ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД міста КИЄВА 01051, м. Київ, вул. Болбочана Петра 8, корпус 1 Вн. №27/381
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
м. Київ
21 жовтня 2019 року № 826/11502/18
За позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Он-лайн капітал"
До Головного управління ДФС у м. Києві
Про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення № 0020631406 від 24.04.2018р.
Суддя О.В.Головань
Обставини справи:
Позовні вимоги заявлені про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення Головного управління ДФС у м. Києві від 24.04.2018 року № 0020631406.
07.11.2018 р. на підставі заяв представників позивача та відповідача суд перейшов до розгляду справи в порядку письмового провадження згідно п. 9 ст. 205 КАС України.
Ознайомившись з матеріалами справи, заслухавши пояснення представників сторін, суд, -
ВСТАНОВИВ:
Товариство з обмеженою відповідальністю "Он-лайн капітал" (код 30469671), місцезнаходження: 01001, м. Київ, вул. Шота Руставелі, 16, зареєстроване в якості юридичної особи 17.04.2000 р., перебуває на обліку в якості платника податків у Державній податковій інспекції у Печерському районі Головного управління ДФС у м. Києві.
На підставі наказу від 31.01.2018 р. №1605, плану-графіка проведення документальних планових виїзних перевірок суб`єктів господарювання за І квартал 2018 року, ст. 20, 77, 82 Податкового кодексу України Головним управлінням ДФС у м. Києві проведено документальну планову виїзну перевірку Товариства з обмеженою відповідальністю "Он-лайн капітал" з питань дотримання вимог податкового законодавства за період з 01.01.14 р. по 31.12.16 р., валютного - за період з 01.01.14 р. по 31.12.16 р., єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування - за період з 01.01.11 р. по 31.12.16 р., про що складено акт перевірки від 27.03.2018 р. №355/26-15-14-06-02/30469671.
Перевіркою встановлено, зокрема, порушення Товариством з обмеженою відповідальністю "Он-лайн капітал" пп. 134.1.1 п. 134.1 ст. 134, пп. 141.2.1 п.140.2 ст. 141, пп. 140.4.2 п. 140.4 ст. 140 Податкового кодексу України, що призвело до завищення від`ємного значення об`єкта оподаткування за 2015 рік на суму 2 494 115,00 грн . , за 2016 рік на суму 3 049 642,00 грн.
До вказаного висновку контролюючий орган дійшов з огляду на наступне.
Згідно з наданими до перевірки документами та даними бухгалтерського обліку у TOB "Он-лайн капітал" на 97 рахунку "Уцінка необоротних активів і фінансових інвестицій" сума уцінки цінних паперів у 2015 році становила 2 495 492,00грн., у 2016 році сума уцінки цінних паперів становила 491 630,00грн. Д-т К-т.
Згідно з проведеним аналізом фінансової звітності за 2014 рік, а саме "Фінансового звіту суб`єкта малого підприємництва" за 2014 рік, поданого до ДПІ у Печерському районі Головного управління ДФС у м. Києві за № 1500025275 від 24.02.2015 встановлено, що станом на 01.01.2014 у ТОВ "Он-лайн капітал" згідно з р.1030 "Довгострокові фінансові інвестиції" складали 23530 тис. грн., а станом на 31.12.2014 - 11040 тис. грн. До перевірки надано документи, що підтверджують дані балансу станом на 31.12.2014, які свідчать про володіння ТОВ "Он-лайн капітал" корпоративними правами таких підприємств:
-ТОВ "Альянс ТехФарфор" (код 31777542) у сумі 900 000,00 грн.;
-ТОВ "Балаклійський газосілікатний завод" (код 35110806) у сумі 40 000,00 грн.;
-ТОВ "Скай-Ленд" (код 33907011) у сумі 10 100 000,00 грн.
ТОВ "Он-лайн капітал" не надано до перевірки документів, які б підтверджували володіння корпоративними правами у сумі 12 490 000,00 грн.
Згідно з проведеним аналізом вищезазначених підприємств, реєстраційних даних та фінансової звітності встановлено, що зменшення статутних фондів ТОВ "Альянс ТехФарфор", ТОВ "Балаклійський газосілікатний завод", ТОВ "Скай-Ленд" не відбувалось.
ТОВ "Альянс ТехФарфор" згідно з поданою фінансовою звітністю за 2013 рік у рядку 300 "Статутний капітал" відображено суму у розмірі 0 гривень.
Згідно з поданою фінансовою звітністю за 2014 рік у рядку 1400 "Зареєстрований (пайовий) капітал" відображено суму у розмірі 900 000,00 грн.
Таким чином формування статутного фонду підприємства було проведено у 2014 році.
ТОВ "Он-лайн капітал" документів, що свідчать про купівлю корпоративних ТОВ "Альянс ТехФарфор", які відповідають відповідному періоду, в ході перевірки надано не було.
Станом на 04.01.2013р. та 28.04.2016р. ТОВ "Харківський бізнес-центр "Южний" (код 35467951) має статутний фонд в сумі 22 608 400,00 грн. з такими частками:
Компанія Мікінос Венчерз ЛТД (КІПР, Арх. Макаріу ІІІ, Лімассол, Протеас Хаус, П.С. 3026), що має частку 16730216 грн.
ТОВ "Он-лайн капітал", що має частку 5878184 грн.
Згідно з даними бухгалтерського обліку у ТОВ "Он-лайн капітал" на рахунку 14 "Довгострокові фінансові інвестиції" не обліковуються корпоративні права ТОВ "Харківський бізнес-центр "Южний".
Згідно з наданими запереченнями товариство стверджує, що володіє 26% статутного капіталу ТОВ "Харківський бізнес-центр "Южний", що складає 7 077 207, 93 грн., які було відкориговано через рахунок 44 "Нерозподілені прибутки (непокриті збитки)".
Під час перевірки ТОВ "Он-лайн капітал" не було надано документів, що свідчать про коригування та облік корпоративних прав ТОВ "Харківський бізнес-центр "Южний", банківських документів, які б підтверджували факт купівлі або продажу вищевказаних прав.
Таким чином, перевіркою встановлено порушення пп. 134.1.1 п. 134.1 ст. 134 Податкового кодексу України, а саме заниження ТОВ "Он-лайн капітал" доходу від вибуття активів за 2014 рік у сумі 12 490 000,00 грн.
За період з 01.01.2015 р. по 31.12.2016 р. товариством задекларовано від`ємне значення об`єкта оподаткування податком на прибуток у загальній сумі (-6 043 139) грн.
Перевіркою повноти визначення податку на прибуток за період з 01.01.2015 р. по 31.12.2016 р. встановлено завищення від`ємного значення об`єкта оподаткування за 2015 рік на суму 2 494 11 грн., за 2016 р. - на суму 3 049 642 грн.
TOB "Он-лайн капітал" за період 01.01.2015-31.12.2016 року задекларовано у р.4.1.4 "Сума уцінки цінних паперів (крім державних цінних паперів або облігацій місцевих позик), інвестиційної нерухомості і біологічних активів, які оцінюються за справедливою вартістю, відображених у складі фінансового результату до оподаткування податкового (звітного) періоду відповідно до національних положень (стандартів) бухгалтерського обліку або міжнародних стандартів фінансової звітності, що перевищує суму раніше проведеної дооцінки таких активів (пп. 141.2.1 п.141.2 ст.141 розділу III Податкового кодексу України)" додатку PI до рядка 03 Податкової декларації з податку на прибуток підприємств 2 735 374 гривень, в тому числі за 2015 рік 2 441 814 грн., за 2016 рік у сумі 293 560 грн.
TOB "Он-лайн капітал" за період 01.01.2015-31.12.2016 року задекларовано у р.4.1.4 "Сума уцінки цінних паперів (крім державних цінних паперів або облігацій місцевих позик), інвестиційної нерухомості і біологічних активів, які оцінюються за справедливою вартістю, відображених у складі фінансового результату до оподаткування податкового (звітного) періоду відповідно до національних положень (стандартів) бухгалтерського обліку або міжнародних стандартів фінансової звітності, що перевищує суму раніше проведеної дооцінки таких активів (пп. 141.2.1 п.141.2 ст.141 розділу III Податкового кодексу України)" додатку PI до рядка 03 Податкової декларації з податку на прибуток підприємств 2 735 374 гривень, в тому числі за 2015 рік 2 441 814 гривні, за 2016 рік у сумі 293 560 гривень.
Згідно з наданими до перевірки документами та даними бухгалтерського обліку у TOB "Он-лайн капітал" на 746 рахунку "Інші доходи від звичайної діяльності" сума дооцінки цінних паперів у 2015 році становила 53 676,64 гривні, у 2016 році сума дооцінки цінних паперів становила 198 070,48грн. Дооцінка активу у 2015 році на загальну суму 53 676,64 грн. проводилась за цінними паперами таких підприємств:
ПАТ "Кіровоградобленерго", (23226362) на суму 1180 грн.;
ПАТ "Черкасиобленерго", (22800735) на суму 1800 грн.;
"Кіровський металургійний комбінат ім. Ф.Е. Дзержинського", (05393043) на суму 12,57
грн.;
ПАТ "Укррічфлот судноплавна компанія", (00017733) на суму 10510,30 грн.;
АЕК ПАТ "Київенерго", (00131305), на суму 17,01 грн.;
ПАТ "АвтоКрАЗ", (05808735), на суму 942,40 грн.;
ПАТ "Карлсберг Україна", (00377511) на суму 3851,37 грн.;
ПАТ "Турбоатом", (05762269), на суму 16962 грн.;
ПрАТ "Запоріжкокс", (00191224), на суму 18400 грн.
Дооцінка активу у 2016 році на загальну суму 198070,48 грн. проводилась за цінними паперами таких підприємств:
ВАТ "Херсонобленерго Енергопостачальна компанія", (05396638), на суму 0,17 грн.,
ПАТ "Херсонгаз", (03355353), на суму 54000 грн.;
ПАТ "Кременчуцький колісний завод", (00231610), на суму 1055 грн.;
ПАТ "АрселорМіттал Кривий Ріг", (24432974), на суму 1954,45 грн.;
ПАТ "Крюківський вагонобудівний завод", (05763814), на суму 41005,67 грн.;
ПАТ "Завод ІНТЕРПАЙП Нижньодніпровський трубопрокатний завод", (05393116), на суму 6941,20 гри.;
ПАТ "Норд", (13533086), на суму 7200 грн.;
ВАТ "Новомосковський трубний завод", (05393139) на суму 0,14 грн.;
ПАТ "Карлсберг Україна", (00377511) на суму 0,96 грн.;
"Машинобудівне НВО", (05747991), на суму 156 грн.;
ПАТ "САН ІнБев Україна", (30965655), на суму 1750 грн.;
ПАТ "Укртелеком", (21560766), на суму 66,73 грн.;
ПАТ "Вінницяобленерго", (00130694), на суму 14500 грн.;
ПАТ "Ясинівський коксохімічний завод", (00191035), на суму 1,62 грн.;
ДТЕК ПАТ "Західенерго", (23269555), на суму 16974,77 грн.;
ПАТ "Житомиробленерго Енергопостачальна компанія", (22048622), на суму 65,92 грн.;
ПАТ "Укрнафта", (00135390), на суму 11077,80 грн.;
ПАТ "Сумиобленерго", (23293513), на суму грн.;
ПАТ "Марганецький гірничо-збагачувальний комбінат" (00190911) на суму 11212,50грн.;
ПАТ "Кіровоградобленерго", (23226362) на суму 20 грн.;
ДЕК ПАТ "Центробленерго", (22927045), на суму 281,34 грн.;
ПАТ "Райффайзен Банк Аваль", (14305909), на суму 4206,21грн.
Згідно з наданими до перевірки документами та даними бухгалтерського обліку у TOB "Он-лайн капітал" на 975 рахунку "Уцінка необоротних активів і фінансових інвестицій" сума уцінки цінних паперів у 2015 році становила 2 495 492,00грн., у 2016 році сума уцінки цінних паперів становила 491 630,00грн. Перевіркою встановлено відсутність вищенаведених підприємств за якими проводилась дооцінка активу у 2015-2016 роках серед переліку тих, за якими відбувалась уцінка активів 2015-2016 роках.
Таким чином, TOB "Он-лайн капітал" в порушення вимог пп. 141.2.1 п. 140.2 ст.141 розділу III Податкового кодексу України (зі змінами та доповненнями) занижено показник рядка р.4.1.4 "Сума уцінки цінних паперів (крім державних цінних паперів або облігацій місцевих позик), інвестиційної нерухомості і біологічних активів, які оцінюються за справедливою вартістю, відображених у складі фінансового результату до оподаткування податкового (звітного) періоду відповідно до національних положень (стандартів) бухгалтерського обліку або міжнародних стандартів фінансової звітності, що перевищує суму, раніше проведеної дооцінки таких активів (підпункт 141.2.1 пункту 141.2 статті 141 розділу III Податкового кодексу України)" додатку PI до рядка 03 Податкової декларації з податку на прибуток підприємств на загальну суму 251 748 гривень, в тому числі за 2015 рік на суму 53 678 гривень та за 2016 рік на суму 198 070 гривень.
Вищевказане порушення призвело до заниження показників рядка 03 Декларацій "Різниці, які виникають відповідно до Податкового кодексу України" за 2015 рік на суму 53 678,00 грн. та заниження показників рядка 03 Декларацій "Різниці, які виникають відповідно до Податкового кодексу України" за 2016 рік на суму 198 070,00грн.
Під час складання ТОВ "Онлайн-капітал" "Звіту про фінансові результати" за 2015 рік до р. 2180 "Інші операційні витрати" неправомірно віднесено адміністративні витрати у сумі 710 тис. грн. За даними бухгалтерського обліку по рахунку 92 "Адміністративні витрати" витрати ТОВ "Он-лайн капітал" складають 491 853 грн., що підтверджено первинними документами (договори, акти виконаних робіт, банківські виписки, тощо).
Первинних документів, які б підтверджували факт отримання послуг, купівлі товарів, тощо (акт приймання-передачі послуг, договори, рахунки-фактури, банківські виписки та інші) на загальну суму 218 147,00 грн. до перевірки не надано.
Таким чином, на порушення п. 44.1, п.44 ст. 44, пп. 134.1.1 п.134.1 ст. 134 Податкового кодексу України ТОВ "Он-лайн капітал" неправомірно віднесено до складу адміністративних витрат 218 147 грн., в тому числі у 2015 році на суму 218 147,00 грн.
TOB "Он-лайн капітал" за період 01.01.2015-31.12.2016 року задекларовано у р.3.2.4 "Сума від`ємного значення об`єкта оподаткування минулих податкових (звітних) років (підпункт 140.4.2 пункту 140.4 статті 140 розділу III Податкового кодексу України)" додатку PI до рядка 03 Податкової декларації з податку на прибуток підприємств 5 073 862 гривні, в тому числі за 2015 рік у сумі 2 222 290,00грн., за 2016 рік у сумі 2 851 572,00грн.
Перевіркою встановлено: сума від`ємного значення об`єкта оподаткування за 2014 рік 0 гривень; сума від`ємного значення об`єкта оподаткування за 2015 рік 0 гривень.
Таким чином, TOB "Он-лайн капітал" в порушення вимог пп. 140.4.2 п. 140.4 ст.140 розділу III Податкового кодексу України завищено суму від`ємного значення об`єкта оподаткування минулих податкових (звітних) років у р.3.2.4 "Сума від`ємного значення об`єкта оподаткування минулих податкових (звітних) років (підпункт 140.4.2 пункту 140.4 статті 140 розділу III Податкового кодексу України)" додатку PI до рядка 03 Податкової декларації з податку на прибуток підприємств за 2015 рік на суму 2 222 290,00грн., за 2016 рік на суму 2 851 572,00грн.
Вищевказане порушення призвело до завищення показників рядка 03 Декларацій "Різниці, які виникають відповідно до Податкового кодексу України" за 2015 рік у сумі 2 222 290 грн., за 2016 рік у сумі 2 851 572 грн.
05.04.2018 р. позивачем подано заперечення до акту перевірки, які не враховано згідно з листом контролюючого органу від 19.04.2018 р. №16640/10/26-15-14-06-02.
За наслідками перевірки Головним управлінням ДФС у місті Києві винесено податкове повідомлення-рішення від 24.04.2018р. №0020631406, яким позивачу зменшено суму від`ємного значення об`єкта оподаткування з податку на прибуток на загальну суму 5 543 757,00 грн., у тому числі: 2015р. - 2 494 115,00 грн., 2016р. - 3 049 642,00 грн.
Рішенням ДФС від 31.06.2018 р. №21204/6/99-99-11-01-01-05 вказане податкове повідомленні-рішення залишене без змін.
Позивач - Товариство з обмеженою відповідальністю "Он-лайн капітал" - вважає вказане податкове повідомлення-рішення протиправними та просить його скасувати з таких підстав.
Позивач вважає, що висновок акту перевірки від 27.03.2018р. №355/26-15-14-06-02/30469671 є безпідставним та необґрунтованим, оскільки:
ТОВ "Альянс ТехФарфор" згідно поданої фінансової звітності за 2013 рік у рядку 300 "Статутний капітал" відображено суму в розмірі 900 тис.грн.;
Формування статутного фонду ТОВ "Альянс ТехФарфор" не відбувалось у 2014 році (на підтвердження надано витяг з ЕДР);
ТОВ "Он-лайн капітал" документів, що свідчать про купівлю корпоративних прав ТОВ "Альянс ТехФарфор", які відповідають відповідному періоду в ході перевірки та під час розгляду заперечення не було надано, так як у період 2014 року купівлі корпоративних прав (у акті перевірки зазначалося відчуження) не відбувалось;
ТОВ "Он-лайн капітал" в ході перевірки було надано всі необхідні документи (оборотно-сальдові відомості, картки рахунків, договори, банківські виписки), що стосується ведення фінансово-господарської діяльності, для визначення правильності ведення бухгалтерського та податкового обліку.
Крім того, у зв`язку з проведенням аудиторської перевірки, інвентаризації та документального підтвердження активів було відкореговано вартість активу ТОВ "Альянс ТехФарфор" згідно Протоколу №1 від 28.09.2006р. 900 000,00 грн., який до цього обліковувався за ціною 6 312 500,00 грн.
Така невірна вартість активу склалася у зв`язку з тим, що ТОВ "Альянс ТехФарфор" було продано 26.12.2006 року згідно Договору купівлі-продажу частки в статутному фонду за ціною 6 312 500,00 грн., собівартість якого складала 900 000,00 грн. згідно Угоди про розірвання договору купівлі-продажу від 16.05.2008р. ТОВ "Альянс ТехФарфор" було повернуто продавцю. Тобто такий актив позивач помилково раніше поставив на баланс за вартістю 6 312 500,00 грн. - як при придбанні.
При проведенні аудиту дійшли згоди, що ціна ТОВ "Альянс ТехФарфор" виявилася завищеною, у зв`язку з невірним відображенням повернення активу, при розірванні Договору, тому в подальшому відкореговано вартість активу на суму 5 412 500,00 грн. через рахунок 44 "Нерозподілений прибуток/непокритий збиток".
Щодо ТОВ "Харківський бізнес-центр "Южний", то контролюючому органу було надано: договори купівлі-продажу частки у статутному капіталі (фонді) товариства з обмеженою відповідальністю від 15.07.2008р. на суму 18 918 562,50 грн. частка 74,00%; від 16.07.2008 року на суму 2300,00 грн., частка 0,01%; від 16.07.2008р. на суму 8 299 168,00 грн. частка 25,99 %; від 22.07.2008р.
Тобто, спочатку ТОВ "Он-лайн капітал" було придбано 100% статутного капіталу ТОВ "Харківський Бізнес-Центр "Южний", а 22.07.2008р. було продано 74% статутного капіталу ТОВ "Харківський Бізнес-Центр "Южний" вартістю 16 576 215,95 грн.
Таким чином, ТОВ "Он-лайн капітал" володіє 26% статутного капіталу ТОВ "Харківський Бізнес-Центр "Южний" за балансовою вартістю 7 077 207,93 грн.
В подальшому ці дані на суму активу 7 077 207,93 грн. було відкореговано через рахунок 44 "Нерозподілений прибуток/непокритий збиток".
Отже, у зв`язку із розірванням Договору купівлі-продажу частки в статутному фонді ТОВ "Альянс ТехФарфор" та подальшому корегуванні вартості активу на суму 5 412 500,00 грн., а також корегування вартості активу ТОВ "Харківський Бізнес-Центр "Южний" на суму 7 077 207,93 грн., підстав вважати, що мало місце вибуття активів на суму 12 490 000,00 грн. немає.
Також позивач зазначає, що товариство відобразило та надало до перевірки дані на рахунку 97 "Уцінка необоротних активів і фінансових інвестицій" у сумі у 2015р.-2 495 492,00 грн., у 2016р. - 491 630,00 грн., а також відобразило та надало до перевірки дані щодо дооцінки на рахунку 74 "Інші доходи" у сумі у 2015р. -53 678,00 грн., та в 2016р.-198 070,00 грн.
Діючи згідно пп. 141.2.1 п. 141.2 ст. 141 Податкового кодексу України, товариство відобразило у рядку 03 Декларації "Різниці, які виникають відповідно до Податкового кодексу України" за 2015р.- 2 441 814 грн. (сума уцінка 2 495 492 відняти сума дооцінки 53 678 грн.), за 2016р. - 293 560 грн. (сума уцінки 491 630 грн. відняти сума дооцінки 198 070,00 грн.), тобто "суму уцінки цінних паперів, що перевищує суму раніше проведеної дооцінки".
Відповідач - Головне управління ДФС у м. Києві - проти задоволення позовних вимог заперечив, підтримавши висновки акту перевірки.
Проаналізувавши матеріали справи та пояснення представників сторін, суд дійшов висновку про те, що позовні вимоги є обґрунтованими та підлягають до задоволення з таких підстав.
Відповідно до пп.62.1.3 п. 62.1 ст.62 Податкового кодексу України податковий контроль здійснюється шляхом: перевірок та звірок відповідно до вимог цього Кодексу, а також перевірок щодо дотримання законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, у порядку, встановленому законами України, що регулюють відповідну сферу правовідносин.
Відповідно до п.75.1. ст.75 Податкового кодексу України контролюючі органи мають право проводити камеральні, документальні (планові або позапланові; виїзні або невиїзні) та фактичні перевірки.
Камеральні та документальні перевірки проводяться контролюючими органами в межах їх повноважень виключно у випадках та у порядку, встановлених цим Кодексом, а фактичні перевірки-цим Кодексом та іншими законами України, контроль за дотриманням яких покладено на контролюючі органи.
Відповідно до пп.75.1.2 п.75.1 ст.75 Податкового кодексу України документальною перевіркою вважається перевірка, предметом якої є своєчасність, достовірність, повнота нарахування та сплати усіх передбачених цим Кодексом податків та зборів, а також дотримання валютного та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, дотримання роботодавцем законодавства щодо укладення трудового договору, оформлення трудових відносин з працівниками (найманими особами) та яка проводиться на підставі податкових декларацій (розрахунків), фінансової, статистичної та іншої звітності, регістрів податкового та бухгалтерського обліку, ведення яких передбачено законом, первинних документів, які використовуються в бухгалтерському та податковому обліку і пов`язані з нарахуванням і сплатою податків та зборів, виконанням вимог іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, а також отриманих в установленому законодавством порядку контролюючим органом документів та податкової інформації, у тому числі за результатами перевірок інших платників податків.
Документальна планова перевірка проводиться відповідно до плану-графіка перевірок.
Згідно п.77.1, 77.2 ст. 77 Податкового Кодексу України документальна планова перевірка повинна бути передбачена у плані-графіку проведення планових документальних перевірок.
До плану-графіка проведення документальних планових перевірок відбираються платники податків, які мають ризик щодо несплати податків та зборів, невиконання іншого законодавства, контроль за яким покладено на контролюючі органи.
Планова виїзна перевірка Товариства з обмеженою відповідальністю "Он-лайн капітал" з питань дотримання вимог податкового законодавства за період з 01.01.14 р. по 31.12.16 р., валютного - за період з 01.01.14 р. по 31.12.16 р., єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування - за період з 01.01.11 р. по 31.12.16 р., про що складено акт перевірки від 27.03.2018 р. №355/26-15-14-06-02/30469671, проведена на підставі плану-графіка проведення документальних перевірок суб`єктів господарювання за І квартал 2018 року згідно вказаних положень Податкового кодексу України, з передбачених законодавством підстав.
Щодо висновків акту перевірки та оскаржуваного податкового повідомлення-рішення по суті суд зазначає наступне.
За правилами п. 44.1 ст. 44 Податкового кодексу України для цілей оподаткування платники податків зобов`язані вести облік доходів, витрат та інших показників, пов`язаних з визначенням об`єктів оподаткування та/або податкових зобов`язань, на підставі первинних документів, регістрів бухгалтерського обліку, фінансової звітності, інших документів, пов`язаних з обчисленням і сплатою податків і зборів, ведення яких передбачено законодавством.
Платникам податків забороняється формування показників податкової звітності, митних декларацій на підставі даних, не підтверджених документами, що визначені абзацом першим цього пункту.
Порядок оподаткування податком на прибуток підприємств врегульований Розділом ІІІ Податкового кодексу України.
Відповідно до п.п. 134.1.1 п. 134.1 ст. 134 Податкового кодексу України (в редакції станом на 31.12.2016 р.) об`єктом оподаткування є: прибуток із джерелом походження з України та за її межами, який визначається шляхом коригування (збільшення або зменшення) фінансового результату до оподаткування (прибутку або збитку), визначеного у фінансовій звітності підприємства відповідно до національних положень (стандартів) бухгалтерського обліку або міжнародних стандартів фінансової звітності, на різниці, які виникають відповідно до положень цього розділу.
Якщо відповідно до цього розділу передбачено здійснення коригування шляхом збільшення фінансового результату до оподаткування, то в цьому разі відбувається: зменшення від`ємного значення фінансового результату до оподаткування (збитку); збільшення позитивного значення фінансового результату до оподаткування (прибутку).
Якщо відповідно до цього розділу передбачено здійснення коригування шляхом зменшення фінансового результату до оподаткування, то в цьому разі відбувається: збільшення від`ємного значення фінансового результату до оподаткування (збитку); зменшення позитивного значення фінансового результату до оподаткування (прибутку).
Для платників податку, у яких річний дохід від будь-якої діяльності (за вирахуванням непрямих податків), визначений за правилами бухгалтерського обліку за останній річний звітний (податковий) період не перевищує двадцяти мільйонів гривень, об`єкт оподаткування може визначатися без коригування фінансового результату до оподаткування на усі різниці (крім від`ємного значення об`єкта оподаткування минулих податкових (звітних) років), визначені відповідно до положень цього розділу. Платник податку, у якого річний дохід (за вирахуванням непрямих податків), визначений за правилами бухгалтерського обліку за останній річний звітний (податковий) період не перевищує двадцяти мільйонів гривень, має право прийняти рішення про незастосування коригувань фінансового результату до оподаткування на усі різниці (крім від`ємного значення об`єкта оподаткування минулих податкових (звітних) років), визначені відповідно до положень цього розділу, не більше одного разу протягом безперервної сукупності років в кожному з яких виконується цей критерій щодо розміру доходу. Про прийняте рішення платник податку зазначає у податковій звітності з цього податку, що подається за перший рік в такій безперервній сукупності років. В подальші роки такої сукупності коригування фінансового результату також не застосовуються (крім від`ємного значення об`єкта оподаткування минулих податкових (звітних) років).
Якщо у платника, який прийняв рішення про незастосування коригувань фінансового результату до оподаткування на усі різниці (крім від`ємного значення об`єкта оподаткування минулих податкових (звітних) років), визначені відповідно до положень цього розділу, в будь-якому наступному році річний дохід (за вирахуванням непрямих податків), визначений за правилами бухгалтерського обліку за останній річний звітний (податковий) період перевищує двадцять мільйонів гривень, такий платник визначає об`єкт оподаткування починаючи з такого року шляхом коригування фінансового результату до оподаткування на усі різниці, визначені відповідно до положень цього розділу.
Для цілей цього підпункту до річного доходу від будь-якої діяльності, визначеного за правилами бухгалтерського обліку, включається дохід (виручка) від реалізації продукції (товарів, робіт, послуг), інші операційні доходи, фінансові доходи та інші доходи.
Згідно з пп. 140.4.2 п. 140.4 ст. 140 Податкового кодексу України фінансовий результат до оподаткування зменшується: на суму від`ємного значення об`єкта оподаткування минулих податкових (звітних) років. Положення зазначеного пункту застосовуються з урахуванням пункту 3 підрозділу 4 розділу XX "Перехідні положення" цього Кодексу.
Згідно з п. 3 підрозділу 4 розділу XX "Перехідні положення" Податкового кодексу України
Згідно з пп. 141.2.1 п.140.2 ст. 141 Податкового кодексу України фінансовий результат до оподаткування збільшується:
на суму від`ємного фінансового результату від продажу або іншого відчуження цінних паперів, відображеного у складі фінансового результату до оподаткування податкового (звітного) періоду відповідно до національних положень (стандартів) бухгалтерського обліку або міжнародних стандартів фінансової звітності;
на суму уцінки цінних паперів (крім державних цінних паперів або облігацій місцевих позик), інвестиційної нерухомості і біологічних активів, які оцінюються за справедливою вартістю, відображених у складі фінансового результату до оподаткування податкового (звітного) періоду відповідно до національних положень (стандартів) бухгалтерського обліку або міжнародних стандартів фінансової звітності, що перевищує суму раніше проведеної дооцінки таких активів.
Згідно з редакцією пп. 141.2.1 п.140.2 ст. 141 Податкового кодексу України згідно з Законом України № 1797-VIII від 21.12.2016 р. фінансовий результат до оподаткування збільшується:
на суму від`ємного фінансового результату від продажу або іншого відчуження цінних паперів, відображеного у складі фінансового результату до оподаткування податкового (звітного) періоду відповідно до національних положень (стандартів) бухгалтерського обліку або міжнародних стандартів фінансової звітності;
на суму від`ємного загального результату переоцінки цінних паперів (загальна сума уцінок цінних паперів перевищує загальну суму їх дооцінок за податковий (звітний) період) (крім державних цінних паперів або облігацій місцевих позик), відображеного у складі фінансового результату до оподаткування податкового (звітного) періоду відповідно до національних положень (стандартів) бухгалтерського обліку або міжнародних стандартів фінансової звітності.
В даному випадку контролюючий орган дійшов висновку про те, що позивач впродовж 2014 р. провів відчуження активів (корпоративних прав), що не відображено у бухгалтерському обліку, на суму 12 490 000 грн. за даними фінансової звітності, що призвело до заниження податку на прибуток за 2014 р. на суму 1 848 188 грн., за 2015 р. на суму 2 494 115 грн., а також свідчить про відсутність від`ємного значення об`єкта оподаткування у 2014-2016 роках.
Щодо заниження ТОВ "Он-лайн капітал" доходу від вибуття активів за 2014 рік у сумі 12 490 000,00 грн. (ТОВ "Альянс ТехФарфор" та ТОВ "Харківський бізнес-центр "Южний") суд зазначає наступне.
Згідно з висновками акту перевірки висновок щодо відчуження позивачем активів (корпоративних прав) вказаних підприємств ґрунтується виключно на аналізі фінансової звітності за 2014 р. (рядок 1400), тоді як первинні документи щодо відчуження вказаних активів не надано, як пояснив позивач, у зв`язку з відсутністю факту укладення відповідних правочинів та поясненням відповідних коригувань у фінансовій звітності не продажем активів, а коригуванням їх вартості.
До матеріалів справи залучено відповідні копії документів - протокол №1 зборів учасників ТОВ "Альянс ТехФарфор" від 28.09.2006 р., згідно з яким прийнято до складу учасників позивача у зв`язку з придбанням частки статутного фонду 100%, договір купівлі-продажу частки у статутному капіталі від 26.12.2006 р., згідно з якими позивач продав ОСОБА_1 . 100% частку у статутному фонді ТОВ "Альянс ТехФарфор" на суму 6 312 500 грн. (при цьому, відповідно до статуту товариства її вартість становить 900 000 грн.), угода про розірвання вказаного договору від 16.05.2008 р., згідно з якою припинено дію договору купівлі-продажу та повернути все, отримане за ним.
Позивач стверджує, що у 2014 р., за результатами поглибленої аудиторської перевірки та інвентаризації вартість належного позивачу пакету 100% акцій ТОВ "Альянс ТехФарфор" відкориговано до собівартості - 900 000 грн. замість 6 312 500 грн. (різниця 5 412 500 грн.) через рахунок 44 "Нерозподілений прибуток/непокритий збиток", про що перевіряючим надано всі документи.
Також до матеріалів справи залучено копії договорів купівлі-продажу частки у статутному капіталі (фонді) товариства з обмеженою відповідальністю щодо ТОВ "Харківський бізнес-центр "Южний" - від 16.07.2008 року на суму 2300,00 грн., частка 0,01%; від 16.07.2008р. на суму 8 299 168,00 грн. частка 25,99 %, згідно з якими позивач набув права власності на цей актив; від 22.07.2008р. на суму 16 576 215, 95 грн. частка 74,00%, згідно з якими відчужено 74% вказаного активу (статутного фонду).
Відповідно, ТОВ "Он-лайн капітал" володіє 26% статутного капіталу ТОВ "Харківський Бізнес-Центр "Южний" за балансовою вартістю 7 077 207,93 грн., у зв`язку з чим також відбулися коригування через рахунок 44 "Нерозподілений прибуток/непокритий збиток" на суму активу 7 077 207,93 грн.
Відповідачем не надано пояснень щодо того, чому надані позивачем під час перевірки вказані документи не були враховані, тоді як до уваги було взято виключно зміст фінансової звітності, яка сама по собі, без підтвердження первинними документами, є недостатньою для висновків щодо походження цифр, що в ній містяться.
Також відповідачем не спростовано твердження позивача про надання вказаних документів та дотримання вимог ст. 85 Податкового кодексу України.
Згідно з п. 3-5 р. ІІ Порядку оформлення результатів документальних перевірок дотримання законодавства України з питань державної митної справи, податкового, валютного та іншого законодавства платниками податків - юридичними особами та їх відокремленими підрозділами, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 20.08.2015 р. № 727, акт документальної перевірки повинен містити систематизований виклад виявлених під час перевірки фактів порушень норм законодавства з питань державної митної справи, податкового, валютного та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи.
В акті документальної перевірки викладаються всі суттєві обставини фінансово-господарської діяльності платника податків, які стосуються фактів виявлених порушень законодавства з питань державної митної справи, податкового, валютного та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи.
Факти виявлених порушень законодавства з питань державної митної справи, податкового, валютного та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, викладаються в акті документальної перевірки чітко, об`єктивно та повною мірою з посиланням на первинні документи, регістри податкового та бухгалтерського обліку, фінансової та іншої звітності, інші документи, пов`язані з обчисленням і сплатою податків, зборів, платежів, ведення/складання яких передбачено законодавством, або отримані від інших суб`єктів господарювання, органів державної влади, у тому числі іноземних держав, правоохоронних органів, а також податкову інформацію, що підтверджують наявність зазначених фактів.
Наявний у матеріалах справи акт перевірки вказаним вимогам не відповідає, оскільки не містить обґрунтування висновків та розрахунків щодо сум, зазначених у оскаржуваному податковому повідомленні-рішенні; крім фінансової звітності, акт не містить посилання на первинні документи, а також не містить посилання на їх ненадання позивачем.
За таких обставин не може бути визнаний обґрунтованим висновок відповідача про відчуження позивачем активів у 2014 рік на суму 12 490 000,00 грн. (5 412 500 грн. та 7 077 207,93 грн.), а саме - корпоративних прав вказаних двох юридичних осіб та, відповідно, порушення вимог п. 44.1 ст. 44 Податкового кодексу України щодо належного обліку доходів та витрат.
Відповідно, будь-які подальші висновки контролюючого органу щодо порушень податкового законодавства у зв`язку з невідображенням у бухгалтерській звітності відчуження позивачем активів у 2014 рік на суму 12 490 000,00 грн. є необґрунтованими, зокрема, висновок про заниження податку на прибуток за 2014 р. на 1 848 290 грн.
З врахуванням викладеного контролюючим органом під час проведення перевірки мали братися як достовірні до уваги показники фінансової звітності як щодо отриманого прибутку, так і щодо суми від`ємного значення з податку на прибуток (збитки) у розмірі 2 222 290 грн.
Згідно з поясненими представників сторін (у акті перевірки відсутнє належне обґрунтування наведених у ньому цифр) неврахування відповідачем задекларованої суми збитку за 2014 р. призвело до некоректного розрахунку (перерахунку) відповідачем показників фінансової звітності позивача за 2015 та 2016 роки, що, в свою чергу, призвело до висновку про завищення від`ємного значення об`єкта оподаткування за 2015 рік на суму 2 494 115,00 грн . , за 2016 рік на суму 3 049 642,00 грн. на порушення пп. 134.1.1 п. 134.1 ст. 134, пп. 141.2.1 п.141.2 ст. 141, пп. 140.4.2 п. 140.4 ст. 140 Податкового кодексу України.
Тобто, висновок про завищення від`ємного значення об`єкта оподаткування за 2015-2016 року має похідний характер від висновку про невідображення у бухгалтерській звітності відчуження позивачем активів у 2014 рік на суму 12 490 000,00 грн., і за визнання його необґрунтованим всі наступні розрахунки суми збитків позивача не можуть також бути визнані обґрунтованими.
Крім того, за відсутності в акті перевірки належного розрахунку сум складових, що відображені в оскаржуваному рішенні, а саме - (2 222 290 грн. + 53 678 грн. + 218 147 грн.) = 2 494 115,00 грн . за 2015 р . , (2 851 572 грн. + 198 070 грн.) = 3 049 642,00 грн. за 2016 р., суд позбавлений можливості надати їм оцінку на предмет відповідності законодавству.
Натомість, позивачем надано докази того, що на виконання вимог пп. 141.2.1 п.141.2 ст. 141 Податкового кодексу України ним відображено у рядку 03 декларації "Різниці, які виникають відповідно до Податкового кодексу України" за 2015 р. - 2 441 814 грн. (сума уцінки 2 295 492 грн. - 53 678 грн.), за 2016 р. - 293 560 грн. (сума уцінки - 491 630 грн. - сума уцінки 198 070 грн.), тобто, вказані суми уцінки цінних паперів перевищують суми раніше проведеної дооцінки.
З огляду на нечіткість формулювання пп. 141.2.1 п.141.2 ст. 141 Податкового кодексу України в редакції до 31.12.2016 р. суд зазначає, що згідно з пп. 4.1.4 п. 4.1 ст. 4 Податкового кодексу України встановлено принцип презумпції правомірності рішень платника податку, який полягає у тому, що в разі, якщо норма закону чи іншого нормативно-правового акта, виданого на підставі закону, або якщо норми різних законів чи різних нормативно-правових актів припускають неоднозначне (множинне) трактування прав та обов`язків платників податків або контролюючих органів, внаслідок чого є можливість прийняти рішення на користь як платника податків, так і контролюючого органу.
Згідно з ч. 2 ст. 2 КАС України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.
З врахуванням викладеного у суду немає підстав для висновку про допущення позивачем під час складання фінансової звітності за 2014-2016 роки та оформлення первинних документів у цей період такого застосування п. 141.2.1 п.141.2 ст. 141 Податкового кодексу України, що був би очевидно несумісним з буквальним змістом вказаної статті, невиконанням відповідачем покладеного обов`язку щодо належного обґрунтування оскаржуваного рішення як під час складання акту перевірки, так і під час розгляду справи, у суду є всі підстави для висновку про порушення відповідачем вимог ч. 2 ст. 2 КАС України під час прийняття оскаржуваного рішення.
На підставі вищевикладеного, ст. 241-246, 255, 257-263, 295 КАС України, суд, -
ВИРІШИВ:
1. Позовні вимоги задовольнити.
2. Визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення Головного управління ДФС у м. Києві від 24.04.2018 року № 0020631406.
3. Присудити до стягнення за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДФС у м. Києві на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "Он-лайн капітал" (код 30469671, місцезнаходження: 01001, м. Київ, вул. Шота Руставелі, 16) 1 762 грн. судового збору.
4. Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
5. Апеляційна скарга на рішення суду може бути подана до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Суддя О.В. Головань
Повний текст рішення
виготовлено і підписано 21.10.19 р.
Суд | Окружний адміністративний суд міста Києва |
Дата ухвалення рішення | 21.10.2019 |
Оприлюднено | 23.10.2019 |
Номер документу | 85085631 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Аліменко Володимир Олександрович
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Аліменко Володимир Олександрович
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Аліменко Володимир Олександрович
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Аліменко Володимир Олександрович
Адміністративне
Окружний адміністративний суд міста Києва
Головань О.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні