ПОСТАНОВА
Іменем України
03 жовтня 2019 року
м. Київ
справа №809/300/18
адміністративне провадження №К/9901/63343/18
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
судді -доповідача Кравчука В.М., суддів Єзерова А.А., Стародуба О.П.,
розглянув у попередньому судовому засіданні адміністративну справу
за касаційною скаргою ОСОБА_2
на рішення Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 19.04.2018 (головуючий суддя Скільський І.І.) та постанову Львівського апеляційного адміністративного суду від 23.08.2018 (колегія суддів у складі головуючого судді Макарика В.Я., суддів Глушка І.В., Судової-Хомюк Н.М.)
у справі №809/300/18
за позовом ОСОБА_2
до Територіального управління Державної судової адміністрації України в Івано-Франківській області,
третя особа - Косівське об`єднане управління Пенсійного фонду України у Івано-Франківській області
про визнання бездіяльності неправомірною та зобов`язання до вчинення дій.
I. РУХ СПРАВИ
1. ОСОБА_2 звернувся до суду з адміністративним позовом до Територіального управління Державної судової адміністрації України в Івано-Франківській області, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача - Косівське об`єднане управління Пенсійного фонду України у Івано-Франківській області про визнання бездіяльності неправомірною та зобов'язання відповідача видати йому довідки щодо розміру суддівської винагороди працюючого на відповідній посаді для перерахунку щомісячного довічного утримання станом на 01.01.2017 та 01.01.2018, враховуючи встановлений Законом України Про Державний бюджет на 2017 рік та Законом України Про Державний бюджет на 2018 рік розмірі мінімальної заробітної плати, в яких вказати посадовий оклад судді в розмірі 10 мінімальних заробітних плат.
2. Рішенням Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 19.04.2018, залишеним без змін постановою Львівського апеляційного адміністративного суду від 23.08.2018, у задоволенні позову відмовлено.
3. У поданій касаційній скарзі ОСОБА_2 із посиланням на порушення судами першої та апеляційної інстанцій норм матеріального та процесуального права, просила скасувати оскаржувані судові рішення та направити справу на новий розгляд до суду першої інстанції.
II. ОБСТАВИНИ СПРАВИ
4. Судами попередніх інстанцій встановлено та матеріалами справи підтверджено, що з Постановою Верховної Ради України від 19.09.2013 року за 604-VII ОСОБА_2 звільнено з посади судді Верховинського районного суду Івано-Франківської області у зв`язку з поданням заяви про відставку.
5. Наказом Верховинського районного суду Івано-Франківської області від 25.11.2013 року за №17-ос/13 ОСОБА_2 відраховано зі складу Верховинського районного суду Івано-Франківської області з 25.11.2013 року у зв`язку з поданням заяви про відставку.
6. 16.01.2017 позивач, як суддя, який вийшов у відставку, звернувся до територіального управління Державної судової адміністрації України в Івано-Франківській області із заявою про видачу довідки про розмір суддівської винагороди, працюючого на відповідній посаді судді із 01.12.2016 року та із 01.01.2017 року для перерахунку щомісячного довічного утримання судді у відставці.
7. 19.01.2017 позивачу надано довідку про заробітну плату №27 для обчислення щомісячного довічного грошового утримання судді у відставці станом на 01.12.2016, згідно якого посадовий оклад судді обчислено із суми мінімальної заробітної плати - 1600 грн. Крім того, листом від 23.01.2017 року за №04/45/1387 позивача повідомлено, що станом на 01.01.2017 року посадовий оклад судді не змінювався.
8. 22.09.2017 року позивач повторно звернувся до відповідача із заявою про видачу довідки про заробітну плату для обчислення щомісячного довічного грошового утримання судді у відставці станом на 01.01.2017 року з врахуванням посадового окладу суддів розмірі мінімальної заробітної плати 3200 грн. Крім того, просив надати довідку про заробітну плату за період з 01.11.2011 року по 01.11.2013 року для перерахунку пенсії по інвалідності згідно статті 24 Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб".
9. 13.10.2017 відповідачем надано довідку про заробітну плату за період з 01.11.2011 по 01.11.2013, а також повідомлено про відсутність підстав для видачі довідки про заробітну плату для обчислення щомісячного довічного грошового утримання судді у відставці станом на 01.01.2017 року із розрахунку мінімальної заробітної плати у розмірі 3200 грн.
10. 04.01.2018 року позивач звернувся до відповідача із заявою про видачу довідки щодо розміру суддівської винагороди працюючого на відповідній посаді для перерахунку щомісячного довічного утримання станом на 01.01.2017 року з врахуванням посадового окладу судді в розмірі 3200 грн. та про видачу довідки про заробітну плату за період з 01.01.2016 року по 01.11.2011 року для перерахунку пенсії по інвалідності згідно статті 24 Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб".
11. 31.01.2018 року відповідачем надано відповідь, згідно якої позивача повідомлено, що з січня 2017 року суддям місцевих судів, які не пройшли кваліфікаційне оцінювання відповідно до штатних розписів, встановлено посадові оклади у розмірі 16 000 грн., а також надано довідку №52 від 01.02.2018 року щодо розміру суддівської винагороди працюючого на відповідній посаді судді для перерахунку щомісячного довічного утримання станом на 01.01.2018 року і довідку №15 від 06.02.2018 року щодо заробітної плати за період з 01.01.2016 року по 31.10.2011 року.
12. Станом на 01.01.2018 позивачу виплачувалась суддівська винагорода з розрахунку посадового окладу судді місцевого суду у розмірі 16 000,00 гривень, що підтверджується довідкою Територіального управління Державної судової адміністрації України в Івано-Франківській області від 01.02.2018 за №52.
13. Позивач не проходив кваліфікаційне оцінювання на предмет підтвердження здатності здійснювати правосуддя у відповідному суді чи відповідності займаній посаді судді, до набрання чинності Законом України від 02.06.2016 за №1401-VIII "Про внесення змін до Конституції України (щодо правосуддя)", що передбачено підпунктом 4 пункту 16-1 Перехідних положень Конституції України, пункту 22 Розділу XII "Прикінцеві та перехідні положення" Закону України від 02.06.2016 за №1402-VIII "Про судоустрій і статус суддів". Дана обставина визнається і не заперечується сторонами по справі.
14. Вважаючи, що у довідках про заробітну плату відповідач зазначає невірні відомості, позивач звернувся до суду з даним позовом.
IIІ. ОЦІНКА СУДІВ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ
15. Відмовляючи у задоволенні позову, суд першої інстанції, з позицією якого погодився суд апеляційної інстанції, виходив з того, що на час виникнення спірних правовідносин для визначання суддівської винагороди судді, який не пройшов кваліфікаційне оцінювання, слід було застосовувати норми Закону України "Про судоустрій і статус суддів" від 7 липня 2010 року № 2453-VІ.
IV. ДОВОДИ КАСАЦІЙНОЇ СКАРГИ
16. Позивач у своїй касаційній скарзі наголошує, що для суддів, які не пройшли кваліфікаційне оцінювання, посадовий оклад не може визначатися згідно розрахункової величини 1600 грн. На думку позивача суди не застосували спеціальні до спірних правовідносин закони, а саме: Закон України Про Державний бюджет на 2017 рік та Закон України Про Державний бюджет на 2018 рік .
17. Відповідач відзиву на касаційну скаргу не подав.
V. ВИСНОВКИ ВЕРХОВНОГО СУДУ
18. Верховний Суд, перевіривши і обговоривши доводи касаційної скарги, виходячи з меж касаційного перегляду, визначених ст. 341 Кодексу адміністративного судочинства України, вважає за необхідне зазначити наступне.
19. Відповідно до ч. 4 ст. 142 Закону України від 02.06.2016 № 1402-VIII "Про судоустрій і статус суддів" у разі зміни розміру складових суддівської винагороди судді, який працює на відповідній посаді, здійснюється перерахунок раніше призначеного щомісячного довічного грошового утримання.
20. Надання довідки про суддівську винагороду для обчислення (перерахунку) щомісячного довічного грошового утримання судді у відставці передбачене Розділом III. "Документи, необхідні для призначення (перерахунку) щомісячного довічного утримання" Порядку подання документів для призначення (перерахунку) і виплати щомісячного довічного грошового утримання суддям у відставці органами Пенсійного фонду України, затвердженого постановою Пенсійного фонду України від 25.01.2008 № 3-1.
21. Відповідно до ч. 1, 2 ст. 23 Бюджетного кодексу України будь-які бюджетні зобов'язання та платежі з бюджету здійснюються лише за наявності відповідного бюджетного призначення, якщо інше не передбачено законом про Державний бюджет України.
22. Бюджетні призначення встановлюються законом про Державний бюджет України (рішенням про місцевий бюджет) у порядку, визначеному цим Кодексом.
23. У відповідності до ст. 119 Бюджетного кодексу України нецільовим використанням бюджетних коштів є їх витрачання на цілі, що не відповідають:- бюджетним призначенням, встановленим законом про Державний бюджет України (рішенням про місцевий бюджет);- напрямам використання бюджетних коштів, визначеним у паспорті бюджетної програми (у разі застосування програмно-цільового методу у бюджетному процесі) або в порядку використання бюджетних коштів;- бюджетним асигнуванням (розпису бюджету, кошторису, плану використання бюджетних коштів).
24. Згідно з ч. 1 ст. 51 Бюджетного кодексу України керівники бюджетних установ утримують чисельність працівників, військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу та здійснюють фактичні видатки на заробітну плату (грошове забезпечення), включаючи видатки на премії та інші види заохочень чи винагород, матеріальну допомогу, лише в межах фонду заробітної плати (грошового забезпечення), затвердженого для бюджетних установ у кошторисах.
25. Приписами ст. 7 Закону України "Про державний бюджет України на 2017 рік" від 21.12.2016 № 1801-VІІ з 1 січня 2017 року прожитковий мінімум для працездатних осіб встановлений у розмірі 1600 грн.
26. Відповідно до ст. 8 Закону України "Про державний бюджет України на 2017 рік" у 2017 році розмір мінімальної заробітної плати з 1 січня становить 3200 грн.
27. Згідно з ст. 7 Закону України "Про державний бюджет України на 2018 рік" від 07.12.2017 № 2246-19 з 1 січня 2018 року прожитковий мінімум для працездатних осіб встановлений у розмірі 1762 гривні.
28. Статтею 8 Закону України "Про державний бюджет України на 2018 рік" визначено, що розмір мінімальної заробітної плати у місячному розмірі з 01.01.2018 складає 3723 грн.
29. Нормами ч. 1 ст. 135 Закону №1402 визначено, що суддівська винагорода регулюється цим Законом та не може визначатися іншими нормативно-правовими актами.
30. Пунктом 22 Розділу 12 Прикінцевих та перехідних положень Закону № 1402 встановлено, що право на отримання суддівської винагороди у розмірах, визначених цим Законом, мають судді, які за результатами кваліфікаційного оцінювання підтвердили відповідність займаній посаді (здатність здійснювати правосуддя у відповідному суді) або призначені на посаду за результатами конкурсу, проведеного після набрання чинності цим Законом.
31. Згідно з п. 23 Розділу 12 Прикінцевих та перехідних положень Закону № 1402 до проходження кваліфікаційного оцінювання суддя отримує суддівську винагороду, визначену відповідно до положень Закону України "Про судоустрій і статус суддів" (Відомості Верховної Ради України, 2010 рік, №№ 41-45, ст. 529; 2015 рік, №№ 18-20, ст. 132 із наступними змінами).
32. Згідно з ч. 3 ст. 133 Закону України "Про судоустрій і статус суддів" від 07 липня 2010 року № 2453-VI (далі - Закон № 2453) посадовий оклад судді місцевого суду встановлюється в розмірі 10 мінімальних заробітних плат.
33. Так, частиною 3 Прикінцевих та перехідних положень Закону України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України" від 06 грудня 2016 року № 1774-VIII (далі - Закон № 1774) встановлено, що мінімальна заробітна плата після набрання чинності цим Законом не застосовується як розрахункова величина для визначення посадових окладів та заробітної плати працівників та інших виплат.
34. До внесення змін до законів України щодо незастосування мінімальної заробітної плати як розрахункової величини вона застосовується у розмірі 1600 гривень.
35. Суд першої інстанції дійшов висновку, що для визначання суддівської винагороди судді, який не пройшов кваліфікаційне оцінювання слід застосовувати норми Закону України "Про судоустрій і статус суддів" від 7 липня 2010 року № 2453-VІ, з чим обґрунтовано погодився суд апеляційної інстанції.
36. Судом першої інстанції встановлено, що відповідачем у довідках про заробітну плату для обчислення щомісячного довічного грошового утримання ОСОБА_2, станом на 01.01.2017 та станом на 01.01.2018 зазначено 30400,00 грн, з них: 16000,00 грн., посадовий оклад, 12800,00 грн., надбавка за вислугу років (80%) та 1600.00 грн., доплати за перебування на адміністративній посаді в суді (10%).
37. Суди вірно звернули увагу на те, що на підставі п.3 розділу ІІ Прикінцеві та перехідні положення Закону України Закону №1774-VІІІ, мінімальна заробітна плата після набрання чинності цим Законом не застосовується як розрахункова величина для визначення посадових окладів та заробітної плати працівників та інших виплат.
38. Аналогічна правова позиція в тотожних спорах викладена в ухвалі Верховного Суду про відмову у відкритті провадження у зразковій справі від 29.03.2018 у справі №806/855/18 (№Пз/9901/28/18) та у постановах Верховного Суду від 07.02.2018 (справа №825/933/17), від 21.02.2018 (справа №802/1590/17-а) та від 31.03.2018 (справа №825/1231/17).
39. Колегія суддів не вбачає підстав для відступлення від зазначеного правового висновку Верховного Суду.
40. За таких обставин, зважаючи на практику Верховного Суду у подібних правовідносинах, колегія суддів погоджується з висновком судів першої та апеляційної інстанцій щодо відсутності підстав для задоволення позову.
41. Відповідно до ст. 343 КАС України суд касаційної інстанції залишає касаційну скаргу без задоволення, а рішення без змін, якщо відсутні підстави для скасування судового рішення.
42. З огляду на результат касаційного розгляду та відсутність документально підтверджених судових витрат, понесених учасниками справи у зв'язку з переглядом справи в суді касаційної інстанції, судові витрати розподілу не підлягають.
Керуючись ст. 341, 343, 356 КАС України, Суд -
П О С Т А Н О В И В:
Касаційну скаргу ОСОБА_2 залишити без задоволення , а рішення Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 19.04.2018 та постанову Львівського апеляційного адміністративного суду від 23.08.2018 у справі №809/300/18 - без змін.
Постанова набирає законної сили з дати її прийняття, є остаточною і оскарженню не підлягає.
Суддя-доповідач В.М. Кравчук
Суддя А.А. Єзеров
Суддя О.П. Стародуб
Суд | Касаційний адміністративний суд Верховного Суду |
Дата ухвалення рішення | 03.10.2019 |
Оприлюднено | 06.10.2019 |
Номер документу | 84745795 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Касаційний адміністративний суд Верховного Суду
Кравчук В.М.
Адміністративне
Львівський апеляційний адміністративний суд
Макарик Володимир Ярославович
Адміністративне
Львівський апеляційний адміністративний суд
Макарик Володимир Ярославович
Адміністративне
Львівський апеляційний адміністративний суд
Макарик Володимир Ярославович
Адміністративне
Львівський апеляційний адміністративний суд
Макарик Володимир Ярославович
Адміністративне
Львівський апеляційний адміністративний суд
Макарик Володимир Ярославович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні