Рішення
від 28.10.2019 по справі 240/9486/19
ЖИТОМИРСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЖИТОМИРСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

28 жовтня 2019 року м.Житомир справа № 240/9486/19

категорія 111060000

Житомирський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді Попової О. Г.,

секретар судового засідання: Бойко Т.О.,

за участю: представника позивача: Сергійчука П . М.,

представника відповідача: Дурави В.А.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовом Вересівської загальноосвітньої школи I-III ступенів Житомирського району Житомирської області до Головного управління ДФС у Житомирській області про скасування рішення,

встановив:

До Житомирського окружного адміністративного суду звернулася Вересівська загальноосвітня школа I-III ступенів Житомирського району Житомирської області з позовом, в якому просила:

- визнати протиправним та скасувати рішення Головного управління Державної фіскальної служби України у Житомирській області (код ЄДРПОУ 39459195) № 0069225114 від 20 травня 2019 року про застосування штрафних санкцій та нарахування пені за несплату (неперерахування) або несвоєчасну сплату (несвоєчасне перерахування) єдиного внеску прийняте щодо Вересівської загальноосвітньої школи I-III ступенів Житомирського району Житомирської області (код ЄДРПОУ 22060669).

В обгрунтування позову зазначає, що рішенням Житомирської районної ради №771 від 21 грудня 2018 року Вересівську загальноосвітню школу І-ІІІ ступенів Житомирського району Житомирської області безоплатно передано Житомирській міській об`єднаній територіальній громаді. Позивач з січня 2019 року входить у склад Житомирської міської об`єднаної територіальної громади, то вважав, що має сплачувати єдиний соціальний внесок на суми заробітної плати, допомоги по тимчасовій непрацездатності найманих працівників, як і інші заклади освіти м.Житомира, на р/р 37192201010625 відкритий ГУ ДКСУ у Житомирській області, отримувач по рахунку - ОДПІ ГУ ДФС у Житомирській області. Вважає, що вчасно та в повному обсязі перерахував соціальний внесок.

Ухвалою Житомирського окружного адміністративного суду від 02 серпня 2019 року відкрито провадження у справі за правилами загального позовного провадження із проведенням підготовчого судового засідання та викликом (повідомленням) учасників справи. Підготовче судове засідання призначено на 02 вересня 2019 року о 10:20.

29 серпня 2019 року до відділу документального забезпечення суду надійшов відзив на позовну заяву вих. №1858/06-30-10-04 від 27.08.2019 , в якому Головне управління ДФС у Житомирській області зазначає, що Вересівська ЗОШ є платником єдиного податку на загальнообов`язкове державне соціальне страхування. Платники єдиного податку зобов`язані сплачувати єдиний внесок, нарахований за календарний місяць, не пізніше 20 числа наступного місяця. Вказує, що позивач подав звіти про нараховані суми єдиного соціального внеску за період з січня 2019 року по березень 2019 року до Житомирського району, а саме за місцем реєстрації, а сплата відбулась до бюджетних класифікацій м.Житомира р/р НОМЕР_1 , тому за кодом класифікації 7101000 р/р 37195201000608 виникла недоїмка. Згідно з розрахунком штрафної санкції та даних інтегрованої картки платник податку по коду класифікації доходів бюджету 71010000 р/р НОМЕР_2 нарахування та погашення ЄСВ, нарахованого роботодавцем на суми заробітної плати, винагороди за договором ЦПХ, допомоги по тимчасовій непрацездатності, вбачається несвоєчасне перерахування ЄСВ за період з 21.02.2019 до 03.04.2019. Отже, наголошує на тому, що правовим наслідком за несвоєчасну сплату сум єдиного внеску для платників податків є застосування до нього штрафних санкцій та нарахування пені. Тому вважає, що правомірно виніс оскаржуване рішення № 0069225114 від 20.05.2019 у розмірі 24313,79 грн.

Судове засідання, призначене на 02 вересня 2019 року, відкладено у зв`язку з неявкою представника позивача на 16.09.2019 року о 10:00.

В підготовчому засіданні, призначеному на 16 вересня 2019 року о 10:00, судом в порядку статті 243 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) без виходу до нарадчої кімнати було постановлено ухвалу про оголошення перерви у підготовчому засіданні до 26 вересня 2019 о 14:00 у зв`язку з неявкою належного представника позивача.

В підготовчому засіданні, призначеному на 26 вересня 2019 року, судом в порядку статті 243 КАС України без виходу до нарадчої кімнати постановлено ухвалу про закриття підготовчого провадження у справі та призначення справи до судового розгляду по суті на 21 жовтня 2019 року о 14:00, що занесено секретарем судового засідання до протоколу судового засідання від 26 вересня 2019 року.

21 жовтня 2019 року до відділу документального забезпечення надійшло клопотання від Головного управління ДФС у Житомирській області про перенесення розгляду справи, оскільки відповідальний за супроводження даної справи представник перебуває в основній щорічній відпустці (копія витягу з наказу від 03.10.2019 № 14-в).

У зв`язку з клопотання про відкладення розгляду справи, судове засідання, призначене на 21 жовтня 2019 року, відкладено на 28 жовтня 2019 року о 14:00.

В судове засідання, призначене на 28 жовтня 2019 року о 14:00 прибули представник позивача та представник відповідача.

Представник позивача в судовому засіданні позовні вимоги підтримав у повному обсязі з підстав, викладених у позовній заяві.

Представник відповідача в судовому засіданні щодо задоволення позовних вимог заперечував у повному обсязі з підстав, викладених у відзиві (а.с. 119-122).

У відповідності до положень частини третьої статті 243 КАС України та зважаючи на складність справи, складення рішення у повному обсязі може бути відкладено на строк до десяти днів з дня закінчення розгляду справи.

Заслухавши пояснення представників сторін, дослідивши матеріали справи, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини справи, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд зазначає наступне.

Встановлено, що згідно рішення Житомирської міської ради від 07.12.2018 №1254 "Про згоду на прийняття у власність Житомирської міської об`єднаної територіальної громади майнових об`єктів Житомирської районної ради" надано згоду на прийняття зі спільної власності територіальних громад, сіл, селищ Житомирського району у власність Житомирської міської об`єднаної територіальної громади майнових об`єктів Житомирської районної ради, що розташовані в с.Вереси Житомирського району Житомирської області, а саме: Вересівську загальноосвітню школу І-ІІІ ступенів по вул.Шевченка,3.(а.с.68)

Згідно виписки з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань Вересівська загальноосвітня школа I-III ступенів Житомирського району Житомирської області взято на облік як платник єдиного внеску. (а.с.67)

20 травня 2019 року відповідачем прийнято рішення №0069225114 про застосування штрафних санкцій та нарахування пені за несплату (неперерахування) або несвоєчасну сплату (несвоєчасне перерахування) єдиного внеску, яким до позивача, за несвоєчасну сплату єдиного внеску, застосовано штрафні санкції у сумі 21401,85 грн. за період з 21.02.2019 по 03.04.2019. (а.с.66)

Не погодившись з рішенням, Вересівська загальноосвітня школа I-III ступенів Житомирського району Житомирської області звернулася до суду.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд виходить з наступного.

Правові та організаційні засади забезпечення збору та обліку єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, умови та порядок його нарахування і сплати та повноваження органу, що здійснює його збір та ведення обліку визначені Законом України Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування №2464-VI від 08.07.2010 (далі - Закон №2464).

Пунктом 2 частини першої статті 1 Закону №2464(в редакції на момент виникнення спірних правовідносин) визначено, що єдиний внесок на загальнообов`язкове державне соціальне страхування - це консолідований страховий внесок, збір якого здійснюється до системи загальнообов`язкового державного соціального страхування в обов`язковому порядку та на регулярній основі з метою забезпечення захисту у випадках, передбачених законодавством, прав застрахованих осіб на отримання страхових виплат (послуг) за діючими видами загальнообов`язкового державного соціального страхування.

Згідно з пунктом 1 частини першої статті 4 вказаного Закону №2464 платниками єдиного внеску є зокрема, підприємства, установи та організації, інші юридичні особи, утворені відповідно до законодавства України, незалежно від форми власності, виду діяльності та господарювання, які використовують працю фізичних осіб на умовах трудового договору (контракту) або на інших умовах, передбачених законодавством, чи за цивільно-правовими договорами (крім цивільно-правового договору, укладеного з фізичною особою - підприємцем, якщо виконувані роботи (надавані послуги) відповідають видам діяльності, відповідно до відомостей з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців), у тому числі філії, представництва, відділення та інші відокремлені підрозділи зазначених підприємств, установ і організацій, інших юридичних осіб, які мають окремий баланс і самостійно ведуть розрахунки із застрахованими особами.

Відповідно до пункту 1 частини другої статті 6 Закону №2464 платник єдиного внеску зобов`язаний своєчасно та в повному обсязі нараховувати, обчислювати і сплачувати єдиний внесок.

Згідно з частиною четвертою статті 8 Закону №2464 встановлено, що порядок нарахування, обчислення і сплати єдиного внеску визначається цим Законом, в частині адміністрування - Податковим кодексом України, та прийнятими відповідно до них нормативно-правовими актами центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну податкову і митну політику.

Відповідно до пункту 8 статті 9 Закону №2464, платники єдиного внеску, крім платників, зазначених у 4 і 5 частини першої статті 4 цього Закону, зобов`язані сплачувати єдиний внесок, нарахований за календарний місяць, не пізніше 20 числа наступного місяця, крім гірничих підприємств, які зобов`язані сплачувати єдиний внесок, нарахований за календарний місяць, не пізніше 28 числа наступного місяця.

При цьому платники, зазначені у 1 частини першої статті 4 цього Закону, під час кожної виплати заробітної плати (доходу, грошового забезпечення), на суми якої (якого) нараховується єдиний внесок, одночасно з видачею зазначених сум зобов`язані сплачувати нарахований на ці виплати єдиний внесок у розмірі, встановленому для таких платників (авансові платежі). Винятком є випадки, якщо внесок, нарахований на ці виплати, вже сплачений у строки, встановлені абзацом першим цієї частини, або за результатами звірення платника з органом доходів і зборів за платником визнана переплата єдиного внеску, сума якої перевищує суму внеску, що підлягає сплаті, або дорівнює їй. Кошти перераховуються одночасно з отриманням (перерахуванням) коштів на оплату праці (виплату доходу, грошового забезпечення), у тому числі в безготівковій чи натуральній формі. При цьому фактичним отриманням (перерахуванням) коштів на оплату праці (виплату доходу, грошового забезпечення) вважається отримання відповідних сум готівкою, зарахування на рахунок одержувача, перерахування за дорученням одержувача на будь-які цілі, отримання товарів (послуг) або будь-яких інших матеріальних цінностей у рахунок зазначених виплат, фактичне здійснення з таких виплат відрахувань згідно із законодавством або виконавчими документами чи будь-яких інших відрахувань.

Згідно з пунктом 7 статті 9 Закону №2464, єдиний внесок сплачується шляхом перерахування платником безготівкових коштів з його банківського рахунку.

Відповідно до пункту 2 розділу IV Інструкції про порядок нарахування і сплати єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування (затверджено наказом Міністерства фінансів України від 20.04.2015 №449 і зареєстровано в Міністерстві юстиції України 07.05.2015 за №508/26953) (далі - Інструкція №449), сплата єдиного внеску здійснюється за місцем: обліку платника у національній валюті шляхом внесення відповідних сум єдиного внеску на рахунки фіскальних органів, відкритих у центральному органі виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері казначейського обслуговування бюджетних коштів, для його зарахування, крім єдиного внеску, який сплачується, в іноземній валюті розташованими за межами України підприємствами, установами, організаціями (у тому числі міжнародними) за працюючих у них громадян України, та громадянами України, які працюють або постійно проживають за межами України, відповідно до договорів про добровільну участь.

Згідно з частиною десятою статті 9 Закону №2464 днем сплати єдиного внеску вважається: 1) у разі перерахування сум єдиного внеску з рахунку платника на відповідні рахунки органу доходів і зборів - день списання банком або центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері казначейського обслуговування бюджетних коштів, суми платежу з рахунку платника незалежно від часу її зарахування на рахунок органу доходів і зборів; 2) у разі сплати єдиного внеску готівкою - день прийняття до виконання банком або іншою установою - членом платіжної системи документа на переказ готівки разом із сумою коштів у готівковій формі; 3) у разі сплати єдиного внеску в іноземній валюті - день надходження коштів на відповідні рахунки органів доходів і зборів, відкриті в центральному органі виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері казначейського обслуговування бюджетних коштів.

Відповідно до пунктів 1, 2 розділу VII Інструкції №449, за порушення норм законодавства про єдиний внесок на загальнообов`язкове державне соціальне страхування до платників, на яких згідно із Законом покладено обов`язок нараховувати, обчислювати та сплачувати єдиний внесок, застосовуються фінансові санкції (штрафи та пеня) відповідно до Закону.

Частинами 11, 12 статті 9 Закону №2464 визначено, що у разі несвоєчасної або не у повному обсязі сплати єдиного внеску до платника застосовуються фінансові санкції, передбачені цим Законом.

Єдиний внесок підлягає сплаті незалежно від фінансового стану платника.

Згідно з пунктом 6 частини 1 статті 13 Закону №2464 органи доходів і зборів мають право застосовувати фінансові санкції, передбачені цим Законом.

Відповідно до частини 11 статті 9, частин 10 і 11 статті 25 Закону №2464 у разі несвоєчасної або не в повному обсязі сплати єдиного внеску до платника застосовуються фінансові санкції, передбачені цим Законом, а посадові особи, винні в порушенні законодавства про збір та ведення обліку єдиного внеску, несуть дисциплінарну, адміністративну, цивільно-правову або кримінальну відповідальність згідно із законом.

На суму недоїмки нараховується пеня з розрахунку 0,1 відсотка суми недоплати за кожний день прострочення платежу, а за несплату (неперерахування) або несвоєчасну сплату (несвоєчасне перерахування) єдиного внеску накладається штраф у розмірі 20 відсотків своєчасно не сплачених сум.

Отже, вищезазначені штрафні санкції застосовуються у разі несплати (неперерахування) або несвоєчасної сплати (несвоєчасного перерахування) єдиного внеску, а не у випадку помилково сплачених сум єдиного внеску на невідповідний рахунок.

При цьому, здійснення помилки під час перерахування узгодженої суми грошового зобов`язання на відповідний казначейський рахунок має кваліфікуватися як дія, хоча й помилкова. Відтак, дії, які не містять ознак бездіяльності платника при сплаті узгодженої суми грошового зобов`язання, не можуть слугувати підставою для застосування штрафів.

Оскільки такі суми зараховуються на казначейський рахунок, то помилкове визначення коду бюджетної класифікації у платіжному дорученні під час сплати суми відповідного зобов`язання не є достатньою правовою підставою для висновку про несплату необхідної суми грошового зобов`язання у визначений Законом строк, а відтак і для застосування штрафних (фінансових) санкцій.

Дані висновки суду кореспондуються з правовою позицією Верховного Суду, що викладена у постановах від 17.01.2018 у справі № 2а-2686/09, від 16.06.2015 у справі №21-377а15.

З матеріалів справи встановлено, що позивачем сплачувався єдиний соціальний внесок на суми заробітної плати, допомоги по тимчасовій непрацездатності найманих працівників у повному обсязі, що підтверджуються платіжними дорученнями : №4 від 21 січня 2019 року на суму 16268,25 грн., №4 від 21 січня 2019 року на суму 6643,48 грн., №8 від 30 січня 2019 року на суму 8740, 44 грн., №10 від 30 січня 2019 року на суму 15757,75 грн., №16 від 01 лютого 2019 року на суму 3465, 44 грн., №22 від 01 лютого 2019 року на суму 420, 63 грн., №16 від 12 лютого 2019 року на суму 6336,00 грн., №28 від 12 лютого 2019 року на суму 14840,15 грн., №53 від 22 лютого 2019 року на суму 11675,69 грн., №32 від 25 лютого 2019 року на суму 13299,78 грн., №38 від 01 березня 2019 року на суму 9561,6 грн. №56 від 01 березня 2019 року 457, 09 грн., №44 від 12 березня 2019 року 15217, 98 грн., №90 від 12 березня 2019 року 6800,20 грн., №52 від 01 квітня 2019 року на суму 21711, 63 грн., №56 від 01 квітня 2019 року на суму 2387,99 грн., №129 від 02 квітня 2019 року на суму 10387,31 грн, сплата відбулась до бюджетних класифікацій м.Житомира р/р НОМЕР_1 , а не на рахунок р/р НОМЕР_2 за кодом класифікації 7101000.

Свідок ОСОБА_2 в судовому засіданні зазначила, що оскільки позивач з січня 2019 року входить у склад Житомирської міської об`єднаної територіальної громади, то вони вважали, що мають сплачувати єдиний соціальний внесок на суми заробітної плати, допомоги по тимчасовій непрацездатності найманих працівників, як і інші заклади освіти міста Житомира, на р/р 37192201010625 відкритий в ГУ ДКСУ у Житомирській області, отримувач по рахунку - ОДПІ ГУ ДФС у Житомирській області. Розрахунковий рахунок 37192201010625 відкритий ОДПІ в ГУ Державної казначейській служби України в Житомирській області, використовується для справляння на нього єдиного соціального внеску платниками, в тому числі бюджетними установами, міста Житомира.

Разом з тим, дана помилка не призвела до ненадходження коштів зі сплати ЄСВ.

Отже, суд звертає увагу, що позивачем вживалися заходи для своєчасної та повної сплати єдиного внеску, що було підтверджено належними доказами під час судового розгляду справи. А тому, суд вважає безпідставним та необґрунтованим твердження відповідача, що помилка платника єдиного внеску не може бути достатньою підставою для звільнення від застосування штрафних санкцій та пені за несвоєчасну сплату.

Оскільки відповідачем не подано належних доказів правомірності прийняття оскаржуваного рішення, з урахуванням позиції Верховного Суду, суд дійшов висновку, що позовні вимоги є обґрунтованими та підлягають до задоволення повністю.

За правилами частини першої статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України, при задоволенні позову сторони, яка не є субєктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань субєкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Відтак, на користь позивача підлягає стягненню сума судового збору у розмірі 1921 грн. 00 коп., сплачена відповідно до квитанції від 17.07.2019 №0.0.1411647776.1, оригінал якої знаходиться в матеріалах справи.

Керуючись статтями 2, 9, 77, 90, 139, 242-246, 250, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд,

вирішив:

Адміністративний позов Вересівської загальноосвітньої школи I-III ступенів Житомирського району Житомирської області (вул. Шевченка, 1,Вереси,Житомирський район, Житомирська область,12401) до Головного управління ДФС у Житомирській області (вул. Юрка Тютюнника, 7,Житомир,10003) про скасування рішення - задовольнити.

Скасувати рішення Головного управління ДФС у Житомирській області (код ЄДРПОУ 39459195) № 006922114 від 20 травня 2019 року про застосування штрафних санкцій та нарахування пені за несплату (неперерахування) або несвоєчасну сплату (несвоєчасне перерахування) єдиного внеску, прийняте щодо Вересівської загальноосвітньої школи I-III ступенів Житомирського району Житомирської області (код ЄДРПОУ 22060669).

Стягнути з Головного управління ДФС у Житомирській області за рахунок бюджетних асигнувань на користь Вересівської загальноосвітньої школи I-III ступенів Житомирського району Житомирської області 1921 грн (тисячу дев`ятсот двадцять одну гривню) судових витрат по сплаті судового збору.

Рішення суду набирає законної сили в порядку, визначеному статтею 255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржене до Сьомого апеляційного адміністративного суду за правилами, встановленими статтями 295-297 Кодексу адміністративного судочинства України, з урахуванням приписів підпункту 15.5 пункту 15 Розділу VII "Перехідні положення" Кодексу адміністративного судочинства України.

Рішення суду складено у повному обсязі: 31 жовтня 2019 року.

Суддя О.Г. Попова

Дата ухвалення рішення28.10.2019
Оприлюднено31.10.2019
Номер документу85299754
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —240/9486/19

Ухвала від 24.03.2020

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Усенко Є.А.

Ухвала від 23.12.2019

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Капустинський М.М.

Ухвала від 11.12.2019

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Капустинський М.М.

Рішення від 28.10.2019

Адміністративне

Житомирський окружний адміністративний суд

Попова Оксана Гнатівна

Ухвала від 02.08.2019

Адміністративне

Житомирський окружний адміністративний суд

Попова Оксана Гнатівна

Ухвала від 02.08.2019

Адміністративне

Житомирський окружний адміністративний суд

Попова Оксана Гнатівна

Ухвала від 23.07.2019

Адміністративне

Житомирський окружний адміністративний суд

Попова Оксана Гнатівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні