Справа № 420/2895/19
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
16 жовтня 2019 року м.Одеса
Одеський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді Вовченко O.A.,
секретар судового засідання Іщенко С.О.,
за участю:
представника позивача - Пономаренко К.В. (за довіреністю),
представника відповідача - Павленка Р.А. (згідно ордеру),
розглянувши у порядку загального позовного провадження у відкритому судовому засіданні в приміщенні суду справу за позовом Головного управління Держпраці в Одеській області до товариства з обмеженою відповідальністю ВЛАДОВАЛ про застосування заходів реагування,-
ВСТАНОВИВ:
10 травня 2019 року до Одеського окружного адміністративного суду надійшов позов Головного управління Держпраці в Одеській області до товариства з обмеженою відповідальністю ВЛАДОВАЛ , в якому позивач просить суд застосувати заходи реагування у сфері державного нагляду до товариства з обмеженою відповідальністю ВЛАДОВАЛ шляхом зобов`язання ТОВ ВЛАДОВАЛ повністю зупинити роботи з експлуатації трансформаторної підстанції напругою понад 1000 В ТП-220, у зв`язку із загрозою життю та здоров`ю людей.
Ухвалою суду від 14 травня 2019 року судом даний позов залишено без руху та надано позивачу 10-денний строк для усунення недоліків позовної заяви з дня отримання копії ухвали.
29 травня 2019 року ухвалою суду прийнято до розгляду позовну заяву Головного управління Держпраці в Одеській області (вх.№19031/19), відкрито провадження у адміністративній справі та визначено розглядати справу за правилами спрощеного позовного провадження без виклику учасників справи.
В обґрунтування позовних вимог позивач, посилаючись на Положення про Державну службу України з питань праці затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11 лютого 2015 року № 96, Положення про Головне управління Держпраці в Одеській області, затверджене наказом Державної служби України з питань праці від 3 серпня 2018 року № 84, Закон України Про охорону праці , Закон України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності зазначає, що у період з 26 по 27 березня 2019 року головним державним інспектором Подільського відділу нагляду в промисловості Управління нагляду в промисловості і на об`єктах підвищеної безпеки Головного управління Держпраці в Одеській області Павлюком Василем Володимировичем проведено позапланову перевірку товариства з обмеженою відповідальністю ВЛАДОВАЛ на предмет дотримання вимог законодавчих та нормативно-правових актів з охорони праці та промислової безпеки в частині перевірки виконання суб`єктом господарювання припису від 20.03.2018 № 15/14.7/02-56-83. Під час проведення позапланової перевірки було встановлено всього 13 порушень, з яких 4 створюють загрозу життю та здоров`ю людей: встановленим порядком не отриманий в органі Держпраці дозвіл на експлуатацію устаткування підвищеної небезпеки (ТП-220); не проведено випробування опору заземлюючого пристрою ТП-220; не надано паспорт на трансформаторну підстанцію ТП-220; не проведено випробування опору петлі фаза-нуль ПЛ 0,4 кВ, що відходять від ТП-220. Враховуючи встановлені порушення ТОВ ВЛАДОВАЛ , викладені у рядках № 1, 6, 7, 8 п. 1 розділу V Акту перевірки суб`єкта господарювання від 27 березня 2019 року № 15/14.7/02-383, з метою недопущення спричинення шкоди життю та здоров`ю людей є підстави для негайного зупинення робіт з експлуатації трансформаторної підстанції напругою понад 1000 В ТП-220. У ТОВ ВЛАДОВАЛ відсутній позитивний висновок експертизи стану охорони праці та безпеки промислового виробництва суб`єкта господарювання. Враховуючи вищевикладене та сукупність усіх виявлених порушень, подальша експлуатація трансформаторної підстанції - 220 може спричинити настання нещасних випадків.
18 червня 2019 року до суду від відповідача за вх.№21619/19 надійшов відзив на позов (а.с.58-61), у якому відповідач зазначає, що ТОВ ВЛАДОВАЛ не погоджується з аргументами, якими позивач обґрунтовує доцільність застосування саме таких заходів реагування. 20 березня 2018 року Головним управлінням Держпраці в Одеській області було складено припис ТОВ ВЛАДОВАЛ № 15/14.7/02-56-83, яким зобов`язано у визначені приписом терміни усунути виявлені порушення. Вимоги припису були виконані та до ГУ Держпраці в Одеській області було скеровано відповідний лист з додатками на підтвердження виконання припису. Також у відповіді на припис було вказано, що ТОВ ВЛАДОВАЛ розташоване в урочищі Лісничівка (село Чернече) Балтського району Одеської області та являється ботанічним заказником (заповідна зона) місцевого значення, де повністю заборонена господарська діяльність. В подальшому 08.04.2019 року ТОВ ВЛАДОВАЛ отримав наказ та направлення на перевірку. В ході перевірки колишнім директором ОСОБА_1 надано перевіряючому значну кількість документів на підтвердження виконання припису. Крім того, інспектору повідомлено, що частина документів, які необхідно оновити (паспорт, протоколи повірки) вже замовлені в профільних організаціях, однак не встигли отримати з незалежних від позивача причин. Також інспектору під час позапланової перевірки повідомлено, що персонал на товаристві відсутній та фактично підприємство не веде будь-якої діяльності через місце розташування самого цілісного майнового комплексу, яке розташоване в заповідній зоні. Наразі ТОВ ВЛАДОВАЛ замовило проект землеустрою з метою зміни цільового призначення тих земель, де розташований цілісний майновий комплекс, до складу якого входить трансформаторна підстанція (зазначена літерою Ф в договорі купівлі-продажу) з метою провадження господарської діяльності та отримання прибутку в майбутньому. ТОВ ВЛАДОВАЛ отримало від Балтського РЕС виконаний паспорт на трансформаторну підстанцію ПС КТП 10 (6)/0,4 кВ, № 220, також завершені роботи по повірці та отримані з Районного виробничо-експлуатаційного підприємства по енергетиці РАЙСІЛЬГАСПЕНЕРГО Протокол перевірки опору заземлювача № 938, протокол № 939 перевірки ланцюга нульовим проводом вводу і занульованими елементами електрообладнання, протокол № 940 перевірки стану ізоляції електрообладнання і електричних мереж, протокол № 941 повного опору петлі фаза-нуль. За результатами повірки протоколами визначено, що об`єкт відповідає всім необхідним нормативам. Крім того, на виконання вимог припису та за результатами перевірки ТОВ ВЛАДОВАЛ звернулось листом на ім`я керівника Головного управління Держпраці в Одеській області із заявою про одержання дозволу. Наразі очікується відповідь на звернення. Після отримання відповідачем всіх протоколів перевірок стану та експлуатації трансформаторної підстанції стає зрозумілим, що даних об`єкт працює без відхилень та не створює будь-якої загрози для здоров`я та життя людей, отже, застосування таких заходів впливу було б значним перебільшенням та не є доцільним за описаних вище обставин. Позивач посилається на наявність порушень, але будь-яких обґрунтувань щодо необхідності застосування саме заходу реагування у вигляді повного зупинення роботи з експлуатації підстанції і не можливості застосування іншого заходу реагування не наводить.
Враховуючи викладене, відповідач просить суд відмовити у задоволенні позовних вимог.
01 липня 2019 року до суду від позивача за вх.№23550/19 надійшла відповідь на відзив (а.с.124-126), у якій позивач зазначає: щодо порушення, зазначеного у рядку 6 п. 1 розділу V Акту перевірки суб`єкта господарювання від 27 березня 2019 року № 15/14.7/02-383 - відповідачем було проведено випробування заземлюючого пристрою КТП - 220, зазначене порушення усунуто у повному обсязі; щодо порушення, зазначеного у рядку 7 п. 1 розділу V Акту перевірки суб`єкта господарювання від 27 березня 2019 року № 15/14.7/02-383 - відповідачем надано паспорт трансформаторної підстанції КТП - 220, зазначене порушення усунуто у повному обсязі; щодо порушення, зазначеного у рядку 8 п. 1 розділу V Акту перевірки суб`єкта господарювання від 27 березня 2019 року № 15/14.7/02-383 - відповідачем проведено вимірювання опору петлі фаза-нуль ПЛ 0,4 кВ, що відходять від КТП - 220, зазначене порушення усунуто у повному обсязі; щодо порушення, зазначеного у рядку 1 п. 1 розділу V Акту перевірки суб`єкта господарювання від 27 березня 2019 року № 15/14.7/02-383 - відповідачем не усунуто, встановленим порядком не отриманий в органі Держпраці дозвіл на експлуатацію устаткування підвищеної небезпеки (КТП-220). У своєму відзиві ТОВ ВЛАДОВАЛ зазначило про те, що звернулося з листом на ім`я керівника Головного управління із заявою про одержання дозволу і наразі очікують відповідь на звернення. Для виконання рядку 1 п. 1 розділу V акту перевірки суб`єкта господарювання від 27 березня 2019 року № 15/14.7/02-383, відповідачу необхідно отримати від експертної організації висновок експертизи стану охорони праці та безпеки промислового виробництва суб`єкта господарювання, та через Єдиний державний портал адміністративних послуг подати адміністратору заяву разом з висновком експертизи, на підставі чого Головне управління має право видати дозвіл. У відзиві відповідача відсутня інформація про виконання встановлених законодавчих вимог по отриманню дозволу на експлуатацію машин, механізмів, устатковання підвищеної небезпеки, а саме трансформаторної підстанції напругою понад 1000 В ТП-220.
16 липня 2019 року до суду від відповідача за вх.№25505/19 надійшли заперечення (а.с.132), у яких відповідач зазначає, що відповідач має намір отримати дозвіл на експлуатацію устаткування підвищеної небезпеки, про що свідчить сам факт звернення із заявою про одержання такого дозволу. До цього часу жодної відповіді на свій лист ТОВ ВЛАДОВАЛ не отримувало, як і відмови у видачі такого дозволу. У разі необхідності скерування будь-яких додаткових документів, відповідач в повному обсязі виконає вимоги, передбачені законом. Крім того, залишається відкритим питання, яким чином відсутність фактичного дозволу створює загрозу для життя і здоров`я людей, при наявності всіх протоколів перевірок стану та експлуатації трансформаторної підстанції, що свідчать про належну роботу об`єкта перевірки та погодженні позивачем того, що порушення відповідачем усунуті.
Ухвалою суду від 26 липня 2019 року визначено розгляд справи проводити в порядку загального позовного провадження та призначено підготовче засідання.
23 вересня 2019 року ухвалою суду продовжено строк підготовчого провадження по даній справі та призначено підготовче засідання.
Ухвалою суду від 08 жовтня 2019 року закрито підготовче провадження по справі та призначено справу №420/2895/19 до судового розгляду по суті.
У судовому засіданні представник позивача позовні вимоги просила задовольнити в повному обсязі.
Представник відповідача у судовому засіданні щодо задоволення позовних вимог заперечував.
Дослідивши матеріали справи, всебічно і повно з`ясувавши фактичні обставини справи, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив наступне.
Судом встановлено, що згідно договору купівлі-продажу від 11.09.2007 року (а.с.62-63) та витягу про реєстрацію права власності на нерухоме майно №15894936 від 12.09.2007 року (а.с.64) товариству з обмеженою відповідальністю ВЛАДОВАЛ належить на праві власності цілісний майновий комплекс за адресою: Одеська обл., Балтський р-н., с.Чернече, вул. Без назви, буд. б/н.
За результатами планової перевірки дотримання товариством з обмеженою відповідальністю ВЛАДОВАЛ вимог законів та інших нормативно-правових актів з охорони праці та промислової безпеки на підставі акту від 20.03.2018 року №15/14.7/02-56 Головним управлінням Держпраці в Одеській області було складено припис №15/14.7/02-56-83 (а.с.17-18), у якому ТОВ ВЛАДОВАЛ зобов`язано усунути встановлені у акті порушення.
У період з 26.03.2019 року по 27.03.2019 року на підставі наказу від 19.03.2019 року №442 (а.с.11) та направлення від 19.03.2019 року №15/01-29-948 (а.с.12) посадовими особами Головного управління Держпраці в Одеській області проведено позапланову перевірку щодо дотримання товариством з обмеженою відповідальністю ВЛАДОВАЛ вимог законів та інших нормативно-правових актів з охорони праці та промислової безпеки в частині виконання вимог припису від 20.03.2018 року №15/14.7/02-56-83.
Під час проведення перевірки перевіряючими Головного управління Держпраці в Одеській області встановлено 13 порушень товариством з обмеженою відповідальністю ВЛАДОВАЛ Закону України Про охорону праці від 14 жовтня 1992 року №2694-XII, у тому числі які створюють загрозу життю та здоров`ю людей, а саме:
1. Встановленим порядком не отриманий в органі Держпраці дозвіл на експлуатацію устаткування підвищеної небезпеки (ТП-220);
2. Відсутній перелік інструкцій з охорони праці, що діють на Підприємстві, відповідно до штатного розпису, який повинен затверджуватись роботодавцем;
3. Відсутній список працівників, які мають право проведення оперативних переговорів з енергопостачальною організацією;
4. Відсутні списки працівників, які мають право виконувати оперативні перемикання;
5. В РУ-0,4 кВ ТП-220 підприємства відсутня переглянута електрична схема електроустановки;
6. Не проведено випробування опору заземлюючого пристрою ТП-220;
7. Не надано паспорт на трансформаторну підстанцію ТП-220;
8. Не проведено випробування опору петлі фаза-нуль ПЛ 0,4 кВ, що відходять від ТП-220;
9. Не розроблено графік періодичних оглядів ПЛ-0,4 кВ від ТП-220;
10. Не нанесено на опорах (відгалуженнях) ПЛ-0.4 кВ від ТП-220 відповідні диспетчерські позначення (написи та знаки безпеки);
11. Відсутній виконавчий план траси повітряних ліній ПЛ-0,4 р від ТП-220;
12. Відсутні паспорти ПЛ-0,4 кВ від ТП-220;
13. На ПЛ-0,4 кВ від ТП-220 не влаштовані заземлювальні пристрої, призначені для захисту від грозових перенапруг.
При цьому, встановлення вищеозначених порушень у 1, 6, 7 та 8 вищевказаного акту за твердженням позивача створюють загрозу життю та здоров`ю людей, що слугувало підставою для звернення Головного управлінням Держпраці в Одеській області до Одеського окружного адміністративного суду з даною позовною заявою.
Постановою Кабінету Міністрів України від 10 вересня 2014 р. №442 Про оптимізацію системи центральних органів виконавчої влади вирішено утворити державну службу України з питань праці, реорганізувавши шляхом злиття Державну інспекцію з питань праці та Державну службу гірничого нагляду та промислової безпеки і поклавши на Службу, що утворюється, функції з реалізації державної політики, які виконували органи, що припиняються (крім функцій з реалізації державної політики у сфері охорони надр), а також функції з реалізації державної політики у сфері гігієни праці та функції із здійснення дозиметричного контролю робочих місць.
Відповідно до п.1 Положення про Державну службу України з питань праці, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 11 лютого 2015року №96 (далі - Положення №96) Державна служба України з питань праці (Держпраці) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра соціальної політики, і який реалізує державну політику у сферах промислової безпеки, охорони праці, гігієни праці, поводження з вибуховими матеріалами промислового призначення, здійснення державного гірничого нагляду, а також з питань нагляду та контролю за додержанням законодавства про працю, зайнятість населення, загальнообов`язкове державне соціальне страхування від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, які спричинили втрату працездатності, у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності, на випадок безробіття (далі - загальнообов`язкове державне соціальне страхування) в частині призначення, нарахування та виплати допомоги, компенсацій, надання соціальних послуг та інших видів матеріального забезпечення з метою дотримання прав і гарантій застрахованих осіб.
Відповідно до п.3 Положення №96 основними завданнями Держпраці є: реалізація державної політики у сферах промислової безпеки, охорони праці, гігієни праці, поводження з вибуховими матеріалами промислового призначення, здійснення державного гірничого нагляду, а також з питань нагляду та контролю за додержанням законодавства про працю, зайнятість населення, загальнообов`язкове державне соціальне страхування в частині призначення, нарахування та виплати допомоги, компенсацій, надання соціальних послуг та інших видів матеріального забезпечення з метою дотримання прав і гарантій застрахованих осіб; реалізація державної політики у сферах промислової безпеки, охорони праці, гігієни праці, поводження з вибуховими матеріалами промислового призначення, здійснення державного гірничого нагляду, а також з питань нагляду та контролю за додержанням законодавства про працю, зайнятість населення, загальнообов`язкове державне соціальне страхування в частині призначення, нарахування та виплати допомоги, компенсацій, надання соціальних послуг та інших видів матеріального забезпечення з метою дотримання прав і гарантій застрахованих осіб.
Пунктом 7 Положення №96 визначено, що Держпраці України здійснює свої повноваження безпосередньо та через утворені в установленому порядку територіальні органи.
Наказом Державної служби України з питань праці від 04 лютого 2016 року №8, затверджено Положення про Головне управління Держпраці в Одеській області, у пункті 1 якого зазначено, що головне управління є територіальним органом Держпраці України та здійснює свої повноваження на території Одеської області.
Таким чином Державна служба України з питань праці та її територіальні органи, зокрема Головне управління Держпраці в Одеській області є повноважним органом щодо реалізації державної політики охорони праці із здійснення державного регулювання і контролю у сфері діяльності, пов`язаної з об`єктами підвищеної небезпеки.
Статтею 1 Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності визначено, що державний нагляд (контроль) - діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, місцевих державних адміністрацій, органів місцевого самоврядування (далі - органи державного нагляду (контролю)) в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб`єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, допустимого рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища.
Згідно зі статтею 4 Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності державний нагляд (контроль) здійснюється за місцем провадження господарської діяльності суб`єкта господарювання або його відокремлених підрозділів, або у приміщенні органу державного нагляду (контролю) у випадках, передбачених законом.
Відповідно до положень ч.6,7 ст.7 Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності за результатами здійснення планового або позапланового заходу посадова особа органу державного нагляду (контролю) складає акт. На підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду. У разі необхідності вжиття інших заходів реагування орган державного нагляду (контролю) протягом п`яти робочих днів з дня завершення здійснення заходу державного нагляду (контролю) складає припис, розпорядження, інший розпорядчий документ щодо усунення порушень, виявлених під час здійснення заходу.
Статтею 1 Закону України Про охорону праці визначено, що охорона праці - це система правових, соціально-економічних, організаційно-технічних, санітарно-гігієнічних і лікувально-профілактичних заходів та засобів, спрямованих на збереження життя, здоров`я і працездатності людини у процесі трудової діяльності.
Відповідно до статті 38 Закону України Про охорону праці державний нагляд за додержанням законів та інших нормативно-правових актів про охорону праці здійснюють центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони праці.
Згідно з пп. 16 п. 4 Положення про Державну службу України з питань праці, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 11 лютого 2015року №96 Держпраці здійснює державний нагляд (контроль) за додержанням законодавства у сфері охорони праці в частині безпечного ведення робіт, гігієни праці, промислової безпеки, безпеки робіт у сфері поводження з вибуховими матеріалами промислового призначення, у тому числі з питань: забезпечення працівників спеціальним одягом, спеціальним взуттям та іншими засобами індивідуального та колективного захисту; монтажу, ремонту, реконструкції, налагодження і безпечної експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних та інших засобів виробництва і машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки; безпеки робіт у сфері поводження з вибуховими матеріалами промислового призначення, проведення робіт з утилізації звичайних видів боєприпасів, ракетного палива та вибухових матеріалів військового призначення; виробництва, зберігання, використання отруйних речовин у виробничих процесах, у тому числі продуктів біотехнологій та інших біологічних агентів; організації проведення навчання (в тому числі спеціального) і перевірки знань з питань охорони праці; навчання працівників у сфері поводження з вибуховими матеріалами промислового призначення та перевірки їх знань;
Відповідно до частини 1 статті 4 Закону України Про охорону праці державна політика в галузі охорони праці визначається відповідно до Конституції України Верховною Радою України і спрямована на створення належних, безпечних і здорових умов праці, запобігання нещасним випадкам та професійним захворюванням.
Судом встановлено, що на підтвердження усунення порушень, зазначених у пунктах 6, 7 та 8 розділу V акта перевірки суб`єкта господарювання (виробничого об`єкта) від 27.03.2019 року відповідачем до суду надано наступні документи:
- паспорт понижуючої трансформаторної ПС (КТП) 10(6)/0,4 кВ №220 (а.с.68-71);
- паспорт заземлюючого пристрою ТП-220 районного виробничо-експлуатаційного підприємства по енергетиці РАЙСІЛЬГОСПЕНЕРГО (а.с.72-73);
- протокол перевірки опору заземлювача №938 від 12.06.2019 року районного виробничо-експлуатаційного підприємства по енергетиці РАЙСІЛЬГОСПЕНЕРГО (а.с.74);
- протокол перевірки ланцюга між нульовим проводом вводу і занульованими елементами електрообладнання №939 від 12.06.2019 року районного виробничо-експлуатаційного підприємства по енергетиці РАЙСІЛЬГОСПЕНЕРГО (а.с.75);
- протокол перевірки стану ізоляції електрообладнання і електричних мереж №940 від 12.06.2019 року районного виробничо-експлуатаційного підприємства по енергетиці РАЙСІЛЬГОСПЕНЕРГО (а.с.76);
- протокол перевірки повного опору петлі фаза-нуль №941 від 12.06.2016 року районного виробничо-експлуатаційного підприємства по енергетиці РАЙСІЛЬГОСПЕНЕРГО (а.с.77-78);
- свідоцтво про відповідність системи вимірювань вимогам ДСТУ ISO10012:2015 №04-0046/2018 від 16.10.2018 року електротехнічної лабораторії районного виробничо-експлуатаційного підприємства по енергетиці РАЙСІЛЬГОСПЕНЕРГО (а.с.79);
- дозвіл №1130.14.30, виданий Державною службою гірничого нагляду та промислової безпеки України Котовському районному виробничо-експлуатаційному підприємству по енергетиці РАЙСІЛЬГОСПЕНЕРГО виконувати випробування електричного устаткування електричних мереж (а.с.80);
- лист відділу Держземагенства у Балтському районі Одеської області №3-3-01/1237 про те, що землі, на яких розташований цілісний майновий комплекс ТОВ ВЛАДОВАЛ відносяться до земель ботанічного заказника місцевого значення Лісничівка на території Чернеченської сільської ради за категорією землі природно-заповідного фонду та іншого природоохоронного значення (а.с.85);
- положення про ботанічний заказник місцевого значення Лісничівка (а.с.86-99);
- протоколи вимірювання опору розтікання на основних заземлювачах і заземленнях магістралей і устаткування №4 від 09.07.2008 року (а.с.93-98);
- протокол перевірки повного опору петлі фаза-нуль №9 (а.с.99-105);
- наказ №1 (розпорядження) про припинення трудового договору (контракту) від 12.02.2019 року ТОВ ВЛАДОВАЛ (а.с.23, 105);
- протокол №У-522, №У-522/1 засідання комісії по перевірці знань з питань охорони праці від 14.05.2018 року державного підприємства Чорноморський експертно-технічний центр Держпраці (а.с.106-107);
- посвідчення НОМЕР_1 та НОМЕР_2 ОСОБА_1 , директора ТОВ ВЛАДОВАЛ , виданих державним підприємством Чорноморський експертно-технічний центр Держпраці , про проходження навчання на перевірку знань: Закон України про охорону праці, Пожежна безпека, ПБЕ, ПБЕЕС, ПКЕЕ, ПЕЕЗ, ПОЕМ, НПМДП (а.с.108-109);
- журнал реєстрації вступного інструктажу з питань охорони праці від 01.01.2018 року (а.с.111-112);
- перелік інструкцій з охорони праці (а.с.113-114);
- список працівників, які мають право на проведення оперативних переговорів та мають право виконувати оперативні перемикання, а саме директор ТОВ ВЛАДОВАЛ ОСОБА_1 (а.с.115);
- призначення директора ТОВ ВЛАДОВАЛ відповідальним за електрогосподарство на підприємстві (а.с.116);
- копії титульних листів інструкції з експлуатації повітряних ліній напругою 10 кВ, інструкції з експлуатації силових кабельних ліній з напругою 0,4 кВ, інструкції по експлуатації силових масляних трансформаторів 10/0,4 кВ та інструкції по експлуатації трансформаторних підстанцій 10(6)0,4 кВ (а.с.17-18).
При цьому суд зазначає, що позивачем у відповіді на відзив підтверджується факт усунення ТОВ ВЛАДОВАЛ порушень законодавства, зазначених у пунктах 6, 7 та 8 розділу V акта перевірки суб`єкта господарювання (виробничого об`єкта) від 27.03.2019 року.
Щодо порушення відповідачем, зазначеного у розділі V акта перевірки суб`єкта господарювання (виробничого об`єкта) від 27.03.2019 року у пункті 1, а саме що ТОВ ВЛАДОВАЛ встановленим порядком не отриманий в органі Держпраці дозвіл на експлуатацію устаткування підвищеної небезпеки (ТП-220), суд зазначає наступне.
22 серпня 2019 року ТОВ ВЛАДОВАЛ направлено до Балтського РЕМ лист №6 (а.с.150), в якому у зв`язку з виробничою необхідністю просить відключити ТП-220 від системи електромережі (вивести з експлуатації).
23 вересня 2019 року ТОВ ВЛАДОВАЛ направлено до Балтського РЕМ лист №8 (а.с.177), у якому просить накласти пломби на роз`єднувач ТП-220.
Відповідно до актів ПАТ ОДЕСАОБЛЕНЕРГО про пломбування та встановлення індикаторів №3059287 від 28.08.2019 року (а.с.151-152) та №3059387 від 23.09.2019 року (а.с.178-179) здійснено пломбування устаткування підвищеної небезпеки (ТП-220).
Відповідно до листа акціонерного товариства ОДЕСАОБЛЕНЕРГО №320/03-181 від 27.09.2019 року зазначено, що за заявою споживача ТП-220 ТОВ ВЛАДОВАЛ , 23.09.2019 року відключено та опломбовано. Після відключення від електричної мережі і по цей час ТП-220 не експлуатується.
Суд зазначає, що постановою Кабінету Міністрів України від 25 серпня 2010 р. № 725 затверджено перелік певних дій щодо провадження господарської діяльності або видів господарської діяльності, які не можуть провадитися на підставі декларації відповідності матеріально-технічної бази суб`єкта господарювання вимогам законодавства, серед яких згідно Закону України Про охорону праці зазначено у п.49 виконання робіт підвищеної небезпеки, зазначених у додатку 2 до Порядку видачі дозволів на виконання робіт підвищеної небезпеки та на експлуатацію (застосування) машин, механізмів, устатковання підвищеної небезпеки, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 26 жовтня 2011 р. № 1107, та/або експлуатація (застосування) машин, механізмів, устатковання підвищеної небезпеки, зазначених у додатку 3 до Порядку
Таким чином, враховуючи те, що станом на момент винесення даного рішення відповідачем устаткування підвищеної небезпеки (ТП-220) не експлуатуєься, таке є відключеним від електромережі, а відтак підвищеної небезпеки для життя та здоров`я людей таке устаткування не несе, а ТОВ ВЛАДОВАЛ дозволу на його експлуатацію отримувати не потрібно.
Положеннями ст. 13 Закону України Про охорону праці визначено, що роботодавець зобов`язаний створити на робочому місці в кожному структурному підрозділі умови праці відповідно до нормативно-правових актів, а також забезпечити додержання вимог законодавства щодо прав працівників у галузі охорони праці. З цією метою роботодавець забезпечує функціонування системи управління охороною праці. Роботодавець несе безпосередню відповідальність за порушення зазначених вимог.
За таких обставин, враховуючи усунення відповідачем порушень, зазначених у пунктах 6, 7 та 8 розділу V акта перевірки суб`єкта господарювання (виробничого об`єкта) від 27.03.2019 року, а також відключення та пломбування устаткування підвищеної небезпеки ТП-220, що свідчить про відсутність необхідності отримання ТОВ ВЛАДОВАЛ у встановленому законом порядку в органі Держпраці дозволу на експлуатацію устаткування підвищеної небезпеки (ТП-220), суд вважає, що підстави повного зупинення роботи з експлуатації трансформаторної підстанції напругою понад 1000 В ТП-220, що належить ТОВ ВЛАДОВАЛ , відсутні.
Завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень (ч. 1 ст. 2 КАС України).
Відповідно до ч. 2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до ч. 2 ст. 2 КАС України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Відповідно до ч. ч. 1, 2 ст. 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача. Згідно з ч. 1 ст. 86 КАС України, суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.
Перевіривши юридичну та фактичну обґрунтованість доводів сторін, оцінивши докази суб`єкта владних повноважень на підтвердження позовних вимог та докази, надані відповідачем, суд приходить до висновку, що у задоволенні адміністративного позову слід відмовити.
Керуючись ст.ст.7, 9, 241-246, 250, 255, 295 КАС України, суд, -
ВИРІШИВ:
У задоволенні позову Головного управління Держпраці в Одеській області до товариства з обмеженою відповідальністю ВЛАДОВАЛ про застосування заходів реагування у сфері державного нагляду до товариства з обмеженою відповідальністю ВЛАДОВАЛ шляхом зобов`язання ТОВ ВЛАДОВАЛ повністю зупинити роботи з експлуатації трансформаторної підстанції напругою понад 1000 В ТП-220, у зв`язку із загрозою життю та здоров`ю людей - відмовити.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення може бути оскаржене до П`ятого апеляційного адміністративного суду шляхом подання апеляційної скарги через Одеський окружний адміністративний суд протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Копія апеляційної скарги одночасно надсилається особою, яка її подає, до суду апеляційної інстанції.
Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частину рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Учасник справи, якому повне рішення суду не було вручене у день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження, якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.
Позивач - Головне управління Держпраці в Одеській області (просп.Шевченка, буд.2, м.Одеса, 65044, код ЄДРПОУ 39781624).
Відповідач - товариство з обмеженою відповідальністю ВЛАДОВАЛ (вул.Любомирська, буд.187, м.Балта, Одеська обл., 66101, код ЄДРПОУ 34982454).
Повний текст рішення складено та підписано 24.10.2019 року.
Суддя О.А. Вовченко
.
Суд | Одеський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 24.10.2019 |
Оприлюднено | 27.10.2019 |
Номер документу | 85201435 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Одеський окружний адміністративний суд
Вовченко О. А.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні