донецьке обласне клінічне територіальне медичне об єднання , код ЄДРПОУ 25672019 та з індивідуальних відомостей про застраховану особу вбачається, що 2006 рік (7 місяців), 2007 рік (12 місяців), 2008 рік (12 місяців), 2009 рік (12 місяців), 2010 рік (12 місяців), 2011 рік (12 місяців), 2012 рік (12 місяців), 2013 рік (12 місяців), 2014 рік (9 місяців) зараховано позивачем як спец стаж за кодом ЗП3013А1, що означає зайнятість застрахованої особи повний робочий день, а тому вказаний період з 10.05.2006 року по 09.10.2014 року має бути зарахований позивачу до пільгового стажу роботи за Списком № 1 на підставі наявних документів (а.с.16-22).
Посилання апелянта на відсутність уточнюючої довідки, як на підставу правомірності у відмові зарахуванні цього стажу до пільгового, колегією суддів не приймаються, оскільки, виходячи із приписів статті 62 Закону України Про пенсійне забезпечення та Порядку №637, достатніми документами для підтвердження пільгового стажу позивачу є трудова книжка та дані наявні в реєстрі застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування.
Крім того, суд враховує, що позивач є внутрішньо переміщеною особою, та не має безперешкодної можливості у отриманні довідок з установи, яка знаходиться на непідконтрольній Україні території.
Статтею 2 Закону України Про забезпечення прав і свобод внутрішньо переміщених осіб передбачено, що Україна вживає всіх можливих заходів, передбачених Конституцією та законами України, міжнародними договорами, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України, щодо запобігання виникненню передумов вимушеного внутрішнього переміщення осіб, захисту та дотримання прав і свобод внутрішньо переміщених осіб, створення умов для добровільного повернення таких осіб до покинутого місця проживання або інтеграції за новим місцем проживання в Україні.
Статтею 7 цього Закону врегульоване порядок забезпечення реалізації прав зареєстрованих внутрішньо переміщених осіб на зайнятість, пенсійне забезпечення, загальнообов`язкове державне соціальне страхування, соціальні послуги, освіту, відповідно до ч. 2 якої Україна вживає всіх можливих заходів, спрямованих на розв`язання проблем, пов`язаних із соціальним захистом, зокрема відновленням усіх соціальних виплат внутрішньо переміщеним особам.
Відповідно до ч. 10 цієї статті Закону, внутрішньо переміщені особи з тимчасово окупованої території мають право на отримання матеріального забезпечення, страхових виплат та соціальних послуг за загальнообов`язковим державним соціальним страхуванням у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності і від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, які спричинили втрату працездатності, безпосередньо у робочих органах Фонду соціального страхування України за фактичним місцем проживання, перебування. Матеріальне забезпечення, страхові виплати призначаються за наявності необхідних документів, що підтверджують право на ці виплати, а в разі їх відсутності - за даними Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування у порядку, встановленому правлінням Фонду соціального страхування України.
Системний аналіз наведених норм права свідчить про те, що органи влади мають вживати всі необхідні заходи для сприяння внутрішньо переміщеній особі у забезпеченні реалізації її гарантованих Конституцією України прав.
Враховуючи вищенаведені факти та обставини, колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції, що Відповідач протиправно не зарахував позивачу до пільгового стажу період роботи з 10.05.2006 року по 09.10.2014 року на посаді лікаря хірурга серцево-судинного по наданню екстреної медичної допомоги рентгенваскулярної групи відділення кардіо та рентгенваскулярної хірургії у комунальній лікувально-профілактичній установі Донецьке обласне клінічне територіальне медичне об єднання , а тому в цій частині позовні вимоги належать задоволенню.
З огляду на те, що відповідачем було винесено рішення про відмову у призначенні ОСОБА_1 пенсії від 12.12.2018 року № 18 саме з підстав не підтвердження записами трудової книжки роботи у відділеннях зазначених у розділі ХІХ Охорона здоров`я Списку № 1, затвердженого постановою КМУ від 16.01.2003 року № 36, що не підтверджено наявними у справі доказами та встановленими обставинами, суд доходить висновку про протиправність вказаного рішення, а тому позовні вимоги про визнання протиправним та скасування цього рішення належать задоволенню.
Відповідно до частини першої статті 114 Закону № 1058-IV, право на пенсію за віком на пільгових умовах незалежно від місця останньої роботи мають особи, які працювали на роботах з особливо шкідливими і особливо важкими умовами праці за списком № 1 та на інших роботах із шкідливими і важкими умовами праці за списком № 2 виробництв, робіт, професій, посад і показників, затверджених Кабінетом Міністрів України, та за результатами атестації робочих місць, на роботах, що дають право на призначення пенсії за віком на пільгових умовах, зазначених у частинах другій і третій цієї статті, а пенсії за вислугу років - на умовах, зазначених у частині четвертій цієї статті. Розміри пенсій для осіб, визначених цією статтею, обчислюються відповідно до статті 27 та з урахуванням норм статті 28 цього Закону.
Згідно з п. 1 ч. 2 ст. 114 Закону № 1058-IV, на пільгових умовах пенсія за віком призначається: працівникам, зайнятим повний робочий день на підземних роботах, на роботах з особливо шкідливими і особливо важкими умовами праці за списком № 1 виробництв, робіт, професій, посад і показників, затвердженим Кабінетом Міністрів України, та за результатами атестації робочих місць, - після досягнення 50 років і за наявності страхового стажу не менше 25 років у чоловіків, з них не менше 10 років на зазначених роботах, і не менше 20 років у жінок, з них не менше 7 років 6 місяців на зазначених роботах.
Працівникам, які не мають стажу роботи з особливо шкідливими і особливо важкими умовами праці, передбаченого абзацом першим цього пункту, але мають не менше половини стажу на зазначених роботах, за наявності передбаченого абзацами першим і п`ятнадцятим - двадцять третім цього пункту відповідного страхового стажу пенсії на пільгових умовах призначаються із зменшенням пенсійного віку, встановленого абзацом першим частини першої статті 26 цього Закону: чоловікам - на 1 рік за кожний повний рік такої роботи.
Згідно з ч. 1 ст. 26 цього Закону, особи мають право на призначення пенсії за віком після досягнення віку 60 років за наявності страхового стажу не менше 15 років по 31 грудня 2017 року.
Згідно з частиною першою статті 44 Закону № 1058-IV, заява про призначення (перерахунок) пенсії та необхідні документи подаються до територіального органу Пенсійного фонду або до уповноваженого ним органу чи уповноваженій особі в порядку, визначеному правлінням Пенсійного фонду за погодженням із центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сферах трудових відносин, соціального захисту населення, особисто або через представника, який діє на підставі виданої йому довіреності, посвідченої нотаріально.
Відповідно до пункту 1 частини першої статті 45 Закону № 1058-IV, пенсія призначається з дня звернення за пенсією, крім таких випадків, коли пенсія призначається з більш раннього строку: пенсія за віком призначається з дня, що настає за днем досягнення пенсійного віку, якщо звернення за пенсією відбулося не пізніше трьох місяців з дня досягнення особою пенсійного віку.
Документи про призначення (перерахунок) пенсії розглядає територіальний орган Пенсійного фонду та не пізніше 10 днів з дня їх надходження приймає рішення про призначення (перерахунок) або про відмову в призначенні (перерахунку) пенсії. Пенсія призначається довічно або на період, протягом якого пенсіонер має право на виплату пенсії відповідно до цього Закону(частини друга, п`ята статті 45 Закону № 1058-IV).
Постановою Пенсійного фонду України від 25 листопада 2005 року № 22-1, зареєстрованою в Міністерстві юстиції України 27 грудня 2005 року за №1566/11846, затверджений Порядок подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій відповідно до Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування".
Згідно з абзацом першим пункту 1.1 розділу I "Звернення за призначенням (перерахунком) пенсії" Порядку подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій відповідно до Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування", затвердженого постановою правління Пенсійного фонду України від 25 листопада 2005 року № 22-1(у редакції постанови правління Пенсійного фонду України від 07 липня 2014 року № 13-1) та зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 27 грудня 2005 року за № 1566/11846 (далі - Порядок № 22-1), заява про призначення пенсії непрацюючим особам, а також членам сім`ї у зв`язку з втратою годувальника подається заявником особисто або через представника, який діє на підставі виданої йому довіреності, посвідченої нотаріально, безпосередньо до управління Пенсійного фонду України у районі, місті, районі у місті, об`єднаного управління (далі - орган, що призначає пенсію) за місцем проживання (реєстрації).
З огляду на те, що відповідно до приписів ст. ст. 26, 114 Закону № 1058-IV за умови зарахування позивачу до пільгового стажу період роботи з 10.05.2006 року по 09.10.2014 року, наявності у позивача страхового стажу 34 роки 8 місяців та 15 днів, та враховуючи вік позивача - 53 роки, ОСОБА_1 має право на призначення пенсії за віком по списку №1 в порядку п.1 ч. 2 ст. Закону № 1058-IV.
Відповідно до ч.1 ст.77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків встановлених ст. 78 цього Кодексу.
В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача (ч.2 ст.77 Кодексу адміністративного судочинства України).
Таким чином, колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції, що позовні вимоги ОСОБА_1 про визнання протиправним та скасування рішення про відмову у призначенні пенсії №18 від 12 грудня 2018 року та зобов`язання вчинити певні дії належним чином обґрунтовані, підтверджені наявними матеріалами справи та підлягають задоволенню.
Доводи апеляційної скарги майже дублюють відзив на адміністративний позов (а.с. 31) були предметом дослідження в суді першої інстанції та висновків останнього не спростовують.
З огляду на вищевикладене, колегія суддів приходить до висновку, що судом першої інстанції правильно встановлені обставини справи, судове рішення постановлено з додержанням норм матеріального та процесуального права і підстав для його скасування не вбачається.
Згідно з ч. 1 ст. 316 КАС України суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.
Керуючись ст.ст. 243, 250, 315, 316, 321, 322, 325, 328, 329 КАС України, суд, -
ПОСТАНОВИВ:
Апеляційну скаргу Головного управління Пенсійного фонду України в Одеській області, - залишити без задоволення.
Рішення Одеського окружного адміністративного суду від 24 липня 2019 року по справі № 420/3753/19, - залишити без змін.
Постанова набирає законної сили з дня її прийняття та може бути оскаржена у касаційному порядку протягом тридцяти днів шляхом подачі касаційної скарги безпосередньо до Верховного Суду.
Повний текст Постанови складено - 02 жовтня 2019 року.
Головуючий суддя Семенюк Г.В. Судді Шляхтицький О.І. Федусик А.Г.
Суд | П'ятий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 01.10.2019 |
Оприлюднено | 03.10.2019 |
Номер документу | 84672408 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
П'ятий апеляційний адміністративний суд
Семенюк Г.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні