П О С Т А Н О В А
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
Справа № 681/1019/19
Головуючий суддя 1-ої інстанції - Матущак В.В.
Суддя-доповідач - Капустинський М.М.
05 грудня 2019 року
м. Вінниця
Сьомий апеляційний адміністративний суд у складі колегії:
головуючого судді: Капустинського М.М.
суддів: Охрімчук І.Г. Смілянця Е. С. ,
розглянувши в порядку письмового провадження апеляційну скаргу Понінківської селищної ради Полонського району Хмельницької області на рішення Хмельницького окружного адміністративного суду від 07 жовтня 2019 року (рішення ухвалено 07.10.2019р. у м.Хмельницькому) у справі за адміністративним позовом ОСОБА_1 до Понінківської селищної ради Полонського району Хмельницької області про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити дії,
В С Т А Н О В И В :
ОСОБА_1 звернувся до суду з позовом, в якому просить:
- визнати бездіяльність Понінківської селищної ради Полонського району Хмельницької області протиправною;
- зобов`язати вчинити дії стосовно прийняття рішення про надання йому дозволу на виготовлення експертної грошової оцінки земельної ділянки для її подальшого викупу. В обґрунтування своїх вимог позивач посилається на те, що 18.07.2017 він звернувся до відповідача з клопотанням про надання дозволу на виготовлення експертної грошової оцінки земельної ділянки не сільськогосподарського призначення для викупу земельної ділянки. За результатом розгляду поданої заяви, Понінківська селищна рада направила лист від 07.02.2018 №166, яким повідомила, що позивачу відмовлено у наданні дозволу, оскільки на черговій сесії депутатами рішення про включення даного питання на розгляд чергової сесії не підтримано.
Рішенням Хмельницького окружного адміністративного суду від 07 жовтня 2019 року позов ОСОБА_1 до Понінківської селищної ради Полонського району Хмельницької області про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити дії задоволено частково.
Визнано неправомірними дії Понінківської селищної ради щодо надання відповіді у вигляді листа від 07.02.2018 №166 на клопотання ОСОБА_1 від 18.07.2017 про надання дозволу на виготовлення експертної грошової оцінки земельної ділянки не сільськогосподарського призначення для викупу земельної ділянки кадастровий номер 6823655400:01:001:0764 за адресою: АДРЕСА_1 .
Зобов`язано Понінківську селищну раду розглянути на найближчому пленарному засіданні сесії клопотання ОСОБА_1 від 18.07.2017 про надання дозволу на виготовлення експертної грошової оцінки земельної ділянки не сільськогосподарського призначення для викупу земельної ділянки кадастровий номер 6823655400:01:001:0764 за адресою: АДРЕСА_1 в строки, порядку та у спосіб, передбачений Законом України "Про місцеве самоврядування в Україні" та Земельним кодексом України та прийняти належне, у відповідності до чинного законодавства України, рішення.
У задоволенні решти позовних вимог відмовлено.
Стягнуто на користь ОСОБА_1 768 (сімсот шістдесят вісім) грн. 40 коп. судового збору за рахунок бюджетних асигнувань Понінківської селищної ради Полонського району Хмельницької області.
Не погоджуючись з прийнятим судовим рішенням, відповідач подав апеляційну скаргу, в якій просить рішення суду першої інстанції скасувати та ухвалити нове рішення, яким у позові відмовити. В апеляційній скарзі зазначає, що позивач систематично не сплачує орендну плату за користування даною земельною ділянкою на підставі договору оренди землі від 17.12.2014р. для обслуговування нежитлової будівлі, що підтверджується листом Державної податкової служби України №7881/10/22-01-51-07-08 від 24.10.2019р., що свідчить про неналежне виконання умов договору оренди, а отже свідоме нанесення втрат місцевому бюджету. Крім того, позивач використовує земельну ділянку не за цільовим призначенням, чим порушує вимоги ст.24Закону України "Про оренду землі", а саме факт відсутності об`єкта нерухомого майна для обслуговування чого і була надана дана земельна ділянка.
Крім того, відповідачем було подано доповнення до апеляційної скарги, в якому вказує, що з поданих документів вбачалася недостовірність відомостей наданих ОСОБА_1 при зверненні до Понінківської селищної ради з клопотанням проведення експертної грошової оцінки земельної ділянки, зокрема факт відсутності об`єкта нерухомого майна для обслуговування якого і була надана дана земельна ділянка.
Заслухавши суддю-доповідача, обговоривши доводи апеляційної скарги, перевіривши законність та обґрунтованість судового рішення, судова колегія вважає, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню з огляду на таке.
Судом встановлено, що 18.07.2017 позивач звернувся до Понінківської селищної ради з клопотанням про надання дозволу на виготовлення експертної грошової оцінки земельної ділянки не сільськогосподарського призначення для викупу земельної ділянки кадастровий номер 6823655400:01:001:0764 за адресою: АДРЕСА_1
Вказана земельна ділянка знаходиться в довгостроковому платному користуванні у ОСОБА_1 на підставі договору оренди землі від 18.12.2014.
На підставі рішення Полонського районного суду від 01.03.2017 у справі №681/1510/16-ц, позивач є власником нежитлової будівлі (гаража) площею 142,2 кв.м. за адресою: АДРЕСА_1 , розташованого на земельній ділянці, за відведенням якої позивач звернувся до відповідача.
За результатом розгляду поданої заяви, Понінківська селищна рада направила лист від 07.02.2018 №166, яким повідомила, що позивачу відмовлено у наданні дозволу оскільки на черговій сесії депутатами рішення про включення даного питання на розгляд чергової сесії не підтримано.
Позивач 20.06.2018 повторно звернувся до відповідача з проханням роз`яснити причину відмови, однак відповіді не отримав.
Позивач звернувся до Шепетівської місцевої прокуратури та відповідача було зобов`язано забезпечити ретельну, об`єктивну та своєчасну перевірку викладених у зверненні доводів, та за наявності підстав, вжити відповідних заходів реагування, про що повідомити заявника у встановлений строк. Однак відповіді від відповідача не надійшло.
Вважаючи таку бездіяльність Понінківської селищної ради протиправною, позивач звернувся до суду з даним позовом.
Задовольняючи частково позов, суд першої інстанції виходив з того, що відповідач відмовляючи листом у наданні дозволу на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, діяв всупереч наданим Земельним кодексом України та Законом України "Про місцеве самоврядування в Україні" повноваженням.
Розглядаючи питання про законність та обґрунтованість судового рішення, яким частково задоволено позов, суд апеляційної інстанції враховує таке.
Згідно з ч.2 ст.19 Конституції України передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Згідно з вимог ч.1 ст.2 КАС України завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.
Приписами пункту 35 частини 1 статті 26 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні": виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються питання відповідно до закону регулювання земельних відносин.
Пунктами 8 та 9 частини 4 статті 42 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" визначено, що сільський, селищний, міський голова скликає сесії ради, вносить пропозиції та формує порядок денний сесій ради і головує на пленарних засіданнях ради; забезпечує підготовку на розгляд ради проектів програм соціально-економічного та культурного розвитку, цільових програм з інших питань самоврядування, місцевого бюджету та звіту про його виконання, рішень ради з інших питань, що належать до її відання; оприлюднює затверджені радою програми, бюджет та звіти про їх виконання.
Нормами частини 5 статті 46 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні": сесія ради скликається в міру необхідності, але не менше одного разу на квартал, а з питань відведення земельних ділянок та надання документів дозвільного характеру у сфері господарської діяльності - не рідше ніж один раз на місяць.
Частина 13 статті 46 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" визначає, що пропозиції щодо питань на розгляд ради можуть вноситися сільським, селищним, міським головою, постійними комісіями, депутатами, виконавчим комітетом ради, головою місцевої державної адміністрації, головою районної, обласної ради, загальними зборами громадян.
Згідно частини 1 статті 59 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" рада в межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень.
Приписами частини 2 статті 59 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" передбачено, що рішення ради приймаються на її пленарному засіданні після обговорення більшістю депутатів від загального складу ради, крім випадків, передбачених цим Законом.
Частиною 1 статті 2 Земельного кодексу України визначено, що земельні відносини - це суспільні відносини щодо володіння, користування і розпорядження землею. Суб`єктами земельних відносин є громадяни, юридичні особи, органи місцевого самоврядування та органи державної влади.
Відповідно до пункту "а" частини 1 статті 12 Земельного кодексу України до повноважень сільських, селищних, міських рад у галузі земельних відносин на території сіл, селищ, міст належить, зокрема, розпорядження землями територіальних громад; надання земельних ділянок у користування із земель комунальної власності відповідно до цього Кодексу.
Згідно частиною 1 статті 116 Земельного кодексу України громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом, або за результатами аукціону.
Частиною 1 статті 122 Земельного кодексу України визначено, що сільські, селищні, міські ради передають земельні ділянки у власність або у користування із земель комунальної власності відповідних територіальних громад для всіх потреб.
Відповідно до частини 1 статті 123 Земельного кодексу України надання земельних ділянок державної або комунальної власності у користування здійснюється Верховною Радою Автономної Республіки Крим, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, органами виконавчої влади або органами місцевого самоврядування.
Стаття 127 Земельного кодексу України визначає, що органи державної влади, Рада міністрів Автономної Республіки Крим та органи місцевого самоврядування відповідно до їх повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, здійснюють продаж земельних ділянок державної чи комунальної власності або прав на них (оренди, суперфіцію, емфітевзису) громадянам, юридичним особам та іноземним державам на підставах та в порядку, встановлених цим Кодексом. Продаж земельних ділянок державної та комунальної власності або прав на них (оренди, суперфіцію, емфітевзису) на конкурентних засадах у формі аукціону здійснюється у випадках та порядку, встановлених главою 21 цього Кодексу.
Нормами частини 1 статті 128 Земельного кодексу України визначено, що продаж громадянам і юридичним особам земельних ділянок державної (крім земельних ділянок, на яких розташовані об`єкти, які підлягають приватизації) та комунальної власності для потреб, визначених цим Кодексом, провадиться місцевими державними адміністраціями, Радою міністрів Автономної Республіки Крим або органами місцевого самоврядування в межах їх повноважень.
Відповідно до частини 2 статті 128 Земельного кодексу України громадяни та юридичні особи, зацікавлені у придбанні земельних ділянок у власність, подають заяву (клопотання) до відповідного органу виконавчої влади або сільської, селищної, міської ради чи державного органу приватизації. У заяві (клопотанні) зазначаються місце розташування земельної ділянки, її цільове призначення, розміри та площа, а також згода на укладення договору про оплату авансового внеску в рахунок оплати ціни земельної ділянки. До заяви (клопотання) додаються:
а) документ, що посвідчує право користування земельною ділянкою (у разі його наявності), та документи, що посвідчують право власності на нерухоме майно (будівлі та споруди), розташоване на цій земельній ділянці (у разі наявності на земельній ділянці будівель, споруд);
б) копія установчих документів для юридичної особи, а для громадянина - копія документа, що посвідчує особу.
Відповідно до частини 3 статті 128 Земельного кодексу України визначено, що орган державної влади, Рада міністрів Автономної Республіки Крим або орган місцевого самоврядування у місячний строк розглядає заяву (клопотання) і приймає рішення про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки (якщо такий проект відсутній) та/або про проведення експертної грошової оцінки земельної ділянки (крім земельних ділянок площею понад 50 гектарів для розміщення відкритих спортивних і фізкультурно-оздоровчих споруд) чи про відмову в продажу із зазначенням обґрунтованих причин відмови.
Положеннями чинного законодавства чітко визначені, як підстави, порядок, строки, процедура надання відповідачем дозволу зацікавленим громадянам на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок, так і чітко визначені для відповідача порядок, строки, відповідна процедура та підстави для відмови у наданні такого дозволу, а так само і форма прийнятих відповідних рішень.
Отже, колегія суддів зазначає, що за результатами розгляду відповідної заяви відповідач у місячний строк повинен або надати дозвіл на розроблення експертної грошової оцінки земельної ділянки або відмову у наданні такого дозволу.
Як вбачається з матеріалів справи, 18.07.2017 ОСОБА_1 звернувся до Понінківської селищної ради з клопотанням про надання дозволу на виготовлення експертної грошової оцінки земельної ділянки не сільськогосподарського призначення для викупу земельної ділянки кадастровий номер 6823655400:01:001:0764 за адресою: АДРЕСА_1 .
Однак, відповідачем вказане клопотання позивача на розгляд засідання селищної ради не винесено та рішення відносно заяви не прийнято, лише надано відповідь, оформлену листом від 07.02.2018 №166, в якій зазначено, що позивачу відмовлено у наданні дозволу оскільки на черговій сесії депутатами рішення про включення даного питання на розгляд чергової сесії не підтримано.
Таким чином, колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції стосовно того, що відповідач протиправно відмовив позивачу у наданні дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки.
Відповідно до ч. 1-3 ст. 242 КАС України, рішення суду повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин в адміністративній справі, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи.
Таким чином, на думку колегії суддів апеляційної інстанції, суд першої інстанції дійшов обґрунтованого висновку про часткове задоволення позовних вимог.
Відповідно до п.1 ч.1 ст.315,316 КАС України суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а судове рішення - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.
Керуючись ст.ст. 243, 250, 308, 310, 315, 316, 321, 322, 325, 329 КАС України, суд
П О С Т А Н О В И В :
апеляційну скаргу Понінківської селищної ради Полонського району Хмельницької області залишити без задоволення, а рішення Хмельницького окружного адміністративного суду від 07 жовтня 2019 року - без змін.
Постанова суду набирає законної сили з моменту проголошення та оскарженню не підлягає.
Постанова суду складена в повному обсязі 05 грудня 2019 року.
Головуючий Капустинський М.М. Судді Охрімчук І.Г. Смілянець Е. С.
Суд | Сьомий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 05.12.2019 |
Оприлюднено | 06.12.2019 |
Номер документу | 86136794 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Сьомий апеляційний адміністративний суд
Капустинський М.М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні