РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
м. Вінниця
15 жовтня 2019 р. Справа № 120/2051/19-а
Вінницький окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді: Дончика В.В.,,
за участю:
секретаря судового засідання: Литвина Д.С.,
представника позивача: Спесинцева В.В.,
представника відповідача: Чайки А.О.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в порядку загального позовного провадження адміністративну справу за позовом Приватного підприємства Вікна Поділля до Державної податкової служби України, Головного управління ДПС у Вінницькій області про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити дії
в с т а н о в и в :
25.06.2019 року Приватне підприємство Вікна Поділля звернулось в суд з адміністративним позовом до Державної фіскальної служби України про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити дії.
Обґрунтовуючи позовні вимоги позивач зазначив, що ним через автоматизовану систему засобами телекомунікаційного зв`язку, з дотриманням умови щодо реєстрації, у порядку визначеному законодавством, було складено і направлено Державній фіскальній службі України податкові накладні: 30.11.2018 року - податкова накладна №1 від 08.11.2018 року; 21.12.2018 року - податкова накладна №1 від 07.12.2018 року; 11.01.2019 року - податкова накладна № 6 від 20.12.2018 року; 15.01.2019 року - податкова накладна № 7 від 20.12.2018 року.
За результатом розгляду податкових накладних, Державна фіскальна служби України надіслала позивачу квитанції від 03.12.2018 року, 27.12.2018 року, 14.01.2019 року, 17.01.2019 року, у яких вказано, що документи прийнято, реєстрація зупинена. Відповідно до п.201.16 ст. ПК України, реєстрація податкових накладних в ЄРПН зупинена. ПН/РК відповідає вимогам пп. 1.6 п.1 "Критеріїв ризиковості платника податку". Запропоновано надати пояснення та/або копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в єдиному реєстрі податкових накладних.
З метою розблокування вищевказаний податкових накладних, позивачем було надіслано до Державної фіскальної служби України повідомлення про надання пояснень та копій документів, по кожній зупиненій податковій накладній.
Однак, на підставі поданих позивачем пояснень та копій документів, відповідачем прийняті рішення №1016050/42318340 від 07.12.2018 року, №1168433/42318340 від 22.05.2019 року, №1105523/42318340 від 14.03.2019 року, №1105524/42318340 від 14.03.2019 року про відмову у реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Позивач вважає вказані рішення протиправними та такими, що підлягають скасуванню, в зв`язку з чим, звернувся в суд з даним адміністративним позовом в якому просив:
- визнати протиправним та скасувати рішення комісії Державної фіскальної служби України №1016050/42318340 від 07.12.2018 року про відмову у реєстрації податкової накладної №1 від 08.11.2018 року, №1168433/42318340 від 22.05.2019 року про відмову у реєстрації податкової накладної №1 від 07.12.2018 року, №1105523/42318340 від 14.03.2019 року про відмову у реєстрації податкової накладної №6 від 20.12.2018 року, 1105524/42318340 від 14.03.2019 року про відмову у реєстрації податкової накладної №7 від 20.12.2018 року в Єдиному реєстрі податкових накладних.
- визнати подані ПП "Вікна Поділля" податкові накладні №1 від 08.11.2018 року, №1 від 07.12.2018 року, №6 від 20.12.2018 року, №7 від 20.12.2018 року, такими, що прийнятті та зареєстровані в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Ухвалою суду від 01.07.2019 року позовну заяву прийнято до розгляду та відкрито провадження у адміністративній справі, розгляд справи вирішено здійснювати за правилами загального позовного провадження. Призначено підготовче судове засідання на 24.07.2019 року.
Ухвалою суду від 24.07.2019 року, в зв`язку із відсутністю відомостей про належне повідомлення відповідача про розгляду справи, розгляд справи відкладено на 04.09.2019 року.
29.07.2019 року на адресу суду надійшло клопотання Головного управління ДФС у Вінницькій області про залучення їх як співвідповідача.
29.07.2019 року на адресу суду надійшли відзиви на позовну заяву від Головного управління ДФС у Вінницькій області (вх. № 38919) та Державної фіскальної служби України (вх. № 39052). Так, Головне управління ДФС у Вінницькій області заперечуючи проти позову зазначає, що регіональною комісією, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації, були прийняті рішення про відмову у реєстрації податкових накладних №1 від 08.11.2018 року, №1 від 07.12.2018 року, №6 від 20.12.2018 року, №7 від 20.12.2018 року, з підстав ненадання платником податку письмових пояснень та копій підтверджуючих документів: договорів з постачальником, первинних документів щодо постачання/придбання товарів, навантаження, транспортування товарів, розвантаження продукції, зберігання, складських документів.
Додатково зазначивши, що п.14 "Порядку зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних" визначає перелік документів, необхідних для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі, включає в себе: договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них; договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлені повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладні.
Зі змісту пункту 21 "Порядку зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних", підставами для прийняття комісіями контролюючих органів рішення про відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування є:
- ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено;
- ненадання платником податку копій документів відповідно до підпункту 4 пункту 13 цього Порядку;
- надання платником податку копій документів, які складені з порушенням законодавства.
Виходячи з того, що платник податку не надав документів передбачених підпунктом 4 пункту 13 "Порядку зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних", а саме: не надано документів на підтвердження походження реалізованого ТМЦ Комісія діючи в межах і спосіб визначений законодавством відмовила в реєстрації податкових накладних, з огляду на що просили в задоволені позовних вимог відмовити в повному обсязі.
Державна фіскальна служба України у своєму відзиві також просила відмовити у задоволенні даного позову, вказавши, що відмовляючи в реєстрації податкових накладних податковий орган діяв на підставі, та в спосіб, що передбачений чинним законодавством.
02.08.2019 року до суду надійшла відповідь на відзив, у якій позивач зазначив, що доводи та обставини, викладені відповідачами у відзивах, є безпідставними та необґрунтованими, просив суд задовольнити позовні вимоги в повному обсязі.
30.08.2019 року до суду надійшло клопотання позивача, в якому просив залучити в якості співвідповідача Головне управління ДФС у Вінницькій області та, у зв`язку із залученням відповідача, з метою приведення прохальної частини позову у відповідність до суб`єктного складу учасників справи. В уточненій прохальній частині позовної заяви позивач просив:
- визнати протиправним та скасувати рішення комісії Головного управління ДФС України №1016050/42318340 від 07.12.2018 року про відмову у реєстрації податкової накладної №1 від 08.11.2018 року, №1168433/42318340 від 22.05.2019 року про відмову у реєстрації податкової накладної №1 від 07.12.2018 року, №1105523/42318340 від 14.03.2019 року про відмову у реєстрації податкової накладної №6 від 20.12.2018 року, 1105524/42318340 від 14.03.2019 року про відмову у реєстрації податкової накладної №7 від 20.12.2018 року в Єдиному реєстрі податкових накладних.
- визнати подані ПП "Вікна Поділля" податкові накладні №1 від 08.11.2018 року, №1 від 07.12.2018 року, №6 від 20.12.2018 року, №7 від 20.12.2018 року, такими, що прийнятті та зареєстровані в Єдиному реєстрі податкових накладних.
04.09.2019 року на адресу суду надійшли клопотання Головного управління ДФС у Вінницькій області та Державної фіскальної служби України про заміну відповідачів правонаступниками.
Ухвалою суду від 04.09.2019 року залучено в якості співвідповідача Головне управління ДФС у Вінницькій області.
Також, ухвалою суду від 04.09.2019 року допущено заміну відповідачів Державну фіскальну службу України правонаступником - Державною податковою службою України, Головне управління ДФС у Вінницькій області на його правонаступника - Головне управління ДПС у Вінницькій області. Розгляд справи відкладено на 02.10.2019 року.
09.09.2019 року до суду надійшло клопотання позивача, в якому зазначив, у зв`язку із заміною відповідачів правонаступниками та з метою приведення прохальної частини позову у відповідність до суб`єктного складу учасників справи, просив:
- визнати протиправним та скасувати рішення комісії Головного управління ДПС у Вінницькій області №1016050/42318340 від 07.12.2018 року про відмову у реєстрації податкової накладної №1 від 08.11.2018 року, №1168433/42318340 від 22.05.2019 року про відмову у реєстрації податкової накладної №1 від 07.12.2018 року, №1105523/42318340 від 14.03.2019 року про відмову у реєстрації податкової накладної №6 від 20.12.2018 року, 1105524/42318340 від 14.03.2019 року про відмову у реєстрації податкової накладної №7 від 20.12.2018 року в Єдиному реєстрі податкових накладних.
- визнати подані ПП "Вікна Поділля" податкові накладні №1 від 08.11.2018 року, №1 від 07.12.2018 року, №6 від 20.12.2018 року, №7 від 20.12.2018 року, такими, що прийнятті та зареєстровані в Єдиному реєстрі податкових накладних.
02.10.2019 року на адресу суду надійшла заява представника позивача про уточнення позовних вимог.
Ухвалою суду від 02.10.2019 року занесеною до протоколу судового засідання, заяву про уточнення позовних вимог повернуто представнику позивача відповідно до ч.7 ст. 47 КАС України. Розгляд справи відкладено на 15.10.2019 року.
15.10.2019 року до суду надійшла заява представника позивача про уточнення позовних вимог. В уточненій прохальній частині заяви позивач просив:
- визнати протиправними та скасувати рішення комісії яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації від 07.12.2018 року за №1016050/42318340; від 22.05.2019 року за № 1168433/42318340; від 14.03.2019 року за № 1105523/42318340 та №1105524/42318340.
- зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних, податкові накладні Приватного підприємства "Вікна поділля" №1 від 08.11.2018 року; №1 від 07.12.2018 року; №6 від 20.12.2018 року; №7 від 20.12.2018 року.
У судовому засіданні 15.10.2019 року представник позивача підтримав заявлені позовні вимоги, просив задовольнити позов, з підстав викладених у позовній заяві.
Представник відповідачів у судовому засіданні заперечив щодо задоволення позову, з мотивів наведених у письмових відзивах на позов, просив відмовити у задоволенні позовних вимог повністю.
Заслухавши пояснення учасників судового процесу, дослідивши матеріали справи, письмові докази, суд встановив наступні фактичні обставини.
Приватне підприємство "Вікна Поділля" (код ЄДРПОУ 42318340) новостворене підприємство, що займається виробництвом металопластикових конструкцій, зареєстроване 19.07.2018 року виконавчим комітетом Вінницької міської ради.
Позивач перебуває на податковому обліку в органах державної податкової служби з 01.09.2018 року та є платником податку на додану вартість.
08.11.2018 року між ПП "Вікна Поділля" та ТОВ "Наукове-виробниче підприємство Будсервіс" укладено договір поставки №1, відповідно до якого Постачальник зобов`язується виготовити та поставити Покупцю мателопластикові конструкції, а Покупець зобов`язується прийняти та оплатити Продукцію згідно умов Договору.
Згідно п. 2.2 Договору сума Договору складає 1530502,00 грн., в тому числі ПДВ 255083,67 грн.
Відповідно до п. 2.3 розрахунки за цим Договором здійснюються наступним чином:
Підпункт 2.3.1 визначає, що попередня оплата у розмірі 60% від суми, вказаної в Договорі, сплачується Покупцем платіжним дорученням на поточний рахунок Постачальника протягом 3-х банківських днів з дати отримання Рахунку.
В результаті господарської операції, що виникла на підставі зазначеного договору, та отримання від замовника коштів в сумі 1000000,00 грн., ПП "Вікна Поділля" 08 листопада 2018 року сформовано податкову накладну № 1 та направлено її для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Згідно квитанції від 03.12.2018 року податкову накладну прийнято, але реєстрація зупинена. Підставою зазначено: відповідно до п.201.16 ст.201 Податкового кодексу України, реєстрація ПН/РК від 08.11.2018 №1 в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. ПН/РК відповідає вимогам п.п.1.6 п.1 Критеріїв ризиковості платника податку та запропоновано надати пояснення та/або копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
04.12.2018 року позивачем надіслано в електронному вигляді до податкового органу пояснення з метою реєстрації податкової накладної № 1 від 08.11.2018.
07.12.2018 року Комісія яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації Головного управлінням ДФС у Вінницькій області прийняла рішення №1016050/42318340 про відмову в реєстрації податкової накладної від 08.11.2018 № 1 в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Підставою відмови вказано ненадання платником податку копій документів, а саме: Договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них; Первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документі (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи, банківські виписки з особових рахунків.
10.12.2018 року позивачем подана скарга з додатками на рішення від 07.12.2018 №1016050/42318340 зазначивши, що всі необхідні документи були направлені 04.12.2019 року, про що свідчить квитанція №2 зі статусом "Прийнято".
18 грудня 2018 року розглянуто скаргу від 10.12.2018 та залишено її без задоволення, а рішення комісії без змін у зв`язку із відсутністю копій документів, що підтверджують факт реалізації товарів та/або документи надано не в повному обсязі.
Також, в результаті господарської операції, що виникла на підставі вищезазначеного договору, та отримання від замовника коштів в сумі 200000,00 грн., ПП "Вікна Поділля" 07.12.2018 року сформовано податкову накладну № 1 та направлено її для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Згідно квитанції від 27.12.2018 року податкову накладну прийнято, але реєстрація зупинена. Підставою зазначено: відповідно до п.201.16 ст.201 Податкового кодексу України, реєстрація ПН/РК від 07.12.2018 №1 в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. ПН/РК відповідає вимогам п.п.1.6 п.1 Критеріїв ризиковості платника податку та запропоновано надати пояснення та/або копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
21.05.2019 року позивачем надіслано в електронному вигляді до податкового органу пояснення з метою реєстрації податкової накладної № 1 від 07.12.2018 року.
22.05.2019 року Комісія яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації Головного управлінням ДФС у Вінницькій області прийняла рішення №1168433/42318340 про відмову в реєстрації податкової накладної від 07.12.2018 № 1 в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Підставою відмови вказано ненадання платником податку копій документів, а саме: Первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документі (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладні.
14.12.2018 року між ПП "Вікна Поділля" та ТОВ "Наукове-виробниче підприємство Будсервіс" укладено договір поставки №1, відповідно до якого Продавець зобов`язується передати у власність Покупця товар (партію товару), а Покупець зобов`язкується прийняти та оплатити його на умовах цього договору.
В результаті господарської операції, що виникла на підставі зазначеного договору, та отримання від замовника коштів в сумі 100000,00 грн., ПП "Вікна Поділля" 20.12.2018 року сформовано податкову накладну № 6 та направлено її для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Згідно квитанції від 14.01.2019 року податкову накладну прийнято, але реєстрація зупинена. Підставою зазначено: відповідно до п.201.16 ст.201 Податкового кодексу України, реєстрація ПН/РК від 20.12.2018 №6 в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. ПН/РК відповідає вимогам п.п.1.6 п.1 Критеріїв ризиковості платника податку та запропоновано надати пояснення та/або копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
12.03.2019 року позивачем надіслано в електронному вигляді до податкового органу пояснення з метою реєстрації податкової накладної № 6 від 20.12.2018 року.
14.03.2019 року Комісія яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації Головного управлінням ДФС у Вінницькій області прийняла рішення №1105523/42318340 про відмову в реєстрації податкової накладної від 20.12.2018 року № 6 в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Підставою відмови вказано ненадання платником податку копій документів, а саме: Договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлені повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операцій; Первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документі (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладні.
В результаті господарської операції, що виникла на підставі вищезазначеного договору, та отримання від замовника коштів в сумі 163250,57,00 грн., ПП "Вікна Поділля" 20.12.2018 року сформовано податкову накладну № 7 та направлено її для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Згідно квитанції від 17.01.2019 року податкову накладну прийнято, але реєстрація зупинена. Підставою зазначено: відповідно до п.201.16 ст.201 Податкового кодексу України, реєстрація ПН/РК від 20.12.2018 №7 в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. ПН/РК відповідає вимогам п.п.1.6 п.1 Критеріїв ризиковості платника податку та запропоновано надати пояснення та/або копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
12.03.2019 року позивачем надіслано в електронному вигляді до податкового органу пояснення з метою реєстрації податкової накладної № 7 від 20.12.2018 року.
14.03.2019 року Комісія яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації Головного управлінням ДФС у Вінницькій області прийняла рішення №1105524/42318340 про відмову в реєстрації податкової накладної від 20.12.2018 року № 7 в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Підставою відмови вказано ненадання платником податку копій документів, а саме: Договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлені повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операцій; Первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документі (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладні.
Вищезазначені обставини слугували підставою для звернення позивача до суду з цим позовом.
Визначаючись щодо заявлених позовних вимог, суд виходив із наступного.
Податковий кодекс України від 2 грудня 2010 року № 2755-VI (далі - ПК України) є спеціальним законом з питань оподаткування та установлює порядок погашення зобов`язань юридичних або фізичних осіб перед бюджетами та державними цільовими фондами з податків і зборів (обов`язкових платежів), нарахування і сплати пені та штрафних санкцій, що застосовуються до платників податків, визначені заходи, які вживаються контролюючим органом з метою погашення платниками податків податкового боргу.
Згідно пп. "а", "б" п. 185.1 ст. 185 ПК України, об`єктом оподаткування є у тому числі, постачання послуг, місце постачання яких розташоване на митній території України, відповідно до статті 186 цього Кодексу.
Датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг згідно приписів норми пункту 187.1 статті 187 ПК України вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше: а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, а в разі постачання товарів/послуг за готівку - дата оприбуткування коштів у касі платника податку, а в разі відсутності такої - дата інкасації готівки у банківській установі, що обслуговує платника податку; б) дата відвантаження товарів, а в разі експорту товарів - дата оформлення митної декларації, що засвідчує факт перетинання митного кордону України, оформлена відповідно до вимог митного законодавства, а для послуг - дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку.
База оподаткування операцій з постачання товарів/послуг визначається виходячи з їх договірної вартості з урахуванням загальнодержавних податків та зборів (пункт 188.1 статті 188 ПК України).
Пунктом 201.10 статті 201 ПК України передбачено, що при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.
Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.
Податкові накладні, які не надаються покупцю, а також податкові накладні, складені за операціями з постачання товарів/послуг, які звільнені від оподаткування, підлягають реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня.
Датою та часом надання податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронному вигляді до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику, є дата та час, зафіксовані у квитанції.
Якщо надіслані податкові накладні/розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених пунктом 201.1 цієї статті та/або пунктом 192.1 статті 192 цього Кодексу, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування відповідно до пункту 201.16 цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин.
Помилки в реквізитах, визначених пунктом 201.1 цієї статті (крім коду товару згідно з УКТ ЗЕД), які не заважають ідентифікувати здійснену операцію, її зміст (товар/послугу, що постачаються), період, сторони та суму податкових зобов`язань, не можуть бути причиною неприйняття податкових накладних у електронному вигляді.
Квитанція про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування надсилається одночасно продавцю та покупцю платнику податку.
Відповідно до вимог п. 201.16 ст. 201 ПК України реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.
Відповідно до пункту 2 Постанови Кабінету Міністрів України "Про затвердження Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних" від 29 грудня 2010 № 1246 (далі - Порядок №1246), податкова накладна - електронний документ, який складається платником податку на додану вартість (далі - платник податку) відповідно до вимог Податкового кодексу України в електронній формі у затвердженому в установленому порядку форматі (стандарті) та надсилається для реєстрації.
Згідно пункту 12 Порядку № 1246, після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДФС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки: відповідності податкової накладної та/або розрахунку коригування затвердженому формату (стандарту); чинності електронного цифрового підпису, порядку його накладення та наявності права підписання посадовою особою платника податку таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; реєстрації особи, що надіслала на реєстрацію податкову накладну та/або розрахунок коригування, платником податку на момент складення та реєстрації таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; дотримання вимог, установлених пунктом 192.1 статті 192 та пунктом 201.10 статті 201 Кодексу; наявності помилок під час заповнення обов`язкових реквізитів відповідно до пункту 201.1 статті 201 Кодексу; наявності суми податку на додану вартість відповідно до пунктів 200-1.3 і 200-1.9 статті 200-1 Кодексу (для податкових накладних та/або розрахунків коригування, що реєструються після 1 липня 2015 р.); наявності в Реєстрі відомостей, що містяться у податковій накладній, яка коригується; факту реєстрації/зупинення реєстрації/відмови в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування з такими ж реквізитами; наявності підстав для зупинення реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування; дотримання вимог Законів України "Про електронний цифровий підпис", "Про електронні документи та електронний документообіг" та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.
Відповідно до пункту 13 Порядку №1246, за результатами перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку, формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування (далі - квитанція).
На виконання цієї норми Кабінетом Міністрів України прийнято постанову від 21 лютого 2018 року № 117, якою затверджено Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних; Порядок роботи комісій, які приймають рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації; Порядок розгляду скарг на рішення комісій, які приймають рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації.
Згідно з вимогами п. 4 Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі Порядок № 117), у разі коли за результатами перевірки податкової накладної/розрахунку коригування визначено, що податкова накладна/розрахунок коригування відповідають одній з ознак, визначених у пункті 3 цього Порядку, такі податкова накладна/розрахунок коригування не підлягають моніторингу та підлягають реєстрації в Реєстрі.
Як вбачається з п. 5 Порядку № 117, податкова накладна/розрахунок коригування, які підлягають моніторингу, перевіряються на відповідність критеріям ризиковості платника податку, критеріям ризиковості здійснення операцій та показникам позитивної податкової історії платника податку.
Згідно з вимогами п. п. 6 та 7 Порядку № 117 визначено, що у разі коли за результатами моніторингу платник податку, яким складено податкову накладну/розрахунок коригування, відповідає критеріям ризиковості платника податку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.
У разі коли за результатами моніторингу податкова накладна/розрахунок коригування відповідають критеріям ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної/розрахунку коригування, складених платником податку, який має позитивну податкову історію платника податку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.
Отже, підставами для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування є наступна відповідність:
1) платника податку - критеріям ризиковості платника податку;
2) податкової накладної/розрахунку коригування - критеріям ризиковості здійснення операції.
Згідно пп.1.6 п.1 "Критерії ризиковості платника податку і здійснення операцій" затвердженої Державною фіскальною службою України від 05.11.2018 року, комісії головних управлінь ДФС в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДФС можуть розглядати питання щодо встановлення ризиковості платника податків, а саме:
- платник податку зареєстрований (перереєстрований) за адресою, що знаходиться на тимчасово окупованих територіях у Донецькій та Луганській областях і тимчасово окупованій території, в розумінні Закону України "Про забезпечення прав і свобод громадян та правовий режим на тимчасово окупованій території України";
- платник податку зареєстрований платником ПДВ менше трьох місяців;
- платник податку - юридична особа, який не має відкритих рахунків у банківських установах, крім рахунків в органах Державної казначейської служби України (крім бюджетних установ);
- платник податку, посадова особа та/або засновник якого був посадовою особою та/або засновником суб`єкта господарювання, якого ліквідовано за процедурою банкрутства протягом останніх трьох років;
- платником податку не подано контролюючому органу податкову звітність з податку на додану вартість за два останні звітні періоди всупереч нормам підпункту 16.1.3 пункту 16.1 статті 16 та абзацу першого пункту 49.2 і пункту 49.18 статті 49 Податкового кодексу України;
- платником податку на прибуток не подано контролюючому органу фінансову звітність за останній звітний період всупереч нормам підпункту 16.1.3 пункту 16.1 статті 16 та пункту 46.2 статті 46 Податкового кодексу України;
- наявна податкова інформація, що свідчить про наявність ознак здійснення ризикових операцій платником.
Якщо виявлено, що платник податків має ознаки ризиковості згідно з пунктом 1.6 цих Критеріїв, то такий платник податків виноситься на розгляд Комісії в той самий день і вноситься до переліку ризикових платників у день проведензня засідання Комісії, на якому прийнято відповідне рішення.
Відповідно до вимог п. 12 та 13 Порядку № 117 у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування.
Така квитанція є підтвердженням зупинення такої реєстрації.
У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються:
1) номер та дата складання податкової накладної / розрахунку коригування;
2) порядковий номер, номенклатура товарів/послуг продавця, код товару згідно з УКТЗЕД/послуги згідно з Державним класифікатором продукції та послуг, зазначені у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрація яких зупинена;
3) критерій(ї) ризиковості платника податку та/або критерій(ї) ризиковості здійснення операцій, на підставі якого(их) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, із розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку;
4) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі.
В порушенні вказаних норм в квитанціях про зупинення реєстрації податкової накладної не зазначено за якою саме підставою позивача із указаних в п.п. 1.6 п. 1 Критеріїв віднесено до ризикових платників.
На підставі ст. 17 Закону України "Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини" від 23 лютого 2006 року № 3477-IV, суд при розгляді цієї справи застосовує практику Європейського суду з прав людини.
Зокрема у справі Рисовський проти України Суд зазначив про особливу важливість принципу "належного урядування", який передбачає, що у разі, коли йдеться про питання загального інтересу, зокрема, якщо справа впливає на такі основоположні права людини, як майнові права, державні органи повинні діяти вчасно та в належний і якомога послідовніший спосіб (див. рішення у справах "Беєлер проти Італії" [ВП], заява N 33202/96, п. 120, ECHR 2000-I, "Онер`їлдіз проти Туреччини" [ВП], заява N 48939/99, п. 128, ECHR 2004-XII, "Megadat.comS.r.l. проти Молдови", заява N 21151/04, п. 72, від 8 квітня 2008 року, і "Москаль проти Польщі", заява N 10373/05, п. 51, від 15 вересня 2009 року). Зокрема, на державні органи покладено обов`язок запровадити внутрішні процедури, які посилять прозорість і ясність їхніх дій, мінімізують ризик помилок (див., наприклад, рішення у справах "Лелас проти Хорватії", заява N 55555/08, п. 74, від 20 травня 2010 року, і "Тошкуце та інші проти Румунії", заява N 36900/03, п. 37, від 25 листопада 2008 року) і сприятимуть юридичній визначеності у цивільних правовідносинах, які зачіпають майнові інтереси (див. зазначені вище рішення у справах "Онер`їлдіз проти Туреччини", п. 128, та "Беєлер проти Італії", п. 119).
Державні органи, які не впроваджують або не дотримуються своїх власних процедур, не повинні мати можливість отримувати вигоду від своїх протиправних дій або уникати виконання своїх обов`язків (див. зазначене вище рішення у справі "Лелас проти Хорватії", п. 74).
Ризик будь-якої помилки державного органу повинен покладатися на саму державу, а помилки не можуть виправлятися за рахунок осіб, яких вони стосуються (див., серед інших джерел, mutatis mutandis, зазначене вище рішення у справі "Пінкова та Пінк проти Чеської Республіки", п. 58, а також рішення у справі "Ґаші проти Хорватії", заява N 32457/05, п. 40, від 13 грудня 2007 року, та у справі "Трґо проти Хорватії", заява N 35298/04, п. 67, від 11 червня 2009 року).
Натомість у спорі який виник між сторонами суд встановив, що принципу "належного урядування" у розумінні практики Європейського суду з прав людини, відповідачем не дотримано. Зокрема, надсилаючи позивачу квитанції про зупинення реєстрації податкових накладних, відповідач не діяв у належний, чіткий та якомога послідовніший спосіб. Про вказане свідчить те, що пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної носить загальний характер, а із її змісту неможливо встановити які саме документи слід надати платнику.
У частині зазначення критерію ризиковості відповідач зіслався лише на номер пункту та не конкретизував, про який саме ризик платника податку йдеться.
Вказані недоліки квитанцій, окрім того, що характеризують рішення як необґрунтовані, ще й фактично ставлять платника податку у стан невизначеності у питанні документального спростування, існуючих на думку відповідача, ризиків.
Відтак, допущені державним органом помилки не можуть виправлятися за рахунок осіб, яких вони стосуються, як і не можуть покладати на таких осіб тягар відповідальності.
Попри це, позивач намагався виконати вимоги щодо подання документів. Оцінюючи дії платника податку та прийняті за наслідком їх вчинення рішення відповідача, суд враховує наступне.
Як видно із п. 15 Порядку від № 117, письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 14 цього Порядку, платник податку має право подати до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного у податковій накладній / розрахунку коригування.
Платник податку має право подати письмові пояснення та копії документів до декількох податкових накладних/розрахунків коригування, якщо такі податкові накладні/розрахунки коригування складені на одного отримувача - платника податку за одним і тим самим договором або якщо в таких податкових накладних/розрахунках коригування відображені однотипні операції (з однаковими кодами товарів згідно з УКТЗЕД або кодами послуг згідно з Державним класифікатором продукції та послуг).
Пунктом 16 Порядку № 117 визначено, що письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 14 цього Порядку, платник податку подає до ДФС в електронній формі засобами електронного зв`язку, визначеними ДФС, з урахуванням вимог Законів України "Про електронний цифровий підпис", Про електронні документи та електронний документообіг" та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку. Згідно з вимогами п.п. 18-20 Порядку № 117 письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до пункту 15 цього Порядку, розглядаються комісіями контролюючих органів.
Комісії контролюючих органів складаються з комісій регіонального рівня (комісії головних управлінь ДФС в областях, м. Києві та Офісу великих платників ДФС) та комісії центрального рівня (ДФС).
Зазначені комісії приймають рішення про: реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі; відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі.
З метою реєстрації податкової накладної, позивач надіслав всі наявні документи, так як в квитанції про зупинення, була відсутня інформація, які саме пояснення та документи потрібно направити для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних. Надіслані документи надані з метою підтвердження господарських операцій як із первинним контрагентом так і з метою підтвердження подальшого руху активів позивача (закупівлю матеріалів для виконання робіт), а також підтвердження отримання коштів, які були використані для закупівлі матеріалів.
Відповідно до вимог п. 21 Порядку № 117 підставами для прийняття комісіями контролюючих органів рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування є: ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено; ненадання платником податку копій документів відповідно до підпункту 4 пункту 13 цього Порядку; надання платником податку копій документів, які складені з порушенням законодавства.
Як слідує з п. 22 Порядку № 117, рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі за формою згідно з додатком 2 підлягає реєстрації в окремому Реєстрі податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрація яких зупинена. Відповідне рішення набирає чинності після реєстрації його в такому Реєстрі.
Відповідно до пункту 23 Порядку № 117, таке рішення приймається комісією регіонального рівня протягом п`яти робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 15 цього Порядку.
Дослідивши та проаналізувавши надані позивачем копії документів суд встановив, що надіслані позивачем письмові пояснення з копіями первинних та інших документів, повністю відображають зміст господарських операцій ПП "Вікна Поділля" та є достатніми для прийняття рішень про реєстрацію податкових накладних.
Також, відповідно до наданого відповідачем протоколу засідання Комісії ГУ ДФС у Вінницькій області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 31.08.2018, встановлено, що ПП "Вікна Поділля" одноголосним рішенням членів Комісії внесено до переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку.
Разом з тим, суд зазначає, що у вказаному протоколі відсутні відомості про ПП "Вікна Поділля" на підставі яких позивача віднесено до критеріїв ризиковості платника податку.
Водночас, ГУ ДФС у Вінницькій області листом №9123/10/02-32-12-01 від 14.06.2019 року повідомило, що в зв`язку із відсутність інформації, що свідчить про ознаки здійснення ризикових операцій 26.04.2019 року ПП "Вікна Поділля" було виключино з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платників податків (а.с. 105).
Відтак, суд дійшов висновку, що оскаржувані рішення є незаконними та необґрунтованими, оскільки платником податків надано всі необхідні документи для реєстрації податкових накладних/розрахунку коригування.
Оскільки, під час розгляду справи відповідач, як суб`єкт владних повноважень, не надав суду доказів, які спростовували б твердження позивача, та не навів обґрунтованих мотивів прийняття рішень про відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунку коригування ПП "Вікна Поділля" в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Враховуючи вище викладене, суд дійшов висновку про обґрунтованість та необхідність задоволення позовних вимог позивача у цій частині.
Що ж до позовних вимог в частині зобов`язання Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкові накладні ПП "Вікна Поділля", то суд зазначає наступне.
Відповідно до вимог п. 201.1, 201.10 ст. 201 ПК України реєстрацію податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних віднесено до обов`язків платника податків.
У той же час, наведені норми розраховані на відсутність спірних правовідносин, позаяк у випадку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування механізм її подальшої реєстрації в ЄРПН є іншим.
Так, пунктом 28 Порядку від 21.02.18 № 117, окрім іншого, визначено, що податкова накладна/розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструється у день настання однієї з таких подій: прийнято та набрало чинності рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі; набрання рішенням суду законної сили про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі.
При цьому, згідно з нормами п.п. 19, 20 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 29 грудня 2010 року № 1246, податкова накладна та/або розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструється у день настання однієї з таких подій: прийняття в установленому порядку та набрання чинності рішенням про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування; набрання рішенням суду законної сили про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування (у разі надходження до ДФС відповідного рішення); неприйняття та/або відсутність реєстрації в установленому порядку рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної та / або розрахунку коригування.
У разі надходження до ДФС рішення суду про реєстрацію або скасування реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування, яке набрало законної сили, такі податкові накладні та/або розрахунки коригування реєструються після проведення перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку (крім абзацу десятого), або їх реєстрація скасовується. При цьому датою реєстрації або скасування реєстрації вважається день, зазначений в такому рішенні, або день набрання законної сили рішенням суду.
Отже, реєстрація в ЄРПН податкових накладних/розрахунку коригування, реєстрацію яких попередньо було зупинено, є повноваженням ДФС України (ДПС України як правонаступника).
Як встановлено судом, підтверджено матеріалами справи, надані позивачем документи були достатніми для реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Обставин, які б унеможливлювали реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, судом не встановлено.
Відповідно ч. 3 ст. 245 КАС України, у разі скасування нормативно-правового або індивідуального акта суд може зобов`язати суб`єкта владних повноважень вчинити необхідні дії з метою відновлення прав, свобод чи інтересів позивача, за захистом яких він звернувся до суду.
Таким чином, з метою відновлення прав та інтересів позивача, за захистом яких він звернувся до суду, та з метою дотримання судом гарантій на те, що спір між сторонами буде остаточно вирішений, суд дійшов висновку про необхідність зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати податкові накладні ПП "Вікна Поділля" в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Відповідно доч. 1 ст. 139 КАС України, при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Керуючись ст.ст. 73, 74, 75, 76, 77, 90, 94, 139, 241, 245, 246, 250, 255, 295 КАС України, суд -
в и р і ш и в :
Адміністративний позов задовольнити.
Визнати протиправними та скасувати рішення Комісії яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації Головного управління ДФС у Вінницькій області від 07.12.2018 року за №1016050/42318340; від 22.05.2019 року за № 1168433/42318340; від 14.03.2019 року за № 1105523/42318340 та №1105524/42318340.
Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних, податкові накладні Приватного підприємства "Вікна поділля" №1 від 08.11.2018 року; №1 від 07.12.2018 року; №6 від 20.12.2018 року; №7 від 20.12.2018 року.
Стягнути на користь Приватного підприємства "Вікна Поділля" (вул.Ватутіна, 137А, м.Вінниця, код ЄДРПОУ 42318340) судові витрати зі сплати судового збору в сумі 7684,00 грн. (сім тисяч шістсот вісімдесят чотири гривні) за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Вінницькій області (вул. Хмельницьке шосе, 7, м.Вінниця, код ЄДРПОУ 43142454).
Рішення суду першої інстанції набирає законної сили в порядку, визначеному ст. 255 КАС України.
Відповідно до ст. 295 КАС України, апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Учасник справи, якому повне рішення суду не було вручено у день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження, якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.
Рішення у повному обсязі виготовлено 25.10.2019 року
Суддя Дончик Віталій Володимирович
Суд | Вінницький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 15.10.2019 |
Оприлюднено | 28.10.2019 |
Номер документу | 85199994 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Вінницький окружний адміністративний суд
Дончик Віталій Володимирович
Адміністративне
Вінницький окружний адміністративний суд
Дончик Віталій Володимирович
Адміністративне
Вінницький окружний адміністративний суд
Дончик Віталій Володимирович
Адміністративне
Вінницький окружний адміністративний суд
Дончик Віталій Володимирович
Адміністративне
Вінницький окружний адміністративний суд
Дончик Віталій Володимирович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні