Рішення
від 22.10.2019 по справі 500/1877/19
ТЕРНОПІЛЬСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ТЕРНОПІЛЬСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

Справа №500/1877/19

22 жовтня 2019 рокум. Тернопіль Тернопільський окружний адміністративний суд, у складі:

головуючого судді Мартиць О.І.

за участю: секретаря судового засідання Ногас С.В.

позивача ОСОБА_1

представника позивача адвоката Боднар О.В.

представника відповідача Головного управління Пенсійного фонду України в Тернопільській області Нацюк О.М.

розглянувши у відкритому судовому засіданні в порядку спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Головного управління Пенсійного фонду України в Тернопільській області про зобов`язання вчинити певні дії, -

ВСТАНОВИВ:

08 серпня 2019 року до Тернопільського окружного адміністративного суду надійшла позовна заява ОСОБА_1 до Головного управління Пенсійного фонду України в Тернопільській області про зобов`язання вчинити певні дії, в якій позивач просить зобов`язати відповідача зарахувати періоди роботи з 01.12.1982 по 15.12.1985 в гаражному кооперативі "Дружба" та з 15.12.1985 по 01.07.1990 в гаражному кооперативі "Ветеран" до страхового стажу та призначити ОСОБА_2 пенсію за віком з 12.06.2019.

В обґрунтування позовних вимог зазначено, що ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_1 є особою пенсійного віку (62 роки) і відповідно до статті 26 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" має право на призначення пенсії за віком. Однак, при зверненні 12.06.2019 до відповідача із письмовою заявою про зарахування до загального страхового стажу періодів роботи із 01.12.1982 по 01.07.1990, листом №258/Б-11 від 26.06.2019 було відмовлено у зв`язку із недоліками у заповненні трудової книжки Вважає вказану відмову неправомірною, необґрунтованою, що стало підставою для звернення до суду з даним позовом.

Ухвалою суду від 13.08.2019 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі, визначено розгляд справи проводити за правилами спрощеного позовного провадження з повідомленням (викликом) сторін у судове засідання на 13.09.2019.

28.08.2019 через відділ документального забезпечення суду від відповідача поступив відзив, в якому просить в задоволенні позову відмовити.

12.09.2019 адвокатом позивача подано заяву про виправлення описки та прохальну частину позовної заяви слід читати в наступній редакції. "Зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України в Тернопільській області зарахувати періоди роботи ОСОБА_1 з 01.12.1982 по 15.12.1985 в гаражному кооперативі "Дружба" та з 15.12.1985 по 01.07.1990 в гаражному кооперативі "Ветеран" до страхового стажу та призначити ОСОБА_2 пенсію за віком з 12.06.2019".

13.09.2019 розгляд справи відкладено на 24.09.2019.

17.09.2019 представником позивача подано до суду відповідь на відзив.

23.09.2019 надійшли від відповідача через відділ документального забезпечення заперечення на відповідь на відзив.

24.09.2019 судове засідання відкладено на 22.10.2019 та продовжено процесуальні строки розгляду справи.

У судовому засіданні позивач та представник позивача позовні вимоги підтримали та просили їх задовольнити з мотивів, викладених у позовній заяві, відповіді на відзив.

Представник відповідача у судовому засіданні позовних вимог не визнала та просила відмовити у їх задоволенні з підстав, викладених у відзиві на позов та запереченнях на відповідь на відзив.

Заслухавши пояснення учасників справи, дослідивши подані суду письмові докази, оцінивши їх за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об`єктивному розгляді у судовому процесі всіх обставин справи в їх сукупності, суд вважає, що позов підлягає до часткового задоволення з наступних підстав.

Суд встановив, що 12.06.2019 позивач звернувся до відповідача із заявою, в якій просив зарахувати періоди роботи з 01.12.1982 по 01.07.1990 до загального трудового стажу згідно записів в трудовій книжці та довідки гаражного кооперативу "Ветеран" від 02.04.2019.(арк.спр.11)

За результатами розгляду заяви позивача Тернопільським об`єднаним управлінням Пенсійного фонду України Тернопільської області листом від 26.06.2019 за №258/Б-11 надано відповідь, в якій з посиланням на Порядок підтвердження наявного трудового стажу для призначення пенсій за відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 12.08.1993 №637 та надані документи вказано, щоб зарахувати даний період роботи до страхового стажу заявнику потрібно долучити копію Угоди про прийняття в гаражний кооператив "Дружба", копію протоколу про переведення в гаражний кооператив "Ветеран" та копію наказу про звільнення. (арк.спр.12-13)

Згідно записів трудової книжки позивача НОМЕР_1 І НОМЕР_2 від 27.11.1978 за номером 11 01.12.1982 прийнятий на посаду сторожа в гаражний кооператив "Дружба" згідно трудової угоди від 01.12.1982, в подальшому переведений у зв`язку з поділом кооперативів в гаражний кооператив "Ветеран" відповідно до протоколу №1 від 15.12.1985 (запис 12) і 01.07.1990 звільнений з посади сторожа згідно поданої заяви на підставі наказу №5 від 01.07.1990 (запис 13) (арк.спр.14-16)

Згідно довідки №265 від 05.07.2019, виданої головою правління гаражного кооперативу "Дружба" Ю. Богдановим надати ОСОБА_2 копію трудового договору на підставі якого його було прийнято з 01.12.1985 в гаражний кооператив "Дружба" на посаду сторожа, на якій працював до 15.12.1985, як зазначено у трудовій книжці НОМЕР_1 НОМЕР_3 не представляється можливим у зв`язку з відсутністю в кооперативі такого договору.(арк.спр.19)

Головою кооперативу "Ветеран" Борисюк 02.04.2019 видано довідку за №693 про те, що ОСОБА_4 дійсно був переведений з гаражного кооперативу "Дружба" в гаражний кооператив "Ветеран" згідно протоколу №1 від 15.12.1985 на посаду сторожа і звільнений з посади сторожа гаражного кооперативу "Ветеран" згідно наказу №5 від 01.07.1990. (арк.спр.18)

При зверненні позивача до архівного відділу Тернопільської міської ради із заявою від 21.11.2018 щодо видачі архівної довідки про підтвердження трудового стажу листом від 22.11.2018 №1477/26-3.02 повідомлено, що документальні матеріали з особового складу (накази про прийняття та звільнення працівників, відомості про нарахування заробітної плати, тощо) гаражного кооперативу "Дружба" та гаражного кооперативу "Ветеран" до архівного відділу Тернопільської міської ради на зберігання не надходили і про їх місце знаходження у відділ не має ніяких відомостей.(арк.спр.20)

Надаючи правову оцінку спірним відносинам, суд виходить з такого.

Відповідно до статті 46 Конституції України, громадяни мають право на соціальний захист, що включає право на забезпечення їх у разі повної, часткової або тимчасової втрати працездатності, втрати годувальника, безробіття з незалежних від них обставин, а також у старості та в інших випадках, передбачених законом. Це право гарантується загальнообов`язковим державним соціальним страхуванням за рахунок страхових внесків громадян, підприємств, установ і організацій, а також бюджетних та інших джерел соціального забезпечення; створенням мережі державних, комунальних, приватних закладів для догляду за непрацездатними.

Статтею 8 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" від 09.07.2003 №1058-IV (далі Закон №1058-IV) передбачене право громадян на отримання пенсійних виплат та соціальних послуг.

Відповідно до статті 1 Закону №1058-IV страховий стаж - період (строк), протягом якого особа підлягала державному соціальному страхуванню, якою або за яку сплачувався збір на обов`язкове державне пенсійне страхування згідно із законодавством, що діяло раніше, та/або підлягає загальнообов`язковому державному пенсійному страхуванню згідно із цим Законом і за який сплачено страхові внески;

Аналогічна позиція визначена частиною першою статті 24 цього Закону, що страховий стаж - період (строк), протягом якого особа підлягає загальнообов`язковому державному пенсійному страхуванню та за який щомісяця сплачені страхові внески в сумі не меншій, ніж мінімальний страховий внесок.

Згідно із частиною другою статті 24 Закону №1058-IV страховий стаж обчислюється територіальними органами Пенсійного фонду відповідно до вимог цього Закону за даними, що містяться в системі персоніфікованого обліку, а за періоди до впровадження системи персоніфікованого обліку - на підставі документів та в порядку, визначеному законодавством, що діяло до набрання чинності цим Законом.

За правилами частини четвертої статті 24 Закону №1058-IV періоди трудової діяльності та інші періоди, що враховувалися до стажу роботи для призначення пенсії до набрання чинності цим Законом, зараховуються до страхового стажу в порядку і на умовах, передбачених законодавством, що діяло раніше, крім випадків, передбачених цим Законом.

Відповідно до частини першої статті 56 Закону України Про пенсійне забезпечення від 05.11.1991 №1788-ХІІ (далі - Закон №1788-ХІІ) до стажу роботи зараховується робота, виконувана на підставі трудового договору на підприємствах, в установах, організаціях і кооперативах, незалежно від використовуваних форм власності та господарювання, а також на підставі членства в колгоспах та інших кооперативах, незалежно від характеру й тривалості роботи і тривалості перерв.

За положеннями статті 62 Закону №1788-ХІІ основним документом, що підтверджує стаж роботи, є трудова книжка. Порядок підтвердження наявного трудового стажу при відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній встановлюється Кабінетом Міністрів України.

Пунктом 1 Порядку підтвердження наявного трудового стажу для призначення пенсій за відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 12.08.1993 №637 (далі - Порядок №637), передбачено, що основним документом, що підтверджує стаж роботи, є трудова книжка. За відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній трудовий стаж встановлюється на підставі інших документів, виданих за місцем роботи, служби, навчання, а також архівними установами.

За приписами пункту 3 Порядку №637 за відсутності трудової книжки, а також у тих випадках, коли в трудовій книжці відсутні необхідні записи або містяться неправильні чи неточні записи про періоди роботи, для підтвердження трудового стажу приймаються дані, наявні в реєстрі застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування, довідки, виписки із наказів, особові рахунки і відомості на видачу заробітної плати, посвідчення, характеристики, письмові трудові договори і угоди з відмітками про їх виконання та інші документи, які містять відомості про періоди роботи.

Згідно із частинами першою, третьою статті 44 Закону №1058-IV заява про призначення (перерахунок) пенсії та необхідні документи подаються до територіального органу Пенсійного фонду або до уповноваженого ним органу чи уповноваженій особі в порядку, визначеному правлінням Пенсійного фонду за погодженням із центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сферах трудових відносин, соціального захисту населення, особисто або через представника, який діє на підставі виданої йому довіреності, посвідченої нотаріально.

Органи Пенсійного фонду мають право вимагати відповідні документи від підприємств, організацій і окремих осіб, видані ними для оформлення пенсії, а також в необхідних випадках перевіряти обґрунтованість їх видачі та достовірність поданих відомостей про осіб, які підлягають загальнообов`язковому державному пенсійному страхуванню, умови їх праці та інших відомостей, передбачених законодавством для визначення права на пенсію.

За приписами частини п`ятої статті 45 Закону №1058-IV документи про призначення (перерахунок) пенсії розглядає територіальний орган Пенсійного фонду та не пізніше 10 днів з дня їх надходження приймає рішення про призначення (перерахунок) або про відмову в призначенні (перерахунку) пенсії.

Відповідно до підпункту 2 пункту 2.1 Порядку подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій відповідно до Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування", затвердженого постановою правління Пенсійного фонду України від 25.11.2005 №22-1, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 27.12.2005 за № 1566/11846 (далі - Порядок №22-1), до заяви про призначення пенсії за віком додаються такі документи: документи про стаж, що визначені Порядком підтвердження наявного трудового стажу для призначення пенсій за відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 12 серпня 1993 року №637.

За приписами пункту 4.1 Порядку №22-1 орган, що призначає пенсію, розглядає питання про призначення пенсії, перерахунок та поновлення виплати раніше призначеної пенсії, а також про переведення з одного виду пенсії на інший при зверненні особи з відповідною заявою (додаток 3).

Заяви про переведення з одного виду пенсії на інший, про перерахунок пенсії й поновлення виплати раніше призначеної пенсії приймаються органом, що призначає пенсію, за наявності в особи всіх необхідних документів.

Заяви осіб про призначення, перерахунок, поновлення, переведення з одного виду пенсії на інший реєструються в журналі реєстрації рішень органу, що призначає пенсію. Особі або посадовій особі органом, що призначає пенсію, видається розписка із зазначенням дати прийняття заяви, а також переліку одержаних і відсутніх документів, які необхідно подати у тримісячний строк з дня прийняття заяви. Копія розписки зберігається в пенсійній справі.

Пунктами 4.7, 4.8 Порядку №22-1 визначено, що право особи на одержання пенсії установлюється на підставі всебічного, повного і об`єктивного розгляду всіх поданих документів органом, що призначає пенсію. Орган, що призначає пенсію, не пізніше 10 днів після винесення рішення видає або направляє адміністрації підприємства, установи, організації або особі повідомлення про призначення, відмову в призначенні, перерахунку, переведенні з одного виду пенсії на інший із зазначенням причин відмови та порядку його оскарження. Заява про призначення пенсії з усіма поданими документами та рішенням про призначення пенсії зберігаються в окремій пенсійній справі на кожного пенсіонера. Пенсійні справи зберігаються в органах, що призначають пенсії, за місцем проживання (реєстрації) або за місцем перебування пенсіонерів.

За приписами частини першої статті 23 Закону №1058-IV спори, що виникають із правовідносин за цим Законом, вирішуються органами Пенсійного фонду та в судовому порядку.

Суд звертає увагу, що відповідач питання зарахування періоду роботи позивача з 01.12.1982 по 01.07.1990 до загального страхового стажу не розглянув з дотриманням вимог Порядку №637, не забезпечив всебічний, повний і об`єктивний розгляд всіх поданих позивачем документів, як того вимагають положення пункту 4.7 Порядку№22-1.

Так, відповідачем враховано, що згідно відомостей Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань датою державної реєстрації гаражного кооперативу "Дружба" (код ЄДРПОУ 21159466) є 22.01.1996, а датою державної реєстрації гаражного кооперативу "Ветеран" (код ЄДРПОУ 05012657)-31.10.2001.

Однак, листами головного управління статистики у Тернопільській області "Про надання відомостей з ЄДРПОУ", адресованих позивачу за №03.2-16/2431-19 і №03.2-16/2432-19 від 18.10.2019 вказано дату первинної реєстрації гаражного кооперативу "Дружба" 22.10.1969 і гаражного кооперативу "Ветеран" 23.03.1988.

Крім того, рішенням виконавчого комітету Тернопільської обласної ради народних депутатів від 23 березня 1988 року №134 "Про відокремлення філіалу гаражного кооперативу "Дружба" в самостійний кооператив "Ветеран" погоджено рішення зборів уповноважених членів гаражного кооперативу "Дружба" про відокремлення його філіалу в самостійний кооператив та зареєстровано статут гаражного кооперативу "Ветеран", прийнятий загальними зборами членів кооперативу 15 грудня 1985 року.

Відповідачем не здійснено жодних дій, спрямованих на отримання відомостей, додаткових документів, на підставі яких можна було б додатково підтвердити стаж позивача.

У постанові Верховного суду у справі №687/975/17 від 21.02.2018 зазначено, що на особу не може перекладатись тягар доведення правдивості чи достовірності даних, що зазначені у його трудовій книжці. Відсутність посилання чи неточних записів у первинних документах по обліку трудового стажу та нарахуванню заробітної плати на конкретну посаду, яку займав позивач у той чи інший період його роботи у підприємстві за наявності належним чином оформленої трудової книжки, не може бути підставою для виключення вказаних періодів роботи з трудового стажу позивача, що дає йому право на призначення пільгової пенсії за віком, оскільки працівник не може відповідати за правильність та повноту оформлення бухгалтерських документів на підприємстві, та у свою чергу неналежний порядок ведення та заповнення трудової книжки та іншої документації з вини адміністрації підприємства не може бути підставою для позбавлення позивача його конституційного права на соціальний захист щодо вирішення питань надання пенсії за віком на пільгових умовах відповідно до статті 13 Закону України "Про пенсійне забезпечення".

На думку суду, оскільки при розгляді заяви позивача від 12.06.2019 про зарахування періодів роботи до страхового стажу відповідач не забезпечив дотримання вимог зазначених вище приписів Закону №1058-IV та Порядку №22-1, не прийнявши відповідного рішення по суті щодо зарахування періодів роботи до страхового стажу, тому, з урахуванням вимог частини другої статті 9, частини другої статті 245 КАС України, позовні вимоги належить задовольнити частково шляхом прийняття судом рішення про визнання протиправними дій відповідача щодо розгляду заяви позивача від 12.06.2019 про зарахування періодів роботи до страхового стажу та зобов`язання повторно, у встановленому законом порядку розглянути заяву від 12.06.2019 про зарахування періодів роботи до страхового стажу з прийняттям відповідного рішення.

Щодо позовних вимог в частині призначення пенсії за віком, судом встановлено, що звертаючись до відповідача із заявою про зарахування періодів роботи до страхового стажу в порядку Закону України "Про звернення громадян" позивач не надав необхідні документи для призначення пенсії за віком та відповідної заяви, як це передбачено приписами Закону №1058-IV і Порядку №22-1.

З оглянутої в судовому засіданні пенсійної справи позивача, який отримує пенсію по інвалідності другої групи загального захворювання виявлено, що заява про призначення (перерахунок) пенсії встановленої форми відсутня в матеріалах пенсійної справи та позивачем не подавалася, а тому позовна вимога про призначення пенсії за віком з 12.06.2019 не підлягає задоволенню.

За змістом положень статті 2 КАС України завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.

Частиною першою статті 6 КАС України передбачено, що суд при вирішенні справи керується принципом верховенства права, відповідно до якого, зокрема, людина, її права та свободи визнаються найвищими цінностями та визначають зміст і спрямованість діяльності держави.

Адміністративне судочинство спрямоване на захист саме порушених прав осіб у сфері публічно-правових відносин, тобто, для відновлення порушеного права в зв`язку із прийняттям рішення суб`єктом владних повноважень особа повинна довести, яким чином відбулось порушення її прав. Порушення вимог Закону рішенням чи діями суб`єкта владних повноважень не є достатньою підставою для визнання їх протиправними, оскільки обов`язковою умовою визнання їх протиправними є доведеність позивачем порушених його прав та охоронюваних законом інтересів цими діями чи рішенням.

Кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до адміністративного суду, якщо вважає, що рішенням, дією чи бездіяльністю суб`єкта владних повноважень порушені її права, свободи або законні інтереси (частини перша статті 5 КАС України).

Тобто, виходячи з аналізу вищезазначеної правової норми, суд захищає лише порушені, невизнані або оспорювані права, свободи та інтереси учасників адміністративних правовідносин.

Визнання протиправними рішення, дій суб`єкта владних повноважень можливе лише за позовом особи, право або законний інтерес якої порушені цією дією.

При прийнятті рішення по цій справі суд керується принципами адміністративного судочинства, зокрема, принципом офіційного з`ясування всіх обставин у справі, відповідно до якого суд не обмежується тільки документами та заявами про докази, які внесені сторонами, а також здійснює дослідження обставин у справі за власною ініціативою, у тому числі з метою реалізації завдань адміністративного судочинства.

За правилами встановленими статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Відповідно до частини другої статті 77 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

З урахуванням зазначеного, суд, на підставі наданих доказів в їх сукупності, системного аналізу положень законодавства України, вважає, що позовні вимоги підлягають до часткового задоволення.

Керуючись статтями 139, 241-246, 250 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

ВИРІШИВ:

Позовні вимоги ОСОБА_1 до Головного управління Пенсійного фонду України в Тернопільській області про зобов`язання вчинити певні дії задовольнити частково.

Зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України в Тернопільській області повторно, у встановленому законом порядку розглянути заяву ОСОБА_1 від 12 червня 2019 року про зарахування періодів роботи з 01.12.1982 по 15.12.1985 в гаражному кооперативі "Дружба" та з 15.12.1985 по 01.07.1990 в гаражному кооперативі "Ветеран" до страхового стажу з прийняттям відповідного рішення.

В задоволенні решти позовних вимог відмовити.

Реквізити учасників справи:

позивач ОСОБА_4 (місце проживання: АДРЕСА_1 , РНОКПП: НОМЕР_4 )

відповідач Головне управління Пенсійного фонду України в Тернопільській області (місцезнаходження: Майдан Волі, 3, м. Тернопіль, 46001, код ЄДРПОУ: 14035769)

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду може бути подана до Восьмого апеляційного адміністративного суду через Тернопільський окружний адміністративний суд протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Повне судове рішення складено 28 жовтня 2019 року.

Головуючий суддя Мартиць О.І.

копія вірна:

Суддя Мартиць О.І.

СудТернопільський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення22.10.2019
Оприлюднено30.10.2019
Номер документу85266286
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —500/1877/19

Ухвала від 18.06.2020

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Кухтей Руслан Віталійович

Ухвала від 10.03.2020

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Тацій Л.В.

Постанова від 23.01.2020

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Кухтей Руслан Віталійович

Ухвала від 26.12.2019

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Кухтей Руслан Віталійович

Ухвала від 06.12.2019

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Кухтей Руслан Віталійович

Ухвала від 05.12.2019

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Кухтей Руслан Віталійович

Ухвала від 05.12.2019

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Кухтей Руслан Віталійович

Рішення від 22.10.2019

Адміністративне

Тернопільський окружний адміністративний суд

Мартиць Оксана Іванівна

Ухвала від 13.08.2019

Адміністративне

Тернопільський окружний адміністративний суд

Мартиць Оксана Іванівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні