Рішення
від 24.09.2019 по справі 810/2489/17
КИЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

КИЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

24 вересня 2019 року № 810/2489/17

Київський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Щавінського В.Р., при секретарі судового засідання Мілієнко О.М., за участю: представника позивача - Кондратенко К.В., розглянувши у відкритому судовому засіданні за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "АВМ БІЛДІНГ ГРУП" до Департаменту державної архітектурно-будівельної інспекції у Київській області, третя особа: Державна архітектурно-будівельна інспекція України про визнання протиправними дій, визнання протиправними та скасування приписів та постанови,

в с т а н о в и в:

ТОВ "АВМ БІЛДІНГ ГРУП" звернулось до суду з позовом до Департаменту державної архітектурно-будівельної інспекції у Київській області, третя особа: Державна архітектурно-будівельна інспекція України та просить суд (з урахуванням уточненого адміністративного позову від 03.08.2017):

- визнати протиправними дії головного інспектора будівельного нагляду відділу нагляду за діяльністю органів державного архітектурно-будівельного контролю та ринкового нагляду Департаменту Державної архітектурно-будівельної інспекції у Київській області Коваля В.А, щодо проведення позапланової перевірки дотримання вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, державних стандартів і правил товариства з обмеженою відповідальністю "АВМ БІЛДІНГ ГРУП" в с. Гатне, Києво-Святошинського району, Київської області від 29.03.2017;

- визнати протиправним та скасувати Припис Департаменту державної архітектурно-будівельної інспекції у Київській області про усунення порушення вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, державних стандартів і правил від 10.04.2017 №С-104/1;

- визнати протиправним та скасувати Припис Департаменту державної архітектурно-будівельної інспекції у Київській області про зупинення підготовчих та будівельних робіт, які не відповідають законодавству, будівельним нормам, державним стандартам і правилам, архітектурним вимогам, затвердженим проектним рішенням, технічним умовам та іншим нормативно-правовим актам, виконуються без повідомлення, реєстрації декларації про початок їх виконання або без отримання дозволу на виконання будівельних робіт від 10.04.2017 №С-104/2;

- визнати протиправним та скасувати постанову про накладення штрафу за правопорушення у сфері містобудівної діяльності від 21.04.2017 №3-2104/3-10/10- 95/2104/08/61.

Ухвалою Київського окружного адміністративного суду від 04.08.2017 відкрито провадження по справі.

Ухвалою Київського окружного адміністративного суду від 05.09.2017 зупинено провадження по справі до набрання законної сили рішення Окружного адміністративного суду м. Києва №826/4614/17.

Ухвалою Київського окружного адміністративного суду від 11.07.2019 поновлено провадження по справі.

В обґрунтування своїх вимог позивач зазначив, що перевірка дотримання вимог містобудівного законодавства відбувалась з порушенням вимог Порядку №553, а її результати: протокол №1-Л-3-1004/1 від 10.04.2017, припис про усунення правопорушень від 10.04.2017 №С-104/1, припис про зупинення виконання будівельних робіт від 10.04.2017 №С-1004/2, постанова №3-2104/3-10/10-95/2104/08/61 від 21.04.2017 є необгрунтованими, винесені з порушеннями чинного законодавства та перевищенням головним інспектором ДАБІ у Київській області наданих йому повноважень, а потому повинні бути визнані незаконними та відповідно скасовані.

Вказує, що віднесення об'єктів будівництва, що розташовані в с. Гатне по вул. Інститутська, 47, вул. Кармелюка, 4, пров. Інститутський, до V категорії складності здійснювалось інспектором департаменту ДАБІ у Київській області одноособово без залучення експертної організації чи експерта, який має відповідний кваліфікаційний сертифікат, а тому такі дії суперечать п. 7 Порядку віднесення об'єктів будівництва до IV і V категорій складності, затвердженого постановою Кабінету міністрів України від 27.04.2011 № 557.

Вважає, що посадова особа органу державного архітектурно-будівельного контролю не правильно склала протокол про правопорушення у сфері містобудівної діяльності, а у діях Позивача відсутній склад правопорушення, передбачений абз. 3 п. 5 ч. 2 ст. 2 Закону №208/94-ВР, оскільки Позивач не виконував функції замовника будівництва об'єктів будівництва.

Відповідач та третя особа позов не визнали, представник відповідача та третьої особи подав до суду заперечення на позовну заяву, в якому просив суд відмовити у задоволенні позову з тих підстав, що замовником використовуються земельні ділянки не з тією метою для якої були відведені - цільове призначення - для будівництва та обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд (присадибна ділянка), на зазначених земельних ділянках здійснюється багатоквартирна житлова забудова.

Вказує, що проектувальником розроблена та передана замовнику проектна документація з порушеннями вимог містобудівного законодавства, державних будівельних норм, стандартів і правил.

Вважає, що будівельні роботи на об'єкті V категорії складності виконуються TOB АВМ БІЛДІНГ ГРУП без документу, що надає право на виконання будівельних робіт (дозвіл на виконання будівельних робіт), чим порушено вимоги ст. 37 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності .

Представник позивача у судових засіданнях позовні вимоги підтримав в повному обсязі та просив їх задовольнити з підстав, викладених у позовній заяві.

Представник відповідача та третьої особи у судових засіданнях заперечував щодо задоволення позовних вимог з підстав, викладених у відзиві.

Заслухавши пояснення представників сторін, дослідивши матеріали справи, суд дійшов висновку, що позовні вимоги підлягають задоволенню з таких підстав.

Як вбачається з матеріалів справи, у період з 23.03.2017 по 29.03.2017 на підставі звернення Гатненської сільської ради від 13.01.2017 №02-28/33, направлення для проведення позапланової перевірки від 22.03.2017 №184.17/01, здійснено позапланову перевірку на об'єкті: будівництво комплексу багатоквартирних житлових будинків за адресою: Київська обл., Києво-Святошинський р-н, с. Гатне, вул. Інститутська та вул. Інститутська, 45, вул. Кармелюка, провул. Інститутський (кадастрові номери земельних ділянок: 3222481601:01:051:0283, 3222481601:01:051:0318, 3222481601:01:051:0448, 3222481600:02:007:0251, 3222481600:02:007:0092, 3222481601:02:007:0041, 3222481601:01:051:5014, 3222481601:01:051:5154) відповідно до статті 41 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності та згідно з Порядком здійснення державного архітектурно-будівельного контролю, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 23.05.2011 №553 проведено позапланову перевірку.

У процесі зазначеної перевірки встановлено, що за зазначеними адресами замовнику будівництва гр. ОСОБА_4 належать на праві власності/користування:

- земельна ділянка площею 0,1201 га, Договір купівлі-продажу земельної ділянки зареєстрований в Реєстрі за №1874 від 08.10.2013, реєстраційний номер об'єкта нерухомого майна - 174548632224. кадастровий номер - 3222481601:01:051:0318, цільове призначення - для будівництва та обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд (присадибна ділянка;

- земельна ділянка площею 0,1204 га, Договір купівлі-продажу земельної ділянки зареєстрований в Реєстрі за №1878 від 08.10.2013, реєстраційний номер об'єкта нерухомого майна - 174494532224, кадастровий номер - 3222481601:01:051:0283, цільове призначення - для будівництва та обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд (присадибна ділянка);

- земельна ділянка площею 0,1203 га, Договір купівлі-продажу земельної ділянки зареєстрований в Реєстрі за №2 від 19.01.2015. Договір суперфіцію від 31.01.2015, кадастровий номер - 3222481600:02:007:0092, цільове призначення - для будівництва та обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд (присадибна ділянка);

- земельна ділянка площею 0,1226 га, Договір купівлі-продажу земельної ділянки зареєстрований в Реєстрі за № 1641 від 28.10.2014, витяг № 28688096 від 28.10.2014, кадастровий номер - 3222481601:01:051:0448, цільове призначення - для будівництва та обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд (присадибна ділянка);

- земельна ділянка площею 0,1226 га, Договір купівлі-продажу земельної ділянки зареєстрований в Реєстрі за №1754 від 28.11.2014, витяг №30211516 від 28.11.2014, кадастровий номер - 3222481600:02:007:0251, цільове призначення - для будівництва та обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд (присадибна ділянка);

- земельна ділянка площею 0,1221 га, Договір купівлі-продажу земельної ділянки зареєстрований в Реєстрі за №227 від 29.04.2015, реєстраційний номер об'єкта нерухомого майна - 628468232224, кадастровий номер - 3222481601:02:007:0041, цільове призначення - для будівництва та обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд (присадибна ділянка);

- земельна ділянка площею 0,1221 га, Договір купівлі-продажу земельної ділянки зареєстрований в Реєстрі за №2607 від 05.05.2016, реєстраційний номер об'єкта нерухомого майна - 918109032224, кадастровий номер - 3222481601:01:051:5154, цільове призначення - для будівництва та обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд (присадибна ділянка);

- земельна ділянка площею 0,1326 га, Договір купівлі-продажу земельної ділянки зареєстрований в Реєстрі за № 471 від 25.04.2016, реєстраційний номер об'єкта нерухомого майна - 910727132224, кадастровий номер - 3222481601:01:051:5014, цільове призначення - для будівництва та обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд (присадибна ділянка).

Замовником отримано містобудівні умови і обмеження забудови земельної ділянки, видані Відділом містобудування і архітектури Києво-Святошинської райдержадміністрації від 26.05.2014 №120/2014. видані на будівництво об'єкту: 4-поверховий житловий будинок, по вул. Інститутській, с. Гатне, Києво-Святошинського р-ну. Київської області.

Проектна документація на об'єкт розроблена Головним архітектором проекту Дерябкіним Г.М. (кваліфікаційний сертифікат АР № 000526) та затверджена замовником 14.04.2016.

Департаментом Державної архітектурно-будівельної інспекції у Київській області зареєстровано декларацію про початок виконання будівельних робіт від 20.04.2016 - №КС 083161110349, по вул. Інститутській, 45 с. Гатне, Києво-Святошинського р-ну, Київської області, щодо будівництва чотириповерхового житлового будинку з цокольним та мансардним поверхами.

Замовником отримано містобудівні умови і обмеження забудови земельної ділянки, видані Відділом містобудування і архітектури Києво-Святошинської райдержадміністрації від 17.02.2015 №20/2015, видані на будівництво об'єкту: 2 - поверховий житловий будинок з мансардним та цокольним поверхом, по вул. Інститутській, с. Гатне, Києво-Святошинського р-ну, Київської області.

Проектна документація на об'єкт розроблена Головним архітектором проекту Дерябкіним Г.М. (кваліфікаційний сертифікат АР № 000526) та затверджена замовником 23.02.2015.

Департаментом Державної архітектурно-будівельної інспекції у Київській області зареєстровано декларацію про початок виконання будівельних робіт від 10.03.2015 - №КС 083150690515, по вул. Інститутській, с. Гатне, Києво-Святошинського р-ну, Київської області щодо будівництва багатоквартирного житлового будинку з цокольним та мансардним поверхами.

Департаментом зареєстрована декларація про готовність об'єкта до експлуатації КС 143170320167 від 01.02.2016.

Замовником отримано містобудівні умови і обмеження забудови земельної ділянки, видані Відділом містобудування і архітектури Києво-Святошинської райдержадміністрації від 17.02.2015 №19/2015. видані на будівництво об'єкту: 2 - поверховий житловий будинок з мансардним та цокольним поверхом, по вул. Інститутській, с. Гатне, Києво-Святошинського р-ну, Київської області.

Проектна документація на об'єкт розроблена Головним архітектором проекту Дерябкіним Г.М. (кваліфікаційний сертифікат АР № 000526) та затверджена замовником 20.02.2015.

Департаментом Державної архітектурно-будівельної інспекції у Київській області зареєстровано декларацію про початок виконання будівельних робіт від 03.03.2015 - №КС 083150620196 по вул. Інститутській, вул. Кармелюка, с. Гатне, Києво-Святошинського р-ну, Київської області, щодо будівництва багатоквартирного житлового будинку з цокольним та мансардним поверхами. Присвоєно будівельну адресу вул. Кармелюка, 4 (Рішення Гатненської сільської ради від 26.02.2015 № 2/6).

Головним архітектором проекту Дерябкіним Г.М. (кваліфікаційний сертифікат АР №000526) розроблено проект Стадія (П) у складі якого проект підготовчих робіт та затверджений замовником 25.10.2016.

Департаментом Державної архітектурно-будівельної інспекції у Київській області зареєстровано декларацію про початок виконання підготовчих робіт від 17.11.2016 - №КС 030163220849. по пров. Інститутському, с. Гатне, Києво-Святошинського р-ну, Київської області щодо будівництва об'єкту багатоквартирний житловий будинок.

Підчас проведення перевірки встановлено, що станом на 03.02.2017, загальна площа земельних ділянок 0,9828 га. На зазначених земельних ділянках розташований комплекс багатоквартирних житлових будинків та лінійні об'єкти інженерно-транспортної інфраструктури - мережі водопостачання, електропостачання та газопостачання спільні для зазначеного комплексу будівель та споруд.

На зазначених земельних ділянках розташовані 2 багатоквартирні житлові будинки та розпочато влаштування котловану під третій багатоквартирний житловий будинок:

1) багатоквартирний житловий будинок, який складається з 2-х секцій, 6-ти поверховий з мансардою, два під'їзди будинку завершені будівництвом та експлуатується власниками житлових та не житлових приміщень за функціональним призначенням: одна секція будинку перебуває у стадії будівництва - виконуються роботи з влаштування внутрішніх перегородок, влаштування інженерних мереж по вул. Інститутській, вул. Інститутській. 45. с. Гатне. Києво-Святошинського р-ну, Київської області;

2) багатоквартирний будинок, який складається з двох секцій 6-ти поверховий з мансардою та підвальним поверхом, перебуває у стадії будівництва - виконуються роботи з влаштування внутрішніх перегородок, покрівлі, влаштування інженерних мереж та утеплення фасадів, по вул. Кармелюка. 4, с. Гатне, Києво-Святошинського р-ну, Київської області;

3) Виконуються земляні роботи по влаштуванню котловану під фундаменти багатоквартирного житлового будинку по пров. Інститутському, с. Гатне, Києво-Святошинського р-ну, Київської області.

Станом на 23.03.2017 встановлено, що загальна площа земельних ділянок 0,9828 га. На зазначених земельних ділянках розташований комплекс багатоквартирних житлових будинків та лінійні об'єкти інженерно-транспортної інфраструктури - мережі водопостачання, електропостачання та газопостачання спільні для зазначеного комплексу будівель та споруд.

На зазначених земельних ділянках розташовані 2 багатоквартирні житлові будинки та розпочато влаштування котловану під третій багатоквартирний житловий будинок:

1) багатоквартирний житловий будинок, який складається 1) з 2-х секцій, 6-ти поверховий з мансардою, два під'їзди будинку завершені будівництвом та експлуатується власниками житлових та не житлових приміщень за функціональним призначенням: одна секція будинку перебуває у стадії будівництва - виконуються роботи з влаштування утепленя фасадів по вул. Інститутській, вул. Інститутській 45, с. Гатне, Києво-Святошинського р-ну, Київської області.

2) багатоквартирний будинок, який складається з двох секцій 6-ти поверховий з мансардою та підвальним поверхом, перебуває у стадії будівництва - виконуються роботи з влаштування утеплення фасадів, по вул. Кармелюка. 4, с. Гатне, Києво-Святошинського р-ну, Київської області

3) виконуються роботи по влаштуванню підсипки щебнем котловану під фундаменти багатоквартирного житлового будинку по пров. Інститутському, с. Гатне, Києво-Святошинського р-ну, Київської області.

Комплекс будівель та споруд пов'язаний єдиним інженерним забезпечення, на прибудинковій території розташовані ТП та ГРП, які є елементами інженерного забезпечення житлового комплексу в цілому. Водопостачання об'єкту здійснюється від артезіанської свердловини до якої під'єднано, на час перевірки два багатоквартирні будинки, що споруджуються.

Містобудівні умови і обмеження забудови земельної ділянки, видані Відділом містобудування і архітектури Києво-Святошинської райдержадміністрації від 17.02.2015 №19/2015, від 17.02.2015 №20/2015 від 26.05.2014 №120/2014 на частини об'єкту з порушенням вимог п. 4.2 загальних положень ДСТУ-Н Б В.1.2-16:2013 Визначення класу наслідків (відповідальності) та категорії складності об'єктів будівниитва .

Враховуючи, що згідно розрахунку найвищими характеристиками для об'єкту є визначені показники п.п. 1 (можлива небезпека для здоров'я і життя людей, які постійно перебувають на об'єкті) згідно таблиці А.1 Додатку А ДСТУ-Н Б В.1.2-16:2013 об'єкт на якому постійно перебуває понад 400 осіб відноситься до класу наслідків (відповідальності) ССЗ та до V категорії складності.

Враховуючи надані та пред'явлені під час перевірки документи виявлені наступні порушення:

1.Замовником використовуються земельні ділянки не з тією метою для якої були відведені - цільове призначення - для будівництва та обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд (присадибна ділянка), на зазначених земельних ділянках здійснюється багатоквартирна житлова забудова.

2.Проектувальником розроблена та передана замовнику проектна документація з порушеннями вимог містобудівного законодавства, державних будівельних норм, стандартів і правил, а саме:

- об'єкт будівництва запроектований та будується з відхиленнями від містобудівних умов і обмежень -перевищено поверховість зазначену в МБУ;

- перевищена максимально допустима щільність населення - 515 чол /0.9828 га =524 чол/га;

- проектувальником занижено категорію складності об'єкту - згідно ДСТУ-Н Б В.1.2-16:2013. додаток А. таблиця А.1 об'єкт будівництва, на якому постійно перебуває 515 чол відноситься до V категорії складності та класу наслідків (відповідальності) ССЗ;

- проектна документація, стадія Проект, розроблена не в повному об'ємі для об'єктів невиробничого призначення наведеному у додатку Д. ДБН А.2.2-3-2014 Склад та зміст проектної документації на будівництво ;

- проектна документація, стадія Проект, розроблена на частини об'єкту будівництва, не відповідно до п. 4.9 ДБН А.2.2-3-2014 Склад та зміст проектної документації на будівництво . Проектна документація стадія Проект на об'єкт будівництва в цілому відсутня;

- при проектуванні житлової забудови не забезпечено дотримання відстаней до кварталів садибної забудови відповідно до п. 3.13 ДБН 360-92** Містобудування. Планування і забудова міських і сільських поселень .

Вказаними діями, на думку відповідача, проектувальником порушено вимоги ст. 23 Закону України Про архітектурну діяльність , ст.ст. 29, 31 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності , ДБН А.2.2-3-2014 Склад та зміст проектної документації на будівництво , ДБН 360-92** Містобудування. Планування і забудова міських і сільських поселень . ДСТУ-Н Б В.1.2-16:2013 Визначення класу наслідків (відповідальності) та категорії складності об'єктів будівництва .

Порушення, що були виявлені під час проведення перевірки відображено у акті перевірки від 29.03.2017 та протоколах про правопорушення у сфері містобудівної діяльності №1-Л-3-1004/1 від 10.04.2017 та №1-Л-3-1004/2 від 10.04.2017, №1-Л-3-1004/3 від 10.04.2017.

Зазначені протоколи про правопорушення у сфері містобудівної діяльності містять інформацію про суть виявленого порушення, кваліфікацію правопорушення під правопорушення, за яке передбачена відповідальність у відповідності до Закону України Про відповідальність за правопорушення у сфері містобудівної діяльності , зазначено інформацію про розгляд справи про правопорушення у сфері містобудівної діяльності (о 10.00, 21.04.2017 у приміщенні Департаменту Державної архітектурно-будівельної інспекції у Київській області (01133, м. Київ, бул. Лесі Українки, 26)).

Позивачу надано припис про усунення порушення вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, державних стандартів і правил:

- №С-1004/1 від 10.04.2017 про усунення порушення вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, державних стандартів і правил.

- №С-1004/2 від 10.04.2017 про зупинення підготовчих та будівельних робіт, які не відповідають вимогам законодавства.

21.04.2017 головним інспектором будівельного нагляду інспекційного відділу Департаменту Державної архітектурно-будівельної інспекції у Київській області Ковалем Володимиром Анатолійовичем, за результатами розгляду матеріалів справ про правопорушення у сфері містобудівної діяльності постановлено визнати Позивача винним у вчиненні правопорушень, що зазначені в акті та протоколах від 10.04.2017, про що винесено постанови по справі про правопорушення у сфері містобудівної діяльності №3-2104/3-10/10-95/2104/08/01 від 21.04.2017 та №3-2104/2-10/10- 96/2104/08/01 від 21.04.2017, №3-2104/1-10/10-97/2104/08/01 від 21.04.2017.

Позивач, не погоджуючись із прийнятими рішеннями, та вважаючи їх таким, що протиправно до нього застосовані, звернувся до суду з даним адміністративним позовом.

Надаючи правову оцінку відносинам, які склались між сторонами спору, суд зазначає наступне.

Правові та організаційні основи містобудівної діяльності і спрямований на забезпечення сталого розвитку територій з урахуванням державних, громадських та приватних інтересів встановлює Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" від 17.02.2011 № 3038-VI.

Згідно частини першої статті 41 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" державний архітектурно-будівельний контроль - сукупність заходів, спрямованих на дотримання замовниками, проектувальниками, підрядниками та експертними організаціями вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, державних стандартів і правил під час виконання підготовчих та будівельних робіт.

Державний архітектурно-будівельний контроль здійснюється органами державного архітектурно-будівельного контролю в порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.

Частиною першою статті 6 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" встановлено, що управління у сфері містобудівної діяльності здійснюється Верховною Радою України, Кабінетом Міністрів України, Верховною Радою Автономної Республіки Крим, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері містобудування, центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері містобудування, центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику з питань державного архітектурно-будівельного контролю та нагляду, органами державного архітектурно-будівельного контролю, іншими уповноваженими органами містобудування та архітектури, місцевими державними адміністраціями, органами місцевого самоврядування.

У контексті приписів частини третьої статті 6 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" до органів державного архітектурно-будівельного контролю належать: 1) структурні підрозділи з питань державного архітектурно-будівельного контролю Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій; 2) виконавчі органи з питань державного архітектурно-будівельного контролю сільських, селищних, міських рад.

Органом державного архітектурно-будівельного контролю та нагляду є центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику з питань державного архітектурно-будівельного контролю та нагляду.

Пунктом 1 Положення про Державну архітектурно-будівельну інспекцію України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України № 294 від 09.07.2014 визначено, що Державна архітектурно-будівельна інспекція України (Держархбудінспекція) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Віце-прем'єр-міністра України - Міністра регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства і який реалізує державну політику з державного архітектурно-будівельного контролю та нагляду.

Порядок здійснення державного архітектурно-будівельного контролю, Порядок накладення штрафів за порушення у сфері містобудівної діяльності регулюється постановою КМ України від 23.05.2011 № 553 "Про затвердження Порядку здійснення державного архітектурно-будівельного контролю" (далі - Порядок № 553) та постановою від 06.04.1995 № 244 "Про затвердження Порядку накладення штрафів за правопорушення у сфері містобудівної діяльності".

Відповідно до пунктів 5 - 6 Порядку № 533 державний архітектурно-будівельний контроль здійснюється у порядку проведення планових та позапланових перевірок за територіальним принципом.

Пунктом 7 Порядку № 533 встановлено, що позаплановою перевіркою вважається перевірка, яка не передбачена планом роботи органу державного архітектурно-будівельного контролю.

За результатами державного архітектурно-будівельного контролю посадовою особою органу державного архітектурно-будівельного контролю складається акт перевірки відповідно до вимог, установлених цим Порядком (пункт 16 Порядку №553).

При цьому, згідно пункту 17 Порядку № 553 у разі виявлення порушень вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, стандартів і правил, крім акта перевірки, складається протокол, видається припис про усунення порушення вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, стандартів і правил або припис про зупинення підготовчих та/або будівельних робіт (далі - припис).

У приписі обов'язково встановлюється строк для усунення виявлених порушень згідно з додатком.

Згідно з пунктами другим та третім частини четвертої статті 41 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" посадові особи органів державного архітектурно-будівельного контролю під час перевірки мають право:

- складати протоколи про вчинення правопорушень, акти перевірок та накладати штрафи відповідно до закону;

- видавати обов'язкові для виконання приписи щодо:

а) усунення порушення вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, державних стандартів і правил;

б) зупинення підготовчих та будівельних робіт, які не відповідають вимогам законодавства, зокрема будівельних норм, містобудівним умовам та обмеженням, затвердженому проекту або будівельному паспорту забудови земельної ділянки, виконуються без повідомлення, реєстрації декларації про початок їх виконання або дозволу на виконання будівельних робіт.

Порядок накладення штрафів за правопорушення у сфері містобудівної діяльності, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 06.04.1995 №244 (далі - Порядок №244).

Згідно з п. 3,9 Порядку № 244 (в редакції чинній на час виникнення спірних правовідносин) штрафи накладаються на суб'єктів містобудування - юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців (далі - суб'єкти містобудування) за правопорушення у сфері містобудівної діяльності.

Про вчинення правопорушення у сфері містобудівної діяльності посадові особи органів державного архітектурно-будівельного контролю, які згідно з функціональними обов'язками здійснюють державний архітектурно-будівельний контроль (далі - уповноважена посадова особа органу державного архітектурно-будівельного контролю), складають протокол про правопорушення у сфері містобудівної діяльності.

Відповідно до п. 16, 22 Порядку № 244 справа про правопорушення у сфері містобудівної діяльності (далі - справа) розглядається посадовою особою органу державного архітектурно-будівельного контролю, до повноважень якої належить розгляд таких справ, протягом 15 днів з дня одержання зазначеною особою протоколу про правопорушення у сфері містобудівної діяльності та інших матеріалів справи.

За результатами розгляду справи посадова особа органу державного архітектурно-будівельного контролю, до повноважень якої належить розгляд справ, приймає одну з таких постанов:

1) постанову про накладення штрафу за правопорушення у сфері містобудівної діяльності (далі - постанова про накладення штрафу);

2) постанову про закриття справи щодо накладення штрафу за правопорушення у сфері містобудівної діяльності (далі - постанова про закриття справи).

Відповідно до частини восьмої статті 39 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" експлуатація закінчених будівництвом об'єктів, не прийнятих (якщо таке прийняття передбачено законодавством) в експлуатацію, забороняється (частина восьма статті 39 із змінами, внесеними згідно із Законом України № 5496-VI від 20.11.2012).

Поряд з цим, відповідальність юридичних та фізичних осіб - підприємців (суб'єктів містобудування) за порушення у сфері містобудівної діяльності врегульовано Законом України "Про відповідальність за порушення у сфері містобудівної діяльності" від 14.10.1994 № 208/94-ВР

Відповідно до пункту 6 частини другої статті 2 Закону України "Про відповідальність за порушення у сфері містобудівної діяльності" суб'єкти містобудування, які є замовником будівництва об'єктів (у разі провадження містобудівної діяльності), або ті, що виконують функцію замовника і підрядника одночасно, несуть відповідальність у вигляду штрафу за такі правопорушення: експлуатація або використання об'єктів будівництва, не прийнятих в експлуатацію, а також наведення недостовірних даних у декларації про готовність об'єкта до експлуатації чи акті готовності об'єкта до експлуатації об'єктів ІІІ категорії складності - у розмірі дев'яноста прожиткових мінімумів для працездатних осіб.

Суд звертає увагу, що суб'єктами правопорушення відповідно до вимог частини другої статті 2 Закону України "Про відповідальність за порушення у сфері містобудівної діяльності" є виключно суб'єкти містобудування, які є замовниками будівництва об'єктів (у разі провадження містобудівної діяльності); суб'єкти містобудування, які виконують функції замовника і підрядника одночасно.

Процедура накладення штрафів за правопорушення у сфері містобудівної діяльності, що передбачені Законом України "Про відповідальність за правопорушення у сфері містобудівної діяльності" визначена Порядком накладення штрафів за правопорушення у сфері містобудівної діяльності, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 6 квітня 1995р. №244 (у редакції постанови Кабінету Міністрів України від 02.10.2013 №735).

Відповідно до пункту 13 цього Порядку протокол про правопорушення у сфері містобудівної діяльності підписується особою, яка його склала, суб'єктом містобудування, який притягається до відповідальності за правопорушення у сфері містобудівної діяльності, а також свідками (у разі наявності).

У разі відмови суб'єкта містобудування, який притягається до відповідальності за правопорушення у сфері містобудівної діяльності, від підписання протоколу або ознайомлення з ним уповноважена посадова особа органу державного архітектурно-будівельного контролю, що складає протокол, робить про це відповідну відмітку в ньому.

Суб'єкт містобудування, який притягається до відповідальності за правопорушення у сфері містобудівної діяльності, має право подати пояснення і зауваження щодо змісту протоколу, які є його невід'ємною частиною, а також викласти мотиви своєї відмови від його підписання.

Як зазначено вище, відповідачем винесено приписи від 10.04.2017 №С-104/2 про зупинення виконання підготовчих та будівельних робіт на об'єкті, №С-104/1 про усунення виявлених порушень.

З системного аналізу викладеного вбачається, що при проведенні позапланової перевірки позивача та прийнятті оскаржуваних приписів відповідачем порушено п. 7 Порядку №553.

Відповідно до ч.1, абз.1 ч.2 ст.36 Закону №3038-VI право на виконання підготовчих робіт (якщо вони не були виконані раніше згідно з повідомленням або зареєстрованою декларацією про початок виконання підготовчих робіт) і будівельних робіт на об'єктах, що належать до I - III категорій складності, підключення об'єкта будівництва до інженерних мереж та споруд надається замовнику та генеральному підряднику чи підряднику (у разі якщо будівельні роботи виконуються без залучення субпідрядників) після реєстрації декларації про початок виконання будівельних робіт.

Реєстрацію декларації про початок виконання будівельних робіт проводить орган державного архітектурно-будівельного контролю на безоплатній основі протягом п'яти робочих днів з дня надходження декларації.

Згідно з ч.1 ст. 39 Закону №3038-VI прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об'єктів, що належать до I - III категорій складності, та об'єктів, будівництво яких здійснювалося на підставі будівельного паспорта, здійснюється шляхом реєстрації органом державного архітектурно-будівельного контролю на безоплатній основі поданої замовником декларації про готовність об'єкта до експлуатації.

Форма декларації про готовність об'єкта до експлуатації, порядок її подання і реєстрації визначаються Кабінетом Міністрів України.

Поряд з цим, згідно із ч.ч. 1, 2 ст.39-1 Закону №3038-VI, в редакції чинній на час виникнення спірних правовідносин, у разі виявлення інспекцією державного архітектурно-будівельного контролю факту подання недостовірних даних, наведених у надісланому повідомленні чи зареєстрованій декларації, які є підставою вважати об'єкт самочинним будівництвом, зокрема якщо він збудований або будується на земельній ділянці, що не була відведена для цієї мети, або без відповідного документа, який дає право виконувати будівельні роботи, чи належно затвердженого проекту або будівельного паспорта, реєстрація такого повідомлення або декларації підлягає скасуванню інспекцією державного архітектурно-будівельного контролю у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України. Про скасування повідомлення або декларації замовник письмово повідомляється протягом трьох робочих днів з дня скасування.

Також, згідно п.14 Порядку №553 виконання підготовчих робіт, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 13.04.2011 №466, в редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин, (далі - Порядок №466), у разі виявлення інспекцією недостовірних даних (встановлення факту, що на дату реєстрації декларації інформація, яка зазначалася в ній, не відповідала дійсності, та/або виявлення розбіжностей між даними, зазначеними у декларації), наведених у зареєстрованій декларації, які є підставою вважати об'єкт самочинним будівництвом, зокрема, якщо він збудований або будується на земельній ділянці, що не була відведена для цієї мети, або без документа, який дає право виконувати будівельні роботи, чи належно затвердженого проекту або будівельного паспорта, реєстрація такої декларації підлягає скасуванню інспекцією.

Щодо висновку відповідача про невірність розрахунку категорії складності об'єктів будівництва, суд зазначає наступне.

З матеріалів справи вбачається, що відповідно до розрахунку категорії складеності об'єкта наведеного в проектній документації об'єкт віднесено до класу наслідків СС2 та до ІІІ категорії складності.

Відповідно до ч. 1, 2, 6, 8 ст. 32 Закону №3038-VI клас наслідків (відповідальності) будівель і споруд (далі - клас наслідків) - це характеристика рівня можливої небезпеки для здоров'я і життя людей, які постійно або періодично перебуватимуть на об'єкті або які знаходитимуться зовні такого об'єкта, матеріальних збитків чи соціальних втрат, пов'язаних із припиненням експлуатації або з втратою цілісності об'єкта.

Клас наслідків визначається відповідно до вимог будівельних норм, стандартів, нормативних документів і правил, затверджених згідно із законодавством.

Віднесення об'єкта до певного класу наслідків (відповідальності) здійснюється проектною організацією за погодженням із замовником будівництва.

Об'єкту присвоюється найвищий клас наслідків (відповідальності) за одним із критеріїв, встановлених частиною п'ятою цієї статті.

Під час здійснення державного архітектурно-будівельного контролю на об'єктах самочинного будівництва клас наслідків таких об'єктів визначається самостійно відповідними органами державного архітектурно-будівельного контролю або із залученням експертної організації чи експерта, який має відповідний кваліфікаційний сертифікат.

Аналогічні норми закріплені в п 3,4,5 Порядку виконання підготовчих та будівельних робіт, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 13.04.2011 №466.

Отже, клас наслідків визначається проектною організацією за погодженням із замовником будівництва, визначення класу наслідків органами державного архітектурно-будівельного контролю можливе лише на об'єктах самочинного будівництва.

Відповідно до п 4.7 ДБН А.2.2-3-2012 Склад та зміст проектної документації на будівництво (чинні станом на 2014 рік) категорія складності об'єкта будівництва визначається відповідно до будівельних норм та державних стандартів на підставі класу наслідків (відповідальності) такого об'єкта будівництва згідно з додатком М. Клас наслідків (відповідальності) встановлюється згідно з ДБН В.1.2-14.

Методика визначення класу наслідків (відповідальності) будинків, будівель, споруд, лінійних об'єктів інженерно-транспортної інфраструктури та його використання з метою визначення категорії складності об'єкта будівництва встановлюється ДСТУ-НБВ.1.2-1б.

У відповідності до обов'язкового додатку M ДБН А.2.2-3-2012 Склад та зміст проектної документації на будівництво визначалась категорію складності об'єкта будівництва до 01.10.2014 на підставі класу наслідків (відповідальності) згідно з таблиць M.1 за ДБН А.2.2-3-2012 та A.1 за ДСТУ-Н Б B.1.2-16:2013.

У відповідності до сфери застосування ДБН В.1.2-14-2009 норми можуть бути також використані безпосередньо як підстава для; визначення класу наслідків відмови (класу відповідальності) будинків і споруд; формулювання вимог щодо забезпечення надійності та безпеки конкретного об'єкта.

Такі відомості можуть бути зазначені у технічному завданні на проектування. У разі відсутності вказаних вище документів вимоги цих Норм є вимогами прямої дії.

Згідно приміток до таблиці 1 п. 5.1.4 ДБН В.1.2-14-2009 містяться наступні посилання для кожної характеристиці можливих наслідків: Примітка І. Будівлі або споруді присвоюється найвищий клас наслідків (відповідальності) по одній зі всіх характеристик можливого збитку від відмови; Примітка 2. Вважається, що на об'єкті постійно є люди, якщо він заповнений не менш ніж вісім годин на добу і не менш ніж 150 днів на рік. Людьми, що періодично відвідують об'єкт, вважаються ті, що заповнюють його не більше трьох годин на добу. Можливою небезпекою для життєдіяльності людей є ймовірне порушення нормальних умов життєдіяльності більш ніж на три доби; Примітка 3. Обсяг можливого економічного збитку визначається відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 15 лютого 2002 p. M 175 "Про затвердження Методики оцінки збитків від наслідків надзвичайних ситуацій техногенного і природного характеру"; Примітка 4. Мінімальний розмір заробітної плати щорічно встановлюється Законом України "Про державний бюджет України"; Примітка 5. Категорії об'єктів культурної спадщини встановлюються відповідно до чинного законодавства (Закон України від 08 червня 2000 p. № 1805-III "Про охорону культурної спадщини"); Примітка 6. Рівень значення комунікацій та інших інженерних мереж установлюється відповідно до чинного законодавства (Закон України "Про об'єкти підвищеної небезпеки").

За підсумком вивчення наданої на дослідження проектної документації встановлено, що в межах цокольних поверхів планується розмістити офісні приміщення, а на першому-четвертому та мансардному поверхах - житлові. Враховуючи подвійність у функціональному призначенні приміщень будинку характеристика можливих наслідків відмови будівлі або споруди розраховується за довідковим додатком B ДСТУ-НБB.1.2-16;2013 (без використання вимог ДК 018-2000, у відповідності до яких будівлі, що використовуються або запроектовані для декількох призначень (комбіноване житло, готель і контора), повинні бути ідентифіковані за однією класифікаційною ознакою відповідно до головного призначення).

До матеріалів справи долучено проекти (архітектурно-будівельні розділи АР та КС вказаних об'єктів будівництва, з яких вбачається, що кожним з чотирьох проектів передбачено будівництво однієї будівлі, у відповідності до пояснювальних записок кожна з будівель передбачає в наявності такі конструктивні елементи як фундаменти, стіни, перегородки, перекриття, покрівлю, підлоги, внутрішнє та зовнішнє опорядження, інженерні мережі. Таким чином, у складі кожної будівлі присутні несучі та огороджувальні конструкції, які утворюють наземні приміщення в кожному з будинків з функціональним призначенням житлові з першого по мансардний поверхи та офісні в межах цокольного поверху.

Відповідно до чинних державних будівельних норм і стандартів України із врахуванням містобудівних умов і обмежень, наданих в якості вихідних даних, за підсумком аналізу ознак, які характеризують будівлю, встановлено, що чотириповерховий житловий будинок з цокольним та мансардним поверхами по вул. Інститутській, 45 в c. Гатне, Києво-Святошинського району Київської області, багатоквартирний житловий будинок з цокольним та мансардним поверхами по вул. Інститутській в c. Гатне, Києво-Святошинського району, Київської області, багатоквартирний житловий будинок з цокольним та мансардним поверхами по вул. Кармелюка, 4 в c. Гатне, Києво-Святошинського району, Київської області, багатоквартирний житловий будинок з цокольним та мансардним поверхами по пров. Інститутському в c. Гатне Києво- Святошинського району Київської області є окремими будівлями.

Щодо Чотирьохповерхового житлового будинку з цокольним та мансардним поверхами по вул. Інститутській, 45, в c. Гатне, Києво-Святошинського району, Київської області, встановлено наступне: кількість людей, які постійно перебувають в чотирьох поверховому будинку в житловій частині дорівнює 98.

Враховуючи те, що цокольний поверх запланований під офісні (адміністративні) приміщення норма площі на 1 робоче місце приймається у відповідності до вимог п. 5.1.1.1 ДБН B.2.2-28;2010 Будинки адміністративного та побутового призначення та становить 6 кв.м. Тобто, кількість осіб, що постійно перебуває на об'єкті в офісних приміщеннях, розташованих в цокольному поверсі за винятком приміщень загального користування для житлової частини, становить (600,8 кв.м. - 22,2 кв.м.)/6 = 96 осіб.

Разом кількість людей, які постійно перебувають в чотирьохповерховому будинку з цокольним та мансардним поверхом дорівнює Ni = 98+96 = 194 особам.

Тимчасове перебування людей у житлових будинках та офісних (адміністративних) приміщеннях не нормоване і у будь-якому випадку не перевищує 50% від людей, що постійно перебувають у будинках. Тобто, N2 становитиме 194*0,5 = 97 осіб.

Кількість людей, які перебувають поза об'єктом (для спального району), визначається за формулою (5.1) ДСТУ-Н Б B.1.2-16:2013: N3 = axNi= 1x194 = 194 особа, а дорівнює 1 та приймається відповідно до таблиці 2 ДСТУ-НБB.1.2-16:2013 (висота будинку за проектом обрахована за геометричними розмірами та становить близько 18 м, відмітки на вертикальних розрізах в проекті відсутні).

У відповідності до наказу Мінрегіонбуду України від 27.10.2015 №273 Про показники опосередкованої вартості спорудження житла за регіонами України вартість 1 кв.м. загальної площі квартир будинку (з урахуванням ПДВ) в Київській області становить 7565 грн.

Згідно 3 розрахунком, наведеним вище по тексту, кількість квадратних метрів у будинку дорівнює 2608,8. Розрахункова вартість 1 кв.м. приймається 7565 грн. за 1 кв.м. площі квартири.

У відповідності до вихідних даних розрахункова вартість житлової частини будинку складає 2608,8*7565 = 19735,572 тис. грн.

Листом Мінрегіонбуду України від 04.05.2016 Про індекси зміни вартості будівельних робіт станом на 01.04.2016 визначено опосередковану вартість одиниці місткості (1 кв.м. загальної площі з урахуванням ПДВ) адміністративних будинків, що становить 14446 грн.

Загальна площа офісних (адміністративних) приміщень цокольного поверху за винятком приміщень загального користування для житлової частини становить 578,6 кв.м.

У відповідності до вихідних даних розрахункова вартість нежитлової частини будинку складає 578,6*14446 = 8358,456 тис. грн.

Прогнозовані збитки визначаються за формулою (5.2) ДСТУ-НБВ.1.2- 16:2013; Ф = 0,225х(19735,572+8358,456) = 6321,156 тис. грн.

Обсяг можливого економічного збитку у мінімальних заробітних платах складає 6321,156 /1,378= 4587,196 м.р.з.п. (мінімального розміру заробітної плати).

За всіма наведеними розрахунками характеристик можливих наслідків відповідно до таблиці A.1 ДСТУ-Н Б B.1.2-16:2013 об'єкт будівництва чотирьохповерхового житлового будинку з цокольним та мансардним поверхами по вул. Інститутській, 45, в c. Гатне Києво-Святошинського районної Київської області, розташований на земельних ділянках з кадастровими номерами 3222481601:01:051:0283, 3222481601:01:051:0318, будівництво якого здійснювалось на підставі декларації про початок виконання будівельних робіт від 20.04.2016 за №КС0831611110349, відноситься до класу наслідків (відповідальності) CC2 і належить до III категорії складності.

Щодо будинку по вул. Інститутській в с. Гатне, Києво-Святошинського району, Київської області, суд зазначає наступне.

Кількість людей, які постійно перебувають у чотирьохповерховому будинку в житловій частині дорівнює 64.

Враховуючи те, що цокольний поверх запланований під офісні (адміністративні) приміщення норма площі на 1 робоче місце приймається у відповідності до вимог п. 5.1.1.1 ДБН B.2.2-28;2010 Будинки адміністративного та побутового призначення та становить 6 кв.м., тобто кількість осіб, що постійно перебуває на об'єкті в офісних приміщеннях, розташованих в цокольному поверсі, становить 354/6 = 59 осіб.

Разом кількість людей, які постійно перебувають в чотирьохповерховому будинку з цокольним та мансардним поверхом дорівнює Ni = 64+59 = 123 особи.

Тимчасове перебування людей у житлових будинках та офісних (адміністративних) приміщеннях не нормоване і у будь-якому випадку не перевищує 50% від людей, що постійно перебувають у будинках. Тобто, Ni становитиме 123*0,5 = 62 особи.

Кількість людей, які перебувають поза об'єктом (для спального району), визначається за формулою (5.1) ДСТУ-Н Б B.1.2-16:2013:

Ns= axNi= 1x123 = 123 особи, а дорівнює 1 та приймається відповідно до таблиці 2 ДСТУ-Н Б B.1.2-16:2013 (висота будинку за проектом обрахована за даними будівельного обсягу та площі забудови та становить близько 18,3 м, відмітки на вертикальних розрізах B проекті відсутні).

У відповідності до наказу Мінрегіонбуду України від 06.02.2015 за №17 Про показники опосередкованої вартості спорудження житла за регіонами України вартість 1 кв.м. загальної площі квартир будинку (з урахуванням ПДВ) в Київській області становить 6082 грн.

Згідно 3 розрахунком, наведеним вище по тексту, кількість квадратних метрів у будинку дорівнює 1811,2. Розрахункова вартість 1 кв.м. приймається 6082 грн. за 1 кв.м. площі квартири.

У відповідності до вихідних даних розрахункова вартість житлової частини будинку складає 1811,2*6082 = 11015,718 тис. грн.

Листом Мінрегіонбуду України від 27.01.2015 Про індекси зміни вартості будівельних робіт станом на 01.01.2015 визначено опосередковану вартість одиниці місткості (1 кв.м. загальної площі з урахуванням ПДВ) адміністративних будинків, що становить 10971 грн.

Загальна площа офісних (адміністративних) приміщень цокольного поверху становить 354 кв.м.

У відповідності до вихідних даних розрахункова вартість нежитлової частини будинку складає 354*10971 = 3883,734 тис. грн.

Прогнозовані збитки визначаються за формулою (5.2) ДСТУ-НБВ.1.2- 16:2013: Ф = 0,225x(H015,718 +3883,734) = 3352,377 тис. грн.

Обсяг можливого економічного збитку у мінімальних заробітних платах складає 3352,377 /1,218= 2752,362 м.р.з.п. (мінімального розміру заробітної плати).

За всіма наведеними розрахунками характеристик можливих наслідків відповідно до таблиці A.1 ДСТУ-Н Б B.1.2-16:2013 об'єкт будівництва чотирьохповерхового житлового будинку з цокольним та мансардним поверхами по вул. Інститутській в c. Гатне, Києво-Святошинського району, Київської області, розташований на земельній ділянці з кадастровим номером 3222401600:02:007:0092, будівництво якого здійснювалось на підставі декларації про початок виконання будівельних робіт від 10.03.2015 за №КС083150690515 зі змінами та введений в експлуатацію на підставі декларації про готовність до експлуатації об'єкта, який належить до I-III категорії складності від 01.02.2017 №КС143170320167 відноситься до класу наслідків (відповідальності) CC2 і належить до III категорії складності.

Щодо будинку по вул. Кармелюка, 4 в c. Гатне, Києво-Святошинського району, Київської області, суд зазначає наступне.

Кількість людей, які постійно перебувають у чотирьохповерховому будинку у житловій частині дорівнює 145.

Враховуючи те, що цокольний поверх запланований під офісні (адміністративні) приміщення норма площі на 1 робоче місце приймається у відповідності до вимог п. 5.1.1.1 ДБН B.2.2-28:2010 Будинки адміністративного та побутового призначення та становить 6 кв.м., тобто, кількість осіб, що постійно перебуває на об'єкті в офісних приміщеннях розташованих в цокольному поверсі, становить 785,7/6 = 131 особу.

Разом кількість людей, які постійно перебувають у чотирьохповерховому будинку з цокольним та мансардним поверхом дорівнює Ni = 145+131 = 276 особи.

Тимчасове перебування людей у житлових будинках та офісних (адміністративних) приміщеннях не нормоване і у будь-якому випадку не перевищує 50% від людей, що постійно перебувають у будинках. Тобто Ni становитиме 276*0,5 = 138 осіб.

Кількість людей, які перебувають поза об'єктом (для спального району), визначається за формулою (5.1) ДСТУ-Н Б B.1.2-16:2013:

N3 = axNi = 1 x276 = 276 осіб, а дорівнює 1 та приймається відповідно до таблиці 2 ДСТУ-Н Б B.1.2-16;2013 (висота будинку за проектом обрахована за даними розділу 4 пояснювальної записки та становить близько 18 м, відмітки на вертикальних розрізах в проекті відсутні).

У відповідності до наказу Мінрегіонбуду України від 06.02.2015 за №17 Про показники опосередкованої вартості спорудження житла за регіонами України вартість 1 кв.м. загальної площі квартир будинку (з урахуванням ПДВ) в Київській області становить 6082 грн.

Згідно 3 розрахунком, наведеним вище по тексту, кількість квадратних метрів у будинку дорівнює 3991,5. Розрахункова вартість 1 кв.м. приймається 6082 грн. за 1 кв.м. площі квартири.

У відповідності до вихідних даних розрахункова вартість житлової частини будинку складає 3991,5*6082 = 24276,303 тис. грн.

Листом Мінрегіонбуду України від 27.01.2015 Про індекси зміни вартості будівельних робіт станом на 01.01.2015 визначено опосередковану вартість одиниці місткості (1 кв.м. загальної площі з урахуванням ПДВ) адміністративних будинків, що становить 10971 грн.

Загальна площа офісних (адміністративних) приміщень цокольного поверху становить 785,7 кв.м.

У відповідності до вихідних даних розрахункова вартість нежитлової частини будинку складає 785,7*10971 = 8619,915 тис. грн.

Прогнозовані збитки визначаються за формулою (5.2) ДСТУ-НБВ.1.2- 16:2013: Ф = 0,225x(24276,303+8619,915) = 7401,649 тис. грн.

Обсяг можливого економічного збитку у мінімальних заробітних платах складає 7401,649/1,218= 6076,888 м.р.з.п. (мінімального розміру заробітної плати).

За всіма наведеними розрахунками характеристик можливих наслідків відповідно до таблиці A.1 ДСТУ-НБB.1.2-16:2013 об'єкт будівництва багатоквартирний житловий будинок з цокольним та мансардним поверхами по вул. Кармелюка, 4 в c. Гатне, Києво-Святошинського району, Київської області, розташований на земельних ділянках з кадастровими номерами 3222481601:01:051:0448 та 3222481600:02:007:0251, будівництво якого здійснювалось на підставі декларації про початок виконання будівельних робіт від 03.03.2015 №КС083150620196 зі змінами відноситься до класу наслідків (відповідальності) CC2 і належить до III категорії складності.

Щодо будинку по пров. Інститутському в c. Гатне, Києво-Святошинського району, Київської області, суд зазначає наступне.

Кількість людей, які постійно перебувають у чотирьохповерховому будинку в житловій частині дорівнює 134.

Враховуючи те, що цокольний поверх запланований під офісні (адміністративні) приміщення норма площі на 1 робоче місце приймається у відповідності до вимог п. 5.1.1.1 ДБН B.2.2-28;2010 Будинки адміністративного та побутового призначення та становить 6 кв.м., тобто, кількість осіб, що постійно перебуває на об'єкті в офісних приміщеннях, розташованих в цокольному поверсі, становить 738,3/6 = 123 особи.

Разом кількість людей, які постійно перебувають в чотирьохповерховому будинку 3 цокольним та мансардним поверхом дорівнює Ni = 134+123 = 257 особи.

Тимчасове перебування людей у житлових будинках та офісних (адміністративних) приміщеннях не нормоване і у будь-якому випадку не перевищує 50% від людей, що постійно перебувають у будинках. Тобто, Ni становитиме 257*0,5 = 129 осіб.

Кількість людей, які перебувають поза об'єктом (для спального району), визначається за формулою (5.1) ДСТУ-Н Б B.1.2-16:2013;

N3-axNi=1x257= 257 осіб, а дорівнює 1 та приймається відповідно до таблиці 2 ДСТУ-НБB.1.2-16:2013 (висота будинку за проектом обрахована за даними будівельного обсягу та площі забудови та становить близько 15 м, відмітки на вертикальних розрізах в проекті відсутні).

У відповідності до наказу Мінрегіонбуду України від 06.02.2015 №17 Про показники опосередкованої вартості спорудження житла за регіонами України вартість 1 кв.м. загальної площі квартир будинку (з урахуванням ПДВ) в Київській області становить 6082 грн.

Згідно з розрахунком, наведеним вище по тексту, кількість квадратних метрів у будинку дорівнює 3765,4. Розрахункова вартість 1 кв.м. приймається 6082 грн. за 1 кв.м. площі квартири.

У відповідності до вихідних даних розрахункова вартість житлової частини будинку складає 3765,4*6082 = 22901,163 тис. грн.

Листом Мінрегіонбуду України від 27.01.2015 Про індекси зміни вартості будівельних робіт станом на 01.01.2015 визначено опосередковану вартість одиниці місткості (1 кв.м. загальної площі з урахуванням ПДВ) адміністративних будинків, що становить 10971 грн.

Загальна площа офісних (адміністративних) приміщень цокольного поверху становить 738,3 кв.м.

У відповідності до вихідних даних розрахункова вартість нежитлової частини будинку складає 738,3*10971 = 8099,889 тис. грн.

Прогнозовані збитки визначаються за формулою (5.2) ДСТУ-Н Б В.1.2- 16:2013: Ф = 0,225x(22901,163+8099,889) = 6975,237 тис. грн.

Обсяг можливого економічного збитку у мінімальних заробітних платах складає 6975,237/1,218= 5726,8 м.р.з.п. (мінімального розміру заробітної плати).

За всіма наведеними розрахунками характеристик можливих наслідків відповідно до таблиці A.1 ДСТУ-Н Б B.1.2-16:2013 об'єкт будівництва багатоквартирний житловий будинок з цокольним та мансардним поверхами по провулку Інститутському в c. Гатне Києво-Святошинського району Київської області, розташований на земельних ділянках з кадастровими номерами 3222481601:01:051:5154, 3222481601:01:007:0041, 3222481601:01:051:5014, підготовчі роботи на якому здійснювались на підставі декларації про початок виконання підготовчих робіт від 17.11.2016 №КС030163220849, відноситься до класу наслідків (відповідальності) CC2 і належить до III категорії складності.

У матеріалах справи наявний висновок експерта №65/18 складений 01.08.2018 за результатом проведення судової будівельно-технічної експертизи, відповідно до якого :

- за всіма наведеними розрахунками характеристик можливих наслідків відповідно до таблиці A.1 ДСТУ-Н Б B.1.2-16:2013 об'єкт будівництва чотирьохповерхового житлового будинку з цокольним та мансардним поверхами по вул. Інститутській, 45, в c. Гатне Києво-Святошинського району Київської області, розташований на земельних ділянках з кадастровими номерами 3222481601:01:051:0283, 3222481601:01:051:0318, будівництво якого здійснювалось на підставі декларації про початок виконання будівельних робіт від 20.04.2016 за №КС0831611110349, відноситься до класу наслідків (відповідальності) CC2 і належить до III категорії складності;

- за всіма наведеними розрахунками характеристик можливих наслідків відповідно до таблиці A.1 ДСТУ-Н Б B.1.2-16:2013 об'єкт будівництва чотирьохповерхового житлового будинку з цокольним та мансардним поверхами по вул. Інститутській в c. Гатне Києво-Святошинського району Київської області, розташований на земельній ділянці з кадастровим номером 3222401600:02:007:0092, будівництво якого здійснювалось на підставі декларації про початок виконання будівельних робіт від за №КС083150690515 зі змінами по об'єкту на підставі листа від 19.09.2016 вх. №10/10-Л-1909/124 про зміну даних у декларації та повідомлення про зміну даних від 27.09.2016 №КС103162710378 та введений B експлуатацію на підставі декларації про готовність до експлуатації об'єкта, який належить до I-III категорії складності №КС143170320167, відноситься до класу наслідків (відповідальності) CC2 і належить до III категорії складності;

- за всіма наведеними розрахунками характеристик можливих наслідків відповідно до таблиці A.1 ДСТУ-Н Б B.1.2-16:2013 об'єкт будівництва багатоквартирний житловий будинок з цокольним та мансардним поверхами по вул. Кармелюка, 4 в c. Гатне Києво-Святошинського району Київської області, розташований на земельних ділянках з кадастровими номерами 3222481601:01:051:0448 та 3222481600:02:007:0251, будівництво якого здійснювалось на підставі декларації про початок виконання будівельних робіт від 03.03.2015 за №КС083150620196 зі змінами по об'єкту на підставі листа від 10.03.2015 вх. №10/10-Л-1003/173 про зміну даних у декларації, листа від 19.09.2016 вх. №10/10-ІТ-1909/122 про зміну даних у декларації, листа від 19.09.2016 вх. №10/10-Л-1909/123 та повідомлення про зміну даних від 27.09.2016 №КС103162710927, відноситься до класу наслідків (відповідальності) CC2 і належить до III категорії складності;

- за всіма наведеними розрахунками характеристик можливих наслідків відповідно до таблиці A.1 ДСТУ-Н Б B.1.2-16:2013 об'єкт будівництва багатоквартирний житловий будинок з цокольним та мансардним поверхами по провулку Інститутському в c. Гатне Києво-Святошинського району Київської області, розташований на земельних ділянках з кадастровими номерами 3222481601:01:051:5154, 3222481601:01:007:0041, 3222481601:01:051:5014, підготовчі роботи на якому здійснювались на підставі декларації про початок виконання підготовчих робіт від 17.11.2016 №КС030163220849, відноситься до класу наслідків (відповідальності) CC2 і належить до III категорії складності;

- за всіма наведеними розрахунками характеристик можливих наслідків відповідно до таблиці A.1 ДСТУ-НБB.1.2-16:2013 об'єкт будівництва багатоквартирний житловий будинок з цокольним та мансардним поверхами по вул. Кармелюка, 4 в c. Гатне Києво-Святошинського району Київської області, розташований на земельних ділянках з кадастровими номерами 3222481601:01:051:0448 та 3222481600:02:007:0251, будівництво якого здійснювалось на підставі декларації про початок виконання будівельних робіт від 03.03.2015 за №КС083150620196 зі змінами по об'єкту на підставі листа від 10.03.2015 вх. №10/10-Л-1003/173 про зміну даних у декларації, листа від 19.09.2016 вх. №10/10-ІТ-1909/122 про зміну даних у декларації, листа від 19.09.2016 вх. №10/10-Л-1909/123 та повідомлення про зміну даних від 27.09.2016 №КС103162710927, відноситься до класу наслідків (відповідальності) CC2 і належить до III категорії складності;

- за всіма наведеними розрахунками характеристик можливих наслідків відповідно до таблиці A.1 ДСТУ-Н Б B.1.2-16:2013 об'єкт будівництва багатоквартирний житловий будинок з цокольним та мансардним поверхами по провулку Інститутському в c. Гатне Києво-Святошинського району Київської області, розташований на земельних ділянках з кадастровими номерами 3222481601:01:051:5154, 3222481601:01:007:0041, 3222481601:01:051:5014, підготовчі роботи на якому здійснювались на підставі декларації про початок виконання підготовчих робіт від 17.11.2016 №КС030163220849, відноситься до класу наслідків (відповідальності) CC2 і належить до III категорії складності;

- за підсумком аналізу ознак, які характеризують будівлю, встановлено, що чотириповерховий житловий будинок з цокольним та мансардним поверхами по вул. Інститутській, 45 в c. Гатне, Києво-Святошинського району, Київської області, багатоквартирний житловий будинок з цокольним та мансардним поверхами по вул. Інститутській в c. Гатне, Києво-Святошинського району, Київської області, багатоквартирний житловий будинок з цокольним та мансардним поверхами по вул. Кармелюка, 4 в c. Гатне, Києво-Святошинського району, Київської області, багатоквартирний житловий будинок з цокольним та мансардним поверхами по пров. Інститутському в c. Гатне, Києво-Святошинського району, Київської області є окремими будівлями відповідно до положень чинного законодавства України, чинних державних будівельних норм і стандартів України із врахуванням містобудівних умов і обмежень, наданих в якості вихідних даних;

- за підсумком аналізу ознак, які характеризують комплекс будинків (будівель), встановлено, що об'єкти за адресою: Київська область, Києво-Святошинський район, c. Гатне, вул. Інститутська, 45, вул. Інститутська, вул. Кармелюка, 4, пров. Інститутський, на які отримано містобудівні умови та обмеження, не є комплексом будівель відповідно до чинного законодавства.

Відповідно до ст. 90 КАС України висновок експерта для суду не має заздалегідь встановленої сили і оцінюється судом разом із іншими доказами за правилами, встановленими статтею 90 цього Кодексу . Відхилення судом висновку експерта повинно бути мотивованим у судовому рішенні.

В даному випадку на думку суду відсутні підстави для відхилення судом висновку експерта.

У зв'язку з цим суд зазначає, що відповідно до ст. 34 закону України Про регулювання містобудівної діяльності , в чинній на момент виникнення правовідносин редакції, передбачає, що замовник має право виконувати будівельні роботи після реєстрації органом державного архітектурно-будівельного контролю декларації про початок виконання будівельних робіт - щодо об'єктів будівництва, що належать до І-ІІІ категорій складності. Водночас, Позивач виконував будівельні роботи та підготовчі роботи на об'єктах, що відносились до III категорії складності об'єктів будівництва, право на виконання яких замовником було набуто у встановленому законодавством порядку, а саме:

- Будівництво багатоквартирного житлового будинку з цокольним та мансардним поверхами по вул. Кармелюка, 4 в с. Гатне, Києво-Святошинського району, Київської області здійснювалось на підставі зареєстрованої Відповідачем декларації про початок виконання будівельних робіт за №КС 083150620196 від 03.03.2015 та листа про зміну даних у зареєстрованій декларації про початок виконання будівельних робіт до департаменту ДАБІ у Київській області вх.№10/го-Л-1909/122 від 19.09.2016;

- Будівництво багатоквартирного житлового будинку з цокольним та мансардним поверхами по вул. Інститутській в с. Гатне, Києво-Святошинського району, Київської області здійснювалось на підставі зареєстрованої Відповідачем декларації про початок виконання будівельних робіт за №КС 083150690515 від 10.03.2015 зі змінами по об'єкту на підставі листа від 19.09.2016 вх.№10/10-Л-1909/124 про зміну даних у декларації та повідомлення про зміну даних від 27.09.2016 №КС 103162710378. Окрім того об'єкт будівництва був завершений будівельними роботами та введений в експлуатацію на підставі зареєстрованої Відповідачем Декларації про готовність об'єкта до експлуатації №КС 143170320167 від 01.02.2017;

- Будівництво багатоквартирного житлового будинку по провулку Інститутському в с. Гатне, Києво-Святошинського району, Київської області здійснювалось на підставі зареєстрованої Відповідачем декларації про початок виконання підготовчих робіт №КС 030163220849 від 17.11.2016.

Позивач виконував будівельні та підготовчі роботи на об'єктах III категорії складності, документи на початок яких були отримані замовником будівництва у встановленому законодавством порядку.

Відповідно до п. 8 Порядку №244 провадження у справі про правопорушення у сфері містобудівної діяльності не може бути розпочате, а розпочате провадження підлягає закриттю в разі відсутності події і складу правопорушення у сфері містобудівної діяльності.

Згідно з п. 28 вищевказаного Порядку постанову про накладення штрафу та постанову про закриття справи відповідно може бути оскаржено суб'єктом містобудування, щодо якого її винесено, до суду.

Виходячи з вищевикладеного, суд дійшов висновку, що позапланова перевірки дотримання вимог містобудівного законодавства проведена з порушенням вимог законодавства щодо її проведення, за відсутності уповноваженої особи Позивача, а також Позивача притягнуто до відповідальності за виконання будівельних робіт на об'єкті протиправно. Постанова про накладення штрафу складена з порушеннями вимог законодавства, оскільки справа підлягала закриттю через відсутність складу правопорушення, передбаченого абз. 3 п. 5 ч. 2 ст. 2 закону № 208/94-ВР, вказаного в протоколі про правопорушення передбаченому у зв'язку з відсутністю суб'єктного складу правопорушення, а також через відсутність події правопорушення, оскільки Позивач виконував роботи на об'єктах, право на виконання яких замовник будівництва набув у встановленому законодавством порядку.

Крім того, задовольняючи позовні вимоги суд виходив з того, що Рішенням Окружного адміністративного суду м. Києва у справі №826/4614/17 від 26.09.2018 за позовом ОСОБА_4 до Департаменту державної архітектурно-будівельної інспекції у Київській області та Державної архітектурно-будівельної інспекції України задоволено в повному обсязі. В ході розгляду справи №826/4614/17 судом встановлено, що об'єкти будівництва:

Будівництво чотириповерхового житлового будинку з цокольним та мансардним поверхами по вул. Інститутській, 45 в с. Гатне, Києво- Святошинського району, Київської області , розміщеного на земельних ділянках загальною площею 0,2405 га з кадастровими номерами 3222481601:01:051:0318, 32222481601:01:051:0283;

Будівництво багатоквартирного житлового будинку з цокольним та мансардним поверхами по вул. Кармелюка,4 в с. Гатне, Києво-Святошинського району, Київської області , розміщеного на земельних ділянках загальною площею 0,2452 га з кадастровими номерами 3222481601:01:051:0448, 32222481600:02:007:0251;

Будівництво багатоквартирного житлового будинку з цокольним та мансардним поверхами по вул. Інститутській в с. Гатне, Києво-Святошинського району, Київської області , розміщеного на земельній ділянці площею 0,1203 га з кадастровими номерами 3222481600:02:007:0092;

та об'єкт виконання підготовчих робіт Будівництво багатоквартирного житлового будинку по провулку Інститутському в с. Гатне, Києво-Святошинського району, Київської області , розміщеного на земельних ділянках загальною площею 0,3711 га з кадастровими номерами 3222481601:02:007:0041, 3222481601:01:051:5154, 3222481601:01:051:5014, - не становлять єдиний комплекс будівництва, а кожен із об'єктів відноситься до III категорії складності. Вказане рішення набрало законної сили 15.02.2019.

Відповідно до ч.4 ст. 78 КАС України обставини, встановлені рішенням суду у господарській, цивільній або адміністративній справі, що набрало законної сили, не доказуються при розгляді іншої справи, у якій беруть участь ті самі особи або особа, стосовно якої встановлено ці обставини, якщо інше не встановлено законом.

Частинами першою та другою статті 77 КАС України передбачено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Відповідно до частини першої статті 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб'єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб'єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

З огляду на задоволення позовних вимог та враховуючи сплату позивачам судового збору у розмірі 6400 грн., судові витрати підлягають стягненню на користь позивача у повному обсязі.

Керуючись статтями 9, 14, 73, 74, 75, 76, 77, 78, 90, 143, 242- 246, 250, 255 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

в и р і ш и в:

1. Адміністративний позов задовольнити.

2. Визнати протиправними дії головного інспектора будівельного нагляду відділу нагляду за діяльністю органів державного архітектурно-будівельного контролю та ринкового нагляду Департаменту Державної архітектурно-будівельної інспекції у Київській області Коваля В.А. щодо проведення позапланової перевірки дотримання вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, державних стандартів і правил Товариства з обмеженою відповідальністю АВМ БІЛДІНГ ГРУП в с. Гатне, Києво-Святошинського району, Київської області від 29.03.2017.

3. Визнати протиправним та скасувати Припис Департаменту державної архітектурно-будівельної інспекції у Київській області про усунення порушення вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, державних стандартів і правил від 10.04.2017 №С-104/1.

4. Визнати протиправним та скасувати Припис Департаменту державної архітектурно-будівельної інспекції у Київській області про зупинення підготовчих та будівельних робіт, які не відповідають законодавству, будівельним нормам, державним стандартам і правилам, архітектурним вимогам, затвердженим проектним рішенням, технічним умовам та іншим нормативно-правовим актам, виконуються без повідомлення, реєстрації декларації про початок їх виконання або без отримання дозволу на виконання будівельних робіт від 10.04.2017 №С-104/2.

5. Визнати протиправним та скасувати постанову про накладення штрафу за правопорушення у сфері містобудівної діяльності від 21.04.2017 №3-2104/3-10/10- 95/2104/08/61.

6. Стягнути сплачений судовий збір у розмірі 6400 (шість тисяч чотириста) грн. 00 коп. на користь Товариства з обмеженою відповідальністю АВМ БІЛДІНГ ГРУП за рахунок бюджетних асигнувань суб'єкта владний повноважень Департаменту державної архітектурно-будівельної інспекції у Київській області.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення .

У разі оголошення судом лише вступної та резолютивної частини рішення, або розгляду справи в порядку письмового провадження, апеляційна скарга подається протягом тридцяти днів з дня складення повного тексту рішення.

Відповідно до підпункту 15.5 пункту 1 Розділу VII "Перехідні положення" Кодексу адміністративного судочинства України до початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи апеляційні скарги подаються учасниками справи до або через Київський окружний адміністративний суд.

Суддя Щавінський В.Р.

Дата виготовлення і підписання повного тексту рішення - 30 вересня 2019 р.

СудКиївський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення24.09.2019
Оприлюднено06.10.2019
Номер документу84740508
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —810/2489/17

Ухвала від 04.02.2020

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Епель Оксана Володимирівна

Ухвала від 15.01.2020

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Епель Оксана Володимирівна

Ухвала від 10.12.2019

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Епель Оксана Володимирівна

Ухвала від 10.12.2019

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Епель Оксана Володимирівна

Рішення від 24.09.2019

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Щавінський В.Р.

Рішення від 24.09.2019

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Щавінський В.Р.

Ухвала від 11.07.2019

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Щавінський В.Р.

Ухвала від 05.09.2017

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Щавінський В.Р.

Ухвала від 24.07.2017

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Щавінський В.Р.

Ухвала від 04.08.2017

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Щавінський В.Р.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні