Постанова
від 29.10.2019 по справі 560/1780/19
СЬОМИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П О С Т А Н О В А

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

Справа № 560/1780/19

Головуючий суддя 1-ої інстанції - Блонський В.К.

Суддя-доповідач - Кузьменко Л.В.

29 жовтня 2019 року

м. Вінниця

Сьомий апеляційний адміністративний суд у складі колегії:

головуючого судді: Кузьменко Л.В.

суддів: Совгири Д. І. Франовської К.С. ,

за участю:

секретаря судового засідання: Сербин І.І.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу Головного управління Пенсійного фонду України в Хмельницькій області на рішення Хмельницького окружного адміністративного суду від 15 липня 2019 року (рішення ухвалене суддею Блонським В.К. в м.Хмельницький, повний текст судового рішення складено 19 липня 2019 року) у справі за адміністративним позовом ОСОБА_1 до Головного управління Пенсійного фонду України в Хмельницькій області, треті особи - акціонерне товариство "Подільський Цемент", Лабораторія експертизи умов праці про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити дії,

В С Т А Н О В И В :

У червні 2019 року ОСОБА_1 звернувся до суду з позовом до Головного управління Пенсійного фонду України в Хмельницькій області, в якому просив:

- визнати протиправним та скасувати рішення Головного управління Пенсійного фонду України в Хмельницькій області від 23.01.2019 року № 44/4-05 про відмову в призначенні пенсії;

- зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України в Хмельницькій області зарахувати ОСОБА_1 до стажу, який дає право на пенсію за віком на пільгових умовах за Списком №2 виробництв, робіт, професій, посад і показників, затвердженого Кабінетом Міністрів України, період роботи з 03.08.2016 року по 22.10.2018 року на посаді машиніста конвеєра гірничого виробництва публічного акціонерного товариства "Подільський Цемент";

- зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України в Хмельницькій області призначити ОСОБА_1 пенсію за віком на пільгових умовах за Списком №2 виробництв, робіт, професій, посад і показників, затверджуваним Кабінетом Міністрів України з 24.10.2018 року.

Ухвалою Хмельницького окружного адміністративного суду від 14 червня 2019 року залучено до участі у справі як третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні позивача - акціонерне товариство "Подільський Цемент", лабораторія експертизи умов праці Хмельницької обласної державної адміністрації.

Підставою звернення до суду позивач зазначає порушення відповідачем Закону України "Про пенсійне забезпечення".

На обґрунтування позовних вимог покликається на те, що 24.10.2018 року він звернувся до Дунаєвецького сервісного центру обслуговування громадян Пенсійного фонду України Хмельницької області із заявою про призначення йому пенсії за віком на пільгових умовах за Списком №2.

Листом №18785/03 від 21.03.2019 року відповідач повідомив про відмову у призначенні пенсії за віком на пільгових умовах за Списком №2 на підставі рішенні Головного управління Пенсійного фонду України в Хмельницькій області №44/4-05 від 23.01.2019 року. Крім того, позивача повідомлено про відмову у зарахуванні до пільгового стажу періоду його роботи з 03.08.2016 року по 22.10.2018 року.

Не погоджуючись з таким рішенням відповідача та вважаючи його протиправним позивач звернувся до суду з цим позовом.

Рішенням Хмельницького окружного адміністративного суду від 15.07.19 року позов ОСОБА_1 , треті особи, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні позивача - Лабораторія експертизи умов праці Хмельницької обласної державної адміністрації, акціонерне товариство "Подільський Цемент" м.Кам`янець-Подільський до Головного управління Пенсійного фонду України в Хмельницькій області про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити дії - задоволено.

Суд першої інстанції визнав протиправним та скасував рішення Головного управління Пенсійного фонду України в Хмельницькій області від 23.01.2019 року № 44/4-05 про відмову в призначенні пенсії.

Зобов`язав Головне управління Пенсійного фонду України в Хмельницькій області зарахувати ОСОБА_1 до стажу, який дає право на пенсію за віком на пільгових умовах за Списком №2 виробництв, робіт, професій, посад і показників, затвердженого Кабінетом Міністрів України, період роботи з 03.08.2016 року по 22.10.2018 року на посаді машиніста конвеєра публічного акціонерного товариства "Подільський Цемент".

Зобов`язав Головне управління Пенсійного фонду України в Хмельницькій області призначити ОСОБА_1 пенсію за віком на пільгових умовах за Списком №2 виробництв, робіт, професій, посад і показників, затверджуваним Кабінетом Міністрів України з 24.10.2018 року.

Стягнув на користь ОСОБА_1 1536,80 грн., (одну тисячу п`ятсот тридцять шість гривень вісімдесят копійок) судового збору за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління Пенсійного фонду України в Хмельницькій області.

З рішенням суду першої інстанції не погодився відповідач, в апеляційній скарзі покликається на порушення судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, зокрема, зазначає, що в призначенні пенсії за віком на пільгових умовах за Списком №2 позивачу було відмовлено у зв`язку з відсутністю у ОСОБА_1 необхідного пільгового стажу роботи, оскільки посада слюсаря чергового з виконанням робіт у замкнутому просторі не входить до Списків №1 та №2 виробництв, робіт, професій, посад і показників, затверджених постановою Кабінетів Міністрів України №461 від 24.06.2016 року, а тому відсутні підстави для зарахування до пільгового стажу позивача періоду його роботи машиністом конвеєра (з виконанням обов`язків слюсаря чергового та з ремонту устаткування з виконанням робіт у замкнутому просторі) з 03.08.2016 року по 22.10.2018 року. Крім того відповідач вказує на неправомірність проведеної у 2017 році лабораторією експертизи умов праці Хмельницької обласної державної адміністрації атестації робочих місць ПАТ "Подільський Цемент". З огляду на викладене, відповідач вважає, що відсутні підстави для зарахування спірного періоду роботи до пільгового стажу позивача, а тому ознак протиправності у діях відповідача немає. У задоволенні адміністративного позову просить відмовити в повному обсязі.

Представник відповідача в судовому засіданні доводи апеляційної скарги підтримав, просив її задовольнити.

Представник позивача заперечував щодо доводів апеляційної скарги.

Представники третіх осіб в судове засідання не прибули, про день, час та місце судового розгляду справи повідомлені належним чином.

Заслухавши суддю - доповідача, пояснення представників сторін, обговоривши доводи апеляційної скарги, дослідивши письмові матеріали справи, перевіривши дотримання судом першої інстанції норм процесуального права при встановленні фактичних обставин у справі та правильність застосування ними норм матеріального права, колегія суддів дійшла висновку, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню з огляду на таке.

Судами встановлено, що позивач - ОСОБА_1 05.02.2014 року переведений на посаду машиніста конвеєра (з виконанням обов`язків слюсаря чергового та виконанням робіт в замкнутому просторі) гірничого виробництва ПАТ Подільський цемент , що підтверджується копією трудової книжки НОМЕР_1 , де працює і продовжує працювати.

24.10.2018 року позивач звернувся до Дунаєвецького сервісного центру обслуговування громадян Пенсійного фонду України Хмельницької області із заявою про призначення пенсії за віком на пільгових умовах за Списком №2.

Відповідач листом №18785/03 від 21.03.2019 року повідомив позивача про те, що рішенням Головного управління Пенсійного фонду України в Хмельницькій області №44/4-05 від 23.01.2019 року позивачу відмовлено у призначенні пенсії за віком на пільгових умовах за Списком №2 у зв`язку із відсутністю необхідного пільгового стажу роботи.

Як зазначається у листі страховий стаж позивача складає 39 років 03 місяці 10 днів, в тому числі робота на пільгових умовах за Списками №1 та №2 складає 05 років 11 місяців 11 днів.

У відповідності до рішення №44/4-05 від 23.01.2019 року пільговий стаж позивача за списком №1 складає 01 рік 03 місяці 14 днів, за списком №2 - 04 роки 07 місяців 27 днів.

Крім того, відповідач вказав, що позивачу відмовлено у зарахуванні до пільгового стажу періоду роботи з 03.08.2016 року по 22.10.2018 року на посаді машиніста конвеєра (з виконанням обов`язків слюсаря чергового та з ремонту устаткування з виконанням робіт у замкнутому просторі), оскільки посада слюсаря чергового та з ремонту устаткування не передбачена Списком №2, відповідачем також не врахано результати атестації робочих місць ПАТ "Подільський цемент" у 2017 році, проведені лабораторією експертизи умов праці Хмельницької обласної державної адміністрації, оскільки у останньої відсутнє свідоцтво про право на проведення таких досліджень.

Вважаючи таке рішення відповідача протиправним позивач звернувся до суду з даним позовом за захистом своїх прав.

Задовольняючи позов суд першої інстанції виходив з того, що рішення Головного управління Пенсійного фонду України в Хмельницькій області від 23.01.2019 року №44/4-05 про відмову в призначенні позивачу пенсії за віком на пільгових умовах за Списком №2 є протиправним, а тому підлягає скасуванню.

Колегія суддів погоджується з такими висновками суду першої інстанції, з огляду на таке.

Згідно з пунктом "б" статті 13 Закону України "Про пенсійне забезпечення" №1788-ХІІ від 05.11.1991, на пільгових умовах мають право на пенсію за віком, незалежно від місця останньої роботи працівники, зайняті повний робочий день на інших роботах із шкідливими і важкими умовами праці, - за списком №2 виробництв, робіт, професій, посад і показників, затверджуваним Кабінетом Міністрів України, і за результатами атестації робочих місць - після досягнення 55 років і при стажі роботи не менше 30 років у чоловіків, з них не менше 12 років 6 місяців на зазначених роботах.

У разі відсутності стажу роботи, встановленого абзацом першим цього пункту, у період до 1 квітня 2024 року пенсія за віком на пільгових умовах призначається за наявності стажу роботи з 1 квітня 2018 року по 31 березня 2019 року - не менше 27 років у чоловіків.

Працівникам, які не мають стажу роботи із шкідливими і важкими умовами праці, передбаченого абзацом першим цього пункту, але мають не менше половини стажу на зазначених роботах, за наявності передбаченого загального стажу роботи, пенсії за віком на пільгових умовах призначаються із зменшенням пенсійного віку, встановленого абзацом першим частини першої статті 26 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування": чоловікам - на 1 рік за кожні 2 роки 6 місяців такої роботи.

Вказана норма також встановлена пунктом 2 частини 2 статті 114 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування".

Положеннями статті 62 Закону України "Про пенсійне забезпечення" визначено, що основним документом, що підтверджує стаж роботи є трудова книжка. Порядок підтвердження наявного трудового стажу при відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній встановлюється Кабінетом Міністрів України.

Згідно із пунктом 1 Порядку підтвердження наявного трудового стажу для призначення пенсій за відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 12 серпня 1993 року №637 (далі - Порядок №637), основним документом, що підтверджує стаж роботи, є трудова книжка. За відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній трудовий стаж встановлюється на підставі інших документів, виданих за місцем роботи, служби, навчання, а також архівними установами.

Пунктами 3, 20 порядку №637 встановлено, що за відсутності трудової книжки, а також у тих випадках, коли в трудовій книжці відсутні необхідні записи або містяться неправильні чи неточні записи про періоди роботи, для підтвердження трудового стажу приймаються дані, наявні в реєстрі застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування, довідки, виписки із наказів, особові рахунки і відомості на видачу заробітної плати, посвідчення, характеристики, письмові трудові договори і угоди з відмітками про їх виконання та інші документи, які містять відомості про періоди роботи. Коли в трудовій книжці відсутні відомості, що визначають право на пенсії на пільгових умовах або за вислугу років, установлені для окремих категорій працівників, для підтвердження спеціального трудового стажу приймаються уточнюючі довідки підприємств, установ, організацій або їх правонаступників

У відповідності до пункту 3 Порядку застосування Списків №1 і №2 виробництв, робіт, професій, посад і показників при обчисленні стажу роботи, що дає право на пенсію за віком на пільгових умовах, затвердженого наказом Міністерства праці та соціальної політики України від 18.11.2005 №383 (далі - Порядок №383), при визначенні права на пенсію за віком на пільгових умовах застосовуються Списки, що були чинними на період роботи особи. До пільгового стажу зараховується весь період роботи на відповідних посадах або за професіями незалежно від дати їх внесення до Списків за умови підтвердження документами відповідних умов праці за час виконання роботи до 21.08.1992 та за результатами проведення атестації робочих місць за умовами праці після 21.08.1992.

Системний аналіз вказаних вище норм свідчить про те, що однією із умов зарахування до пільгового стажу певного періоду роботи на відповідній посаді або за професією є включення цієї посади або професії до списків виробництв, робіт, професій, посад і показників, що діяли в період такої роботи.

Вимоги щодо обов`язкового підтвердження документами умов праці до 21 серпня 1992 року та проведення атестації після цієї дати є похідними від основної умови про внесення цієї професії до діючих списків.

Атестація робочих місць здійснюється на підприємствах, в організаціях та установах незалежно від форм власності і господарювання згідно з Порядком проведення атестації робочих місць за умовами праці, затверджено Постановою Кабінету Міністрів України від 1 серпня 1992 року №442 (далі Порядок №442) та розробленими Методичними рекомендаціями для проведення атестації робочих місць за умовами праці, затвердженими постановою Міністерства праці України від 1 вересня 1992 року №41 (далі - Методичні рекомендації №41).

Відповідно до зазначених нормативних актів основною метою атестації є регулювання відносин між власником або уповноваженим ним органом і працівниками у галузі реалізації права на здорові й безпечні умови праці, пільгове забезпечення, пільги та компенсації за роботу у несприятливих умовах.

За приписами пункту 4 Порядку №383 та підпункту 1.5 пункту 1 Методичних рекомендацій №41 періодичність проведення атестації робочих місць визначається безпосередньо колективним договором підприємства і проводиться не рідше одного разу на 5 років. Відповідальність за своєчасне та якісне проведення атестації покладається на керівника підприємства чи організації.

Відтак, необхідними умовами для виникнення у особи права на пенсійне забезпечення на пільгових умовах є встановлення факту перебування особи на посаді або виконання нею робіт, що містяться в Списках №1 си №2, а також документальне підтвердження зайнятості працівника за відповідною професією за результатами атестації умов праці, яке полягає у наявності результатів атестації робочого місця за умовами праці.

Документами, які підтверджують результати атестації робочого місця за умовами праці, можуть бути: карта умов праці, наказ по підприємству про затвердження переліку робочих місць, виробництв, професій і посад за пільговим пенсійним забезпеченням працівників; трудова книжка із записом про витяг із зазначеного наказу або з додатком такого витягу. Відсутність підтвердження вищевказаних обставин не породжує виникнення права на зарахування пільгового стажу.

З матеріалів справи вбачається, що наказом голови правління ПАТ "Подільський цемент" від 18.04.2017 №254 створено постійно діючу атестаційну комісію для проведення атестації на вказаному підприємстві. Атестацію зобов`язано провести у строк до 31.05.2017 року.

Згідно наказу голови правління ПАТ "Подільський цемент" №328 від 29.05.2018 року за результатами проведеної атестації затверджено перелік робочих місць, виробництв, професій і посад, працівникам яких підтверджено право на пільгове пенсійне забезпечення (додаток 1), до якого, з поміж інших, включено і посаду машиніста конвеєра (з виконанням обов`язків слюсаря чергового та виконанням робіт в замкнутому просторі) гірничого виробництва, на якій працює позивач.

Пенсійний орган не зарахував позивачу період його роботи на посаді машиніста конвеєра (з виконанням обов`язків слюсаря чергового та виконанням робіт в замкнутому просторі) гірничого виробництва у ПАТ "Подільський цемент" з 03.08.2016 року по 22.10.2018 року, оскільки вважав, що відсутні підстави для врахування результатів атестації робочих місць у публічному акціонерному товаристві "Подільський Цемент", проведеної у 2017 році за результатами досліджень лабораторії експертизи умов праці Хмельницької обласної державної адміністрації, у якої відсутнє свідоцтво про право проведення таких досліджень, а також вважав, що посада слюсаря чергового та з ремонту устаткування не передбачена Списком №1 та №2 виробництв, робіт, професій, посад і показників, затверджуваним Кабінетом Міністрів України.

Колегія суддів критично оцінює таку відмову відповідача, з огляду на таке.

Право лабораторії експертизи умов праці Хмельницької обласної державної адміністрації, проводити відповідні дослідження підтверджуються атестатом про технічну компетентність №10 "ОП"-16 від 29.08.2016 року, виданим ДП "Хмельницькстандартметрологія" (дійсний до 28.08.2019 року) та витягом з протоколу засідання атестаційної комісії Міністерства охорони здоров`я України з атестації санітарних лабораторій, підприємств та організацій на право проведення санітарно - гігієнічних досліджень факторів виробничого середовища та трудового процесу №05 від 09.11.2016 року. На засіданні атестаційної комісії МОЗ України з атестації санітарних лабораторій, підприємств та організацій на право проведення санітарно - гігієнічних досліджень факторів виробничого середовища та трудового процесу від 09.11.2016 року прийнято рішення атестувати лабораторію експертизи умов праці Департаменту соціального захисту населення Хмельницької обласної державної адміністрації з розповсюдженням дії свідоцтва на підприємствах і організаціях України незалежно від форм власності й господарювання та вирішено видати свідоцтво про атестацію №0091 терміном дії до 28.08.2019.

В наданих суду поясненнях представник відповідача зазначає, що на виконання зазначеного рішення атестаційної комісії МОЗ України свідоцтво лабораторії експертизи умов праці Департаменту соціального захисту населення Хмельницької обласної державної адміністрації не видавалось та не підписувалось головним державним санітарним лікарем України, відповідно відсутність такого свідоцтва не дозволяє лабораторії здійснювати дослідження шкідливих виробничих факторів.

Разом з тим, колегія суддів зазначає, що наявність свідоцтва про атестацію не передбачена Порядком проведення атестації робочих місць за умовами праці, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 01.08.1992 року №442.

Згідно із пунктом 7 Порядку №442 гігієнічні дослідження факторів виробничого середовища і трудового процесу проводяться лабораторіями, атестованими Держпраці і МОЗ в порядку, визначеному Мінсоцполітики разом з МОЗ.

Відповідно до пункту 11 вказаного Порядку 9 (із змінами, внесеними згідно з постановою Кабінету Міністрів України №741 від 05.10.2016 року) встановлено, що контроль за якістю проведення атестації робочих місць за умовами праці, правильністю застосування списків виробництв, робіт, професій, посад і показників, зайнятість в яких дає право на пенсію за віком на пільгових умовах, Списків виробництв, робіт, цехів, професій і посад, зайнятість працівників в яких дає право на щорічні додаткові відпустки за роботу із шкідливими і важкими умовами праці та за особливий характер праці, Переліку виробництв, цехів, професій і посад із шкідливими умовами праці, робота в яких дає право на скорочену тривалість робочого тижня, Переліків робіт із особливо шкідливими і особливо важкими та шкідливими і важкими умовами праці, на яких встановлюється підвищена оплата праці, та інших нормативно-правових актів, відповідно до яких надаються пільги та компенсації працівникам за роботу із шкідливими умовами праці, покладається на Держпраці.

Приписами статті 13 Закону України "Про пенсійне забезпечення" визначено, що контроль за правильністю застосування списків на пільгове пенсійне забезпечення і якістю проведення атестації робочих місць на підприємствах та в організаціях, підготовка пропозицій щодо вдосконалення цих списків покладаються на центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері нагляду та контролю за додержанням законодавства про працю.

Пунктом 1 постанови Кабінету Міністрів України "Про затвердження Положення про Державну службу України з питань праці" від 11.02.2015 року №96 встановлено, що Державна служба України з питань праці (Держпраці) є центральним органом виконавчої влади який реалізує державну політику з нагляду та контролю за додержанням законодавства про працю.

Наказом Міністерства соціальної політики України №340 від 27.03.2015 року затверджено Положення про територіальні органи Державної служби України з питань праці.

Згідно із підпунктом 8 пункту 4 зазначеного наказу Управління Держпраці відповідно до покладених на неї завдань здійснює контроль за якістю проведення атестації робочих місць за умовами праці.

Враховуючи вищевикладене, колегія суддів звертає увагу на ту обставину, що у довідці Управління Держпраці у Хмельницькій області від 17.07.2018 року №ХМ 22/530/ЗД про стан дотримання законодавства про працю чітко зазначено, що порушень при проведенні атестації у ПАТ "Подільський цемент" не встановлено.

Також, листом Управління Держпраці у Хмельницькій області №3144/17 від 22.02.2017 року повідомлено ПАТ "Подільський цемент" про відсутність прямих перешкод чи обмежень в частині залучення ПАТ "Подільський цемент" лабораторії експертизи умов праці Департаменту соціального захисту населення Хмельницької обласної державної адміністрації для виконання робіт - проведення досліджень шкідливих виробничих факторів робочих місць. Також листом Управління Держпраці у Хмельницькій області №С971/17 від 01.12.2017 стверджено, що повідомлена установою (Лабораторію експертизи умов праці) інформація, щодо результатів пройденої акредитації, із врахуванням наданих Держпраці повноважень, не містить перешкод щодо діяльності установи.

Таким чином, уповноваженим державним органом - управлінням держпраці не встановлено порушень при проведенні у 2017 році атестації у ПАТ "Подільський цемент", Лабораторією експертизи умов праці за відсутності свідоцтва.

Колегія суддів відхиляє доводи відповідача про те, що у листі-роз`ясненні Держпраці від 29.08.2018 року, зазначено, що станом на листопад 2017 року на території Хмельницької області діяли лабораторії, серед яких відсутня лабораторія експертизи умов праці Департаменту соціального захисту населення Хмельницької обласної державної адміністрації (вул.Свободи, 77, м.Хмельницький), оскільки атестація робочих місць ПАТ "Подільський цемент" проводилась у період з 18.04.2019 року по 31.05.2019 року (пункт 2 наказу ПАТ "Подільський цемент" №254 від 18.04.2018 року), а 29.05.2017 року наказом ПАТ №328 затверджено результати проведеної атестації.

За наведених обставин, суд першої інстанції дійшов обґрунтованого висновку щодо того, що у даному випадку невидача відповідного свідоцтва не може мати наслідком невизнання результатів атестації робочих місць за умовами праці, та, як наслідок - відмови у зарахуванні до пільгового стажу позивача періоду роботи після закінчення строку дії попередньої атестації.

Щодо посилання відповідача на відсутність у Списку №1 та №2 виробництв, робіт, професій, посад і показників посади слюсаря чергового та з ремонту устаткування, колегія суддів зазначає наступне.

Протягом періоду роботи позивача на посаді машиніста конвеєра (з виконанням обов`язків слюсаря чергового та виконанням робіт в замкнутому просторі) гірничого виробництва ПАТ Подільський цемент з 03.08.2016 року по 22.10.2018 року діяли Списки №1 та №2 виробництв, робіт, професій, посад і показників, зайнятість в яких дає право на пенсію за віком на пільгових умовах, затверджені Постановою Кабінету Міністрів України "Про затвердження списків виробництв, робіт, професій, посад і показників, зайнятість в яких дає право на пенсію за віком на пільгових умовах" від 24.06.2016 року № 461 (далі Постанова №461).

До розділу І "Гірничі роботи" Списку №2 виробництв, робіт, професій, посад і показників, зайнятість в яких дає право на пенсію за віком на пільгових умовах включено "машиністів конвеєрів".

Положеннями статті 21 Кодексу законів про працю визначено, що трудовий договір є угода між працівником і власником підприємства, установи, організації або уповноваженим ним органом чи фізичною особою, за якою працівник зобов`язується виконувати роботу, визначену цією угодою, з підляганням внутрішньому трудовому розпорядкові, а власник підприємства, установи, організації або уповноважений ним орган чи фізична особа зобов`язується виплачувати працівникові заробітну плату і забезпечувати умови праці, необхідні для виконання роботи, передбачені законодавством про працю, колективним договором і угодою сторін.

Відповідно до пункту 14 Загальних положень Довідника кваліфікаційних характеристик професій працівників, затвердженого Наказом Міністерства праці та соціальної політики України від 29.12.2004 року №336 встановлено, що у разі виконання працівником робіт, що належать до різних посад, трудовий договір укладається за згодою сторін за посадою, яку визнано основною. Основною вважається посада з найбільшим обсягом виконуваних робіт порівняно з іншими посадами.

Згідно із пунктом 2 Порядку №383 під повним робочим днем слід розуміти виконання робіт в умовах, передбачених Списками, не менше 80 відсотків робочого часу, установленого для працівників даного виробництва, професії чи посади, з урахуванням підготовчих, допоміжних, поточних ремонтних робіт, пов`язаних з виконанням своїх трудових обов`язків.

Зі змісту довідки виданої ПАТ "Подільський цемент" про підтвердження наявного трудового стажу для призначення пенсії за відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній №6-2751 від 23.10.2018 року, вбачається, що позивач з 05.02.2014 року по дату видачі довідки працював у ПАТ "Подільський цемент" повний робочий день за професією машиніст конвеєра "Гірничого виробництва", що передбачена Списком №2, підрозділом 1 "Відкриті гірничі роботи і роботи на поверхні" (робітники)". Крім того згідно карти-фотографії робочого дня машиніста конвеєра (з виконанням обов`язків слюсаря чергового та виконанням робіт в замкнутому просторі) гірничого цеху від 18.05.2017 року зайнятість в умовах дії шкідливих і небезпечних факторів виробничого середовища і трудового процесу становить 89,0% робочого часу. Зазначеним підтверджується, що позивач не менше 80 % робочого часу виконував роботи в умовах передбачених Списком №2, основною посадою позивача є посада машиніста конвеєра.

Таким чином, беручи до уваги, що посада машиніста конвеєра віднесена до Списку №2, відповідач протиправно не зарахував позивачу період його роботи з 03.08.2016 року по 22.10.2018 року на посаді машиніста конвеєра "Гірничого виробництва" публічного акціонерного товариства "Подільський цемент" до стажу, який дає право на пенсію за віком на пільгових умовах за Списком №2.

Оскільки відповідач протиправно відмовив позивачу у зарахуванні періоду роботи з 03.08.2016 року по 22.10.2018 року до пільгового стажу, що дає право на пенсію за списком №2, правильним є висновок суду першої інстанції щодо необхідності зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України в Хмельницькій області зарахувати позивачу до стажу, який дає право на пенсію за віком на пільгових умовах за Списком №2 виробництв, робіт, професій, посад і показників, затверджуваним Кабінетом Міністрів України, період роботи його роботи з 03.08.2016 року по 22.10.2018 року.

Конституційні принципи, на яких базується здійснення прав і свобод людини і громадянина в Україні, включаючи і право на пенсійне забезпечення, передбачені статтями 1, 3, частиною 2 статті 6, 8, частиною 2 статті 19, 22, 23 Конституції України, набуте у сфері пенсійного забезпечення, не може бути скасоване, звужене або обмежене.

У рішенні Конституційного Суду України від 11 жовтня 2005 року №8-рп/2005(справа про рівень пенсії і щомісячного довічного грошового утримання) зазначено, що зміст прав і свобод людини - це умови і засоби, які визначають матеріальні та духовні можливості людини, необхідні для задоволення потреб її існування і розвитку. Обсяг прав людини - це кількісні показники відповідних можливостей, які характеризують його множинність, величину, інтенсивність і ступінь прояву та виражені у певних одиницях виміру.

Звуження змісту прав і свобод означає зменшення ознак, змістовних характеристик можливостей людини, які відображаються відповідними правами та свободами, тобто якісних характеристик права. Звуження обсягу прав і свобод - це зменшення кола суб`єктів, розміру території, часу, розміру або кількості благ чи будь-яких інших кількісних вимірюваних показників використання прав і свобод, тобто їх кількісної характеристики.

Як вже зазначалося, право на пенсію на пільгових умовах за Списком №2 виробництв, робіт, професій, посад і показників, затверджуваним Кабінетом Міністрів України, відповідно до пункту "б" статті 13 Закону України "Про пенсійне забезпечення" мають право чоловіки після досягнення 55 років і при стажі роботи не менше 30 років, з них не менше 12 років та 6 місяців на зазначених роботах.

За відсутності стажу роботи, встановленого абзацом першим цього пункту, у період до 1 квітня 2024 року пенсія за віком на пільгових умовах призначається за наявності стажу роботи з 1 квітня 2018 року по 31 березня 2019 року - не менше 27 років у чоловіків.

Працівникам, які не мають стажу роботи із шкідливими і важкими умовами праці, передбаченого абзацом першим цього пункту, але мають не менше половини стажу на зазначених роботах, за наявності передбаченого загального стажу роботи пенсії за віком на пільгових умовах призначаються із зменшенням пенсійного віку, встановленого абзацом першим частини першої статті 26 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" чоловікам - на 1 рік за кожні 2 роки 6 місяців такої роботи.

Приписами частини 6 статті 56 Закону України "Про пенсійне забезпечення" встановлено, що при призначенні пенсії на пільгових умовах відповідно до статей 13 і 14 та пенсії за вислугу років відповідно до статті 55 цього Закону провадиться взаємне зарахування періодів роботи, передбачених цими статтями, за умови, що зазначені роботи дають право на пенсію на аналогічних або більш пільгових умовах.

Згідно із пунктом 1 частини 2 статті 114 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" на пільгових умовах пенсія за віком призначається працівникам, зайнятим повний робочий день на підземних роботах, на роботах з особливо шкідливими і особливо важкими умовами праці за списком №1 виробництв, робіт, професій, посад і показників, затвердженим Кабінетом Міністрів України, та за результатами атестації робочих місць, - після досягнення 50 років і за наявності страхового стажу не менше 25 років у чоловіків, з них не менше 10 років на зазначених роботах, і не менше 20 років у жінок, з них не менше 7 років 6 місяців на зазначених роботах.

Відповідно до пункту 2 частини 2 статті 114 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" встановлено, що працівникам, зайнятим повний робочий день на інших роботах із шкідливими і важкими умовами праці за списком № 2 виробництв, робіт, професій, посад і показників, затвердженим Кабінетом Міністрів України, та за результатами атестації робочих місць, - після досягнення 55 років і за наявності страхового стажу не менше 30 років у чоловіків, з них не менше 12 років 6 місяців на зазначених роботах, і не менше 25 років у жінок, з них не менше 10 років на зазначених роботах.

За відсутності страхового стажу, встановленого абзацом першим цього пункту, у період до 1 квітня 2024 року пенсія за віком на пільгових умовах призначається за наявності на дату досягнення віку, встановленого абзацами першим і третім - тринадцятим цього пункту, страхового стажу з 1 квітня 2018 року по 31 березня 2019 року - не менше 27 років у чоловіків.

Працівникам, які не мають стажу роботи з шкідливими і важкими умовами праці, передбаченого абзацом першим цього пункту, але мають не менше половини стажу на зазначених роботах, за наявності передбаченого абзацами першим і п`ятнадцятим - двадцять третім цього пункту відповідного страхового стажу пенсії на пільгових умовах призначаються із зменшенням пенсійного віку, встановленого абзацом першим частини першої статті 26 цього Закону чоловікам - на 1 рік за кожні 2 роки 6 місяців такої роботи.

Відповідно до частини 5 статті 114 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" у разі призначення пенсій на пільгових умовах відповідно до частин другої і третьої цієї статті проводиться взаємне зарахування періодів роботи, передбачених цією статтею, за умови що роботи, які зараховуються, дають право на пенсію на аналогічних або більш пільгових умовах.

З матеріалів справи вбачається, що відповідач здійснив таке зарахування, що підтверджується листом від 21.03.2019 року №18785/03 та рішенням №44/4-05 від 23.01.2019 року, в яких зазначено, що пільговий стаж позивача становить 05 років 11 місяців 11 днів.

Оскільки відповідачем протиправно відмовлено у зарахуванні до пільгового стажу позивача періоду роботи з 03.08.2016 року по 22.10.2018 року, відповідно з врахуванням даного періоду пільговий стаж роботи позивача за Списками №1 та №2 на момент звернення до пенсійного органу із заявою про призначення пенсії становить 08 років 02 місяці.

Матеріалами справи підтверджується, що станом на дату звернення із заявою про призначення пенсії позивачу виповнилось 57 років 06 місяців, за розрахунком пенсійного органу загальний страховий стаж позивача становить 39 років 03 місяці 10 днів, а стаж роботи на посадах за Списками №1 та №2 складає 05 років 11 місяців 11 днів, при цьому стаж роботи на посадах за Списком №1 становить 01 рік 03 місяці 14 днів, за Списком №2 - 04 роки 07 місяців 27 днів. Оскільки суд визнав протиправними дії відповідача щодо відмови у зарахуванні до пільгового стажу позивача за Списком №2 періоду роботи з 03.08.2016 року по 22.10.2018 року, що становить 02 роки 02 місяці 20 днів, з врахуванням даного періоду та пільгового періоду зарахованого відповідачем, пільговий стаж роботи позивача на момент звернення до відповідача із заявою про призначення пенсії становить більше восьми років, пільговий стаж за Списком №2 - 06 років 10 місяців 17 днів. Оскільки загальний страховий стаж позивача складає понад 39 років, при цьому має не менше половини стажу на роботах зазначених в пункті "б" статті 13 Закону України "Про пенсійне забезпечення", а тому має право на призначення пільгової пенсії із зменшенням пенсійного віку на 1 рік за кожний повний рік такої роботи.

Відтак, стаж роботи позивача згідно із рішення ГУ ПФУ у Хмельницькій області №44/4-05 від 23.01.2019 року за Списком №1 складає 01 рік 03 місяці 14 днів, за Списком №2 - 04 роки 07 місяців 27 днів, тобто пільговий стаж позивача за Списками №1 та №2 в цілому, разом із стажем роботи який зараховується позивачу за рішенням суду за період з 03.08.2018 року по 22.10.2018 року та становить 02 роки 02 місяці 20 днів, складає 08 років 02 місяці. Оскільки судом вирішено питання про призначення позивачу пільгової пенсії за Списком №2, суд при обрахуванні віку виходу на пенсію застосовує правила обрахунку встановлені саме для цього списку, а саме: стаж 08 років ділимо на коефіцієнт 2,6, передбачений для зниження пенсійного віку при призначенні пенсії за віком на пільгових умовах за Списком №2, відповідно позивач має право на призначення пільгової пенсії із зменшенням пенсійного віку на 03 роки.

Позивач подав заяву про призначення пенсії досягнувши віку 57 років 06 місяців, зменшення пенсійного віку на 03 роки, що дає йому право на призначення пенсії за віком на пільгових умовах за Списком №2.

Крім того колегія суддів зазначає, що відповідно до рішення Головного управління пенсійного фонду України в Хмельницькій області №44/4-05 від 23.01.2019 року позивачу відмовлено у призначенні пенсії за віком на пільгових умовах за Списком №2 з підстав відсутності пільгового стажу роботи, необхідного для призначення пільгової пенсії за Списком №2.

Враховуючи те, що позивач станом на час звернення до пенсійного органу досягнув необхідного віку та має загальний стаж роботи понад 39 років, з них більше 06 років 10 місяців він пропрацював на посадах передбачених Списком №2, правильним є висновок суду першої інстанції щодо зобов`язання Головне управління Пенсійного фонду України в Хмельницькій області призначити ОСОБА_1 пенсію за віком на пільгових умовах за Списком № 2 виробництв, робіт, професій, посад і показників, затвердженого Кабінетом Міністрів України з 24.10.2018 року, тобто з дати подання заяви про призначення пенсії.

З огляду на викладені вище обставини, колегія суддів апеляційної інстанції вважає, що рішення суду першої інстанції ґрунтується на всебічному, повному та об`єктивному з`ясуванні обставин справи, які мають значення для вирішення спору, відповідає нормам матеріального та процесуального права.

Доводи апеляційної скарги не спростовують висновків суду першої інстанції, викладених у зазначеному рішенні, у зв`язку з чим підстав для її скасування колегія суддів не вбачає.

Відповідно до п. 1 ч. 1 ст. 315, 316 КАС України суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а судове рішення - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.

Керуючись ст.ст. 243, 250, 308, 310, 315, 316, 321, 322, 325, 329 КАС України, суд

П О С Т А Н О В И В :

апеляційну скаргу Головного управління Пенсійного фонду України в Хмельницькій області залишити без задоволення, а рішення Хмельницького окружного адміністративного суду від 15 липня 2019 року - без змін.

Постанова набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена протягом 30 днів, з урахуванням положень ст.329 КАС України, шляхом подання касаційної скарги безпосередньо до Верховного Суду.

Постанова суду складена в повному обсязі 31 жовтня 2019 року.

Головуючий Кузьменко Л.В. Судді Совгира Д. І. Франовська К.С.

СудСьомий апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення29.10.2019
Оприлюднено01.11.2019
Номер документу85322995
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —560/1780/19

Ухвала від 12.12.2019

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Єзеров А.А.

Постанова від 29.10.2019

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Кузьменко Л.В.

Постанова від 29.10.2019

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Кузьменко Л.В.

Ухвала від 17.10.2019

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Кузьменко Л.В.

Ухвала від 08.10.2019

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Кузьменко Л.В.

Ухвала від 18.09.2019

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Кузьменко Л.В.

Ухвала від 21.08.2019

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Кузьменко Л.В.

Рішення від 15.07.2019

Адміністративне

Хмельницький окружний адміністративний суд

Блонський В.К.

Ухвала від 14.06.2019

Адміністративне

Хмельницький окружний адміністративний суд

Блонський В.К.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні