ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТ ИВНИЙ СУД міста КИЄВА
01025, м. Київ, вул. Десятинна , 4/6, тел. 278-43-43
Вн. № < Внутрішній Номер сп рави >
П О С Т А Н О В А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
м. Київ
11 лютого 2010 року 12:21 № 3/656
Окружний адміністра тивний суд міста Києва у скла ді головуючої судді Блажівс ької Н. Є., суддів Власенкової О. О. та Маруліної Л. О., при секр етарі судового засідання Мик олаєнко І.О.,
розглянув у відкритому суд овому засіданні адміністрат ивну справу
За позовом ОСОБА_1
до Міністерства юстиції Ук раїни
про зобов' язання вчинити дії
У судовому засіданні 11 лю того 2010 року відповідно до пун кту 3 статті 160 Кодексу адмініс тративного судочинства Укра їни проголошено вступну та р езолютивну частину Постанов и.
О Б С Т А В И Н И С П Р А В И
ОСОБА_1 (надалі - також «Позивач») звернувся до Окру жного адміністративного суд у міста Києва з адміністрати вними позовами до Міністер ства юстиції України (надал і - також «Відповідач») та з у рахуванням уточнених позовн их вимог просив про визнання протиправною бездіяльності Відповідача щодо не вирішен ня по суті порушених у заяві в ід 14 травня 2008 року питань; визн ання протиправною бездіяльн ості Відповідача щодо не дов едення до відома Позивача об ґрунтованої відповіді на зве рнення від 14 травня 2008 року; зоб ов' язання Відповідача вирі шити по суті порушені у заяві від 14 травня 2008 року питання; зо бов' язання Відповідача у мі сячний термін довести до від ома обґрунтовану відповідь н а заяву від 14 травня 2008 року; зоб ов' язання Відповідача нада ти Позивачу копії листів Де партаменту Державної вико навчої служби Мін' юсту Укра їни від 21 лютого 2008 року та від 22 лютого 2008 року; визнання проти правною бездіяльності Відпо відача щодо не вирішення по с уті порушених у скарзі від 14 к вітня 2008 року питань; визнання протиправною бездіяльності Відповідача щодо не доведен ня до відома Позивача обґрун тованої відповіді на скаргу від 14 квітня 2008 року; зобов' яз ання Відповідача вирішити по суті порушені у скарзі від 14 к вітня 2008 року питання; зобов' язання Відповідача у місячни й термін довести до відома По зивача обґрунтовану відпові дь на мою від 14 квітня 2008 року; ви знати протиправною бездіяль ності Відповідача щодо не ви рішення по суті порушених у с карзі від 22 квітня 2008 року пита нь; визнання протиправною бе здіяльності Відповідача, яка полягає в порушенні права По зивача на участь в процесі пр ийняття рішення; визнати про типравною бездіяльність Від повідача щодо не доведення д о відома Позивача обґрунтова ної відповіді на звернення в ід 22 квітня 2008 року; зобов' яза ння Відповідача запросити По зивача на засідання органу, щ о перевірятиме скаргу від 22 кв ітня 2008 року та дозволити Пози вачу приймати участь у перев ірці його скарги від 22 квітня 2008 року; зобов' язання Відпов ідача вирішити по суті поруш ені у його скарзі від 22 квітня 2008 року питання; зобов' язанн я Відповідача у місячний тер мін довести до відома Позива ча обґрунтовану відповідь на його скаргу від 22 квітня 2008 рок у.
Ухвалою Окружного адмініс тративного суду міста Києва № 3/656 від 14 жовтня 2008 року об' єдн ано до спільного розгляду і в ирішення адміністративні сп рави за позовами ОСОБА_1 д о Міністерства юстиції У країни про визнання неправом ірними дій та зобов' язання вчинити дії (справи № 3/656, 3/657 та 3/658 ) та присвоєно об' єднаним сп равами загальний № 3/656.
Позовні вимоги мотивовані тим, що бездіяльність Відпов ідача, яка полягає у не виріше нні по суті викладених у звер неннях Позивача від 14 травня 2 008 року, 22 квітня 2008 року та 14 квіт ня 2008 року питань та ненадання обґрунтованих відповідей, є протиправною та такою, що пор ушує вимоги чинного законода вства України та права та охо ронювані законом інтереси ОСОБА_1
В судовому засіданні Позив ачем було зазначено про те, що відповідно до Інструкції пр о порядок розгляду звернень та особистого прийому громад ян у Мін' юсті України рішен ня про припинення розгляду з вернень громадян приймаєтьс я керівником відповідного ор гану, тоді, коли відповідне рі шення у спірних правовідноси нах було прийнято першим зас тупником директора.
Представник Відповідача - Міністерства юстиції Укр аїни, - в судовому засіданні проти позовних вимог запере чив, покликаючись на їх необґ рунтованість та безпідставн ість.
В обґрунтування заперечен ь на позов представником Від повідача було зазначено про те, що Відповідачем було нада но відповіді на звернення По зивача в межах повноважень т а у спосіб, що передбачені Кон ституцією та законами Україн и.
Звернення, на які посилаєть ся Позивач, як вказав предста вник Відповідача, зареєстров ано у Міністерстві юстиц ії 21 квітня 2008 року № П-14951 (скарга від 14 квітня 2008 року), 22 квітня 2008 р оку № П-15101 (скарга від 22 квітня 2008 року) та 14 травня 2008 року № П-16928 (за ява від 14 травня 2008 року). Листом від 21 травня 2008 року № П-1494 1-25 за підписом заступника дир ектора Департаменту дер жавної виконавчої служби М іністерства юстиції Украї ни С. Ф. Попової та від 5 чер вня 2008 року № П-14941-25 з а підписом першого заступник а директора Департаменту державної виконавчої служб и Міністерства юстиції У країни О. В. Соломко Позив ачу було надано відповіді на вказані звернення.
В обґрунтування правомірн ості дій Відповідача при роз гляді звернень Позивача пред ставник Міністерства юс тиції України посилався на п оложення статті 8 Закону Укра їни «Про звернення громадян» , якою встановлено, що не розгл ядаються повторні звернення одним і тим же органом від одн ого і того ж громадянина з одн ого і того ж питання, якщо перш е вирішено по суті.
Розглянувши подані док ументи і матеріали та заслух авши пояснення Позивача та п редставника Відповідача, все бічно і повно з' ясувавши вс і фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об' єкти вно оцінивши докази, які мают ь юридичне значення для розг ляду справи і вирішення спор у по суті, Окружний адміністр ативний суд міста Києва, -
В С Т А Н О В И В
Спірні правовідно сини регулюються Конституці єю України, Законом України « Про звернення громадян», Зак оном України «Про місцеві де ржавні адміністрації», Указо м Президента України № 109/2008 від 7 лютого 2008 року «Про першочерг ові заходи щодо забезпечення реалізації та гарантування конституційного права на зве рнення до органів державної влади та органів місцевого с амоврядування», Інструкціє ю про порядок розгляду зверн ень та особистого прийому гр омадян у Міністерстві юс тиції України, в установах та організаціях, що належать до сфери його управління, затве рдженою наказом Міністерс тва юстиції України від 18 бе резня 2004 року № 26/5.
Статтею 40 Конституції Укра їни передбачено, що усі мають право направляти індивідуал ьні чи колективні письмові з вернення або особисто зверта тися до органів державної вл ади, органів місцевого самов рядування та посадових і слу жбових осіб цих органів, що зо бов' язані розглянути зверн ення та дати обґрунтовану ві дповідь у встановлений закон ом строк.
Відповідно до частини 1 ста тті 1 Закону України «Про звер нення громадян»від 2 жовтня 199 6 року №393/96-ВР (зі змінами та допо вненнями) (надалі - Закон «Пр о звернення громадян») грома дяни України мають право зве рнутися до органів державної влади, місцевого самоврядув ання, об'єднань громадян, підп риємств, установ, організаці й незалежно від форм власнос ті, засобів масової інформац ії, посадових осіб відповідн о до їх функціональних обов'я зків із зауваженнями, скарга ми та пропозиціями, що стосую ться їх статутної діяльності , заявою або клопотанням щодо реалізації своїх соціально- економічних, політичних та о собистих прав і законних інт ересів та скаргою про їх пору шення.
Відповідно до статті 18 Зако ну «Про звернення громадян» громадянин, який звернувся і з заявою чи скаргою до органі в державної влади, місцевого самоврядування, підприємств , установ, організацій незале жно від форм власності, об'єдн ань громадян, засобів масово ї інформації, посадових осіб , має право: особисто викласти аргументи особі, що перевіря ла заяву чи скаргу, та брати уч асть у перевірці поданої ска рги чи заяви; знайомитися з ма теріалами перевірки; подават и додаткові матеріали або на полягати на їх запиті органо м, який розглядає заяву чи ска ргу; бути присутнім при розгл яді заяви чи скарги; користув атися послугами адвоката або представника трудового коле ктиву, організації, яка здійс нює правозахисну функцію, оф ормивши це уповноваження у в становленому законом порядк у; одержати письмову відпові дь про результати розгляду з аяви чи скарги; висловлювати усно або письмово вимогу щод о дотримання таємниці розгля ду заяви чи скарги; вимагати в ідшкодування збитків, якщо в они стали результатом поруше нь встановленого порядку роз гляду звернень.
14 квітня 2008 року ОСОБА_1 д о Міністерства юстиції У країни було подано скаргу (зг ідно з реєстраційно-контролб ною карткою зареєстровано за вх. № П-14951 від 21 квітня 2008 року; термін виконання встановлен о - до 14 травня 2008 року), в як ій просив невідкладно у терм ін не більше 15 днів повідомити Позивача про порядок оскарж ення листа Департаменту ДВС від 4 березня 2008 року № П-6225-25.
Листом Департаменту де ржавної виконавчої служби Міністерства юстиції Укра їни від 21 травня 2008 року № П-14941-25 По зивача було повідомлено про проведення перевірки виклад ених у його зверненнях факті в та вказано, що остаточну від повідь буде надано додатково .
Листом Департаменту де ржавної виконавчої служби Міністерства юстиції Укра їни від 5 червня 2008 року № 14941-25 Поз ивача було повідомлено про т е, що вичерпні відповіді на по рушенні у зверненнях питання Позивачу надано Департаме нтом державної виконавчої служби Міністерства юст иції України 23 січня 2008 року (ви хідний № П-3956-25), 28 січня 2008 року (ви хідний № П-2717-25, 1-27101-25, П-28644-25, П-28646-25), 21 лют ого 2008 року (вихідний № П-3743/1, П-3743-2 5), 22 лютого 2008 року (вихідний № П-3738-25, П-3957-25), 27 лютого 2008 року (в ихідний № П-4966-25), 29 лютого 2008 року ( вихідний № П-5443-25, П-5445-25), 3 квітня 2008 р оку (вихідний № П-9535-25), 4 бе резня 2008 року (вихідний № П-7083-25, П -6224-25, П-7085-25, П-7127-25, П-7141-25, П-7921-25, П-6225-25), 6 берез ня 2008 року (вихідний № П-7081-25, П-7980-25), 20 березня 2008 року (ви хідний № П-7919-25, П-7955-25, П-7932-25), 21 березн я 2008 року (вихідний № П-8184-25, П-8183-25, П-8 182-25, П-8665-25, П-8846-25, П-8831-25), 25 бе резня 2008 року (вихідний № П-8664-25), 11 квітня 2008 року (вихідний № П-10380-25, П-10383-25, П-10384-25, П-10385-25, П-10386-25, П-11287-25, П-11283-25, П-13 098-25, П-11541-25, П-11542-25, П-11891-25, П-12015-25, П-11540-25, П-11936-25, П -12708-25, П-11538-25, П-12681-25, П-12790-25, П-12792-25, П-129678-25), а та кож поінформовано про те, що н а підставі статті 8 Закону Укр аїни «Про звернення громадян »всі наступні звернення Пози вача з цього приводу будуть з алишені без розгляду.
Суд звертає увагу на невідп овідність записів в реєстрац ійно-контрольній картці Мі ністерства юстиції Україн и щодо звернення Позивача ві д 14 квітня 2008 року, оскільки дат ою виконання зазначено 14 бере зня 2008 року та 5 червня 2008 року.
Доказів на підтвердження н адання Позивачу відповіді 14 б ерезня 2008 року представником Відповідача Суду не нада но, тоді, коли Лист Департам енту державної виконавчої служби Міністерства юст иції України від 5 червня 2008 рок у № 14941-25 не містить вирішення по кладених у зверненні від 14 кві тня 2008 року Позивачем питань п о суті.
22 квітня 2008 року Позивач звер нувся до Заступника Мініст ра юстиції України зі скарг ою (згідно з реєстраційною ка рткою Міністерства юсти ції України зареєстровано за вх. № П-15101 від 22 квітня 2008 року), в я кій зазначив про неприйняття його на особистий прийом Зас тупником Міністра юстиц ії України, звернув увагу на н еправомірні дії співробітни ків Міністерства юстиці ї України, та просив запросит и його на засідання органу, що перевірятиме його скар ги та дозволити приймати уча сть в перевірці.
Листом Департаменту де ржавної виконавчої служби Міністерства юстиції Укра їни від 21 травня 2008 року № П-14941-25 По зивача було повідомлено про проведення перевірки виклад ених у його зверненнях факті в та вказано, що остаточну від повідь буде надано додатково .
Листом Департаменту де ржавної виконавчої служби Міністерства юстиції Укра їни від 5 червня 2008 року № 14941-25 Поз ивача було повідомлено про т е, що вичерпні відповіді на по рушенні у зверненнях питання Позивачу надано Департаме нтом державної виконавчої служби Міністерства юст иції України 23 січня 2008 року (ви хідний № П-3956-25), 28 січня 2008 року (ви хідний № П-2717-25, 1-27101-25, П-28644-25, П-28646-25), 21 лют ого 2008 року (вихідний № П-3743/1, П-3743-2 5), 22 лютого 2008 року (вихідний № П-3738-25, П-3957-25), 27 лютого 2008 року (в ихідний № П-4966-25), 29 лютого 2008 року ( вихідний № П-5443-25, П-5445-25), 3 квітня 2008 р оку (вихідний № П-9535-25), 4 бе резня 2008 року (вихідний № П-7083-25, П -6224-25, П-7085-25, П-7127-25, П-7141-25, П-7921-25, П-6225-25), 6 берез ня 2008 року (вихідний № П-7081-25, П-7980-25), 20 березня 2008 року (ви хідний № П-7919-25, П-7955-25, П-7932-25), 21 березн я 2008 року (вихідний № П-8184-25, П-8183-25, П-8 182-25, П-8665-25, П-8846-25, П-8831-25), 25 бе резня 2008 року (вихідний № П-8664-25), 11 квітня 2008 року (вихідний № П-10380-25, П-10383-25, П-10384-25, П-10385-25, П-10386-25, П-11287-25, П-11283-25, П-13 098-25, П-11541-25, П-11542-25, П-11891-25, П-12015-25, П-11540-25, П-11936-25, П -12708-25, П-11538-25, П-12681-25, П-12790-25, П-12792-25, П-129678-25), а та кож поінформовано про те, що н а підставі статті 8 Закону Укр аїни «Про звернення громадян »всі наступні звернення Пози вача з цього приводу будуть з алишені без розгляду.
14 травня 2008 року ОСОБА_1 зв ернувся до Міністерства юстиції України із заявою (за реєстровано за вх. № П-16928 від 14 т равня 2008 року) про невідкладне надання копій відповідей (ли стів) Департаменту ДВС ві д 21 лютого 2008 року та 22 лютого 2008 р оку на скаргу, подану 4 березня 2008 року.
Листом Департаменту де ржавної виконавчої служби Міністерства юстиції Укра їни від 21 травня 2008 року № П-14941-25 По зивача було повідомлено про проведення перевірки виклад ених у його зверненнях факті в та вказано, що остаточну від повідь буде надано додатково .
Листом Департаменту де ржавної виконавчої служби Міністерства юстиції Укра їни від 5 червня 2008 року № 14941-25 Поз ивача було повідомлено про т е, що вичерпні відповіді на по рушенні у зверненнях питання Позивачу надано Департаме нтом державної виконавчої служби Міністерства юст иції України 23 січня 2008 року (ви хідний № П-3956-25), 28 січня 2008 року (ви хідний № П-2717-25, 1-27101-25, П-28644-25, П-28646-25), 21 лют ого 2008 року (вихідний № П-3743/1, П-3743-2 5), 22 лютого 2008 року (вихідний № П-3738-25, П-3957-25), 27 лютого 2008 року (в ихідний № П-4966-25), 29 лютого 2008 року ( вихідний № П-5443-25, П-5445-25), 3 квітня 2008 р оку (вихідний № П-9535-25), 4 бе резня 2008 року (вихідний № П-7083-25, П -6224-25, П-7085-25, П-7127-25, П-7141-25, П-7921-25, П-6225-25), 6 берез ня 2008 року (вихідний № П-7081-25, П-7980-25), 20 березня 2008 року (ви хідний № П-7919-25, П-7955-25, П-7932-25), 21 березн я 2008 року (вихідний № П-8184-25, П-8183-25, П-8 182-25, П-8665-25, П-8846-25, П-8831-25), 25 бе резня 2008 року (вихідний № П-8664-25), 11 квітня 2008 року (вихідний № П-10380-25, П-10383-25, П-10384-25, П-10385-25, П-10386-25, П-11287-25, П-11283-25, П-13 098-25, П-11541-25, П-11542-25, П-11891-25, П-12015-25, П-11540-25, П-11936-25, П -12708-25, П-11538-25, П-12681-25, П-12790-25, П-12792-25, П-129678-25), а та кож поінформовано про те, що н а підставі статті 8 Закону Укр аїни «Про звернення громадян »всі наступні звернення Пози вача з цього приводу будуть з алишені без розгляду.
Таким чином, Суд звертає ув агу на те, що фактично Листо м Департаменту державної в иконавчої служби Міністер ства юстиції України від 5 ч ервня 2008 року № 14941-25 було прийнято рішення про припин ення листування з Позивачем в майбутньому з відповідних питань.
Проаналізувавши матеріал и справи та вимоги чинного за конодавства України, Суд зве ртає увагу на наступне.
Відповідно до частини 1 ста тті 7 Закону «Про звернення гр омадян»звернення, оформлені належним чином і подані у вст ановленому порядку, підлягаю ть обов'язковому прийняттю т а розгляду.
Згідно зі статтею 19 Закону « Про звернення громадян»орга ни державної влади і місцево го самоврядування, підприємс тва, установи, організації не залежно від форм власності, о б'єднання громадян, засоби ма сової інформації, їх керівни ки та інші посадові особи в ме жах своїх повноважень зобов' язані: об'єктивно, всебічно і вчасно перевіряти заяви чи с карги; у разі прийняття рішен ня про обмеження доступу гро мадянина до відповідної інфо рмації при розгляді заяви чи скарги скласти про це мотиво вану постанову; на прохання г ромадянина запрошувати його на засідання відповідного о ргану, що розглядає його заяв у чи скаргу; відміняти або змі нювати оскаржувані рішення у випадках, передбачених зако нодавством України, якщо вон и не відповідають закону або іншим нормативним актам, нев ідкладно вживати заходів до припинення неправомірних ді й, виявляти, усувати причини т а умови, які сприяли порушенн ям; забезпечувати поновлення порушених прав, реальне вико нання прийнятих у зв'язку з за явою чи скаргою рішень; письм ово повідомляти громадянина про результати перевірки за яви чи скарги і суть прийнято го рішення; вживати заходів щ одо відшкодування у встановл еному законом порядку матері альних збитків, якщо їх було з авдано громадянину в результ аті ущемлення його прав чи за конних інтересів, вирішувати питання про відповідальніст ь осіб, з вини яких було допуще но порушення, а також на проха ння громадянина не пізніш як у місячний термін довести пр ийняте рішення до відома орг ану місцевого самоврядуванн я, трудового колективу чи об'є днання громадян за місцем пр оживання громадянина; у разі визнання заяви чи скарги нео бґрунтованою роз'яснити поря док оскарження прийнятого за нею рішення; не допускати без підставної передачі розгляд у заяв чи скарг іншим органам ; особисто організовувати та перевіряти стан розгляду за яв чи скарг громадян, вживати заходів до усунення причин, щ о їх породжують, систематичн о аналізувати та інформувати населення про хід цієї робот и.
Статтею 20 Закону «Про зверн ення громадян» встановлено, що звернення розглядаються і вирішуються у термін не біль ше одного місяця від дня їх на дходження, а ті, які не потребу ють додаткового вивчення, - невідкладно, але не пізніше п 'ятнадцяти днів від дня їх отр имання. Якщо в місячний термі н вирішити порушені у зверне нні питання неможливо, керів ник відповідного органу, під приємства, установи, організ ації або його заступник вста новлюють необхідний термін д ля його розгляду, про що повід омляється особі, яка подала з вернення. При цьому загальни й термін вирішення питань, по рушених у зверненні, не може п еревищувати сорока п'яти дні в.
Предметом судового розгля ду в даній адміністративній справі є бездіяльність Відпо відача щодо не вирішення у вс тановленому чинним законода вством порядку питань, викла дених у зверненнях Позивача від 14 квітня 2008 року, 22 квітня 2008 р оку та 14 травня 2008 року.
Суд звертає увагу на те, що п редметом звернення Позивача від 14 квітня 2008 року є проха ння невідкладно у термін не б ільше 15 днів повідомити Позив ача про порядок оскарж ення листа Департаменту ДВС від 4 березня 2008 року № П-6225-25 .
Предметом звернення від 22 к вітня 2008 року стала вимога про запрошення Позивача на з асідання органу, що перевіря тиме його скарги та дозвіл пр иймати участь у проведенні п еревірки.
Разом з тим, предметом з аяви ОСОБА_1 від 14 травня 2008 року є вимога щодо надання копій відповідей (листів) Д епартаменту ДВС від 21 лютог о 2008 року та 22 лютого 2008 року на ск аргу, подану 4 березня 2008 року.
Як підтверджується мат еріалами справи, на вищевказ ані звернення Позивача Мін істерством юстиції Україн и було надано відповідь від 21 травня 2008 року за № П-14941-25, якою Позивача було пов ідомлено про проведення пере вірки викладених у його звер неннях фактів та вказано, що о статочну відповідь буде нада но додатково.
Факт отримання даного лист а Відповідача підтверджуєть ся посиланням позивача на це й лист у позові ОСОБА_1 до Міністерства юстиції Укра їни про визнання протиправно ю бездіяльності, який знаход иться у провадженні Окружног о адміністративного суду міс та Києва (справа № 2а-5963/09/2670), суддя Власенкова О. О.). як зазначено Позивачем у вказаній позовн ій заяві, «у травні 2008 р. мені на дійшов лист із Департамент у ДВС від 21.05.08». В додатках до в казаного позову Позивач нада в копію листа департаменту Д ВС від 25 травня 2008 року.
Стосовно відповіді Міні стерства юстиції України в ід 5 червня 2008 року № 14941-25, Суд звертає увагу на нас тупне.
Доказів на підтвердження т ого, що вищевказаного листа б уло відправлено Відповідаче м та отримано Позивачем у вст ановленому чинним законодав ством порядку представником Відповідача Суду не нада но, а Судом не встановлено .
Водночас, Суд звертає у вагу на те, що вказаною відпов іддю Позивача було повідомле но про те, що на підставі статт і 8 Закону України «Про зверне ння громадян»всі наступні зв ернення Позивача з цього при воду будуть залишені без роз гляду.
Звернення, які не підлягают ь розгляду та вирішенню, визн ачено статтею 8 Закону.
Так, письмове звернення без зазначення місця проживання , не підписане автором (автора ми), а також таке, з якого немож ливо встановити авторство, в изнається анонімним і розгля ду не підлягає. Не розглядают ься повторні звернення одним і тим же органом від одного і того ж громадянина з одного і того ж питання, якщо перше вир ішено по суті, а також ті зверн ення, терміни розгляду яких п ередбачено статтею 17 цього За кону, та звернення осіб, визна них судом недієздатними. Р ішення про припинення розгля ду такого звернення приймає керівник органу, про що повід омляється особі, яка подала з вернення.
Згідно із Законом України в ід 2 жовтня 1996 року «Про звернен ня громадян», Указом Президе нта України від 7 лютого 2008 року № 109, постановою Кабінету Мі ністрів України від 14 квітн я 1997 року № 348 «Про затвердження Інструкції з діловодства за зверненнями громадян в орга нах державної влади і місцев ого самоврядування, об'єднан нях громадян, на підприємств ах, в установах, організаціях незалежно від форм власност і, в засобах масової інформац ії»було розроблено та затвер джено Наказом Міністерств а юстиції України від 18 бере зня 2004 року № 26/5 Інструкцію про п орядок розгляду звернень та особистого прийому громадян у Міністерстві юстиції У країни, в установах та органі заціях, що належать до сфери й ого управління (надалі - так ож «Інструкція»).
Відповідно до пункту 1. 2 Інст рукції розгляд пропозицій (з ауважень), заяв (клопотань), ск арг і особистий прийом грома дян є важливою ділянкою робо ти Міністерства юстиції України, засобом отримання і нформації про недоліки в роб оті цих органів юстиції, одні єю з форм зміцнення і розшире ння зв'язків із широкими верс твами населення, дійовим зас обом у розвитку правової дер жави в Україні.
У роботі із письмовими та у сними зверненнями громадян п отрібно забезпечувати квалі фікований, неупереджений, об 'єктивний і своєчасний розгл яд звернень громадян з метою оперативного розв'язання по рушених у них питань, задовол ення законних вимог заявникі в, реального поновлення пору шених конституційних прав та запобігання надалі таким по рушенням, повною мірою реалі зуючи при цьому визначені за конодавством повноваження (п ункт 1. 3 Інструкції).
Згідно з пунктом 2. 10 Інструк ції щодо кожного звернення н е пізніше ніж у п'ятиденний те рмін має бути прийняте одне з таких рішень, зокрема, залиши ти без розгляду при наявност і підстав, визначених у статт і 8 Закону України «Про зверне ння громадян».
Статтею 8 Закону передбачен о, що рішення про припинення р озгляду відповідного зверне ння приймає керівник органу, про що повідомляється особі , яка подала звернення.
Як вбачається зі змісту лис та Міністерства юстиції України від 5 червня 2008 року № 14941-25, яким було прий нято рішення про припинення розгляду звернень Позивача і з означених питань, його було підписано першим заступн иком директора Департамен ту державної виконавчої сл ужби Міністерства юстиц ії України О. В. Соломко.
Водночас, імперативна норм а статті 8 Закону містить прям у вказівку стосовно того, що т акого роду рішення приймаєть ся виключно керівником орган у, до компетенції якого відне сено вирішення звернення гро мадянина.
Крім того, необґрунтованим и є твердження представника Відповідача в судовому засід анні про те, що таке рішення бу ло прийнято керівником Відпо відача, проте в усній формі, ос кільки таку форму прийнятого рішення чинним законодавств ом не передбачено.
Розгляд звернень Позивача віднесено до компетенції Д епартаменту державної вик онавчої служби Міністерст ва юстиції України, а, відта к, у випадку наявності передб ачених статтею 8 Закону Украї ни «Про звернення громадян»п ідстав, прийняття рішення пр о припинення розгляду зверне нь Позивача входить до виклю чної компетенції директора Департаменту державної в иконавчої служби Міністер ства юстиції України, а не й ого заступника.
Суд критично відноситься д о наданого в судовому засіда нні листа Міністерства ю стиції України № П-19369-25 від 13 чер вня 2008 року, підписаного засту пником Міністра В. І. Цокл аном, зміст якого, по-перше, по вністю дублює зміст листа Д епартаменту державної вик онавчої служби Міністерст ва юстиції України від 5 чер вня 2008 року № 14941-25, а, по-друге, на д умку Суду, свідчить про на магання Відповідача виправи ти допущене порушення чинног о законодавства України, зок рема, статті 8 Закону.
Як вже було зазначено, пред метом розгляду в даній адмін істративній справі є бездія льність суб' єкта владних по вноважень.
Завданням адміністратив ного суду є перевірка вказан ої бездіяльності з огляду на чіткі критерії, які зазначен і у частині 3 статті 2 Кодексу а дміністративного судочинст ва України.
Частиною 3 статті 2 Кодекс у адміністративного судочин ства України встановлені кри терії, якими керується адмін істративний суд при перевірц і рішень, дій чи бездіяльност і суб'єктів владних повноваж ень. Відповідність рішень, ді й чи бездіяльності суб'єкта в ладних повноважень передбач еним частиною 3 статті 2 Кодекс у адміністративного судочин ства України критеріям перев іряється судом з урахуванням закріпленого статтею 9 Кодек су адміністративного судочи нства України принципу закон ності, відповідно до якого ор гани державної влади, органи місцевого самоврядування, ї хні посадові і службові особ и зобов'язані діяти лише на пі дставі, в межах повноважень т а у спосіб, що передбачені Кон ституцією та законами Україн и.
Відповідно до вимог час тини 2 статті 19 Конституції Ук раїни органи державної влади та органи місцевого самовря дування, їх посадові особи зо бов'язані діяти лише на підст аві, в межах повноважень та у с посіб, що передбачені Консти туцією та законами України.
Так, відповідно до частини 3 статті 2 Кодексу адм іністративного судочинства України у справах щодо оскар ження рішень, дій чи бездіяль ності суб' єктів владних пов новажень адміністративні су ди перевіряють, чи прийняті (в чинені) вони: 1) на підставі, у ме жах повноважень та у спосіб, щ о передбачені Конституцією т а законами України; 2) з викори станням повноваження з метою , з якою це повноваження надан о; 3) обґрунтовано, тобто з урах уванням усіх обставин, що маю ть значення для прийняття рі шення (вчинення дії); 4) безстор онньо (неупереджено); 5) доброс овісно; 6) розсудливо; 7) з дотрим анням принципу рівності пере д законом, запобігаючи неспр аведливій дискримінації; 8) пр опорційно, зокрема з дотрима нням необхідного балансу між будь-якими несприятливими н аслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на д осягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням п рава особи на участь у процес і прийняття рішення; 10) своєча сно, тобто протягом розумног о строку.
«На підставі»означає, щ о суб' єкт владних повноваже нь: 1) повинен бути утвореним у порядку, визначеному Консти туцією та законами України; 2) зобов' язаний діяти на викон ання закону, за умов та обстав ин, визначених ним.
«У межах повноважень» озна чає, що суб' єкт владних повн оважень повинен приймати ріш ення, а дії вчиняти відповідн о до встановлених законом по вноважень, не перевищуючи їх .
«У спосіб»означає, що суб' єкт владних повноважень зобо в' язаний дотримуватися вст ановленої законом процедури і форми прийняття рішення аб о вчинення дії і повинен обир ати лише визначені законом з асоби.
Зазначені критерії, хоч і адресовані суду, але одноча сно вони є і вимогами для суб' єкта владних повноважень, як ий приймає відповідне рішенн я, вчиняє певні дії чи утримує ться від їх вчинення.
Системно проаналізу вавши обставини справи та ви моги чинного законодавства У країни, колегія суддів дійшл а висновку, що Відповідачем д опущено протиправну бездіял ьність щодо розгляду звернен ь Позивача та прийняття обґр унтованих рішень, що призвел о до порушення прав ОСОБА_1
Таким чином, Суд прих одить до обґрунтованості поз овних вимог щодо визнання пр отиправною бездіяльності Ві дповідача щодо розгляду звер нень ОСОБА_1 від 14 травня 2008 року, 22 квітня 2008 року та 14 квітн я 2008 року та зобов' язання Від повідача розглянути вказані звернення відповідно до вим ог чинного законодавства Укр аїни.
Суд також звертає увагу н а те, що відповідно до частини 2 статті 71 Кодексу адміністра тивного судочинства України в адміністративних справах про протиправність рішень, д ій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'яз ок щодо доказування правомір ності свого рішення, дії чи бе здіяльності покладається на відповідача, якщо він запере чує проти адміністративного позову.
Суд звертає увагу на те, що Відповідачем в даній ад міністративній справі, який є суб' єктом владних повнова жень, не було доведено правом ірність своїх дій стосовно р озгляду звернень Позивача, я к і не було надано жодних дока зів на підтвердження правомі рності своїх дій.
Стосовно решти позов них вимог, Суд звертає увагу н а наступне.
Завданням адміністратив ного судочинства є захист пр ав, свобод та інтересів фізич них осіб, прав та інтересів юр идичних осіб у сфері публічн о-правових відносин від по рушень з боку органів дер жавної влади, органів місцев ого самоврядування, їхніх по садових і службових осіб, інш их суб'єктів при здійсненні н ими владних управлінських фу нкцій на основі законодавств а, в тому числі на виконання де легованих повноважень (части на 1 статті 2 Кодексу адміністр ативного судочинства Україн и).
Задоволенню в адміністрат ивному процесі підлягають ли ше ті вимоги, які відновлюють порушені права позива ча. Адміністративний суд від повідно до вимог Кодексу адм іністративного судочинства України не вирішує вимоги ос оби на майбутнє.
Суд звертає увагу на те, що з адоволення позовних вимог пр о визнання протиправною безд іяльності Відповідача щодо р озгляду звернень ОСОБА_1 в ід 14 травня 2008 року, 22 квітня 2008 ро ку та 14 квітня 2008 року та зобов' язання Відповідача розгляну ти вказані звернення відпові дно до вимог чинного законод авства України є достатнім т а належним способом захисту прав Позивача в сфері публіч но-правових відносин.
Водночас, Суд звертає у вагу на те, що станом на час ро згляду адміністративної спр ави немає підстав вважати, що Міністерство юстиції Ук раїни ухилятиметься від вико нання покладених на нього За коном України «Про звернення громадян»обов' язків щодо с троків розгляду звернень Поз ивача та забезпечення його о собистої участі у розгляді з вернень та при здійснення ві дповідної перевірки.
Частиною 1 статті 11 Кодексу адміністративного судочинс тва України визначено, що роз гляд і вирішення справ в адмі ністративних судах здійснює ться на засадах змагальності сторін та свободи в наданні н ими суду своїх доказів і у дов еденні перед судом їх переко нливості, а частиною 1 статті 7 1 Кодексу адміністративного судочинства України зазначе но, що кожна сторона повинна д овести ті обставини, на яких ґ рунтуються її вимоги та запе речення.
Виходячи з меж заявлених по зовних вимог, системного ана лізу положень чинного законо давства України та матеріалі в справи, колегія суддів дійш ла висновку про те, що викладе ні в позовній заяві докази По зивача є частково обґрунтова ними, та відповідно такими, що підлягають задоволенню част ково.
На підставі вищевик ладеного, керуючись статтями 2, 7, 8, 9, 99, 100, 158, 159, 160, 161, 162, 163 та 254 Кодексу ад міністративного судочинств а України, Окружний адмініст ративний суд міста Києва, -
П О С Т А Н О В И В
Адміністративний позо в задовольнити частково.
1. Визнати протипра вною бездіяльність Мініст ерства юстиції України щод о
розгляду звернень ОСОБ А_1 від 14 травня 2008 року, 22 квітн я 2008 року та 14 квітня 2008 року.
2. Зобов' язати Міні стерство юстиції України р озглянути звернення ОСОБА _1 від 14 травня 2008 року, 22 квітня 2008 року та 14 квітня 2008 року відпо відно до вимог Закону Україн и «Про звернення громадян».
3. В задоволенні решти позовних вимог - відмовити.
4. Присудити з рахункі в Державного Бюджету України на користь ОСОБА_1 І. 1,70 грн. судових витрат.
Постанова відповідно до частини 1 статті 254 Кодексу а дміністративного судочинст ва України набирає законної сили після закінчення строку подання заяви про апеляційн е оскарження, встановленого цим Кодексом, якщо таку заяву не було подано.
Постанова може бути оскарж ена до суду апеляційної інст анції протягом десяти днів з дня її складення в повному об сязі за правилами, встановле ними статтями 185-187 КАС України , шляхом подання через суд пер шої інстанції заяви про апел яційне оскарження з наступни м поданням протягом двадцяти днів апеляційної скарги. Апе ляційна скарга може бути под ана без попереднього подання заяви про апеляційне оскарж ення, якщо скарга подається у строк, встановлений для пода ння заяви про апеляційне оск арження.
Головуюча суддя Н. Є. Бла жівська
Судді О. О. Власенкова
Л. О. Маруліна
Суд | Окружний адміністративний суд міста Києва |
Дата ухвалення рішення | 11.02.2010 |
Оприлюднено | 06.07.2010 |
Номер документу | 8506303 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Окружний адміністративний суд міста Києва
Блажівська Н.Є.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні