ВОСЬМИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
07 жовтня 2019 рокуЛьвів№ 857/9346/19
Восьмий апеляційний адміністративний суд у складі:
головуючого судді Пліша М.А.,
суддів Шинкар Т.І., Коваля Р.Й.,
за участю секретаря судового засідання Федак С.Р.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в м. Львові апеляційну скаргу Головного управління Держгеокадастру у Рівненській області на рішення Рівненського окружного адміністративного суду від 16 липня 2019 року (головуючий суддя Зозуля Д.П., м. Рівне, повний текст складено 16.07.2019) по справі за адміністративним позовом Комунального підприємство Здолбунівське Здолбунівської міської ради до Головного управління Держгеокадастру у Рівненській області , третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, Богдашівська сільська рада Здолбунівського району Рівненської області про визнання протиправним та скасування наказу, визнання протиправними та зобов`язання вчинення певних дій,-
В С Т А Н О В И В :
Комунальне підприємство Здолбунівське Здолбунівської міської ради звернулось в суд першої інстанції з адміністративним позовом до Головного управління Держгеокадастру у Рівненській області, третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, Богдашівська сільська рада Здолбунівського району Рівненської області в якому просило (з урахуванням заяви про зміну предмету позову) визнати протиправним та скасувати наказ Головного управління Держгеокадастру у Рівненській області №17-2927/16-18-СГ від 30.11.2018 Про втрату чинності наказу Головного управління Держгеокадастру у Рівненській області від 15.1 1.2016 №17-4760/16- 16-СГ , визнати дії Головного управління Держгеокадастру у Рівненській області щодо відмови в погодженні детального плану на підставі наказу Головного управління Держгеокадастру у Рівненській області від 30.11.2018 №2927 на звернення Богдашівської сільської ради від 15.11.2018 №02/12-407 про визнання таким, що втратив чинність наказ Головного управління Держгеокадастру у Рівненській області від 15.11.2016 №17-4760/16-16-СГ Про надання дозволу комунальному підприємству Здолбунівське Здолбунівської міської ради на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки орієнтовною площею 15 га для будівництва та обслуговування будівель закладів побутового обслуговування (для влаштування кладовища) на території Богдашівської сільської ради Здолбунівського району протиправними та зобов`язати Головне управління Держгеокадастру у Рівненській області погодити для КП Здолбунівське детальний план території земельної ділянки розташованої за межами населених пунктів на території Богдашівської сільської ради Здолбунівського району орієнтовною площею 15 га для будівництва та обслуговування закладів побутового обслуговування (для влаштування кладовища) в районі рекультивованого кар`єру цегляного заводу.
Рішенням Рівненського окружного адміністративного суду від 16 липня 2019 року позовні вимоги задоволено частково, визнано протиправним та скасовано наказ Головного управління Держгеокадастру у Рівненській області №2927 від 30.11.2018 Про втрату чинності наказу Головного управління Держгеокадастру у Рівненській області від 15.11.2016 №17-4760/16-16-СГ . У задоволенні решти позовних вимог - відмовлено.
Не поголившись з таким рішенням суду першої інстанції Головне управління Держгеокадастру у Рівненській області оскаржило його в апеляційному порядку, вважає його прийнятим з неправильним застосуванням норм матеріального права та порушенням норм процесуального права, а тому просить скасувати таке рішення в частині задоволення позову та ухвалити нове, яким відмовити в задоволенні позову в частині визнання протиправним та скасування наказу Головного управління Держгеокадастру у Рівненській області від 30.11.2018 №2927 Про втрату чинності наказу Головного управління Держгеокадастру у Рівненській області від 15.11.2016 № 17-4760/16-16-СГ .
В апеляційній скарзі зазначає, що порушення норм процесуального права полягає в тому, що позивач звернувся до Рівненського окружного адміністративного суду з позовом про визнання протиправним та скасування наказу Головного управління Держгеокадастру у Рівненській області від 30.11.2018 № 17-2927/16-18-СГ Про втрату чинності наказу Головного управління Держгеокадастру у Рівненській області від 15.11.2016 №15.11.2016 року №17-4760/16- 16-СГ .
Позивачем подано заяву про зміну предмету позову від 04.06.2019 №185, яку Головним управлінням отримано 07.06.2019р. (вх. №28-186/5/65-19).
Головне управління вважало подану заяву про зміну предмету позову поданою з порушенням норм процесуального права, бо відповідно до ч.1 ст. 47 КАС України позивач має право змінити предмет або підстави позову, збільшити або зменшити розмір позовних вимог шляхом подання письмової заяви до закінчення підготовчого засідання або не пізніше ніж за п`ять днів до першого судового засідання, якщо справа розглядається в порядку спрощеного позовного провадження.
Комунальне підприємство Здолбунівське в поданій заяві про збільшення позовних вимог просить суд доповнити резолютивну частину позовної заяви пунктом 5 новою позовною вимогою, а саме: визнати дії головного управління Держгеокадастру у Рівненській області щодо відмови у погодженні детального плану на підставі наказу Головного управління Держгеокадастру у Рівненській області від 30.11.2018 №2927 на звернення Богдашівської сільської ради від 05.11.2016 №17-4760/16-6-СГ Про надання дозволу комунальному підприємству Здолбунівське Здолбунівської міської ради на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки орієнтовною площею 15 га для будівництва та обслуговування будівель закладів побутового обслуговування (для влаштування кладовища) на території Богдашівської сільської ради Здолбунівського району протиправними та зобов`язати Головне управління Держгеокадастру у Рівненській області погодити КП Здолбунівське детальний план території земельної ділянки розташованої за межами населених пунктів на території Богдашівської сільської ради Здолбунівського району орієнтовною площею 15 га для будівництва та обслуговування закладів побутового обслуговування (для влаштування кладовища) в районі рекультивованого кар`єру цегельного заводу.
Відповідно до п. 4 ч. 5 ст. 160 КАС України в позовній заяві, з-посеред іншою, зазначається зміст позовних вимог і виклад обставин, якими позивач обгрунтовує свої вимоги, а в разі подання позову до декількох відповідачів - зміст позовних вимог щодо кожного з відповідачів. У свою чергу, матеріально-правові вимоги позивача до відповідача є предметом позову. Необхідність у зміні предмету позову може виникати тоді, коли початкові вимоги позивача не дають йому можливості задовольнити свої інтереси.
У заяві про зміну предмету позову позивач наводить додаткові підстави, як обґрунтування позовних вимог, які і вплинули на прийняте в подальшому судом рішення.
Так, Позивач в вищевказаній заяві доповнив обгрунтування з посиланням на рішення Конституційного Суду України від 22.04.2008 №9-рп/2008 у справі №1- 10/2008. Відтак, доповнення даними новими обгрунтуваннями є зміною підстав позову.
Враховуючи вищевказане, у поданій заяві вбачається не збільшення позовних вимог, а зміна і предмету, і підстав позову одночасно. Однак, відповідно до ч. ч.1 ст. 47 КАС України позивач має право змінити або предмет,або підстави позову. Однак, судом не взято до уваги заперечення Головного управління та прохання залишити без розгляду заяву про зміну предмету позову та прийнято рішення з врахуванням обгрунтувань викладених у вказаній заяві.
Крім того, апелянт зазначає, що суб`єктивне право на земельну ділянку виникає і реалізується на підставах і в порядку, визначених Конституцією України, Земельним Кодексом України та іншими законами України, що регулюють земельні відносини. Як передбачено п. є-1 ч. 1 ст. 15-1 Земельного кодексу України, до повноважень центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, належить розпорядження землями державної власності в межах, визначених ЗК України.
Зі змісту вимог статті 116 Земельного кодексу України вбачається, що громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом або за результатами аукціону. Набуття права на землю громадянами та юридичними особами здійснюється шляхом передачі земельних ділянок у власність або надання їх у користування.
Позивач зазначає, що ним відповідно до наказу Головного управління Держгеокадастру у Рівненській області від 15.11.2016 №17-4760/16-16-СГ набуто право на розроблення проекту землеустрою на земельну ділянку. Крім того, зазначає, що оскаржуваним наказом від 30.11.2018 Головного управління Про втрату чинності наказу ГУ Держгеокадастру у Рівненській області від 15.11.2016 №17-4760/16-16-СГ припинено право позивача на спірну ділянку та посилається на ст. ст. 140-147 Земельного кодексу України, якими врегульовано підстави припинення права власності чи користування земельними ділянками.
Суд першої інстанції скасовуючи оскаржуваний наказ Головного управління не врахував, що твердження позивача про порушення, а саме припинення його права на спірну ділянку є безпідставним, необгрунтованим та таким, що не відповідає дійсності.
Так, Комунальне підприємство Здолбунівське 10.10.2016 звернулось до головного управління Держгеокадастру з проханням надати дозвіл на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки орієнтовною площею 15,0 га в постійне користування для будівництва та обслуговування будівель закладів побутового обслуговування (для обслуговування кладовищ). Оскаржуваним наказом Головного управління Держгеокадастру у Рівненській області надано дозвіл.
Статтею 123 Земельного кодексу України визначається порядок надання земельних ділянок державної або комунальної власності у користування.
Надання земельних ділянок державної або комунальної власності у користування здійснюється Верховною Радою Автономної Республіки Крим, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, органами виконавчої влади або органами місцевого самоврядування.
Рішення зазначених органів приймається на підставі проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок у разі: надання земельної ділянки із зміною її цільового призначення: формування нової земельної ділянки (крім поділу та об`єднання).
Особа, зацікавлена в одержанні у користування земельної ділянки із земель державної або комунальної власності за проектом землеустрою щодо її відведення, звертається з клопотанням про надання дозволу на його розробку до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, які відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, передають у власність або користування такі земельні ділянки.
У клопотанні зазначаються орієнтовний розмір земельної ділянки та її цільове призначення. До клопотання додаються графічні матеріали, на яких зазначено бажане місце розташування та розмір земельної ділянки, письмова згода землекористувача, засвідчена нотаріально (у разі вилучення земельної ділянки). Верховній Раді Автономної Республіки Крим, Раді міністрів Автономної Республіки Крим, органам виконавчої влади або органам місцевого самоврядування, які передають земельні ділянки державної чи комунальної власності у користування відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, забороняється вимагати додаткові матеріали та документи, не передбачені цією статтею.
Відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування в межах їх повноважень у місячний строк розглядає клопотання і дає дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надає мотивовану відмову у його наданні. Підставою відмови у наданні такого дозволу може бути лише невідповідність місця розташування земельної ділянки вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, а також генеральних планів населених пунктів, іншої містобудівної документації, схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, проектів землеустрою щодо впорядкування території населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку.
Забороняється відмова у наданні дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок, місце розташування об`єктів на яких погоджено відповідним органом виконавчої влади або органом місцевого самоврядування згідно і з статтею151 цього Кодексу.
Наказом Головного управління від 15.11.2016 №17-4760/16-16-СГ надано дозвіл на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки орієнтовною площею 15,0 га в постійне користування для будівництва та обслуговування будівель закладів побутового обслуговування (для обслуговування кладовищ).
Однак, враховуючи звернення Богдашівської сільської ради від 05.11.2018 №02/12-47 щодо скасування наказу Головного управління про надання дозволу на виготовлення проекту землеустрою у зв?язку з непогодженням надання дозволу на виготовлення проекту землеустрою Здолбунівській міській раді Богдашівською сільською радою, на території якої знаходиться земельна ділянка, Головним управлінням прийнято оскаржуваний позивачем та скасований судом наказ.
Факт надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки не є обставиною, з якою закон пов`язує виникнення речових прав на землю. Надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки не тягне за собою юридичних наслідків для позивача, а є лише певним етапом у процесі передачі земельної ділянки у власність, реалізація якого може бути здійснена лише після затвердження розробленої документації із землеустрою.
Крім того, апелянт зазначає, що судом не взято до уваги, що на момент видачі наказу Головного управління Держгеокадастру від 30.11.2018 №2927 Про втрату чинності наказу Головного управління Держгеокадастру у Рівненській області від 15.11.2016 №17-4760 16- 16-СГ до Головного управління на затвердження не надходив проект землеустрою, на виготовлення якого було надано дозвіл, а також не враховано звернення Богдашівської сільської ради про скасування наказу.
Водночас, суд першої інстанції звертає увагу на рішення Конституційного суду України від 16.04.2009 №7-рп/2009 та вказує на те, що ненормативні акти є актами одноразового застосування , вичерпують свою дію фактом їхнього виконання, тому вони не можуть бути скасовані чи змінені після їх виконання.
Враховуючи саме таку позицію Конституційного Суду України, Верховний Суд України довгий час у спорах про визнання протиправними та скасування рішень органів місцевого самоврядування дотримувався позиції, що у разі прийняття органом місцевого самоврядування (як суб`єктом владних повноважень) ненормативного акта, що застосовується одноразово, який після реалізації вичерпує свою дію фактом його виконання, позов, предметом якого є спірне рішення органу місцевого самоврядування, не повинен розглядатися, оскільки обраний позивачем спосіб захисту не забезпечує реального захисту. Така позиція була висловлена Верховним Судом України у постанові від 11.11.2014 у справі №21-405а14.
Враховуючи вищевикладене та у зв`язку з тим, що нормами законодавства та незаконними нормативно-правовими актами не встановлено заборони Головному управлінню Держгеокадастру приймати рішення у вигляді наказів про втрату чинності наказів, апелянт вважає, що судом першої інстанції безпідставно визнано протиправним та скасовано наказ Головного управління від 30.11.2018 №2927.
У відзиві на апеляційну скаргу позивач просить позовні вимоги задовольнити скасувавши рішення суду першої інстанції в частині відмови у задоволенні позовних вимог.
У відповідності до вимог ч. 4 ст. 229 КАС України у разі неявки у судове засідання всіх учасників справи або якщо відповідно до положень цього Кодексу розгляд справи здійснюється за відсутності учасників справи (у тому числі при розгляді справи в порядку письмового провадження), фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснюється.
Згідно ч. 1 та ч. 2 ст. 308 КАС України суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги. Суд апеляційної інстанції не обмежений доводами та вимогами апеляційної скарги, якщо під час розгляду справи буде встановлено порушення норм процесуального права, які є обов`язковою підставою для скасування рішення, або неправильне застосування норм матеріального права.
Заслухавши суддю доповідача, вивчивши матеріали справи, та доводи апеляційної скарги, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга задоволенню не підлягає з наступних міркувань.
Судом першої інстанції встановлено, що Здолбунівська міська рада Здолбунівського району Рівненської області звернулася до в.о. начальника Головного управління Держгеокадарстру у Рівненській області з листом від 07.10.2016 №02/11-1162, в якому просила, у зв`язку з виникненням критичної ситуації із захороненням в місті Здолбунів, надати дозвіл КП Здолбунівське на відведення земельної ділянки орієнтовною площею 15,0 га в постійне користування для будівництва та обслуговування будівель складів побутового обслуговування (для влаштування та обслуговування кладовищ) в районі рекультивованого кар`єру цегельного заводу за рахунок земель державної власності сільськогосподарського призначення (рілля).
Крім того, КП Здолбунівське звернулося до Головного управління Держгеокадарстру у Рівненській області з листом від 10.10.2016 №309 згідно якого Комунальне підприємство просить надати дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки орієнтовною площею 15 га в постійне користування для будівництва та обслуговування будівель складів побутового обслуговування (для обслуговування кладовищ) в районі рекультивованого кар`єру цегельного заводу за рахунок земель державної власності сільськогосподарського призначення (рілля). Даний лист зареєстровано в Головному управління Держгеокадарстру у Рівненській області 11.10.2016 за №25067/0/1-16.
Розглянувши клопотання комунального підприємства Здолбунівське Здолбунівської міської ради та враховуючи відсутність мотивованих заперечень зі сторони Богдашівської сільської ради Здолбунівського району Рівненської області, Головним управлінням Держгеокадарстру у Рівненській області прийнято наказ від 15.11.2016 №17-4760/16-16-СГ Про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою згідно якого комунальному підприємству Здолбунівське Здолбунівської міської ради надано дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки орієнтовною площею 15,0000 гектара в постійне користування для будівництва та обслуговування будівель закладів побутового обслуговування, за рахунок земель сільськогосподарського призначення державної власності, що розташована на території Богдашівської сільської ради Здолбунівського району Рівненської області. Надано згоду на поділ земельної ділянки площею 23,7737 гектара (кадастровий номер 5622680600:08:001:0362), яка розташована на території Богдашівської сільської ради Здолбунівського району Рівненської області.
Богдашівською сільською радою Здолбунівського району Рівненської області (сьоме скликання) прийнято рішення №283 від 18.11.2016 Про розгляд листа Головного управління Держгеокадарстру у Рівненській області від 21.10.2016 №25067/0-8298/0/6-16 , яким відмовлено Здолбунівській міській раді у наданні дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки орієнтовною площею 15,00 га в постійне користування КП Здолбунівське Здолбунівської міської ради для будівництва та обслуговування будівель закладів побутового обслуговування (для обслуговування кладовищ) за рахунок земель Богдашівської сільської ради.
Відповідно до відповіді Богдашівської сільської ради Здолбунівського району Рівненської області №02/12-597А від 18.11.2016 на лист Головного управління Держгеокадарстру у Рівненській області №25067/0-8298/0/6-16 Богдашівська сільська рада категорично заперечує щодо надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення у постійне користування земельної ділянки орієнтовною площею 15,00 га для будівництва, обслуговування будівель закладів побутового обслуговування (для обслуговування кладовищ), яка розташована за межами населених пунктів на території Богдашівської сільської ради Здолбунівського району Рівненської області, КП Здолбунівське Здолбунівської міської ради.
З урахуванням спірного наказу 28.08.2017 між комунальним підприємством Здолбунівське Здолбунівської міської ради Рівненської області (Замовник) та ТОВ ЗЕМЛЕВПОРЯДНА КОМПАНІЯ "ЮРЗЕМГЕОПРОЕКТ (Виконавець) укладено договір №272-Зд17 про розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки.
Пунктом 1.1 розділу 1 Предмет договору встановлено, що Виконавець зобов`язується виконати з дотриманням вимог законодавства проектно-вишукувальні роботи з розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у постійне користування, а замовник - прийняти та оплатити виконані роботи.
Технічні, економічні та інші вимоги до проекту викладені у завданні на виконання робіт (п.1.2 розділу 1 Предмет договору ).
Завданням на виконання робіт, які є додатком №1 до договору 272-Зд17, передбачено виконувану роботу, а саме: розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у постійне користування КП Здолбунівське для будівництва і обслуговування будівель закладів побутового обслуговування, за рахунок земель сільськогосподарського призначення державної власності, що розташована на території Богдашівської сільської ради Здолбунівського району Рівненської області.
Згідно з актом здачі-приймання виконаних робіт №1 від 01.09.2017 роботу з розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки згідно договору 272-Зд17 від 28.08.2017 виконано в повному об`ємі та належному порядку.
Розглянувши звернення голови Здолбунівської міської ради від 26.12.2017 щодо розроблення детального плану території земельної ділянки орієнтовною площею 15 га, розташованої за межами населених пунктів на території Богдашівської сільської ради Здолбунівського району Рівненської області, яка відводиться в постійне користування комунальному підприємству Здолбунівське Здолбунівської міської ради для будівництва та обслуговування будівель закладів побутового обслуговування (для влаштування кладовища) в районі рекультивованого кар`єру цегельного заводу головою Здолбунівської районної державної адміністрації Рівненської області 19.01.2018 прийнято розпорядження №16 Про розроблення детального плану території земельної ділянки розташованої за межами населених пунктів на території Богдашівської сільської ради Здолбунівського району . Зі змісту даного розпорядження вбачається, що головою Здолбунівської районної державної адміністрації Рівненської області прийнято рішення про розроблення детального плану території земельної ділянки розташованої за межами населених пунктів на території Богдашівської сільської ради Здолбунівського району площею 15га для будівництва та обслуговування будівель закладів побутового обслуговування (п.1).
Судом також встановлено, що 02.04.2018 між Державним підприємством Український державний науково-дослідний інститут проектування міст ДІПРОМІСТО (Виконавець) та Комунальним підприємством Здолбунівське (Замовник) укладено договір на послуги №8173-18. За цим договором Замовник доручає та сплачує, а Виконавець приймає на себе обов`язок надати послуги з виготовлення Плану детального планування для будівництва та обслуговування будівель закладів побутового обслуговування (для влаштування кладовища) .
Відповідно до акту №1 здачі-приймання виконаних робіт по Договору №8173-18 від 02.05.2018 План детального планування для будівництва та обслуговування будівель закладів побутового обслуговування (для влаштування кладовища) виконано. Виконані послуги відповідають умовам договору, в належному порядку оформлені та прийняті.
Богдашівська сільська рада Здолбунівського району Рівненської області звернулася до Головного управління Держгеокадастру у Рівненській області з листом від 05.11.2018 №02/12-407 згідно якого Богдашівська сільська рада просить скасувати наказ Головного управління Держгеокадастру у Рівненській області №17-4760/16-16-СГ від 15.11.2016, у зв`язку з не погодженням з наказом про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки орієнтовною площею 15,0000 гектара в постійне користування для будівництва та обслуговування будівель закладів побутового обслуговування, з метою реалізації урядових рішень та отримання надходжень.
Наказом Головного управління Держгеокадастру у Рівненській області від 30.11.2018 №2927, відповідно до статей 15-1, 122 Земельного кодексу України, Положення про Головне управління Держгеокадастру у Рівненській області та враховуючи клопотання Богдашівської сільської ради від 05.11.2018 №02/12-407, визнано таким, що втратив чинність наказ Головного управління Держгеокадастру у Рівненській області від 15.11.2016 №17-4760/16-16-СГ Про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою .
Головне управління Держгеокадастру у Рівненській області розглянувши в межах своїх повноважень Детальний план території земельної ділянки розташованої за межами населених пунктів на території Богдашівської сільської ради Здолбунівського району для будівництва та обслуговування будівель закладів побутового обслуговування (для влаштування кладовища) не погоджує. Зазначає про те, що завдання на розроблення детального плану території не погоджено начальником відділу містобудування та архітектури Здолбунівської РДА та не затверджено директором комунального підприємства Здолбунівське . Також запропоновано долучити інформацію відділу у Здолбунівському районі Головного управління Держгеокадастру у Рівненській області про кількісний та якісний облік земель, які включено у межі детального плану території, вказати їх форму власності, цільове призначення та технічний звіт про виконання топографо-геодезичних робіт для проектування виконаних у державній системі координат УСК-2000. Разом з тим, зазначено, що наказом Головного управління Держгеокадастру у Рівненській області від 30.11.2018 №2927 визнано таким, що втратив чинність наказ Головного управління Держгеокадастру у Рівненській області від 15.11.2016 №17-4760/16-16-СГ Про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою . Вказану інформацію викладено в листі від 28.01.2019 №14-17-0.9-424/2-19.
На виконання вказаного листа Відділ містобудування та архітектури Здолбунівської районної державної адміністрації Рівненської області листом Про розгляд детального плану від 14.02.2019 №01/19-37 повторно звернувся до начальника Головного управління Держгеокадастру у Рівненській області з проханням розглянути та надати висновок щодо погодження детального плану території у термін визначений законодавством, у зв`язку з внесенням доповнень. Проте, листом від 25.02.2019 № 14-17-0.9-995/2-19 Про розгляд детального плану території Головне управління Держгеокадастру у Рівненській області відмовило в його погодженні та повідомило Відділ містобудування та архітектури Здолбунівської районної державної адміністрації Рівненської області про те, що наказом Головного управління Держгеокадастру у Рівненській області від 06.12.2018 № 209-од Про внесення змін до наказу Головного управління Держгеокадастру у Рівненській бласті від 26.08.2015 № 93 земельну ділянку площею 15,0 га (кадастровий номер 5622680600:08:001:0393) включено до переліку земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності право на які виставляються на земельні торги окремими лотами, а 11.12.2018 наказ № 17-2996/16-18-CГ Про надання дозволу на розроблення документації із землеустрою та нормативної грошової оцінки земельної ділянки яким надано дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки сільськогосподарського призначення державної власності в оренду площею 15,00 га (кадастровий номер 5622680600:08:001:0393) строком на 7 (сім) років, для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємств переробної, машинобудівної та іншої промисловості шляхом продажу права оренди на земельних тортах (аукціоні), розташованої на території Богдашівської сільської ради Здолбунівського району Рівненської області.
Надаючи оцінку спірним правовідносинам, судом першої інстанції правильно враховано, що відповідно до ст.19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Частиною 1 статті 3 ЗК України встановлено, що земельні відносини регулюються Конституцією України, цим Кодексом, а також прийнятими відповідно до них нормативно-правовими актами.
Згідно з п. є-1 ч. 1 ст. 15-1 ЗК України до повноважень центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, належить розпорядження землями державної власності в межах, визначених ЗК України.
Відповідно до ст. 116 ЗК України громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом або за результатами аукціону. Набуття права на землю громадянами та юридичними особами здійснюється шляхом передачі земельних ділянок у власність або надання їх у користування.
Статтею 124 ЗК України передбачено, що надання земельних ділянок державної або комунальної власності у користування здійснюється Верховною Радою Автономної Республіки Крим, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, органами виконавчої влади або органами місцевого самоврядування.
Особа, зацікавлена в одержанні у користування земельної ділянки із земель державної або комунальної власності за проектом землеустрою щодо її відведення, звертається з клопотанням про надання дозволу на його розробку до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, які відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, передають у власність або користування такі земельні ділянки (абз.1 ч.2 ст. 123 ЗК України).
Абзацом 1 частини 3 статті 123 ЗК України передбачено, що відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування в межах їх повноважень у місячний строк розглядає клопотання і дає дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надає мотивовану відмову у його наданні. Підставою відмови у наданні такого дозволу може бути лише невідповідність місця розташування земельної ділянки вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, а також генеральних планів населених пунктів, іншої містобудівної документації, схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, проектів землеустрою щодо впорядкування території населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку.
З огляду на це, суд першої інстанції вірно вважав, що для передачі земельної ділянки у власність особа звертається до відповідних органів з клопотанням про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, за результатами розгляду якого приймається відповідне рішення, а ЗК України визначає чіткий алгоритм дій органу виконавчої влади у ході надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, який не передбачає можливості скасування чи внесення змін у наказ про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки.
Оскільки Головним управлінням Держгеокадарстру у Рівненській області прийнято наказ від 15.11.2016 №17-4760/16-16-СГ, яким комунальному підприємству Здолбунівське Здолбунівської міської ради надано дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки орієнтовною площею 15,0000 гектара в постійне користування для будівництва та обслуговування будівель закладів побутового обслуговування, за рахунок земель сільськогосподарського призначення державної власності, що розташована на території Богдашівської сільської ради Здолбунівського району Рівненської області, то суд правильно вважав, що прийняття відповідачем наказу № 2927 від 30.11.2018, згідно якого вказаний вище наказ втратив чинність, не відповідає вимогам ст. 123 ЗК України, є протиправним та підлягає скасуванню.
При цьому, судом правильно враховано, що згідно Рішення Конституційного Суду України від 16.04.2009 № 7-рп/2009 визначено, що ненормативні акти є актами одноразового застосування, вичерпують свою дію фактом їхнього виконання, тому вони не можуть бути скасовані чи змінені після їх виконання.
Оскільки наказ Головного управлінням Держгеокадарстру у Рівненській області від 15.11.2016 №17-4760/16-16-СГ є ненормативним актом, який вичерпав свою дію фактом його виконання, то відповідно наказ № 2927 від 30.11.2018 Про втрату чинності наказу Головного управлінням Держгеокадарстру у Рівненській області від 15.11.2016 №17-4760/16-16-СГ є протиправним та підлягає скасуванню.
З огляду на викладені обставини, суд першої інстанції дійшов підставного висновку, що позовна вимога про визнання протиправним та скасування наказу Головного управління Держгеокадастру у Рівненській області №2927 від 30.11.2018 Про втрату чинності наказу Головного управління Держгеокадастру у Рівненській області від 15.11.2016 №17-4760/16-16-СГ підлягає до задоволення.
Щодо визнання дій Головного управління Держгеокадастру у Рівненській області про відмову в погодженні детального плану на підставі наказу Головного управління Держгеокадастру у Рівненській області від 30.11.2018 №2927 протиправними та зобов`язання Головного управління Держгеокадастру у Рівненській області погодити для КП Здолбунівське детальний план території земельної ділянки, то судом першої інстанції у даній спірній ситуації з`ясовано, що головою Здолбунівської районної державної адміністрації Рівненської області 19.01.2018 прийнято розпорядження №16 Про розроблення детального плану території земельної ділянки розташованої за межами населених пунктів на території Богдашівської сільської ради Здолбунівського району згідно якого прийнято рішення про розроблення детального плану території земельної ділянки розташованої за межами населених пунктів на території Богдашівської сільської ради Здолбунівського району площею 15 га для будівництва та обслуговування будівель закладів побутового обслуговування (п.1). Розроблений згідно вказаного розпорядження детальний план території земельної ділянки розташованої за межами населених пунктів на території Богдашівської сільської ради Здолбунівського району площею 15 га для будівництва та обслуговування будівель закладів побутового обслуговування Відділом містобудування та архітектури Здолбунівської районної державної адміністрації Рівненської області було подано на затвердження до Головного управління Держгеокадастру у Рівненській області.
Головне управління Держгеокадастру у Рівненській області розглянувши в межах своїх повноважень Детальний план території земельної ділянки розташованої за межами населених пунктів на території Богдашівської сільської ради Здолбунівського району для будівництва та обслуговування будівель закладів побутового обслуговування (для влаштування кладовища) , відмовило в його погодженні. В обґрунтування відмови зазначило про те, що завдання на розроблення детального плану території не погоджено начальником відділу містобудування та архітектури Здолбунівської РДА та не затверджено директором комунального підприємства Здолбунівське . Також запропоновано долучити інформацію відділу у Здолбунівському районі Головного управління Держгеокадастру у Рівненській області про кількісний та якісний облік земель, які включено у межі детального плану території, вказати їх форму власності, цільове призначення та технічний звіт про виконання топографо-геодезичних робіт для проектування виконаних у державній системі координат УСК-2000. При цьому зазначено, що наказом Головного управління Держгеокадастру у Рівненській області від 30.11.2018 № 2927 визнано таким, що втратив чинність наказ Головного управління Держгеокадастру у Рівненській області від 15.11.2016 №17-4760/16-16-СГ Про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою . Вказану інформацію викладено у листі від 28.01.2019 №14-17-0.9-424/2-19 Про розгляд детального плану території .
На виконання вказаного листа, відділ містобудування та архітектури Здолбунівської районної державної адміністрації Рівненської області листом Про розгляд детального плану від 14.02.2019 №01/19-37 повторно звернувся до начальника Головного управління Держгеокадастру у Рівненській області з проханням розглянути та надати висновок щодо погодження детального плану території у термін визначений законодавством, у зв`язку з внесенням доповнень. Проте, листом від 25.02.2019 № 14-17-0.9-995/2-19 Про розгляд детального плану території Головне управління Держгеокадастру у Рівненській області відмовило в його погодженні та повідомило відділ містобудування та архітектури Здолбунівської районної державної адміністрації Рівненської області про те, що наказом Головного управління Держгеокадастру у Рівненській області від 06.12.2018 № 209-од Про внесення змін до наказу Головного управління Держгеокадастру у Рівненській бласті від 26.08.2015 № 93 земельну ділянку площею 15,0 га (кадастровий номер 5622680600:08:001:0393) включено до переліку земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності право на які виставляються на земельні торги окремими лотами, а 11.12.2018 наказ № 17-2996/16-18-CГ Про надання дозволу на розроблення документації із землеустрою та нормативної грошової оцінки земельної ділянки яким надано дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки сільськогосподарського призначення державної власності в оренду площею 15,00 га (кадастровий номер 5622680600:08:001:0393) строком на 7 (сім) років, для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємств переробної, машинобудівної та іншої промисловості шляхом продажу права оренди на земельних торгах (аукціоні), розташованої на території Богдашівської сільської ради Здолбунівського району Рівненської області.
У ході розгляду справи, судом першої інстанції встановлено, що комунальне підприємство Здолбунівське Здолбунівської міської ради не зверталося до Головного управління Держгеокадастру у Рівненській області з проханням розглянути в межах своїх повноважень Детальний план території земельної ділянки розташованої за межами населених пунктів на території Богдашівської сільської ради Здолбунівського району для будівництва та обслуговування будівель закладів побутового обслуговування (для влаштування кладовища) .
З урахування цього, судом вірно враховано, що оскарження в судовому порядку дій, прийнятих на стадії погодження іншими органами певних документів, може звести нанівець дієвість цієї адміністративної процедури та здійснення судового контролю за законністю діяльності відповідних органів. В той час, як завданням суду є не судовий контроль за законністю діяльності чи рішень, а захист прав та інтересів особи, які реально порушено.
З огляду на вищевикладене, суд правильно вважав, що позивачем безпідставно оскаржено до суду проміжні дії відповідача щодо іншого органу, які не мають безпосереднього наслідку у вигляді порушення прав та інтересів позивача, а отже заявлені в даній частині позовні вимоги до задоволення не підлягають, оскільки, на час розгляду даної справи оспорювані дії відповідача не стосуються прав, свобод та інтересів позивача.
Враховуючи зазначене, суд апеляційної інстанції вважає, що доводи апеляційної скарги не спростовують висновків суду першої інстанції а рішення відповідає нормам матеріального та процесуального права.
Керуючись ч. 3 ст. 243, ст. 308, ст. 310, п. 1 ч. 1 ст. 315, ст. 316, ст. 321, ст. 322, ст. 325, ст. 329 КАС України, суд, -
П О С Т А Н О В И В :
апеляційну скаргу Головного управління Держгеокадастру у Рівненській області залишити без задоволення, а рішення Рівненського окружного адміністративного суду від 16 липня 2019 року по справі № 460/568/19 - без змін.
Постанова набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення шляхом подання касаційної скарги безпосередньо до суду касаційної інстанції.
Головуючий суддя М.А. Пліш
Судді Т.І. Шинкар
Р.Й. Коваль
повний текст складено 15.10.2019
Суд | Восьмий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 07.10.2019 |
Оприлюднено | 17.10.2019 |
Номер документу | 84922606 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Пліш Михайло Антонович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні