ЛЬВІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
справа №1.380.2019.002216
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
15 жовтня 2019 року
Львівський окружний адміністративний суд в складі:
головуючого судді Брильовського Р.М.
секретар судового засідання Лепех А.М.
за участю:
представників позивача - Мисковця О.Ю., Варениці Г.В.
розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду у м. Львові справу за позовом Повного товариства "Ломбард Платинум Скарб "Казмірчук і компанія" до Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг про визнання протиправною та скасування постанови,-
ВСТАНОВИВ:
На розгляд Львівського окружного адміністративного суду надійшла позовна заява Повного товариства "Ломбард Платинум Скарб "Казмірчук і компанія" до Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг про визнання протиправною та скасування постанови №994/1421/16-3/14-П від 13.12.2018 про застосування штрафних санкцій за порушення вчиненні на ринках фінансових послуг.
Позиція позивача наведена у позовній заяві та поясненнях, в яких позивач зазначив, що не погоджується з оскаржуваною постановою, оскільки позивачем було виконано усі необхідні дії по усуненню порушень законодавства про фінансові послуги, про що повідомив Нацкомфінпослуг. Зазначив, що станом на 30.06.2018 фактично сплачений капітал позивача становив 471,5 тис. грн., однак в ході господарської діяльності за 2 кв. 2018 року у позивача виник збиток, який у підсумку станом на 30.06.2018 становив 367,0 тис. грн. 05.07.2018 засновниками Товариства було сплачено на розрахунковий рахунок 399,9 тис. грн., що підтверджується квитанціями № 232, 228 від 05.07.2019. Отже, станом на 05.07.2018 сукупний розмір оплаченого капіталу позивача станом на 05.07.2018 становив 871,4 тис. грн. Вказує, що 10.07.2018 позивачем було скеровано на адресу відповідача відповідні документи, зокрема, реєстраційну картку юридичної особи, копію протоколу зборів №13 та квитанції про оплату № 232 і №228 від 05.07.2018. Станом на 30.09.2018 власний капітал позивача становив 480,9 тис. грн. Звітність за 2 кв. 2018 року позивачем була подана 12.07.2018, а за 3 кв. 2018 року - 24.10.2018. Станом на 03.10.2018 власний капітал позивача становив 505,0 тис. грн. Позивач вважає, що на дату подання звітності у повному обсязі мало мінімальний розмір власного капіталу, що свідчить про відсутність порушень Закону України Про фінансові послуги та державне регулювання ринків фінансових послуг , оскільки самостійно і у встановлені терміни привів свою діяльність до норм Закону. Просив позов задовольнити.
В судовому засіданні представники позивача позовні вимоги підтримали з мотивів, вказаних в позовній заяві та поясненнях, просили позов задовольнити.
Відповідач у встановлений судом строк подав відзив на позов, в якому просить суд відмовити в задоволенні позовних вимог. Свої заперечення обґрунтовує тим, що відповідачем було встановлено порушення позивачем вимог підпункту 2.1.11 пункту 2.1 розділу 2 Положення про порядок надання фінансових послуг ломбардами, затвердженого розпорядженням, а саме власний капітал Ломбарда не відповідав встановленим вимогам і становив 104,5 тис. грн. Зазначив, що 29.10.2018 до Нацкомфінпослуг надійшов лист позивача зі звітом діяльності за результатами діяльності за 9 місяців 2018 року. Відповідним звітом підтверджено, що власний капітал становить 480,90 тисяч гривень (графа 110), що не відповідає підпункту 2.1.11 пункту 2.1 розділу 2 Положення. Просив відмовити у задоволенні позову.
Представник відповідача в судове засідання не з`явився, хоча належним чином повідомлений про дату, час та місце розгляду справи.
Згідно з пунктом 3 частини 3 статті 246 КАС України суд зазначає, що ухвалою Львівського окружного адміністративного суду від 08 травня 2019 року прийнято до розгляду позовну заяву та відкрито провадження у справі за правилами загального позовного провадження.
22 серпня 2019 року ухвалою Львівського окружного адміністративного суду було відмовлено представнику Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг у задоволенні клопотання про розгляд справи №1.380.2019.002216 у режимі відеоконференції.
24.09.2019 у підготовчому засіданні суд протокольною ухвалою закінчив підготовче провадження та призначив справу до судового розгляду.
15.10.2019 суд протокольною ухвалою встановив, що у зв`язку із зміною найменування позивача з Повного товариства "ТзОВ" В.І.Н.,ТзОВ "ПРУДВІБЛОХ і КО", ОСОБА_1 , ОСОБА_2 ЛОМБАРД "ГОЛДЕН КЕЙС" (79018, м. Львів, вул. Стародубська, 4) на Повне товариство "Ломбард Платинум Скарб "Казмірчук і компанія" (79018, м. Львів, пл. Липнева, б9) надалі позивачем вважати Повне товариство "Ломбард Платинум Скарб "Казмірчук і компанія" (79018, м. Львів, пл. Липнева, б9) надалі позивачем вважати.
Суд всебічно і повно з`ясував всі фактичні обставини справи, на яких ґрунтуються позовні вимоги та заперечення, об`єктивно оцінив докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті встановив наступне.
Суд встановив, що 12.07.2018 Повне товариство "ТзОВ" В.І.Н.,ТзОВ "ПРУДВІБЛОХ і КО", ОСОБА_1 , ОСОБА_2 ЛОМБАРД "ГОЛДЕН КЕЙС" скерувало до Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг звітність у паперовій формі за період І півріччя 2018 року, зокрема: Загальну інформація про ломбард за період І півріччя 2018 року (Додаток 1); Звіт про склад активів та пасивів ломбарду за період І півріччя 2018 року (додаток 2); Звіт про діяльність ломбарду за період І півріччя 2018 року (Додаток 3).
27.09.2018 Національною комісією, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг було видано розпорядження № 1703 Про застосування заходу впливу до Повного товариства "ТзОВ" В.І.Н.,ТзОВ "ПРУДВІБЛОХ і КО", ОСОБА_1 , ОСОБА_2 ЛОМБАРД "ГОЛДЕН КЕЙС", відповідно до якого встановлено порушення позивачем підпункту 2.1.11 пункту 2.1 розділу 2 Положення про порядок надання фінансових послуг ломбардами, затвердженого розпорядженням Державної комісії з регулювання ринків фінансових послуг України від 26 квітня 2005 року № 3981, зареєстрованого у Міністерстві юстиції України 14 травня 2005 року за № 565/10845 (зі змінами), а саме власний капітал Ломбарда не відповідає встановленим вимогам і становить 104,5 тис. грн. Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг відповідним розпорядженням зобов`язала Повне товариство "ТзОВ" В.І.Н.,ТзОВ "ПРУДВІБЛОХ і КО", ОСОБА_1 , ОСОБА_2 ЛОМБАРД "ГОЛДЕН КЕЙС" усунути порушення законодавства про фінансові послуги та повідомити Нацкомфінпослуг про усунення цього порушення з наданням підтверджуючих документів у термін включно до 19.10.2018.
19.11.2018 Національною комісією, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг було складено акт Про правопорушення, вчинені Повним товариством "ТзОВ" В.І.Н.,ТзОВ "ПРУДВІБЛОХ і КО", ОСОБА_1 , ОСОБА_2 ЛОМБАРД "ГОЛДЕН КЕЙС" № 1421/16-3/14.
Актом встановлено порушення Повним товариством "ТзОВ" В.І.Н.,ТзОВ "ПРУДВІБЛОХ і КО", ОСОБА_1 , ОСОБА_2 ЛОМБАРД "ГОЛДЕН КЕЙС" пп. 2.1.11 п. 2.1 розділу 2 Положення про порядок надання фінансових послуг ломбардами, затвердженого розпорядженням Державної комісії з регулювання ринків фінансових послуг України від 26.04.2005 №3981, яким передбачено, що для надання фінансових послуг ломбард повинен відповідати таким вимогам: мати власний капітал у розмірі не менше ніж 500 тисяч гривень, а у разі наявності у ломбарду відокремлених підрозділів - не менше ніж 1 мільйон гривень.
Відповідно до викладеної у акті інформації до відповідача застосовано захід впливу у вигляді Розпорядження № 1703, яким Повне товариство "ТзОВ" В.І.Н.,ТзОВ "ПРУДВІБЛОХ і КО", ОСОБА_1 , ОСОБА_2 ЛОМБАРД "ГОЛДЕН КЕЙС" зобов`язано усунути порушення законодавства про фінансові послуги та повідомити Нацкомфінпослуг про усунення порушення, з наданням підтверджуючих документів у термін до 19.10.2018. Однак, вимоги вказаного Розпорядження відповідачем виконано не було, що є порушенням п. 5.9 розділу V Положення про застосування Національною комісією, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг заходів впливу за порушення законодавства про фінансові послуги, затвердженого розпорядженням Нацкомфінпослуг від 20.11.2012 №2319.
Відповідний акт було скеровано на адресу Повного товариства "ТзОВ" В.І.Н.,ТзОВ "ПРУДВІБЛОХ і КО", ОСОБА_1 , ОСОБА_2 ЛОМБАРД "ГОЛДЕН КЕЙС" листом від 20.11.2018 № 7954/16-8, що підтверджується копією відповідного листа та конверта.
Розглянувши справу про порушення законів та інших нормативно-правових актів, що регулюють діяльність з надання фінансових послуг, провадження у якій розпочато актом про порушення, вчинені ПТ Ломбардія Копич і компанія на ринку фінансових послуг від 19.11.2018 № 1421/16-3/14, Національною комісією, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг було прийнято постанову Про застосування штрафної санкції за правопорушення, вчинені на ринках фінансових послуг № 994/1421/16-3/14-П за порушення п. 5.9 розділу V Положення про застосування Національною комісією, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг заходів впливу за порушення законодавства про фінансові послуги, затвердженого розпорядженням Нацкомфінпослуг від 20.11.2012 №2319.
Вказаною постановою на підставі статті 39, пункту 3 частини першої статті 40, пункту 2 частини першої статті 41, частини першої статті 42 Закону України Про фінансові послуги та державне регулювання ринків фінансових послуг , абзацу першого пункту 1.5 розділу І, підпункту 3 пункту 2.1, пункту 2.4 розділу II, пункту 3.2 розділу III, абзацу другого пункту 4.21 розділу IV Положення про застосування Національною комісією, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг, заходів впливу за порушення законодавства про фінансові послуги, затвердженого розпорядженням Нацкомфінпослуг від 20.11.2012 № 2319, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 18.12.2012 за № 2112/22424 до Повного товариства "ТзОВ" В.І.Н.,ТзОВ "ПРУДВІБЛОХ і КО", ОСОБА_1 , ОСОБА_2 ЛОМБАРД "ГОЛДЕН КЕЙС" застосовано штрафні санкції в розмірі 17000, 00 грн. Сума штрафу підлягає перерахуванню до Державного бюджету України і вноситься на рахунок територіального органу Державної казначейської служби України (код бюджетної класифікації за доходами 21081100 Адміністративні штрафи та інші санкції ).
Відповідну постанову було скеровано на адресу Повного товариства "ТзОВ" В.І.Н.,ТзОВ "ПРУДВІБЛОХ і КО", ОСОБА_1 , ОСОБА_2 ЛОМБАРД "ГОЛДЕН КЕЙС" листом від 13.12.2018 № 8593/16-8, що підтверджується копією відповідного листа та конверта.
Вирішуючи справу по суті, до спірних правовідносин суд застосовує нижченаведені правові норми.
Відповідно до ч. 1 ст. 1 Закону України від 12.07.2001 №2664-III Про фінансові послуги та державне регулювання ринків фінансових послуг (далі - Закон №2664-III) в редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин) фінансова установа - юридична особа, яка відповідно до закону надає одну чи декілька фінансових послуг, а також інші послуги (операції), пов`язані з наданням фінансових послуг, у випадках, прямо визначених законом, та внесена до відповідного реєстру в установленому законом порядку. До фінансових установ належать банки, кредитні спілки, ломбарди, лізингові компанії, довірчі товариства, страхові компанії, установи накопичувального пенсійного забезпечення, інвестиційні фонди і компанії та інші юридичні особи, виключним видом діяльності яких є надання фінансових послуг, а у випадках, прямо визначених законом, - інші послуги (операції), пов`язані з наданням фінансових послуг.
Згідно з ч. 1 ст. 21 Закону №2664-III державне регулювання ринків фінансових послуг здійснюється: щодо ринку банківських послуг та діяльності з переказу коштів - Національним банком України; щодо ринків цінних паперів та похідних цінних паперів (деривативів) - Національною комісією з цінних паперів та фондового ринку; щодо інших ринків фінансових послуг - національною комісією, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг.
Пунктом 1 Положення про Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг, затвердженого указом Президента України від 23.11.2011 №1070/2011 (у редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин) визначено, що Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг (Нацкомфінпослуг), є державним колегіальним органом, підпорядкованим Президенту України, підзвітним Верховній Раді України. Нацкомфінпослуг здійснює державне регулювання ринків фінансових послуг у межах, визначених законодавством.
Відповідно до ч. 1 ст. 39 Закону №2664-III у разі порушення законів та інших нормативно-правових актів, що регулюють діяльність з надання фінансових послуг, національна комісія, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг, застосовує заходи впливу відповідно до закону.
Як слідує з матеріалів справи, розпорядженням Нацкомфінпослуг від 27.09.2018 №1703 зобов`язано позивача усунути порушення законодавства про фінансові послуги та повідомити позивача про усунення порушення з наданням підтверджуючих документів у термін до 19.10.2018.
Суд встановив, що підставою для застосування до позивача штрафних санкцій був висновок Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг про порушення позивачем підпункту 2.1.11 пункту 2.1 розділу 2 Положення про порядок надання фінансових послуг ломбардами, а саме власний капітал Ломбарда не відповідає встановленим вимогам і становить 104,5 тис. грн.
На переконання відповідача позивачем не було виконано вимоги Розпорядження від 27.09.2018 №1703, у зв`язку з чим Нацкомфінпослуг було складено акт та прийнято оскаржувану постанову.
Відповідач стверджує, що звіт позивача за 9 місяців 2018 року, поданий 29.10.2018 підтверджує порушення позивачем вимог законодавства про фінансові послуги, оскільки власний капітал становить 480,90 тисяч гривень (графа 110), що не відповідає підпункту 2.1.11 пункту 2.1 розділу 2 Положення.
Проте суд не погоджується із такими доводами відповідача з огляду на таке.
Положення про порядок надання фінансових послуг ломбардами, затверджене розпорядженням Державної комісії з регулювання ринків фінансових послуг України від 26.04.2005 №3981 визначає перелік видів діяльності ломбарду, вимоги до ломбарду для надання фінансових послуг, вимоги до облікової та реєструючої системи ломбарду.
Відповідно до п.п. 2.1.1 п. 2.1 розділу 2 цього Положення діяльність ломбарду повинна відповідати вимогам законодавства про фінансові послуги.
Підпунктом 2.1.11 пункту 2.1 розділу 2 Положення про порядок надання фінансових послуг ломбардами встановлено, що для надання фінансових послуг ломбард повинен відповідати таким вимогам, зокрема мати власний капітал у розмірі не менше ніж 500 тисяч гривень, а у разі наявності у ломбарду відокремлених підрозділів - не менше ніж 1 мільйон гривень.
Як встановив суд та не заперечується відповідачем, Повне товариства "ТзОВ" В.І.Н.,ТзОВ "ПРУДВІБЛОХ і КО", ОСОБА_1 , ОСОБА_2 ЛОМБАРД "ГОЛДЕН КЕЙС" на момент прийняття рішення Повне товариство "Ломбард Платинум Скарб "Казмірчук і компанія" відокремлених підрозділів немає, відповідно власний капітал позивача повинен становити не менше ніж 500 тисяч гривень.
Із доказів наявних в матеріалах справи суд встановив, що статутний складений капітал Повного товариства "Ломбард Платинум Скарб "Казмірчук і компанія" зареєстрований у розмірі 2300,0 тис. грн. за 2, 3 кв. 2018 року, що підтверджується відповідною інформацією у Звіті про склад активів і пасивів ломбарду Додаток 2, зокрема, рядок 091 колонка 4.
Відповідно до інформації із Звіту про склад активів і пасивів ломбарду Додаток 2, зокрема колонки 4 рядка 090, фактично сплачений позивачем капітал станом на 30.06.2018 року становив 471,5 тис. грн.
Як зазначив позивач, у ході господарської діяльності за 2 кв. 2018 року виник збиток, який у підсумку станом на 30.06.2018 становив 367,0 тис. грн., про що внесенні відповідні відомості у рядок 100 колонка 4 Додатку 2 Звіту про склад активів і пасивів ломбарду.
Зокрема відповідний збиток призвів до зменшення розміру власного капіталу позивача, тому сума власного капіталу Повного товариства "Ломбард Платинум Скарб "Казмірчук і компанія" за 2 кв. 2018 року становила 104,5 тис. грн. (рядок 110 колонка 4 Додатку 2 Звіту про склад активів і пасивів ломбарду за 2 квартал 2018 р.).
Як встановив суд, 05.07.2019 засновниками Повного товариства "Ломбард Платинум Скарб "Казмірчук і компанія" проведено оплату на розрахунковий рахунок у розмірі 399,9 тис. грн., що підтверджується квитанціями № 232, № 228 від 05.07.2019, карткою рахунку 311 за липень 2018 року, оборотно-сальдовою відомістю за 05 липня 2019 року (оборот по кредиту рахунку 46 Неоплачений капітал ) наявними у матеріалах справи.
Таким чином з наведеного слідує, що загальний розмір оплаченого капіталу Повного товариства "Ломбард Платинум Скарб "Казмірчук і компанія" станом на 05.07.2018 становив 871,4 тис. грн., що підтверджується оборотно-сальдовою відомістю за 05 липня 2018 року, зокрема з наступним розрахунком - Сальдо на кінець рахунку 40 Зареєстрований капітал -2300,0 тис. грн. відняти Сальдо на кінець рахунку 46 Неоплачений капітал -1428,6 тис.грн.).
Отже, розмір власного капіталу Повного товариства "Ломбард Платинум Скарб "Казмірчук і компанія" станом на 05 липня 2018 року становив 503,2 тис. грн., а саме Сальдо на кінець рахунку 40 Зареєстрований капітал -2300,0 тис.грн. відняти Сальдо на кінець рахунку 46 Неоплачений капітал - 1428,6 тис.грн. відняти Сальдо на кінець рахунку 44 Нерозподілені прибутки (непокриті збитки) - 363,9тис.грн. відняти Сальдо на кінець рахунку 92 Адміністративні витрати - 4,3 тис.грн. оборотно -сальдової відомості за 05 липня 2018 року.
Судом встановлено, що 10 липня 2018 року Повне товариство Ломбард Платинум Скарб Казмірчук і компанія направило до Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг лист із внутрішнім описом реєстраційної картки юридичної особи, копії протоколу зборів № 13 та квитанції про оплату № 232, №228 від 05.07.2018.
З огляду на викладене, власний капітал Повного товариства Ломбард Платинум Скарб Казмірчук і компанія станом на 30 вересня 2018 року (3 кв.2018 р.) становив 480,9 тис. грн. (рядок 110 колонки 4 Звіту про склад активів і пасивів ломбарду за 3 кв. 2018 р.) (розрахунок відповідної суми: сума зареєстрованого статутного (складеного) капіталу-2300,00 тис. грн. відняти неоплачений капітал - 1428,0 тис. грн., відняти збиток- 390,5 тис.грн.)
03.10.2018 Повним товариством Ломбард Платинум Скарб Казмірчук і компанія було реалізовано основні засоби на суму 24,1 тис. грн., що свідчить про одержання прибутку.
Таким чином, розмір власного капіталу Повного товариства Ломбард Платинум Скарб Казмірчук і компанія станом на 03.10.2018 становив 505,0 тис.грн., що підтверджується оборотно-сальдовою відомістю за жовтень 2018 року, карткою рахунку 361 Розрахунки з вітчизняними покупцями , видатковою накладною №1 від 03 жовтня 2018 року (розрахунок відповідної суми: Сальдо на початок рахунку 40 Зареєстрований капітал -2300,0 тис.грн. відняти Сальдо на початок рахунку 46 Неоплачений капітал -1428,6 тис. грн., відняти Сальдо на початок рахунку 44 Нерозподілені прибутки (непокриті збитки) -390,5тис.грн. додати оборот по кредиту рахунку 712 Дохід від реалізації інших оборотних активів"-24,1 тис. грн.).
З огляду на вищенаведене, розмір власного капіталу Повного товариства Ломбард Платинум Скарб Казмірчук і компанія станом на 03.10.2018 становив 505,0 тис.грн., що свідчить про виконання вимог розпорядженням Нацкомфінпослуг від 27.09.2018 №1703, яким зобов`язано позивача усунути порушення законодавства про фінансові послуги та повідомити позивача про усунення порушення з наданням підтверджуючих документів у термін до 19.10.2018.
Як встановив суд та не заперечується відповідачем, звітність Повним товариством Ломбард Платинум Скарб Казмірчук і компанія за 2 кв. 2018 року подана 12.07.2018, а за 3 кв. 2018 року - 24.10.2018.
Наведені обставини свідчать про виконання Повним товариством Ломбард Платинум Скарб Казмірчук і компанія вимог розпорядженням Нацкомфінпослуг від 27.09.2018 №1703, зокрема, підпункту 2.1.11 пункту 2.1 розділу 2 Положення про порядок надання фінансових послуг ломбардами, оскільки станом на 03.10.2018 власний капітал Повного товариства Ломбард Платинум Скарб Казмірчук і компанія становив 505,0 тис.грн.
Відповідно до п. 1.6 Положення №2319 Нацкомфінпослуг уповноважені та посадові особи Нацкомфінпослуг в межах своїх повноважень зобов`язані в кожному випадку виявлення порушення законодавства про фінансові послуги вжити всіх необхідних заходів для документального закріплення факту такого порушення, всебічно, повно та об`єктивно дослідити обставини справи про правопорушення, а також своєчасно прийняти рішення за справою про правопорушення та застосувати передбачені законодавством заходи впливу.
Згідно із п. 1.7 Положення №2319 рішення у справі про правопорушення повинно бути законним та обґрунтованим.
У п. 10 ч.1 ст. 28 Закону №2664-III зазначено, що Нацкомфінпослуг у межах своєї компетенції у разі порушення законодавства про фінансові послуги, нормативно-правових актів національної комісії, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг, застосовує заходи впливу та накладає адміністративні стягнення.
Відповідно до п. 3 ч. 1 ст. 40 Закону №2664-III Нацкомфінпослуг може застосовувати такі заходи впливу накладати штрафи в розмірах, передбачених статтями 41 і 43 цього Закону.
Згідно з п. 3 ч. 1 ст. 41 Закону №2664-III Нацкомфінпослуг застосовує до учасників ринків фінансових послуг (крім споживачів фінансових послуг) штрафні санкції ухилення від виконання або несвоєчасне виконання розпорядження, рішення національної комісії, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг, про усунення порушення щодо надання фінансових послуг - у розмірі від 100 до 1000 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.
У ч. 1 ст. 42 Закону №2664-III зазначено, що штрафи, передбачені статтею 41 цього Закону, накладаються Головою, іншими членами національної комісії, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг, а також уповноваженими комісією посадовими особами після розгляду матеріалів, що засвідчують факт правопорушення.
Відповідно до п. 1.5 Положення №2319 Нацкомфінпослуг як колегіальний орган або уповноважені особи Нацкомфінпослуг обирають і застосовують заходи впливу на основі аналізу даних та інформації стосовно порушення законодавства про фінансові послуги, враховуючи наслідки порушення та застосування таких заходів.
У ч. 2 ст. 41 Закону №2664-III зазначено, що рішення національної комісії, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг, про застосування штрафних санкцій може бути оскаржено в суді.
Також згідно з до п. 5.1 Положення №2319 рішення Нацкомфінпослуг про застосування заходу впливу, передбаченого підпунктом 3 пункту 2.1 розділу II цього Положення, може бути оскаржене особою до Нацкомфінпослуг як колегіального органу або до суду, а рішення Нацкомфінпослуг про застосування заходів впливу, передбачених підпунктами 1, 2, 4 - 9 пункту 2.1 розділу II цього Положення, - до суду.
У пп. 3 п. 2.1 Положення №2319 зазначено, що Нацкомфінпослуг може застосовувати такі заходи впливу накладати штрафи в розмірах, передбачених статтею 41 Закону №2664-III.
Аналізуючи вищенаведені норми права, суд дійшов висновку, що Нацкомфінпослуг застосовує до учасників ринків фінансових послуг (крім споживачів фінансових послуг) штрафні санкції за ухилення від виконання або несвоєчасне виконання розпорядження.
Під час судового розгляду суд не встановив зі сторони позивача правопорушень, вчинених на ринках фінансових послуг, оскільки позивачем у встановлений розпорядженням Нацкомфінпослуг від 27.09.2018 №1703 строк (19.10.2018) було виконано вимоги підпункту 2.1.11 пункту 2.1 розділу 2 Положення про порядок надання фінансових послуг ломбардами, а саме станом на 03.10.2018 власний капітал Повного товариства Ломбард Платинум Скарб Казмірчук і компанія становив 505,0 тис. грн.
Статтею 19 Конституції України визначено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
У даній справі оспорюється рішення прийняте відповідачем як суб`єктом владних повноважень, тому суд відповідно до вимог ч.2 ст.2 КАС України перевіряє, чи прийняте (вчинено) воно: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Системний аналіз наведених правових норм при застосуванні до правовідносин, що є предметом судового дослідження, вказує на те, що відповідач, який є суб`єктом владних повноважень при прийнятті оскаржуваного рішення діяв без урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення, без дотримання необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія) та без дотримання принципу верховенства права, а тому оскаржувана постанова підлягає скасуванню, а позов задоволенню.
Отже, оскаржувана постанова про накладення штрафної санкції на позивача прийнята необґрунтовано, тобто без урахування усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення, зокрема без дотримання необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення, а застосування заходу впливу у вигляді накладення штрафу не відповідає фактичним обставинам та є необґрунтованим.
Згідно частини 1 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
При цьому в силу положень частини 2 статті 77 вказаного Кодексу в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
З врахуванням вищевикладеного, повно і всебічно з`ясувавши обставини, які мають значення для правильного вирішення справи, суд вважає позовні вимоги такими, що підлягають задоволенню, а саме слід визнати протиправною та скасувати постанову №994/1421/16-3/14-П від 13.12.2018 про накладення штрафної санкції за правопорушення, вчинені на ринку фінансових послуг.
Відповідно до ст. 139 Кодексу адміністративного судочинства України сплачені позивачем судові витрати слід стягнути з відповідача за рахунок бюджетних асигнувань на користь позивача.
Керуючись ст.ст. 19-21, 72-77, 242-246, 255, 293, 295, підп.15.5 п.15 Перехідних положень КАС України, суд, -
ВИРІШИВ:
Позов задовольнити повністю.
Визнати протиправною та скасувати постанову Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг №994/1421/16-3/14-П від 13.12.2018 про застосування штрафних санкцій за порушення вчиненні на ринках фінансових послуг.
Стягнути з Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг (01001, м. Київ, вул. Грінченка, 3, код ЄДРПОУ 38062828) за рахунок її бюджетних асигнувань 1921 (одна тисяча дев`ятсот двадцять одна) грн. сплаченого судового збору на користь Повного товариства "Ломбард Платинум Скарб "Казмірчук і компанія" (79018, м. Львів, пл. Липнева, б9, код ЄДРПОУ 40220974).
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається через Львівський окружний адміністративний суд протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Повний текст рішення складено та підписано 22.10.2019.
Суддя Р.М. Брильовський
Суд | Львівський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 15.10.2019 |
Оприлюднено | 23.10.2019 |
Номер документу | 85084254 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Большакова Олена Олегівна
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Большакова Олена Олегівна
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Большакова Олена Олегівна
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Брильовський Роман Михайлович
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Брильовський Роман Михайлович
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Брильовський Роман Михайлович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні