Україна
Донецький окружний адміністративний суд
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
16 жовтня 2019 р. Справа№200/9211/19-а
приміщення суду за адресою: 84122, м.Слов`янськ, вул. Добровольського, 1
Суддя Донецького окружного адміністративного суду Загацька Т.В.,
при секретарі судового засідання Скрипник К.О.,
за участю:
представника відповідача Сазонової М.О., Русіна В.С.,
розглянувши за правилами загального позовного провадження у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовом державної установи «Державний науково-дослідний і проектний інститут основної хімії» до Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування в Донецькій області про визнання протиправним та скасування рішення,-
ВСТАНОВИВ:
Державна установа «Державний науково-дослідний і проектний інститут основної хімії» звернулась до Донецького окружного адміністративного суду з позовом до Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування в Донецькій області, з позовними вимогами:
- визнати протиправним рішення начальника Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Донецькій області № 161 від 04.07.2019 року про повернення коштів Фонду та застосування фінансових санкцій за порушення законодавства про загальнообов`язкове державне соціальне страхування в частині відшкодування неправомірно витрачених сум страхових коштів в розмірі 7546,49 грн. та застосування до філії ДУ «НІОХІМ» ХМЗ фінансових санкцій у вигляді штрафу в розмірі 50% від суми неправомірно витрачених страхових коштів на суму 3773,25 грн.;
- скасувати рішення начальника Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Донецькій області № 161 від 04.07.2019 року про повернення коштів Фонду та застосування фінансових санкцій за порушення законодавства про загальнообов`язкове державне соціальне страхування в частині відшкодування неправомірно витрачених сум страхових коштів в розмірі 7546,49 грн. та застосування до філії ДУ «НІОХІМ»ХМЗ фінансових санкцій у вигляді штрафу в розмірі 50% від суми неправомірно витрачених страхових коштів на суму 3773,25 грн.
Позовні вимоги мотивовані тим, що спірне рішення прийняте протиправно, а лікарняні листи непрацездатності: АДГ № 238118, наданий ОСОБА_1 , АДК № 639599, наданий ОСОБА_2 , АДК № НОМЕР_1 , наданий ОСОБА_3 не мали порушення в оформленні, які впливали на достовірність документу, а на момент завершення перевірки відповідали всім вимогам чинного законодавства як первинний документ, який встановлює факт події, що є підставою для призначення та надання матеріального забезпечення по тимчасовій непрацездатності відповідно до Закону України Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування . Вважає, що недоліки зазначені в акті перевірки підприємства щодо дотримання страхувальником вимог законодавства у сфері загальнообов`язкового державного соціального страхування, не впливають на факт визнання зазначених лікарняних недійсними, які відображають настання страхового випадку та усунення недоліків під час проведення перевірки. Зазначає, що підприємством не порушено жодним чином встановлений порядок виплат допомоги по тимчасовій непрацездатності, за лікарняними листами непрацездатності виданими: АДГ № 238118 Реснянському С.В., АДК № 639599, ОСОБА_4 Н.В., АДК № НОМЕР_1 , ОСОБА_3 на загальну суму - 7546,49 грн., за який законом передбачено адміністративну або будь-яку іншу відповідальність. Враховуючи наведене, вважає спірне рішення № 161 Про повернення коштів Фонду та застосування фінансових санкцій за порушення законодавства про загальнообов`язкове державне соціальне страхування прийняте начальником управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Донецькій області на суму в сумі 7546,49 грн. та застосування фінансових санкцій у вигляді штрафу в розмірі 50% - 3773,25 грн. протиправним.
Відповідачем позовні вимоги заперечуються з огляду на правомірність дій та прийнятих рішень. Зазначає, що для призначення допомоги по тимчасовій непрацездатності єдиною і необхідною умовою, що підтверджує юридичний факт наявності права на її отримання, є належним чином виданий та оформлений листок непрацездатності. При цьому, відповідач стверджує про відсутність належним чином оформлених документів для підтвердження витрат позивача. Зазначає, що рішення про призначення матеріального забезпечення та надання соціальних послуг приймається комісією (уповноваженим) із соціального страхування, що створюється (обирається) на підприємстві, в установі, організації, до складу якої входять представники адміністрації підприємства, установи, організації та застрахованих осіб (виборних органів первинної профспілкової організації (профспілкового представника) або інших органів, які представляють інтереси застрахованих осіб), або фізичною особою - підприємцем, особою, яка провадить незалежну професійну діяльність. Тобто, одним з обов`язків комісії є перевірка правильності видачі та заповнення документів, які є підставою для призначення допомоги для надання матеріального забезпечення. Вважає, що комісією із соціального страхування підприємства були неправомірно прийняті рішення про призначення, а бухгалтерія підприємства нарахувала, подала заяви-розрахунки, отримала від Фонду кошти та виплатила застрахованим особам матеріальне забезпечення по листкам непрацездатності, які було заповнено та видано з порушенням чинного законодавства, що є порушенням порядку використання страхових коштів Фонду. Звертає увагу, що посилання позивача на ст.23 Закону України Закону України "Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування" є некоректним, оскільки у акті перевірки та рішенні посилання на цю норму Закону України "Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування" відсутні, оскаржуване рішення прийнято за порушення підприємством ч.1 ст.31 Закону України "Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування", якою встановлено, що підставою для призначення допомоги по тимчасовій непрацездатності, по вагітності та пологах є виданий у встановленому порядку листок непрацездатності. Враховуючи викладене, вважає спірне рішення є правомірним та законним та просить в задоволені позовних вимог відмовити у повному обсязі.
Від представника позивача на адресу суду надійшла відповідь на відзив, в якій останній просив позовні вимоги задовольнити у повному обсязі.
Ухвалою суду від 12.08.2019 року судом було відкрито провадження в адміністративній справі та призначено підготовче засідання.
Ухвалою суду від 20.08.2019 року відкладено підготовче засідання.
Ухвалою суду від 26.09.2019 року закрито підготовче провадження у справі та призначено справу до судового розгляду по суті.
Представник позивача до судового засідання не з`явився про дату, час та місце судового розгляду повідомлений належним чином.
Представники відповідача у судовому засіданні проти задоволення позову заперечували, з підстав викладених в відзиві на адміністративний позов.
Дослідивши матеріали справи, доводи позовної заяви, відзиву на адміністративний позов, суд з`ясував наступні обставини справи.
Державна установа «Державний науково-дослідний і проектний інститут основної хімії» зареєстрована у якості юридичної особи, ідентифікаційний код: 00209740, місцезнаходження: 61002, Харківська область, м.Харків, Київський район, вул.Мироносицька, 25, що підтверджується витягом з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців.
Філія державної установи «Державний науково-дослідний і проектний інститут основної хімії» Хіміко-металургійний завод є відокремленим підрозділом державної установи «Державний науково-дослідний і проектний інститут основної хімії» , ідентифікаційний код: 40434734, місцезнаходження: 85772, Донецька область, Волноваський район, смт.Донське, що підтверджується витягом з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців.
Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування в Донецькій області зареєстроване у якості юридичної особи, ідентифікаційний код: 41325231, місцезнаходження: 84122, Донецька область, м.Слов`янськ, вул.Свободи, 5, про що зазначено у відомостях з Єдиного державного реєстру.
Управлінням виконавчої дирекції Фонду соціального страхування в Донецькій області проведено планову перевірку дотримання страхувальником вимог законодавства у сфері загальнообов`язкового державного соціального страхування за період з 25.04.2016 року по 31.03.2019 року державної установи «Державний науково-дослідний і проектний інститут основної хімії» Хіміко-металургійний завод, за наслідками якої складено відповідний акт перевірки від 21.06.2019 року №12.
Згідно змісту акту перевірки №12 від 21.06.2019 року відповідачем встановлені порушення вимог законодавства, в тому числі:
- порушення ч.1 ст.31 Закону України "Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування", п.3.12 Інструкції про порядок заповнення листка непрацездатності від 03.11.2004 року №532/274/136-ос/1406: призначено допомогу по тимчасовій непрацездатності по листкам непрацездатності, які видані та заповнені з порушенням встановленого порядку по листку непрацездатності АДГ № 238118, наданому ОСОБА_1 на період з 03.04.2018 року по 12.04.2018 року (первинний; захворювання загальне) у графі Звільнення від роботи у четвертому стовпчику Підпис та печатка лікаря продовження ЛН не підтверджено печаткою лікаря. Сплачена допомога за 5 кал. дні за рахунок коштів Фонду у сумі 797,70 грн., протокол засідання комісії із соціального, страхування № 31 від 13.04.2018 року, заява-розрахунок від 23.04.2018 року, допомога профінансована 03.05.2018 року та виплачена застрахованій особі 03.05.2018 року. Кошти в сумі 797,70 грн. використані з порушенням порядку використання страхових коштів Фонду;
- порушення ч.1 ст.31 Закону України "Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування", п.3.4 Інструкції про порядок заповнення листка непрацездатності від 03.11.2004 року №532/274/136-ос/1406: призначено допомогу по тимчасовій непрацездатності по листкам непрацездатності, які видані та заповнені з порушенням встановленого порядку по листку непрацездатності АДК №639599, наданому ОСОБА_2 на період з 26.09.2018 року по 05.10.2018 року (первинний; захворювання загальне), у графі Режим не вказано режим, який було призначено хворій. Сплачена допомога за 5 кал. днів за рахунок коштів Фонду складає 724,85 грн., протокол засідання комісії із соціального страхування №89 від 08.10.2018 року, заява-розрахунок від 24.10.2018 року, допомога профінансована 12.11.2018 року та виплачена застрахованій особі 13.11.2018 року. Кошти в сумі 724,85 грн. використані з порушенням порядку використання страхових коштів Фонду;
- порушення ч.1 ст.31 Закону України "Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування", п.п.3.3, 3.4 Інструкції про порядок заповнення листка непрацездатності від 03.11.2004 року №532/274/136-ос/1406 - призначено допомогу по тимчасовій непрацездатності по листкам непрацездатності, які видані та заповнені з порушенням встановленого порядку: по листку непрацездатності АДК № 874080, наданому ОСОБА_3 , на період з 11.01.2019 року по 18.02.2019 року (продовження; захворювання загальне), у графі Причина непрацездатності не підкреслено відповідну причину звільнення від роботи, у графі Режим не вказано режим, який було призначено хворому. Сплачена допомога за 39 кал. днів за рахунок коштів Фонду у сумі 6023,94 грн., протокол засідання комісії із соціального страхування № 8 від 21.02.2019 року, заява-розрахунок від 21.02.2019 року, допомога профінансована 05.04.2019 року та виплачена застрахованій особі 21.02.2019 року. Кошти в сумі 6023,94 грн. використані з порушенням порядку використання страхових коштів Фонду.
Державною установою «Державний науково-дослідний і проектний інститут основної хімії» було подано до відповідача заперечення від 24.06.2019 року №ХМЗ-0237-05-1 на акт перевірки дотримання страхувальником вимог законодавства у сфері загальнообов`язкового державного соціального страхування від 21.06.2019 року №12 та дооформлені листки непрацездатності.
На підставі вказаного акта відповідачем прийнято спірне рішення №161 від 04.07.2019 року про повернення коштів Фонду та застосування фінансових санкцій за порушення законодавства про загальнообов`язкове державне соціальне страхування, за яким загальна сума фінансових (штрафних) санкцій за порушення порядку використання страхових коштів становить 13483,02 грн., з яких 8988,68 грн. - сума неправомірно витрачених сум страхових коштів та/або вартість наданих соціальних послуг після 01.01.2015 року та 4494,34 грн. - штраф у розмірі 50% від суми неправомірно витрачених страхових коштів та/або вартості наданих соціальних послуг.
Зі змісту позовних вимог вбачається, що позивач просить визнати протиправним та скасувати рішення начальника Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Донецькій області №161 від 04.07.2019 року про повернення коштів Фонду та застосування фінансових санкцій за порушення законодавства про загальнообов`язкове державне соціальне страхування в частині відшкодування неправомірно витрачених сум страхових коштів в розмірі 7546,49 грн. та застосування до філії ДУ «НІОХІМ»ХМЗ фінансових санкцій у вигляді штрафу в розмірі 50% від суми неправомірно витрачених страхових коштів на суму 3773,25 грн.
Судом встановлено та не заперечується сторонами по справі, що спірними є три листка непрацездатності:
- АДГ № 238118, наданий ОСОБА_1 на період з 03.04.2018 року по 12.04.2018 року (первинний, захворювання загальне), у графі Звільнення від роботи у четвертому стовпчику Підпис та печатка лікаря продовження ЛН не підтверджено печаткою лікаря, що є порушенням ч.1 ст.31 Закону №1105, п.3.12 Інструкції №532. Сплачена допомога за 5 кал. днів рахунок коштів Фонду у сумі 797,70 грн., протокол засідання комісії із соціального страхування №31 від 13.04.2018 року, заява-розрахунок від 23.04.2018 року, допомога профінансована 03.05.2018 року та виплачена застрахованій особі 03.05.2018 року;
- АДК №639599, наданий ОСОБА_2 на період з 26.09.2018 року по 05.10.2018 року (первинний, захворювання загальне), у графі Режим не вказано режим, який було призначено хворій, що є порушенням ч.1 ст.31 Закону № 1105, п.3.4 Інструкції №532. Сплачена допомога за 5 кал. днів рахунок коштів Фонду у сумі 724,85 грн., протокол засідання комісії із соціального страхування №89 від 08.10.2018 року, заява-розрахунок від 24.10.2018 року, допомога профінансована 12.11.2018 року та виплачена застрахованій особі 13.11.2018 року;
- АДК №874080, наданий ОСОБА_3 на період з 11.01.2019 року по 18.02.2019 року (продовження, захворювання загальне), у графі Причина непрацездатності не підкреслено відповідну причину звільнення від роботи, у графі Режим не вказано режим, який було призначено хворому, що є порушенням ч.1 ст.31 Закону №1105, п.3.3, п.3.4 Інструкції №532. Сплачена допомога за 39 кал. днів рахунок коштів Фонду у сумі 6023,94 грн., протокол засідання комісії із соціального страхування № 8 від 21.02.2019 року, заява-розрахунок від 21.02.2019 року, допомога профінансована 05.04.2019 року та виплачена застрахованій особі 05.04.2019 року.
З приводу спірних правовідносин суд зазначає наступне.
Правові, фінансові та організаційні засади загальнообов`язкового державного соціального страхування, гарантії працюючих громадян щодо їх соціального захисту у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності, вагітністю та пологами, від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, охорони життя та здоров`я визначаються Законом України «Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування» (далі Закон України №1105).
Відповідно до ст.20 Закону №1105 надаються такі види матеріального забезпечення та соціальних послуг: допомога по тимчасовій непрацездатності (включаючи догляд за хворою дитиною); допомога по вагітності та пологах; допомога на поховання (крім поховання пенсіонерів, безробітних та осіб, які померли від нещасного випадку на виробництві); оплата лікування в реабілітаційних відділеннях санаторно-курортного закладу після перенесених захворювань і травм.
Статтею 22 Закону №1105 передбачено, що допомога по тимчасовій непрацездатності надається застрахованій особі у формі матеріального забезпечення, яке повністю або частково компенсує втрату заробітної плати (доходу) у разі настання в неї одного з таких страхових випадків, зокрема тимчасової непрацездатності внаслідок захворювання або травми, не пов`язаної з нещасним випадком на виробництві.
На підставі ст.31 Закону №1105 підставою для призначення допомоги по тимчасовій непрацездатності, по вагітності та пологах є виданий у встановленому порядку листок непрацездатності, а в разі роботи за сумісництвом - копія листка непрацездатності, засвідчена підписом керівника і печаткою за основним місцем роботи. Для застрахованих осіб, які одночасно здійснюють підприємницьку та іншу діяльність і не працюють на умовах трудового договору (контракту), копію листка непрацездатності засвідчує установа охорони здоров`я, яка його видає. Порядок і умови видачі, продовження та обліку листків непрацездатності, здійснення контролю за правильністю їх видачі встановлюються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері охорони здоров`я, за погодженням з Фондом.
Тобто, для призначення допомоги по тимчасовій непрацездатності єдиною і необхідною умовою, що підтверджує юридичний факт наявності права на її отримання, є належним чином виданий та оформлений листок непрацездатності.
Порядок оформлення і видачі документів, що засвідчують тимчасову непрацездатність громадян, регламентується Наказом Міністерства охорони здоров`я від 09.04.2008 року №189 «Про затвердження Положення про експертизу тимчасової непрацездатності» (далі - Положення №189).
Згідно п.3.2 Положення №189 організація експертизи тимчасової непрацездатності здійснюється відповідно до вимог чинного законодавства, у тому числі Інструкції про порядок видачі документів, що засвідчують тимчасову непрацездатність громадян, затвердженої МОЗ України від 13.11.2011 року №455 та Інструкції про порядок заповнення листка непрацездатності, затвердженої МОЗ України від 03.11.2004 року № 532/274/136-ос/1406, зареєстрованої в Міністерстві юстиції України 17.11.2004 року за № 1456/10055 (далі - Інструкція №532).
Відповідно до п.3.12 Інструкції №532 передбачено, що у графі "Звільнення від роботи" у першому стовпчику "З якого числа" дата видачі ЛН (za454-04) (число, місяць, рік) позначається арабськими цифрами; у другому стовпчику "До якого числа включно" дата продовження ЛН (число і місяць) позначається літерами; у четвертому стовпчику "Підпис та печатка лікаря" продовження або закриття ЛН підтверджується підписом та печаткою лікаря. Якщо ЛН (za454-04) продовжується в амбулаторних умовах, запис терміну лікування здійснюється відповідно до п.2.2 Інструкції про порядок видачі документів, що засвідчують тимчасову непрацездатність громадян, затвердженої наказом МОЗ України від 13 листопада 2001 року N 455 (z1005-01), зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 4 грудня 2001 року за N 1005/6196. Продовження ЛН здійснюється з обов`язковим зазначенням посад та прізвищ лікаря, завідувача відділення або голови лікарсько-консультативної комісії, що засвідчується їх підписами. У стаціонарному відділенні запис усього терміну лікування може бути вказаний в одному рядку з обов`язковим зазначенням посад та прізвищ лікаря і завідувача відділення, що засвідчується їх підписами та печатками.
Таким чином суд наголошує, що наявність печатки лікаря є обов`язковою умовою. Разом з цим лікарняний лист ОСОБА_1 відповідної печатки лікаря при продовженні ЛН не містить, що, у тому числі, позивачем не заперечується.
У п.3.4 цієї інструкції передбачено, що у графі Режим: обов`язково повинно бути вказано режим, який призначається хворому: стаціонарний, амбулаторний, постільний, домашній, санаторний, вільний тощо.
В порушення зазначеної норми, в лікарняних листах, виданих ОСОБА_2 та ОСОБА_3 не вказано у графі Режим режим, який було призначено хворим.
Згідно п.3.3 Інструкції №532 у графі "Причина непрацездатності:" слід обов`язково підкреслити відповідну причину звільнення від роботи. Пункти 2, 4 виправленню не підлягають.
В порушення п.3.3 Інструкції №532, в лікарняному листі, виданому ОСОБА_3 не підкреслено у графі у графі "Причина непрацездатності:" відповідну причину звільнення від роботи хворого.
Таким чином, у вищезазначених листках непрацездатності наявні порушення їх заповнення всупереч вимогам п.3.3, 3.4, 3.12 Інструкції №532 тощо, тому суд не може вважати їх виданими відповідно до вимог законодавства.
Відповідно до ст.30 Закону №1105 рішення про призначення матеріального забезпечення та надання соціальних послуг приймається комісією (уповноваженим) із соціального страхування, що створюється (обирається) на підприємстві, в установі, організації, до складу якої входять представники адміністрації підприємства, установи, організації та застрахованих осіб (виборних органів первинної профспілкової організації (профспілкового представника) або інших органів, які представляють інтереси застрахованих осіб).
Комісія (уповноважений) із соціального страхування здійснює контроль за правильним нарахуванням і своєчасною виплатою матеріального забезпечення, приймає рішення про відмову в його призначенні, про припинення виплати матеріального забезпечення (повністю або частково), розглядає підставу і правильність видачі листків непрацездатності та інших документів, які є підставою для надання матеріального забезпечення та соціальних послуг.
Комісія (уповноважений) із соціального страхування виконує свої функції відповідно до положення про комісію (уповноваженого) із страхування у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності, яке затверджується правлінням Фонду.
Пунктом 2.2 Положення про комісію (уповноваженого) підприємства, установи, організації із загальнообов`язкового державного соціального страхування у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності та витратами, зумовленими похованням, затвердженого Постановою правління Фонду соціального страхування України від 19.07.2018 року №13, передбачено, що комісія (уповноважений) із соціального страхування підприємства зобов`язана: приймати рішення про призначення матеріального забезпечення; приймати рішення про відмову в призначенні матеріального забезпечення, про припинення його виплати (повністю або частково), розглядати підставу і правильність видачі та заповнення листків непрацездатності та інших документів, які є підставою для надання матеріального забезпечення; здійснювати контроль за правильним нарахуванням і своєчасною виплатою матеріального забезпечення застрахованим особам роботодавцем за рахунок коштів Фонду як за власною ініціативою, так і у зв`язку із зверненням застрахованих осіб; вживати заходів по своєчасному наданню на підприємстві застрахованим особам матеріального забезпечення за загальнообов`язковим державним соціальним страхуванням у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності; брати участь у перевірках, що здійснюються на підприємстві робочими органами виконавчої дирекції Фонду з питань правильності використання страхових коштів, надавати контролюючим органам необхідні документи та пояснення з питань, що виникають під час перевірок; здійснювати заходи по усуненню виявлених комісією (уповноваженим) із соціального страхування підприємства та контролюючими органами порушень з питань надання матеріального забезпечення, використання страхових коштів.
Підпунктом 3.1.1 п.3.1 вказаного Положення передбачено, що комісія (уповноважений) із соціального страхування підприємства: приймає рішення про призначення або відмову в призначенні матеріального забезпечення (допомоги по тимчасовій непрацездатності (включаючи догляд за хворою дитиною), вагітності та пологах, на поховання) і передає його роботодавцю для проведення виплат, здійснення розрахунків тощо. Приймає рішення про припинення виплати матеріального забезпечення (повністю або частково). Перевіряє правильність видачі та заповнення документів, які є підставою для надання матеріального забезпечення.
Тобто одним з обов`язків комісії є перевірка правильності видачі та заповнення документів, які є підставою для надання матеріального забезпечення.
Таким чином, під час перевірки правомірності призначення комісією із соціального страхування матеріального забезпечення застрахованим особам, виконання нею обов`язків щодо розгляду підстав і правильності видачі листків непрацездатності спеціалістом виконавчої дирекції, встановлені випадки безпідставного призначення допомоги по листках непрацездатності, що видані та оформлені з порушенням вимог Інструкції №532.
Суд зазначає, що листок непрацездатності є підставою для призначення допомоги лише у разі, якщо його зміст та форма відповідає вимогам установленим Інструкцією №532.
Пунктом 2.15 Положення про документальне забезпечення записів у бухгалтерському обліку, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 24.05.1995 року №88 (зареєстровано в Міністерстві юстиції України 05.06.1995 року №168/704) первинні документи бухгалтерського обліку підлягають обов`язковій перевірці працівниками, які ведуть бухгалтерських облік, за формою і змістом, тобто перевіряється наявність у документі обов`язкових реквізитів та відповідальність господарської операції діючому законодавству.
Забороняється приймати до виконання первинні документи на операції, що суперечать законодавчим та нормативним актам (п.2.16 Положення №88).
Відповідно до ч.6 ст.15 Закону №1105 у разі порушення порядку використання страхових коштів роботодавці відшкодовують Фонду в повному обсязі неправомірно витрачену суму страхових коштів та/або вартість наданих соціальних послуг і сплачують штраф у розмірі 50 відсотків такої суми. За несвоєчасне повернення або повернення не в повному обсязі страхових коштів на страхувальників та інших отримувачів коштів Фонду накладається штраф у розмірі 10 відсотків несвоєчасно повернутих або повернутих не в повному обсязі страхових коштів.
Крім того суд зазначає, що вимога про дотримання порядку видачі листків непрацездатності включає в себе також дотримання вимог щодо їх належного оформлення. Неналежним чином оформлений листок непрацездатності не може вважатися таким, що підготовлений з дотриманням порядку щодо його видачі та не може бути підставою для виплати допомоги відповідно до ч.1 ст.31 Закону №1105.
Отже, суд вважає, що на державну установу «Державний науково-дослідний і проектний інститут основної хімії» покладається відповідальність за неналежне оформлення документів іншими особами.
Відповідно до п.1 ч.2 ст.15 Закону №1105 роботодавець зобов`язаний надавати та оплачувати застрахованим особам у разі настання страхового випадку відповідний вид матеріального забезпечення, страхових виплат та соціальних послуг згідно із цим Законом.
Згідно зі ч.1 ст.32 вказаного Закону документи для призначення допомоги по тимчасовій непрацездатності, по вагітності та пологах розглядаються не пізніше десяти днів з дня їх надходження. Повідомлення про відмову в призначенні допомоги із зазначенням причин відмови та порядку оскарження видається або надсилається заявникові не пізніше п`яти днів після винесення відповідного рішення.
Зазначені норми права вказують на те, що державна установа «Державний науково-дослідний і проектний інститут основної хімії» , як роботодавець має право відмовити у наданні та оплаті допомоги у разі надання застрахованою особою документів, які не відповідають вимогам ч.1 ст.32 Закону України Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності та витратами, зумовленими похованням .
Аналогічна позиція викладена Верховним Судом у постанові від 01.03.2018 року по справі №805/3126/17-а. Верховний Суд зазначив, що позивача притягнуто до відповідальності за порушення порядку використання страхових коштів, що були виплачені за листками непрацездатності, які заповнені з порушенням встановлених правил, обов`язок перевірки яких покладено на працівників, які ведуть бухгалтерський облік. Оскільки у порушення вимог чинного законодавства, позивач нарахував та сплатив допомогу по тимчасовій непрацездатності за листками непрацездатності, які були видані та оформлені неналежним чином, відповідач правомірно прийняв рішення про повернення коштів Фонду та застосування фінансових санкцій за порушення законодавства про загальнообов`язкове державне соціальне страхування.
У відповідності до ч.5 ст.242 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) при виборі і застосуванні норми права до спірних правовідносин суд враховує висновки щодо застосування норм права, викладені в постановах Верховного Суду.
Доводи позивача щодо посилання на ст.23 Закону №1105 суд вважає неприйнятими, оскільки, в акті перевірки відсутнє посилання Фонду на цю норму та оскаржуване рішення прийнято відповідачем внаслідок порушення підприємством ч.1 ст.31 зазначеного закону, а саме порушення встановленого порядку оформлення листів непрацездатності.
Суд критично ставиться до посилання позивача на прийняття до виконання спірних листів непрацездатності через те, що останні відповідають вимогам законодавства у сфері бухгалтерського обліку, оскільки вимоги до заповнення листа непрацездатності регламентуються Міністерством охорони здоров`я України та передбачені в Інструкції №532.
Враховуючи встановлені судом обставини та беручи до уваги наведені нормативні положення суд зазначає, що позивачем було неправомірно призначено та оплачено допомогу по тимчасової втрати працездатності за рахунок коштів Фонду низці застрахованих осіб, оскільки лікарняні листи ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 не відповідають вимогам Інструкції №532.
З огляду на викладене суд приходить до висновку про те, що рішення начальника Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Донецькій області №161 від 04.07.2019 року про повернення коштів Фонду та застосування фінансових санкцій за порушення законодавства про загальнообов`язкове державне соціальне страхування в частині відшкодування неправомірно витрачених сум страхових коштів в розмірі 7546,49 грн. та застосування до філії ДУ «НІОХІМ» ХМЗ фінансових санкцій у вигляді штрафу в розмірі 50% від суми неправомірно витрачених страхових коштів на суму 3773,25 грн. є законним, а підстави для його скасування - відсутні.
Закріплений у ч.1 ст.9 КАС України принцип змагальності сторін передбачає, що розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюється на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.
За правилами ч.1 ст.77 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. При цьому, згідно зі ст.77 КАС України, в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Згідно зі ст.19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Оскільки, у даній справі оспорюється рішення прийняті відповідачем як суб`єктом владних повноважень, суд відповідно до вимог ч.2 ст.2 КАС України перевіряє, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Системний аналіз наведених правових норм при застосуванні до правовідносин, що є предметом судового дослідження, вказує на те, що відповідач, який є субєктом владних повноважень при прийнятті оскаржуваних рішень діяв з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення, з дотримання необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія), та з дотримання принципу верховенства права, а тому відсутні підстави для скасування оскаржуваних рішень суб`єкта владних повноважень.
Враховуючи викладене, суд дійшов висновку, що заявлені позивачем вимоги є необґрунтованими та безпідставними, а тому у задоволенні адміністративного позову слід відмовити повністю.
Згідно ст.139 КАС України, судові витрати поверненню не підлягають.
Керуючись ст.19 Конституції України, ст.ст. 6-9, 14, 243-246, 250, 255, 295, 297 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
В И Р І Ш И В:
У задоволенні адміністративного позову Державної установи «Державний науково-дослідний і проектний інститут основної хімії» (ідентифікаційний код: 00209740, місцезнаходження: 61002, Харківська область, м. Харків, Київський район, вул. Мироносицька, 25) до Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування в Донецькій області (ідентифікаційний код: 41325231, місцезнаходження: 84122, Донецька область, м. Слов`янськ, вул. Свободи, 5) про визнання протиправним та скасування рішення начальника Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Донецькій області № 161 від 04.07.2019 року про повернення коштів Фонду та застосування фінансових санкцій за порушення законодавства про загальнообов`язкове державне соціальне страхування в частині відшкодування неправомірно витрачених сум страхових коштів в розмірі 7546,49 грн. та застосування до філії ДУ «НІОХІМ» ХМЗ фінансових санкцій у вигляді штрафу в розмірі 50% від суми неправомірно витрачених страхових коштів на суму 3773,25 грн. відмовити.
Рішення прийняте в нарадчій кімнаті, вступна та резолютивна частини проголошені в судовому засіданні 16.10.2019 року.
Повний текст рішення виготовлено 18.10.2019 року.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення.
Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
До дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи апеляційні скарги подаються учасниками справи до або через відповідні суди, а матеріали справ витребовуються та надсилаються судами за правилами, що діяли до набрання чинності цією редакцією Кодексу.
Текст рішення розміщений в Єдиному державному реєстрі судових рішень (веб-адреса сторінки: http://www.reyestr.court.gov.ua/).
Суддя Т.В.Загацька
Суд | Донецький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 16.10.2019 |
Оприлюднено | 19.10.2019 |
Номер документу | 85025988 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Донецький окружний адміністративний суд
Загацька Т.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні