Постанова
від 10.10.2019 по справі 280/585/19
ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П О С Т А Н О В А

і м е н е м У к р а ї н и

10 жовтня 2019 року м. Дніпросправа № 280/585/19

Третій апеляційний адміністративний суд

у складі колегії суддів: головуючого - судді Ясенової Т.І. (доповідач),

суддів: Головко О.В., Суховарова А.В.,

за участю секретаря судового засідання Троянова А.С.

розглянувши у відкритому судовому засіданні в місті Дніпрі адміністративну справу за апеляційною скаргою ОСОБА_1 на рішення Запорізького окружного адміністративного суду від 18 квітня 2019 року (суддя Кисіль Р. В.) у справі за позовом ОСОБА_1 до Правобережного об`єднаного управління Пенсійного фонду України м. Запоріжжя про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити певні дії,-

ВСТАНОВИВ:

ОСОБА_1 звернулась до суду з адміністративним позовом до Правобережного об`єднаного управління Пенсійного фонду України м. Запоріжжя, в якому просила:

визнати протиправними дії відповідача щодо відмови позивачу у проведенні перерахунку пенсії без урахування заробітку за 60 календарних місяців страхового стажу підряд до 01.07.2000 року;

зобов`язати відповідача здійснити перерахунок та виплату пенсії позивачу з 01.07.2018 без урахування заробітку за 60 календарних місяців страхового стажу підряд до 01.07.2000, а саме: без урахування заробітної плати за період з 01.01.1986 по 31.12.1990 та здійснити відповідні виплати з урахуванням раніше виплачених сум.

В обґрунтування позовних вимог зазначено, що урахування середньомісячного заробітку за період з 01.01.1986 по 31.12.1990 під час переведення на пенсію за Законом України Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування призвело до суттєвого зниження розміру належної пенсії за віком.

Рішенням Запорізького окружного адміністративного суду від 18 квітня 2019 року у задоволенні позову відмовлено.

В апеляційній скарзі позивач, посилаючись на порушення судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, неповне з`ясування обставин, що мають значення для справи, що призвело до неправильного вирішення справи, просить скасувати рішення суду першої інстанції та ухвалити нове рішення, яким задовольнити позовні вимоги у повному обсязі.

В обґрунтування апеляційної скарги зазначає, що без урахування заробітку за 60 календарних місяців до 01.07.2000 та з урахуванням заробітної плати, починаючи з 1 липня 2000 по 30.04.2011 коефіцієнт для обчислення заробітної плати становить 2,34158, що є для позивача оптимальним варіантом. Це підтверджено копіями розрахунків заробітної плати № 1, 2, що наявні в матеріалах справи.

Частиною 3 статті 45 Закону України Про загальнообов`язкове державне пенсійне

страхування (в редакції, що діяла на час переведення позивача на пенсію за віком) встановлено, що при переведенні з одного виду пенсії на інший за бажанням особи може враховуватися заробітна плата (дохід) за періоди страхового стажу, зазначені в частині першій статті 40 Закону України Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування .

У відзиві на апеляційну скаргу відповідач вказує на безпідставність та необґрунтованість доводів апеляційної скарги, просить апеляційну скаргу залишити без задоволення, а рішення суду першої інстанції залишити без змін, як законне та обґрунтоване.

Зазначає, що відповідачем було проведено перерахунок пенсії позивачу з 01.10.2017 згідно з пунктом 4-7 Розділу ХV Прикінцеві положення Закону № 1058.

А саме, здійснено автоматичне переведення позивача на пенсію за віком в оптимальному для неї обчисленні саме за матеріалами її пенсійної справи, тобто з урахуванням заробітної плати за період з 01.01.1986 по 31.12.1990 і з 01.07.2000 по 30.04.11 (190 місяців), яка була застосована для обчислення ОСОБА_1 пенсії за віком згідно з Законом Про державну службу при призначенні її з 27.05.2011, що підтверджено протоколом № 575 від 09.06.2011 із розрахунком стажу і заробітної плати та розпорядженням 164012 від 25.10.2017.

Розмір пенсії за віком згідно з Законом України Про державну службу станом на 01.10.2017 становив 2320,44 грн., розмір пенсії за віком згідно з Законом № 1058 з 01.10.2017 становить 2842,80 грн.

Позивач після призначення їй пенсії за віком згідно з Законом України Про державну службу , тобто після 26.05.2011 не працювала, тому підстави для проведення позивачу перерахунку пенсії з 01.07.2018 з урахуванням заробітної плати за період з 01.07.2000 по 26.05.2011 відсутні.

Отже, у відповідача відсутні законні підстави для перерахунку ОСОБА_1 пенсії без урахування заробітної плати за 60 календарних місяців страхового стажу до 01.07.2000. Розрахунок та обчислення пенсії за віком позивачу проведено у відповідності до вимог чинного законодавства.

Представник позивача у судовому засіданні підтримує доводи, викладені в апеляційній скарзі, наполягає на її задоволенні.

В судове засідання суду апеляційної інстанції представник відповідача не прибув про дату, час та місце розгляду справи повідомлений належним чином.

Відповідно до частини 2 статті 313 Кодексу адміністративного судочинства України неявка сторін або інших учасників справи, належним чином повідомлених про дату, час і місце розгляду справи, не перешкоджає розгляду справи.

Перевіривши рішення суду першої інстанції, доводи апеляційної скарги, відзиву на апеляційну скаргу, правильність застосування судом першої інстанції норм законодавства, дослідивши матеріали справи, колегія суддів дійшла наступних висновків.

Судом встановлено та матеріалами справи підтверджено, що ОСОБА_1 з 27.05.2011 перебуває на обліку в Правобережному об`єднаному управлінні Пенсійного фонду України м. Запоріжжя, яким призначено пенсію відповідно до Закону України Про державну службу при страховому стажі 35 р. 7 міс. 8 дн., в тому числі стажу по держслужбі 15 р. 3 міс. 22 дн.

З 01.10.2017 отримує пенсію за віком у відповідності до Закону України Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування .

02.08.2018 позивач звернулася до відповідача із заявою за вх. №300/Ж-9, відповідно до якої просить провести варіант розрахунку пенсії без урахування заробітку за 60 календарних місяців страхового стажу підряд до 01.07.2000, посилаючись на те, що варіант розрахунку її пенсії з врахуванням заробітної плати за період з 01.01.1986 по 31.12.1990 вважає недоцільним при визначенні розміру пенсії за віком у зв`язку з низьким заробітком за цей період.

Листом від 14.08.2018 за вих. №300/Ж-9 Правобережне об`єднане управління Пенсійного фонду України м. Запоріжжя надало відповідь на звернення, відповідно до якого позивача повідомлено, що відповідно до статті 40 Закону України Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування (в редакції, чинній до 01.10.2011) для обчислення пенсії враховується заробітна плата (дохід) за будь-які 60 календарних місяців страхового стажу підряд до 01 липня 2000 року, незалежно від перерв, та за весь період страхового стажу, починаючи з 01 липня 2000 року. Заробітна плата (дохід) за період страхового стажу до 01 липня 2000 року враховується для обчислення пенсії на підставі документів про нараховану заробітну плату (дохід), виданих у порядку, встановленому законодавством, а за період страхового стажу починаючи з 01 липня 2000 року за даними, що містяться в системі персоніфікованого обліку. Середньомісячний заробіток розраховано за довідкою про заробітну плату АТ Запорізький територіальний паливний концерн від 25.05.2011 №48 за період з 01.09.1984 по 31.05.1991 та даних персоніфікованого обліку за період з 01.07.2000 по 30.04.2011, який склав 7377,13 грн. (коефіцієнт заробітку 1,95971) із застосуванням середньої заробітної плати(доходу) в Україні, з якої сплачено страхові внески, обчисленої як середній показник за 2014, 2015 та 2016 роки, яка складає 3764,40 грн.; коефіцієнт стажу 0,35583. Таким чином, розмір пенсії з 01.10.2017 складає 2482,80 грн., де 2625,00 грн. розмір основної пенсії за віком; 217,80 грн. доплата за понаднормативний стаж (15 років). Відтак підстави для перерахунку пенсії без урахування заробітку за 60 календарних місяців страхового стажу відсутні.

Не погодившись з відповіддю, позивач 14.09.2018 звернулась зі скаргою до Головного управління Пенсійного фонду України в Запорізькій області, в якій просила зобов`язати відповідача у відповідності до ч.3, 4 ст. 45 Закону України Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування провести варіант розрахунку її середньомісячного заробітку без урахування заробітку за 60 календарних місяців страхового стажу підряд до 01.07.2000.

Листом від 10.10.2018 за вих. №1964/Ж-9 Головне управління Пенсійного фонду України в Запорізькій області надало відповідь на вказану скаргу, відповідно до якої зазначає, що пенсія обчислена та виплачується у повній відповідності до чинного законодавства. Додатково повідомлено, що для можливого збільшення розміру пенсії позивач має право надати іншу довідку про заробітну плату за 60 місяців за період роботи до 01 липня 2000 року.

Правомірність відмови позивачу у здійсненні перерахунку розміру пенсії за її заявою передано на розгляд суду.

З 11 жовтня 2017 року набрав чинності Закон України від 03.10.2017 № 2148-VIII Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо підвищення пенсій , згідно з яким внесено зміни до Закону № 1058.

За приписами пункту 4-3 Розділу XV Прикінцеві положення Закону № 1058 пенсії, призначені відповідно до цього Закону до набрання чинності Законом України Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо підвищення пенсій , з 1 жовтня 2017 року перераховуються із застосуванням середньої заробітної плати (доходу) в Україні, з якої сплачено страхові внески, обчисленої як середній показник за 2014, 2015 та 2016 роки із застосуванням величини оцінки одного року страхового стажу в розмірі 1 %.

При здійсненні перерахунку пенсій відповідно до абзацу першого цього пункту використовується розмір прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність, установлений на 1 грудня 2017 року Законом України Про Державний бюджет України на 2017 рік .

Пунктом 4-7 Розділу XV Прикінцеві положення Закону № 1058 встановлено, що особам, пенсії/щомісячне довічне грошове утримання яким призначені відповідно до законів України Про Кабінет Міністрів України , Про державну службу , Про Національний банк України , Про дипломатичну службу , Про службу в органах місцевого самоврядування , Про прокуратуру , Про статус народного депутата України , Про судоустрій і статус суддів , Про судову експертизу , Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи , Про наукову і науково-технічну діяльність , Про державну підтримку засобів масової інформації та соціальний захист журналістів , Митного кодексу України, Податкового кодексу України, Положення про помічника-консультанта народного депутата України, розмір яких з урахуванням перерахунку, передбаченого пунктом 4-3 цього розділу, розрахований за нормами цього Закону, буде більший, проводиться автоматичне, без їхнього звернення, переведення пенсії на умовах, передбачених цим Законом, за матеріалами пенсійних справ.

Судом встановлено та матеріалами справи підтверджено, що на підставі пункту 4-7 Розділу XV Прикінцеві положення Закону № 105 відповідачем здійснено переведення ОСОБА_1 на пенсію за віком у відповідності до Закону України Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування .

Для обчислення пенсії позивачу було використано матеріали пенсійної справи та середньомісячний заробіток розраховано за довідкою про заробітну плату АТ Запорізький територіальний паливний концерн від 25.05.2011 №48 за період з 01.09.1984 по 31.05.1991 та даних персоніфікованого обліку за період з 01.07.2000 по 30.04.2011, який склав 7377,13 грн. (коефіцієнт заробітку 1,95971) із застосуванням середньої заробітної плати (доходу) в Україні, з якої сплачено страхові внески, обчисленої як середній показник за 2014, 2015 та 2016 роки, яка складає 3764,40 грн; коефіцієнт стажу 0,35583.

Відповідно до абзацу 2 пункту 4-7 Розділу XV Прикінцеві положення Закону № 1058 особи, пенсію яким переведено на пенсію на умовах цього Закону, у будь-який час можуть звернутися до органів Пенсійного фонду для переведення на пенсію/щомісячне довічне грошове утримання за нормами Законів України Про Кабінет Міністрів України , Про державну службу , Про Національний банк України , Про дипломатичну службу , Про службу в органах місцевого самоврядування , Про прокуратуру , Про статус народного депутата України , Про судоустрій і статус суддів , Про судову експертизу , Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи , Про наукову і науково-технічну діяльність , Про державну підтримку засобів масової інформації та соціальний захист журналістів , Митного кодексу України, Податкового кодексу України, Положення про помічника-консультанта народного депутата України із встановленням розміру пенсії, отримуваного до такого переведення, з 1 числа місяця, що настає за місяцем, у якому надійшла така заява.

Згідно з частиною 3 статті 45 Закону № 1058 переведення з одного виду пенсії на інший здійснюється з дня подання заяви на підставі документів про страховий стаж, заробітну плату (дохід) та інших документів, що знаходяться на час переведення з одного виду пенсії на інший в пенсійній справі, а також додаткових документів, одержаних органами Пенсійного фонду.

При переведенні з одного виду пенсії на інший за бажанням особи може враховуватися заробітна плата (дохід) за періоди страхового стажу, зазначені в частині першій статті 40 цього Закону, із застосуванням показника середньої заробітної плати (доходу), який враховувався під час призначення (попереднього перерахунку) попереднього виду пенсії.

При цьому, відповідно до частини 1 статті 40 Закону № 1058 (в редакції на час подання заяви позивачем) для обчислення пенсії враховується заробітна плата (дохід) за весь період страхового стажу починаючи з 1 липня 2000 року. За бажанням пенсіонера та за умови підтвердження довідки про заробітну плату первинними документами або в разі, якщо страховий стаж починаючи з 1 липня 2000 року становить менше 60 місяців, для обчислення пенсії також враховується заробітна плата (дохід) за будь-які 60 календарних місяців страхового стажу підряд по 30 червня 2000 року незалежно від перерв.

У разі якщо страховий стаж становить менший період, ніж передбачено абзацом першим цієї частини, враховується заробітна плата (дохід) за фактичний страховий стаж.

За вибором особи, яка звернулася за призначенням пенсії, з періоду, за який враховується заробітна плата (дохід) для обчислення пенсії, виключаються періоди до 60 календарних місяців страхового стажу, з урахуванням будь-яких періодів незалежно від перерв, що включаються до страхового стажу згідно з абзацом третім частини першої статті 24 цього Закону, та будь-якого періоду страхового стажу підряд за умови, що зазначені періоди в сумі складають не більш як 10 відсотків тривалості страхового стажу, врахованого в одинарному розмірі.

Разом з тим, на час призначення позивачу пенсії стаття 40 Закону № 1058 діяла в наступній редакції: Для обчислення пенсії враховується заробітна плата (дохід) за будь-які 60 календарних місяців страхового стажу підряд до 1 липня 2000 року, незалежно від перерв, та за весь період страхового стажу починаючи з 1 липня 2000 року.

У разі якщо страховий стаж становить менший період, ніж передбачено абзацом першим цієї частини, враховується заробітна плата (дохід) за фактичний страховий стаж.

За вибором особи, яка звернулася за пенсією, з періоду, за який враховується заробітна плата (дохід) для обчислення пенсії, виключається період до 60 календарних місяців страхового стажу підряд за умови, що зазначений період становить не більше ніж 10 відсотків тривалості страхового стажу, врахованого в одинарному розмірі. У всіх випадках, крім випадку, передбаченого абзацом другим частини першої цієї статті, період, за який враховується заробітна плата, після виключення 10 відсотків тривалості страхового стажу, не може бути меншим ніж 60 календарних місяців.

Таким чином, під час призначення пенсії було законодавчо встановлено, що для обчислення пенсії враховується заробітна плата (дохід) за будь-які 60 календарних місяців страхового стажу підряд до 1 липня 2000 року, незалежно від перерв, та за весь період страхового стажу починаючи з 1 липня 2000 року, тобто право пенсіонера висловити побажання щодо не врахування розміру заробітної плати за будь-які 60 календарних місяців страхового стажу підряд по 30 червня 2000 року для обчислення пенсії передбачено не було.

Пунктом 4-7 Розділу XV Прикінцеві положення Закону № 1058 встановлено, що перерахунок проводиться за матеріалами пенсійних справ, частиною 3 статті 45 Закону № 1058 передбачено, що переведення з одного виду пенсії на інший здійснюється з дня подання заяви на підставі документів про страховий стаж, заробітну плату (дохід) та інших документів, що знаходяться на час переведення з одного виду пенсії на інший в пенсійній справі, а також додаткових документів, одержаних органами Пенсійного фонду.

Враховуючи вищевикладені обставини, колегія суддів дійшла висновку, що законодавчо встановлені підстави для перерахунку пенсії позивачу без урахування її заробітної плати за період з 01.01.1986 року по 31.12.1990 року, яка була застосована для обчислення ОСОБА_1 пенсії за віком згідно з Законом України Про державну службу при призначенні її з 27.05.2011 року, відсутні.

На підставі викладеного, колегія суддів дійшла висновку, що судом першої інстанції вірно встановлено обставини справи та правильно застосовано до спірних правовідносин норми матеріального та процесуального права. Доводи апеляційної скарги висновків суду не спростовують. Підстави для скасування ухвали суду першої інстанції відсутні.

Керуючись статтями 241-245, 250, 315, 316, 321,322, 327, 329 КАС України, суд, -

ПОСТАНОВИВ:

Апеляційну скаргу ОСОБА_1 залишити без задоволення.

Рішення Запорізького окружного адміністративного суду від 18 квітня 2019 року залишити без змін.

Постанова набирає законної сили з 10.10.2019 року є остаточною та касаційному оскарженню не підлягає, крім випадків передбачених пунктом 2 частини 5 статті 328 КАС України.

Повне судове рішення складено 15.10.2019

Головуючий - суддя Т.І. Ясенова

суддя О.В. Головко

суддя А.В. Суховаров

СудТретій апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення10.10.2019
Оприлюднено16.10.2019
Номер документу84922837
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —280/585/19

Ухвала від 05.12.2019

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Рибачук А.І.

Постанова від 10.10.2019

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Ясенова Т.І.

Постанова від 10.10.2019

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Ясенова Т.І.

Ухвала від 23.07.2019

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Ясенова Т.І.

Ухвала від 04.07.2019

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Ясенова Т.І.

Ухвала від 07.06.2019

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Ясенова Т.І.

Рішення від 18.04.2019

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Кисіль Роман Валерійович

Ухвала від 17.04.2019

Цивільне

Коростишівський районний суд Житомирської області

Пасічний Т. З.

Ухвала від 18.02.2019

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Кисіль Роман Валерійович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні