ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД РІШЕННЯ ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
30 вересня 2019 року Справа № 160/3871/19 Дніпропетровський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого суддіОзерянської С.І. за участі секретаря судового засіданняХобот І.М. за участі: представників позивача представника відповідача Ковзуна А.В., Брилевського А.Д. Панченко О.В. розглянувши у відкритому судовому засіданні у місті Дніпро адміністративну справу за адміністративним позовом Державної екологічної інспекції у Дніпропетровській області до Приватного підприємства фірми "Укрремтехсервіс" про застосування заходів реагування, -
ВСТАНОВИВ:
26.04.2019 року до Дніпропетровського окружного адміністративного суду надійшла позовна заява Державної екологічної інспекції у Дніпропетровській області до Приватного підприємства Фірми Укрремтехсервіс , в якій позивач просить повністю зупинити виробництво (виготовлення), реалізацію продукції, виконання робіт, надання послуг, які пов`язані із переробленням побутових відходів на сміттєзвалищі, що знаходиться на території Петропавлівської селищної ради Петропавлівського району в балці Кривошеїн Яр за південно-східною околицею м. Першотравенськ, без висновку з оцінки впливу на довкілля Приватним підприємством Фірмою Укрремтехсервіс (місцезнаходження: вул. Молодіжна (Комсомольська), 26, м. Першотравенськ, Дніпропетровська область, 52800, ЄДРПОУ 30013019) до повного усунення порушення.
Позовні вимоги обґрунтовані тим, що за результатами проведеної планової перевірки відповідача щодо дотримання субєктом господарювання вимог законодавства у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів було встановлено ряд порушень, які зафіксовані в акті перевірки від 25.01.2019 року № 30/3-8/19. Таким чином, згідно частини 4 статті 3 Закону України Про оцінку впливу на довкілля подальша діяльність пов`язана із переробленням побутових відходів на сміттєзвалищі, що знаходиться на території Петропавлівської селищної ради Петропавлівського району в балці Кривошеїн Яр за південно-східною околицею м. Першотравенськ без висновку з оцінки впливу на довкілля заборонена законом та підлягає зупиненню.
Ухвалою Дніпропетровського окружного адміністративного суду 20.05.2019 року відкрито провадження у справі, розгляд справи ухвалено здійснювати за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін.
Ухвалою Дніпропетровського окружного адміністративного суду 14.06.2019 року суд постановив здійснювати розгляд справи за правилами загального позовного провадження.
Відповідачем 11.06.2019 року надано відзив на позовну заяву.
Так, відповідач проти позову заперечує та зазначає, що Приватне підприємство фірма "Укрремтехсервіс" не здійснює перероблення побутових відходів, тому до нього не можливо застосувати такий захід, зупинення діяльності пов`язаної із переробленням побутових відходів на сміттєзвалищі. Також зазначає, що фізична особа-підприємець ОСОБА_1 орендує зазначену у акті перевірки земельну ділянку, для розміщення твердих побутових відходів та обслуговування підприємства з сортування побутових відходів Петропавлівською райдержадміністрацією та веде господарську діяльність із приймання ТПВ від замовника. Таким чином відповідач будучи замовником по договору про надання послуг з організації приймання твердих побутових відходів не зобов`язаний законом отримувати дозвіл на здійснення операцій у сфері поводження з відходами, проводити ліцензування на захоронення відходів, отримувати паспорт видалення відходів та не є первинним водокористувачем з точки зору обов`язку отримання дозволу спеціального водокористування та сплати податку на воду і є лише замовником робіт у виконавця, орендаря (користувача) земельної ділянки призначеної для організації сміттєзвалища.
Представники позивача у судовому засіданні підтримали заявлені позовні вимоги та просили їх задовольнити.
Представник відповідача у судовому засіданні просив відмовити в задоволенні позову.
Розглянувши матеріали справи, всебічно і повно з`ясувавши фактичні обставини, на яких ґрунтується адміністративний позов, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд приходить до наступних висновків.
Судом встановлено та матеріалами справи підтверджено, що Державною екологічною інспекцією у Дніпропетровській області в період з 21.01.2019 року по 25.01.2019 року на підставі наказу Державної екологічної інспекції у Дніпропетровській області від 14.01.2019 року № 47-П та направлення на перевірку від 14.01.2019 року № 4-425-3-3, проведено планову перевірку щодо додержання Приватним підприємством фірмою "Укрремтехсервіс" вимог законодавства у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів. За результатом перевірки складено акт №30/3-8/19, яким зафіксовані встановлені під час перевірки порушення природоохоронного законодавства.
Так, у акті перевірки зазначено, що тверді побутові відходи, які ППФ "Укрремтехсервіс" приймає від підприємств-замовників, розміщуються на території Петропавлівської селищної ради Петропавлівського району в балці Кривошеїн Яр за південно-східною околицею м. Першотравенськ на земельній ділянці несільськогосподарського призначення загальною площею 5,0 га (землі загального користування, які використовуються для технічної інфраструктури), яка надана фізичній особі-підприємцю ОСОБА_1 для комерційного використання (розміщення твердих побутових відходів та обслуговування підприємств з сортування побутових відходів) згідно договору оренди з Петропавлівською райдержадміністрацією, зареєстрованого у Петропавлівській районній філії Дніпропетровського регіонального центру державного земельного кадастру від 07.04.2005 року за № 040512900712, терміном дії 49 років 11 місяців.
Під час обстеження сміттєзвалища в присутності працівника ППФ "Укрремтехсервіс" було виявлено, що при в`їзді на сміттєзвалище встановлено шлагбаум та металевий вагончик, де здійснюється облік прийнятих відходів ППФ Укрремтехсервіс . На території сміттєзвалища підприємством організовано збирання відходів як вторинної сировини, а саме: працівник ППФ "Укрремтехсервіс" показав державним інспекторам територію, де з загального обсягу ТПВ вручну відбираються пластикова тара, картон, металобрухт, відходи кабельної продукції для подальшого перероблення. Відходи кабельної продукції випалюються на території сміттєзвалища для отримання брухту кольорових металів. Відсортована пластикова тара попередньо миється на спеціально облаштованому устаткуванні, до якого подається вода зі свердловини, а потім пресується на спеціальному пресувальному обладнанні. В результаті здійснення зазначених технологічних операцій відбувається зміна фізичного стану відходів, необхідна для їх підготовки до подальшої реалізації на утилізацію. Підготовлені та оброблені відходи (вторинна сировина) зберігаються в окремому приміщенні на території сміттєзвалища.
В ході обстеження було встановлено, що ТПВ після сортування з них вторсировини відгортаються у балку Кривошеїн Яр, для чого підприємство користується орендованим бульдозером; застосування технології пошарового розміщення ТПВ з подальшим ущільненням та ізоляція інертними матеріалами не виявлено на території сміттєзвалища під час перевірки, що є порушенням вимог ст. 164 Земельного кодексу України, ст.ст. 17, 33, 35-1 Закону України Про відходи , ст. ст. 44, 95, 105 Водного кодексу України.
Крім того, в ході проведення перевірки було встановлено, що у ФОП ОСОБА_1 , на сміттєзвалищі якого здійснюється приймання та розміщення відходів ППФ "Укрремтехсервіс", відсутні проектна документація з матеріалами ОВНС по облаштуванню сміттєзвалища, з урахуванням організації на ньому сортування та перероблення (оброблення) відходів вторинної сировини, екологічна експертиза не здійснювалася, оцінка впливу на довкілля не проведена.
Також, у ФОП ОСОБА_1 відсутні ліцензія на захоронення відходів на сміттєзвалищі, паспорт місця видалення відходів (МВВ), дозвіл на здійснення операцій у сфері поводження з відходами.
На підставі викладеного, в акті перевірки зазначено, що ППФ "Укрремтехсервіс" порушуються вимоги природоохоронного законодавства щодо поводження з відходами, а саме: при здійсненні господарської діяльності побутові відходи, що ППФ "Укрремтехсервіс" приймає за договорами з підприємствами замовниками, передаються для розміщення фізичній особі підприємцю, яким не забезпечено вимоги щодо облаштування та експлуатації сміттєзвалища згідно чинного законодавства, що є порушеннями ст. ст. 17, 33, 35-1 Закону України "Про відходи", ст. 55 Закону України „Про охорону навколишнього природного середовища".
Крім цього, ППФ "Укрремтехсервіс" не розроблено проектну документацію щодо організації на території сміттєзвалища сортування відходів з подальшим їх переробленням та не проведено оцінку впливу такої діяльності на довкілля. Дані факти є порушенням вимог ст. ст. 22, 51 Закону України „Про охорону навколишнього природного середовища", ст. ст. 3,17 Закону України "Про оцінку впливу на довкілля".
На території сміттєзвалища самостійно пробурена свердловина, обладнана глибинним насосом, підземна вода без дозвільних документів використовується ППФ "Укрремтехсервіс" для мийки пластикової тари, що є порушенням ст. 44, 48, 49, 106 Водного кодексу України. Водовідведення забруднених стічних вод після мийки пластикової тари (в тому числі з-під засобів захисту рослин, нафтопродуктів тощо) здійснюється по рельєфу місцевості в балку Кривошеїн Яр, що є грубими порушеннями ст. ст. 44, 70, ч. 1 ст. 98 Водного кодексу України, ст. 35 Закону України "Про охорону земель", ст. 164 Земельного кодексу України.
Зважаючи на те, що проектна документація на встановлене обладнання для перероблення сміття з відповідно розробленим та погодженим у встановленому законом порядку розділом по оцінці впливу на навколишнє природнє середовище не розроблена, що є грубим порушенням природоохоронного законодавства, позивач звернувся з даним позовом до адміністративного суду.
Надаючи оцінку правовідносинам, що виникли між сторонами, суд виходить з наступного.
Відповідно до частини 7 статті 7 Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності встановлено, що на підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду.
Згідно пункту 31 частини 1 статті 31 Закону України Про ліцензування видів господарської діяльності , ліцензуванню підлягають такі види господарської діяльності, зокрема, перероблення побутових відходів.
У відповідності до вимог статті 1 Закону України Про відходи , надано визначення окремим поняттям, так:
поводження з відходами - дії, спрямовані на запобігання утворенню відходів, їх збирання, перевезення, сортування, зберігання, оброблення, перероблення, утилізацію, видалення, знешкодження і захоронення, включаючи контроль за цими операціями та нагляд за місцями видалення.
збирання відходів - діяльність, пов`язана з вилученням, накопиченням і розміщенням відходів у спеціально відведених місцях чи об`єктах, включаючи сортування відходів з метою подальшої утилізації чи видалення;
зберігання відходів - тимчасове розміщення відходів у спеціально відведених місцях чи об`єктах (до їх утилізації чи видалення);
оброблення (перероблення) відходів - здійснення будь-яких технологічних операцій, пов`язаних із зміною фізичних, хімічних чи біологічних властивостей відходів, з метою підготовки їх до екологічно безпечного зберігання, перевезення, утилізації чи видалення;
послуги з перероблення (оброблення) побутових відходів - здійснення будь-яких технологічних операцій, пов`язаних із зміною фізичних, хімічних чи біологічних властивостей побутових відходів, з метою підготовки їх до екологічно безпечного зберігання, перевезення, утилізації чи видалення.
Як встановлено судом під час судового розгляду, та визнається сторонами, основним видом статутної діяльності відповідача являється збирання безпечних відходів.
01.10.2016 року між Першотравенським міським житлово-комунальним підприємством та Приватним підприємством фірмою "Укрремтехсервіс" було укладено договір № 540/м/16 про надання послуг з вивезення побутових відходів, відповідно до умов якого Приватне підприємство фірма "Укрремтехсервіс" зобов`язується згідно з графіком надавати послуги з вивезення побутових відходів.
В подальшому, 25.01.2018 року між позивачем та Першотравенським міським житлово-комунальним підприємством було укладено договір №45 про надання послуг з приймання твердих побутових відходів, відповідно до умов якого Приватне підприємство фірма "Укрремтехсервіс" зобов`язується надавати послуги з приймання твердих побутових відходів.
02.01.2019 року між Приватним підприємцем ОСОБА_1 (виконавець) та Приватним підприємством фірмою Укрремтехсервіс (замовник) було укладено договір з надання послуг з організації приймання твердих побутових відходів, відповідно до умов якого виконавець зобов`язується протягом 2019 року приймати тверді побутові відходи від замовника, а замовник зобов`язується своїми силами та за свій рахунок розміщувати і складувати ТПВ на площах виконавця, в спеціально зазначених виконавцем місцях, розташованих в балці Кривошеїн яр на землях Петроваплівської сільської ради у Дніпропетровській області.
Зазначена земельна ділянка надана фізичній особі-підприємцю ОСОБА_1 для комерційного використання (розміщення твердих побутових відходів та обслуговування підприємства з сортування побутових відходів) згідно договору оренди з Петропавлівською райдержадміністрацією, зареєстрованого у Петропавлівській районній філії Дніпропетровського регіонального центру державного земельного кадастру від 07.04.2005 року за № 040512900712.
Так, Приватне підприємство фірма "Укрремтехсервіс" не отримувалю ліцензію на здійснення діяльності по переробленню побутових відходів, так само, як і не укладало договорів на перероблення побутових відходів з іншими суб`єктами господарювання. Отже, належних та допустимих доказів здійснення Приватним підприємством фірма "Укрремтехсервіс" легальної діяльності по переробленню побутових відходів позивачем не надано.
Однак, дослідженими в судовому засіданні доказами встановлено, що відповідач здійснює діяльність саме щодо збирання відходів, яка пов`язана з вилученням, накопиченням і розміщенням відходів у спеціально відведених місцях чи об`єктах, включаючи сортування відходів з метою подальшої утилізації чи видалення,
і не здійснює діяльність щодо перероблення відходів.
Дана обставина підтверджується напрямком господарської діяльності позивача, яка зазначена як збирання безпечних відходів, договорами з суб`єктами господарювання, які укладені саме на приймання та вивезення побутових відходів, договором з ФОП ОСОБА_1 за умовами якого виконавець (ФОП ОСОБА_1 ) зобов`язується приймати тверді побутові відходи від замовника, а замовник (відповідач) зобов`язується своїми силами та за свій рахунок розміщувати і складувати ТПВ на площах виконавця.
Таким чином, у суду відсутні підстави для задоволення позову про зупинення Приватним підприємством фірма "Укрремтехсервіс" діяльності пов`язаної саме із переробленням побутових відходів на сміттєзвалищі, що знаходиться на території Петропавлівської селищної ради Петропавлівського району в балці Кривошеїн Яр за південно-східною околицею м. Першотравенськ.
Зупинити діяльність Приватного підприємства фірми "Укрремтехсервіс" по збору та розміщенню побутових відходів на зазначеному сміттєзвалищі позивач у даному випадку не просить.
Щодо вимоги позивача пов`язаної з отриманням висновку з оцінки впливу на довкілля Приватним підприємством Фірмою Укрремтехсервіс , суд звертає увагу на наступне.
Так, 18.12.2017 року набув чинності Закон України Про оцінку впливу на довкілля , яким встановлюються правові та організаційні засади оцінки впливу на довкілля, спрямованої на запобігання шкоді довкіллю, забезпечення екологічної безпеки, охорони довкілля, раціонального використання і відтворення природних ресурсів, у процесі провадження господарської діяльності, яка може мати значний вплив на довкілля.
У позовній заяві позивач посилається зокрема на частину 4 статті 3 Закону України Про оцінку впливу на довкілля відповідно до якої, забороняється розпочинати провадження планованої діяльності, визначеної частинами другою і третьою цієї статті, без оцінки впливу на довкілля та отримання рішення про провадження планованої діяльності.
Так, згідно частини 1 статті 3 Закону України Про оцінку впливу на довкілля , здійснення оцінки впливу на довкілля є обов`язковим у процесі прийняття рішень про провадження планованої діяльності, визначеної частинами другою і третьою цієї статті. Така планована діяльність підлягає оцінці впливу на довкілля до прийняття рішення про провадження планованої діяльності.
Пунктом 11 частини 3 статті 3 Закону України Про оцінку впливу на довкілля , друга категорія видів планованої діяльності та об`єктів, які можуть мати значний вплив на довкілля та підлягають оцінці впливу на довкілля, включає утилізацію, видалення, оброблення, знешкодження, захоронення побутових відходів.
Діяльність щодо збирання відходів, якою займається відповідач, не входить до переліку даної статті, яка вимагає обов`язкового отримання висновку з оцінки впливу на довкілля Приватним підприємством Фірмою Укрремтехсервіс .
Разом з цим, відповідно до пункту 3 частини 1 статті 1 Закону України Про оцінку впливу на довкілля , планована діяльність - планована господарська діяльність, що включає будівництво, реконструкцію, технічне переоснащення, розширення, перепрофілювання, ліквідацію (демонтаж) об`єктів, інше втручання в природне середовище; планована діяльність не включає реконструкцію, технічне переоснащення, капітальний ремонт, розширення, перепрофілювання об`єктів, інші втручання в природне середовище, які не справляють значного впливу на довкілля відповідно до критеріїв, затверджених Кабінетом Міністрів України.
Суд погоджується з позицією відповідача, що у даному випадку не він не розпочинає та не здійснює плановану діяльність на території сміттєзвалища розташованого в балці Кривошеїн яр на землях Петроваплівської сільської ради у Дніпропетровській області, а є замовником за договором з ФОП ОСОБА_1 про надання послуг з організацїї приймання твердих побутових відходів, отже не зобов`язаний відповідно до закону отримувати дозвіл на здійснення діяльності у сфері поводження з відходами.
Таким чином, аналізуючи спірні правовідносини, суд приходить до висновку про відсутність підстав для повного зупинення виконання робіт Приватним підприємством Фірмою Укрремтехсервіс , які пов`язані із переробленням побутових відходів на сміттєзвалищі, що знаходиться на території Петропавлівської селищної ради Петропавлівського району в балці Кривошеїн Яр за південно-східною околицею м. Першотравенськ, без висновку з оцінки впливу на довкілля.
Відповідно до частини 1 статті 73 Кодексу адміністративного судочинства України належними є докази, які містять інформацію щодо предмету доказування.
Згідно частини 2 статті 73 Кодексу адміністративного судочинства України, предметом доказування є обставини, які підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення.
Частиною 1 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
На підставі викладеного, суд приходить до висновку про відмову у задоволенні позову Державної екологічної інспекції у Дніпропетровській області до Приватного підприємства Фірми Укрремтехсервіс про застосування заходів реагування.
Керуючись статтями 139, 241-246, 250 Кодексу адміністративного судочинства України, суд -
ВИРІШИВ:
В задоволенні адміністративного позову Державної екологічної інспекції у Дніпропетровській області (вул. Лабораторна, 69, м. Дніпро, 49010, код ЄДРПОУ 37988899) до Приватного підприємства фірми "Укрремтехсервіс" (вул. Молодіжна, 26, м. Першотравенськ, Дніпропетровська область, 52800, код ЄДРПОУ 30013019) про застосування заходів реагування - відмовити повністю.
Рішення суду набирає законної сили відповідно до вимог статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржене в строки, передбачені статтею 295 Кодексу адміністративного судочинства України.
До дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи рішення суду оскаржується до Третього апеляційного адміністративного суду через Дніпропетровський окружний адміністративний суд відповідно до підпункту 15.5 пункту 15 Розділу VII Перехідних положень Кодексу адміністративного судочинства України.
Повний текст рішення суду складений 10 жовтня 2019 року.
Суддя С.І. Озерянська
Суд | Дніпропетровський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 30.09.2019 |
Оприлюднено | 25.10.2019 |
Номер документу | 85144242 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Озерянська Світлана Іванівна
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Озерянська Світлана Іванівна
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Озерянська Світлана Іванівна
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Озерянська Світлана Іванівна
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Озерянська Світлана Іванівна
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Озерянська Світлана Іванівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні