Рішення
від 07.10.2019 по справі 120/2268/19-а
ВІННИЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

м. Вінниця

07 жовтня 2019 р. Справа № 120/2268/19-а

Вінницький окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Воробйової Інни Анатоліївни, розглянувши у письмовому провадженні адміністративну справу в порядку спрощеного позовного провадження справу за позовом ОСОБА_1 до Могилів -Подільського об`єднаного управління Пенсійного фонду України у Вінницькій області про визнання протиправними дій, скасування рішення та зобов`язання вчинити дії

ВСТАНОВИВ:

До Вінницького окружного адміністративного суду надійшов позов ОСОБА_1 (далі - ОСОБА_1, позивач) до Могилів -Подільського об`єднаного управління Пенсійного фонду України Вінницької області (далі - Могилів-Подільське ОУПФУ Вінницької області, управління пенсійного фонду, відповідач), яким, із урахуванням уточнень до позовної заяви, просила:

- визнати протиправними дії про відмову в зарахуванні до трудового стажу наступні періоди роботи: на посаді стажера Вінницької обласної колегії адвокатів з 01.08.1983 р. по 24.01.1984 р.; здійснення підприємницької діяльності з 01.01.2004 р. по 30.06.2010 р.; на посаді адвоката , як самозайнятої особи, після призначення пенсії по 2018 р. включно за виключенням 2017 р.;

- визнати протиправними дії щодо не зарахування в розрахунок заробітної плати при призначенні пенсії роботи на посаді юрисконсульта Могилів-Подільського ЦЕЗ №5;

- визнати протиправними дії щодо не зарахування довідки про заробітну плату від 22.06.2016 р. №102 в частині заробітку за грудень 1996 р. та з січня 1998 р. по червень 2000 р. в Могилів - Подільському "РАЙАГРОБУДІ" ;

- скасувати рішення від 19.03.2019 р. №905330146525 щодо перерахунку пенсії за віком;

- зобов`язати зарахувати в трудовий стаж наступні періоди роботи: на посаді стажера Вінницької обласної колегії адвокатів з 01.08.1983 р. по 24.01.1984 р.; здійснення підприємницької діяльності з 01.01.2004 р. по 30.06.2010 р.; на посаді адвоката , як самозайнятої особи, після призначення пенсії по 2018 р. включно за виключенням 2017 р.;

- включити в розрахунок заробітної плати при призначенні пенсії роботу на посаді юрисконсульта Могилів-Подільського ЦЕЗ №5 (Могилів-Подільський Укртелеком) та довідку про заробітну плату від 22.06.2016 р. №102 в частині заробітку за грудень 1996 р. та з січня 1998 р. по червень 2000 р. в Могилів - Подільському "РАЙАГРОБУДІ" ;

- зобов`язати здійснити перерахунок призначеної пенсії з 28.07.2016 р.

Обгрунтовуюючи позовні вимоги, позивач вказує, що з 23.11.1976 р. розпочала трудову діяльність, яку до цього часу безперервно продовжує здійснювати. 28.07.2016 р. призначено пенсію із врахуванням стажу в кількості 34 р. 5 місяців. В подальшому до стажу у зв`язку із численним зверненнями управлінням донараховано стаж, який станом на 01.03.2019 р. склав 35 р.4 місяці 8 днів.

Не погоджуючись із такими діями в частині зарахування стажу, позивач звернулась із заявою про донарахування стажу, зокрема на посаді стажера у колегії адвокатів та період підприємницької діяльності, однак отримала відмову.

27 серпня 2019 р. ухвалою суду відкрито провадження та призначено її до розгляду за правилами спрощеного позовного провадження у письмовому провадженні.

06 вересня 2019 р. відмовлено в задоволенні заяви про розгляд справи за правилами загального провадження.

16.09.2019 р. на адресу суду надійшов відзив (вх.№45900), в якому відповідач просив відмовити в задоволенні позову мотивуючи наступним.

Період роботи на посаді стажера позивачу зараховано лише з 15.08.1983 р. по 15.12.1983 р., оскільки в довідках про заробітну плату не зазначено число і місяць, що відповідало вимогам пункту 7 Порядку №637. Стосовно не зарахування до стажу періоду здійснення підприємницької діяльності з 01.01.2004 р. по 30.06.2010 р., то тут управління зазначає про те, що зараховані не повні місяці, оскільки позивач сплачувала єдиний податок менш, ніж мінімальний страховий внесок за відповідний період.

Щодо періоду роботи за 2017-2018 р., такий не враховано, оскільки були відсутні відомості про сплату ЄСВ за 2017-2018 р.

Вказано, що не включено в розрахунок заробітної плати роботу в ЦЕЗ №5, оскільки за даними персоніфікованого обліку це не є можливим здійснити. Довідку про заробітну плату від 22.06.2016 р. №102 в частині заробітку за грудень 1996 р. та з січня 1998 р. по червень 2000 р. в Могилів - Подільському "РАЙАГРОБУДІ" не враховано через розбіжності в прізвищі.

Відтак, враховуючи вищенаведене, відповідач зазначає, що діяв правомірно, а отже позов не підлягає задоволенню.

Ухвалою суду від 04.10.2019 р. у зв`язку із відмовою позивача від частини позовних вимог провадження у справі в частині вимог стосовно визнання протиправними дії про відмову в зарахуванні до трудового стажу періодів роботи з 01.09.1998 р. по 30.06.2000 р. та на посаді адвоката, як самозайнятої особи у 2017 р. і зобов`язання зарахувати до трудового стажу періодів роботи з 01.09.1998 р. по 30.06.2000 р. та на посаді адвоката, як самозайнятої особи у 2017 р. - закрито.

Дослідивши матеріали справи у їх сукупності, суд встановив наступне.

20.02.2019 р. позивач звернулась до Могилів -Подільського об`єднаного управління Пенсійного фонду України Вінницької області із заявою щодо зарахування до трудового стажу наступних періодів роботи: на посаді стажера Вінницької обласної колегії адвокатів ; здійснення підприємницької діяльності з 01.01.2004 р. по 30.06.2010 р. та зарахувати в розрахунок заробітної плати при призначенні пенсії відомості про заробітну плату в Могилів-Подільського ЦЕЗ №5.

За наслідком розгляду даної заяви, листом за вих. №927/09-73/02-02 від 15.03.2019 р. повідомлено, що до стажу ОСОБА_1 зараховано не повні місяці періоду здійснення підприємницької діяльності з 01.01.2004 р. по 30.06.2010 р., оскільки єдиний податок сплачувався менш, ніж мінімальний страховий внесок за відповідний період. Також, вказано що зарахувати в розрахунок заробітної плати роботу до 01.07.2000 р. в ЦЕЗ №5 за даними персоніфікованого обліку чинним законодавством не передбачено. Окремо вказано, що враховано всі довідки надані позивачем, окрім довідки від 22.06.2016 р. №102 в частині заробітку за грудень 1996 р. та з січня 1998 р. по червень 2000 р. в Могилів - Подільському "РАЙАГРОБУДІ", оскільки в книгах обліку розрахунків значиться прізвище ОСОБА_1 , що не відповідає паспортним даним.

Не погоджуючись з такою позицією суб`єкта владних повноважень позивач звернувся з цим позовом до суду.

Визначаючись щодо вимог про визнання протиправними дій стосовно не зарахування до стажу роботу у Вінницькій обласні колегії адвокатів на посаді стажера в період з 01 серпня 1983 року по 24 січня 1984 року включно та зобов`язання його зарахувати, суд виходить з наступного.

Відповідно до положень статті 24 Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування страховий стаж - період (строк), протягом якого особа підлягає загальнообов`язковому державному пенсійному страхуванню та за який щомісяця сплачені страхові внески в сумі не меншій, ніж мінімальний страховий внесок.

До страхового стажу для обчислення розміру пенсії за віком, з якого обчислюється розмір пенсії по інвалідності або у зв`язку з втратою годувальника, крім наявного страхового стажу, зараховується також на загальних підставах відповідно період з дня встановлення інвалідності до досягнення застрахованою особою віку, передбаченого статтею 26 цього Закону, та період з дня смерті годувальника до дати, коли годувальник досяг би віку, передбаченого статтею 26 цього Закону.

Період, протягом якого особа, яка підлягала загальнообов`язковому державному соціальному страхуванню на випадок безробіття, отримувала допомогу по безробіттю (крім одноразової її виплати для організації безробітним підприємницької діяльності) та матеріальну допомогу у період професійної підготовки, перепідготовки або підвищення кваліфікації, включається до страхового стажу.

Страховий стаж обчислюється територіальними органами Пенсійного фонду відповідно до вимог цього Закону за даними, що містяться в системі персоніфікованого обліку, а за періоди до впровадження системи персоніфікованого обліку - на підставі документів та в порядку, визначеному законодавством, що діяло до набрання чинності цим Законом .

Страховий стаж обчислюється в місяцях. Неповний місяць роботи, якщо застрахована особа підлягала загальнообов`язковому державному пенсійному страхуванню або брала добровільну участь у системі загальнообов`язкового державного пенсійного страхування, зараховується до страхового стажу як повний місяць за умови, що сума сплачених за цей місяць страхових внесків є не меншою, ніж мінімальний страховий внесок.

Якщо сума сплачених за відповідний місяць страхових внесків є меншою, ніж мінімальний страховий внесок, цей період зараховується до страхового стажу як повний місяць за умови здійснення в порядку, визначеному правлінням Пенсійного фонду, відповідної доплати до суми страхових внесків таким чином, щоб загальна сума сплачених коштів за відповідний місяць була не меншою, ніж мінімальний страховий внесок.

Періоди трудової діяльності та інші періоди, що враховувалися до стажу роботи для призначення пенсії до набрання чинності цим Законом, зараховуються до страхового стажу в порядку і на умовах, передбачених законодавством, що діяло раніше, крім випадків, передбачених цим Законом.

Відповідно до статті 62 Закону України Про пенсійне забезпечення (в редакції чинній на момент призначення пенсії позивачу), основним документом, що підтверджує стаж роботи, є трудова книжка. Порядок підтвердження наявного трудового стажу при

відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній встановлюється Кабінетом Міністрів України.

Статтею 56 Закону України Про пенсійне забезпечення (в редакції чинній на момент призначення пенсії позивачу) визначено, що до стажу роботи зараховується робота, виконувана на підставі трудового договору на підприємствах, в установах, організаціях і

кооперативах, незалежно від використовуваних форм власності та господарювання, а також на підставі членства в колгоспах та інших кооперативах, незалежно від характеру й тривалості роботи і тривалості перерв.

До стажу роботи зараховується також: будь-яка інша робота, на якій працівник підлягав державному соціальному страхуванню, або за умови сплати страхових

внесків, період одержання допомоги по безробіттю, а також робота в`язнів і робота за угодами цивільно-правового характеру за умови сплати страхових внесків; навчання у вищих і середніх спеціальних навчальних закладах, в училищах і на курсах по підготовці кадрів, підвищенню кваліфікації та перекваліфікації, в аспірантурі, докторантурі і клінічній ординатурі; тимчасова непрацездатність, що почалася у період роботи; час догляду за інвалідом I групи або дитиною-інвалідом віком до 16 років, а також за пенсіонером, який за висновком медичного закладу потребує постійного стороннього догляду; час догляду непрацюючої матері за малолітніми дітьми, але не довше ніж до досягнення кожною дитиною 3-річного віку; період проживання дружин осіб офіцерського складу,

прапорщиків, мічманів і військовослужбовців надстрокової служби з чоловіками в місцевостях, де була відсутня можливість їх працевлаштування за спеціальністю, але не більше 10 років.

Отже, як видно із процитованих норм страховий стаж за період роботи до 01.01.2004 року згідно зі статтею 62 Закону України Про пенсійне забезпечення обчислюється відповідно до записів у трудовій книжці, а за періоди роботи після 01.01.2004 року - за умови сплати страхових внесків. Тобто увесь трудовий стаж, що мала особа до 2004 року, автоматично перетворився на страховий стаж.

Водночас, процедура подання документів для оформлення пенсій визначається, Порядком подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій відповідно до Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" затвердженого Постановою правління Пенсійного фонду України 25.11.2005р. № 22-1 (далі - Порядок №22-1).

Відповідно до пункту 1.1 Порядку 22-1, заява про призначення пенсії непрацюючим особам, а також членам сім`ї у зв`язку з втратою годувальника подається заявником особисто або через представника, який діє на підставі виданої йому довіреності, посвідченої нотаріально, безпосередньо до управління Пенсійного фонду України у районі, місті, районі у місті, об`єднаного управління (далі - орган, що призначає пенсію) за місцем проживання (реєстрації).

Згідно пункту 2.1 Порядку 22-1, до заяви про призначення пенсії за віком додаються, серед іншого, такі документи: документ про присвоєння реєстраційного номера облікової картки платника податків (крім осіб, які через свої релігійні переконання відмовляються від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків та повідомили про це відповідний орган і мають відмітку у паспорті) або свідоцтво про загальнообов`язкове державне соціальне страхування та документи про стаж, що визначені Порядком підтвердження наявного трудового стажу для призначення пенсій за відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 12 серпня 1993 року № 637 (далі - Порядок підтвердження наявного трудового стажу). За період роботи, починаючи з 01 січня 2004 року, структурний підрозділ, відповідальний за ведення персоніфікованого обліку (далі - відділ персоніфікованого обліку), надає структурному підрозділу, відповідальному за призначення пенсії, довідку з бази даних реєстру застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування (далі - реєстр застрахованих осіб) за формою згідно з додатком 1 до Положення про реєстр застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування, затвердженого постановою правління Пенсійного фонду України від 18 червня 2014 року № 10-1, зареєстрованою в Міністерстві юстиції України 08 липня 2014 року за № 785/25562 (далі - Положення), а у разі необхідності - за формою згідно з додатком 3 до Положення.

Положеннями пунктів 4.1, 4.2, 4.3 Порядку №22-1 визначено, що орган, який призначає пенсію, розглядає питання про призначення пенсії, перерахунок та поновлення виплати раніше призначеної пенсії, а також про переведення з одного виду пенсії на інший при зверненні особи з відповідною заявою (додаток 2).

Заяви осіб про призначення, перерахунок, поновлення, переведення з одного виду пенсії на інший реєструються в журналі реєстрації рішень органу, що призначає пенсію. Особі або посадовій особі органом, що призначає пенсію, видається розписка із зазначенням дати прийняття заяви, а також переліку одержаних і відсутніх документів, які необхідно подати у тримісячний строк з дня прийняття заяви. Копія розписки зберігається в пенсійній справі.

Орган, що призначає пенсію, має право вимагати від підприємств, установ та організацій, фізичних осіб дооформлення у тримісячний строк з дня подання заяви прийнятих і подання додаткових документів, передбачених законодавством, а також перевіряти обґрунтованість їх видачі.

Не пізніше 10 днів після надходження заяви та за наявності документів, необхідних для призначення, перерахунку, переведення з одного виду пенсії на інший та поновлення виплати пенсії (у тому числі документів, одержаних відповідно до абзацу другого підпункту 3 пункту 4.2 цього розділу), орган, що призначає пенсію, розглядає подані документи та приймає рішення щодо призначення, перерахунку, переведення з одного виду пенсії на інший, поновлення раніше призначеної пенсії без урахування періоду, за який відсутня інформація про сплату страхових внесків до Пенсійного фонду України.

Право особи на одержання пенсії установлюється на підставі всебічного, повного і об`єктивного розгляду всіх поданих документів органом, що призначає пенсію.

Як зазначалась вище, разом із заявою про призначення пенсії подаються документи про підтвердження стажу, що визначені Порядком підтвердження наявного трудового стажу для призначення пенсій за відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 12 серпня 1993 р. № 637 (далі - Порядок №637).

Так, пунктами 1, 3 Порядку №637 визначено, що основним документом, що підтверджує стаж роботи, є трудова книжка. За відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній трудовий стаж встановлюється на підставі інших документів , виданих за місцем роботи , служби, навчання, а також архівними установами.

За відсутності трудової книжки, а також у тих випадках, коли в трудовій книжці відсутні необхідні записи або містяться неправильні чи неточні записи про періоди роботи, для підтвердження трудового стажу приймаються дані, наявні в реєстрі застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування, довідки , виписки із наказів, особові рахунки і відомості на видачу заробітної плати, посвідчення, характеристики, письмові трудові договори і угоди з відмітками про їх виконання та інші документи, які містять відомості про періоди роботи.

Із процитованих норм випливає, що у тих випадках, коли в трудовій книжці відсутні записи про стаж, що визначають право на пенсію, то для підтвердження такого (стажу) приймаються зокрема довідки та /або інші документи видані за місцем роботи.

Так, позивач зазначає, що їй не повністю зараховано до трудового стажу стаж роботи стажера у Вінницькій обласній колегії адвокатів, лише період з 15.08.1983 р. по 15.12.1983 р.

При цьому, відповідач вказуюючи на правомірність дій посилається на пункт 7 Порядку №637 та зазначає, що коли в поданому документі про стаж указано лише роки без зазначення точних дат, за дату береться 1 липня відповідного року, а якщо не зазначено число місяця, то ним вважається 15 число відповідного місяця

Оцінюючи дані доводи відповідача, суд зазначає, що, по- перше, пунктом 7 Порядку №637 визначено: 7. Час служби у воєнізованій охороні, в органах спеціального зв`язку і гірничорятувальних частинах встановлюється за правилами, передбаченими пунктом 3 цього Порядку. . Отже, пункт 7 не містить обставини на які посилається відповідач.

Натомість, пунктом 27 Порядку №637 передбачено, що у тих випадках, коли в поданому документі про стаж указано лише роки без зазначення точних дат, за дату береться 1 липня відповідного року, а якщо не зазначено число місяця, то ним вважається 15 число відповідного місяця. Таким чином посилання відповідача на пункт 7 Порядку №637 є безпідставними.

Разом з тим, як зазначалось вище за відсутності відповідних записів у ній трудовий стаж встановлюється на підставі інших документів , виданих за місцем роботи , служби, в тому числі на підставі довідок.

При цьому, як видно із матеріалів справи та підтверджується довідкою №3 від 22.02.2019 р., ОСОБА_1 перебувала на посаді стажера у Вінницькій обласній колегії адвокатів з 01.08.1983 р. по 24.01.1984 р. Більш того, в пенсій справі арк.19,156 містяться довідки про заробітну плату ОСОБА_1 , видані Вінницькою обласною колегією адвокатів в яких вказано про нарахування заробітної плати починаючи з серпня 1983 р., охоплюючи і 1984 р. Відтак, стаж на посаді стажера у Вінницькій обласній колегії адвокатів мав бути зарахуваний повністю.

Однак стаж роботи стажера зараховано частково, а саме, з 15.08.1983 р. по 15.12.1983 р.,.

За таких обставин, суд доходить висновку, що дії відповідача щодо не зарахування позивачу стажу в період з 01.08.1983р. по 14.08.1983 р. та 16.12.1983 р. по 24.01.1984 р. є протиправними, як наслідок слід зобов`язати зарахувати даний стаж.

Оцінюючи вимоги в частині визнання протиправними дії щодо не зарахування до стажу роботи періоду здійснення позивачем підприємницької діяльності з 01.01.2004 р. по 30.06.2010 р. включно, суд виходить з наступного.

Відповідно до пункт 3.1 Прикінцевих положень Закону України Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування до страхового стажу для визначення права на призначення пенсії згідно із статтею 26 цього Закону включаються насиупні періоди:

1) ведення підприємницької діяльності із застосуванням спрощеної системи оподаткування, а також із застосуванням фіксованого податку:

з 1 січня 1998 року по 30 червня 2000 року включно, що підтверджуються довідкою про реєстрацію як суб`єкта підприємницької діяльності;

з 1 липня 2000 року по 31 грудня 2017 року включно, за умови сплати страхових внесків (єдиного внеску) незалежно від сплаченого розміру (крім випадків звільнення від сплати єдиного внеску).

Отже, як видно до страхового стажу для визначення права на призначення пенсії включаються періоди ведення підприємницької діяльності із застосуванням спрощеної системи оподаткування, а також із застосуванням фіксованого податку з 1 липня 2000 року по 31 грудня 2017 року включно, за умови сплати страхових внесків (єдиного внеску) незалежно від сплаченого розміру (крім випадків звільнення від сплати єдиного внеску).

Так, ОСОБА_1 звернулась із заявою про зарахування їй до стажу роботи ведення підприємницької діяльності з 01.01.2004 р. по 30.06.2010 р., лише 20.02.2019 р. При цьому, на момент звернення із даною заявою дана норма набрала чинності, а отже підстави для не зарахування до стажу роботи підприємницької діяльності в лютому 2019 р. - відсутні.

При цьому, як видно із матеріалів справи, ОСОБА_1 зараховано стаж підприємницької діяльності з урахуванням сплачених страхових внесків, тобто неповні місяці, через сплату внесків у меншому розмірі.

Суд з такою позицією відповідача не погоджується, оскільки, як зазначено вище, до стажу зараховується період підприємницької діяльності з 1 липня 2000 року по 31 грудня 2017 року включно, за умови сплати страхових внесків (єдиного внеску) незалежно від сплаченого розміру .

При цьому, як видно із індивідуальних відомостей про застраховану особу ОСОБА_1 , протягом 2004 р. по 30.06.2010 р. сплачувала страхові внески, що не спростовано й відповідачем.

Відтак, дії відповідача щодо не зарахування до стажу роботи ведення підприємницької діяльності з 01.01.2004 р. по 30.06.2010 р. в повному обсязі є протиправними, як наслідок слід зобов`язати зарахувати такий.

Визначаючись щодо вимоги про визнання протиправними дій щодо не врахування довідки про заробітну плату №102 від 22.06.2016 р., то тут суд вказує наступне.

Так, для підтвердження заробітної плати відділом персоніфікованого обліку надаються індивідуальні відомості про застраховану особу за період з 01 липня 2000 року (додатки 1 , 3 до Положення), про що зазначено вище.

За бажанням пенсіонера у період до 01 січня 2016 року ним може подаватись довідка про заробітну плату (дохід) до 01 липня 2000 року (додаток 1) із зазначенням у ній назв первинних документів, на підставі яких її видано, їх місцезнаходження та адреси, за якою можливо провести перевірку відповідності змісту довідки первинним документам.

Так, позивачу відмовлено у зарахуванні довідки №102 від 22.06.2016 р. при призначенні пенсії, оскільки з 1998 р. по 2001 р. замість ОСОБА_1 , значиться ОСОБА_1 .

Разом з тим, ознайомившись із матеріалами справи, судом встановлено та підтверджено витягом із індивідуальних відомостей про застраховану особу, що протягом 200-2001 р. ЗАТ Райагробуд виплачував заробітну плату та сплачував страхові внески, саме за ОСОБА_1 , що вказує на технічну описку у відповідних документах.

Окремо слід вказати й на те, що згідно акту зустрічної звірки (арк. пенсійної справи 45) управлінням при перевірці досліджено лише книги обліку розрахунків по оплаті праці адмінперсоналу, жодних інших первинних документів з метою встановлення відповідності отримання/нарахування заробітної плати ОСОБА_1 у ЗАТ Райагробуд , не досліджувалось.

За таких обставин, суд доходить висновку, що відповідачем не доведено правомірність дій стосовно не врахування довідки №102 від 22.06.2016 р., оскільки, як з`ясовано судом, протягом 2000-2001 р. позивач отримувала у ЗАТ Райагробуд заробітню плату, та з неї, відраховувались обов`язкові платежі на обов`язкове державне соціальне страхування або збір на обов`язкове державне пенсійне страхування, в силу положень Закону України Про пенсійне забезпечення та Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування такі виплати враховуються під час обчислення розміру пенсії.

Відтак, дії щодо не врахування довідки про заробітну плату №102 від 22.06.2016 р. за період грудень 1996 р. та з січня 1998 р. по червень 2000 р. є протиправними, як наслідок слід зобов`язати її врахувати.

Визначаючись щодо вимоги про визнання протиправними дій щодо не включення в розрахунок заробітної плати при призначення пенсії роботи юрисконсульта в Могилів - Подільському ЦЕЗ №5 та зобов`язання включити таку, то суд виходить з наступного

Так, як вказувалось вище, до заяви про призначення пенсії за віком додаються такі документи: документи про стаж, що визначені Порядком підтвердження наявного трудового стажу для призначення пенсій за відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 12 серпня 1993 року № 637 (далі - Порядок підтвердження наявного трудового стажу). За період роботи, починаючи з 01 січня 2004 року, структурний підрозділ, відповідальний за ведення персоніфікованого обліку (далі - відділ персоніфікованого обліку), надає структурному підрозділу, відповідальному за призначення пенсії, довідку з бази даних реєстру застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування (далі - реєстр застрахованих осіб) за формою згідно з додатком 1 до Положення про реєстр застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування, затвердженого постановою правління Пенсійного фонду України від 18 червня 2014 року № 10-1, зареєстрованою в Міністерстві юстиції України 08 липня 2014 року за № 785/25562 (далі - Положення), а у разі необхідності - за формою згідно з додатком 3 до Положення.

За бажанням пенсіонера у період до 01 січня 2016 року ним може подаватись довідка про заробітну плату (дохід) до 01 липня 2000 року (додаток 1) із зазначенням у ній назв первинних документів, на підставі яких її видано, їх місцезнаходження та адреси, за якою можливо провести перевірку відповідності змісту довідки первинним документам.

У разі якщо страховий стаж починаючи з 01 липня 2000 року становить менше 60 місяців, особою подається довідка про заробітну плату (дохід) за будь-які 60 календарних місяців страхового стажу підряд до 01 липня 2000 року (додаток 1).

Як видно із індивідуальних відомостей про застраховану особу ОСОБА_1 , в таких міститься дані щодо нарахування /виплати останній заробітної плати в Могилів - Подільському ЦЕЗ №5.

Відтак, враховуючи, що факт роботи та отримання заробітної плати ОСОБА_1 в Могилів - Подільському ЦЕЗ №5 знайшов своє підтвердження, такий стаж підлягає зарахуванню до заробітної плати. При цьому, суд акцентує увагу, що відповідачем не надано доказів в підтвердження зарахування до розрахунку заробітної плати роботи в Могилів - Подільському ЦЕЗ №5.

Щодо вимоги про зобов`язання перерахувати пенсію з 28.07.2016 р., суд вказує на те, що, як встановлено вище, відповідачем протиправно не враховано періоди стажу на посаді стажера і довідки №102 від 22.06.2016 р. та в розрахунок заробітної плати не увійшла робота в Могилів - Подільському ЦЕЗ №5, що в свою чергу вплинуло на розмір пенсії. А отже, наявні підстави для перерахунку такої (пенсії) із урахуванням вище вказаного стажу, роботи і довідки з 28.07.2016 р.

Стосовно вимог про визнання протиправними дій щодо не врахування періоду роботи адвокатом, після призначення пенсії по 2018 р. за виключенням 2017 року та зарахування даного стажу, то тут суд вказує на наступне.

Так, відповідно до статті 42 Закону України Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування у разі якщо застрахована особа після призначення пенсії продовжувала працювати, перерахунок пенсії проводиться з урахуванням не менш як 24 місяців страхового стажу після призначення (попереднього перерахунку) пенсії незалежно від перерв у роботі. Перерахунок пенсії проводиться із заробітної плати (доходу), з якої обчислена пенсія.

За бажанням пенсіонера перерахунок пенсії проводиться із заробітної плати за періоди страхового стажу, зазначені в частині першій статті 40 цього Закону, із застосуванням показника середньої заробітної плати (доходу), який враховувався під час призначення (попереднього перерахунку) пенсії.

У разі якщо застрахована особа після призначення (перерахунку) пенсії має менш як 24 місяці страхового стажу, перерахунок пенсії проводиться не раніше ніж через два роки після призначення (попереднього перерахунку) з урахуванням страхового стажу після її призначення (попереднього перерахунку) та заробітної плати, з якої призначено (попередньо перераховано) пенсію.

Якщо пенсіонер, який продовжував працювати, набув стажу, достатнього для обчислення пенсії відповідно до частини першої статті 28 цього Закону, за його заявою проводиться відповідний перерахунок пенсії незалежно від того, скільки часу минуло після призначення (попереднього перерахунку) пенсії, з урахуванням заробітної плати, з якої призначено (попередньо перераховано) пенсію.

Органи Пенсійного фонду щороку з 1 квітня без додаткового звернення особи проводять перерахунок пенсії тим особам, які на 1 березня року, в якому здійснюється перерахунок, набули право на проведення перерахунку, передбаченого абзацами першим - третім цієї частини, на найбільш вигідних умовах. Порядок такого перерахунку пенсії встановлюється правлінням Пенсійного фонду за погодженням з центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері соціального захисту населення.

Обчислення страхового стажу, який дає право на перерахунок пенсії відповідно до цієї статті, здійснюється не раніше дня, що настає за днем, по який обчислено страховий стаж під час призначення (попереднього перерахунку) пенсії.

Так, відповідач вказує, що при перерахунку пенсії в лютому 2019 р. у нього були відсутні дані щодо сплати ЄСВ у 2017-2018 р., однак доказів відсутності таких суду не надано.

Разом з тим, суд вказує, що пунктом 13 Положення про організацію персоніфікованого обліку відомостей у системі загальнообов`язкового державного пенсійного страхування, затвердженого постановою КМУ № 794 від від 4 червня 1998 р.визначено, що для формування інформаційної бази системи персоніфікованого обліку використовуються відомості, що надходять в установленому порядку від: інформаційного фонду Державного реєстру фізичних осіб - платників податків та інших обов`язкових платежів; Державної податкової адміністрації; роботодавців; фізичних осіб державних органів реєстрації актів цивільного стану про громадян, які померли; державної служби зайнятості;інших підприємств, установ та організацій.

Як видно із індивідуальних відомостей про застраховану особу ОСОБА_1 , в них міститься дані щодо сплати ЄСВ за 2016 р. та 2018 р.

В свою чергу, при здійсненні перерахунку в березні 2019 р., як видно із рішення від 19.03.2019 р. №905330146525 щодо перерахунку пенсії за віком, не враховано ані 2016р., ані 2018 р.

Відтак, враховуюючи , що доводи відповідача стосовно відсутності даних про сплату ЄСВ в 2017,2018 р. спростовані, суд доходить висновку про безпідставність не врахування стажу адвоката при проведенні перерахунку пенсії за період 2016, 2018 р. Відтак, такі дії є протиправними. Як наслідок, слід зобов`язати врахувати відповідний стаж.

Визначаючись стосовно позовних вимог про скасування рішення від 19.03.2019 р. №905330146525 щодо перерахунку пенсії за віком, то суд зазначає про таке.

Частиною другою статті 2 КАС України, в силу якої, у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Так, критерій "прийняття рішень, вчинення (невчинення) дій на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України" - за змістом випливає з принципу законності, що закріплений у частині другій статті 19 Конституції України: "Органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України".

"На підставі" означає, що суб`єкт владних повноважень:

- має бути утворений у порядку, визначеному Конституцією та законами України;

- зобов`язаний діяти на виконання закону, за умов та обставин, визначених ним.

Критерій "прийняття рішення, вчинення (невчинення) дії обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення або вчинення дії" - відображає принцип обґрунтованості рішення або дії. Він вимагає від суб`єкта владних повноважень враховувати як обставини, на обов`язковість урахування яких прямо вказує закон, так і інші обставини, що мають значення у конкретній ситуації. Для цього він має ретельно зібрати і дослідити матеріали, що мають доказове значення у справі, наприклад, документи, пояснення осіб, висновки експертів тощо. Суб`єкт владних повноважень повинен уникати прийняття невмотивованих висновків, обґрунтованих припущеннями, а не конкретними обставинами. Так само недопустимо надавати значення обставинам, які насправді не стосуються справи. Несприятливе для особи рішення повинно бути вмотивованим.

Встановлення невідповідності діяльності суб`єкта владних повноважень хоча б одному із зазначених критеріїв для оцінювання його рішень, дій та бездіяльності може бути підставою для задоволення адміністративного позову.

Окрім того, при вирішені цього спору, суд, відповідно до частин першої-другої статті 6 КАС України керується принципом верховенства права, відповідно до якого, зокрема, людина, її права та свободи визнаються найвищими цінностями та визначають зміст і спрямованість діяльності держави.

Суд застосовує принцип верховенства права з урахуванням судової практики Європейського суду з прав людини.

У відповідності до частини третьої статті 23 Загальної Декларації прав людини та пункту 4 частини першої Європейської Соціальної хартії, кожна особа похилого віку має право на справедливу і задовільну винагороду, соціальний захист, за роки важкої праці та шкідливих робіт, - яка є основним джерелом існування для них самих та їхніх сімей

З огляду на вимоги Конвенції та практику Європейського суду з прав людини ("Спорронг та Льонрот проти Швеції") до правовідносин щодо отримання пенсії слід застосовувати засади юридичної визначеності, зокрема в частині права особи на розумні очікування "мирного володіння майном".

У пункті 145 рішення від 15 листопада 1996 року у справі "Чахал проти Об`єднаного Королівства" Європейський суд з прав людини зазначив, що статті 13 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод гарантує на національному рівні ефективні правові засоби для здійснення прав і свобод, що передбачаються Конвенцією, незалежно від того, яким чином вони виражені в правовій системі тієї чи іншої країни.

Стаття 13 Конвенції вимагає, щоб норми національного правового засобу стосувалися сутності небезпідставної заяви за Конвенцією та надавали відповідне відшкодування. Зміст зобов`язань за статтею 13 також залежить від характеру скарги заявника за Конвенцією. Тим не менше, засіб захисту, що вимагається згаданою статтею повинен бути ефективним як у законі, так і на практиці, зокрема, у тому сенсі, щоб його використання не було ускладнене діями або недоглядом органів влади відповідної держави.

Як видно із спірного рішення ним перераховано пенсію ОСОБА_1 , однак при здійсненні перерахунку не взято до уваги стаж роботи адвокатом за 2016, 2018 роки, що як зазначалось вище є протиправним, адже він підлягає зарахуванню, що, в свою чергу, впливає на заробітки, які враховані при здійсненні перерахунку в березні 2019 р.

Відтак, беручи до уваги, що відповідачем протиправно не враховано при здійсненні перерахунку пенсії в березні 2019 р. даний стаж, оскаржуване рішення є протиправним, та, відповідно, підлягає скасуванню.

Перевіривши юридичну та фактичну обґрунтованість доводів сторін, оцінивши докази суб`єкта владних повноважень та докази, надані позивачем, суд доходить висновку, що позов підлягає частковому задоволенню.

Вирішуючи питання про розподіл судових витрат, суд вказує, що відповідно до частини третьої статті 139 КАС України, при частковому задоволенні позову судові витрати покладаються на обидві сторони пропорційно до розміру задоволених позовних вимог.

За таких обставин, враховуючи, що позов підлягає частковому задоволенню судові витрати понесені позивачем у даній справі загальній сумі 2305,20 грн. підлягають відшкодуванню за рахунок бюджетних асигнувань Могилів -Подільського об`єднаного управління Пенсійного фонду України Вінницької області пропорційно задоволеним вимогам у розмірі 2 049,19 грн.

На підставі викладеного, керуючись ст.ст. 73, 74, 75, 76, 77, 90, 94, 139, 241, 245, 246, 250, 255, 295 КАС України, суд -

ВИРІШИВ:

адміністративний позов - задовольнити частково.

Визнати протиправними дії Могилів -Подільського об`єднаного управління Пенсійного фонду України Вінницької області щодо відмови в зарахуванні ОСОБА_1 до трудового стажу наступних періодів роботи:

- на посаді стажера Вінницької обласної колегії адвокатів з 01.08.1983р. по 14.08.1983 р. та 16.12.1983 р. по 24.01.1984 р.;

- здійснення підприємницької діяльності з 01.01.2004 р. по 30.06.2010 р.;

- на посаді адвоката, як самозайнятої особи, після призначення пенсії по 2018 р. включно за виключенням 2017 р.

Зобов`язати Могилів -Подільське об`єднане управління Пенсійного фонду України Вінницької області зарахувати ОСОБА_1 до трудового стажу наступні періоди роботи:

- на посаді стажера Вінницької обласної колегії адвокатів з 01.08.1983р. по 14.08.1983 р. та 16.12.1983 р. по 24.01.1984 р.;

- здійснення підприємницької діяльності з 01.01.2004 р. по 30.06.2010 р.;

- на посаді адвоката, як самозайнятої особи, після призначення пенсії по 2018 р. включно за виключенням 2017 р.

Визнати протиправними дії Могилів -Подільського об`єднаного управління Пенсійного фонду України Вінницької області щодо не врахування довідки про заробітну плату від 22.06.2016 р. №102 в частині заробітку за грудень 1996 р. та з січня 1998 р. по червень 2000 р. в Могилів - Подільському "РАЙАГРОБУДІ" .

Визнати протиправними дії Могилів -Подільського об`єднаного управління Пенсійного фонду України Вінницької області щодо не врахування в розрахунок заробітної плати роботи ОСОБА_1 в Могилів - Подільському ЦЕЗ №5.

Зобов`язати Могилів -Подільське об`єднане управління Пенсійного фонду України Вінницької області включити в розрахунок заробітної плати при призначенні пенсії довідку про заробітну плату від 22.06.2016 р. №102 в частині заробітку за грудень 1996 р. та з січня 1998 р. по червень 2000 р. в Могилів - Подільському "РАЙАГРОБУДІ".

Зобов`язати Могилів -Подільське об`єднане управління Пенсійного фонду України Вінницької області включити в розрахунок заробітної плати при призначенні пенсії роботу ОСОБА_1 в Могилів - Подільському ЦЕЗ №5.

Зобов`язати Могилів -Подільське об`єднане управління Пенсійного фонду України Вінницької області здійснити ОСОБА_1 перерахунок призначеної пенсії з 28.07.2016 р. із урахуванням стажу на посаді стажера Вінницької обласної колегії адвокатів з 01.08.1983р. по 14.08.1983 р. та 16.12.1983 р. по 24.01.1984 р. та врахуванням довідки №102 від 22.06.2016 р. і роботи ОСОБА_1 в Могилів - Подільському ЦЕЗ №5.

Визнати протиправним та скасувати рішення від 19.03.2019 р. №905330146525 щодо перерахунку пенсії за віком .

Зобов`язати Могилів -Подільське об`єднане управління Пенсійного фонду України Вінницької області здійснити ОСОБА_1 перерахунок пенсії з лютого 2019 р. із врахуванням стажу на посаді адвоката з моменту призначення пенсії по 2018 р. включено за виключенням 2017 року і врахуванням періоду здійснення підприємницької діяльності з 01.01.2004 р. по 30.06.2010 р.

В решті позовних вимог відмовити.

Стягнути на користь ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , ідентифікаційний номер НОМЕР_1 ) 2 049,19 (дві тисячі сорок дев`ять гривень 00 копійок ) сплаченого судового збору за рахунок бюджетних асигнувань управління за рахунок бюджетних асигнувань Могилів - Подільського об`єднаного управління Пенсійного фонду України Вінницької області (Вінницька область, м.Могилів - Подільський, вул. Вірменська, 19, код 40351983).

Рішення суду першої інстанції набирає законної сили в порядку, визначеному ст. 255 КАС України.

Відповідно до ст. 295 КАС України, апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Учасник справи, якому повне рішення суду не було вручено у день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження, якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.

Позивач: ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , ідентифікаційний номер НОМЕР_1 ).

Відповідач: Могилів - Подільське об`єднане управління Пенсійного фонду України Вінницької області (Вінницька область, м.Могилів - Подільський, вул. Вірменська, 19, код 40351983).

Повний текст рішення сформовано: 07.10.19

Суддя Воробйова Інна Анатоліївна

СудВінницький окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення07.10.2019
Оприлюднено09.10.2019
Номер документу84799287
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —120/2268/19-а

Ухвала від 26.03.2020

Адміністративне

Вінницький окружний адміністративний суд

Воробйова Інна Анатоліївна

Ухвала від 16.03.2020

Адміністративне

Вінницький окружний адміністративний суд

Воробйова Інна Анатоліївна

Ухвала від 07.10.2019

Адміністративне

Вінницький окружний адміністративний суд

Воробйова Інна Анатоліївна

Рішення від 07.10.2019

Адміністративне

Вінницький окружний адміністративний суд

Воробйова Інна Анатоліївна

Ухвала від 06.09.2019

Адміністративне

Вінницький окружний адміністративний суд

Воробйова Інна Анатоліївна

Ухвала від 27.08.2019

Адміністративне

Вінницький окружний адміністративний суд

Воробйова Інна Анатоліївна

Ухвала від 23.07.2019

Адміністративне

Вінницький окружний адміністративний суд

Воробйова Інна Анатоліївна

Ухвала від 16.07.2019

Адміністративне

Вінницький окружний адміністративний суд

Воробйова Інна Анатоліївна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні