Рішення
від 21.10.2019 по справі 640/22105/18
ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД МІСТА КИЄВА

ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД міста КИЄВА 01051, м. Київ, вул. Болбочана Петра 8, корпус 1

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

м. Київ

21 жовтня 2019 року № 640/22105/18

Окружний адміністративний суд міста Києва у складі:

головуючої судді - Добрівської Н.А.,

розглянувши в порядку письмового провадження адміністративну справу

за позовомТовариства з обмеженою відповідальністю Вільям Постач до 1. Державної фіскальної служби України, 2. Головного управління ДФС в м. Києві проскасування рішень, зобов`язання вчинити дії,

В С Т А Н О В И В:

Товариство з обмеженою відповідальністю Вільям Постач (далі - позивач, ТОВ Вільям Постач ) звернулось до Окружного адміністративного суду міста Києва з позовом до Державної фіскальної служби України (далі - відповідач-1, ДФС України), в якому просило:

- скасувати рішення №872882/41849398 від 07.08.2018 про відмову у реєстрації податкової накладної № 21 від 26.07.2018 в Єдиному реєстрі податкових накладних, поданої ТОВ Вільям Постач ;

- скасувати рішення №872881/41849398 від 07.08.2018 про відмову у реєстрації податкової накладної № 22 від 26.07.2018 в Єдиному реєстрі податкових накладних, поданої ТОВ Вільям Постач ;

- скасувати рішення №887508/41849398 від 20.08.2018 про відмову у реєстрації податкової накладної № 23 від 26.07.2018 в Єдиному реєстрі податкових накладних, поданої ТОВ Вільям Постач ;

- скасувати рішення №887506/41849398 від 20.08.2018 про відмову у реєстрації податкової накладної № 24 від 26.07.2018 в Єдиному реєстрі податкових накладних, поданої ТОВ Вільям Постач ;

- скасувати рішення №887499/41849398 від 20.08.2018 про відмову у реєстрації податкової накладної № 25 від 26.07.2018 в Єдиному реєстрі податкових накладних, поданої ТОВ Вільям Постач ;

- скасувати рішення №887501/41849398 від 20.08.2018 про відмову у реєстрації податкової накладної № 26 від 27.07.2018 в Єдиному реєстрі податкових накладних, поданої ТОВ Вільям Постач ;

- скасувати рішення №887502/41849398 від 20.08.2018 про відмову у реєстрації податкової накладної № 27 від 27.07.2018 в Єдиному реєстрі податкових накладних, поданої ТОВ Вільям Постач ;

- скасувати рішення №887507/41849398 від 20.08.2018 про відмову у реєстрації податкової накладної № 28 від 27.07.2018 в Єдиному реєстрі податкових накладних, поданої ТОВ Вільям Постач ;

- скасувати рішення №887500/41849398 від 20.08.2018 про відмову у реєстрації податкової накладної № 29 від 30.07.2018 в Єдиному реєстрі податкових накладних, поданої ТОВ Вільям Постач ;

- скасувати рішення №887503/41849398 від 20.08.2018 про відмову у реєстрації податкової накладної № 30 від 30.07.2018 в Єдиному реєстрі податкових накладних, поданої ТОВ Вільям Постач ;

- скасувати рішення №887505/41849398 від 20.08.2018 про відмову у реєстрації податкової накладної № 31 від 30.07.2018 в Єдиному реєстрі податкових накладних, поданої ТОВ Вільям Постач ;

- скасувати рішення №887504/41849398 від 20.08.2018 про відмову у реєстрації податкової накладної № 33 від 31.07.2018 в Єдиному реєстрі податкових накладних, поданої ТОВ Вільям Постач ;

- зобов`язати ДФС України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні № 21 від 26.07.2018, № 22 від 26.07.2018, № 23 від 26.07.2018, № 24 від 26.07.2018, № 25 від 26.07.2018, № 26 від 26.07.2018, № 27 від 26.07.2018, № 28 від 26.07.2018, № 29 від 26.07.2018, № 30 від 26.07.2018, № 31 від 26.07.2018, № 33 від 26.07.2018, подані ТОВ Вільям Постач .

Позовні вимоги, обґрунтовані тим, що у квитанціях про прийняття податкових накладних не було зазначено конкретного критерію оцінки ступеня ризиків, достатнього для зупинення реєстрації податкової накладеної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, на підставі яких було здійснено зупинення реєстрації податкових накладних, а в оскаржуваних рішеннях взагалі не зазначено, які саме порушення і в яких саме наданих документах містяться недоліки, а також яких саме документів не вистачає чи яку іншу інформацію необхідно надати. Позивач стверджує, що господарські операції, за результатом яких виписано податкові накладні, мають реальний характер. Крім того, позивач на здійснення таких операцій має реальні технічні, трудові та матеріальні ресурси, усі підтверджуючі первинні документи були надані контролюючому органу. Проте ці документи не були взяті контролюючим органом до уваги. Також позивач посилався на те, що ним відповідачу було направлено в електронному вигляді всі належним чином оформлені необхідні документи, які підтверджують здійснення операцій по спірній податковій накладній. Тому на думку позивача, на тій стадії, коли позивачу в квитанціях було запропоновано надати пояснення та документи, але не було визначено відповідачем чіткого критерію оцінки ступнею ризиків та некоректно зазначені пропозиції щодо надання документів, - все це унеможливило платнику податків надати обґрунтовані пояснення чи конкретні документи на підтвердження здійснення господарської операції за поданими податковими накладними.

Відповідач-1 позовні вимоги не визнав, просив у задоволенні позову відмовити повністю, обґрунтовуючи свою позицію тим, що реальність вчинення господарських операцій на яку складено податкові накладні лежить на платнику податків, оскільки позивачем не було надано копії первинних документів, що підтверджують безпосереднє здійснення господарських операцій, а саме: первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи) в т.ч. рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт/послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладні; документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачена договором та/або законодавством.

Відповідач-2 позовні вимоги не визнав, просив у задоволенні позову відмовити повністю, обґрунтовуючи свою позицію тим, що реальність вчинення господарських операцій на яку складено податкові накладні лежить на платнику податків. Водночас, позивачем не було надано копії первинних документів, що підтверджують безпосереднє здійснення господарських операцій, а саме: штатний розпис, складські документи, товарно-транспортні накладні, розрахункові документи, зокрема: банківські виписки, акти прийому-передачі, довіреності.

Ухвалою Окружного адміністративного суду міста Києва від 28.12.2018 відкрито провадження у справі та призначено до розгляду за правилами спрощеного позовного провадження.

За результатами дослідження наявних у матеріалах справи суд прийшов до висновку про необхідність розгляду даної справи у судовому засіданні за участю сторін і своєю ухвалою від 08.04.2019 призначив розгляд даної справи за правилами спрощеного позовного провадження в судовому засіданні з повідомленням (викликом) сторін.

У судовому засіданні 19.06.2019 судом, з урахуванням позиції представника позивача, постановлено ухвалу про залучення до участі в справі Головне управління ДФС у місті Києві (далі - відповідач-2, ГУ ДФС у місті Києві) у якості відповідача в частині вимог щодо скасування рішень від 07.08.2018 та 20.08.2018 №872882/41849398, №872881/41849398, №887508/41849398, №887056/41849398, №887499/41849398, №887501/41849398, №887502/41849398, №887507/41849398, №887500/41849398, №887503/41849398, №887505/41849398, №887504/41849398

Ухвалою Окружного адміністративного суду міста Києва від 21.06.2019 повідомлено Головне управління ДФС у м. Києві про залучення його до участі в адміністративній справі №640/22105/18 в якості відповідача в частині вимог щодо скасування рішень у справі та запропоновано останньому надати у визначений судом термін відзив на адміністративний позов.

На підставі частини третьої статті 194 Кодексу адміністративного судочинства розгляд даної справи продовжено в порядку письмового провадження.

Ознайомившись з позиціями сторін, дослідивши матеріали справи, з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, оцінивши докази, які мають значення для розгляду і вирішення справи по суті, судом встановлено наступне.

З матеріалів справи вбачається, що 23.07.2018 між ТОВ Вільям Постач (постачальник) та ТОВ Інвестиційно-будівельна компанія (покупець) було укладено Договір поставки №23/07-1 від 23.07.2018, згідно умов якого постачальник зобов`язується виготовити, поставляти та передати у власність замовника товар, відповідно до еталонів-зразків, затверджених замовником. Замовник зобов`язується прийняти цей товар та оплатити його на умовах, визначених цим договором.

Згідно п.3.3 Договору, поставка товару здійснюється автотранспортом Постачальника за його рахунок.

Відповідно до п.5.1 Договору на підставі рахунка на оплату замовник проводить оплату першої партії товару, зазначеної в додатках до договору, протягом 10 банківських днів з дня його поставки, оплата за наступні партії поставок здійснюється протягом 10 банківських днів з дати надходження товарів на підставі підписаної видаткової накладної.

На підтвердження виконання умов договору, позивачем надано специфікацію до договору №1 від 26.07.2018, видаткову накладну №28 від 26.07.2018, Інвойс, митну декларацію, податкову накладну № 21 від 26.07.2018.

27.07.2018 податкову накладну № 21 від 26.07.2018 направлено через систему Me.Doc на реєстрацію до Єдиного реєстру податкових накладних.

Квитанцією №9155434785 від 27.07.2018 ДФС України повідомила про те, що вищезазначена податкова накладна прийнята, але її реєстрація зупинена. У даній квитанції орган ДФС повідомив наступне: Відповідно до п.201.16 ст.201 Податкового кодексу України реєстрація ПН/РК від 26.07.2018 №21 в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. ПН/РК відповідає вимогам пп.1.6 п.1 Критеріїв ризиковості платника податку . Пропонуємо надати пояснення та/або копії документів, достатні для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних. Додатково повідомляємо: показник D =0, Р =0 .

У позовній заяві позивач стверджує, що на підтвердження реальності здійснення операцій по ПН/РК ним було подано до органу ДФС пояснення та копії документів на підтвердження реальності господарської операції, за якою виписано податкову накладну №21 від 26.07.2018. Зазначена обставина відповідачами не заперечується.

Проте, надані позивачем пояснення та документи, не були прийняті до уваги, оскільки рішенням комісії ДФС України №872882/41849398 від 07.08.2018 позивачу було відмовлено у реєстрації податкової накладної №21 від 26.07.2018 в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Підставою відмови в реєстрації податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних зазначено: Не надання платником податку копії документів - первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у т.ч. рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт/послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладні (документи, які не надано підкреслити) .

16.07.2018 між ТОВ Вільям Постач (постачальник) та ТОВ Партнер Постач (покупець) було укладено Договір поставки №23/07-1 від 23.07.2018, згідно умов якого постачальник зобов`язується передати у власність покупця товар, а покупець зобов`язується в порядку та на умовах, передбачених цим договором, прийняти та оплачувати цей товар.

Відповідно до п.3.2 договору покупець зобов`язується оплачувати товар протягом десяти банківських днів з моменту поставки. Оплата товару може здійснюватися покупцем, зокрема на підставі рахунку-фактури постачальника.

На підтвердження виконання умов договору, позивачем надано специфікації до договору №11 від 31.07.2018, №9 від 30.07.2018, №8 від 30.07.2018, №7 від 30.07.2018, №5 від 27.07.2018, №4 від 27.07.2018, №6 від 27.07.2018, №2 від 26.07.2018, №1 від 26.07.2018, №3 від 26.07.2018, видаткові накладні №31 від 31.07.2018, №33 від 30.07.2018, №27 від 30.07.2018, №22 від 30.07.2018, №18 від 27.07.2018, №7 від 27.07.2018, №32 від 27.07.2018, №3 від 26.07.2018, №2 від 26.07.2018, №30 від 26.07.2018.

30.07.2018 податкову накладну №23 від 26.07.2018 направлено через систему Me.Doc на реєстрацію до Єдиного реєстру податкових накладних. Також 15.08.2018 через систему Me.Doc направлено на реєстрацію до Єдиного реєстру податкових накладних податкові накладні: №24 від 26.07.2018, №25 від 26.07.2018, №26 від 26.07.2018, №27 від 26.07.2018, №28 від 26.07.2018, №29 від 26.07.2018, №30 від 26.07.2018, №31 від 26.07.2018, №33 від 26.07.2018.

Квитанцією від 30.07.2018 №9157454843 ДФС України повідомила про те, що податкова накладна №23 від 26.07.2018 прийнята, але її реєстрація зупинена з наступних підстав: Відповідно до п.201.16 ст.201 Податкового кодексу України реєстрація ПН/РК від 26.07.2018 №21 в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. ПН/РК відповідає вимогам пп.1.6 п.1 Критеріїв ризиковості платника податку . Пропонуємо надати пояснення та/або копії документів, достатні для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних. Додатково повідомляємо: показник D =0, Р =0 .

Квитанціями від 15.08.2018 за №9172498613, №9172528246, №9172514676, №9172463040, №9172521648, №9172528312, №9172462882, №9172500144, №9172535959 ДФС України повідомила про те, що податкові накладні №24 від 26.07.2018, №25 від 26.07.2018, №26 від 26.07.2018, №27 від 26.07.2018, №28 від 26.07.2018, №29 від 26.07.2018, №30 від 26.07.2018, №31 від 26.07.2018, №33 від 26.07.2018 прийняті, але їх реєстрація зупинена з тих же самих підстав, однак із зазначенням показника D =0, а показника Р =969494.67 .

Як вказує позивач, на підтвердження реальності здійснення операцій по ПН/РК ним до органу ДФС були направлені пояснення та копії відповідних документів на підтвердження реальності здійснених операцій, що відповідачами не заперечується.

Не зважаючи на надання позивачем документів, комісією ГУ ДФС у м. Києві прийнято рішення:

- №887508/41849398 від 20.08.2018 про відмову у реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних податкової накладної № 23 від 26.07.2018;

- №887506/41849398 від 20.08.2018 про відмову у реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних податкової накладної №24 від 26.07.2018;

- №887499/41849398 від 20.08.2018 про відмову у реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних податкової накладної №25 від 26.07.2018;

- №887501/41849398 від 20.08.2018 про відмову у реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних податкової накладної №26 від 27.07.2018;

- №887502/41849398 від 20.08.2018 про відмову у реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних податкової накладної №27 від 27.07.2018;

- №887507/41849398 від 20.08.2018 про відмову у реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних податкової накладної №28 від 27.07.2018;

- №887500/41849398 від 20.08.2018 про відмову у реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних податкової накладної №29 від 30.07.2018;

- №887503/41849398 від 20.08.2018 про відмову у реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних податкової накладної №30 від 30.07.2018;

- №887505/41849398 від 20.08.2018 про відмову у реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних податкової накладної №31 від 30.07.2018;

- №887504/41849398 від 20.08.2018 про відмову у реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних податкової накладної №33 від 31.07.2018.

Підставою відмови в реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних зазначено: Не надання платником податку копії документів - первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у т.ч. рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт/послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладні (документи, які не надано підкреслити); розрахункові документи, банківські виписки з особових рахунків .

26.07.2018 між ТОВ Вільям Постач (постачальник) та ТОВ ІКС-ТОРГ (покупець) було укладено Договір поставки №23/07-1 від 23.07.2018, згідно умов якого постачальник зобов`язується виготовити, поставляти та передати у власність замовника товар, відповідно до еталонів-зразків, затверджених замовником. Замовник зобов`язується прийняти цей товар та оплатити його на умовах, визначених цим договором.

Згідно п.3.3 договору поставка товару здійснюється автотранспортом Постачальника за його рахунок.

Відповідно до п.5.1 договору на підставі рахунка на оплату замовник проводить оплату першої партії товару, зазначеної в додатках до договору, протягом 10 банківських днів з дня його поставки, оплата за наступні партії поставок здійснюється протягом 10 банківських днів з дати надходження товарів на підставі підписаної видаткової накладної.

На підтвердження виконання умов договору, позивачем надано специфікацію до договору №1 від 26.07.2018, видаткову накладну №29 від 26.07.2018, Інвойс, митну декларацію, податкову накладну №22 від 26.07.2018.

30.07.2018 податкову накладну №22 від 26.07.2018 направлено через систему Me.Doc на реєстрацію до Єдиного реєстру податкових накладних.

Квитанцією №9156094962 від 30.07.2018 ДФС України повідомила про те, що податкова накладна №22 від 26.07.2018 прийнята, але її реєстрація зупинена з наступних підстав: Відповідно до п.201.16 ст.201 Податкового кодексу України реєстрація ПН/РК від 26.07.2018 №21 в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. ПН/РК відповідає вимогам пп.1.6 п.1 Критеріїв ризиковості платника податку . Пропонуємо надати пояснення та/або копії документів, достатні для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних. Додатково повідомляємо: показник D =0, Р =0 .

Як стверджує позивач і підтверджує у своєму відзиві ГУ ДФС у м. Києві, на підтвердження реальності здійснення операцій по ПН/РК позивач подав до органу ДФС пояснення та копії договорів, специфікації, видаткові накладні, Інвойси, митні декларації, контракти.

Однак, надані позивачем пояснення та документи, не були прийняті до уваги, оскільки рішенням комісії ДФС України №872881/41849398 від 07.08.2018 позивачу було відмовлено у реєстрації податкової накладної №22 від 26.07.2018 в Єдиному реєстрі податкових накладних з наступних підстав: Не надання платником податку копії документів - первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у т.ч. рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт/послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладні (документи, які не надано підкреслити) .

Не погоджуючись із рішеннями контролюючого органу позивач звернувся до суду із даним позовом.

Досліджуючи надані сторонами докази, аналізуючи доводи позивача та заперечення відповідачів, при вирішенні питання щодо відповідності оскаржуваних рішень суб`єкта владних повноважень, суд бере до уваги наступне.

Відповідно до пункту 201.1 статті 201 Податкового кодексу України (у редакції чинній на момент виникнення правовідносин) на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.

Пунктом 201.16 статті 201 Податкового кодексу України встановлено, що реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України, у разі відповідності такої податкової накладної/розрахунку коригування сукупності критеріїв оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, встановлених відповідно до пункту 74.2 статті 74 цього Кодексу.

На виконання цієї норми постановою Кабінету Міністрів України №1246 від 29.12.2010 затверджено Порядок ведення Єдиного реєстру податкових накладних (далі - Порядок №1246, у редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин).

Відповідно до пункту 2 Порядку №1246, податкова накладна - це електронний документ, який складається платником податку на додану вартість (далі - платник податку) відповідно до вимог Податкового кодексу України в електронній формі у затвердженому в установленому порядку форматі (стандарті) та надсилається для реєстрації.

Згідно з пунктом 12 Порядку №1246 після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДФС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки: відповідності податкової накладної та/або розрахунку коригування затвердженому формату (стандарту); чинності електронного цифрового підпису, порядку його накладення та наявності права підписання посадовою особою платника податку таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; реєстрації особи, що надіслала на реєстрацію податкову накладну та/або розрахунок коригування, платником податку на момент складення та реєстрації таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; дотримання вимог, установлених пунктом 192.1 статті 192 та пунктом 201.10 статті 201 Кодексу; наявності помилок під час заповнення обов`язкових реквізитів відповідно до пункту 201.1 статті 201 Кодексу; наявності суми податку на додану вартість відповідно до пунктів 200 1.3 і 200 1.9 статті 200-1 Кодексу (для податкових накладних та/або розрахунків коригування, що реєструються після 1 липня 2015 року); наявності в Реєстрі відомостей, що містяться у податковій накладній, яка коригується; факту реєстрації / зупинення реєстрації / відмови в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування з такими ж реквізитами; наявності підстав для зупинення реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування; дотримання вимог Законів України Про електронний цифровий підпис , Про електронні документи та електронний документообіг та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.

Пунктом 13 Порядку №1246 передбачено, що за результатами перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку, формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування (далі - квитанція).

Відповідно до приписів пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України реєстрація податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.

Згідно з пунктом 5 Порядку зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 21.02.2018 №117 (далі - Порядок №117), податкова накладна / розрахунок коригування, які підлягають моніторингу, перевіряються на відповідність критеріям ризиковості платника податку, критеріям ризиковості здійснення операцій та показникам позитивної податкової історії платника податку.

При цьому, відповідно до змісту пункту 10 Порядку №117 критерії ризиковості платника податку, критерії ризиковості здійснення операцій, перелік показників, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку, визначає ДФС та надсилає на погодження Мінфіну в електронній формі через систему електронної взаємодії органів виконавчої влади. ДФС оприлюднює на своєму офіційному веб-сайті погоджені критерії ризиковості платника податку, критерії ризиковості здійснення операцій, перелік показників, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку.

Пунктом 13 Порядку №117 передбачено, що у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування зазначаються:

1) номер та дата складання податкової накладної / розрахунку коригування;

2) порядковий номер, номенклатура товарів/послуг продавця, код товару згідно з УКТЗЕД / послуги згідно з Державним класифікатором продукції та послуг, зазначені у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрація яких зупинена;

3) критерій(ї) ризиковості платника податку та/або критерій(ї) ризиковості здійснення операцій, на підставі якого(их) зупинено реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі, із розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку;

4) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі.

Зі змісту наявних в матеріалах справи квитанцій вбачається, що контролюючим органом сформовано висновок про відповідність податкових накладних критеріям ризиковості платника податку, визначених підпунктом 1.6 пункту 1 листа ДФС від 21.03.2018 за №959/99-99-07-18 Критерії ризиковості платника податку (далі - Критерії №959).

З даного приводу суд зазначає, що контролюючим органом порушено не тільки принцип обґрунтованості рішення суб`єкта владних повноважень, а і норми пункту 13 Порядку №117, оскільки ним не зазначено у квитанціях конкретного та чіткого критерію ризиковості платника податку, достатнього для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, на підставі якого здійснено зупинення реєстрації податкових накладних.

Такий висновок суду базується на тому, що фіскальним органом у квитанціях зазначено лише загальне посилання на відповідність податкових накладних критерію ризиковості платника податку, визначених підпунктом 1.6 пункту 1 Критеріїв №959.

Натомість, як принцип обґрунтованості рішення суб`єкта владних повноважень, так і пункт 13 Порядку №117 вимагає від контролюючого органу зазначення конкретного виду критерію.

У той же час, відповідачами не надано інших документів, з яких можливо встановити обставини через які відповідач дійшов висновку про відповідність податкових накладних критеріям ризиковості платника податку і не довів правомірність зупинення реєстрації зазначених накладних.

Слід також зазначити, що підпункт 1.6 пункту 1 Критеріїв №959 містить у собі визначення різних обставин встановлення ризиковості платника податків: платник податків відповідає критеріям ризиковості, якщо: комісії головних управлінь ДФС в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДФС можуть розглядати питання щодо встановлення ризиковості платника податків, а саме:

- платник податку зареєстрований (перереєстрований) за адресою, що знаходиться на непідконтрольній території України (зона АТО, АР Крим);

- дата реєстрації платником податку на додану вартість не перевищує трьох місяців з дати такої реєстрації;

- платник податку - юридична особа, який не має відкритих рахунків у банківських установах, крім рахунків в органах державної казначейської служби України (крім бюджетних установ);

- платник податку, посадова особа та/або засновник якого був посадовою особою та/або засновником суб`єкта господарювання, якого ліквідовано за процедурою банкрутства протягом останніх трьох років;

- платником податку не подано контролюючому органу податкову звітність з податку на додану вартість за два останні звітні періоди всупереч нормам підпункту 16.1.3 пункту 16.1 статті 16 та абзацу першого пункту 49.2 і пункту 49.18 статті 49 Податкового кодексу України;

- платником податку на прибуток не подано контролюючому органу фінансову звітність за останній звітний період всупереч нормам підпункту 16.1.3 пункту 16.1 статті 16 та пункту 46.2 статті 46 Податкового кодексу України;

- наявна податкова інформація, що свідчить про наявність ознак здійснення ризикових операцій платником.

ДФС постійно обраховують та проводять моніторинг показників, визначених у пунктах 1.1 - 1.6 цих Критеріїв. Якщо виявлено, що платник податків має ознаки ризиковості згідно з пунктом 1.6 цих Критеріїв, то такий платник податків виноситься на розгляд Комісії в той самий день і вноситься до переліку ризикових платників у день проведення засідання Комісії, на якому прийнято відповідне рішення.

Таким чином, контролюючий орган був зобов`язаний у квитанціях чітко вказати не тільки на конкретний вид критерію, який встановлений підпунктом 1.6 пункту 1 Критеріїв №959, а і на відповідне рішення, згідно якого позивача внесено до переліку ризикових платників.

Крім того, відповідачем також не надано суду ані самого протоколу засідання Комісії, ані переліку платників податків, щодо яких виявлено ознаки ризиковості, ані матеріалів, на підставі яких платника податків віднесено до такого переліку.

При цьому, пунктами 6 та 7 Порядку №117 визначено, що у разі коли за результатами моніторингу платник податку, яким складено податкову накладну / розрахунок коригування, відповідає критеріям ризиковості платника податку, реєстрація таких податкової накладної / розрахунку коригування зупиняється. У разі коли за результатами моніторингу податкова накладна / розрахунок коригування відповідають критеріям ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної / розрахунку коригування, складених платником податку, який має позитивну податкову історію платника податку, реєстрація таких податкової накладної / розрахунку коригування зупиняється.

З аналізу змісту вказаних норм видно, що підставами для зупинення реєстрація податкової накладної / розрахунку коригування є наступна відповідність:

1) платника податку - критеріям ризиковості платника податку;

2) податкової накладної / розрахунку коригування - критеріям ризиковості здійснення операції.

Отже, положення зазначених пунктів Порядку №117 є чіткими і не припускають неоднозначне (множинне) трактування обов`язків контролюючих органів.

Разом з тим, реєстрація поданих позивачем податкових накладних зупинена, як зазначено в Квитанції, через те, що ПН/РК відповідає вимогам п.п.1.6 п.1 Критеріїв ризиковості платника податку .

Тобто, відповідачем застосовано критерії ризиковості платника податку до податкових накладних, а не до платника податку - позивача, що свідчить про те, що контролюючим органом реєстрацію податкових накладних зупинено з підстав, які не передбачені законодавством - Порядком №117.

В той же час, згідно з пунктами 14, 15 Порядку №117 перелік документів, необхідних для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі, включає в себе: договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них; договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлені повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків; документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачена договором та/або законодавством. Письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 14 цього Порядку, платник податку має право подати до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного у податковій накладній / розрахунку коригування. Платник податку має право подати письмові пояснення та копії документів до декількох податкових накладних / розрахунків коригування, якщо такі податкові накладні / розрахунки коригування складені на одного отримувача - платника податку за одним і тим самим договором або якщо в таких податкових накладних / розрахунках коригування відображені однотипні операції (з однаковими кодами товарів згідно з УКТЗЕД або кодами послуг згідно з Державним класифікатором продукції та послуг).

Пунктами 18-21 Порядку №117 передбачено, що письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до пункту 15 цього Порядку, розглядаються комісіями контролюючих органів. Комісії контролюючих органів складаються з комісій регіонального рівня (комісії головних управлінь ДФС в областях, м. Києві та Офісу великих платників ДФС) та комісії центрального рівня (ДФС). Зазначені комісії приймають рішення про: реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі; відмову у реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі. Підставами для прийняття комісіями контролюючих органів рішення про відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування є: ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено; ненадання платником податку копій документів відповідно до підпункту 4 пункту 13 цього Порядку; надання платником податку копій документів, які складені з порушенням законодавства.

Як встановлено судом, відповідачами не заперечується факт направлення позивачем пояснень та копій документів до зазначених господарських операцій та податкових накладних у спосіб, визначений Порядком №117.

Як випливає з пункту 22 Порядку №117, рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі за формою згідно з додатком 2 підлягає реєстрації в окремому Реєстрі податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрація яких зупинена. Відповідне рішення набирає чинності після реєстрації його в такому Реєстрі.

Відповідно до пункту 23 Порядку №117, таке рішення приймається комісією регіонального рівня протягом п`яти робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 15 цього Порядку.

Із рішення №872882/41849398 від 07.08.2018 про відмову у реєстрації податкової накладної №21 від 26.07.2018, рішення №872881/41849398 від 07.08.2018 про відмову у реєстрації податкової накладної №22 від 26.07.2018 та рішень №887508/41849398 від 20.08.2018 про відмову у реєстрації податкової накладної №23 від 26.07.2018, №887506/41849398 від 20.08.2018 про відмову у реєстрації податкової накладної №24 від 26.07.2018, №887499/41849398 від 20.08.2018 про відмову у реєстрації податкової накладної №25 від 26.07.2018, №887501/41849398 від 20.08.2018 про відмову у реєстрації податкової накладної №26 від 27.07.2018, №887502/41849398 від 20.08.2018 про відмову у реєстрації податкової накладної №27 від 27.07.2018, №887507/41849398 від 20.08.2018 про відмову у реєстрації податкової накладної №28 від 27.07.2018, №887500/41849398 від 20.08.2018 про відмову у реєстрації податкової накладної №29 від 30.07.2018, №887503/41849398 від 20.08.2018 про відмову у реєстрації податкової накладної №30 від 30.07.2018, №887505/41849398 від 20.08.2018 про відмову у реєстрації податкової накладної №31 від 30.07.2018, №887504/41849398 від 20.08.2018 про відмову у реєстрації податкової накладної №33 від 31.07.2018 підставою для відмов податковим органом позивачу у реєстрації податкової накладної є ненадання платником податку копій документів, а саме: первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи) в т.ч. рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт/послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладні (документи, які не надано підкреслити); розрахункові документи, банківські виписки з особових рахунків.

Проте, в порушення наведених вимог законодавства, рішення відповідача №872882/41849398 від 07.08.2018, №872881/41849398 від 07.08.2018, №887508/41849398 від 20.08.2018, №887506/41849398 від 20.08.2018, №887499/41849398 від 20.08.2018, №887501/41849398 від 20.08.2018, №887502/41849398 від 20.08.2018, №887507/41849398 від 20.08.2018, №887500/41849398 від 20.08.2018, №887503/41849398 від 20.08.2018, №887505/41849398 від 20.08.2018, №887504/41849398 від 20.08.2018 містять лише загальне твердження про їх ненадання, без конкретизації (підкреслення) конкретного переліку документів, які, на думку Комісії, не надані.

Суд зазначає, що нечіткість формулювання підстав зупинення реєстрації податкової накладної, відсутність посилання на конкретні критерії ризиковості платника податків у квитанції позбавило можливості платника податків надати вичерпний перелік документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної.

Суд також вважає за необхідне зазначити, що факт зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування у Єдиному реєстрі податкових накладних не спростовує ані факту здійснення платником податків господарської операції, ані факту наявності дати виникнення саме першої події (придбання товарів/послуг або отримання коштів), що підтверджується тільки первинними документами, на підставі яких складається податкова накладна/розрахунок коригування.

Зважаючи на наявність передбачених законодавством документів, які свідчать про проведення господарських операцій між позивачем та його контрагентами, та на те, що такі документи були надані контролюючому органу, останній не мав правових підстав для відмови позивачу у реєстрації податкових накладних.

Приймаючи до уваги викладене у сукупності, суд дійшов висновку, що оскаржувані рішення комісії ДФС України, які приймає рішення про реєстрацію або відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації №872882/41849398 від 07.08.2018, №872881/41849398 від 07.08.2018, №887508/41849398 від 20.08.2018, №887506/41849398 від 20.08.2018, №887499/41849398 від 20.08.2018, №887501/41849398 від 20.08.2018, №887502/41849398 від 20.08.2018, №887507/41849398 від 20.08.2018, №887500/41849398 від 20.08.2018, №887503/41849398 від 20.08.2018, №887505/41849398 від 20.08.2018, №887504/41849398 від 20.08.2018 є необґрунтованими, безпідставними та такими, що підлягають скасуванню.

При цьому, суд звертає увагу, що відповідно до вимог пунктів 201.1, 201.10 статті 201 Податкового кодексу України реєстрацію податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних віднесено до обов`язків платника податків.

У той же час, наведені норми розраховані на відсутність спірних правовідносин, позаяк у випадку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування механізм її подальшої реєстрації в ЄРПН є іншим.

Так, пунктом 28 Порядку №117, окрім іншого, визначено, що податкова накладна / розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструється у день настання однієї з таких подій: прийнято та набрало чинності рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі; набрання рішенням суду законної сили про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі.

При цьому, згідно з нормами пунктів 19, 20 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29.12.2010 №1246, податкова накладна та/або розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструється у день настання однієї з таких подій: прийняття в установленому порядку та набрання чинності рішенням про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування; набрання рішенням суду законної сили про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування (у разі надходження до ДФС відповідного рішення); неприйняття та/або відсутність реєстрації в установленому порядку рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування.

У разі надходження до ДФС рішення суду про реєстрацію або скасування реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування, яке набрало законної сили, такі податкові накладні та/або розрахунки коригування реєструються після проведення перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку (крім абзацу десятого), або їх реєстрація скасовується. При цьому датою реєстрації або скасування реєстрації вважається день, зазначений в такому рішенні, або день набрання законної сили рішенням суду.

Отже, реєстрація в Єдиному реєстрі податкових накладних податкової накладної/розрахунку коригування, реєстрацію якої попередньо було зупинено, є повноваженням ДФС України.

Як встановлено судом, підтверджено матеріалами справи і не спростовано відповідачами, надані позивачем документи складені з дотриманням вимог законодавства і були достатніми для реєстрації податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Обставин, які б унеможливлювали реєстрацію податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних, судом не встановлено.

Відповідно до частини третьої 3 статті 245 Кодексу адміністративного судочинства України, у разі скасування нормативно-правового або індивідуального акту суд може зобов`язати суб`єкта владних повноважень вчинити необхідні дії з метою відновлення прав, свобод чи інтересів позивача, за захистом яких він звернувся до суду.

Таким чином, з метою відновлення прав та інтересів позивача, за захистом яких він звернувся до суду, та з метою дотримання судом гарантій на те, що спір між сторонами буде остаточно вирішений, суд дійшов висновку про необхідність зобов`язання Державну фіскальну службу України зареєструвати податкові накладні №21 від 26.07.2018, №22 від 26.07.2018, №23 від 26.07.2018, №24 від 26.07.2018, №25 від 26.07.2018, №26 від 26.07.2018, №27 від 26.07.2018, №28 від 26.07.2018, №29 від 26.07.2018, №30 від 26.07.2018, №31 від 26.07.2018, №33 від 26.07.2018 в Єдиному реєстрі податкових накладних датою направлення її на реєстрацію позивачем.

Частиною першою статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України встановлюється обов`язок кожної сторони довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

При цьому, згідно частини другої зазначеної норми Кодексу передбачено, що в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Всупереч наведеним вимогам відповідачі як суб`єкти владних повноважень не надали суду достатніх беззаперечних доказів в обґрунтування правомірності своїх висновків, що слугували підставою для прийняття оскаржуваних рішень.

У зв`язку з наведеним суд приходить до висновку про наявність підстав для задоволення вимог позивача.

Відповідно до частини першої статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України, при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі.

Керуючись ст.ст.2, 5-11, 19, 73-77, 79, 90, 139, 241-246 Кодексу адміністративного судочинства України, Окружний адміністративний суд міста Києва, -

В И Р І Ш И В:

1. Позов Товариства з обмеженою відповідальністю Вільям Постач задовольнити.

2. Визнати протиправними і скасувати рішення Комісії, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації:

- №872882/41849398 від 07.08.2018 про відмову у реєстрації податкової накладної №21 від 26.07.2018 в Єдиному реєстрі податкових накладних;

- №872881/41849398 від 07.08.2018 про відмову у реєстрації податкової накладної №22 від 26.07.2018 в Єдиному реєстрі податкових накладних;

- №887508/41849398 від 20.08.2018 про відмову у реєстрації податкової накладної №23 від 26.07.2018 в Єдиному реєстрі податкових накладних;

- №887506/41849398 від 20.08.2018 про відмову у реєстрації податкової накладної №24 від 26.07.2018 в Єдиному реєстрі податкових накладних;

- №887499/41849398 від 20.08.2018 про відмову у реєстрації податкової накладної №25 від 26.07.2018 в Єдиному реєстрі податкових накладних;

- №887501/41849398 від 20.08.2018 про відмову у реєстрації податкової накладної №26 від 27.07.2018 в Єдиному реєстрі податкових накладних;

- №887502/41849398 від 20.08.2018 про відмову у реєстрації податкової накладної №27 від 27.07.2018 в Єдиному реєстрі податкових накладних;

- №887507/41849398 від 20.08.2018 про відмову у реєстрації податкової накладної №28 від 27.07.2018 в Єдиному реєстрі податкових накладних;

- №887500/41849398 від 20.08.2018 про відмову у реєстрації податкової накладної №29 від 30.07.2018 в Єдиному реєстрі податкових накладних;

- №887503/41849398 від 20.08.2018 про відмову у реєстрації податкової накладної №30 від 30.07.2018 в Єдиному реєстрі податкових накладних;

- №887505/41849398 від 20.08.2018 про відмову у реєстрації податкової накладної №31 від 30.07.2018 в Єдиному реєстрі податкових накладних;

- №887504/41849398 від 20.08.2018 про відмову у реєстрації податкової накладної №33 від 31.07.2018 в Єдиному реєстрі податкових накладних.

3. Зобов`язати Державну фіскальну службу України (код ЄДРПОУ 39292197, адреса: 04053, м. Київ, Львівська пл., 8) зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних подані Товариством з обмеженою відповідальністю Вільям Постач податкові накладні: №21 від 26.07.2018, №22 від 26.07.2018, №23 від 26.07.2018, №24 від 26.07.2018, №25 від 26.07.2018, №26 від 26.07.2018, №27 від 26.07.2018, №28 від 26.07.2018, №29 від 26.07.2018, №30 від 26.07.2018, №31 від 26.07.2018, №33 від 26.07.2018,.

Стягнути на користь Товариства з обмеженою відповідальністю ТОВ Вільям Постач (код ЄДРПОУ 41849398, адреса: 01024, м. Київ, вул. Лютеранська, будинок 15 літера А, нежиле приміщення 18) понесені ним судові витрати по сплаті судового збору у розмірі 28192 (двадцять вісім сто дев`яносто два) гривень 00 коп. за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДФС у місті Києві (код ЄДРПОУ - 39439980, адреса: 04116, м. Київ, вул. Шолуденка, 33/19) .

Рішення набирає законної сили у порядку, встановленому в ст.255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржено протягом 30 днів з моменту складення повного тексту до суду апеляційної інстанції в порядку, визначеному ст.ст.293, 296, 297 Кодексу адміністративного судочинства України, з урахуванням підпункту 15.5 пункту 15 частини першої Перехідних положень Кодексу адміністративного судочинства України в редакції згідно з Законом України від 3 жовтня 2017 року № 2147-VIII.

Суддя: Н.А. Добрівська

Дата ухвалення рішення21.10.2019
Оприлюднено24.10.2019
Номер документу85085817
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —640/22105/18

Ухвала від 22.06.2020

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Васильєва І.А.

Постанова від 14.04.2020

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Шурко Олег Іванович

Ухвала від 10.03.2020

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Шурко Олег Іванович

Ухвала від 10.03.2020

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Шурко Олег Іванович

Ухвала від 10.02.2020

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Шурко Олег Іванович

Ухвала від 10.02.2020

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Шурко Олег Іванович

Рішення від 21.10.2019

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Добрівська Н.А.

Ухвала від 21.06.2019

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Добрівська Н.А.

Ухвала від 08.04.2019

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Добрівська Н.А.

Ухвала від 28.12.2018

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Добрівська Н.А.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні