Справа № 420/4928/19
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
17 жовтня 2019 року м. Одеса
Одеський окружний адміністративний суд у складі: головуючого судді Єфіменка К.С. при секретарі Кузьменко Е.Х., розглянувши у відкритому судовому засіданні в порядку загального позовного провадження справу за адміністративним позовом ОСОБА_1 до Головного управління Держгеокадастру в Одеській області про визнання протиправною відмову Головного управління Держгеокадастру в Одеській області у наданні ОСОБА_1 (РНОКПП НОМЕР_1 ) дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 2,00 га за рахунок земель сільськогосподарського призначення на території Вигодянської сільської ради Біляївського району Одеської області, яка викладена у формі листа від 01.07.2019 року №Х-6274/0-3750/0/37-19 Про надання відповіді , зобов`язати Головне управління Держгеокадастру в Одеській області надати ОСОБА_1 (РНОКПП НОМЕР_1 ) дозвіл на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 2,00 га за рахунок земель сільськогосподарського призначення на території Вигодянської сільської ради Біляївського району Одеської області за заявою від 24.05.2019 року,-
ВСТАНОВИВ:
З позовом до суду звернувся ОСОБА_1 до Головного управління Держгеокадастру в Одеській області про визнання протиправною відмову Головного управління Держгеокадастру в Одеській області у наданні ОСОБА_1 (РНОКПП НОМЕР_1 ) дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 2,00 га за рахунок земель сільськогосподарського призначення на території Вигодянської сільської ради Біляївського району Одеської області, яка викладена у формі листа від 01.07.2019 року №Х-6274/0-3750/0/37-19 Про надання відповіді , зобов`язати Головне управління Держгеокадастру в Одеській області надати ОСОБА_1 (РНОКПП НОМЕР_1 ) дозвіл на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 2,00 га за рахунок земель сільськогосподарського призначення на території Вигодянської сільської ради Біляївського району Одеської області за заявою від 24.05.2019 року.
В обґрунтування позовних вимог позивач у позовній заяві зазначив, що звернувся до Головного управління Держгеокадастру в Одеській області із заявою про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки безоплатно у власність для ведення особистого селянського господарства, орієнтовною площею 2,0 га, яка розташована на території Вигодянської сільської ради Біляївського району Одеської області. Відповідач листом від 01.07.2019 року відмовив ОСОБА_1 у задоволені його заяви, оскільки на земельний масив в який входить бажана земельна ділянка вже надано дозвіл на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки. Позивач вважає дії Головного управління Держгеокадастру в Одеській області щодо відмови у надані дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки протиправними та такими, що не відповідають вимогам ст.19 Конституції України, у зв`язку з чим звернувся з цим позовом до суду.
Представник відповідача 19.09.2019 року за (вхід.№33699/19) надав до суду відзив щодо відмови позивачу у задоволенні позовних вимог у повному обсязі пославшись на те, що земельні відносини регулюються Конституцією України, Земельним кодексом України, а також прийнятими відповідно да них нормативно-правовими актами (ст.3 Земельного кодексу України). Відповідно до вимог статті 15-1, частини 4 статті 122 Земельного кодексу України, підпункту 13 пункту 4 Положення про Головне управління Держгеокадастру в Одеській області, затвердженого наказом Держгеокадастру № 308 від 17.11.2016 року, Головне управління з 01.01.2013 року розпоряджається землями державної власності сільськогосподарського призначення в порядку, визначеному чинним законодавством, на території Одеської області. Відповідно до норм ст.116 Земельного кодексу України, громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених Земельним кодексом України або за результатами аукціону. Безоплатна передача земельних ділянок у власність громадян провадиться у разі: а) приватизації земельних ділянок, які перебувають у користуванні громадян; б) одержання земельних ділянок внаслідок приватизації державних і комунальних сільськогосподарських підприємств, установ та організацій; в) одержання земельних ділянок із земель державної і комунальної власності в межах норм безоплатної приватизації, визначених Земельним кодексом України. Відповідно до пункту б) статті 121 Земельного кодексу України громадяни України мають право на безоплатну передачу їм земельних ділянок із земель державної або комунальної власності для ведення особистого селянського господарства - не більше 2,00 гектара. Порядок безоплатної приватизації земельних ділянок громадянами визначено статтею 118 Земельного кодексу України. На адресу Головного управління надійшло клопотання ОСОБА_1 від 03.06.2019 роу №Х-6274/0/36-19 про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки безоплатно у власність для ведення особистого селянського господарства орієнтовною площею 2,00 га за рахунок земель сільськогосподарського призначення державної власності на території Вигодянської сільської ради Біляївського району Одеської області (за межами населеного пункту). При розгляді клопотання відповідачем було з`ясовано, що на земельний масив надано дозвіл на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, в тому числі і на бажану до відведення позивачу земельну ділянку. Таким чином, враховуючи вищевикладене, Головне управління відмовляє позивачу у наданні дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки.
Ухвалою суду від 27.08.2019 року було відкрито провадження у справі №420/4928/19 за правилами загального позовного провадження.
В судовому засіданні 17.10.2019 року представником позивача були підтримані заявлені позовні вимоги. Представник відповідача заперечив проти задоволення позовних вимог з підстав, наведених у письмових запереченнях проти позову.
Заслухавши пояснення представника позивача, представника відповідача та дослідивши наявні в справі письмові докази, суд встановив наступні факти та обставини:
Відповідач - Головне управління Держгеокадастру в Одесткій області, на підставі ст.ст.15,202,203 ЗК України, Закону України Про державний земельний кадастр є місцевим підрозділом центрального органу виконавчої влади у сфері земельних відносин, якому ст.125 ЗК України, ст.23 Закону України Про державний земельний кадастр надані певні повноваження щодо оформлення (державну реєстрацію) прав осіб на земельні ділянки, у тому числі й шляхом видачі відповідних документів, що посвідчують це право, а тому спори щодо оскарження їх рішень, дій або бездіяльності з цього питання, відповідно до положень ст.55 Конституції України п.1 ч.1 ст.19 КАС України підвідомчі адміністративним судам та повинні розглядатись у порядку адміністративного судочинства.
Позивач - ОСОБА_1 24.05.2019 року звернувся до Головного управління Держгеокадастру в Одеській області з клопотанням про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки безоплатно у власність для ведення особистого селянського господарства орієнтовною площею 2,00 га, за рахунок земель сільськогосподарського призначення на території Вигодянської сільської ради Біляївського району Одеської області (за межами населеного пункту). До клопотання були надані наступні документи: графічний матеріал, на якому зазначено бажане місце розташування земельної ділянки; копія паспорта ОСОБА_1 ; копія ідентифікаційного номера ОСОБА_1 ; копія посвідчення учасника бойових дій; копія довідки про безпосередню участь особи в АТО.
Відповідач листом від 01.07.2019 року № Х-6274/0-3750/0/37-19 повідомив позивачу про відмову у наданні дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки безоплатно у власність, для ведення особистого селянського господарства орієнтовною площею 2,00 га за рахунок земель сільськогосподарського призначення державної власності на території Вигодянської сільської ради Біляївського району Одеської області (за межами населеного пункту), оскільки, на земельний масив надано дозвіл на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, в тому числі і на бажану до відведення земельну ділянку позивача .
З метою перевірки законності відмови відповідача щодо надання дозвілу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, 16.06.2019 року представником позивача було подано запит про доступ до публічної інформації щодо відомостей про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо земельних ділянок, які розташовані в межах масиву, який розташований поміж земельними ділянками з кадастровими номерами 5121081700:01:001:0993 (Одеська область. Біляївський район, Вигодянська сільська рада), 5121081700:01:001:0509 (Одеська область. Біляївський район, Вигодянська сільська рада), 5121081700:01:001:0997 (Одеська область, Біляївський район, Вигодянська сільська рада), 5121081700:01:001:0495 (Одеська область, Біляївський район, Вигодянська сільська рада).
Листом Головного управління Держгеокадастру в Одеській області Про надання відповіді від 22.07.2019 року №ПI-353/0-330/0/63-14 надано інформацію про те, що з метою продажу прав оренди земельної ділянки на земельних торгах у формі аукціону, яка зазначена у запиті, Головним управлінням Держгеокадастру надано дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки із цільовим призначенням для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, на підтвердження чого було надано Наказ від 26.06.2019 року №15-3383/13-19-СГ Про надання дозволу на розроблення документації із землеустрою .
Наказом Головного управління Держгеокадастру в Одеській області від 26.06.2019 року №15-3383/13-19-СГ Про надання дозволу на розроблення документації із землеустрою було надано дозвіл на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки сільськогосподарського призначення державної власності, розташованої на території Вигодянської сільської ради Біляївського району Одеської області (за межами населеного пункту), розмір земельної ділянки 60,90 га, із цільовим призначенням - для ведення товарного сільськогосподарського господарства. Таким чином, позивач не погоджуючись з відмовою Головного управління Держгеокадастру в Одеській області у наданні дозволу на розробку проекту землеустрою звернувся за захистом своїх прав до суду.
Згідно з частиною 2 статті 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Суд, надаючи оцінку спірним правовідносинам, визначаючись щодо заявлених позовних вимог та заперечень відповідача, виходив з наступного.
Статтею 41 Конституції України передбачено, що право приватної власності набувається в порядку, визначеному законом.
Згідно приписів ст.14 Конституції України та ст.373 Цивільного кодексу України, земля є основним національним багатством, що перебуває під особливою охороною держави. Право власності на землю гарантується. Це право набувається і реалізовується громадянами, юридичними особами та державою відповідно до закону.
Статтею 3 Земельного кодексу України встановлено, що земельні відносини регулюються Конституцією України, вказаним Кодексом, а також прийнятими відповідно до них нормативно-правовими актами.
Відповідно до частини 2 статті 22 Земельного кодексу України до земель сільськогосподарського призначення належать: а) сільськогосподарські угіддя (рілля, багаторічні насадження, сіножаті, пасовища та перелоги); б) несільськогосподарські угіддя (господарські шляхи і прогони, полезахисні лісові смуги та інші захисні насадження, крім тих, що віднесені до земель лісогосподарського призначення, землі під господарськими будівлями і дворами, землі під інфраструктурою оптових ринків сільськогосподарської продукції, землі тимчасової консервації тощо).
Відповідно до частини першої статті 116 Земельного кодексу України, громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом, або за результатами аукціону.
Положеннями ч.6 ст.118 Земельного кодексу України, встановлено, що громадяни, зацікавлені в одержанні безоплатно у власність земельної ділянки із земель державної або комунальної власності для ведення фермерського господарства, ведення особистого селянського господарства, ведення садівництва, будівництва та обслуговування жилого будинку, господарських будівель і споруд (присадибної ділянки), індивідуального дачного будівництва, будівництва індивідуальних гаражів у межах норм безоплатної приватизації, подають клопотання до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 вказаного Кодексу. У клопотанні зазначаються цільове призначення земельної ділянки та її орієнтовні розміри. До клопотання додаються графічні матеріали, на яких зазначено бажане місце розташування земельної ділянки, погодження землекористувача (у разі вилучення земельної ділянки, що перебуває у користуванні інших осіб) та документи, що підтверджують досвід роботи у сільському господарстві або наявність освіти, здобутої в аграрному навчальному закладі (у разі надання земельної ділянки для ведення фермерського господарства). У разі якщо земельна ділянка державної власності розташована за межами населених пунктів і не входить до складу певного району, заява подається до Ради Міністрів Автономної Республіки Крим. Верховній Раді Автономної Республіки Крим, Раді Міністрів Автономної Республіки Крим, органам виконавчої влади або органам місцевого самоврядування, які передають земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 вказаного Кодексу, забороняється вимагати додаткові матеріали та документи, не передбачені зазначеною статтею.
Частиною 7 ст.118 Земельного кодексу України, передбачено, що відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 вказаного Кодексу, розглядає клопотання у місячний строк і дає дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надає мотивовану відмову у його наданні. Підставою відмови у наданні такого дозволу може бути лише невідповідність місця розташування об`єкта вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно - правових актів, генеральних планів населених пунктів та іншої містобудівної документації, схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, проектів землеустрою щодо впорядкування територій населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку. Проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки розробляється за замовленням громадян суб`єктами господарювання, що є виконавцями робіт із землеустрою згідно із законом, у строки, що обумовлюються угодою сторін.
У разі якщо у місячний строк з дня реєстрації клопотання Верховна Рада Автономної Республіки Крим, Рада Міністрів Автономної Республіки Крим, відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених ст.122 вказаного Кодексу, не надав дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або мотивовану відмову у його наданні, то особа, зацікавлена в одержанні безоплатно у власність земельної ділянки із земель державної або комунальної власності, у місячний строк з дня закінчення зазначеного строку має право замовити розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки без надання такого дозволу, про що письмово повідомляє Верховну Раду Автономної Республіки Крим, Раду міністрів Автономної Республіки Крим, відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування. До письмового повідомлення додається договір на виконання робіт із землеустрою щодо відведення земельної ділянки.
Положеннями ч.2 ст.123 Земельного кодексу України, визначено, що особа, зацікавлена в одержанні у користування земельної ділянки із земель державної або комунальної власності за проектом землеустрою щодо її відведення, звертається з клопотанням про надання дозволу на його розробку до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, які відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, передають у власність або користування такі земельні ділянки.
Проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки погоджується в порядку, встановленому статтею 186-1 цього Кодексу (частина восьма цієї статті).
Системний аналіз наведених норм права дає підстави вважати, що ними встановлені підстави, порядок, строки передачі земельної ділянки у власність громадян та органи, уповноважені розглядати ці питання. Ці норми передбачають, зокрема, що для передачі земельної ділянки у власність зацікавлена особа звертається до відповідних органів із заявами для отримання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та для надання її у власність, за результатами розгляду яких визначені в статті 118 Земельного кодексу України органи приймають одне з відповідних рішень.
Судом встановлено, що позивач, звертаючись до відповідача з клопотанням про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для ведення особистого селянського господарства просить надати дозвіл, саме на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для ведення особистого селянського господарства із земель державної форми власності, орієнтовною площею 2,0 га на території Вигодянської сільської ради Біляївського району Одеської області (за межами населеного пункту). При цьому, як на день звернення до відповідача з відповідною заявою, так і на теперішній час, спірна земельна ділянка не є переданою у оренду, жодні речові права на неї не зареєстровані.
Суд вважає, що підставою відмови у наданні такого дозволу може бути лише невідповідність місця розташування об`єкта вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, генеральних планів населених пунктів та іншої містобудівної документації, схем землеустрою і техніко-економічних обгрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, проектів землеустрою щодо впорядкування територій населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку.
Таким чином, вимоги Земельного кодексу України визначають вичерпний перелік підстав для відмови у наданні дозволу на розробку технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки.
Надання дозволу на розробку проекту землеустрою не є тотожнім з наданням земельної ділянки у власність, оскільки, отримання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки не означає прийняття рішення про надання її у власність.
З огляду на зазначене, суд вважає, що Головне управління Держгеокадастру в Одеській області не має права визначати пріоритетність тої чи іншої заяви і, як наслідок, відмовляти у наданні дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки на підставі надання такого дозволу раніше, а тому право позивача на розробку технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки є порушеним.
В оскаржуваній відмові ГУ Держгеокадастру в Одеській області не наведено жодної з підстав, передбачених частиною сьомою статті 118 Земельного кодексу України.
Аналогічна правова позиція викладена в постанові Верховного Суду від 27.02.2018 року у справі № 545/808 17, від 08.05.2018 року у справі №815/3799/17.
Згідно ч.1 ст.77 Кодексу адміністративного судочинства України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
Відповідно до ст.90 КАС України, суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.
Таким чином, оцінюючи у сукупності надані сторонами докази, суд дійшов висновку, що позовні вимоги ОСОБА_1 до Головного управління Держгеокадастру в Одеській області про визнання протиправною відмову Головного управління Держгеокадастру в Одеській області у наданні ОСОБА_1 (РНОКПП НОМЕР_1 ) дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 2,00 га за рахунок земель сільськогосподарського призначення на території Вигодянської сільської ради Біляївського району Одеської області, яка викладена у формі листа від 01.07.2019 року №Х-6274/0-3750/0/37-19 Про надання відповіді , зобов`язати Головне управління Держгеокадастру в Одеській області надати ОСОБА_1 (РНОКПП НОМЕР_1 ) дозвіл на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 2,00 га за рахунок земель сільськогосподарського призначення на території Вигодянської сільської ради Біляївського району Одеської області за заявою від 24.05.2019 року, підлягають задоволенню відповідно до положень ч.1 ст.245 КАС України.
Судові витрати розподілити у відповідності до вимог ст.139 КАС України.
Керуючись ст.ст.139, 242-246 КАС України, суд, -
В И Р І Ш И В :
1. Позовні вимоги задовольнити повністю.
2. Визнати протиправною відмову Головного управління Держгеокадастру в Одеській області у наданні ОСОБА_1 (РНОКПП НОМЕР_1 ) дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 2,00 га за рахунок земель сільськогосподарського призначення на території Вигодянської сільської ради Біляївського району Одеської області, яка викладена у формі листа від 01.07.2019 року №Х-6274/0-3750/0/37-19 Про надання відповіді .
3.Зобов`язати Головне управління Держгеокадастру в Одеській області надати ОСОБА_1 (РНОКПП НОМЕР_1 ) дозвіл на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 2,00 га за рахунок земель сільськогосподарського призначення на території Вигодянської сільської ради Біляївського району Одеської області за заявою від 24.05.2019 року.
Повний текст рішення виготовлений та підписаний суддею 28.10.2019 року.
Рішення суду може бути оскаржено до П`ятого апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги в місячний строк з дня отримання повного тексту судового рішення, в порядку п.15.5 Перехідних положень КАС України.
Суддя Єфіменко К.С.
.
Суд | Одеський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 28.10.2019 |
Оприлюднено | 29.10.2019 |
Номер документу | 85220378 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Одеський окружний адміністративний суд
Єфіменко К. С.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні