ЛЬВІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
справа№1.380.2019.004013
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
01 жовтня 2019 року
Львівський окружний адміністративний суд в складі:
головуючого судді Брильовського Р.М.
секретар судового засідання Сільник Н.Є.
за участю:
представника позивача - Євглевської О.В.
розглянувши у відкритому судовому засіданні у м. Львові справу за позовом Міністерства юстиції України до Андріївської сільської ради про визнання протиправною бездіяльності, зобов`язання вчинити дії,-
ВСТАНОВИВ:
На розгляд Львівського окружного адміністративного суду надійшла позовна заява Міністерства юстиції України до Андріївської сільської ради, в якій просить суд:
- визнати протиправною бездіяльність Андріївської сільської ради щодо неприведення свого найменування у відповідність до вимог ч. 2 ст. 3 Закону України Про засудження комуністичного та націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів в Україні та заборону пропаганди їхньої символіки ;
- зобов`язати Андріївську сільську раду привести своє найменування у відповідність вимог ч. 2 ст. 3 Закону України Про засудження комуністичного та націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів в Україні та заборону пропаганди їхньої символіки .
В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що найменування юридичної особи Андріївської сільської ради суперечить нормам Закону України Про засудження комуністичного та націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів в Україні та заборону пропаганди їхньої символіки , що підтверджується Правовим висновком від 23.07.2019 № 7 Про невідповідність найменування Андріївської сільської ради Закону України Про засудження комуністичного та націонал - соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів в Україні та заборону пропаганди їхньої символіки , складеним Комісією за результатами правової експертизи на відповідність найменування відповідача вимогам Закону № 317-VIII, проведеної за ініціативою Міністерства юстиції України. Позивач стверджує, що в діях відповідача наявні ознаки протиправної бездіяльності, що полягає у неприведені свого найменування у відповідність вимог ч. 2 ст. 3 № 317-VIII, що зумовило звернення позивача до суду з цим позовом.
В судовому засіданні представник позивача позовні вимоги підтримав з мотивів, вказаних в позовній заяві, просив позов задовольнити.
Відповідач у встановлений судом строк подав відзив на позов, в якому просить суд відмовити в задоволенні позовних вимог. Свої заперечення обґрунтовує тим, що в діях відповідача відсутня протиправна бездіяльність, оскільки останній вчиняв дії щодо перейменування Андріївської сільської ради на Мармузовицьку. Зазначив, що на пленарних засіданнях ради розглядалося відповідне питання, однак не набрало необхідної кількості голосів. 17.07.2016 громада Андріївської сільської ради ініціювала питання щодо перейменування населеного пункту Мармузовичі на Андріївку в честь апостола Андрія Первозванного. 03.08.2016 на 9-тій сесія 7-ого скликання сільської ради було прийнято рішення №110 Про перейменування населеного пункту Мармузовичі , яке разом з пакетом документів було направлено в Буську районну раду. 25.08.2016 Буська районна рада на 7-ій сесії 7-ого скликання прийняла рішення №115 Про перейменування населеного пункту Мармузовичі Андріївської сільської ради Буського району Львівської області . Після підтримання Буською районною радою рішення відповідача про перейменування населеного пункту Мармузовичі на Андріївка відповідний пакет документів був направлений у Львівську обласну раду. Втім, як стверджує відповідач, рішення по даному питанню Львівською обласною радою до сьогодні не прийнято.
17.09.2019 представник Андріївської сільської ради подав заяву про визнання позову в повному обсязі.
Представник відповідача в судове засідання не з`явився, хоча належним чином повідомлений про дату, час та місце розгляду справи.
Згідно з пунктом 3 частини 3 статті 246 КАС України, суд зазначає, що ухвалою Львівського окружного адміністративного суду від 07.08.2019 було прийнято до розгляду позовну заяву та відкрито провадження у справі за правилами загального позовного провадження.
У підготовчому засіданні 17.09.2019 суд протокольною ухвалою закінчив підготовче засідання та призначив справу до судового розгляду.
Розглянувши матеріали та з`ясувавши всі обставини адміністративної справи, які мають юридичне значення для розгляду та вирішення спору по суті, дослідивши наявні у справі докази у їх сукупності, судом встановлено наступне.
Андріївська сільська рада має статус юридичної особи, що підтверджується інформацією з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань, який містить наступні відомості: дата державної реєстрації - 25.04.2006, номер запису в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань - 13941200000000393, ідентифікаційний код юридичної особи - 34784039, місцезнаходження: 80563, Львівська область, Буський район, с. Мармузовичі.
Суд встановив, що на Урядову гарячу лінію 1545 надійшло звернення від ОСОБА_1 , в якому останній повідомив, що Андріївською сільською радою на його неодноразові звернення не вчиняться жодних дій щодо перейменування села Мармузовичі на Андріївка. Просив вжити відповідних заходів та притягнути відповідальних за це осіб до відповідальності.
07.03.2018 Міністерство культури України скерувало за належністю до Українського інституту національної пам`яті звернення ОСОБА_1 А.
20.04.2018 Український інститут національної пам`яті звернувся до Міністерства юстиції України з листом № 01/682, в якому повідомив, що до Українського інституту національної пам`яті надійшло звернення гр. ОСОБА_1 щодо невиконання Андріївською сільською радою Буського району Львівської області вимог законодавства про заборону символіки комуністичного тоталітарного режиму, а саме не перейменування до цього часу сільської ради відповідно до нової назви села Мармузовичі. Просив вжити заходів щодо перейменування Андріївської сільської ради Буського району відповідно до назви населеного пункту.
17.05.2019 ОСОБА_2 скерував на адресу Андріївської сільської ради інформаційний запит щодо перейменування Андріївської сільської ради та просив надати відповідну копію рішення.
22.05.2019 Андріївська сільська рада надала відповідь на вищезазначений інформаційний запит ОСОБА_2 , в якому серед іншого повідомила, що депутати сільської ради вважають недоцільним перейменування Андріївської сільської ради на Мармузовицьку сільську раду, оскільки після утворення ОТГ такої сільської ради не буде.
Міністерство юстиції України у листі без номера та дати повідомило, що порушенні у зверненні ОСОБА_2 від 29.005.2019 питання є підставою для винесення їх на розгляд Комісії з питань дотримання Закону № 317-VIII з метою проведення правової експертизи щодо невідповідності діяльності , найменування та/або символіки зазначеної у зверненні юридичної особи вимогам зазначеного Закону.
Комісією з питань дотримання Закону України Про засудження комуністичного та націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів в Україні та заборону пропаганди їхньої символіки , створеної на підставі Наказу Міністерства юстиції України від 09.06.2015 № 167/7, на підставі листа Українського інституту національної пам`яті від 20.04.2018 № 01/682, звернення громадянина ОСОБА_2 та службової записки Департаменту державної реєстрації та нотаріату Міністерства юстиції України від 19.07.2019 № 4026-19.4.3-19 було проведено правову експертизу на відповідність найменування Андріївської сільської ради вимогам Закону № 317-VIII.
За результатами правової експертизи на відповідність найменування Андріївської сільської ради вимогам Закону № 317-VIII Комісією з питань дотримання Закону № 317-VIII було складено Правовий висновок від 23.07.2019 № 7 Про невідповідність найменування юридичної особи Андріївської сільської ради Закону України Про засудження комуністичного та націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів в Україні та заборону пропаганди їхньої символіки .
Так, у Правовому висновку № 7 встановлено, що найменування об`єкта правової експертизи не відповідає частині другій статті 3 Закону № 317-VIII.
Зважаючи на викладені обставини, враховуючи, що назва Андріївської сільської ради суперечить нормам чинного законодавства, позивач звернувся до суду із даним позовом.
Всебічно і повно з`ясувавши фактичні обставини справи, на яких ґрунтується позов, дослідивши надані позивачем та відповідачем докази, суд приходить до наступних висновків.
21.05.2015 набрав чинності Закон України Про засудження комуністичного та націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів в Україні та заборону пропаганди їхньої символіки від 09.04.2015 № 317-VIII.
За визначенням п. 4 ст. 1 Закону № 317-VIII символіка комуністичного тоталітарного режиму - це символіка, що, зокрема, включає: символіку комуністичної партії або її елементи; назви областей, районів, населених пунктів, районів у містах, скверів, бульварів, АДРЕСА_1 , проїздів АДРЕСА_2 , площ, майданів, набережних, АДРЕСА_3 , інших об`єктів топоніміки населених пунктів, підприємств, установ, організацій, у яких використані імена або псевдоніми осіб, які обіймали керівні посади в комуністичній партії (посаду секретаря районного комітету і вище), вищих органах влади та управління СРСР, УРСР (УСРР), інших союзних або автономних радянських республік, працювали в радянських органах державної безпеки, а також назви СРСР, УРСР (УСРР), інших союзних або автономних радянських республік та похідні від них, назви, пов`язані з діяльністю комуністичної партії (включаючи партійні з`їзди), річницями Жовтневого перевороту 25 жовтня (7 листопада) 1917 року, встановленням радянської влади на території України або в окремих адміністративно-територіальних одиницях, переслідуванням учасників боротьби за незалежність України у XX столітті (крім назв, пов`язаних з опором та вигнанням нацистських окупантів з України або з розвитком української науки та культури); найменування комуністичної партії.
Частиною 1 ст. 3 Закону № 317-VIII визначено, що пропаганда комуністичного та/або націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів та їхньої символіки визнається наругою над пам`яттю мільйонів жертв комуністичного тоталітарного режиму, націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарного режиму та заборонена законом.
Згідно з ч.2 ст.3 Закону № 317-VIII пропаганда комуністичного та/або націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів та їхньої символіки юридичною особою, політичною партією, іншим об`єднанням громадян, друкованим засобом масової інформації та/або використання у назві символіки комуністичного та/або націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів є підставою для відмови в реєстрації та/або припинення діяльності юридичної особи, політичної партії, іншого об`єднання громадян, підставою для відмови в реєстрації та/або припинення випуску друкованого засобу масової інформації.
Відповідно до ч.4 ст.3 Закону № 317-VIII рішення про невідповідність діяльності, найменування та/або символіки юридичної особи, політичної партії, іншого об`єднання громадян вимогам цього Закону приймає центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику з питань державної реєстрації юридичних осіб, реєстрації (легалізації) об`єднань громадян, громадських спілок, інших громадських формувань, у визначеному Кабінетом Міністрів України порядку.
Згідно з п.3 ст.7 Закону № 317-VIII юридичні особи, політичні партії, інші об`єднання громадян, зареєстровані на день набрання чинності цим Законом, у разі порушення його вимог зобов`язані протягом одного місяця з дня набрання чинності цим Законом привести свої установчі документи, найменування та/або символіку у відповідність із вимогами цього Закону.
Відповідно до ч.5 ст.16 Закону України Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців у найменуванні юридичних осіб забороняється використовувати символіку комуністичного та/або націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів, заборона використання яких встановлена Законом України Про засудження комуністичного та націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів в Україні та заборону пропаганди їхньої символіки .
Приписами пункту 1 Положення про Міністерство юстиції України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 02.07.2014 №228 (далі - Положення) визначено, що Міністерство юстиції України є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України. Міністерство юстиції України є головним органом у системі центральних органів виконавчої влади, зокрема з питань державної реєстрації юридичних осіб.
Відповідно до пункту 83-14 Положення Міністерство юстиції України приймає рішення щодо невідповідності діяльності, найменування та/або символіки юридичної особи, політичної партії, її обласної, міської, районної організації або іншого структурного утворення, передбаченого статутом політичної партії, іншого об`єднання громадян вимогам Закону.
Постановою Кабінету Міністрів України від 27.05.2015 № 354 затверджено Порядок прийняття рішень щодо невідповідності діяльності, найменування та/або символіки юридичної особи, політичної партії, її обласної, міської, районної організації або іншого структурного утворення, передбаченого статутом політичної партії, іншого об`єднання громадян вимогам Закону (далі - Порядок).
Відповідно до пункту 4 Порядку, для проведення правової експертизи підставою може бути, зокрема, ініціатива Міністерства юстиції України.
Згідно з п.7 Порядку, для проведення правової експертизи щодо невідповідності діяльності, найменування та/або символіки юридичної особи, політичної партії, її обласної, міської, районної організації або іншого структурного утворення, передбаченого статутом політичної партії, іншого об`єднання громадян вимогам Закону утворюється Комісія з питань дотримання Закону № 317-VIII, склад та положення якої затверджуються наказом Міністерства юстиції України.
На виконання вказаного припису Наказом Міністерства юстиції України від 09.06.2015 № 167/7 було створено Комісію з питань дотримання Закону України Про засудження комуністичного та націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів в Україні та заборону пропаганди їхньої символіки (далі - Комісія).
Так, за ініціативою Міністерство юстиції України Комісією було проведено правову експертизу на відповідність найменування відповідача вимогам Закону № 317-VIII, за наслідками якої складено Правовий висновок від 23.07.2019 № 7 Про невідповідність найменування юридичної особи Андріївської сільської ради Закону України Про засудження комуністичного та націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів в Україні та заборону пропаганди їхньої символіки .
Зокрема, у Правовому висновку № 7 встановлено, що найменування об`єкта правової експертизи не відповідає частині другій статті 3 Закону № 317-VIII.
Відповідно до пункту 20 Порядку правовий висновок про невідповідність діяльності, найменування та/або символіки об`єкта правової експертизи вимогам Закону затверджується наказом Міністерство юстиції України.
Наказом Міністерства юстиції України від 24.07.2019 № 2251/5 Про затвердження правового висновку Комісії з питань дотримання Закону України Про засудження комуністичного та націонал - соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів в Україні та заборону пропаганди їхньої символіки затверджено Правовий висновок Комісії з питань дотримання Закону України Про засудження комуністичного та націонал - соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів в Україні та заборону пропаганди їхньої символіки від 23.07.2019 № 7 Про невідповідність найменування юридичної особи Андріївської сільської ради Закону України Про засудження комуністичного та націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів в Україні та заборону пропаганди їхньої символіки ; визнано, що найменування Андріївської сільської ради не відповідає частині другій статті 3 Закону України Про засудження комуністичного та націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів в Україні та заборону пропаганди їхньої символіки .
Приймаючи рішення у справі суд зважав на те, що рішенням Конституційного Суду України від 16.07.2019 № 1-24/2018 (1919/7) визнано таким, що відповідає Конституції України (є конституційним) Закон № 317-VIII.
Зокрема, встановлюючи конституційність Закону № 317-VIII Конституційний Суд України враховував, насамперед, закріплені в Конституції України принципи верховенства права (частина перша статті 8) та свободи політичної діяльності (ч.4 ст.15), засади політичної та ідеологічної багатоманітності, на яких ґрунтується суспільне життя в Україні (ч.1 ст.15).
Конституційний Суд України у вказаному рішенні звернув увагу на те, що право на свободу думки і слова, на вільне вираження своїх поглядів і переконань не є абсолютним, а його здійснення може бути обмежене законом в інтересах національної безпеки, територіальної цілісності або громадського порядку з метою запобігання заворушенням чи злочинам та в інших випадках, передбачених ч.3 ст.34 Конституції України.
Конституційний Суд України, ухвалюючи рішення, виходив з того, що Закон № 317-VIII ухвалено з метою недопущення повторення злочинів комуністичного та націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів, будь-якої дискримінації за національною, соціальною, класовою, етнічною, расовою або іншими ознаками у майбутньому, відновлення історичної та соціальної справедливості, усунення загрози незалежності, суверенітету, територіальній цілісності та національній безпеці України (абзац сьомий преамбули Закону № 317-VIII ).
Приписами частини четвертої статті 47 КАС України визначено, що відповідач має право визнати позов повністю або частково, подати відзив на позовну заяву.
Згідно з положеннями частини першої статті 189 КАС України відповідач може визнати позов на будь-якій стадії провадження у справі, зазначивши про це в заяві по суті справи або в окремій письмовій заяві.
У разі визнання позову відповідачем повністю або частково суд за наявності для того законних підстав ухвалює рішення про задоволення позову повністю або у відповідній частині вимог (ч. 4 ст. 189 КАС України).
Частиною п`ятою статті 189 КАС України, яка кореспондується із частиною шостою статті 47 цього Кодексу, визначено, що суд не приймає визнання позову і продовжує розгляд адміністративної справи, якщо ці дії відповідача суперечать закону чи порушують чиї-небудь права, свободи або інтереси.
Як вже зазначалося судом, 17.09.2019 представник Андріївської сільської ради подав заяву про визнання позову в повному обсязі.
Враховуючи встановлені судом обставини, а також враховуючи те, що відповідач погоджується із пред`явленими у даному позові вимогами, суд дійшов висновку, що дії відповідача щодо визнання позову не суперечать закону і не порушують чиї-небудь права, свободи або інтереси.
Відтак, суд вважає за можливе прийняти визнання відповідачем даного позову та задовольнити позовні вимоги у повному обсязі.
Частиною 1 ст.77 КАС України встановлено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
Позивач належними доказами обґрунтував заявлені вимоги, відповідач позов визнав в повному обсязі.
З огляду на викладені вище обставини, суд дійшов висновку, що зважаючи на, те що діяльність та назва Андріївської сільської ради суперечить нормам чинного законодавства, то наявні підстави для задоволення позовних вимог позивача в повному обсязі.
Згідно з ч.2 ст.139 КАС України при задоволенні позову суб`єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб`єкта владних повноважень, пов`язані із залученням свідків та проведенням експертиз.
Керуючись ст.ст. 19-21, 72-77, 242-246, 255, 293, 295, підп.15.5 п.15 Перехідних положень КАС України, суд, -
ВИРІШИВ:
Позов задовольнити повністю.
Визнати протиправною бездіяльність Андріївської сільської ради щодо неприведення свого найменування у відповідність вимог ч. 2 ст. 3 Закону України Про засудження комуністичного та націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів в Україні та заборону пропаганди їхньої символіки .
Зобов`язати Андріївську сільську раду привести своє найменування у відповідність вимог ч. 2 ст. 3 Закону України Про засудження комуністичного та націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів в Україні та заборону пропаганди їхньої символіки .
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається через Львівський окружний адміністративний суд протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Повний текст рішення складено та підписано 11.10.2019.
Суддя Р.М. Брильовський
Суд | Львівський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 01.10.2019 |
Оприлюднено | 15.10.2019 |
Номер документу | 84895130 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Брильовський Роман Михайлович
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Брильовський Роман Михайлович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні