Постанова
від 23.10.2019 по справі 1540/4232/18
П'ЯТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П`ЯТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П О С Т А Н О В А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

23 жовтня 2019 р.м.ОдесаСправа № 1540/4232/18

Головуючий в І інстанції: Бжассо Н.В. рішення суду першої інстанції прийнято у м. Одеса 10 червня 2019 року об 14 год. 11 хв.

Судова колегія П`ятого апеляційного адміністративного суду у складі:

судді-доповідача: Яковлєва О.В.,

суддів Градовського Ю.М., Крусяна А.В.,

при секретарі Голобородько Д.В.,

за участі:

представника апелянта Кириленка А.В.

представника відповідача Оксюти В.В.

розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю Орлан ЗТ на рішення Одеського окружного адміністративного суду від 10 червня 2019 року, у справі за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю Орлан ЗТ до Сергіївської селищної ради Білгород-Дністровської міської ради Одеської області про визнання протиправним та скасування рішення,-

В С Т А Н О В И Л А :

Товариство з обмеженою відповідальністю Орлан ЗТ звернулось до суду з адміністративним позовом у якому заявлено вимоги Сергіївській селищній раді Білгород-Дністровської міської ради Одеської області про визнання протиправним та скасування рішення Сергіївської селищної ради Білгород-Дністровської міської ради від 07 серпня 2017 року № 204 Про погодження проекту землеустрою щодо встановлення (зміни) меж селища Сергіївка Білгород-Дністровського району Одеської області .

Рішенням Одеського окружного адміністративного суду від 10 червня 2019 року відмовлено у задоволенні позовних вимог.

Не погоджуючись з вказаним судовим рішенням позивачем подано апеляційну скаргу з якої вбачається про порушення судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, а тому просить скасувати оскаржуване рішення та прийняти нове, яким задовольнити позовні вимоги.

Вимоги апеляційної скарги обґрунтовано тим, що оскаржуваним рішенням селищної ради розширено межі селища на земельні ділянки, які на підставі державного акту на право користування земельною ділянкою перебувають у користуванні товариства.

При цьому, селищна рада, після прийняття оскаржуваного рішення почала виділяти земельні ділянки під особисту забудову на спірній території, а також звернулась до суду з позовом про скасування акту товариства про право користування спірною земельною ділянкою, що на думку позивача безумовно порушує його права.

Крім того, апелянт наголошує на допущених порушеннях процедури прийняття оскаржуваного рішення та відсутність погодження меж селища із суміжними землекористувачами.

Перевіривши матеріали справи, законність і обґрунтованість рішення суду, а також правильність застосування судом норм матеріального і процесуального права та правової оцінки обставин у справі, колегія суддів приходить до висновку, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню, з наступних підстав.

Судом першої інстанції встановлено, що рішенням Білгород-Дністровської районної ради народних депутатів № 183-XXII від 24 червня 1995 року надано ВАТ Орлан у постійне користування для сільськогосподарського використання 183,00 гектарів землі, що підтверджується державним актом на право постійного користування серії ОД-05-04 від 01 вересня 1995 року, зареєстрованим в Книзі записів державних актів на право постійного користування землею за № 4.

При цьому, ТОВ Орлан ЗТ стало правонаступником ВАТ Орлан .

В свою чергу, згідно з інформацією з Державного земельного кадастру, земельні ділянки з кадастровими номерами: 5110300000:03:002:0019 у розмірі 72,1047 га, 5110300000:03:005:0060 у розмірі 16,432 га, 5110300000:03:005:0058 у розмірі 4,5989 га, 5110300000:03:004:0041 у розмірі 33,6501 га, 5110300000:03:004:0042 у розмірі 24,3397 га, 5110300000:03:005:0059 у розмірі 11,2682 га, 5110300000:03:005:0057 у розмірі 11, 8787 га, що розташовані: Одеська область, м. Білгород-Дністровський, Сергіївська селищна рада (в межах населеного пункту) належать на праві постійного користування ТОВ Орлан ЗТ для ведення товарного сільськогосподарського виробництва.

Рішенням Сергіївської селищної ради VII скликання № 75 від 17 червня 2016 року затверджено Генеральний план, поєднаний з детальним планом території смт. Сергіївка Одеської області.

Рішенням Сергіївської селищної ради VII скликання № 92 від 01 липня 2016 року надано дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо встановлення (меж) населеного пункту смт. Сергіївка Сергіївської селищної ради.

При цьому, 07 серпня 2017 року Сергіївською селищною радою VII скликання прийнято рішення № 204 Про погодження проекту землеустрою щодо встановлення (зміни) меж селища Сергіївка м. Білгород-Дністровського Одеської області , яким у відповідності до ст. 26 ЗУ Про місцеве самоврядування в Україні , ст. ст. 12, 173, 174, ч. 2 ст. 186 ЗК України, ст. 46 ЗУ Про землеустрій , розглянувши проект землеустрою щодо встановлення (зміни) меж селища Сергіївка на території м. Білгород-Дністровського Одеської області, розроблений фізичною особою-підприємцем ОСОБА_2 (ліцензія Серія АД № 076202 Державного агентства земельних ресурсів України Кваліфікаційний сертифікат інженер-землевпорядника № 000286), з урахуванням затвердженої містобудівної документації, погоджено проект землеустрою щодо встановлення (зміни) меж селища Сергіївка м. Білгород-Дністровського Одеської області, загальною площею по проекту 1518,383 га згідно з експлікацією земель (додаток № 1), переліком земельних ділянок державної власності, які переходять у комунальну власність Сергіївської територіальної громади (додаток № 2) та описом меж (додаток № 3).

Пунктом 2 вказаного рішення передбачено звернутись до Білгород-Дністровської міської, Шабівської сільської, Білгород-Дністровської районної радам та Білгород-Дністровської районної державної адміністрації з пропозицією про розгляд та погодження проекту землеустрою щодо встановлення (зміни) меж селища Сергіївка м. Білгород-Дністровського Одеської області для подальшого подання до Одеської обласної ради для прийняття рішення про встановлення (зміну) меж селища Сергіївка м. Білгород-Дністровського Одеської області.

Згідно з додатком № 1 до вказаного рішення експлікацією земель, площа земель селища Сергіївка за проектом має бути розширена, у тому числі, на 174,2723 га за рахунок земель, які на праві постійного користування належать ТОВ Орлан ЗТ .

Не погоджуючись з вказаними обставинами ТОВ Орлан ЗТ звернулось до суду з даним адміністративним позовом.

За наслідком встановлених обставин судом першої інстанції, з яким погоджується судова колегія, зроблено висновок, що позивачем не обґрунтовано порушення своїх прав оскаржуваним рішенням селищної ради, з огляду на наступне.

Так, згідно ч. 1 ст. 3 ЗК України, земельні відносини регулюються Конституцією України, цим Кодексом, а також прийнятими відповідно до них нормативно-правовими актами.

Частиною 2 вказаної статті встановлено, що земельні відносини, що виникають при використанні надр, лісів, вод, а також рослинного і тваринного світу, атмосферного повітря, регулюються цим Кодексом, нормативно-правовими актами про надра, ліси, води, рослинний і тваринний світ, атмосферне повітря, якщо вони не суперечать цьому Кодексу.

Згідно ч. 1 ст. 173 ЗК України, межа району, села, селища, міста, району у місті - це умовна замкнена лінія на поверхні землі, що відокремлює територію району, села, селища, міста, району у місті від інших територій.

Частиною 2 вказаної статті встановлено, що межі району, села, селища, міста, району у місті встановлюються і змінюються за проектами землеустрою щодо встановлення (зміни) меж адміністративно-територіальних одиниць.

Проекти землеустрою щодо зміни меж населених пунктів розробляються з урахуванням генеральних планів населених пунктів.

Частиною 3 вказаної статті встановлено, що включення земельних ділянок у межі району, села, селища, міста, району у місті не тягне за собою припинення права власності і права користування цими ділянками, крім земельних ділянок, визначених частиною четвертою цієї статті.

Згідно ч. 4 вказаної статті, землі та земельні ділянки державної власності, включені в межі населеного пункту (крім земель, які не можуть передаватися у комунальну власність), переходять у власність територіальної громади. Рішення про встановлення меж населеного пункту та витяги з Державного земельного кадастру про межу відповідної адміністративно-територіальної одиниці та про відповідні земельні ділянки, право власності на які переходить до територіальної громади, є підставою для державної реєстрації права комунальної власності на такі земельні ділянки.

При цьому, згідно ч. 2 ст. 174 ЗК України, рішення про встановлення і зміну меж сіл, селищ, які входять до складу відповідного району, приймаються районною радою за поданням відповідних сільських, селищних рад.

Крім того, Закон України Про землеустрій визначає правові та організаційні основи діяльності у сфері землеустрою і спрямований на регулювання відносин, які виникають між органами державної влади, органами місцевого самоврядування, юридичними та фізичними особами із забезпечення сталого розвитку землекористування.

Згідно ч. 1 ст. 46 ЗУ Про землеустрій , для встановлення або зміни меж адміністративно-територіальних утворень розробляються проекти землеустрою щодо встановлення (зміни) меж відповідних адміністративно-територіальних утворень.

Частиною 6 вказаної статті встановлено, що проекти землеустрою щодо встановлення (зміни) меж сіл, селищ, міст розробляються за рішенням відповідної сільської, селищної, міської ради.

Частиною 8 вказаної статті встановлено, що проект землеустрою щодо встановлення (зміни) меж адміністративно-територіальної одиниці підлягає погодженню сільськими, селищними, міськими, районними радами, районними державними адміністраціями, за рахунок території яких планується здійснити розширення її меж. У разі розширення меж населеного пункту за рахунок території, яка не входить до складу відповідного району, або якщо районна рада не утворена, проект погоджується з Радою міністрів Автономної Республіки Крим, обласною державною адміністрацією.

Частиною 10 вказаної статті встановлено, що рішення про встановлення (зміну) меж адміністративно-територіальних одиниць є одночасно рішенням про затвердження проектів землеустрою щодо їх встановлення (зміни).

При цьому, відповідно до ч. 1 ст. 2 КАС України, завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.

Згідно з п. 1 ч. 1 ст. 4 КАС України, адміністративна справа - переданий на вирішення адміністративного суду публічно-правовий спір.

При цьому, згідно п. 2 ч. 1 ст. 4 КАС України, публічно-правовий спір - спір, у якому: хоча б одна сторона здійснює публічно-владні управлінські функції, в тому числі на виконання делегованих повноважень, і спір виник у зв`язку із виконанням або невиконанням такою стороною зазначених функцій; або хоча б одна сторона надає адміністративні послуги на підставі законодавства, яке уповноважує або зобов`язує надавати такі послуги виключно суб`єкта владних повноважень, і спір виник у зв`язку із наданням або ненаданням такою стороною зазначених послуг; або хоча б одна сторона є суб`єктом виборчого процесу або процесу референдуму і спір виник у зв`язку із порушенням її прав у такому процесі з боку суб`єкта владних повноважень або іншої особи.

Колегією суддів встановлено, що предметом спору у даній справі є перевірка правомірності рішення Сергіївської селищної ради № 204 від 07 серпня 2017 року "Про погодження проекту землеустрою щодо встановлення (зміни) меж селища Сергіївна м. Білгород-Дністровського Одеської області".

В даному випадку, вказаним рішенням погоджено виготовлений на замовлення ради проект землеустрою з метою подальшого звернення до Білгород-Дністровської міської, Шабівської сільської, Білгород-Дністровської районної радам та Білгород-Дністровської районної державної адміністрації з пропозицією про розгляд та погодження проекту землеустрою щодо встановлення (зміни) меж селища Сергіївка м. Білгород-Дністровського Одеської області для подальшого подання до Одеської обласної ради для прийняття рішення про встановлення (зміну) меж селища Сергіївка м. Білгород-Дністровського Одеської області.

Між тим, ТОВ ОРЛАН ЗТ вважає, що вказане рішення порушує його права, так як ним розширено межі селища за рахунок земельних ділянок, які на підставі державного акту на право користування земельною ділянкою перебувають у користуванні товариства.

В свою чергу, надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, колегія суддів вважає за необхідне зазначити наступне.

Так, положеннями КАС України гарантовано право судового захисту кожній особі, яка вважає, що її право чи охоронюваний законом інтерес порушено чи оспорюється суб`єктом владних повноважень.

Проте, в контексті наведених приписів КАС України має значення не лише суб`єктивне уявлення особи про те, що її право чи законний інтерес потребує захисту, але обов`язковою умовою здійснення такого захисту судом є наявність відповідного порушення права або законного інтересу особи.

Тому, рішення суб`єкта владних повноважень може вважатись таким, що порушує права і свободи особи, лише в тому разі, якщо таке рішення є юридично значимими, тобто таким, що має безпосередній вплив на суб`єктивні права та обов`язки особи.

При цьому, з аналізу вищевикладених положень законодавства вбачається, що проект землеустрою щодо встановлення (зміни) меж адміністративно-територіальної одиниці підлягає погодженню землевласниками, за рахунок території яких планується здійснення розширення її меж.

В свою чергу, оскаржуваним рішенням не здійснено встановлення (зміни) меж адміністративно-територіальних одиниць на підстав розробленого проекту землеустрою, а лише погоджено відповідний проект для його направлення до Білгород-Дністровської міської, Шабівської сільської, Білгород-Дністровської районної радам та Білгород-Дністровської районної державної адміністрації для розгляду та погодження проекту землеустрою щодо встановлення (зміни) меж селища Сергіївка та подальшого подання до Одеської обласної ради для прийняття рішення про встановлення (зміну) меж селища Сергіївка.

Враховуючи викладене, колегія суддів вважає, що оскаржуване рішення фактично не змінює меж селища, а як наслідок жодним чином не може порушувати права позивача, як користувача землями державної власності.

В свою чергу, судом першої інстанції вірно встановлено, що дії, які в подальшому повинна вчинити селищна рада на виконання оскаржуваного рішення, не стосуються даного спору та не можуть оцінюватися судом в рамках розгляду даної справи.

При цьому, якщо позивач вважає, що селищна рада виділяє третім особам землі державної власності, що перебувають у його користуванні, він має право оскаржувати відповідні рішення у встановленому порядку.

Враховуючи вищевикладене судова колегія вважає, що суд першої інстанції порушень матеріального і процесуального права при вирішенні справи не допустив, а наведені в скарзі доводи правильність висновків суду не спростовують.

Керуючись ст.ст. 308, 310, 315, 316, 321, 322, 325, 329 КАС України, колегія суддів,-

П О С Т А Н О В И Л А :

Апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю Орлан ЗТ залишити без задоволення, а рішення Одеського окружного адміністративного суду від 10 червня 2019 року - без змін.

Судові витрати, а саме сплачений судовий збір за подання апеляційної скарги покласти на Товариство з обмеженою відповідальністю Орлан ЗТ .

Постанова апеляційного суду набирає законної сили з дати її проголошення та може бути оскаржена в касаційному порядку до Верховного Суду протягом тридцяти днів після складання повного судового рішення, відповідно до вимог ст. 243 КАС України.

Повний текст судового рішення складено 30 жовтня 2019 року.

Головуючий: О.В. Яковлєв

Судді: Ю.М. Градовський

А.В. Крусян

СудП'ятий апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення23.10.2019
Оприлюднено31.10.2019
Номер документу85303097
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —1540/4232/18

Постанова від 15.12.2021

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Єзеров А.А.

Ухвала від 14.12.2021

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Єзеров А.А.

Ухвала від 23.01.2020

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Єзеров А.А.

Ухвала від 12.12.2019

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Єзеров А.А.

Постанова від 23.10.2019

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Яковлєв О.В.

Ухвала від 30.09.2019

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Яковлєв О.В.

Ухвала від 01.08.2019

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Яковлєв О.В.

Рішення від 19.06.2019

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Бжассо Н. В.

Ухвала від 21.11.2018

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Бжассо Н. В.

Ухвала від 21.11.2018

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Бжассо Н. В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні