Постанова
від 23.10.2019 по справі 320/408/19
ШОСТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ШОСТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД 01010, м. Київ, вул. Московська, 8, корп. 30. тел/факс 254-21-99, e-mail: inbox@6apladm.ki.court.gov.ua

Головуючий суддя у першій інстанції: Щавінський В.Р.

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

23 жовтня 2019 року Справа № 320/408/19

Шостий апеляційний адміністративний суд у складі:

Головуючого судді: Епель О.В.,

суддів: Лічевецького І.О., Карпушової О.В.,

за участю секретаря Лісник Т.В.,

представника позивача Губенко І.В.,

представника відповідача Тичини І.Р.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду в м. Києві апеляційну скаргу Комунального підприємства Новосілківська керуюча компанія житлово-комунальних послуг Чабанівської селищної ради Києво-Святошинського району Київської області на рішення Київського окружного адміністративного суду від 23 липня 2019 року у справі

за позовом Комунального підприємства Новосілківська керуюча компанія житлово-комунальних послуг

Чабанівської селищної ради Києво-Святошинського району Київської області

до Головного управління Держгеокадастру у Київській області,

про визнання дій протиправними,

ВСТАНОВИВ :

Історія справи.

Комунальне підприємство Новосілківська керуюча компанія житлово-комунальних послуг Чабанівської селищної ради Києво-Святошинського району Київської області (далі - позивач) звернулося до суду з адміністративним позовом до Головного управління Держгеокадастру у Київській області (далі - відповідач) про визнання протиправними дій відповідача щодо проведення перевірки, результати якої оформлені актом перевірки дотримання вимог земельного законодавства за об`єктом - земельною ділянкою від 26.10.2018 р. № 584-ДК/589/АП/09/01/-18.

Рішенням Київського окружного адміністративного суду від 23 липня 2019 року в задоволенні адміністративного позову було відмовлено в повному обсязі.

Ухвалюючи зазначене рішення, суд першої інстанції виходив з того, що проведення перевірки земельної ділянки повинно здійснюватися відповідно до норм законодавства щодо охорони та використання земель, а саме спеціального Закону України Про державний контроль за використанням та охороною земель , а не Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності , який врегульовує порядок перевірки не земельних ділянок, а суб`єктів господарювання.

При цьому, суд дійшов висновку, що відповідачем при проведенні спірної перевірки було дотримано вимоги законодавства в галузі охорони земель, а також, що сам по собі акт перевірки є джерелом доказів та не порушує прав позивача.

Не погоджуючись з таким рішенням суду, позивач подав апеляційну скаргу, в якій просить його скасувати та ухвалити постанову про задоволення позовних вимог у повному обсязі, наполягаючи на тому, що Закон України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності підлягає застосуванню до виниклих правовідносин, що спірна перевірка була проведена відповідачем з грубими порушенням процедури, визначеної вказаним Законом, що перевірка проведена поза межами питань, поставлених у зверненні, яке було підставою для її призначення, і що акт, складений за результатами проведення такої перевірки не відповідає вимогам законодавства.

З цих та інших підстав апелянт вважає, що оскаржуване ним рішення суду прийнято за неповно встановлених обставин, з порушенням норм матеріального та процесуального права, що призвело до неправильного вирішення справи в цілому.

Ухвалами Шостого апеляційного адміністративного суду від 27 серпня 2019 року відкрито апеляційне провадження у справі, установлено строк для подання відзиву на апеляційну скаргу та призначено справу до судового розгляду.

Відповідачем подано відзив на апеляційну скаргу, в якому він просить залишити її без задоволення, а рішення суду - без змін, наполягає на своїй правовій позиції, стверджує про те, що проведення перевірок земельних ділянок регулюється лише спеціальним Законом України Про державний контроль за використанням та охороною земель , а не Законом, на який посилається апелянт, та в обґрунтування своїх доводів посилається на відповідну практику Верховного Суду.

Заслухавши суддю-доповідача, розглянувши доводи апеляційної скарги, перевіривши повноту встановлення судом першої інстанції фактичних обставин справи та правильність застосування ним норм матеріального і процесуального права, юридичної оцінки обставин справи, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга підлягає залишенню без задоволення, а рішення суду - без змін з наступних підстав.

Обставини справи, установлені судом першої інстанції.

КП Новосілківська керуюча компанія житлово-комунальних послуг Чабанівської селищної ради Києво-Святошинського району Київської області є унітарним підприємством, заснованим на базі відокремленої частини майна, яка є комунальною власністю об`єднаної територіальної громади села Новосілки та селища Чабани Києво-Святошинського району Київської області, і яка перебуває в управлінні Чабанівської селищної ради Києво-Святошинського району Київської області, згідно з п. 1.1. Статуту КП Новосілківська керуюча компанія житлово-комунальних послуг .

21.01.2016 р. між Чабанівською селищною радою Києво-Святошинського району Київської області (Орендодавець) та КП Новосілківська керуюча компанія житлово-комунальних послуг (Орендар) укладено договір оренди земельної ділянки загальною площею 0,3536 га, кадастровий номер 3222457401:02:001:5099, цільове призначення земельної ділянки: для будівництва і обслуговування багатоквартирного житлового будинку, яка розташована за адресою: Київська область, Києво-Святошинський район, с. Новосілки, вул. Озерна, 4А . Договір укладено строком на 3 роки з 21.01.2016 р. по 21.01.2019 р.

05.06.2018 р. наказом ГУ Держгеокадастру у Київській області № 584-ДК Про здійснення державного контролю за дотриманням земельного законодавства, використанням та охороною земель щодо земельних ділянок з кадастровими номерами 3222457401:02:001:0003 , 3222457401:02:001:5099 , на території Чабанівської селищної ради Києво-Святошинського району Київської області вирішено здійснити державний контроль за дотриманням земельного законодавства, використанням та охороною земель усіх категорій і форм власності, родючості ґрунтів шляхом проведення перевірки дотримання вимог земельного законодавства щодо земельних ділянок з кадастровими номерами 3222457401:02:001:0003 , 3222457401:02:001:5099, що розташовані на території Чабанівської селищної ради Києво-Святошинського району Київської області.

10.10.2018 р. наказом ГУ Держгеокадастру у Київській області № 641-ДК Про внесення змін до наказу Головного управління Держгеокадастру від 05.09.2018 № 584-ДК Про здійснення державного контролю за дотриманням земельного законодавства, використанням та охороною земель щодо земельних ділянок з кадастровими номерами 3222457401:02:001:0003, 3222457401:02:001:5099 , на території Чабанівської селищної ради Києво-Святошинського району Київської області вирішено змінити строки проведення перевірок, а саме з 05.09.2018 р. по 26.10.2018 р.

26.10.2018 р. головними спеціалістами відділу контролю за використанням та охороною земель у Бородянському, Васильківському, Вишгородському, Іванківському, Києво-Святошинському, Макарівському, Обухівському, Подільському районах та м. Ірпені, Бучі, Славутичі ОСОБА_1 та ОСОБА_2 проведено перевірку з питань дотримання вимог земельного законодавства при використанні земельної ділянки з кадастровим номером 3222457401:02:001:5099.

За результатами зазначеної перевірки складено акт обстеження земельної ділянки від 26.10.2018 р. № 584-ДК/589/АП/09/01/-18, в якому зафіксовано порушення вимог законодавства, а саме, що при використанні земельної ділянки з кадастровим номером 3222457401:02:001:5099 порушено вимоги пункту ґ частини першої статті 96, статті 168, 103 Земельного кодексу України, частини п`ятої статті 48, частини другої, третьої, четвертої, п`ятої, шостої статті 52 Закону України Про охорону земель , Порядку видачі та анулювання спеціальних дозволів на зняття та перенесення ґрунтового покриву (родючого шару ґрунту), затвердженого наказом Державного комітету по земельних ресурсах від 04.01.2005 №1.

Листом від 12.12.2018 р. № 584-ДК/0238/04/01/-18 відповідачем запропоновано позивачу прибути до Управління з контролю за використання та охороно земель ГУ Держгеокадастру у Київській області об 11.00 год. 17.12.2018 р. для надання пояснень по суті виявлених порушень та прийняття подальшого рішення у відповідності до вимог чинного законодавства.

20.12.2018 р. представником позивача надано пояснення по суті адміністративного правопорушення до протоколу про адміністративного правопорушення та повідомлено про розгляд справи про адміністративне правопорушення, яке відбудеться о 09:30 год. 22.12.2018 р. у приміщенні Управління з контролю за використанням та охороною земель Головного управління Держгеокадастру у Київській області.

22.12.2018 р. старший державний інспектор у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотримання вимог законодавства України про охорону земель у Київській області - заступник начальника Управління - начальник відділу здійснення державного контролю за додержанням земельного законодавства та оперативного реагування Управління з контролю за використанням та охороною земель ГУ Держгеокадастру у Київській області Терещенко М.М. ухвалив постанову про накладення адміністративного стягнення від 22.12.2018 р. № 584-ДК/0130П0/08/01/-18.

22.12.2018 р. Управлінням з контролю за використанням та охороною земель ГУ Держгеокадастру у Київській області позивачу вручено лист-претензію №31-10-0.47-891/90-18 про сплату шкоди, заподіяної внаслідок зняття ґрунтового покриву (родючого шару ґрунту) без спеціального дозволу, у розмірі 10609,40 грн.

Нормативно-правове регулювання.

Спірні правовідносини врегульовані Конституцією України, Земельним кодексом України (далі - ЗК України), Законами України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності від 05.04.2007 р. № 877-V (далі - Закон N 877-V), Про державний контроль за використанням та охороною земель від 19.06.2003 р. № 963-IV (далі - Закон № 963-IV), Положенням про Державну службу України з питань геодезії, картографії та кадастру, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 14.01.2015 р. № 15 (далі - Положення № 15).

Так, відповідно до ч. 2 ст. 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Згідно зі ст.ст. 187, 188 ЗК України контроль за використанням та охороною земель полягає в забезпеченні додержання органами державної влади, органами місцевого самоврядування, підприємствами, установами, організаціями і громадянами земельного законодавства України.

Державний контроль за використанням та охороною земель здійснюється центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері здійснення державного нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі, а за додержанням вимог законодавства про охорону земель - центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику із здійснення державного нагляду (контролю) у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів.

Статтями 2, 4 Закону № 963-IV встановлено, що основними завданнями державного контролю за використанням та охороною земель є, зокрема, забезпечення додержання органами державної влади, органами місцевого самоврядування, фізичними та юридичними особами земельного законодавства України.

Об`єктом державного контролю за використанням та охороною земель є всі землі в межах території України.

У ч. 2 ст. 5 Закону № 963-IV державний контроль за дотриманням вимог законодавства України про охорону земель здійснює центральний орган виконавчої влади, який забезпечує реалізацію державної політики із здійснення державного нагляду (контролю) у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів.

Пунктом 1 Положення № 15 передбачено, що Державна служба України з питань геодезії, картографії та кадастру (Держгеокадастр) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра аграрної політики та продовольства і який реалізує державну політику у сфері топографо-геодезичної і картографічної діяльності, земельних відносин, землеустрою, у сфері Державного земельного кадастру, державного нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі в частині дотримання земельного законодавства, використання та охорони земель усіх категорій і форм власності, родючості ґрунтів.

Повноваження центрального органу виконавчої влади, який забезпечує реалізацію державної політики у сфері нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі встановлені статтею 6 Закону № 963-IV, до яких належить, зокрема, здійснення державного контролю за використанням та охороною земель у частині: додержання органами державної влади, органами місцевого самоврядування, юридичними та фізичними особами вимог земельного законодавства України та встановленого порядку набуття і реалізації права на землю; виконання вимог щодо використання земельних ділянок за цільовим призначенням; додержання вимог земельного законодавства в процесі укладання цивільно-правових угод, передачі у власність, надання у користування, в тому числі в оренду, вилучення (викупу) земельних ділянок; ведення державного обліку і реєстрації земель, достовірності інформації про земельні ділянки та їх використання.

Відповідно до ст. 9 Закону № 963-IV державний контроль за використанням та охороною земель, дотриманням вимог законодавства України про охорону земель і моніторинг ґрунтів здійснюються шляхом: проведення перевірок; розгляду звернень юридичних і фізичних осіб; участі у прийнятті в експлуатацію меліоративних систем і рекультивованих земель, захисних лісонасаджень, протиерозійних гідротехнічних споруд та інших об`єктів, які споруджуються з метою підвищення родючості ґрунтів та забезпечення охорони земель; розгляду документації із землеустрою, пов`язаної з використанням та охороною земель; проведення моніторингу ґрунтів та агрохімічної паспортизації земель сільськогосподарського призначення.

Статтею 10 Закону Закону № 963-IV передбачено, що державні інспектори у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотриманням вимог законодавства України про охорону земель мають право, зокрема: давати обов`язкові для виконання вказівки (приписи) з питань використання та охорони земель і дотримання вимог законодавства України про охорону земель відповідно до їх повноважень, а також про зобов`язання приведення земельної ділянки у попередній стан у випадках, установлених законом, за рахунок особи, яка вчинила відповідне правопорушення, з відшкодуванням завданих власнику земельної ділянки збитків; складати акти перевірок чи протоколи про адміністративні правопорушення у сфері використання та охорони земель і дотримання вимог законодавства про охорону земель та розглядати відповідно до законодавства справи про адміністративні правопорушення, а також подавати в установленому законодавством України порядку до відповідних органів матеріали перевірок щодо притягнення винних осіб до відповідальності.

Висновки суду апеляційної інстанції.

Системний аналіз наведених правових норм надає підстави для висновку про те, що ГУ Держгеокадастру у Черкаській області наділено повноваженнями щодо здійснення державного нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі в частині дотримання земельного законодавства, використання та охорони земель усіх категорій і форм власності, родючості ґрунтів.

При цьому, об`єктом контролю є всі землі на території України, а також порядок їх використання органами державної влади, органами місцевого самоврядування, фізичними та юридичними особами.

Крім того, з наведених правових норм вбачається, що державний контроль за охороною та використанням земель може здійснюватися державним інспектором ГУ Держгеокадастру, у тому числі, шляхом проведення перевірок.

Водночас, порядок призначення, проведення перевірки та оформлення її результатів регулюється спеціальним Законом № 963-IV.

Аналогічні висновки викладені в постанові Верховного Суду від 17.09.2019 р. по справі № 806/1723/18 та, відповідно до ч. 5 ст. 242 КАС України, є обов`язковими для колегії суддів при вирішенні даної справи.

Перевіряючи доводи апеляційної скарги, колегія суддів звертає увагу на те, що посадовими особами відповідача при проведенні спірної перевірки було дотримано вимоги спеціального Закону № 963-IV.

При цьому, доводи апелянта про те, що така перевірка мала проводитися відповідачем також з урахуванням вимог Закону № 877-V, апеляційний суд вважає необґрунтованими, оскільки статтею 2 цього Закону чітко визначено коло правовідносин, на які поширюється його дія. Правовідносини, що виникають при здійсненні органами Держгеокадастру перевірок дотримання земельного законодавства, використання та охорони земель, виходять за межі такої норми. Закон № 877-V не врегульовує проведення таких перевірок.

Твердження апелянта про те, що акт, складений за результатами проведення спірної перевірки не відповідає вимогам законодавства, судова колегія до уваги не приймає з підстав, зазначених вище, а також у зв`язку з тим, що сам по собі акт перевірки може бути застосований як доказ при вирішенні спору, але він не порушує права позивача та не створює для нього додаткових обов`язків, на відміну від постанови про накладення штрафу, що прийнята на підставі висновків такого акта, але не є предметом судового оскарження у цій справі, тому відповідно до ст. 308 КАС України судом не перевіряється.

Надаючи оцінку всім доводам апелянта, судова колегія також приймає до уваги рішення ЄСПЛ по справі Ґарсія Руіз проти Іспанії (Garcia Ruiz v. Spain), заява № 30544/96, п. 26, ECHR 1999-1, в якому Суд зазначив, що …хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, це не може розумітись як вимога детально відповідати на кожний довід… .

Згідно зі ст. 17 Закон України Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини , суди застосовують при розгляді справ Конвенцію та практику Суду як джерело права.

Отже, проаналізувавши всі доводи апеляційної скарги, колегія суддів вважає, що судом першої інстанції повно встановлено обставини справи та ухвалено судове рішення з дотриманням норм матеріального і процесуального права.

Згідно зі ст. 316 КАС України, суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.

Враховуючи вищевикладене, апеляційна скарга Комунального підприємства Новосілківська керуюча компанія житлово-комунальних послуг Чабанівської селищної ради Києво-Святошинського району Київської області підлягає залишенню без задоволення, а рішення Київського окружного адміністративного суду від 23 липня 2019 року - без змін.

Розподіл судових витрат.

Оскільки судом апеляційної інстанції рішення суду першої інстанціі залишається без змін, то відповідно до ст. 139 КАС України, понесені відповідачем та апелянтом у цій справі судові витрати перерозподілу не підлягають.

Керуючись ст.ст. 242-244, 250, 308, 310, 315, 316, 321, 322, 325, 328, 329 КАС України, суд,

ПОСТАНОВИВ:

Апеляційну скаргу Комунального підприємства Новосілківська керуюча компанія житлово-комунальних послуг Чабанівської селищної ради Києво-Святошинського району Київської області - залишити без задоволення, а рішення Київського окружного адміністративного суду від 23 липня 2019 року - без змін.

Постанова набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена шляхом подання касаційної скарги безпосередньо до Верховного Суду у порядку та строки, визначені ст.ст. 328-331 КАС України.

Повний текст судового рішення виготовлено 28 жовтня 2019 року.

Головуючий суддя

Судді:

СудШостий апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення23.10.2019
Оприлюднено29.10.2019
Номер документу85225876
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —320/408/19

Постанова від 23.10.2019

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Епель Оксана Володимирівна

Постанова від 23.10.2019

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Епель Оксана Володимирівна

Ухвала від 27.08.2019

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Епель Оксана Володимирівна

Ухвала від 27.08.2019

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Епель Оксана Володимирівна

Рішення від 23.07.2019

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Щавінський В.Р.

Рішення від 23.07.2019

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Щавінський В.Р.

Ухвала від 02.04.2019

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Щавінський В.Р.

Рішення від 18.03.2019

Цивільне

Мелітопольський міськрайонний суд Запорізької області

Бахаєв І. М.

Ухвала від 05.02.2019

Цивільне

Мелітопольський міськрайонний суд Запорізької області

Бахаєв І. М.

Ухвала від 28.01.2019

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Балаклицький А. І.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні