Рішення
від 22.10.2019 по справі 360/4219/19
ЛУГАНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЛУГАНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

Іменем України

22 жовтня 2019 рокуСєвєродонецькСправа № 360/4219/19

Луганський окружний адміністративний суд

у складі головуючого судді Чернявської Т.І.,

за участю

секретаря судового засідання Шляхтун М.М.

та

представників сторін:

від позивача - Кудіна Т.А. (довіреність від 18.10.2019 № 07/109-1177вих19)

від відповідача - не прибув

від третьої особи - не прибув

розглянувши у відкритому судовому засіданні в порядку спрощеного позовного провадження справу за позовом

заступника керівника Старобільської місцевої прокуратури Луганської області

до Відділу освіти Троїцької районної державної адміністрації Луганської області

третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні позивача - Тарасівська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів Троїцької районної ради Луганської області

про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити певні дії,

ВСТАНОВИВ:

В провадженні Луганського окружного адміністративного суду на розгляді перебуває справа за позовом заступника керівника Старобільської місцевої прокуратури Луганської області (далі - позивач) до Відділу освіти Троїцької районної державної адміністрації Луганської області (далі - відповідач), в якому позивач просить:

- визнати протиправною бездіяльність Відділу освіти Троїцької районної державної адміністрації Луганської області щодо оформлення права постійного користування земельною ділянкою та державної реєстрації права постійного користування земельною ділянкою під будівлею та спорудами Тарасівської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Троїцької районної ради Луганської області;

- зобов`язати Відділ освіти Троїцької районної державної адміністрації Луганської області вжити заходи щодо оформлення права постійного користування земельною ділянкою та державної реєстрації права постійного користування земельною ділянкою під будівлею та спорудами Тарасівської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Троїцької районної ради Луганської області.

В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що Старобільською місцевою прокуратурою Луганської області у межах наданого згідно з частиною четвертою статті 23 Закону України "Про прокуратуру" права витребувати за письмовим запитом, ознайомлюватися та безоплатно отримувати копії документів і матеріалів органів державної влади, опрацьовано інформацію Відділу освіти Троїцької районної державної адміністрації Луганської області від 02 вересня 2019 року № 408 та від 04 вересня 2019 року № 411. Вивченням з`ясовано, що на земельну ділянку під Тарасівським загальноосвітнім закладом І-ІІІ ступенів Троїцької районної ради Луганської області, юридична адреса: Луганська область, Троїцький район, смт. Троїцьке, вул. Центральна, буд. 72, правовстановлюючі документи на земельну ділянку під навчальним закладом та земельну ділянку для його обслуговування загальною площею 30000 квадратних метрів відсутні. З інформації, наданої Тарасівською сільською радою Троїцького району Луганської області листом від 11 вересня 2019 року 416, встановлено, що вказана земельна ділянка належить громаді с. Тарасівка, тому її використання може здійснюватися у суворій відповідності з вимогами чинного земельного законодавства, із дотриманням певних обмежень щодо використання земель комунальної форми власності.

Відповідно до рішення Троїцької районної ради від 31 травня 2016 року № 7/1 районна рада передала в оперативне управління Відділу освіти Троїцької районної державної адміністрації майно, яке є спільною власністю територіальних громад сіл, селища Троїцького району, у тому числі комплекс об`єктів нерухомого майна Тарасівської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Троїцької районної ради Луганської області, що розташована за адресою: вул. Центральна, 72, с. Тарасівка, Троїцький район, Луганської області.

У пункті 1.4 Статуту Тарасівської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Троїцької районної ради Луганської області (далі - Статут) зазначено, що засновником вказаного закладу є Троїцька районна рада Луганської області.

Згідно з пунктом 1.5 Статуту головною метою навчального закладу є забезпечення реалізації права громадян на здобуття повної загальної освіти.

Управління навчальним закладом здійснює його засновник - Троїцька районна рада Луганської області, та його уповноважений орган (пункт 4.1 Статуту).

Відповідно до пунктів 5.1, 5.2 Статуту матеріально-технічна база навчального закладу включає будівлі, споруди, землю, комунікації, обладнання, транспортні засоби, службове житло та інші матеріальні цінності, які відображені у балансі навчального закладу. Навчальний заклад відповідно до чинного законодавства користується землею і несе відповідальність за дотримання вимог та норм її охорони.

Фінансово-господарська діяльність навчального закладу здійснюється на основі його кошторису (пункт 6.1 Статуту).

Відповідно до пункту 6.2 Статуту джерелами фінансово-господарської діяльності навчального закладу серед іншого є кошти засновника та кошти державного бюджету у розмірі, передбаченому нормативами фінансування загально-середньої освіти для забезпечення вивчення предметів в обсязі Державних стандартів освіти.

Отже, з наведеного вбачається, що саме відповідач мав би вчинити дії з оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку під Тарасівською загальноосвітньою школою І-ІІІ ступенів Троїцької районної ради Луганської області. Однак, у порушення вимог земельного законодавства та положень Закону України "Про освіту", технічну документацію щодо користування зазначеною земельною ділянкою, що використовується навчальним закладом, не розроблено, право користування землею не оформлено, та державну реєстрацію права не проведено. Таким чином, саме бездіяльність Відділу освіти Троїцької районної державної адміністрації Луганської області, яка виразилась у невиконанні вимог Земельного кодексу України, розпорядження Кабінету Міністрів України від 17 жовтня 2012 року 802-р "Про здійснення протягом 2012 і 2013 років заходів, пов`язаних з проведенням землевпорядних робіт, оформленням правовстановлюючих документів на земельні ділянки, на яких розміщені дошкільні та загальноосвітні навчальні заклади", створює передумови для зловживань щодо розпорядження зазначеною земельною ділянкою, ризики для нормального функціонування школи та учбового процесу, що може призвести до негативних наслідків та порушення прав дітей.

Ухвалою від 30 вересня 2019 року відкрито провадження у справі, залучено до участі у справі Тарасівську загальноосвітню школу І-ІІІ ступенів Троїцької районної ради Луганської області як третю особу, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні позивача, призначено справу до розгляду в порядку спрощеного позовного провадження в судовому засіданні на 22 жовтня 2019 року о 14 год. 00 хв. (арк. спр. 1-3).

У судовому засіданні представник позивача адміністративний позов підтримала, просила позовні вимоги задовольнити повністю, надала пояснення, аналогічні викладеним у позовній заяві.

Представник відповідача у судове засідання не прибув, про дату, час і місце судового розгляду повідомлений належним чином (арк. спр. 65). У клопотанні від 15 жовтня 2019 № 513, яке надійшло через відділ діловодства та обліку звернень громадян (канцелярію) 16 жовтня 2019 року за вхідним реєстраційним № 52260/2019, відповідач визнав позовні вимоги повністю та просив розглянути справу за відсутності їх представника (арк. спр. 67-68).

Представник третьої особи у судове засідання не прибув, про дату, час і місце судового розгляду повідомлений належним чином (арк. спр. 66). Причини неявки суду не повідомив, письмових пояснень не надав.

Заслухавши пояснення представника позивача, дослідивши матеріали справи, розглянувши справу в межах заявлених позовних вимог і наданих сторонами доказів, оцінивши докази відповідно до вимог статей 69-72 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України), суд встановив таке.

Відповідно до частини першої статті 3 Земельного кодексу України земельні відносини регулюються Конституцією України, цим Кодексом, а також прийнятими відповідно до них нормативно-правовими актами.

Право постійного користування земельною ділянкою - це право володіння і користування земельною ділянкою, яка перебуває у державній або комунальній власності, без встановлення строку (частина перша статті 92 Земельного кодексу України).

Згідно з пунктом "а" частини другої статті 92 Земельного кодексу України права постійного користування земельною ділянкою із земель державної та комунальної власності набувають підприємства, установи та організації, що належать до державної та комунальної власності.

Частиною другою статті 18 Закону України від 23 травня 1991 року № 1060-XII "Про освіту", який діяв до 28 вересня 2017 року (далі - Закон № 1060), передбачено, що навчальні заклади, засновані на загальнодержавній або комунальній власності, мають статус державного навчального закладу.

Відповідно до частини першої статті 63 Закону № 1060 матеріально-технічна база навчальних закладів та установ, організацій, підприємств системи освіти включає будівлі, споруди, землю, комунікації, обладнання, транспортні засоби, службове житло та інші цінності. Майно навчальних закладів та установ, організацій, підприємств системи освіти належить їм на правах, визначених чинним законодавством.

Згідно з абзацом першим частини першої, частиною третьою статті 22 Закону від 05 вересня 2017 року № 2145-VIII "Про освіту", який діє з 28 вересня 2017 року (далі - Закон № 2145), юридична особа має статус закладу освіти, якщо основним видом її діяльності є освітня діяльність. Заклад освіти залежно від засновника може діяти як державний, комунальний, приватний чи корпоративний.

Відповідно до частини першої статті 80 Закону № 2145 до майна закладів освіти та установ, організацій, підприємств системи освіти належать: нерухоме та рухоме майно, включаючи будівлі, споруди, земельні ділянки, комунікації, обладнання, транспортні засоби, службове житло тощо; майнові права, включаючи майнові права інтелектуальної власності на об`єкти права інтелектуальної власності, зокрема інформаційні системи, об`єкти авторського права та/або суміжних прав; інші активи, передбачені законодавством. Майно закладів освіти та установ, організацій, підприємств системи освіти належить їм на правах, визначених законодавством.

Судом встановлено, що відповідач - Відділ освіти Троїцької районної державної адміністрації Луганської області (ідентифікаційний код 02142135) зареєстрований юридичною особою, про що свідчить витяг з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань від 26 вересня 2019 року за № 1005790223 (арк. спр. 54-56).

Відповідно до пункту 1.1. Статуту Тарасівська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів Троїцької районної ради Луганської області знаходиться у комунальній власності (арк. спр. 27-44).

Юридична адреса загальноосвітнього навчального закладу: 99534, Луганська область, Троїцький район, село Тарасівка, вулиця Леніна (пункт 1.2. Статуту).

Рішенням Троїцької районної ради від 31 травня 2016 року № 7/1 Про оформлення права власності та передачу в оперативне управління Відділу освіти Троїцької РДА майна, що є спільною власністю територіальних громад сіл, селища Троїцького району серед іншого зареєстровано право власності за Троїцькою районною радою та передано в оперативне управління Відділу освіту Троїцької районної державної адміністрації майно, що є спільною власністю територіальних громад сіл, селища Троїцького району, а саме комплекс об`єктів нерухомого майна Тарасівської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів, яка розташована за адресою: Луганська область, Троїцький район, село Тарасівка, вулиця Центральна, будинок 72 (арк. спр. 25-26).

Рішенням Троїцької районної ради від 15 червня 2017 року № 14/2 Про затвердження переліку об`єктів спільної власності територіальних громад сіл, селища Троїцького району затверджено перелік об`єктів спільної власності територіальних громад сіл, селища Троїцького району згідно з додатком. Майно, зазначене в додатку, залишено на праві оперативного управління установ, підприємств та організацій - балансоутримувачів об`єктів спільної власності територіальних громад, сіл, селища Троїцького району (арк. спр. 19).

Так, згідно з додатком до рішення чотирнадцятої сесії Троїцької районної ради 7 скликання від 15 червня 2017 року № 14/2 комплекс об`єктів нерухомого майна Тарасівської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів, адреса об`єкту: Луганська область, Троїцький район, село Тарасівка, вулиця Центральна, будинок 72, передані в оперативне управління та знаходяться на балансі Відділу освіти Троїцької районної державної адміністрації (арк. спр. 20-24).

Відповідно до витягу з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності від 17 жовтня 2019 року № 185025341 державним реєстратором 10 жовтня 2019 року за № 33671506 зареєстровано право комунальної власності за Троїцькою районною радою Троїцького району Луганської області на комплекс об`єктів нерухомого майна (будівля школи, будівля майстерні, будівля сараю, огорожа), розташованих за адресою: Луганська область, Троїцький район, село Тарасівка, вулиця Центральна, будинок 72 (арк. спр. 71).

Відповідно до витягу з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію іншого речового права від 17 жовтня 2019 року № 185025590 державним реєстратором 10 жовтня 2019 року за № 33675509 зареєстровано право оперативного управління за правокористувачем Відділом освіти Троїцької районної державної адміністрації Луганської області на комплекс об`єктів нерухомого майна (будівля школи, будівля майстерні, будівля сараю, огорожа), розташованих за адресою: Луганська область , Троїцький район, село Тарасівка, вулиця Центральна, будинок 72 (арк. спр. 70).

Тарасівська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів Троїцької районної ради Луганської області (ідентифікаційний код 32472581) є юридичною особою, про що свідчить витяг з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань від 26 вересня 2019 року за № 1005790231, та має свій статут (арк. спр. 27-44, 57-60).

Згідно з частиною другою статті 63 Закону № 1060 земельні ділянки державних навчальних закладів, установ та організацій системи освіти передаються їм у постійне користування відповідно до Земельного кодексу України.

Відповідно до частини другої статті 80 Закону № 2145 порядок, умови та форми набуття закладами освіти прав на землю визначаються Земельним кодексом України.

Згідно з частиною першою статті 92 Земельного кодексу України право постійного користування земельною ділянкою - це право володіння і користування земельною ділянкою, яка перебуває у державній або комунальній власності, без встановлення строку.

Права постійного користування земельною ділянкою із земель державної та комунальної власності набувають заклади освіти незалежно від форми власності (пункт ґ частини другої статті 92 Земельного кодексу України).

Відповідно до абзацу першого частини першої статті 116 Земельного кодексу України громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом або за результатами аукціону.

Набуття права на землю громадянами та юридичними особами здійснюється шляхом передачі земельних ділянок у власність або надання їх у користування (частина друга статті 116 Земельного кодексу України).

Частиною першою статті 124 Земельного кодексу України визначено, що передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування згідно з їх повноваженнями, визначеними статтею 122 цього Кодексу, чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки (у разі продажу права оренди) шляхом укладення договору оренди земельної ділянки чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки.

Відповідно до частини першої статті 122 Земельного кодексу України сільські, селищні, міські ради передають земельні ділянки у власність або у користування із земель комунальної власності відповідних територіальних громад для всіх потреб.

Згідно з частиною першою статті 123 Земельного кодексу України надання земельних ділянок державної або комунальної власності у користування здійснюється Верховною Радою Автономної Республіки Крим, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, органами виконавчої влади або органами місцевого самоврядування.

Рішення зазначених органів приймається на підставі проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок, у тому числі, у разі формування нової земельної ділянки.

Відповідно до абзаців першого, другого частини другої цієї ж статті особа, зацікавлена в одержанні у користування земельної ділянки із земель державної або комунальної власності за проектом землеустрою щодо її відведення, звертається з клопотанням про надання дозволу на його розробку до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, які відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, передають у власність або користування такі земельні ділянки.

У клопотанні зазначаються орієнтовний розмір земельної ділянки та її цільове призначення. До клопотання додаються графічні матеріали, на яких зазначено бажане місце розташування та розмір земельної ділянки, письмова згода землекористувача, засвідчена нотаріально (у разі вилучення земельної ділянки). Верховній Раді Автономної Республіки Крим, Раді міністрів Автономної Республіки Крим, органам виконавчої влади або органам місцевого самоврядування, які передають земельні ділянки державної чи комунальної власності у користування відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, забороняється вимагати додаткові матеріали та документи, не передбачені цією статтею.

Частиною першою статті 50 Закону України від 22 травня 2003 року № 858-IV "Про землеустрій" встановлено, що проекти землеустрою щодо відведення земельних ділянок складаються у разі зміни цільового призначення земельних ділянок або формування нових земельних ділянок.

Відповідно до частини третьої вказаної статті проекти землеустрою щодо відведення земельних ділянок включають, у тому числі, довідку з державної статистичної звітності про наявність земель та розподіл їх за власниками земель, землекористувачами, угіддями.

Згідно з частинами третьою та шостою статті 123 Земельного кодексу України відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування в межах їх повноважень у місячний строк розглядає клопотання і дає дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надає мотивовану відмову у його наданні, а у разі надання такого дозволу - у двотижневий строк з дня отримання проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та за необхідності здійснення обов`язкової державної експертизи землевпорядної документації згідно із законом - після отримання позитивного висновку такої експертизи приймає рішення про надання земельної ділянки у користування.

Згідно зі статтею 125 Земельного кодексу України право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав.

Право власності, користування земельною ділянкою оформлюється відповідно до Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" (стаття 126 Земельного кодексу України).

Відповідно до частини першої статті 3 Закону України від 01 липня 2004 року № 1952-VI "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" (далі - Закон № 1952) державна реєстрація прав є обов`язковою. Інформація про права на нерухоме майно та їх обтяження підлягає внесенню до Державного реєстру прав.

Згідно з частиною другою статті 3 Закону № 1952 речові права на нерухоме майно та їх обтяження, що підлягають державній реєстрації відповідно до цього Закону, виникають з моменту такої реєстрації.

Старобільською місцевою прокуратурою Луганської області перевірено стан належного оформлення земельної ділянки під Тарасівською загальноосвітньою школою І-ІІІ ступенів Троїцької районної ради Луганської області, направлено відповідні запити до Відділу освіти Троїцької районної державної адміністрації Луганської області, Головного управління Держгеокадастру у Луганській області та Тарасівської сільської ради Троїцького району Луганської області.

Листом Головного управління Держгеокадастру у Луганській області від 04 вересня 2019 року № 560/114-19 підтверджується, що у Відділі у Троїцькому районі Головного управління Держгеокадастру у Луганській області відсутні будь-які документи щодо оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку під Тарасівською загальноосвітньою школою І-ІІІ ступенів Троїцької районної ради Луганської області (права власності або постійного користування земельною ділянкою під нею) (арк. спр. 16).

Згідно з листом Тарасівської сільської ради Троїцького району Луганської області від 11 вересня 2019 року № 416 земля під Тарасівською загальноосвітньою школою І-ІІІ ступенів Троїцької районної ради Луганської області знаходиться в межах села Тарасівка та належить до комунальної власності; рішенням сесії Тарасівської сільської ради від 05 вересня 2019 року № 34/6 надано дозвіл Відділу освіту Троїцької районної державної адміністрації на виготовлення технічної документації на право користування земельною ділянкою, на якій розташована Тарасівська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів Троїцької районної ради Луганської області, та повідомлено, що на даний час технічна документація відсутня (арк. спр. 17).

Кабінетом Міністрів України 17 жовтня 2012 року прийнято розпорядження № 802-р "Про здійснення протягом 2012 і 2013 років заходів, пов`язаних з проведенням землевпорядних робіт, оформленням правовстановлюючих документів на земельні ділянки, на яких розміщені дошкільні та загальноосвітні навчальні заклади", яким зобов`язано центральні органи виконавчої влади, у підпорядкуванні яких перебувають дошкільні, загальноосвітні навчальні заклади, здійснити протягом 2012 і 2013 років заходи, пов`язані з проведенням землевпорядних робіт, оформленням правовстановлюючих документів на земельні ділянки, на яких розміщені дошкільні та загальноосвітні навчальні заклади. Державне агентство земельних ресурсів та його територіальні органи повинні забезпечити проведення землевпорядних робіт і оформлення правовстановлюючих документів на земельні ділянки, на яких розміщені дошкільні та загальноосвітні навчальні заклади, в установленому законодавством порядку.

Таким чином, необхідність оформлення відповідачем правовстановлюючих документів на земельну ділянку під Тарасівською загальноосвітньою школою І-ІІІ ступенів Троїцької районної ради Луганської області було прямо передбачено розпорядженням Кабінету Міністрів України від 17 жовтня 2012 року № 802-р.

Відповідачем не надано доказів вжиття ним заходів, спрямованих на належне оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку, а тому позовні вимоги про визнання протиправною бездіяльності щодо неоформлення права постійного користування земельною ділянкою та державної реєстрації права постійного користування земельною ділянкою під будівлею та спорудами Тарасівської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Троїцької районної ради Луганської області слід задовольнити.

Також суд дійшов висновку про необхідність задоволення позовних вимог щодо зобов`язання відповідача вжити заходи щодо оформлення права постійного користування земельною ділянкою та державної реєстрації права постійного користування земельною ділянкою під будівлею та спорудами Тарасівської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Троїцької районної ради Луганської області, оскільки права на нерухоме майно та їх обтяження підлягають обов`язковій державній реєстрації відповідно до Закону № 1952 і відсутність правовстановлюючих документів на земельну ділянку під навчально-освітнім комплексом створює передумови для зловживань щодо розпорядження зазначеною земельною ділянкою, ризики для нормального функціонування школи та учбового процесу, що може призвести до негативних наслідків та порушення прав дітей.

Відповідач визнав позовні вимоги в повному обсязі.

Відповідно до частин першої, другої статті 189 КАС України позивач може відмовитися від позову, а відповідач - визнати позов на будь-якій стадії провадження у справі, зазначивши про це в заяві по суті справи або в окремій письмовій заяві. До ухвалення судового рішення у зв`язку з відмовою позивача від позову або визнанням позову відповідачем суд роз`яснює сторонам наслідки відповідних процесуальних дій, перевіряє, чи не обмежений представник відповідної сторони у повноваженнях на їх вчинення.

У разі визнання позову відповідачем повністю або частково суд за наявності для того законних підстав ухвалює рішення про задоволення позову повністю або у відповідній частині вимог (частина четверта статті 189 КАС України).

Згідно з частинами п`ятою, шостою статті 189 КАС України суд не приймає відмови від позову, визнання позову і продовжує розгляд адміністративної справи, якщо ці дії позивача або відповідача суперечать закону чи порушують чиї-небудь права, свободи або інтереси. Суд не приймає відмову позивача від позову, визнання позову відповідачем у справі, в якій особу представляє її законний представник, якщо його дії суперечать інтересам особи, яку він представляє.

Підстав для неприйняття визнання адміністративного позову відповідачем судом не встановлено.

Щодо розподілу судових витрат суд зазначає таке.

Вирішуючи питання про повернення позивачу сплаченої суми судового збору у зв`язку з визнанням позову, суд виходить з такого.

Відповідно до частини другої статті 132 КАС України розмір судового збору, порядок його сплати, повернення і звільнення від сплати встановлюються законом.

Правові засади справляння судового збору, платників, об`єкти та розміри ставок судового збору, порядок сплати, звільнення від сплати та повернення судового збору визначає Закон України від 08 липня 2011 року № 3674-VI "Про судовий збір", частиною третьою статті 7 якого визначено, що у разі укладення мирової угоди до прийняття рішення у справі судом першої інстанції, відмови позивача від позову, визнання позову відповідачем до початку розгляду справи по суті суд у відповідній ухвалі чи рішенні у порядку, встановленому законом, вирішує питання про повернення позивачу з державного бюджету 50 відсотків судового збору, сплаченого при поданні позову.

Частиною першою статті 142 КАС України передбачено, що у разі вирішення справи шляхом примирення, відмови позивача від позову, визнання позову відповідачем до початку розгляду справи по суті суд у відповідній ухвалі чи рішенні у порядку, встановленому законом, вирішує питання про повернення позивачу п`ятдесяти відсотків судового збору, сплаченого при поданні позову.

Згідно з частиною першою статті 143 КАС України суд вирішує питання щодо судових витрат у рішенні, постанові або ухвалі.

Відповідно до частини другої статті 143 КАС України учасники справи, свідки, експерти, спеціалісти, перекладачі можуть оскаржити судове рішення щодо судових витрат, якщо це стосується їхніх інтересів.

Оскільки у даному випадку визнання позову відбулося до початку розгляду справи по суті і представник позивача у судовому засіданні заявила клопотання про повернення судового збору, суд дійшов висновку, що п`ятдесят відсотків судового збору, сплаченого за подання позову, підлягає поверненню Прокуратурі Луганської області.

Згідно з частиною першою статті 46 КАС України сторонами в адміністративному процесі є позивач та відповідач.

Суд зазначає, що заступник керівника Старобільської місцевої прокуратури Луганської області у даному випадку, звертаючись до суду з вимогами, діяв як посадова особа органу державної влади, виступаючи в інтересах держави через відсутність суб`єкта владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження. Отже, у даному випадку прокурор є суб`єктом владних повноважень, оскільки виступає в інтересах держави, у зв`язку з відсутністю суб`єкта владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження.

Відповідно до частини другої статті 139 КАС України при задоволенні позову суб`єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб`єкта владних повноважень, пов`язані із залученням свідків та проведенням експертиз.

При частковому задоволенні позову судові витрати покладаються на обидві сторони пропорційно до розміру задоволених позовних вимог. При цьому суд не включає до складу судових витрат, які підлягають розподілу між сторонами, витрати суб`єкта владних повноважень на правничу допомогу адвоката та сплату судового збору (частина третя статті 139 КАС України).

З викладеного слідує, що витрати суб`єкта владних повноважень на сплату судового збору відносяться на рахунок суб`єкта владних повноважень. Такий вид судових витрат, як судовий збір, поверненню позивачу - суб`єкту владних повноважень, за рахунок відповідача не підлягає.

Такі обмеження у можливостях суб`єктів владних повноважень свідчать про загальну спрямованість адміністративного судочинства на захист прав, свобод та інтересів фізичних та юридичних осіб у спірних правовідносинах із владою.

З огляду на викладене, суд дійшов висновку про відсутність правових підстав для стягнення з відповідача судового збору на користь позивача.

Керуючись статтями 2, 8, 9, 19, 20, 32, 72, 77, 90, 94, 132, 241-246, 250, 255, 262 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

ВИРІШИВ:

Позов заступника керівника Старобільської місцевої прокуратури Луганської області (місцезнаходження: 92700, Луганська область, м. Старобільськ, вул. Монастирська, буд. 15) до Відділу освіти Троїцької районної державної адміністрації Луганської області (ідентифікаційний код 02142135, місцезнаходження: 92100, Луганська область, Троїцький район, смт. Троїцьке, вул. Паркова, буд. 17), третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні позивача - Тарасівська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів Троїцької районної ради Луганської області (ідентифікаційний код 32472581, місцезнаходження: 92144, Луганська область, Троїцький район, с. Тарасівка, вул. Леніна) про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити певні дії задовольнити повністю.

Визнати протиправною бездіяльність Відділу освіти Троїцької районної державної адміністрації Луганської області щодо оформлення права постійного користування земельною ділянкою та державної реєстрації права постійного користування земельною ділянкою під будівлею та спорудами Тарасівської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Троїцької районної ради Луганської області.

Зобов`язати Відділ освіти Троїцької районної державної адміністрації Луганської області вжити заходи щодо оформлення права постійного користування земельною ділянкою та державної реєстрації права постійного користування земельною ділянкою під будівлею та спорудами Тарасівської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Троїцької районної ради Луганської області.

Повернути Прокуратурі Луганської області (ідентифікаційний код 02909921, місцезнаходження: 93400, Луганська область, м. Сєвєродонецьк, вул. Богдана Ліщини, буд. 27) з Державного бюджету України п`ятдесят відсотків судового збору, сплаченого за платіжним дорученням від 16 вересня 2019 року № 2012 при зверненні до Луганського окружного адміністративного суду з позовною заявою, у розмірі 960,50 грн (дев`ятсот шістдесят грн 50 коп.).

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, встановленого статтею 295 КАС України, всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається до Першого апеляційного адміністративного суду через Луганський окружний адміністративний суд протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Згідно з частиною третьою статті 243 КАС України повне рішення суду складено 28 жовтня 2019 року.

Суддя Т.І. Чернявська

СудЛуганський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення22.10.2019
Оприлюднено29.10.2019
Номер документу85221777
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —360/4219/19

Рішення від 22.10.2019

Адміністративне

Луганський окружний адміністративний суд

Т.І. Чернявська

Рішення від 22.10.2019

Адміністративне

Луганський окружний адміністративний суд

Т.І. Чернявська

Ухвала від 30.09.2019

Адміністративне

Луганський окружний адміністративний суд

Т.І. Чернявська

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні