Рішення
від 15.10.2019 по справі 200/10393/19-а
ДОНЕЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Україна

Донецький окружний адміністративний суд

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

15 жовтня 2019 р. Справа№200/10393/19-а

приміщення суду за адресою: 84122, м.Слов`янськ, вул. Добровольського, 1

Донецький окружний адміністративний суд у складі судді головуючого Хохленкова О.В. за участю секретаря судового засідання Синкової А.О.

за участю:

представника позивача: Боєвої Л.І.

представника відповідача: не з`явився,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в порядку спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Донецькій області до Дебальцевського професійно-технічного училища про стягнення неправомірно витраченої суми страхових коштів, -

ВСТАНОВИВ:

22.08.2019 року до Донецького окружного адміністративного суду звернулося управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Донецькій області з позовною заявою до Дебальцевського професійно-технічного училища про стягнення неправомірно витраченої суми страхових коштів.

В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що з 16.08.2018 року по 17.08.2018 року головним спеціалістом сектору обліку страхувальників відділу роботи з потерпілими Бахмутського міського відділення, проведена позапланова перевірка Дебальцевського професійно-технічного училища за період з 01.10.2013 по 17.08.2018 року.

Зазначеною перевіркою встановлено наступне: суми матеріального забезпечення, які отримані страхувальником з бюджету Фонду для надання матеріального забезпечення застрахованим особам та не підтверджені листками непрацездатності (первинними документами) за період з 01.10.2013 року по 01,12.2015 року складають 21 739,50 грн.

Первинні документи, які є підставою для призначення допомоги з тимчасової непрацездатності, по вагітності та пологах, та для отримання матеріального забезпечення за рахунок коштів Фонду за вказаний період у страхувальника відсутні.

Факт фінансування Фондом страхувальника на зазначену суму підтверджується витягами з електронно-аналітичної системи Фонду соціального страхування України (програмне забезпечення ЄІАС).

За результатами перевірки Дебальцевського професійно-технічного училища органом Фонду був складений акт № 26 від 17.08.2018 року.

Надалі, позивачем прийнято рішення № 108 від 22.08.2018 року про повернення коштів Фонду та застосування фінансових санкцій за порушення законодавства про загальнообов`язкове державне соціальне страхування на суму 23 828,49 грн. (21 739,50 грн. - порушення використання коштів за період з 01,10,2013 року по 01.12.2015 року та 2 088,99 грн. - за період з 01.12.2015 року по 17.08.2018 року).

Зазначене рішення було отримане відповідачем 30.08.2018 року, про що свідчить рекомендоване повідомлення про вручення поштового відправлення.

18.09.2018 року відповідач добровільно перерахував на рахунок Бахмутського міського відділення 2 088,99 грн. (порушення використання коштів Фонду за період з 01.12.2015 року по 17.08.2018 року, у тому числі штрафні санкції).

Станом на день подання адміністративного позову рішення управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Донецькій області № 108 від 22.08.2018 відповідачем добровільно виконане не в повному обсязі, загальна сума заборгованості складає 21 739,50 грн. (порушення використання коштів Фонду за період з 01.10.2013 року по 01.12.2015 року).

На цих підставах просить стягнути з Дебальцевського професійно-технічного училища відповідно до рішення № 108 від 22.08.2018 року суму заборгованості у розмірі 21 739,50 грн. та сплачену суму судового збору.

Ухвалою Донецького окружного адміністративного суду від 27 серпня 2019 року було відкрите провадження в даній справі за правилами спрощеного позовного провадження з повідомленням (викликом) сторін та призначено судове засідання на 18 вересня 2019 року.

Відповідач відзив на позовну заяву не надав. На адресу суду повернувся поштовий конверт з приміткою за закінченням встановленого строку зберігання .

Згідно з ч.6 ст.162 КАС України, у разі неподання відповідачем відзиву у встановлений судом строк без поважних причин суд вирішує справу за наявними матеріалами.

18 вересня 2019 року судом було відкладено розгляд справи та призначено на 15 жовтня 2019 року.

Представник позивача в судове засідання 15 жовтня 2019 року з`явився. Позовні вимоги підтримав в повному обсязі.

Представник відповідача в судове засідання 15 жовтня 2019 року не з`явився. Був повідомлений належним чином про дату, час та місце судового розгляду справи. Причини неявки суду не пояснив та ніяких заяв до суду не надав.

Перевіривши доводи позивача, заперечення відповідача, дослідивши обставини справи в їх сукупності, оцінивши зібрані по справі докази, суд зазначає наступне.

Відповідно до ч.1 ст.205 КАС України, неявка у судове засідання будь-якого учасника справи, за умови що його належним чином повідомлено про дату, час і місце цього засідання, не перешкоджає розгляду справи по суті, крім випадків, визначених цією статтею.

Позивачем є управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Донецькій області яке є юридичною особою код ЄДРПОУ 41325231 та суб`єктом владних повноважень.

Відповідачем є Дебальцевське професійно-технічне училище яке є юридичною особою код ЄДРПОУ 03566185.

Правовідносини, які виникли між сторонами регулюються Конституцією України, Законом України Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування від 23.09.1999 року № 1105, Законом України Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності та витратами, зумовленими похованням від 18.01.2001 № 2240 (у редакції, що була чинною на момент виникнення правовідносин, до 2015 року), Законом України Про тимчасові заходи на період проведення антитерористичної операції від 02.09.2014 № 1669, Положенням про документальне забезпечення записів у бухгалтерському обліку, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 24.05.1995 року за № 88.

Згідно з п. 7 ч. 1 ст. 9 Закону Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування № 1105 до основних завдань і функцій Фонду соціального страхування України та його робочих органів відносяться, у тому числі, здійснення контролю за використанням роботодавцями та застрахованими особами коштів Фонду.

Відповідно до пункту 3 ч. 1 ст. 10 Закону № 1105, органи Фонду мають право перевіряти достовірність відомостей, поданих роботодавцем для отримання коштів Фонду, дотримання порядку використання роботодавцем виділених йому коштів Фонду та зупиняти виплати з Фонду в разі відмови або перешкоджання з боку роботодавця у проведенні перевірки, виявлення фактів подання ним Фонду недостовірних відомостей або порушення порядку використання роботодавцем коштів Фонду.

З 16.08.2018 року по 17.08.2018 року головним спеціалістом сектору обліку страхувальників відділу роботи з потерпілими Бахмутського міського відділення, проведена позапланова перевірка Дебальцевського професійно-технічного училища за період з 01.10.2013 по 17.08.2018 року.

За результатами перевірки Дебальцевського професійно-технічного училища органом Фонду був складений акт № 26 від 17.08.2018 року в ході якого виявлені порушення дотримання порядку використання коштів Фонду соціального страхування України у загальній сумі 23132,16 грн.(а.с.13-16)

Посадовою особою управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Донецькій області на підставі акту перевірки було прийнято рішення № 108 від 22.08.2018 року про повернення коштів Фонду та застосування фінансових санкцій за порушення законодавства про загальнообов`язкове державне соціальне страхування на суму 23 828,49 грн. (21 739,50 грн. - порушення використання коштів за період з 01,10,2013 року по 01.12.2015 року та 2 088,99 грн. - за період з 01.12.2015 року по 17.08.2018 року) (а.с.17).

Зазначене рішення було отримане відповідачем 30.08.2018 року, про що свідчить рекомендоване повідомлення про вручення поштового відправлення (а.с.18).

Сертифікат № 7536 виданий видано Дебальцевському професійно - технічному училищу щодо неможливості виконання обов`язку (зобов`язання) надати звіти про суми нарахованої заробітної плати (доходу, грошового забезпечення, допомоги, компенсації) застрахованих осіб та суми нарахованого єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування за серпень 2014-червень 2015 року; сертифікат № НОМЕР_1 виданий щодо неможливості виконання обов`язку (зобов`язання) сплатити єдиний внесок на загальнообов`язкове державне соціальне страхування за серпень 2014-серпень 2015 року (а.с.9-10).

18.09.2018 року відповідач добровільно перерахував на рахунок Бахмутського міського відділення 2 088,99 грн. (порушення використання коштів Фонду за період з 01.12.2015 року по 17.08.2018 року, у тому числі штрафні санкції).

Правові, фінансові та організаційні засади загальнообов`язкового державного соціального страхування, гарантії працюючих громадян щодо їх соціального захисту у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності, вагітністю та пологами до 01.01.2015 року визначались Законом України Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності та витратами, зумовленими похованням від 18.01.2001 № 2240.

Згідно ст. 34 Закону № 2240 надаються такі види матеріального забезпечення та соціальних послуг, зокрема, допомога по тимчасовій непрацездатності (включаючи догляд за хворою дитиною); допомога по вагітності та пологах.

Відповідно до частини 3 ст. 50 Закону № 2240 встановлено, що рішення про призначення матеріального забезпечення та надання соціальних послуг приймається комісією (уповноваженим) із соціального страхування, що створюється (обирається) на підприємстві, в установі, організації, до складу якої входять представники адміністрації підприємства, установи, організації та застрахованих осіб (виборних органів первинної профспілкової організації (профспілкового представника) або інших органів, які представляють інтереси застрахованих осіб). У редакції Закону № 1105, чинній з 01.01.2015 року, це ст. 30.

Комісія (уповноважений) із соціального страхування здійснює контроль за правильним нарахуванням і своєчасною виплатою матеріального забезпечення, приймає рішення про відмову в його призначенні, про припинення виплати матеріального забезпечення (повністю або частково), розглядає підставу і правильність видачі листків непрацездатності та інших документів, які є підставою для надання матеріального забезпечення та соціальних послуг.

Комісія (уповноважений) із соціального страхування виконує свої функції відповідно до положення про комісію (уповноваженого) із загальнообов`язкового державного соціального страхування у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності та витратами, зумовленими похованням, яке затверджується правлінням Фонду.

Згідно із ст. 51 Закону № 2240, підставою для призначення допомоги по тимчасовій непрацездатності є виданий у встановленому порядку листок непрацездатності.

Таким чином, для призначення допомоги по тимчасовій непрацездатності єдиною і необхідною умовою, що підтверджує юридичний факт наявності права на її отримання, є належним чином виданий та оформлений листок непрацездатності.

Щодо тверджень відповідача, висловленими останнім в акті перевірки з приводу того, що первинні документи, в даному випадку листки непрацездатності, залишились на тимчасово окупованої території, суд зазначає наступне.

Відповідно до п. 6.10 Положення про документальне забезпечення записів у бухгалтерському обліку, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 24.05.1995 року за № 88, у разі пропажі або знищення первинних документів, облікових регістрів і звітності керівник підприємства, установи письмово повідомляє про це правоохоронні органи та наказом призначає комісію для встановлення переліку відсутніх документів та розслідування причин їх пропажі або знищення.

Для участі в роботі комісії запрошуються представники слідчих органів, охорони і державного пожежного нагляду.

Результати роботи комісії оформляються актом, який затверджується керівником підприємства, установи. Копія акта надсилається органу, в сфері управління якого перебуває підприємство, установа, а також територіальному органу центрального органу виконавчої влади, який реалізує державну податкову політику, державну політику у сфері державної митної справи, державну політику з адміністрування єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, державну політику у сфері боротьби з правопорушеннями під час застосування податкового, митного законодавства, а також законодавства з питань сплати єдиного внеску, - підприємствами та місцевому фінансовому органу - установами, в 10-денний строк.

При складенні акту про результати перевірки наявності та фізичного стану документів, справ, видань, електронних носіїв інформації від 17.09.2015 року № 1, всупереч вищевказаній нормі, для участі в роботі комісії для встановлення переліку відсутніх документів і розслідування причини їх утрати чи знищення, страхувальником не було запрошено представників слідчих органів, охорони і державного пожежного нагляду. Інформація щодо надсилання копії акта органам, які визначені абз. З п. 6.10. вищезазначеного Положення, відсутня.

Для забезпечення підтримки суб`єктів господарювання, що здійснюють діяльність на території проведення антитерористичної операції, та осіб, які проживають у зоні проведення антитерористичної операції або переселилися з неї під час її проведення було прийнято Закон України Про тимчасові заходи на період проведення антитерористичної операції від 02.09.2014 № 1669.

Згідно із ст. 10 Закону № 1669-УІІ протягом терміну дії цього Закону єдиним належним та достатнім документом, що підтверджує настання обставин непереборної сили (форс-мажору), що мали місце на території проведення антитерористичної операції, як підстави для звільнення від відповідальності за невиконання (неналежного виконання) зобов`язань, є сертифікат Торгово-промислової палати України.

Торгово-промислова палата України засвідчує форс-мажорні обставини відповідно до Закону України "Про торгово-промислові палати в Україні" та Регламенту засвідчення Торгово-промисловою палатою України та регіональними торгово - промисловими палатами форс-мажорних обставин (обставин непереборної сили), затвердженого рішенням Президії ТПП України від 18.12.2014 р. N 44(5).

Відповідно до п. 6.2 Регламенту форс-мажорні обставини (обставини непереборної сили) засвідчуються за зверненням суб`єктів господарської діяльності та фізичних осіб по кожному окремому договору, податковим та/або іншим зобов`язанням/обов`язкам, виконання яких настало згідно з умовами договору, контракту, угоди, законодавчих чи інших нормативних актів і виконання яких стало неможливим через наявність зазначених обставин.

З аналізу вищевказаних нормативно-правових актів випливає, що встановлення форс-мажорних обставин проводиться в кожному окремому випадку індивідуально щодо окремого зобов`язання.

Сертифікат № 7536 виданий видано Дебальцевському професійно - технічному училищу щодо неможливості виконання обов`язку (зобов`язання) надати звіти про суми нарахованої заробітної плати (доходу, грошового забезпечення, допомоги, компенсації) застрахованих осіб та суми нарахованого єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування за серпень 2014-червень 2015 року. Сертифікат № 7537 виданий щодо неможливості виконання обов`язку (зобов`язання) сплатити єдиний внесок на загальнообов`язкове державне соціальне страхування за серпень 2014-серпень 2015 року.

Сертифікат щодо неможливості через форс-мажорні обставини підтвердити правомірність використання коштів Фонду соціального страхування України за період з 01.10.2013 року по 01.12.2015 року первинними документами, а саме конкретними листками непрацездатності, у страхувальника відсутній.

Згідно з ч. 6 ст. 15 Закону України Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування № 1105, у разі порушення порядку використання страхових коштів роботодавці відшкодовують Фонду в повному обсязі неправомірно витрачену суму страхових коштів та/або вартість наданих соціальних послуг і сплачують штраф у розмірі 50 відсотків такої суми.

Частиною 2 статті 17 Закону України № 1105 встановлено, що спори, що виникають із правовідносин за цим Законом, вирішуються в судовому порядку. Строк давності в разі стягнення штрафних санкцій, передбачених цим Законом, а також інших видів заборгованості перед Фондом не застосовується.

Згідно ч.1 ст.77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Частиною 2 ст.77 КАС України визначено, що в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача. У таких справах суб`єкт владних повноважень не може посилатися на докази, які не були покладені в основу оскаржуваного рішення, за винятком випадків, коли він доведе, що ним було вжито всіх можливих заходів для їх отримання до прийняття оскаржуваного рішення, але вони не були отримані з незалежних від нього причин.

Приписами статті 90 Кодексу адміністративного судочинства України встановлено, що суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні. Жодні докази не мають для суду наперед встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності.

Позивач у ході судового розгляду справи довів, що у спірних відносинах відповідач діяв не на підставі норм законодавства, які регулюють дані правовідносини.

За викладених обставин, адміністративний позов управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Донецькій області до Дебальцевського професійно-технічного училища про стягнення неправомірно витраченої суми страхових коштів, підлягає задоволенню в повному обсязі.

Відповідно до ч.2 ст.139 КАС України, при задоволенні позову суб`єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб`єкта владних повноважень, пов`язані із залученням свідків та проведенням експертиз.

Керуючись ст. ст. 2-15, 31-32, 72-80, 160-161, 168, 171, 241-246, 250-251, 293, 295 КАС України, суд, -

ВИРІШИВ:

Позовні вимоги управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Донецькій області до Дебальцевського професійно-технічного училища про стягнення неправомірно витраченої суми страхових коштів, задовольнити.

Стягнути з Дебальцевського професійно-технічного училища (84791, Донецька область, Бахмутський район, смт Миронівський, вул.Будівельників, буд.2, код ЄДРПОУ 03566185) відповідно до рішення № 108 від 22.08.2018 року суму заборгованості у розмірі 21 739 (двадцять одна тисяча сімсот тридцять дев`ять) гривень 50 копійок.

Рішення ухвалено у нарадчій кімнаті та проголошено його вступну та резолютивну частини у судовому засіданні 15 жовтня 2019 року.

Повний текст рішення складено та підписано 18 жовтня 2019 року.

Рішення може бути оскаржено в апеляційному порядку до Першого апеляційного адміністративного суду через Донецький окружний адміністративний суд шляхом подачі апеляційної скарги протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення. Копія апеляційної скарги одночасно надсилається особою, яка її подає, до суду апеляційної інстанції.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Суддя О.В. Хохленков

Дата ухвалення рішення15.10.2019
Оприлюднено19.10.2019
Номер документу85025975
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —200/10393/19-а

Ухвала від 30.05.2024

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Молочна І.С.

Ухвала від 30.05.2024

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Молочна І.С.

Ухвала від 28.12.2022

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Молочна І.С.

Ухвала від 28.12.2022

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Молочна І.С.

Ухвала від 28.12.2022

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Молочна І.С.

Ухвала від 06.12.2022

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Молочна І.С.

Ухвала від 06.12.2022

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Молочна І.С.

Ухвала від 30.11.2022

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Молочна І.С.

Рішення від 15.10.2019

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Хохленков О.В.

Ухвала від 27.08.2019

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Хохленков О.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні