ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
07 жовтня 2019 р.Справа № 520/2585/19 Другий апеляційний адміністративний суд у складі колегії:
Головуючого судді: Калиновського В.А.,
Суддів: Кононенко З.О. , Мінаєвої О.М. ,
за участю секретаря судового засідання Ковальчук А.С
представник позивача Гринь Д.В.
представник позивача Хачатурян Н. А.
представник відповідача та третьої особи Науменко Л.І.
розглянувши у відкритому судовому засіданні у приміщенні Другого апеляційного адміністративного суду адміністративну справу за апеляційною скаргою Головного управління Держпраці у Харківській області на рішення Харківського окружного адміністративного суду від 26.06.2019 року, головуючий суддя І інстанції: Білова О.В., м. Харків, повний текст складено 08.07.19 року по справі № 520/2585/19
за позовом Головного управління Держпраці у Харківській області
до Управління освіти Ізюмської міської ради Харківської області
третя особа Ізюмський центр дитячої та юнацької творчості Ізюмської міської ради Харківської області
про застосування заходів реагування у сфері державного нагляду,
ВСТАНОВИВ:
До Харківського окружного адміністративного суду звернувся позивач, Головне управління Держпраці у Харківській області, з адміністративним позовом до Управління освіти Ізюмської міської ради Харківської області, в якому просив суд: застосувати заходи реагування у сфері державного нагляду (контролю) до Управління освіти Ізюмської міської ради Харківської області, код ЄДРПОУ 02146245, 64300, Харківська обл. м. Ізюм, вул. Васильківського, 4, до усунення порушень, шляхом заборони виробництва (виготовлення), виконання робіт, а саме: експлуатацію в середині будівлі Ізюмського центру дитячої та юнацької творчості установлені УГОП-16 в кількості (7 шт.).
Рішенням Харківського окружного адміністративного суду від 26.06.2019 року адміністративний позов залишено без задоволення.
Не погодившись з рішенням суду першої інстанції, позивачем подано апеляційну скаргу, в якій він просить скасувати оскаржуване рішення та прийняти постанову, якою задовольнити позов.
В обґрунтування вимог апеляційної скарги позивач зазначає, що відповідно до Акту від 16.01.2019 за № 19-03.03-5302/0030 на момент подання адміністративного позову існує порушення п. 2 ст. 13 Закону України № 2694 - в середині будівлі Ізюмського центру дитячої та юнацької творчості установлені УГОП-16 в кількості (7 шт.), які не обладнанні автоматичними пристроями відключення пальників, що є порушенням: розділу V п.5.6 НПАОП 0.00-1.76-15 Правил безпеки експлуатації газопостачання та п.6.54 ДБН В.2.5-20-2001 Газопостачання , у зв`язку з чим, на думку представника позивача, наявні підстави для застосування заходів реагування у сфері державного нагляду
Відповідач подав відзив на апеляційну скаргу, в якому він, наполягаючи на законності та обґрунтованості рішення суду першої інстанції, просив залишити апеляційну скаргу без задоволення, а оскаржуване рішення без змін.
В судовому засіданні суду апеляційної інстанції представник відповідача та третьої особи, наполягаючи на законності та обгрунтованості рішення суду першої інстанції, просив залишити апеляційну скаргу без задоволення, а оскаржуване рішення без змін.
Представники позивача, наполягаючи на порушенні судом першої інстанції, при прийнятті рішення, норм матеріального права, просили скасувати оскаржуване рішення та прийняти постанову, якою задовольнити позов, з обставин і обґрунтувань, викладених в апеляційній скарзі.
Колегія суддів, заслухавши суддю-доповідача, пояснення осіб, які прибули в судове засідання, перевіривши рішення суду та доводи апеляційної скарги, дослідивши матеріали справи, вважає, що апеляційна скарга підлягає задоволенню з наступних підстав.
Судом першої інстанції встановлено та підтверджено у суді апеляційної інстанції, що відповідно до наказу від 14.01.2019 за № 01.01.-07/81 та направлення від 14.01.2019 за № 03.03-03/140 у період з 16.01.2019 по 16.01.2019 посадовими особами Управління Держпраці проведено позапланову перевірку Управління освіти Ізюмської міської ради Харківської області у Газовому господарстві на предмет дотримання вимог законодавчих та нормативно-правових актів з охорони праці та промислової безпеки.
За результатами проведеної перевірки позивачем складено акт перевірки суб`єкта господарювання (виробничого об`єкта) від 16.01.2019 за № 19-03.03-5302/0030.
В зазначеному акті перевірки від 16.01.2019 за № 19-03.03-5302/0030 позивачем встановлені порушення чинного законодавства, зокрема: п. 2 ст. 13 Закону України № 2694 - в середині будівлі Ізюмського центру дитячої та юнацької творчості установлені УГОП-16 в кількості (7 шт.), які не обладнанні автоматичними пристроями відключення пальників, що є порушенням: розділу V п.5.6 НПАОП 0.00-1.76-15 Правил безпеки експлуатації газопостачання та п.6.54 ДБН В.2.5-20-2001 Газопостачання , у зв`язку з чим, на думку представника позивача, наявні підстави для застосування заходів реагування у сфері державного нагляду до Управління освіти Ізюмської міської ради Харківської області, код ЄДРПОУ 02146245, 64300, Харківська обл. м. Ізюм, вул. Васильківського, 4, до усунення порушень, шляхом заборони виробництва (виготовлення), виконання робіт, а саме: експлуатацію в середині будівлі Ізюмського центру дитячої та юнацької творчості установлені УГОП-16 в кількості (7 шт.). (а.с. 12-18)
На підставі акту перевірки від 16.01.2019 за № 19-03.03-5302/0030 позивачем складено припис від 16.01.2019 за № 19-03.03-5302/0030-0058/5302, щодо усунення встановлених в акті перевірки порушень. (а.с. 19-20)
Наявність зазначеного порушення зумовило звернення позивача до суду із цим позовом.
Суд першої інстанції, відмовляючи у задоволенні позову, виходив з того, що позивачем не доведено умов застосування судом заходів реагування у сфері державного нагляду через загрозу життю та здоров`ю людей.
Колегія суддів не погоджується з такими висновками суду першої інстанції, з огляду на наступне.
Статтею 3 Конституції України передбачено, що людина, її життя, здоров`я, честь і гідність, недоторканність і безпека визнаються в Україні найвищою соціальною цінністю.
Права і свободи людини та їх гарантії визначають зміст і спрямованість діяльності держави. Держава відповідає перед людиною за свою діяльність. Утвердження і забезпечення прав і свобод людини є головним обов`язком держави.
Згідно з частиною четвертою статті 43 Конституції України кожен має право на належні, безпечні і здорові умови праці.
Відповідно до абз. 2 ст.1 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" від 05.04.2007 року №877-V (далі - Закон України №877-V), державний нагляд (контроль) - діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, місцевих державних адміністрацій, органів місцевого самоврядування (далі - органи державного нагляду (контролю)) в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб`єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, допустимого рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища.
Державний нагляд (контроль) здійснюється за принципами: пріоритетності безпеки у питаннях життя і здоров`я людини, функціонування і розвитку суспільства, середовища проживання і життєдіяльності перед будь-якими іншими інтересами і цілями у сфері господарської діяльності; підконтрольності і підзвітності органу державного нагляду (контролю) відповідним органам державної влади; рівності прав і законних інтересів усіх суб`єктів господарювання; гарантування прав та законних інтересів кожного суб`єкта господарювання; об`єктивності та неупередженості здійснення державного нагляду (контролю), неприпустимості проведення перевірок суб`єктів господарювання за анонімними та іншими безпідставними заявами, а також невідворотності відповідальності осіб за подання таких заяв; здійснення державного нагляду (контролю) лише за наявності підстав та в порядку, визначених законом; відкритості, прозорості, плановості й системності державного нагляду (контролю); неприпустимості дублювання повноважень органів державного нагляду (контролю) та неприпустимості здійснення заходів державного нагляду (контролю) різними органами державного нагляду (контролю) з одного й того самого питання; невтручання органу державного нагляду (контролю) у діяльність суб`єкта господарювання, якщо вона здійснюється в межах закону; відповідальності органу державного нагляду (контролю) та його посадових осіб за шкоду, заподіяну суб`єкту господарювання внаслідок порушення вимог законодавства, порушення прав та законних інтересів суб`єкта господарювання; дотримання умов міжнародних договорів України; незалежності органів державного нагляду (контролю) від політичних партій та будь-яких інших об`єднань громадян; наявності одного органу державного нагляду (контролю) у складі центрального органу виконавчої влади; презумпції правомірності діяльності суб`єкта господарювання у разі, якщо норма закону чи іншого нормативно-правового акта, виданого на підставі закону, або якщо норми різних законів чи різних нормативно-правових актів допускають неоднозначне (множинне) трактувау без задоволення, а оскаржуване рішення без змін.
Частиною першою статті 4 Закону України №877-V передбачено, що державний нагляд (контроль) здійснюється за місцем провадження господарської діяльності суб`єкта господарювання або його відокремлених підрозділів, або у приміщенні органу державного нагляду (контролю) у випадках, передбачених законом.
Згідно частини сьомої статті 7 Закону України №877-V, на підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду.
Державна політика в галузі охорони праці визначена статтею 4 Закону України Про охорону праці від 14.10.1992 року № 2694-XII (далі - Закон України № 2694-XII), якою визначено, що державна політика в галузі охорони праці визначається відповідно до Конституції України Верховною Радою України і спрямована на створення належних, безпечних і здорових умов праці, запобігання нещасним випадкам та професійним захворюванням. Державна політика в галузі охорони праці базується, зокрема, на принципах пріоритету життя і здоров`я працівників, повної відповідальності роботодавця за створення належних, безпечних і здорових умов праці.
Вимогами статті 38 Закону України № 2694-XII визначено, що державний нагляд за додержанням законів та інших нормативно-правових актів про охорону праці здійснюють центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони праці.
Згідно п. 1 Положення про Державну службу України з питань праці, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 11.02.2015 року N 96 (далі - Положення), Державна служба України з питань праці (Держпраці) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра соціальної політики України.
Основними завданнями Держпраці є: 1) реалізація державної політики у сферах промислової безпеки, охорони праці, гігієни праці, поводження з вибуховими матеріалами промислового призначення, здійснення державного гірничого нагляду, а також з питань нагляду та контролю за додержанням законодавства про працю, зайнятість населення, загальнообов`язкове державне соціальне страхування в частині призначення, нарахування та виплати допомоги, компенсацій, надання соціальних послуг та інших видів матеріального забезпечення з метою дотримання прав і гарантій застрахованих осіб; 2) здійснення комплексного управління охороною праці та промисловою безпекою на державному рівні; 3) здійснення державного регулювання і контролю у сфері діяльності, пов`язаної з об`єктами підвищеної небезпеки; 4) організація та здійснення державного нагляду (контролю) у сфері функціонування ринку природного газу в частині підтримання належного технічного стану систем, вузлів і приладів обліку природного газу на об`єктах його видобутку та забезпечення безпечної і надійної експлуатації об`єктів Єдиної газотранспортної системи.
Згідно підпунктів 4, 16, 52 пункту 4 Положення, Держпраці відповідно до покладених на неї завдань: здійснює контроль за виконанням функцій державного управління охороною праці міністерствами, іншими центральними органами виконавчої влади, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, місцевими держадміністраціями та органами місцевого самоврядування; здійснює державний нагляд (контроль) за додержанням законодавства у сфері охорони праці в частині безпечного ведення робіт, гігієни праці, промислової безпеки, безпеки робіт у сфері поводження з вибуховими матеріалами промислового призначення, у тому числі з питань: забезпечення працівників спеціальним одягом, спеціальним взуттям та іншими засобами індивідуального та колективного захисту; монтажу, ремонту, реконструкції, налагодження і безпечної експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних та інших засобів виробництва і машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки; безпеки робіт у сфері поводження з вибуховими матеріалами промислового призначення, проведення робіт з утилізації звичайних видів боєприпасів, ракетного палива та вибухових матеріалів військового призначення; виробництва, зберігання, використання отруйних речовин у виробничих процесах, у тому числі продуктів біотехнологій та інших біологічних агентів; організації проведення навчання (в тому числі спеціального) і перевірки знань з питань охорони праці; навчання працівників у сфері поводження з вибуховими матеріалами промислового призначення та перевірки їх знань; зупиняє, припиняє, обмежує експлуатацію підприємств, окремих виробництв, цехів, дільниць, робочих місць, будівель, споруд, приміщень та інших виробничих об`єктів, виготовлення та експлуатацію машин, механізмів, устаткування, транспортних та інших засобів виробництва, виконання певних робіт, у тому числі пов`язаних із користуванням надрами, застосуванням нових небезпечних речовин, реалізацію продукції шляхом видачі відповідного розпорядчого документа у передбачених законодавством випадках, а також анулює видані дозволи і ліцензії
Держпраця для виконання покладених на неї завдань має право звертатися у передбачених законом випадках до суду (п.п. 12 п. 6 Положення).
Наказом Держпраці України від 03.08.2018 № 84 затверджено Положення про Головне управління Держпраці у Харківській області, згідно пункту 1 якого, Головне управління є територіальним органом Державної служби України з питань праці, що їй підпорядковується.
Виходячи із системного аналізу вищевказаних правових норм, колегія суддів дійшла висновку, що встановлення факту порушення вимог законодавства у сфері охорони праці, що створює загрозу життю та здоров`ю людей та у подальшому може призвести до тяжких наслідків у цій сфері, є достатньою підставою для застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, агрегатів, експлуатації будівель, споруд, окремих приміщень. Адміністративний суд, у разі наявності обґрунтованих підстав вважати, що виявлені органом державного нагляду (контролю) порушення вимог законодавства у сфері охорони праці створюють загрозу життю та/або здоров`ю людей і не були усунуті суб`єктом господарювання, має ухвалити рішення про вжиття відповідних заходів реагування.
Судом встановлено, що під час проведення позапланової перевірки Управління освіти Ізюмської міської ради Харківської області, посадовими особами Управління Держпраці виявлено порушення нормативно-правових актів з охорони праці, а саме: в середині будівлі Ізюмського центру дитячої та юнацької творчості установлені УГОП-16 в кількості (7 шт.), які не обладнанні автоматичними пристроями відключення пальників, що є порушенням: розділу V п.5.6 НПАОП 0.00-1.76-15 Правил безпеки експлуатації газопостачання та п.6.54 ДБН В.2.5-20-2001 Газопостачання .
Відповідно до розділу V п.5.6 Правил безпеки експлуатації газопостачання проточні і ємкісні газові водонагрівачі, малометражні газові котли та інше опалювальне газове обладнання з відведенням продуктів згоряння в димохід повинні бути обладнані автоматичними пристроями, що забезпечують відключення пальників за умови: припинення подавання газу; зниження тиску газу в них нижче робочого; погасання полум`я; відсутності тяги в димоході; перевищення температури теплоносія.
Згідно із п.6.54 ДБН В.2.5-20-2001 Газопостачання , в громадських будинках і прибудованих до них приміщень можлива установка газового обладнання, в тому числі для теплопостачання, за винятком: дитячих дошкільних та шкільних закладах.
Колегія суддів зазначає, що відповідно до ГОСТ 25866-83 Експлуатація техніки. Терміни та визначення , експлуатація виробу включає в себе у загальному випадку використання за призначенням і технічну експлуатацію (транспортування, зберігання, технічне обслуговування і ремонт).
Технічна експлуатація передбачає виконання наступних дій:
- Зберігання при експлуатації (зберігання) - утримання виробу, що не використовується за призначенням у заданому стані у відведеному для його розташування місці із забезпеченням збереженості протягом заданого терміну.
- Транспортування при експлуатації (транспортування) - переміщення виробу у заданому стані із застосуванням, за необхідності, транспортних вантажопідйомних засобів, що розпочинається із завантаження та закінчується розвантаженням у місці призначення.
- Технологічне обслуговування - комплекс операцій з підготовлення виробу до використання за призначенням, зберігання, транспортування та приведення його у попередній стан після цих процесів, що не пов`язані із підтриманням надійності виробу.
- Технічне обслуговування - комплекс операцій чи операція підтримування роботоздатності чи справності виробу у процесах використання за призначенням, очікуванні, зберіганні та транспортуванні.
- Ремонт - комплекс операцій для відновлення справного стану чи працездатності об`єкта та відновлення ресурсів об`єктів чи їх складових частин.
Враховуючи вище зазначене, дане обладнання УГОП-16 в кількості 7 штук, є таким, що експлуатується (зберігається). Оскільки відсутні будь-які дані, щодо проведення демонтажу, зняття з обліку даного обладнання.
Таким чином, надані відповідачем документи, а саме: договір від 10.04.209 року за № 153/ПД/19, довідка про зміни до річного бюджету, не можуть бути визнані такими, що беззаперечно свідчать про повне усунення виявлених порушень.
Аналізуючи вказані порушення, зокрема, їх не усунення, колегія суддів, зважаючи на їх характер, дійшла висновку про те, що дані порушення становлять реальну небезпеку, створюють загрозу життю та здоров`ю людей.
За таких обставин, заборона виробництва (виготовлення), виконання робіт, а саме: експлуатації в середині будівлі Ізюмського центру дитячої та юнацької творчості установлені УГОП-16 в кількості (7 шт.) є пропорційною та повною мірою реагування з огляду на виявлені порушення.
Суд першої інстанції не врахував вищевказаних обставин та дійшов помилкового висновку про відмову у задоволенні позову.
Колегія суддів також критично ставиться до посилання представника відповідача на ті обставини, що виявлені позивачем порушення усунуто, про що свідчать надані до суду копії документів, адже, факт усунення порушень має підтверджуватися відповідним актом, складеним уповноваженим органом контролюючого органу.
Аналізуючи обставини справи та норми чинного законодавства, колегія суддів вважає, що суд першої інстанції безпідставно відмовив у задоволенні позовних вимог Головного управління Держпраці у Харківській області, а тому рішення суду підлягає скасуванню з прийняттям нового рішення про задоволення адміністративного позову.
При цьому, доводи викладені в апеляційній скарзі спростовують висновки суду першої інстанції та знайшли своє належне підтвердження в суді апеляційної інстанції.
Відповідно до ч. 3 ст. 242 КАС України, обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин в адміністративній справі, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи.
Таким чином, колегія суддів вважає, що висновки суду першої інстанції не відповідають встановленим обставинам по справі, допущені судом першої інстанції порушення норм матеріального права призвели до неправильного вирішення справи, а тому оскаржуване рішення підлягає скасуванню.
Згідно з п. 4 ч. 1 ст. 317 КАС України, підставами для скасування судового рішення суду першої інстанції повністю або частково та ухвалення нового рішення у відповідній частині або зміни рішення є неправильне застосування норм матеріального права або порушення норм процесуального права.
Керуючись ст. ст. 242, 243, 250, 308, 310, 315, 317, 321, 322, 325, 328 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
ПОСТАНОВИВ:
Апеляційну скаргу Головного управління Держпраці у Харківській області задовольнити.
Рішення Харківського окружного адміністративного суду від 26.06.2019 року по справі № 520/2585/19 скасувати.
Прийняти нове рішення, яким адміністративний позов Головного управління Держпраці у Харківській області задовольнити .
Застосувати заходи реагування у сфері державного нагляду (контролю) до Управління освіти Ізюмської міської ради Харківської області, код ЄДРПОУ 02146245, 64300, Харківська обл. м. Ізюм, вул. Васильківського, 4, до усунення порушень, шляхом заборони виробництва (виготовлення), виконання робіт, а саме: експлуатацію в середині будівлі Ізюмського центру дитячої та юнацької творчості установлені УГОП-16 в кількості (7 шт.).
Постанова набирає законної сили з дати її прийняття та не підлягає касаційному оскарженню, крім випадків, передбачених п. 2 ч. 5 ст. 328 КАС України.
Головуючий суддя (підпис)В.А. Калиновський Судді (підпис) (підпис) З.О. Кононенко О.М. Мінаєва Повний текст постанови складено 15.10.2019 року
Суд | Другий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 07.10.2019 |
Оприлюднено | 16.10.2019 |
Номер документу | 84921941 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Другий апеляційний адміністративний суд
Калиновський В.А.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні