Справа № 681/1019/19
РІШЕННЯ
іменем України
07 жовтня 2019 рокум. Хмельницький
Хмельницький окружний адміністративний суд в особі головуючого-судді Матущака В.В., розглянувши адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Понінківська селищна рада Полонського району Хмельницької області про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити дії,
ВСТАНОВИВ:
І. СТИСЛИЙ ВИКЛАД ПОЗИЦІЙ СТОРІН
ОСОБА_1 звернувся до суду з позовом, в якому просить:
- визнати бездіяльність Понінківської селищної ради Полонського району Хмельницької області протиправною;
- зобов`язати вчинити дії стосовно прийняття рішення про надання йому дозволу на виготовлення експертної грошової оцінки земельної ділянки для її подальшого викупу.
В обґрунтування своїх вимог позивач посилається на те, що 18.07.2017 він звернувся до відповідача з клопотанням про надання дозволу на виготовлення експертної грошової оцінки земельної ділянки не сільськогосподарського призначення для викупу земельної ділянки. За результатом розгляду поданої заяви, Понінківська селищна рада направила лист від 07.02.2018 №166, яким повідомила, що позивачу відмовлено у наданні дозволу, оскільки на черговій сесії депутатами рішення про включення даного питання на розгляд чергової сесії не підтримано.
Позивач 20.06.2018 повторно звернувся до відповідача з проханням роз`яснити причину відмови, однак відповіді не отримав.
Позивач звернувся до Шепетівської місцевої прокуратури та відповідача було зобов`язано забезпечити ретельну, об`єктивну та своєчасну перевірку, викладених у зверненні, доводів, та за наявності підстав, вжити відповідних заходів реагування, про що повідомити заявника у встановлений строк. Однак відповіді від відповідача не надійшло.
На підставі вищезазначеного, позивач вважає, що відповідач як суб`єкт владних повноважень допустив протиправну бездіяльність, чим порушив законні права та інтереси позивача, тому просить суд задовольнити позов у повному обсязі.
Представник відповідача подав відзив на позов, в якому заперечував проти позовних вимог у повному обсязі, посилаючись на те, що на даний час на земельній ділянці відсутні будівлі або споруди позивача, що вказує використання позивачем земельної ділянки не за цільовим призначенням, чим порушує вимоги статті 24 Закону України "Про оренду землі" та як наслідок тягне за собою погіршення стану орендованої землі.
Відповідач підтверджує неодноразове звернення позивача про надання дозволу на виготовлення експертної грошової оцінки земельної ділянки для викупу земельної ділянки, однак рішення про надання такого дозволу не приймалося.
Також зазначає, що площа земельної ділянки складає 500 кв.м. та знаходиться в центрі селища, у зв`язку з цим в подальшому планується використовуватися для суспільних потреб громади.
Позивача надав суду відповідь на вищезазначений відзив, відповідно до якої всі заперечення відповідача відхиляє як безпідставні та просить задовольнити позов в повному обсязі.
ІІ. ПРОЦЕСУАЛЬНІ ДІЇ У СПРАВІ
Відповідно до ухвали Полонського районного суду Хмельницької області від 11.07.2019 адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Понінківської селищної ради Полонського району Хмельницької області про визнання протиправною бездіяльність та зобов`язання вчинити певні дії вирішено передати на розгляд до Хмельницького окружного адміністративного суду.
Ухвалою від 06.08.2019 Хмельницький окружний адміністративний суд відкрив провадження по справі за правилами спрощеного позовного провадження без виклику (повідомлення) осіб.
ІІІ. ОБСТАВИНИ, ВСТАНОВЛЕНІ СУДОМ
18.07.2017 він звернувся до Понінківської селищної ради з клопотанням про надання дозволу на виготовлення експертної грошової оцінки земельної ділянки не сільськогосподарського призначення для викупу земельної ділянки кадастровий номер 6823655400:01:001:0764 за адресою: АДРЕСА_1 .
Вказана земельна ділянка знаходиться в довгостроковому платному користуванні у ОСОБА_1 на підставі договору оренди землі від 18.12.2014.
Позивач є власником нежитлової будівлі (гараж) площею 142,2 кв.м за адресою: АДРЕСА_1 на підставі рішення Полонського районного суду від 01.03.2017 у справі №681/1510/16-ц, що розташована на земельній ділянці, за відведенням якої позивач звернувся до відповідача.
За результатом розгляду поданої заяви, Понінківська селищна рада направила лист від 07.02.2018 №166, яким повідомила, що позивачу відмовлено у наданні дозволу оскільки на черговій сесії депутатами рішення про включення даного питання на розгляд чергової сесії не підтримано.
Позивач 20.06.2018 повторно звернувся до відповідача з проханням роз`яснити причину відмови, однак відповіді не отримав.
Позивач звернувся до Шепетівської місцевої прокуратури та відповідача було зобов`язано забезпечити ретельну, об`єктивну та своєчасну перевірку викладених у зверненні доводів, та за наявності підстав, вжити відповідних заходів реагування, про що повідомити заявника у встановлений строк. Однак відповіді від відповідача не надійшло.
Вважаючи таку бездіяльність Понінківської селищної ради протиправною, позивач звернувся до суду з даним позовом.
ІV. ЗАКОНОДАВСТВО ТА ОЦІНКА СУДУ
Пунктом 35 частини 1 статті 26 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні": виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються питання відповідно до закону регулювання земельних відносин.
Пунктами 8 та 9 частини 4 статті 42 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" визначено, що сільський, селищний, міський голова скликає сесії ради, вносить пропозиції та формує порядок денний сесій ради і головує на пленарних засіданнях ради; забезпечує підготовку на розгляд ради проектів програм соціально-економічного та культурного розвитку, цільових програм з інших питань самоврядування, місцевого бюджету та звіту про його виконання, рішень ради з інших питань, що належать до її відання; оприлюднює затверджені радою програми, бюджет та звіти про їх виконання.
Частина 5 статті 46 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні": сесія ради скликається в міру необхідності, але не менше одного разу на квартал, а з питань відведення земельних ділянок та надання документів дозвільного характеру у сфері господарської діяльності - не рідше ніж один раз на місяць.
Частина 13 статті 46 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" визначає, що пропозиції щодо питань на розгляд ради можуть вноситися сільським, селищним, міським головою, постійними комісіями, депутатами, виконавчим комітетом ради, головою місцевої державної адміністрації, головою районної, обласної ради, загальними зборами громадян.
Відповідно до частини 1 статті 59 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" рада в межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень.
Згідно частини 2 статті 59 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" рішення ради приймаються на її пленарному засіданні після обговорення більшістю депутатів від загального складу ради, крім випадків, передбачених цим Законом.
Частиною 1 статті 2 Земельного кодексу України визначено, що земельні відносини - це суспільні відносини щодо володіння, користування і розпорядження землею. Суб`єктами земельних відносин є громадяни, юридичні особи, органи місцевого самоврядування та органи державної влади.
Відповідно до пункту "а" частини 1 статті 12 Земельного кодексу України до повноважень сільських, селищних, міських рад у галузі земельних відносин на території сіл, селищ, міст належить, зокрема, розпорядження землями територіальних громад; надання земельних ділянок у користування із земель комунальної власності відповідно до цього Кодексу.
Згідно частиною 1 статті 116 Земельного кодексу України громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом, або за результатами аукціону.
Частиною 1 статті 122 Земельного кодексу України визначено, що сільські, селищні, міські ради передають земельні ділянки у власність або у користування із земель комунальної власності відповідних територіальних громад для всіх потреб.
Відповідно до частини 1 статті 123 Земельного кодексу України надання земельних ділянок державної або комунальної власності у користування здійснюється Верховною Радою Автономної Республіки Крим, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, органами виконавчої влади або органами місцевого самоврядування.
Стаття 127 Земельного кодексу України визначає, що органи державної влади, Рада міністрів Автономної Республіки Крим та органи місцевого самоврядування відповідно до їх повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, здійснюють продаж земельних ділянок державної чи комунальної власності або прав на них (оренди, суперфіцію, емфітевзису) громадянам, юридичним особам та іноземним державам на підставах та в порядку, встановлених цим Кодексом. Продаж земельних ділянок державної та комунальної власності або прав на них (оренди, суперфіцію, емфітевзису) на конкурентних засадах у формі аукціону здійснюється у випадках та порядку, встановлених главою 21 цього Кодексу.
Згідно частини 1 статті 128 Земельного кодексу України продаж громадянам і юридичним особам земельних ділянок державної (крім земельних ділянок, на яких розташовані об`єкти, які підлягають приватизації) та комунальної власності для потреб, визначених цим Кодексом, провадиться місцевими державними адміністраціями, Радою міністрів Автономної Республіки Крим або органами місцевого самоврядування в межах їх повноважень.
Відповідно до частини 2 статті 128 Земельного кодексу України громадяни та юридичні особи, зацікавлені у придбанні земельних ділянок у власність, подають заяву (клопотання) до відповідного органу виконавчої влади або сільської, селищної, міської ради чи державного органу приватизації. У заяві (клопотанні) зазначаються місце розташування земельної ділянки, її цільове призначення, розміри та площа, а також згода на укладення договору про оплату авансового внеску в рахунок оплати ціни земельної ділянки. До заяви (клопотання) додаються:
а) документ, що посвідчує право користування земельною ділянкою (у разі його наявності), та документи, що посвідчують право власності на нерухоме майно (будівлі та споруди), розташоване на цій земельній ділянці (у разі наявності на земельній ділянці будівель, споруд);
б) копія установчих документів для юридичної особи, а для громадянина - копія документа, що посвідчує особу.
Частиною 3 статті 128 Земельного кодексу України визначено, що орган державної влади, Рада міністрів Автономної Республіки Крим або орган місцевого самоврядування у місячний строк розглядає заяву (клопотання) і приймає рішення про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки (якщо такий проект відсутній) та/або про проведення експертної грошової оцінки земельної ділянки (крім земельних ділянок площею понад 50 гектарів для розміщення відкритих спортивних і фізкультурно-оздоровчих споруд) чи про відмову в продажу із зазначенням обґрунтованих причин відмови.
Положеннями чинного законодавства чітко визначені, як підстави, порядок, строки, процедура надання відповідачем дозволу зацікавленим громадянам на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок, так і чітко визначені для відповідача порядок, строки, відповідна процедура та підстави для відмови у наданні такого дозволу, а так само і форма прийнятих відповідних рішень.
Так, за результатами розгляду відповідної заяви відповідач у місячний строк повинен або надати дозвіл на розроблення експертної грошової оцінки земельної ділянки чи надати відмову у наданні такого дозволу.
Аналогічний правовий підхід викладено в постанові Верховного Суду від 17.04.2018 по справі №826/8107/16.
Як зазначалося вище 18.07.2017 ОСОБА_1 звернувся до Понінківської селищної ради з клопотанням про надання дозволу на виготовлення експертної грошової оцінки земельної ділянки не сільськогосподарського призначення для викупу земельної ділянки кадастровий номер 6823655400:01:001:0764 за адресою: АДРЕСА_1 .
Проте, відповідачем вказане клопотання позивача на розгляд засідання селищної ради не винесено та рішення відносно заяви не прийнято, лише надано відповідь, оформлену листом від 07.02.2018 №166, в якій зазначено, що позивачу відмовлено у наданні дозволу оскільки на черговій сесії депутатами рішення про включення даного питання на розгляд чергової сесії не підтримано.
Суд звертає увагу на те, що вищезазначені положення норм Земельного кодексу України та Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" надають відповідачу повноваження на вирішення питання про надання або відмову у наданні дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та зобов`язують прийняти рішення, а також визначають підстави, з яких таке рішення, може бути прийняте.
Однак, в даному випадку вимоги Земельного кодексу України та Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" відповідачем дотримано не було.
Згідно частини 1 статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
Частиною 2 статті 77 КАС України визначено, що в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Враховуючи, що позивачем було подано до відповідача належним чином оформлене клопотання про надання дозволу на виготовлення експертної грошової оцінки земельної ділянки, відповідач, відмовляючи листом у наданні дозволу на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, діяв всупереч наданим Земельним кодексом України та Законом України "Про місцеве самоврядування в Україні" повноваженням.
Враховуючи наявність порушеного права та необхідність застосування судом ефективного механізму для його відновлення, суд вважає за можливе зобов`язати Понінківську селищну раду розглянути клопотання ОСОБА_1 від 18.07.2017 про надання дозволу на виготовлення експертної грошової оцінки земельної ділянки кадастровий номер 6823655400:01:001:0764, загальною площею 500 кв.м., що розташована по АДРЕСА_1 .
Покладення такого обов`язку на відповідача не є перебиранням функції іншого суб`єкта владних повноважень в реалізації відповідних управлінських функцій і вирішенні питань, віднесених до виключної компетенції такого суб`єкта та зобов`язанням його приймати рішення, які входять до його компетенції чи до компетенції іншого органу, з огляду на обов`язковість ефективного механізму захисту порушеного права.
Отже, суд приходить до висновку, що позовні вимоги позивача є обґрунтованими та підлягають задоволенню частково.
Відповідно до статті 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Враховуючи те, що позивач при зверненні до суду сплатив судовий збір в розмірі 768,40 грн. згідно квитанції №15 від 09.07.2019, понесені витрати необхідно стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Понінківської селищної ради.
Керуючись статтями 6, 72-77, 139, 244, 246, 250, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
ВИРІШИВ:
позов ОСОБА_1 до Понінківської селищної ради Полонського району Хмельницької області про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити дії задовольнити частково.
Визнати неправомірними дії Понінківської селищної ради щодо надання відповіді у вигляді листа від 07.02.2018 №166 на клопотання ОСОБА_1 від 18.07.2017 про надання дозволу на виготовлення експертної грошової оцінки земельної ділянки не сільськогосподарського призначення для викупу земельної ділянки кадастровий номер 6823655400:01:001:0764 за адресою: АДРЕСА_1 .
Зобов`язати Понінківську селищну раду розглянути на найближчому пленарному засіданні сесії клопотання ОСОБА_1 від 18.07.2017 про надання дозволу на виготовлення експертної грошової оцінки земельної ділянки не сільськогосподарського призначення для викупу земельної ділянки кадастровий номер 6823655400:01:001:0764 за адресою: АДРЕСА_1 в строки, порядку та у спосіб, передбачений Законом України "Про місцеве самоврядування в Україні" та Земельним кодексом України та прийняти належне, у відповідності до чинного законодавства України, рішення.
У задоволенні решти позовних вимог відмовити.
Стягнути на користь ОСОБА_1 768 (сімсот шістдесят вісім) грн. 40 коп. судового збору за рахунок бюджетних асигнувань Понінківської селищної ради Полонського району Хмельницької області.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку до Сьомого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Повне рішення складене 07 жовтня 2019 року
Позивач:ОСОБА_1 ( АДРЕСА_4 , ідентифікаційний номер - НОМЕР_1 ) Відповідач:Понінківська селищна рада Полонського району Хмельницької області (вул. Перемоги, 51, смт. Понінка, Полонський район, Хмельницька область,30511 , код ЄДРПОУ - 04404935)
Головуючий суддя В.В. Матущак
Суд | Хмельницький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 07.10.2019 |
Оприлюднено | 08.10.2019 |
Номер документу | 84783411 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Хмельницький окружний адміністративний суд
Матущак В.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні