Постанова
від 08.10.2019 по справі 300/923/19
ВОСЬМИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ВОСЬМИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

08 жовтня 2019 рокуЛьвів№ 857/8241/19

Восьмий апеляційний адміністративний суд в складі:

головуючого судді Довгополова О.М.,

суддів Гудима Л. Я., Святецького В. В.,

з участю секретаря судового засідання Сердюк О. Ю.,

представника третьої особи - Шешурак Н. В.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в місті Львові апеляційну скаргу Виконавчого комітету Івано-Франківської міської ради на рішення Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 09 липня 2019 року у справі за адміністративним позовом ОСОБА_1 до Виконавчого комітету Івано-Франківської міської ради, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, - Департамент містобудування, архітектури та культурної спадщини Івано-Франківської міської ради про скасування рішення -

суддя (судді) в суді першої інстанції - Матуляк Я. П.,

час ухвалення рішення не вказаний,

місце ухвалення рішення - м. Івано-Франківськ,

дата складання повного тексту рішення не зазначена,

ВСТАНОВИВ:

25 квітня 2019 року ОСОБА_1 звернувся в суд з адміністративним позовом до Виконавчого комітету Івано-Франківської міської ради, в якому просив скасувати підпункт 4.3 пункту 4 рішення Виконавчого комітету Івано-Франківської міської ради від 04 квітня 2019 року № 395 Про надання вихідних даних - містобудівних умов і обмежень для проектування об`єкта будівництва .

В обґрунтування позовних вимог зазначає, що відповідачем безпідставно скасовано дію будівельного паспорта, виданого йому на законних підставах, чим порушено його законне право на забудову земельної ділянки в межах її цільового призначення.

Рішенням Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 09 липня 2019 року позов задоволено.

Не погодившись із рішенням суду першої інстанції, Виконавчий комітет Івано-Франківської міської ради подав апеляційну скаргу, в якій просив рішення суду першої інстанції скасувати та прийняти нову постанову, якою в задоволенні позовних вимог відмовити.

Вимоги апеляційної скарги обгрунтовує посиланням на те, що судом першої інстанції безпідставно не враховано, що Департамент містобудування, архітектури та культурної спадщини Івано-Франківської міської ради є її виконавчим органом і підпорядкований Виконавчому комітету Івано-Франківської міської ради. Враховуючи наявність у Виконавчого комітету Івано-Франківської міської ради права змінювати або скасовувати акти підпорядкованих йому відділів, управлінь, інших виконавчих органів ради, а також їх посадових осіб, висновок про відсутність у нього повноваження щодо скасування будівельного паспорта, виданого Департаментом містобудування, архітектури та культурної спадщини Івано-Франківської міської ради є безпідставним. Зазначає, що однією з підстав прийняття оскаржуваного рішення було рішення Івано-Франківської міської ради від 26 квітня 2016 року № 139-5 Про запровадження мораторію на будівництво нових та реконструкцію існуючих будівель і споруд в межах визначеної історико-архітектурної заповідної території міста Івано-Франківська , у тому числі на спірній земельній ділянці, до внесення змін до генерального плану м. Івано-Франківська, яке не було враховане Департаментом при видачі спірного будівельного паспорта.

Заслухавши суддю-доповідача, представника третьої особи, перевіривши матеріали справи та доводи апеляційної скарги, колегія суддів приходить до висновку, що апеляційну скаргу слід залишити без задоволення з наступних підстав.

Судом першої інстанції встановлено та підтверджується матеріалами справи, що згідно з договором міни від 12 вересня 2005 року позивачу на праві приватної власності належить квартира АДРЕСА_1 . Крім того, позивачу належить на праві власності земельна ділянка площею 0,0416 га по АДРЕСА_1 , кадастровий номер 2610100000:06:001:0110.

07 серпня 2018 року Департаментом містобудування, архітектури та культурної спадщини Івано-Франківської міської ради видано Іванишину Т. Д. будівельний паспорт реєстраційний № 162/18-31.2.1-02 для будівництва індивідуального житлового будинку по АДРЕСА_1 .

На підставі вказаного будівельного паспорта ОСОБА_1 подав до Управління з питань державного архітектурно-будівельного контролю виконавчого комітету Івано-Франківської міської ради повідомлення про початок виконання будівельних робіт.

Згідно з підпунктом 4.2 пункту 4 рішення Виконавчого комітету Івано-Франківської міської ради від 04 квітня 2019 року № 395 Про надання вихідних даних - містобудівних умов і обмежень для проектування об`єкта будівництва Виконавчий комітет Івано-Франківської міської ради, керуючись Законом України Про регулювання містобудівної діяльності , Законом України Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо удосконалення містобудівної діяльності , пунктом 9 статті 31, статтею 52, частиною 6 статті 59 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні , скасував дію будівельного паспорта на забудову земельної ділянки від 07 серпня 2018 року № 162/18-31.2.1-02 для будівництва індивідуального житлового будинку по АДРЕСА_1 , виданого ОСОБА_1 .

Задовольняючи позов, суд першої інстанції керувався тим, що орган місцевого самоврядування не наділений повноваженнями на скасування будівельного паспорта.

Колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції з огляду на наступне.

Законом України Про регулювання містобудівної діяльності встановлено правові та організаційні основи містобудівної діяльності і такий спрямований на забезпечення сталого розвитку територій з урахуванням державних, громадських та приватних інтересів.

Відповідно до частини першої статті 34 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності замовник має право виконувати будівельні роботи після: подання замовником повідомлення про початок виконання будівельних робіт відповідному органу державного архітектурно-будівельного контролю - щодо об`єктів будівництва, які за класом наслідків (відповідальності) належать до об`єктів з незначними наслідками (СС1), та щодо об`єктів, будівництво яких здійснюється на підставі будівельного паспорта та які не потребують отримання дозволу на виконання будівельних робіт згідно з переліком об`єктів будівництва, затвердженим Кабінетом Міністрів України. Форма повідомлення про початок виконання будівельних робіт та порядок його подання визначаються Кабінетом Міністрів України; видачі замовнику органом державного архітектурно-будівельного контролю дозволу на виконання будівельних робіт - щодо об`єктів, які за класом наслідків (відповідальності) належать до об`єктів з середніми (СС2) та значними (СС3) наслідками або підлягають оцінці впливу на довкілля згідно із Законом України Про оцінку впливу на довкілля .

Зазначені у частині першій цієї статті документи, що надають право на виконання будівельних робіт, є чинними до завершення будівництва (абзац 1 частини другої статті 34 Закону).

Відповідно до частини першої статті 27 вказаного Закону забудова присадибних, дачних і садових земельних ділянок може здійснюватися на підставі будівельного паспорта забудови земельної ділянки (далі - будівельний паспорт).

Будівельний паспорт визначає комплекс містобудівних та архітектурних вимог до розміщення і будівництва індивідуального (садибного) житлового будинку, садового, дачного будинку не вище двох поверхів (без урахування мансардного поверху) з площею до 500 квадратних метрів, господарських будівель і споруд, гаражів, елементів благоустрою та озеленення земельної ділянки.

Будівельний паспорт складається з текстових та графічних матеріалів.

За наявності плану зонування території розроблення будівельного паспорта здійснюється на його підставі.

Частиною другою статті 27 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності передбачено, що проектування на підставі будівельного паспорта здійснюється без отримання містобудівних умов та обмежень. Для об`єктів, зазначених у частині першій цієї статті, розроблення проекту будівництва здійснюється виключно за бажанням замовника.

Надання будівельного паспорта здійснюється уповноваженим органом містобудування та архітектури на безоплатній основі протягом десяти робочих днів з дня надходження відповідної заяви та пакета документів, перелік яких визначається центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері містобудування (частина третя статті 27 Закону).

Згідно із частиною четвертою статті 27 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності порядок видачі та форма будівельного паспорта визначаються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері містобудування.

На виконання статті 27 вказаного Закону наказом Міністерства регіонального розвитку будівництва та житлово-комунального господарства України № 103 від 5 липня 2011 року було затверджено Порядок видачі будівельного паспорта забудови земельної ділянки (далі - Порядок № 103).

Відповідно до пункту 2.1 цього Порядку видача будівельного паспорта здійснюється уповноваженим органом містобудування та архітектури безпосередньо, через центри надання адміністративних послуг та/або через Єдиний державний портал адміністративних послуг. Будівельний паспорт надається уповноваженим органом містобудування та архітектури на безоплатній основі протягом десяти робочих днів з дня надходження пакета документів, до якого входять: заява на видачу будівельного паспорта зі згодою замовника на обробку персональних даних за формою, наведеною у додатку 1 до цього Порядку; засвідчена в установленому порядку копія документа, що засвідчує право власності або користування земельною ділянкою, або договір суперфіцію; ескізні наміри забудови (місце розташування будівель та споруд на земельній ділянці, відстані до меж сусідніх земельних ділянок та розташованих на них об`єктів, інженерних мереж і споруд, фасади та плани поверхів об`єктів із зазначенням габаритних розмірів, перелік систем інженерного забезпечення, у тому числі автономного, що плануються до застосування, тощо); проект будівництва (за наявності); засвідчена в установленому порядку згода співвласників земельної ділянки (житлового будинку) на забудову.

У разі зміни намірів забудови земельної ділянки (розміщення нових або реконструкція існуючих об`єктів), реалізація яких не перевищує граничнодопустимих параметрів, до будівельного паспорта можуть вноситись зміни. Внесення змін до будівельного паспорта здійснюється відповідним уповноваженим органом містобудування та архітектури у порядку та на умовах, визначених для його отримання, протягом десяти робочих днів з дня надходження пакета документів, до якого входять: заява на внесення змін до будівельного паспорта за формою, наведеною у додатку 1 до цього Порядку; примірник будівельного паспорта замовника; ескізні наміри змін (місце розташування будівель та споруд на земельній ділянці, фасади та плани поверхів нових об`єктів із зазначенням габаритних розмірів тощо); засвідчена в установленому порядку згода співвласників земельної ділянки (житлового будинку) на забудову (пункт 2.2 Порядку в редакції від 02.04.2013).

Згідно із пунктом 2.9 Порядку № 103 до складу будівельного паспорта входять пакет документів, наданий замовником відповідно до пунктів 2.1, 2.2 цього розділу; схема забудови земельної ділянки, наведена у додатку 3 до цього Порядку; пам`ятка замовнику індивідуального будівництва.

Будівельний паспорт підписується керівником відповідного уповноваженого органу містобудування та архітектури (пункт 2.12 Порядку № 103).

Аналіз вищенаведених норм дає підстави для висновку, що будівельний паспорт є документом, який містить дані містобудівних та архітектурних вимог індивідуального будівництва, на підставі якого у визначених законодавством випадках здійснюється будівництво. Разом з цим, будівельний паспорт не надає замовнику право на виконання підготовчих робіт та будівельних робіт, оскільки право на початок виконання підготовчих або будівельних робіт набувається на підставі поданого до уповноваженого органу повідомлення.

Згідно з пунктом 7 частини першої статті 7 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності управління у сфері містобудівної діяльності та архітектурно-будівельного контролю здійснюється шляхом надання (отримання, реєстрації), відмови у видачі чи анулювання (скасування) документів, що дають право на виконання підготовчих та будівельних робіт, прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів

Повноваження, що належать до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад визначені в статтях 27-40 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні . Зокрема, повноваження у галузі будівництва закріплені в статті 31 цього Закону, серед яких делеговані повноваження щодо надання (отримання, реєстрація) документів, що дають право на виконання підготовчих та будівельних робіт, здійснення державного архітектурно-будівельного контролю та прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів у випадках та відповідно до вимог, встановлених Законом України Про регулювання містобудівної діяльності .

Статтею 52 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні передбачено, що виконавчий комітет міської ради може розглядати і вирішувати питання, віднесені цим Законом до відання виконавчих органів ради. Виконавчий комітет ради: 1) попередньо розглядає та схвалює проекти місцевих програм соціально-економічного і культурного розвитку, цільових програм з інших питань, прогноз місцевого бюджету, проект місцевого бюджету, проекти рішень з інших питань, що вносяться на розгляд відповідної ради; 2) координує діяльність відділів, управлінь та інших виконавчих органів ради, підприємств, установ та організацій, що належать до комунальної власності відповідної територіальної громади, заслуховує звіти про роботу їх керівників; 3) має право змінювати або скасовувати акти підпорядкованих йому відділів, управлінь, інших виконавчих органів ради, а також їх посадових осіб.

Колегія суддів погоджується із висновком суду першої інстанції, що оскільки будівельний паспорт не віднесено до документів, що дають право на виконання підготовчих та будівельних робіт, можливість скасування його дії, як вид відповідальності суб`єктів містобудування, не передбачена ні приписами Законів України Про регулювання містобудівної діяльності , Про відповідальність за правопорушення у сфері містобудівної діяльності , ні приписами Положення № 103.

Одночасно колегія суддів звертає увагу на те, що така можливість також не передбачена і приписами Закону України Про місцеве самоврядування в Україні . Посилання Виконавчого комітету Івано-Франківської міської ради на те, що у нього наявні повноваження на скасування рішень підпорядкованих йому відділів, управлінь, інших виконавчих органів ради, а також їх посадових осіб, на думку колегії суддів, не відповідають фактичним обставинам справи, оскільки у оспорюваному рішенні Виконкому від 04 квітня 2019 року йдеться про скасування саме дії виданого позивачу будівельного паспорта від 07 серпня 2018 року № 162/18-31.2.1-02, а не про скасування будь-якого рішення Департаменту.

З огляду на викладене, колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції про прийняття Виконавчим комітетом Івано-Франківської міської ради оскарженого рішення за відсутності відповідних повноважень, що свідчить про його протиправність та наявність підстав для задоволення позовних вимог.

За наведених обставин колегія суддів вважає, що доводи апеляційної скарги висновків суду першої інстанції не спростовують і не дають підстав для висновку про порушення судом першої інстанції норм матеріального або процесуального права, що відповідно до статті 316 Кодексу адміністративного судочинства України є підставою для залишення апеляційної скарги без задоволення, а рішення суду - без змін.

Керуючись статтями 310, 315, 316, 321, 322, 325 Кодексу адміністративного судочинства України, суд-

ПОСТАНОВИВ:

Апеляційну скаргу Виконавчого комітету Івано-Франківської міської ради залишити без задоволення.

Рішення Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 09 липня 2019 року у справі № 300/923/19 залишити без змін.

Постанова набирає законної сили з моменту її проголошення та може бути оскаржена шляхом подання касаційної скарги безпосередньо до суду касаційної інстанції протягом тридцяти днів з дня її прийняття (проголошення), а у разі якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частину судового рішення або розгляд справи (вирішення питання) здійснювався без повідомлення (виклику) учасників справи - протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Головуючий суддя О. М. Довгополов судді Л. Я. Гудим В. В. Святецький Повне судове рішення складено 15.10.2019 року

СудВосьмий апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення08.10.2019
Оприлюднено16.10.2019
Номер документу84923475
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —300/923/19

Постанова від 08.10.2019

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Довгополов Олександр Михайлович

Ухвала від 14.08.2019

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Довгополов Олександр Михайлович

Ухвала від 12.08.2019

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Довгополов Олександр Михайлович

Рішення від 09.07.2019

Адміністративне

Івано-Франківський окружний адміністративний суд

Матуляк Я.П.

Ухвала від 24.05.2019

Адміністративне

Івано-Франківський окружний адміністративний суд

Матуляк Я.П.

Ухвала від 10.05.2019

Адміністративне

Івано-Франківський окружний адміністративний суд

Матуляк Я.П.

Ухвала від 30.04.2019

Адміністративне

Івано-Франківський окружний адміністративний суд

Матуляк Я.П.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні