ШОСТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД Справа № 826/9177/18 Суддя (судді) першої інстанції: Шевченко Н.М.
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
17 жовтня 2019 року м. Київ
Шостий апеляційний адміністративний суд в складі: головуючого - судді Лічевецького І.О., суддів - Земляної Г.В., Кобаля М.І., при секретарі - Рейтаровській О.С., розглянувши у відкритому судовому засіданні за апеляційною скаргою Головного управління Держгеокадастру у Київській області на рішення Окружного адміністративного суду міста Києва від 26 червня 2019 року адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Головного управління Держгеокадастру у Київській області, треті особи, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору: Сенківська сільська рада, Відділ Головного управління Держгеокадастру у Бориспільському районі Київської області, ОСОБА_2 , про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити дії,
ВСТАНОВИВ
ОСОБА_1 звернувся до суду з позовом у якому просив:
- визнати протиправною бездіяльність Головного управління Держгеокадастру в Київській області, що полягає у ненаданні позивачеві дозволу на розробку проектної документації щодо відведення земельної ділянки у власність для ведення садівництва, орієнтовною площею 0,1000 га, яка розташована на території Сенківської сільської ради Бориспільського району Київської області;
- зобов`язати Головне управління Держгеокадастру в Київській області надати дозвіл на розробку проектної документації щодо відведення земельної ділянки у власність для ведення садівництва, орієнтовною площею 0,1000 га, яка розташована на території Сенківської сільської ради Бориспільського району Київської області.
На обґрунтування своїх вимог позивач зазначав, що відповідачем безпідставно відмовлено у наданні дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для ведення садівництва, тим самим створено перешкоди на шляху реалізації права на отримання земельної ділянки у власність. Зазначає, що зазначена відповідачем в оскаржуваному рішенні підстава відмови у наданні позивачу дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність частиною сьомою статті 118 Земельного кодексу України не передбачена, у зв`язку з чим воно є протиправним та підлягає скасуванню.
Рішенням Окружного адміністративного суду міста Києва від 26 червня 2019 року адміністративний позов задоволено частково. Визнано протиправними дії Головного управління Держгеокадастру в Київській області щодо відмови ОСОБА_1 , викладеної в листі від 01.11.2017 № П-32239/0-17654/6-17, у наданні дозволу на розробку проектної документації щодо відведення земельної ділянки у власність для ведення садівництва, орієнтовною площею 0,1000 га, яка розташована на території Сенківської сільської ради Бориспільського району Київської області. Зобов`язано Головне управління Держгеокадастру в Київській області повторно розглянути клопотання ОСОБА_1 від 02.10.2017 про надання дозволу на розробку проектної документації щодо відведення земельної ділянки у власність для ведення садівництва, орієнтовною площею 0,1000 га, яка розташована на території Сенківської сільської ради Бориспільського району Київської області. В іншій частині позовних вимог відмовлено.
В апеляційній скарзі управління Держгеокадастру, посилаючись на порушення судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, що призвело до неправильного вирішення справи, просить скасувати вказане судове рішення в частині задоволених позовних вимог і прийняти в цій частині нове рішення, яким відмовити у задоволенні позовних вимог.
Судом першої інстанції встановлено, що 02 жовтня 2017 року представник позивача за довіреністю Матьєва Л.Г. звернулася до Головного управління Держгеокадастру у Київській області з клопотання про надання дозволу на розробку документації із землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для індивідуального садівництва, орієнтовною площею 0,1000 га, яка розташована на території Сенківської сільської ради Бориспільського району Київської області.
Листом від 01.11.2017 № П-32239/0-17654/6-17 позивача повідомлено, що у Головного управління Держгеокадастру у Київській області відсутні підстави для надання дозволу на розробку проектної документації щодо відведення земельної ділянки у власність для ведення садівництва, орієнтовною площею 0,1000 га, яка розташована на території Сенківської сільської ради Бориспільського району Київської області, у зв`язку з тим. що згідно частини 5 ст. 116 Земельного кодексу України земельні ділянки, які перебувають у власності чи користуванні громадян або юридичних осіб, передаються у власність чи користування за рішенням органів виконавчої влади чи органів місцевого самоврядування лише після припинення права власності чи користування ними в порядку, визначеному законом.
Вказана відмова вмотивована тим, що відповідно до наданої інформації відділом Головного управління Держгеокадастру в Бориспільському районі Київської області бажана до відведення земельна ділянка перебуває у власності (користуванні) третіх осіб.
У зв`язку з наведеним, вважаючи протиправною бездіяльність Головного управління Держгеокадастру у Київській області, що полягає у ненаданні ОСОБА_1 дозволу на розробку проектної документації щодо відведення земельної ділянки у власність для ведення садівництва, позивач звернувся до суду.
Перевіривши повноту встановлення окружним адміністративним судом фактичних обставин справи та правильність застосування ним норм матеріального і процесуального права, Шостий апеляційний адміністративний суд дійшов наступного.
Стаття 14 Конституції України гарантує право власності на землю. Це право набувається і реалізується громадянами, юридичними особами та державою виключно відповідно до закону.
Законом, який регулює земельні правовідносини, є Земельний кодекс України (надалі за текстом - ЗК України), а також прийняті відповідно до Конституції України та цього Кодексу нормативно-правові акти.
Відповідно до п. б) частини 1 ст. 81 ЗК України громадяни України набувають права власності на земельні ділянки на підставі безоплатної передачі із земель державної і комунальної власності.
У статті 121 ЗК України передбачено норми безоплатної передачі земельних ділянок громадянам. Зокрема, для ведення садівництва - не більше 0,12 гектара.
Отже, ОСОБА_1 , який є громадянином України, має право на набуття права власності на земельну ділянку для садівництва.
Підставою для набуття прав на земельну ділянку є відповідне рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування.
Згідно з частиною 6 статті 118 ЗК України громадяни, зацікавлені в одержанні безоплатно у власність земельної ділянки із земель державної або комунальної власності для ведення фермерського господарства, ведення особистого селянського господарства, ведення садівництва, будівництва та обслуговування жилого будинку, господарських будівель і споруд (присадибної ділянки), індивідуального дачного будівництва, будівництва індивідуальних гаражів у межах норм безоплатної приватизації, подають клопотання до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу. У клопотанні зазначаються цільове призначення земельної ділянки та її орієнтовні розміри. До клопотання додаються графічні матеріали, на яких зазначено бажане місце розташування земельної ділянки, погодження землекористувача (у разі вилучення земельної ділянки, що перебуває у користуванні інших осіб) та документи, що підтверджують досвід роботи у сільському господарстві або наявність освіти, здобутої в аграрному навчальному закладі (у разі надання земельної ділянки для ведення фермерського господарства). У разі якщо земельна ділянка державної власності розташована за межами населених пунктів і не входить до складу певного району, заява подається до Ради міністрів Автономної Республіки Крим. Верховній Раді Автономної Республіки Крим, Раді міністрів Автономної Республіки Крим, органам виконавчої влади або органам місцевого самоврядування, які передають земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, забороняється вимагати додаткові матеріали та документи, не передбачені цією статтею.
Частиною 7 статті 118 ЗК України визначено, що відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу розглядає клопотання у місячний строк і дає дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надає мотивовану відмову у його наданні. Підставою відмови у наданні такого дозволу може бути лише невідповідність місця розташування об`єкта вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, генеральних планів населених пунктів та іншої містобудівної документації, схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, проектів землеустрою щодо впорядкування територій населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку.
Отже, підстави відмови у наданні дозволу є вичерпними. Оцінюючи підстави ненадання дозволу, які наведені у листі відповідача від 01.11.2017 № П-32239/0-17654/6-17, колегія суддів дійшла висновку про те, що вони законом не передбачені, а отже є незаконними.
За таких обставин, колегія суддів дійшла висновку про протиправність дій Головного управління Держгеокадастру в Київській області щодо відмови ОСОБА_1 , викладеної в листі від 01.11.2017 № П-32239/0-17654/6-17, у наданні дозволу на розробку проектної документації щодо відведення земельної ділянки у власність для ведення садівництва, орієнтовною площею 0,1000 га, яка розташована на території Сенківської сільської ради Бориспільського району Київської області.
Порушуючи ст. 3 Конституції України та визначені у ст. 4 Закону України Про державну службу принципи верховенства права (забезпечення пріоритету прав і свобод людини і громадянина відповідно до Конституції України, що визначають зміст та спрямованість діяльності державного службовця під час виконання завдань і функцій держави), законності (обов`язок державного службовця діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України) працівники відповідача створили перешкоди ОСОБА_1 на шляху реалізації права на отримання земельної ділянки у власність.
Відтак, право ОСОБА_1 порушено і підлягає захисту шляхом зобов`язання Головного управління Держгеокадастру в Київській області повторно розглянути клопотання ОСОБА_1 від 02.10.2017 про надання дозволу на розробку проектної документації щодо відведення земельної ділянки у власність для ведення садівництва, орієнтовною площею 0,1000 га, яка розташована на території Сенківської сільської ради Бориспільського району Київської області у порядку норм статті 118 Земельного кодексу України, та прийняти рішення за результатами розгляду документів, поданих для його надання, з урахуванням висновку суду.
Крім того, представником позивача до клопотання від 02 жовтня 2017 року було надано копію посвідчення учасника бойових дій, однак вказані обставини не враховані відповідачем при відмові у наданні дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки.
Законом України Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту передбачено першочергове відведення земельних ділянок учасникам бойових дій, інвалідам війни, учасникам війни, особам (сім`ї загиблих), на яких поширюється чинність цього Закону.
Розпорядженням Кабінету Міністрів України № 898-р від 19.08.2015 Питання забезпечення учасників антитерористичної операції та сімей загиблих учасників антитерористичної операції земельними ділянками з метою забезпечення учасників антитерористичної операції та сімей загиблих учасників антитерористичної операції земельними ділянками, Державна служба з питань геодезії, картографії та кадастру, обласні та Київська міська державні адміністрації повинні забезпечити розгляд у першочерговому порядку звернення учасників антитерористичної операції та сімей загиблих учасників антитерористичної операції щодо відведення їм земельних ділянок.
Щодо рішення Бориспільського міськрайонного суду Київської області від 10.02.2016 у справі № 359/11625/15-ц, на яке посилається відповідач як на доказ права власності (користування) на земельну ділянку третіх осіб, колегією суддів встановлено наступне.
Вказаним судовим рішенням визнано за ОСОБА_2 право постійного користування на ? земельної ділянки в порядку спадкування за законом після смерті ІНФОРМАЦІЯ_1 ОСОБА_3 , розміром 16,24 га на території Сеньківської сільської ради Бориспільського району Київської області за межами населеного пункту.
Проте, не зазначено кадастрового номеру земельної ділянки, а також відсутні будь-які інші ознаки земельної ділянки, які давали б можливість ідентифікувати, що саме на цю земельну ділянку претендує позивач та виокремити її з-поміж інших земельних ділянок, які знаходяться на території Сеньківської сільської ради Бориспільського району Київської області за межами населеного пункту.
Крім того, з наданого позивачем викопіювання з публічної кадастрової карти України станом на 24.12.2018 вбачається, що на земельну ділянку на яку позивач мав намір отримати дозвіл на розробку проекту землеустрою, відсутні зареєстровані права третіх осіб.
Більш того, надання дозволу не гарантує особі прийняття відповідним органом рішення про надання земельної ділянки у власність. Дозвіл і проект землеустрою, розроблений на його підставі, є лише стадіями єдиного процесу надання земельної ділянки у власність.
Правова позиція з цього питання висловлена Верховним Судом у постанові від 11.04.2018 року у справі № 806/2208/17.
З огляду на наведені правові норми та фактичні обставини справи слід погодитись з висновком суду попередньої інстанції щодо наявності підстав для часткового задоволення позову.
Доводи апеляційної скарги зазначених вище висновків суду попередньої інстанції не спростовують і не дають підстав для висновку, що судом першої інстанції при розгляді справи неправильно застосовано норми матеріального права, які регулюють спірні правовідносини, чи порушено норми процесуального права.
За правилами ст. 316 КАС України суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.
Керуючись статтями 315, 316, 321, 322, 325 Кодексу адміністративного судочинства України, суд,
ПОСТАНОВИВ
Апеляційну скаргу Головного управління Держгеокадастру у Київській області залишити без задоволення, а рішення Окружного адміністративного суду міста Києва від 26 червня 2019 року - без змін.
Постанова суду набирає законної сили з дати її прийняття.
Касаційна скарга на постанову суду може бути подана безпосередньо до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Постанова складена в повному обсязі 22 жовтня 2019 р.
Головуючий суддя І.О.Лічевецький
суддя Г.В.Земляна
суддя М.І.Кобаль
Суд | Шостий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 17.10.2019 |
Оприлюднено | 24.10.2019 |
Номер документу | 85120743 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Лічевецький Ігор Олександрович
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Лічевецький Ігор Олександрович
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Лічевецький Ігор Олександрович
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Лічевецький Ігор Олександрович
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Лічевецький Ігор Олександрович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні