Рішення
від 15.10.2019 по справі 540/1332/19
ХЕРСОНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ХЕРСОНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД


РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

15 жовтня 2019 р.м. ХерсонСправа № 540/1332/19 11год. 00 хв.

Херсонський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді: Хом`якової В.В.,

при секретарі: Перебийніс Н.Ю., за участю представників позивача Генералової І. О. , Фомічова А.В., представника відповідача Яцемирського С.С.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовом фермерського господарство "ЗЕМЛЯ і ВОЛЯ - 2" до Головного управління ДФС у Херсонській області, Автономній Республіці Крим та м. Севастополі за участю третіх осіб на стороні відповідача без самостійних вимог Головного управління Державної казначейської служби України у Херсонській області, АР Крим та м. Севастополі, фермерського господарства "ФОБ" про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити певні дії,

встановив:

Фермерське господарство "ЗЕМЛЯ І ВОЛЯ - 2" (позивач) звернулось до суду з позовом до Великолепетиського управління ГУ ДФС у Херсонській області, Автономній республіці Крим та м. Севастополі , за участі в якості 3-ї особи на стороні відповідача без самостійних вимог Управління Державної казначейської служби України у Верхньорогачицькому районі Херсонської області, в якому просить:

визнати протиправними дії Великолепетиського управління ГУ ДФС у Херсонській області, Автономній Республіці Крим та м. Севастополі щодо відмови у перерахуванні помилкової сплати орендної плати за землю на загальну суму 56200,66 грн., яку слід зарахувати у рахунок сплати єдиного податку з сільськогосподарських виробників 4 групи; та зобов`язати Великолепетиське управління ГУ ДФС у Херсонській області, Автономній Республіці Крим та м. Севастополі підготувати та подати до відповідного органу, що здійснює казначейське обслуговування бюджетних коштів, висновок про перерахування Фермерському господарству "ЗЕМЛЯ І ВОЛЯ - 2" помилково перераховані податки в рахунок сплати єдиного податку з сільськогосподарських виробників 4групи (18050500, бюджетний рахунок 31418664021093, код МФО 899998, код за ЄДРПОУ 37879164, отримувач ГУ ДФС у Херсонській обл, АРК, СЕВ. (ВЕРХНЬОРОГАЧИЦЬКИЙ). Позовні вимоги мотивовані тим, що фермерське господарство "ЗЕМЛЯ І ВОЛЯ - 2" протягом квітня 2017 року - березня 2018 року помилково сплачувало орендну плату за іншого платника податків - фермерське господарство "ФОБ". Усього було перераховано 56200 грн. 18.01.2019 позивач подав на адресу Великолепетиського управління Головного управління ДФС у Херсонській області ГУ ДФС у Херсонській області, Автономній Республіці Крим та м. Севастополі заяву про перерахування помилково сплачених коштів за оренду землі в рахунок сплати єдиного податку з сільськогосподарських товаровиробників. Але Управління листом від 05.02.2019 №2830/10/21-22-53-07 повідомило позивача про те, що не вбачає достатніх законних підстав для повернення помилково сплачених коштів з орендної плати за землю та єдиного податку з сільськогосподарських товаровиробників сплаченої за ФГ "ФОБ" у сумі 56100 грн. 66 коп.

Ухвалою суду від 09.07.2019 провадження у справі відкрито, визначено розглядати справу за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні), залучено другого відповідача Головне управління ДФС у Херсонській області, АР Крим та м. Севастополі, залучено як третю особу без самостійних вимог Головне управління Державної казначейської служби у Херсонській області.

26.07.2019 до суду надійшов відзив на позов від Головного управління ДФС у Херсонській області, АР Крим та м. Севастополі, в якому управління просить відмовити в задоволенні позову, вказує, що позивачем в платіжних документах вірно визначено платника орендної плати та його код - це фермерське господарство "ФОБ", сплачені позивачем грошові кошти не можуть вважатись такими, що сплачені помилково.

Ухвалою від 21.08.2019 суд вирішив розглядати справу в загальному провадженні, призначивши підготовче засідання на 20.09.2019. Також судом залучено до участі у справі третю особу, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача - Фермерське господарство "ФОБ".

16.09.19 від ГУ ДФС у Херсонській області, АР Крим та м. Севастополі надійшли додаткові пояснення.

Ухвалою від 20.09.2091 суд замінив відповідача Великолепетиське управління Головного управління ДФС у Херсонській області, Автономній Республіці Крим та м. Севастополі на належного відповідача - Головного управління ДФС у Херсонській області, Автономній Республіці Крим та м. Севастополі, також замінено третю особу Управління Державної казначейської служби у Верхньорогачицькому районі Херсонської області на Головне управління Державної казначейської служби Херсонській області, АР Крим та м. Севастополі.

Справа розглядалась 20.09.2019 з перервою до 01.10.2019.

30.09.2019 до суду надійшло пояснення та клопотання від ФГ "ФОБ", в якому голова господарства ОСОБА_2 вказує, що в 2015 році ОСОБА_3 , яка є засновником та головою ФГ "Шанс" ОСОБА_4 та рідною сестрою ОСОБА_4 , увійшла в довіру, та запропонувала допомагати у веденні бухгалтерських справ ФГ "ФОБ", мотивуючи своєю обізнаністю у веденні бухгалтерських справ, на що голова погодилась. ОСОБА_3 зі своїм рідним братом ОСОБА_6 виношували намір заволодіти коштами та майном ФГ "ФОБ". ОСОБА_2 передала усі бухгалтерські документи та передавала готівкові кошти для сплати від імені ФГ "ФОБ" податків та платежів, у т.ч. орендну плату за договорами оренди землі державної власності площею , свідками цього є ряд громадян. ОСОБА_3 в 2017 році викрала та привласнила собі частину бухгалтерських документів ФГ "ФОБ", які не повернула та протиправно утримує у себе. Отримані від ОСОБА_2 81241,50 гривень ОСОБА_3 привласнила (викрала) собі, бо перевела на індивідуальну картку платника ФГ "ФОБ" кошти фермерських господарств "ЗЕМЛЯ І ВОЛЯ", "ЗЕМЛЯ І ВОЛЯ - 2", ФГ "Шанс" з метою подальшого повернення їх до фермерських господарств шляхом подання заяв до органів ДФС про нібито помилкової сплати. Третя особа просить суд застосувати строки позовної давності при розгляді даної справи. На виконання ухвали слідчого судді Великолепетиського районного суду від 12.12.2018 року у справі №649/1243/18, Великолепетиським ВП Каховського ВП ГУ Національної поліції в Херсонській області зареєстроване кримінальне провадження №12018230110000500 за фактом погрози ОСОБА_2 вчинення розправи і заволодіння врожаєм 2018 року з боку групи осіб на замовлення ОСОБА_6 (засновника і голови ФГ "ЗЕМЛЯ І ВОЛЯ"). 17.07.2018 зареєстроване кримінальне провадження №12018230120000185, яке передане на розслідування до СВ Верхньорогачииського відділення Каховського ВП ГУ Національної поліції в Херсонській області, за фактом протиправною привласнення ОСОБА_6 в липні 2018 року врожаю пшениці ФГ "ФОБ" на земельних ділянках 51,08 га та площею 17.69 га. ОСОБА_3 і ОСОБА_6 , (родичі між собою) за попередньою змовою завчасно з 2015 року мали протиправний умисел заволодіти коштами у розмірі 81241,5 гривень та документами ФГ "ФОБ", чим скоїли кримінальні правопорушення передбачені ч.2 ст. 28, ч.2 ст. 185 "Крадіжка", ч.2 ст. 190 "Шахрайство" КК України та нанесли збитки фермерському господарству "ФОБ". Просить зупинити провадження у справі до закінчення розслідування кримінальних проваджень, витребувати у ГУ Нацполіції в Херсонській області інформацію щодо розслідування за кримінальними провадженнями.

Ухвалою від 01.10.19 закрито підготовче провадження, призначено справу до розгляду на 15.10.2019.

Ухвалою від 11.10.19 суд залишив клопотання третьої особи про зупинення провадження у справі та витребування доказів без задоволення.

Представники позивача прибули в судове засідання, просять задовольнити позов.

Представник відповідача прибув в судове засідання, просить відмовити в задоволенні позову.

Представники третіх осіб не прибули в судове засідання, про день і час розгляду справи були повідомлені.

Розглянувши матеріали справи, дослідивши матеріали справи та оцінивши надані сторонами докази, суд встановив наступні обставини.

Фермерське господарство "ЗЕМЛЯ І ВОЛЯ - 2" (код ЄДР 38417746) є юридичною особою, зареєстровано за адресою Херсонська область, Верхньорогачицький район, с. Новознам`янка, вул. Комсомольська, б. 50, засновниками господарства станом на 22.08.2019 є ОСОБА_6 , ОСОБА_7 , керівником є ОСОБА_6 . ФГ користувалось земельною ділянкою, яка була виділена ОСОБА_6 , з 2014 року загальний розмір ділянки складає 19,9862 га. Позивач декларує грошові зобов`язання з орендної плати , зокрема, за 2017 - 2108 роки щорічно в сумі 20804 грн. 95 коп. (1733 грн. 75 коп. щомісячно) та сплачує щомісячні платежі своєчасно.

ФГ "ЗЕМЛЯ І ВОЛЯ - 2" протягом квітня 2017 року - березня 2018 року сплачувало орендну плату за іншого платника податків - фермерське господарство "ФОБ". Усього було перераховано 56200 грн., в тому числі платіжним дорученням № 44 від 24.04.2017 на суму 8000 грн., № 81 від 26.05.2017 на суму 8000 грн., № 110 від 29.06.2017 на суму 8000 грн., № 111 від 29.06.2017 на суму 8000 грн., № 1155 від 29.03.2018 на суму 15483 грн. 75 коп.

В платіжних дорученнях у розділі "призначення платежу" було вказано код ЄДР іншої юридичної особи - фермерського господарства "ФОБ" 34944356 .

Фермерське господарства "ФОБ" зареєстровано юридичною особою, засновником та керівником є ОСОБА_2 , адреса: Херсонська область , Верхньорогачицький район с. Первомаївка , вул. Горького, 2. ФГ "ФОБ" подає податкові декларації з орендної плати за земельні ділянки загальною площею 112.57 га, декларує грошові зобов`язання за орендною платою 83620 грн.70 коп. за 2017 рік, 83620 грн. 70 коп. за 2018 рік., щомісячні платежі складають 6968 грн.39 коп.

Сплачені позивачем кошти були рознесені за інформаційною системою фіскальної служби на користь ФГ "ФОБ".

18.01.19 позивач подав на адресу Великолепетиського управління Головного управління ДФС у Херсонській області, Автономній Республіці Крим та м. Севастополі заяву про перерахування помилково сплачених коштів за оренду землі в рахунок сплати єдиного податку з сільськогосподарських товаровиробників. Але управління листом від 05.02.2019 №2830/10/21-22-53-07 повідомило ФГ "ЗЕМЛЯ І ВОЛЯ - 2" про те, що ГУ ДФС у Херсонській області не вбачає достатніх законних підстав для повернення помилково сплачених коштів з орендної плати за землю та єдиного податку з сільськогосподарських товаровиробників сплаченої за ФГ "ФОБ" (код ЄДРПОУ 34944356) у сумі 56100 грн. 66 коп.

Рішенням Державної фіскальної служби України від 25.03.2019 № 13974/6/99-12-03-05-15 рекомендовано позивачу разом з ФГ "ФОБ" одночасно подати заяву щодо повернення помилково перерахованих грошових коштів до територіального органу ДФС за місцем адміністрування.

Позивач вважає відмову у повернення помилково сплачених податків неправомірною, тому звернувся до суду з даним позовом.

Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Згідно з пп. 16.1.4. п. 16.1 ст. 16 Податкового кодексу України (далі - ПКУ), платник податків зобов`язаний сплачувати податки та збори в строки та у розмірах, встановлених Кодексом та законами з питань митної справи.

Податковим обов`язком визнається обов`язок платника податку обчислити, задекларувати та/або сплатити суму податку та збору в порядку і строки, визначені Кодексом (п. 36.1 ст. 36 ). Податковий обов`язок виникає у платника за кожним податком та збором (п. 36.2 ст. 36 ПКУ). Виконання податкового обов`язку може здійснюватися платником самостійно або за допомогою свого представника чи податкового агента (п. 36.4 ст. 36 ПКУ). Відповідальність за невиконання або неналежне виконання податкового обов`язку несе платник податків, крім випадків, визначених Кодексом або законами з питань митної справи (п. 36.5 ст. 36 ПКУ). Виконанням податкового обов`язку визнається сплата в повному обсязі платником відповідних сум податкових зобов`язань у встановлений податковим законодавством строк (п. 38.1 ст. 38 ПКУ). Сплата податку та збору здійснюється платником податку безпосередньо, а у випадках, передбачених податковим законодавством, - податковим агентом, або представником платника податку (п. 38.2 ст. 38 ПКУ).

Відповідно до ст. 19 ПКУ платник податків веде справи, пов`язані зі сплатою податків, особисто або через свого представника. Особиста участь платника податків в податкових відносинах не позбавляє його права мати свого представника, як і участь податкового представника не позбавляє платника податків права на особисту участь у таких відносинах.

Представниками платника податків визнаються особи, які можуть здійснювати представництво його законних інтересів та ведення справ, пов`язаних із сплатою податків, на підставі закону або довіреності. Довіреність, видана платником податків - фізичною особою на представництво його інтересів та ведення справ, пов`язаних із сплатою податків, має бути засвідчена відповідно до чинного законодавства. Відповідно до частини першої ст. 1000 Цивільного кодексу України за договором доручення одна сторона (повірений) зобов`язується вчинити від імені та за рахунок другої сторони (довірителя) певні юридичні дії. Правочин, вчинений повіреним, створює, змінює, припиняє цивільні права та обов`язки довірителя. У договорі доручення або у виданій на підставі договору довіреності мають бути чітко визначені юридичні дії, які належить вчинити повіреному. Дії, які належить вчинити повіреному, мають бути правомірними, конкретними та здійсненними (частина перша ст. 1003 ЦКУ).

Крім цього, згідно з п. 87.7 ст. 87 Кодексу забороняється будь-яка уступка грошового зобов`язання або податкового боргу платника податків третім особам. Положення п. 87.7 ст. 87 Кодексу не поширюються на випадки, коли гарантами повного та своєчасного погашення грошових зобов`язань платника податків є інші особи, якщо таке право передбачено Кодексом.

Таким чином, сплата податку або збору здійснюється платником податку безпосередньо, а у випадках, передбачених податковим законодавством, - податковим агентом, або представником платника податку.|

Отже, грошове зобов`язання або податковий борг платника податків по податках та зборах може погасити інший суб`єкт господарювання за умови, що такий суб`єкт господарювання є представником платника податку, який діє від імені та за рахунок такого платника.

Пунктом 288.1 ст. 288 ПКУ підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки. Органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування, які укладають договори оренди землі, повинні до 1 лютого подавати контролюючому органу за місцезнаходженням земельної ділянки переліки орендарів, з якими укладено договори оренди землі на поточний рік, та інформувати відповідний контролюючий орган про укладення нових, внесення змін до існуючих договорів оренди землі та їх розірвання до 1 числа місяця, що настає за місяцем, у якому відбулися зазначені зміни. А згідно пп. 288.2- 288.3 ст. 288 ПКУ платником орендної плати є орендар земельної ділянки. Об`єктом оподаткування є земельна ділянка, надана в оренду.

ФГ "ЗЕМЛЯ І ВОЛЯ - 2" користувалось земельною ділянкою площею 19,9862 га, подавало звітність з орендної плати та щомісячно сплачувало 1733 грн. 75 коп. орендної плати, що підтверджується відомостями інтегрованої картки платника податків.

Одночасно позивач сплачував орендну плату за іншого платника податків - фермерське господарство "ФОБ", що підтверджується відомостями інтегрованої картки ФГ "ФОБ" за спірний період та платіжними документами.

Згідно пп. 17.1.10 п. 17.1 ст.17 ПКУ платник податків має право: на залік чи повернення надміру сплачених, а також надміру стягнутих сум податків та зборів, пені, штрафів у порядку, встановленому цим Кодексом.

Відповідно до пп. 14.1.115 п. 14.1 ст. 14 ПКУ надміру сплачені грошові зобов`язання - суми коштів, які на певну дату зараховані до відповідного бюджету понад нараховані суми грошових зобов`язань, граничний строк сплати яких настав на таку дату; а відповідно до пп. 14.1.182 п. 14.1 ст. 14 ПКУ помилково сплачені грошові зобов`язання - суми коштів, які на певну дату надійшли до відповідного бюджету від юридичних осіб (їх філій, відділень, інших відокремлених підрозділів, що не мають статусу юридичної особи) або фізичних осіб (які мають статус суб`єктів підприємницької діяльності або не мають такого статусу), що не є платниками таких грошових зобов`язань;

Умови повернення помилково та/або надміру сплачених грошових зобов`язань визначає стаття 43 Податкового кодексу України. Згідно п. 43.1. ст. 43 ПК України надміру сплачені суми грошового зобов`язання підлягають поверненню платнику відповідно до цієї статті та статті 301 Митного кодексу України, крім випадків наявності у такого платника податкового боргу.

В матеріалах справи відсутні докази, які б свідчили про наявність у позивача податкової заборгованості.

У разі наявності у платника податків податкового боргу, повернення помилково та/або надміру сплаченої суми грошового зобов`язання на поточний рахунок такого платника податків в установі банку або шляхом повернення готівковими коштами за чеком, у разі відсутності у платника податків рахунку в банку, проводиться лише після повного погашення такого податкового боргу платником податків (пункт 43.2. статті 43 Податкового кодексу України).

Згідно п. 43.3. ст. 43 ПК України обов`язковою умовою для здійснення повернення сум грошового зобов`язання є подання платником податків заяви про таке повернення (крім повернення надміру утриманих (сплачених) сум податку з доходів фізичних осіб, які розраховуються контролюючим органом на підставі поданої платником податків податкової декларації за звітний календарний рік шляхом проведення перерахунку за загальним річним оподатковуваним доходом платника податку) протягом 1095 днів від дня виникнення помилково та/або надміру сплаченої суми.

Відповідна заява була подана позивачем у встановленому порядку в межах 1095 днів з дня помилково сплачених сум орендної плати.

Згідно п. 43.4. ст. 43 ПК України платник податків подає заяву про повернення помилково та/або надміру сплачених грошових зобов`язань та пені у довільній формі, в якій зазначає напрям перерахування коштів: на поточний рахунок платника податків в установі банку; на погашення грошового зобов`язання та/або податкового боргу з інших платежів, контроль за справлянням яких покладено на контролюючі органи, незалежно від виду бюджету; повернення у готівковій формі коштів за чеком у разі відсутності у платника податків рахунка в банку.

Згідно п. 43.5. ст. 43 ПК України контролюючий орган не пізніше ніж за п`ять робочих днів до закінчення двадцятиденного строку з дня подання платником податків заяви готує висновок про повернення відповідних сум коштів з відповідного бюджету та подає його для виконання відповідному органові, що здійснює казначейське обслуговування бюджетних коштів. На підставі отриманого висновку орган, що здійснює казначейське обслуговування бюджетних коштів, протягом п`яти робочих днів здійснює повернення помилково та/або надміру сплачених грошових зобов`язань та пені платникам податків у порядку, встановленому центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику.

Контролюючий орган несе відповідальність згідно із законом за несвоєчасність передачі органу, що здійснює казначейське обслуговування бюджетних коштів для виконання висновку про повернення відповідних сум коштів з відповідного бюджету.

Згідно п. 43.6. ст. 43 ПК України повернення помилково та/або надміру сплачених грошових зобов`язань платникам податків здійснюється з бюджету, у який такі кошти були зараховані.

Порядок повернення коштів, помилково або надміру зарахованих до державного та місцевих бюджетів, затверджено наказом Міністерства фінансів України від 03 вересня 2013 року №787, (далі - Порядок №787). Відповідно до п.п. 3, 5 Порядку №787, повернення помилково або надміру зарахованих до бюджету платежів у національній валюті здійснюється органами Державної казначейської служби України з відповідних бюджетних рахунків для зарахування надходжень, відкритих в органах Казначейства відповідно до законодавства, шляхом оформлення розрахункових документів. Повернення помилково або надміру зарахованих до бюджету податків, зборів, пені, платежів та інших доходів бюджетів здійснюється за поданням органів, що контролюють справляння надходжень бюджету, а при поверненні судового збору (крім помилково зарахованого) - за ухвалою суду, яка набрала законної сили. Подання на повернення помилково або надміру зарахованих до бюджету зборів, платежів та інших доходів бюджетів (крім зборів та платежів, контроль за справлянням яких покладено на органи Державної фіскальної служби України) подається до відповідного органу Казначейства за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку.

У разі повернення помилково або надміру зарахованих до бюджету податків, зборів, пені, платежів, контроль за справлянням яких покладено на органи ДФС, подання подається до відповідного органу Казначейства за формою згідно з додатком 1 до Порядку взаємодії територіальних органів Державної фіскальної служби України, місцевих фінансових органів та територіальних органів Державної казначейської служби України у процесі повернення платникам податків помилково та/або надміру сплачених сум грошових зобов`язань, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 15 грудня 2015 року N 1146.

Подання за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку подається платником до органу Казначейства разом з його заявою про повернення коштів з бюджету та оригіналом або копією документа на переказ, або паперовою копією електронного розрахункового документа, які підтверджують перерахування коштів до бюджету. Заява про повернення коштів з бюджету, яка подається до відповідного органу Казначейства, складається платником у довільній формі з обов`язковим зазначенням такої інформації: причини повернення коштів з бюджету, найменування платника (суб`єкта господарювання), код за ЄДРПОУ (для юридичної особи) або прізвище, ім`я, по батькові фізичної особи, реєстраційний номер облікової картки платника податків (ідентифікаційний номер) або серія та номер паспорта (для фізичних осіб, які через свої релігійні переконання в установленому порядку відмовилися від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків та мають відмітку у паспорті), місцезнаходження юридичної особи або місце проживання фізичної особи та номер контактного телефону, сума платежу, що підлягає поверненню, спосіб перерахування коштів з бюджету - у безготівковій формі із зазначенням реквізитів рахунку одержувача коштів чи у готівковій формі.

Після реєстрації в органі Державної фіскальної служби заява платника про повернення помилково та/або надміру сплачених грошових зобов`язань (крім грошових зобов`язань з митних та інших платежів, які сплачуються під час митного оформлення товарів) передається на розгляд до структурних підрозділів, що виконують функції з адміністрування відповідних податків і зборів та погашення заборгованостей. Не пізніше другого робочого дня, наступного за днем реєстрації, заява з відміткою вказаних підрозділів щодо правомірності повернення передається до структурного підрозділу, на який покладено функцію з підготовки висновку (пункт 7 Порядку № 1146).

З огляду на викладене, враховуючи, що позивач не був зобов`язаний сплачувати орендну плату за іншого платника податків, але фактично сплатив цю орендну плату в сумі 56200 грн.66 коп., суд, погоджуючись з доводами позивач про те, що така сплата здійснена позивачем помилково, а тому, сплачені кошти підлягали поверненню позивачу за поданням відповідача.

За цих обставин суд вважає відмову Великолепетиського управління ГУ ДФС у Херсонській області, АР Крим та м. Севастополі у задоволенні заяви позивача, викладену в листі від 05.02.2019, за наявності законних підстав для підготовки відповідного подання, необґрунтованою і такою, що порушує право позивача на отримання помилково сплачених коштів.

Враховуючи протиправність відмови у поверненні позивачу сплаченого ним податку, що, по суті означає допущення відповідачем бездіяльності у складенні подання, та з метою захисту порушеного права позивача, суд дійшов висновку про обґрунтованість адміністративного позову, у зв`язку з чим слід зобов`язати відповідача, як юридичну особу, сформувати подання до Головного управління Державної казначейської служби України в Херсонській області про повернення позивачу помилково сплаченого орендної плати у сумі 56200грн. 66 коп.

З цього приводу в рішенні Європейського суду з прав людини, у справі "Рисовський проти України" (заява № 29979/04) встановлено наступне:

"70. Аналізуючи відповідність цього мотивування Конвенції, Суд підкреслює особливу важливість принципу "належного урядування". Зокрема, на державні органи покладено обов`язок запровадити внутрішні процедури, які посилять прозорість і ясність їхніх дій, мінімізують ризик помилок і сприятимуть юридичній визначеності у цивільних правовідносинах, які зачіпають майнові інтереси . 71. Іншими словами, державні органи, які не впроваджують або не дотримуються своїх власних процедур, не повинні мати можливість отримувати вигоду від своїх протиправних дій або уникати виконання своїх обов`язків . Ризик будь-якої помилки державного органу повинен покладатися на саму державу, а помилки не можуть виправлятися за рахунок осіб, яких вони стосуються .

Тобто, за допущену ситуацію з неправильним обліком орендної плати, відповідальність покладається саме на державу.

Така позиція підтверджується судовою практикою Верховного Суду, висновки якого щодо застосування норм права, відповідно до положень ч. 5 ст. 242 КАСУ враховуються судами при вирішенні справ. Так, Верховний Суд у постанові від 19 березня 2019 року у справі № 808/661/16 підтвердив, що фактичний статус надміру сплачених грошових зобов`язань визначається на підставі первинних документів, відсутність даних про такі суми у внутрішньому обліку податкових органів такого статусу не змінює.

При цьому, відповідно до частини першої статті 1 Першого протоколу до Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод від 04 листопада 1950 року (далі - Конвенція) кожна юридична особа має право мирно володіти своїм майном. Ніхто не може бути позбавлений своєї власності інакше як в інтересах суспільства і на умовах, передбачених законом і загальними принципами міжнародного права.

Європейський суд з прав людини наголошував, що поняття "майно" у першій частині статті 1 Першого протоколу до Конвенції має автономне значення, яке не обмежується правом власності на речі матеріального світу та не залежить від формальної класифікації, прийнятої у національному законодавстві: деякі інші права та інтереси, що становлять активи, також можуть розглядатися як "майнові права", а отже, як "майно" (рішення у справі "Бейелер проти Італії" від 05 січня 2000 року) .

В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача. У таких справах суб`єкт владних повноважень не може посилатися на докази, які не були покладені в основу оскаржуваного рішення, за винятком випадків, коли він доведе, що ним було вжито всіх можливих заходів для їх отримання до прийняття оскаржуваного рішення, але вони не були отримані з незалежних від нього причин. Якщо учасник справи без поважних причин не надасть докази на пропозицію суду для підтвердження обставин, на які він посилається, суд вирішує справу на підставі наявних доказів.

Таким чином, із системного аналізу вище викладених норм та з`ясованих судом обставин вбачається, що позов є обґрунтованим та таким, що підлягає задоволенню повністю.

Згідно з ч. 1 ст. 139 КАС України, при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа. Отже, стягненню на користь позивача за рахунок бюджетних асигнувань відповідача підлягає сплачена сума судового збору у розмірі 1921 грн.

Вимога про визнання протиправними акта, дії чи бездіяльності як передумова для застосування інших способів захисту порушеного права (скасувати або визнати нечинним рішення чи окремі його положення, зобов`язати прийняти рішення, вчинити дії або утриматися від їх вчинення тощо) як наслідків протиправності акта, дії чи бездіяльності є однією вимогою. Таким чином, судовий збір слід сплачувати як за одну вимогу немайнового характеру. Надмірно сплачений судовий збір в сумі 1921 грн. підлягає поверненню позивачу з Державного бюджету.

Керуючись ст.ст. 139, 243-246, 250, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

вирішив :

Задовольнити позов фермерського господарства "ЗЕМЛЯ І ВОЛЯ - 2" .

Визнати протиправними дії Великолепетиського управління Головного управління Державної фіскальної служби у Херсонській області, Автономній Республіці Крим та м. Севастополі щодо відмови у поверненні фермерському господарству "ЗЕМЛЯ І ВОЛЯ - 2" помилково сплаченої суми орендної плати за землю 56200,66 грн. шляхом зарахування в погашення єдиного податку з сільськогосподарських виробників 4-ї групи.

Зобов`язати Головне управління Державної фіскальної служби у Херсонській області, Автономній Республіці Крим та м. Севастополі підготувати та подати до відповідного органу, що здійснює казначейське обслуговування бюджетних коштів, висновок про повернення фермерському господарству "ЗЕМЛЯ І ВОЛЯ - 2" (код ЄДРПОУ 38417746) помилково сплаченої суми орендної плати 56200 грн. 66 коп. шляхом зарахування в погашення єдиного податку з сільськогосподарських виробників 4-ї групи (18050500, бюджетний рахунок 31418664021093, код МФО 899998, код за ЄДРПОУ 37879164, отримувач ГУ ДФС у Херсонській обл, АРК, СЕВ. (ВЕРХНЬОРОГАЧИЦЬКИЙ).

Стягнути на користь фермерського господарства "ЗЕМЛЯ І ВОЛЯ - 2" (код ЄДРПОУ 38417746, вул. Комсомольська, 50, с. Новознам`янка, Верхньрогачицький район, Херсонська область) за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління Державної фіскальної служби у Херсонській області, Автономній Республіці Крим та м. Севастополі судові витрати зі сплати судового збору в загальному розмірі 1921 грн. 00 коп.

Повернути фермерському господарству "ЗЕМЛЯ І ВОЛЯ - 2" (код ЄДРПОУ 38417746, вул. Комсомольська, 50, с. Новознам`янка, Верхньрогачицький район, Херсонська область) з Державного бюджету надмірно сплачений судовий збір в сумі 1921 грн. .

Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку до П`ятого апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги в 30-денний строк з дня складання повного судового рішення, при цьому апеляційні скарги подаються через суд першої інстанції, який ухвалив відповідне рішення.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками, якщо вона не була подана у встановлений строк. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після закінчення апеляційного розгляду справи.

Повний текст рішення виготовлений та підписаний 25 жовтня 2019 р.

Суддя Хом`якова В.В.

кат. 111030000

СудХерсонський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення15.10.2019
Оприлюднено29.10.2019
Номер документу85223033
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —540/1332/19

Ухвала від 05.04.2021

Адміністративне

Херсонський окружний адміністративний суд

Гомельчук С.В.

Ухвала від 23.03.2021

Адміністративне

Херсонський окружний адміністративний суд

Гомельчук С.В.

Ухвала від 09.03.2021

Адміністративне

Херсонський окружний адміністративний суд

Кисильова О.Й.

Ухвала від 09.10.2020

Адміністративне

Херсонський окружний адміністративний суд

Хом'якова В.В.

Ухвала від 15.05.2020

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Яковлєв О.В.

Ухвала від 27.03.2020

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Яковлєв О.В.

Ухвала від 02.03.2020

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Яковлєв О.В.

Ухвала від 20.01.2020

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Яковлєв О.В.

Ухвала від 06.12.2019

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Яковлєв О.В.

Рішення від 15.10.2019

Адміністративне

Херсонський окружний адміністративний суд

Хом'якова В.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні