ВОСЬМИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
09 жовтня 2019 рокуЛьвів№ 857/9187/19
Восьмий апеляційний адміністративний суд у складі:
головуючого судді Онишкевича Т.В.,
суддів Іщук Л.П., Обрізка І.М.,
з участю секретаря судових засідань Гром І.І.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні у м. Львові у режимі відеоконференції апеляційну скаргу Головного управління ДФС у Рівненській області на рішення Рівненського окружного адміністративного суду від 11 червня 2019 року у справі за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю МАГРОЗ до Головного управління ДФС у Рівненській області, Державної фіскальної служби України про визнання дій (бездіяльності) неправомірними, зобов`язання вчинити дії,
суддя у І інстанції Щербаков В.В.,
час ухвалення рішення не зазначено,
місце ухвалення рішення м. Рівне,
дата складення повного тексту рішення 11 червня 2019 року,
ВСТАНОВИВ :
У січні 2019 року Товариство з обмеженою відповідальністю МАГРОЗ (далі - ТОВ) звернулося до суду з адміністративним позовом, у якому просило:
визнати протиправними дії (бездіяльність) Державної фіскальної служби України (далі - ДФС) щодо нереєстрації податкових накладних (далі - ПН) ТОВ № 1221 від 23 листопада 2017 року та № 1257 від 30 листопада 2017 року в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - ЄРПН) та зобов`язати ДФС зареєструвати в ЄРПН вказані ПН датою відправки їх на реєстрацію.
Рішенням Рівненського окружного адміністративного суду від 11 червня 2019 року у справі № 460/154/19 позов ТОВ задоволено повністю. Визнано протиправними дії Головного управління Державної фіскальної служби у Рівненській області (далі - ГУ ДФС) щодо зупинення реєстрації ПН № 1221 від 23 листопада 2017 року та № 1257 від 30 листопада 2017 року в ЄРПН, поданих ТОВ.
Визнано протиправним та скасовано рішення ГУ ДФС від 21 травня 2018 року № 713257/35567665 про відмову у реєстрації ПН від 23 листопада 2017 року № 1221 в ЄРПН та рішення ГУ ДФС від 21 травня 2018 року № 713218/35567665 про відмову у реєстрації ПН від 30 листопада 2017 року № 1257 в ЄРПН.
Зобов`язано ДФС зареєструвати вказані ПН ТОВ № 1221 від 23 листопада 2017 року та № 1257 від 30 листопада 2017 року у ЄРПН датою їх фактичного подання.
При цьому суд першої інстанції виходив із того, що рішення комісії ГУ ДФС від 21 травня 2018 року № 713257/35567665 та № 713218/35567665 є необґрунтованими. При цьому суд вважав за необхідне вийти за межі позовних вимог, визнати протиправними дії ГУ ДФС щодо зупинення реєстрації ПН, визнати протиправним та скасувати рішення ГУ ДФС від 21 травня 2018 року № 713257/35567665 та № 713218/35567665, якими відмовлено у реєстрації спірних ПН в ЄРПН. Враховуючи відсутність правових підстав для відмови у реєстрації цих ПН суд дійшов висновку, що такі вважаються зареєстрованими в ЄРПН датою (операційним днем) і часом, коли вона була подана, що є підставою для зобов`язання ДФС зареєструвати їх в ЄРПН датою фактичного надходження.
У апеляційній скарзі ГУ ДФС просить скасувати рішення суду першої інстанції та у задоволенні позову відмовити.
Апеляційну скаргу обґрунтовує тим, що 21 травня 2018 року комісією ГУ ДФС прийнято рішення про відмову у реєстрації ПН від 23 листопада 2017 року № 1220 та від 30 листопада 2017 року № 1257 через ненадання ТОВ копій розрахункових документів, та/або банківських виписок за придбаний та за реалізований товар.
Судом невірно встановлені обставини справи та не враховано доводи відповідача. Пакет документів, наданий позивачем контролюючому органу до повідомлення про підтвердження реальності здійснення операції по заблокованих ПН, не був достатнім для прийняття рішення про їх реєстрацію у ЄРПН. На момент прийняття оспорюваного рішення у комісії ГУ ДФС були законні підстави для прийняття рішення про відмову у реєстрації спірних ПН, оскільки у оскаржуваному рішенні чітко зазначено яких саме документів. визначених Порядком зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 21 лютого 2018 року, № 117, ТОВ не надано до повідомлення, а саме копій розрахункових документів та/або банківських виписок за придбаний та за реалізований товар.
Суд позбавлений процесуальної можливості перебирати на себе повноваження щодо оцінки повноти надання документів, що належить виключно до компетенції комісії ГУ ДФС., не може підміняти собою інший орган державної влади та перебирати на себе повноваження щодо вирішення питань, які законодавством віднесені до компетенції, в даному випадку, цього органу державної влади.
Представник ГУ ДФС у ході апеляційного розгляду підтримала вимоги, викладені у апеляційній скарзі. Просила скасувати рішення суду першої інстанції та відмовити у задоволенні позову ТОВ.
Представник ТОВ у судовому засіданні заперечив обґрунтованість вимог апелянта. Просив залишити рішення суду першої інстанції без змін, а апеляційну скаргу - без задоволення.
Переглянувши судове рішення в межах доводів та вимог апеляційної скарги, перевіривши повноту встановлення судом першої інстанції фактичних обставин справи та правильність застосування ним норм матеріального та процесуального права, апеляційний суд дійшов висновку про відсутність підстав для задоволення апеляційної скарги, виходячи із такого.
Як безспірно встановлено судом першої інстанції, між позивачем (постачальник) та ТОВ Кузнецовський хлібозавод (покупець) 19 квітня 2016 року було укладено договір поставки № 37/2016, за умовами якого постачальник зобов`язувався передати у власність покупця яйця столові, а покупець - прийняти та оплатити цей товар.
23 листопада 2017 року позивачем було здійснено поставку ТОВ Кузнецовський хлібозавод 7200 штук яєць на суму 16 920,00 грн, у т.ч. 2820,00 грн податок на додану вартість (далі - ПДВ), про що складено видаткову накладну № 1210 від 23 листопада 2017 року (а.с.10).
Згідно з товарно-транспортною накладною (далі - ТТН) № 425 від 23 листопада 2017 року (а.с.11), товар було доставлено у цей же день покупцю транспортним засобом позивача та одержано комірником ТОВ Кузнецовський хлібозавод Біляєвою ОСОБА_1 . згідно з довіреністю № КХ31315 від 23 листопада 2017 року (а.с.12).
Цього ж дня за результатами вказаної господарської операції ТОВ сформувало та направило на реєстрацію у ЄРПН спірну ПН № 1221 на загальну суму 16 920,00 грн, реєстрацію якої було зупинено 14 грудня 2017 згідно з квитанцією № 9267435163 відповідно до пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України (далі - ПК), оскільки така відповідає критеріям оцінки ступеня ризиків, визначених пунктом 6 Критеріїв оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкових накладних в ЄРПН, затверджених наказом Міністерством фінансів України від 13 червня 2017 року № 567 (далі - Критерії оцінки ступеня ризиків). За результатам опрацювання СМКОР виявлено невідповідність обсягів постачання обсягам придбання по товарах згідно з УКТ ЗЕД та запропоновано надати пояснення та/або копії документів, достатні для прийняття рішення про реєстрацію (а.с.84).
Окрім того, 30 листопада 2017 року ТОВ було здійснено поставку 7 200 штук яєць на суму 17280,00 грн., у т.ч. 2880,00 грн ПДВ, про що складено видаткову накладну № 1246 від 30 листопада 2017 року (а.с.14). Згідно із ТТН № 461 від 30 листопада 2017 року (а.с.15) товар доставлено у цей же день покупцю транспортним засобом позивача та одержано комірником ТОВ Кузнецовський хлібозавод Біляєвою ОСОБА_1 . згідно з довіреністю № КХ31349 від 30 листопада 2017 року (а.с.16).
30 листопада 2017 року за результатами цієї господарської операції позивач сформував та направив на реєстрацію в ЄРПН ПН № 1257 на загальну суму 16920,00 грн, реєстрацію якої було зупинено 14 грудня 2017 згідно із квитанцією № 9268085088 відповідно до пункту 201.16 статті 201 ПК, оскільки така відповідає критеріям оцінки ступеня ризиків, визначених пунктом 6 Критеріїв оцінки ступеня ризиків. За результатам опрацювання СМКОР виявлено невідповідність обсягів постачання обсягам придбання по товарах згідно з УКТ ЗЕД та запропоновано надати пояснення та/або копії документів, достатні для прийняття рішення про реєстрацію (а.с.83).
18 квітня 2018 року ТОВ відправлено ГУ ДФС засобами електронного зв`язку повідомлення щодо подачі документів про підтвердження реальності здійснення операції по спірних ПН та сформовано додатки з копіями документів на підтвердження здійснення операції (квитанціями № 1 від 18 травня 2018 року (а.с.85-86).
21 травня 2018 року комісією ГУ ДФС було прийнято рішення № 713257/35567665, яким відмовлено у реєстрації ПН від 23 листопада 2017 року № 1221 у ЄРПН (а.с.26) та № 713218/35567665, яким відмовлено у реєстрації ПН від 30 листопада 2017 року № 1257 у ЄРПН (а.с.25) через ненадання платником податку копій документів, а саме: розрахункові документи, банківські виписки з особових рахунків .
Надаючи правову оцінку правильності вирішення судом першої інстанції даного публічно-правового спору оскаржуваним рішенням та доводам апелянта, що викладені у апеляційній скарзі, суд апеляційної інстанції виходить із такого.
Згідно із підпунктом 187.1. статті 187 ПК датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше:
а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, а в разі постачання товарів/послуг за готівку - дата оприбуткування коштів у касі платника податку, а в разі відсутності такої - дата інкасації готівки у банківській установі, що обслуговує платника податку;
б) дата відвантаження товарів, а в разі експорту товарів - дата оформлення митної декларації, що засвідчує факт перетинання митного кордону України, оформлена відповідно до вимог митного законодавства, а для послуг - дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку.
Відповідно до пункту 201.1. статті 201 ПК на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.
Пунктом 201.10. статті 201 ПК встановлено, що при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.
Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.
Податкова накладна та/або розрахунок коригування до неї, складені та зареєстровані після 1 липня 2017 року в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг достатньою підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту, та не потребує будь-якого іншого додаткового підтвердження.
Відповідно до приписів пункту 74.2 статті 74 ПК в ЄРПН забезпечується проведення постійного автоматизованого моніторингу відповідності ПН/РК критеріям оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації таких ПН/РК в ЄРПН.
Критерії оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації ПН/РК в ЄРПН, визначаються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику.
Зібрана податкова інформація та результати її опрацювання використовуються для виконання покладених на контролюючі органи функцій та завдань, а також центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику, для формування та реалізації єдиної державної податкової та митної політики. (пункт 74.3 статті 74 ПК).
Пунктом 2 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29 грудня 2010 року № 1246 (далі - Порядок № 1246) зазначено, що податкова накладна - електронний документ, який складається платником податку на додану вартість відповідно до вимог ПК в електронній формі у затвердженому в установленому порядку форматі (стандарті) та надсилається для реєстрації.
Як передбачено пунктом 12 Порядку № 1246, після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДФС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки, зокрема, відповідності податкових накладних та/або розрахунків коригування критеріям оцінки ступеня ризиків, достатнім для зупинення їх реєстрації відповідно до пункту 201.16 статті 201 ПК.
Згідно із пунктом 13 Порядку № 1246 за результатами перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку, формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування (далі - квитанція).
У квитанції від 27 серпня 2018 року № 9179509982 зазначено, що відповідно до пункту 201.16 статті 201 ПК реєстрація ПН від 30 липня 2018 року № 5 в ЄРПН зупинена у зв`язку із тим, що обсяг постачання товару/послуги 3814 перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає вимогам підпункту 2.1 пункту 2 Критеріїв ризиковості платника податку. Запропоновано надати пояснення та/або копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію ПН/РК в ЄРПН.
Пунктом 201.16 статті 201 ПК передбачено, що реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.
Постановою Кабінету Міністрів України Про затвердження порядків з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних № 117 від 21 лютого 2018 року затверджено:
Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Порядок № 117);
Порядок роботи комісій, які приймають рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації;
Порядок розгляду скарг на рішення комісій, які приймають рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації.
Відповідно до пункту 3 Порядку № 117 у редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин, ПН/РК (крім розрахунків коригування, складених у разі зменшення суми компенсації вартості товарів/послуг їх постачальнику), що подаються на реєстрацію в Реєстрі до проведення моніторингу, за результатами якого можливе зупинення їх реєстрації, перевіряються відповідно до таких ознак:
1) податкова накладна, яка не підлягає наданню отримувачу (покупцю) та/або складена за операцією, що є звільненою від оподаткування;
2) обсяг постачання, зазначений платником податку в податкових накладних / розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі в поточному місяці, з урахуванням поданої на реєстрацію в Реєстрі податкової накладної/розрахунку коригування, становить менше 500 тис. гривень та керівник - посадова особа такого платника податку є особою, яка займає аналогічну посаду не більше ніж у трьох (включно) платників податку;
3) одночасно значення показників D та P, розрахованих у наведеному у цьому підпункті, мають такі розміри: D>0,03, Р
Суд | Восьмий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 09.10.2019 |
Оприлюднено | 15.10.2019 |
Номер документу | 84897714 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Онишкевич Тарас Володимирович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Онишкевич Тарас Володимирович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Онишкевич Тарас Володимирович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Онишкевич Тарас Володимирович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні